Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.08.2011, 01:32:13
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cz4000 Vezi mesajul
“Dar cum în sfintele canoane nu există ceva care să condamne schimbarea ceasurilor” – De ce vorbesti fara fond? Trei sinoade ecumenice au anatemizat pascalia si sinaxarul Gregorian, alte multe sinoade locale au reconfirmat anatemele:

1583 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar

1587 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar

1593 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar

1670 Patriarhul Dositheos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar

1827 Patriarhul Ecumenic Agathangelos si Sfintul Sinod condamna noul calendar

1895 Patriarhul Ecumenic Anthimos VII si Sfintul Sinod condamna noul calendar

1902 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna noul calendar

1903 Patriarhul Damianos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar

1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Rusia condamna noul calendar

1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Romania condamna noul calendar

1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna noul calendar

1904 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna din nou noul calendar

1919 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna iarasi noul calendar

A ridicat cineva vreodata aceste anateme si decizii?
Si daca nu le-a ridicat, ce? Le-a ridicat de facto, domnul meu. Imuabilitatea, in sensul cel mai inalt, apartine doar Persoanelor Trinitatii. Biserica poate si trebuie sa mai schimbe din canoane. Dogmele, nu, tocmai pentru ca sunt inspirate de Cel Neschimbator. Se poate doar completa, adaugi, schimba forma, dar ele sunt aceleasi ca fond. Si asta e valabil si pentru BO si pentru BC. Numai bine.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.08.2011, 02:41:58
cz4000 cz4000 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.01.2011
Mesaje: 94
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodor_de_Mopsuestia Vezi mesajul
Si daca nu le-a ridicat, ce? Le-a ridicat de facto, domnul meu. Imuabilitatea, in sensul cel mai inalt, apartine doar Persoanelor Trinitatii. Biserica poate si trebuie sa mai schimbe din canoane. Dogmele, nu, tocmai pentru ca sunt inspirate de Cel Neschimbator. Se poate doar completa, adaugi, schimba forma, dar ele sunt aceleasi ca fond. Si asta e valabil si pentru BO si pentru BC. Numai bine.
1. Treaba dumitale cum este in biserica romano – catolica. In Biserica Ortodoxa (Catolica) nimic nu se “completeaza, adauga sau schimba in forma”. Ortodoxia este de mult finita si perfecta. Discutii despre schimbarea canoanelor si declasificarea dogmelor poarta numai Stilul Nou (cel al inovatiilor, ecumenismului si serghianismului) cu care, este drept, impartasim inca in buna masura ritualul.

"...„Ai poruncit ca mărturiile tale să fíe dreptate în veac; înțelepțeste-mă, și viu voi fi" (Ps. 118, 138, 144). Și dacă glasul proorocesc (profetic) ne poruncește nouă să păzim în veac mărturiile lui Dumnezeu și să viețuim întru ele, este învederat (evident) că ele rămân neclătinate si nestrămutate, căci si văzătorul de Dumnezeu Moise zice astfel: „Acestora nu este a li se adăuga (nimic) și nici nu este să se scoată (ceva) dintr-însele" (Deut. 12, 32). Și dumnezeiescul apostol Petru, proslăvindu-se întru ele, strigă: „Spre care și îngerii doresc să privească" (1 Petru 1, 12), și Pavel zice: „Chiar dacă noi, sau înger din cer de ar binevesti vouă, în afară de ceea ce v-am binevestit noi vouă, să fie anatema" (Gal. 1,8). ... Și pe acei pe care ei[Sfinti Parinti de dinaintea lor] îi supun anatemei, și noi îi dăm anatemei; și pe cei care îi supun caterisirii, și noi îi caterisim; și pe cei care îi supun afurisirii, și noi îi afurisim, iar pe cei pe care îi dau certării (epitimiei), și noi așijderea îi supunem."

