Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.08.2011, 17:50:25
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Conform invataturii ortodoxe in IIsus firea dumnezeiasca si fire lumeasca nu sunt separate, ci unite intr-un mod neimpartit si neamestecat (perihoreza), Iisus fiind om desavarsit si Dumnezeu desavarsit. Ma interesa natura lui Iisus in perioada intruparii, in conceptia AZS mai e divino-umana sau are doar fire umana? comparatia cu nestorianismul s-a facut pornind de la firea umana a lui Iisus.
Întruparea este cheia întregii Biblii. Dacă această doctrină este negată, respinsă, totul devine confuz și contradictoriu. Dacă este admisă, recunoscută ca atare, totul devine clar, luminos, plin de armonie și putere. Domnul Hristos este atât Dumnezeu, cât și om, în două naturi distincte și totuși o singură și veșnică Persoană… Dumnezeu manifestat în trup este doctrina distinctă a religiei Sfintelor Scripturi fără de care ea, religia, ar fi asemenea unui cadavru rece, lipsit de viață. Noi ca adventiști, împărtășim aceeași credință cu dumneavoastră, nu e nevoie să găsim un alt punct de dicordie...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.08.2011, 17:55:19
mihai07
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Întruparea este cheia întregii Biblii. Dacă această doctrină este negată, respinsă, totul devine confuz și contradictoriu. Dacă este admisă, recunoscută ca atare, totul devine clar, luminos, plin de armonie și putere. Domnul Hristos este atât Dumnezeu, cât și om, în două naturi distincte și totuși o singură și veșnică Persoană… Dumnezeu manifestat în trup este doctrina distinctă a religiei Sfintelor Scripturi fără de care ea, religia, ar fi asemenea unui cadavru rece, lipsit de viață. Noi ca adventiști, împărtășim aceeași credință cu dumneavoastră, nu e nevoie să găsim un alt punct de dicordie...
sa intelegem trice , ca si voi marturisiti ca in Hristos, dupa intrupare, sunt doua firi: una umana si una divina.
sa il lamuresti si pe grasu77 in aceasta privinta, caci el marturiseste altceva.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.08.2011, 17:57:12
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

@osutafaraunu
In fine, nu mai insist, daca d-voastra spuneti ca impartasiti aceesi credinta cu noi, asa sa fie, insa din ce am citit pe site-ul respectiv si au scris si frati de-ai d-voastra se intelegea altceva si nu doar eu am inteles asta :) doar nu va imaginati ca am mai fi facut comparatii cu monofizitismul sau nestorianismul , in incercarea de a intelege punctul dmv. de vedere, daca am fi stiut ca impartasiti aceeasi credinta cu noi.

Last edited by ioanna; 19.08.2011 at 18:03:53.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.08.2011, 19:06:13
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
au scris si frati de-ai d-voastra se intelegea altceva si nu doar eu am inteles asta :)
E vorba doar de un frate de-al meu care s-a exprimat în modul acela (nici măcar nu cunosc contextul)... dar din ce citesc acolo nu pot trage concluzia cî e vorba despre nestorianism ori monofizism. Cu care oricum nu suntem de acord (noi adventiștii). Înainte de editare îmi spuneți să nu mai zic că "împărtășim aceeași credință". Mă refeream strict la această problemă a naturii lui Hristos. Acum chiar că am plecat.... întârzii la Biserică... O seară plăcuta!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.08.2011, 06:06:49
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Revin asupra problematicii din Filipeni 2,6. După ce am consultat mai multe versiuni românești (vreo 6 la număr), nelămurirea mea persistă; poate mă ajutați să se risipească. Cred că versetul e important în elucidarea topicului.
Înainte de a-l trece la subiectul "Diferențe între versiunile Scripturii" v-aș ruga să mă lămuriți ce a vrut să spună Bartolomeu Anania prin acel verb "a știrbi"

"Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu," (Fil. 5,6 versiunea sinodală)

În ce fel putea fi știrbită Dumnezeirea prin gândul lui Hristos de a fi egal cu Dumnezeu [Tatăl]? Căci așa se înțelege în context versetul. Ori înțeleg eu greșit această exprimare greoaie, ori traducătorul ortodox folosește verbul cu alt sens decât cel din dicționarul limbii române

