![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
După ce a expus cu claritate că mărturia sfintei Scripturi, interpretată
prin tradiția catolică, este rațiunea credinței noastre și singura regulă de urmat pentru a nu cădea în eroare, Vincent demonstrează că totdeauna, în Biserică, s-a urmat această regulă, în condamnarea ereticilor. El face să se vadă autoritatea Bisericii, neinventând nici o dogmă nouă; păzind cu scrupulozitate depozitul ce 28 Vincent. Lirin., Comm., § 2. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 17 i-a încredințat Iisus Hristos; mulțumindu-se a defini, cu claritate credința sa, de a formula credința universală. O găsește la lucru în condamnarea lui Donat, a lui Arie, și a Rebotezătorilor; și probează că în afară de regula catolică, nu poate cineva decât să cadă în eroare. Știința chiar nu poate garanta (contra erorii); așa Nestorie, Fotin, Apollinarie învingătorul lui Porfyr, erau bărbați însemnați și au devenit cu toate acestea eretici; așa Tertullian și Origene, două genii puternice, au pierdut vechea credință, pentru că s-au depărtat de tradiția catolică. Exemplul acestor mari bărbați, care au rătăcit, nu trebuie să fie pentru noi o ispită. Dumnezeu a permis, adaugă Vincent, ca ei să se înșele, pentru a ne face să înțelegem cât de mult trebuie să fim credincioși acestei reguli în afară de care nu este decât încurcătură și eroare. Sprijiniți pe ea, adevărații creștini sunt în pace, sunt fermi în Iisus Hristos; ceilalți, din contră, seamănă cu paiele ușoare, purtate după placul vânturilor. „Cât este de deplorabilă starea lor, strigă Vincent29; câte griji, câte furtuni nu-i turbură! Acum împinși după placul vântului impetuos al erorii, acum respinși înapoi cu putere, ei se izbesc și se sfarmă ca niște valuri potrivnice. Astăzi, cu o temerară și străină prezumție, ei adoptă lucruri nesigure; mâine, sub impresia unei neîncrederi nebune, refuză de a crede tot ceea ce este mai sigur. Ei nu știu încotro să apuce, pe ce drum să se întoarcă, de ce trebuie să se intereseze sau să fugă, ce trebuie să admită sau să lepede. Această nefericire a unei inimi care se îndoiește și ezită între adevăr și eroare trebuie să fie, pentru ei, un remediu al dumnezeieștii milostiviri, dacă au puțină înțelepciune. Dacă, în afară de limanul asigurat al credinței catolice ei sunt turburați, răsturnați, aproape înghițiți de furtunile gândirilor lor, aceasta este pentru ca ei să destindă pânzele orgoliului, ce cu imprudență le întinsese înaintea vânturilor inovațiilor; ca să scape în azilul asigurat ce le oferă buna și dulcea lor mamă; ca să verse (dintr-înșii) valurile turburi și amare ale erorii, pentru a bea apele vii și curate ale adevărului; pentru ca să se dezvețe cu totul de ceea ce rău învățase, și ca, în doctrina Bisericii, să se mulțumească de a înțelege ceea ce poate fi înțeles, și să creadă ceea ce covârșește puterea inteligenței. Când reflectez la acestea30, mă înspăimânt totdeauna cu totul de nebunia unor oameni, de nepietatea lor, de pasiunea lor pentru eroare, care-i face a nu se mulțumi cu o regulă de credință dată și primită din antichitate; a căuta fără încetare lucru nou, a voi totdeauna să adauge, să schimbe, să scadă în religie. Ca și când ea nu ar fi o doctrină cerească, ca și când nu ar fi de ajuns că a fost revelată o dată, ca și când ar fi o instituție omenească care n-ar putea ajunge la perfecțiunea sa decât prin reforme și corecții continue. Poate, cineva zice31: Nu poate fi dar nici un progres religios în Biserica lui Hristos? Doresc ca să fie unul, și unul foarte mare. Va putea cineva să fie atât de vrăjmaș lui Dumnezeu și oamenilor pentru a-l împiedica, pentru a-l opri? Dar trebuie ca acesta să fie un adevărat progres și nu o schimbare. Ceea ce constituie progresul unui lucru oarecare, este ca el să crească în el însuși și fără 29 Vincent, Lirin., Comm., § 20. 30 Vincent. Lirin., Comm., § 21. 31 Ibid., § 23. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 18 a-și schimba esența. Ceea ce constituie schimbarea sa, este ca el să treacă dintro natură într-alta. Să crească dar și cu forță și vigoare, inteligența, știința, înțelepciunea fiecăruia și a tuturor, a individului ca și a Bisericii; să crească în raport cu etățile și cu secolele, dar să nu iasă din ființa lor; totdeauna dogma să fie aceeași, sensul dogmei să nu-și schimbe natura. Progresul religios în suflete trebuie să se modeleze după al corpurilor, care, mărindu-se cu anii, rămân cu toate acestea aceleași. Este o diferență imensă între floarea tinereții și maturitatea bătrâneții. Cu toate acestea aceia care astăzi sunt bătrâni, sunt aceiași care au fost odinioară tineri; și același om schimbându-și starea și modul de existență, își conservă totdeauna propria sa natură, rămâne aceeași persoană. Să urmeze și religia aceleași legi de progres; cu anii ea să devină mai forte, să se dezvolte cu timpul, să se mărească cu etatea, dar să se mențină curată și nepătată, să rămână în plină și perfectă posesie a tuturor părinților săi care-i sunt ca membre și simțuri, să nu sufere nici o schimbare, să nu piardă nimic din natura sa, să nu îngăduie nici o modificare în doctrina sa. Părinții noștri au semănat în Biserică grâul curat al credinței; cultura să dea acestei semințe o nouă frumusețe, dar să nu-i schimbăm specia; trandafirii sensului catolic să nu devină măceși și spini; niciodată, în acest rai spiritual, neghina și plantele veninoase să nu iasă din rădăcinile balsamului și cynnamomului! Sămânța ce s-a semănat de părinții noștri, trebuie să o cultivăm, să o întreținem, trebuie ca, prin îngrijirile noastre, să înflorească, să crească și să ajungă la maturitatea sa. Este permis de a îngriji, de a lustrui, de a pili cu timpul aceste dogme antice ale unei filosofii care ne-a venit din Cer; dar este oprit de a le schimba, de a le trunchia, de a le mutila. Să le înconjurăm de evidență, de lumină, de claritate, dar să-și păstreze plenitudinea lor, întregimea lor, esența lor. Dacă o dată își va permite cineva o fraudă impie, mă cutremur de pericolul în care va deveni religia. O parte oarecare din dogma catolică lepădată, se va lepăda o alta, pe urmă o alta și înc-o alta, și numaidecât una ca aceasta va fi lucru licit și obișnuit. Dar, lepădând unele după altele toate părțile unde vom ajunge în fine? La a lepăda totul. De altă parte, dacă în dogmele vechi se amestecă opinii noi, în lucrurile sacre lucruri profane, se înțelege că, neapărat, se va stabili obiceiul general de a nu lăsa nimic, în Biserică, intact, inviolabil, întreg, curat. Nu vom mai avea decât un loc murdar (cloacă) de erori rușinoase și impii, în loc de un sanctuar al unui cast și curat adevăr. Biserica lui Hristos, păzitoare vigilentă și întregitoare a dogmelor ce i sau încredințat, nu schimbă într-însele nimic, nu scade nimic, nu adaugă nimic; ea nu trunchiază lucrurile necesare, nu introduce netrebuincioase; ea nu lasă să se piardă nimic din ce este al ei și nu uzurpă nimic dintr-al altuia. Ea-și pune toată grija în a conserva cu înțelepciune lucrurile vechi, a fasona și a lustrui ceea ce odinioară s-a început și s-a însemnat (ebauche); a consolida și a întări ceea ce s-a exprimat și s-a limpezit; a păzi ceea ce s-a confirmat și s-a definit. Care a fost scopul silințelor sale în sinoade? De a face să se creadă cu mai multă fermitate a ceea ce mai înainte fusese predicat cu mai multă finețe; de a face să WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 19 se venereze cu mai multă grijă ceea ce deja era obiectul unei venerări necontestate. Unicul scop ce Biserica, tulburată de noutățile ereticilor și-a propus în decretele sinoadelor sale, a fost de a transmite prin scris posterității aceea ce ea primise de la cei vechi prin singura tradiție, cuprinzând multe lucruri în puține cuvinte, și arătând sub un nume nou un adevăr care nu era nou; și aceasta, pentru a ajuta inteligența”. După o exortație patetică a evita orice noutate profană32, a păzi cu fidelitate depozitul sacru al adevărurilor ce ni le-a dat Iisus Hristos., a fugi de profeții cei mincinoși care vin la noi îmbrăcați în piei de oaie și cu un exterior ipocrit, Vincent termină primul său avertisment dându-ne mijloacele de a evita cursele lor. Pentru adevărurile definite, trebuie să se țină fiecare cu scrupulozitate în deciziile sinoadelor universale ale Bisericii catolice; pentru chestiunile încă nedefinite, în sentimentul comun al Părinților care au murit în credință. Părinții sunt, într-adevăr, cei mai siguri martori ai credinței din timpul lor, și, urmând sentimentul lor unanim, nu se poate nimeni îndepărta de adevărul catolic. În al doilea avertisment33, din care noi nu mai avem decât un rezumat, Vincent avea drept scop să demonstreze că Biserica, în condamnarea lui Nestorie, la Efes, a urmat regula de credință explicată în primul avertisment. Va urma cu În această operă, Vincent din Lerini nici măcar n-a menționat Biserica Romei.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|