si inca

"Cu bucurie primim Dumnezeieștile canoane și întărim așezământul lor întreg și nestrămutat, date fiind de trâmbițele Duhului Sfânt, de prealăudații Apostoli, și de către cele șase sfinte Soboare a toată lumea și de către cele locale, adunate spre a da astfel de așezăminte, și de către sfinții noștri Părinți. Căci dânșii, fiind toți luminați de unul și același Duh Sfânt, au hotărât cele de folos”, deoarece „dacă prorocescul cuvânt ne poruncește să păzim în veac mărturiile lui Dumnezeu (ta martyria tou Theou) și să viețuim întru ele, învederat este că ele rămân deapururea neclătite și nemișcate.” (Sfintul Sinodul 7 Ecumenic, Canonul I)

2. Nu sint interesat sa dialoghez pe aceasta tema cu romano – catolici, protestanti, neo – protestanti si liberi – cugetatori.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.08.2011, 10:33:47
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cz4000 Vezi mesajul
Discutii despre schimbarea canoanelor si declasificarea dogmelor ...
Aceasta afiramtie denota lipsa cunostintelor teologice despre dogma si canon.

Biserica Ortodoxa face diferenta intre dogme si canoane (vezi sinoadele ecumenice care au atat hotarari dogmatice cat si canonice). Dogma ortodoxa este atemporala! Situatia canoanelor este insa diferita. Nu intram in amanunte, insa vom sublina diferenta intre dogma si canon.

Calendarul nu este nicidecum o tema dogmatica, ci fiind una stiintifica trebuie tratata din puct de vedere stiintific, adica folosind matematica, astronomia etc. Reamintesc ca Sfintii Parinti de la Primul Sinod Ecumenic (325 d.Hr. Niceea) au preluat intocmai calendarul laic (numit calendarul iulian) folosit de Imperiul Roman, intocmint de oamenii de stiinta ai vremii respective (astronomul Sosigene in anul 46 i.d.Hr in vremea imparatului Iuluius Cezar. Iata deci ca Sfintii Parinti si Biserica Ortodoxa, nu au confundat stiinta cu dogmatica (teologica ortodoxa).


Dogma
http://ro.orthodoxwiki.org/Dogm%C4%83
Dogma (plural dogme; în grecește δόγμα, plural δόγματα) este credința sau doctrina stabilite și formulate clar și care are autoritate, nefiind discutabilă sau supusă dubiilor.

Cuvântul "dogmă" era folosit de scriitori clasici din vechime ca opinie sau ca adevăr pentru o persoană ca în doctrinele filozofice, în special acele doctrine filozofice ale școlilor particulare ale unor filozofi. De asemenea, cuvântul a fost folosit cu sensul de decret sau ordonanță publică. Este folosit în Sfânta Scriptură

- cu sensul de decret sau edict civil, ca în Luca 2:1 : "În zilele acelea a ieșit poruncă (gr. dogma) de la Cezarul August să se înscrie toată lumea.";
- cu sensul de ordonanță a legii mozaice, ca în Ef. 2:15 : "Desființând vrăjmășia în trupul Său, legea poruncilor și învățăturile ei (gr. dogmasin)";
- și așa cum se aplică dispozițiilor și decretelor primului Sinod Apostolic de la Ierusalim: "Și când treceau prin cetăți, învățau să păzească învățăturile (gr. dogmata) rânduite de apostolii și de preoții din Ierusalim" (Fapte 16:4).

Printre Părinții Bisericii din primele veacuri, cuvântul "dogmă" era, cel mai adesea, folosit pentru doctrinele și preceptele morale propovăduite de Hristos și de către Sfinții Apostoli cu distincție între dogmele venite de la Hristos prin Apostoli și cele venite prin Biserică.

Dar, în concordanță cu sensul larg răspândit, o dogmă este acum înțeleasă ca fiind un adevăr de credință sau de morală, revelat de Dumnezeu, transmis de către Apostoli prin Scriptură sau prin tradiție, și transmis credincioșilor de către Biserică pentru a fi acceptat. Poate fi descrisă pe scurt ca un adevăr revelat și definit de Biserică—totuși revelațiile particulare nu constituie dogme, unii teologi limitând sensul acestui cuvânt la doctrinele definite solemn de sinoade generale, în timp ce adevărul revelat atunci când este prezentat de Biserică prin ierarhia sa. În consecință, o dogmă implică o două aspecte: revelația divină și autoritatea de a învăța a Bisericii.