"A ȘTIRB//Í ~ésc 1. intranz. (despre persoane) A-și pierde unul sau mai mulți dinți; a deveni știrb. 2. tranz. 1) A face să se știrbească. 2) (onoarea, reputația, drepturile etc.) A diminua, aducând prejudicii." (DEX)

Dar vă rog, explicați-mi ce a vrut să spună Bartolomeu Anania, nu apostolul Pavel (asta am înțeles-o din celelalte versiuni). Mulțumesc.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.08.2011, 08:49:28
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

ȘTIRBÍRE s. 1. ciobire 2. tocire.
"n-a socotit o stirbire"= n-a considerat o ciobire a Lui Dumnezeu, faptul ca Acesta s-a intrupat, prin El, deci nu S-a vazut ca o stirbitura(ciobitura) a Lui Dumnezeu, El fiind insusi Dumnezeu.
Citat:
În ce fel putea fi știrbită Dumnezeirea
vedeti inceputul versetului, "care (adica Iisus) Dumnezeu fiind in chip", deci intruparea nu stirbeste Dumnezeirea.

Eu asa inteleg vorbele Apostolului Pavel, din Sf. Scriptura, nu si-au schimbat sensul, Bartolomeu Anania nu putea spune altceva decat Apostolul. Ii las si pe altii sa se pronunte.

Citat:
ori traducătorul ortodox folosește verbul cu alt sens decât cel din dicționarul limbii române
este exact sensul din dictionarul de sinonime al limbii romane :)

Last edited by ioanna; 20.08.2011 at 09:12:26.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 20.08.2011, 09:18:25
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
vedeti inceputul versetului, "care (adica Iisus) Dumnezeu fiind in chip", deci intruparea nu stirbeste Dumnezeirea.
Bun, lucrul acesta l-am înțeles din context (chiar și din contextul versiunii ortodoxe). Întrebarea mea punctuală era (și o repet subliniat):

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
În ce fel putea fi știrbită Dumnezeirea prin gândul lui Hristos de a fi egal cu Dumnezeu [Tatăl]?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 22.08.2011, 11:55:48
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Revin asupra problematicii din Filipeni 2,6. După ce am consultat mai multe versiuni românești (vreo 6 la număr), nelămurirea mea persistă; poate mă ajutați să se risipească. Cred că versetul e important în elucidarea topicului.
Înainte de a-l trece la subiectul "Diferențe între versiunile Scripturii" v-aș ruga să mă lămuriți ce a vrut să spună Bartolomeu Anania prin acel verb "a știrbi"
"Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu," (Fil. 5,6 versiunea sinodală)

În ce fel putea fi știrbită Dumnezeirea prin gândul lui Hristos de a fi egal cu Dumnezeu [Tatăl]? Căci așa se înțelege în context versetul. Ori înțeleg eu greșit această exprimare greoaie, ori traducătorul ortodox folosește verbul cu alt sens decât cel din dicționarul limbii române

"A ȘTIRB//Í ~ésc 1. intranz. (despre persoane) A-și pierde unul sau mai mulți dinți; a deveni știrb. 2. tranz. 1) A face să se știrbească. 2) (onoarea, reputația, drepturile etc.) A diminua, aducând prejudicii." (DEX)

Dar vă rog, explicați-mi ce a vrut să spună Bartolomeu Anania, nu apostolul Pavel (asta am înțeles-o din celelalte versiuni). Mulțumesc.


Tricesimus, in caz ca nu mi-ai dat ignore si totusi mai citesti enervantele si incomodele mele postari, iti vand un pont. Nu de alta da’ sa nu te faci de rusine cand vei mai semnaliza incongruente ortodoxe pe topicul cu „Diferente intre versiunile Scripturii”.
Daca tot te-ai facut judecator si critic al versiunilor ortodoxe, ar fi macar de asteptat sa nu confunzi versiunile intre ele si sa stii macar ce critici. Ca la capitolul hermeneutica, no comment.

Vezi ca de la traducerea versiunii sinodale (in care apare termenul ”stirbire” la Filipeni 2, 6) Bartolomeu Anania a cam lipsit. Din binecuvantate pricini, s-ar zice. Pur si simplu nu apucase inca sa se nasca in 1914, cand membrii Sf. Sinod au lucrat la ea. In versiunea anania, nici macar nu apare termenul „stirbire”. Daca te-ai fi obosit s-o consulti inainte de a fi atat de nedumerit ce-o fi insemnand acest termen inexistent, ti-ar fi sarit in ochi.