Pentru creștinii ortodocși, dogma este conținută în Crezul de la Niceea și în canoanele celor șapte sinoade ecumenice. Aceste dogme sunt prezentate pe scurt de către Sfântul Ioan Damaschinul în lucrarea sa Expunere corectă a credinței ortodoxe, care este cartea a treia din lucrarea sa principală, intitulată Izvorul cunoașterii. În această carte, el folosește o abordare duală în explicarea fiecărui articol din credința ortodoxă: una pentru creștini, unde folosește citate din Scriptură și, ocazional, din scrieri ale Părinților Bisericii și o a doua, adresată atât ne-creștinilor (dar care, cu toate acestea, au o anume credință religioasă) cât și ateilor, unde el folosește cu pricepere logica și dialectica aristoteliană, în special reductio ad absurdum.



Drept canonic
http://ro.orthodoxwiki.org/Drept_canonic

Dreptul canonic este legislația tradițională canonică și care reglementează viața Bisericii Ortodoxe. Cuprinde toate aspectele vieții Bisericii, inclusiv Eclesiologia, Teologia liturgică și Morala. Deși în general este folosit termenul de drept canonic, în comunitatea ortodoxă este mult mai adecvat să se folosească termenul de tradiția sfintelor canoane. Această legislație, tradiția canonică, implică persoane care sunt investite cu autoritate (cum sunt episcopii) împuterniciți cu mijloacele creării, formulării, interpretării, executării, validării, amendării și revocării acestor legi prin acțiuni sinodale sau conciliare.



Cod canonic
http://ro.wikipedia.org/wiki/Cod_canonic

Bisericile Ortodoxe au un cod canonic mai puțin oficios, tradiția ortodoxă privind canoanele mai degrabă ca îndrumări, și nu legi absolute, îndrumări pe care le practică diferit, în funție de circumstanțele istoric-culturale ale fiecărei zone. Rațiunea acestor interpretări este aceea că, dacă Conciliile Ecumenice (în care deliberările se desfășurau în limba greacă) ar fi dorit ca acele canoane să fie privite ca legi absolute, le-ar fi numit νομοι/nomoi (legi), și nu κανονες/kanones (indicații, standarde).

Bisericile Ortodoxe de limbă greacă au adunat canoanele și comentariile acestora într-o lucrare numită Πεδαλιον/Pedalion (ghid). Chiar și așa, lucrarea nu reprezintă un cod propriu-zis, dar mai degrabă o culegere a tradiției și interpretării canoanelor.


Doamne ajuta.

P.S. Hristos Iisus ne mantuieste in Sfanta sa Biserica Ortodoxa prin Sfintele Taine (nu ne mantuieste nici calendarul si nici ziua si nici locul - spun asta pentru adeptii geocentrismului in special). Nu conteaza ziua saptamanii, nici locul unde este amplasata Sfanta Biserica (centrul orasului, marginea orasului, tara... planeta -poate sa fie si pe Luna spre exemplu) ci conteaza Sfanta Liturghie, Sfintele Taine adica Hristos.
Asadar sa luam aminte!

Last edited by Eugen7; 30.08.2011 at 10:41:35.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.08.2011, 15:19:12
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Pentru toti ciudatii

A fost odata un Pamant care statea fix in centrul universului, si tremura de frica sa nu ajunga sa se roteasca el in jurul Soarelui si sa cada sub anatemele inchipuite ale prostilor, asa ca se ruga Sfantului Calendar Vechi sa il tina pe loc, ca altfel, el fiind plat (cum altfel?) o sa inceapa sa se invarta ca o farfurie zburatoare, din alea in care sambatarii ii vad pe ingeri si pe dumnezeul lor, ala care trage totdeauna Sambata un pui de somn. Dar s-a intamplat totusi, pentru ca "ereticii" si nesimtitii aia de atei si scientisti care se inchina Soarelui au pus de o conspiratie, sa schimbe calendare si sa faca sa se invarta cine, pardon ce, nu trebuie unde nu trebuie. Situatia parea fara iesire, cand, din neantul infinit pe care noi, oamenii, il numim eufemistic "prostie"...they just emerged! Glicherie si Badulescu, fiecare cu secta si ticneala proprie. Nu exista decat un Badulescu, si neica nimeni este inginerul lui! Si doar biserica lui Glicherie este adevarata, ailalti sunt doar papistasi, agenti siaiei si emaisics, si eretici cu puteri metamorfice, asa incat iau orice infatisare.

Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 30.08.2011 at 22:04:43.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.08.2011, 22:54:25
zzzzzz zzzzzz is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.08.2011
Mesaje: 82
Implicit

Acuratetea calendarului iulian nu este astronomica ci eclesiastica.Din punct de vedere eclesiastic calendarul iulian(vechi) bisericesc este fara de prihana... Calendarul iulian revizuit(nou) , nu.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 31.08.2011, 00:44:37
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
Acuratetea calendarului iulian nu este astronomica ci eclesiastica.Din punct de vedere eclesiastic calendarul iulian(vechi) bisericesc este fara de prihana... Calendarul iulian revizuit(nou) , nu.
Poate, dar asta nu il transforma intr-o erezie.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 31.08.2011, 23:03:11
zzzzzz zzzzzz is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.08.2011
Mesaje: 82
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodor_de_Mopsuestia Vezi mesajul
Poate, dar asta nu il transforma intr-o erezie.
ba da.. din punct de vedere al sinaxarului si praznuirilor e eretic... incearca sa combine calendarul gregorian cu cel iulian si nu iese... nu ies anumite zile ale posturilor si alte chestii de genu asta.. concret nu mai retin am citit mai de mult... plus ca schimbarea calendarului e facuta anatema de sinodurile pan-ortodoxe.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 31.08.2011, 00:50:11
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
Acuratetea calendarului iulian nu este astronomica ci eclesiastica.Din punct de vedere eclesiastic calendarul iulian(vechi) bisericesc este fara de prihana... Calendarul iulian revizuit(nou) , nu.
Dezvoltă te rog ce face un calendar "neprihănit" și ce poate însemna "acuratețea eclesiastică" ?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 31.08.2011, 23:08:43
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
Acuratetea calendarului iulian nu este astronomica ci eclesiastica.Din punct de vedere eclesiastic calendarul iulian(vechi) bisericesc este fara de prihana... Calendarul iulian revizuit(nou) , nu.
Te mai rog o dată prietene multi-z să-mi explici cum poate fi un calendar "fără prihană" și ce înțelegi prin "acuratețea ecleziastică"!?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 31.08.2011, 23:14:37
zzzzzz zzzzzz is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.08.2011
Mesaje: 82
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Te mai rog o dată prietene multi-z să-mi explici cum poate fi un calendar "fără prihană" și ce înțelegi prin "acuratețea ecleziastică"!?
calendarul nou are cateva inconsistente praznice,dupa cum am spus mai sus... acuratetea eclesiastica = acuratetea din punctul de vedere al organizarii bisericesti

Last edited by zzzzzz; 31.08.2011 at 23:30:20.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Calendarul Bisericesc orthodoxia.i.thanatos Despre Biserica Ortodoxa in general 121 27.04.2023 09:42:51
Calendarul ortodox daniil96 Intrebari utilizatori 0 23.01.2011 23:29:02
Istoria trecerii de la calendarul niceo-iulian la calendarul iulian indreptat ioannistor Resurse ortodoxe on-line 8 20.11.2010 03:17:10
Ciudateniile din calendarul BOR mihailt Generalitati 4 22.03.2009 15:16:15
Calendarul AndreiVlad Generalitati 2 02.02.2009 20:03:05