Mersi anticipat ca n-o sa incepi sa cauti justificari penibile. Scuzele de rigoare sunt suficiente. Thanks!
Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.08.2011, 16:40:53
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Tricesimus, in caz ca nu mi-ai dat ignore si totusi mai citesti enervantele si incomodele mele postari
Stimată soră postările tale nu-s deloc enervante, îmi procură chiar o anumită delectare intelectuală căci te văd destul de bine informată, motiv pentru care nu-ți dau ignore (precum frățiorului ce ne sufocă cu multa lui iubire). Recunosc unele postări reușesc să fie incomode, nu-i cazul acesteia, incomodă eventual pentru tine, căci:

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
iti vand un pont. Nu de alta da’ sa nu te faci de rusine cand vei mai semnaliza incongruente ortodoxe pe topicul cu „Diferente intre versiunile Scripturii”. Daca tot te-ai facut judecator si critic al versiunilor ortodoxe, ar fi macar de asteptat sa nu confunzi versiunile intre ele si sa stii macar ce critici.
Fleoșc! Nu e pont, e doar o cacialma, căci ai cam încurcat tu versiunile ortodoxe între ele... ce să-i faci, se mai întâmplă și la case mai mari.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Vezi ca de la traducerea versiunii sinodale (in care apare termenul ”stirbire” la Filipeni 2, 6) Bartolomeu Anania a cam lipsit. Din binecuvantate pricini, s-ar zice. Pur si simplu nu apucase inca sa se nasca in 1914, cand membrii Sf. Sinod au lucrat la ea. In versiunea anania, nici macar nu apare termenul „stirbire”. Daca te-ai fi obosit s-o consulti inainte de a fi atat de nedumerit ce-o fi insemnand acest termen inexistent, ti-ar fi sarit in ochi.
În versiunea sinodală 1914 NU apare termenul "știrbire":

"Carele în chipul lui Dumnezeu fiind, nu răpire au socotit a fi el întocma cu Dumnezeu;" (Filipeni 2,6 - versiunea sinodală 1914)

în timp ce în versiunea sinodală actuală, apare termenul "știrbire":

"Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu," (Filipeni 2,6 - versiunea sinodală actuală - conform http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=28&cap=2)

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Mersi anticipat ca n-o sa incepi sa cauti justificari penibile. Scuzele de rigoare sunt suficiente. Thanks!
Acum cât privește versiunea sinodală actuală (în uz în B.O.R. ), rămâne de văzut dacă IPS Bartolomeu Anania a avut, ori n-a avut nicio contribuție. Sper să ne lămurească cineva [mai] avizat, eu fiind dispus să-mi cer scuzele de rigoare. Nu cer acest lucru din partea ta... a greși e omenește...
Reply With Quote
  #10  
Vechi 22.08.2011, 12:02:05
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Revin asupra problematicii din Filipeni 2,6. După ce am consultat mai multe versiuni românești (vreo 6 la număr), nelămurirea mea persistă; poate mă ajutați să se risipească. Cred că versetul e important în elucidarea topicului.
Înainte de a-l trece la subiectul "Diferențe între versiunile Scripturii" v-aș ruga să mă lămuriți ce a vrut să spună Bartolomeu Anania prin acel verb "a știrbi"

"Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu," (Fil. 5,6 versiunea sinodală)

În ce fel putea fi știrbită Dumnezeirea prin gândul lui Hristos de a fi egal cu Dumnezeu [Tatăl]? Căci așa se înțelege în context versetul. Ori înțeleg eu greșit această exprimare greoaie, ori traducătorul ortodox folosește verbul cu alt sens decât cel din dicționarul limbii române

"A ȘTIRB//Í ~ésc 1. intranz. (despre persoane) A-și pierde unul sau mai mulți dinți; a deveni știrb. 2. tranz. 1) A face să se știrbească. 2) (onoarea, reputația, drepturile etc.) A diminua, aducând prejudicii." (DEX)

Dar vă rog, explicați-mi ce a vrut să spună Bartolomeu Anania, nu apostolul Pavel (asta am înțeles-o din celelalte versiuni). Mulțumesc.



1. Termenul „stirbire” apare in versiunea sinodala din 1914 (la care Bartolomeu Anania n-a avut nimic de spus).
„Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om.”

Termenul „stirbire” e optiunea sinodalilor din 1914 pt. grecescul ἁρπαγμὸν arpagmon care inseamna prada, captura, rapire, trofeu.
Deriva de la verbul harpazó- a captura ceva cu forta, a rapi, a lua cu forta
(in treacat, fie spus, pe filiera asta, avem si in romana termenul harpon si harpagon).


Motivatia traducatorilor versiunii sinodale pt. termenul „stirbire” pare foarte indreptatita daca dam la o parte sensul primar stomatologic si nu cautam neaparat noduri in papura.

Dupa cum in romana, avem expresia „a stirbi reputatia/onoarea cuiva”, cu sensul de a afecta imaginea cuiva, sensul ideii din Filipeni e: Hristos, care El Insusi este una din cele trei persoane ale Sf. Treimi, adica are chip, esenta dumnezeiasca, totusi nu a considerat ca „stirbeste reputatia” Tatalui cu care e de o fiinta, daca isi va da jos vesmantul de lumina si se va imbraca in zdrentele conditiei umane cazute.


Dumnezeu, smerenia absoluta fiind, nu se va rusina daca isi va lua infatisarea jalnica a robilor aflati in inchisoarea pacatului. Doar Unul din ipostasurile Fiintei dumenzeiesti, s-a golit, s-a desertat de slava dumnezeirii (!!! Atentie!!! Nu de natura dumnezeiasca s-a golit, ci doar de stralucirea acestei naturi !!!)

Mai stii povestea lui Mark Twain, Print si cersetor, cand printul face schimb de vesminte cu cersetorul, pt. a umbla incognito prin lume, fara ca lumea sa stie ca e print?
Ideea e ca Una din Cele Trei Persoane ale Sf. Treimi, a coborat in mocirla lumii acesteia, cum altfel decat ca un Print incognito, smerit si imbracat in zdrente fara ca prin asta, sa fie cumva afectata/ stirbita/ rapita/pradata onoarea si reputatia Tatalui si a Sf. Duh. Si fara ca prin asta, Printul Universului sa nu mai fie Print in esenta Lui. Doar la infatisare, S-a aratat ca un om.



2. In ce priveste, versiunea anania, daca ai fi consultat-o, ai fi sesizat si notele de subsol. „Cel ce dintru'nceput fiind în chipul lui Dumnezeu, a socotit că a fi El întocmai cu Dumnezeu nu e o prădare, dar S'a golit pe Sine luând chip de rob, devenind asemenea oamenilor și la înfățișare aflându-Se ca un om”.


Mitropolitul Bartolomeu traduce grecescul "arpagmon" cu termenul „pradare” in loc de „stirbire”, cum apare in versiunea sinodala.
Iar la nota de subsol zice: Faptul că Dumnezeu-Fiul este și Se consideră pe Sine egal și consubstanțial cu Tatăl nu înseamnă câtuși de puțin că Tatăl a fost deposedat de propria Sa dumnezeire.

Gandeste-te eventual la urmatoarea comparatie (desi e imposibil de capturat lingvistic inefabilul tainei).
Asa cum flacara unei lumanari e identica cu alta flacara care se aprinde din ea, si nu pierde absolut nimic din esenta ei, din desavarsirea ei, tot asa, Tatal nu a pierdut nimic, nu fost deposedat absolut deloc cand Fiul a „ascuns” lumina flacarii Sale sub infatisarea de rob.

A ascuns, nu a stins flacara de tot. Daca ar fi stins-o, ar fi insemnat ca a fost o vreme cand din Sf . Treime a lipsit una din Persoane. Or, nimeni, normal la cap, nu ar sustine dogma Sf. Doimi. (Kirie Eleison).
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Un cor mai putin obisnuit Mihnea Dragomir Craciunul - Nasterea Domnului 32 05.12.2011 02:40:58
putin ajutor Calin21 Exorcismul 8 05.06.2011 19:11:06
vorbiti-mi putin! anaecaterina Generalitati 86 21.07.2010 10:13:39
of...:( putin ajutor... Simona-Marilena Generalitati 7 18.11.2009 22:51:25
PUTIN-felicitari cozia Despre Biserica Ortodoxa in general 12 27.12.2007 19:20:00