Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.09.2011, 16:41:14
costel's Avatar
costel costel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2006
Mesaje: 4.824
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Noi ortodocșii, suntem adesea catalogați de către neortodocși, ca ultraconservatori, paseiști, blocați în forme consacrate, necreativi.
Imi doresc ca Ortodoxia sa ramana in continuare "statica", dar sa daruiasca sfinti. Nu-mi pasa ce spun neortodocsii, dar imi pasa de minunile care se petrec la moastele sfintilor.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.09.2011, 16:59:11
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Citat:
În prealabil postat de costel Vezi mesajul
Imi doresc ca Ortodoxia sa ramana in continuare "statica", dar sa daruiasca sfinti. Nu-mi pasa ce spun neortodocsii, dar imi pasa de minunile care se petrec la moastele sfintilor.
Costel, prețuiesc întotdeauna mărturia ta, de-aia n-aș vrea să înțelegi în duh de ceartă când am să spun că icoana inegalabilă pe care-o ai de mulți ani la avatar este țâșnirea unei creativități extraordinare în sânul Bisericii, o desprindere dintr-un blocaj mental în tradiția iconografică, statică confortabilă pentru vremea aceea, cu care Cuviosul Andrei Rubriov n-a fost de acord. Știm astăzi că icoana (devenită între timp modelul canonic al reprezentării Sfintei Treimi) a produs destulă agitație în epocă, fiind nevoie de reunirea unui sinod pentru omologarea ei!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.09.2011, 17:15:10
costel's Avatar
costel costel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2006
Mesaje: 4.824
Implicit

Eu sunt de parere ca reprezentarea lui Rubliov a Sfintei Treimi a fost un dar al lui Dumnezeu. Au aparut discutii si vor mai fi, pentru ca noi nu mai suntem capabili sa privim lumea si cele din ea ca pe un dar al lui Dumnezeu.

Mihai, nu prin inteligenta ajungem sa-i facem pe oameni sa cunoasca Ortodoxia ca fiind vie, ci prin ajutorul pe care ni-l da Dumnezeu in acest caz. Daca Pavel spune ca Dumnezeu le-a ales pe cele slabe ca sa rusineze pe cele tari, e de la sine inteles, ca Dumnezeu poate face minuni si prin cel pe care noi nu dadeam doi bani.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.09.2011, 17:34:40
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Citat:
În prealabil postat de costel Vezi mesajul
Eu sunt de parere ca reprezentarea lui Rubliov a Sfintei Treimi a fost un dar al lui Dumnezeu. Au aparut discutii si vor mai fi, pentru ca noi nu mai suntem capabili sa privim lumea si cele din ea ca pe un dar al lui Dumnezeu.

Mihai, nu prin inteligenta ajungem sa-i facem pe oameni sa cunoasca Ortodoxia ca fiind vie, ci prin ajutorul pe care ni-l da Dumnezeu in acest caz. Daca Pavel spune ca Dumnezeu le-a ales pe cele slabe ca sa rusineze pe cele tari, e de la sine inteles, ca Dumnezeu poate face minuni si prin cel pe care noi nu dadeam doi bani.
Cred că-i foarte corect să vorbim despre creativitatea în Biserică ca dar al lui dumnezeu (nici n-ar putea fi altfel). "Fără Mine nu puteți face nimic " spunea Domnul, nu mai știu unde, prin care elimina din perimetrul Bisericii orice orgoliu artistic și realizare exclusiv individuală.
Inteligența e un simplu instrument din dispozitivul duhovnicesc, cu rolul limitat de a explora și traduce în termeni inteligibili, în vederea experienței liturgice, nesfârșita paletă de daruri pe care Dumnezeu le revarsă asupra eclessiei atunci se manifestă ca Trup și nu ca sumă de funcțiuni autosuficiente.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.09.2011, 17:52:19
Lavrentiu's Avatar
Lavrentiu Lavrentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.09.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de costel Vezi mesajul
Eu sunt de parere ca reprezentarea lui Rubliov a Sfintei Treimi a fost un dar al lui Dumnezeu. Au aparut discutii si vor mai fi, pentru ca noi nu mai suntem capabili sa privim lumea si cele din ea ca pe un dar al lui Dumnezeu.
Intr-adevar, de aceea Staniloae si Evdokimov nu vor putea fi trecuti niciodata in alta categorie decat aceea a Teologilor, pentru ca teologia lor este de la un cap la celalalt o marturisire a Duhului Sfant, spre diferenta de cei care se doresc a fi teologi dar sunt doar manuitori ai cuvintelor.

Minunea pe care o traim acum este ca ne facem "creatori prin imitare", sau prin observare. Nimic nou pe pamant, dar toate "se fac noi". Lucrarea harului unicizeaza unificand, ne face pe toti "tuturor toate", astfel incat la sfarsit sa putem fi si noi in vesnicie creatori, la fel cum este si El.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.09.2011, 13:00:01
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Daca vorbim dogme nu are cum sa existe o creativitate. Nu numai teologii, dar nici Biserica nu poate schimba o dogma si nici nu a facut-o vreodata. Toata invatatura si dogmele sunt revelate si sunt cele din Sfanta Scriptura (si o parte din Sfanta Traditie).
Sinoadele ecumenice nu se intruneau ca sa adopte o doma, ci sa combata o invatatura gresita. De exemplu de la inceput invatatura lui Arie a fost condamnata, dar acesta nu a vrut sa accepte, si-a facut adepti si apoi s-a intrunit un sinod, i s-a dat posibilitatea sa se apare.
Asadar inovatii in domeniul dogmelor nu se pot face, cei care au inovat au fost Arie, Pelagius, Nestorie, Montanus, Sabelie, etc. si stim ca nu a placut nimanui.
Inainte poate era o scuza ca nu stiau exact, dar Biserica a clarificat cam ce era de clarificat.
Mai sunt cele ce nu sunt revelate, sau nu sunt chiar clare si am citit ca se numesc teologumene. Aici se poate discuta, dar si acestea trebuie sa se incadreze in limitele adevarurilor revelate sau clarificate de Biserica.

Adevarurile care ne-au fost revelate nu pot fi schimbate pentru ca au fost spune de Dumnezeu Fiul sau Sfanta Treime, si intotdeauna spune adevarul Dumnezeu, nu putem spune ca S-a inselat.
In privinta canoanelor si practicilor acestea pot fi schimbate in caz exceptional, dar doar de Biserica, cea care le-a si adpotat.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 20.09.2011, 13:30:52
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Cred ca mai clar de atat nu se poate.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca vorbim dogme nu are cum sa existe o creativitate. Nu numai teologii, dar nici Biserica nu poate schimba o dogma si nici nu a facut-o vreodata. Toata invatatura si dogmele sunt revelate si sunt cele din Sfanta Scriptura (si o parte din Sfanta Traditie).
Sinoadele ecumenice nu se intruneau ca sa adopte o doma, ci sa combata o invatatura gresita. De exemplu de la inceput invatatura lui Arie a fost condamnata, dar acesta nu a vrut sa accepte, si-a facut adepti si apoi s-a intrunit un sinod, i s-a dat posibilitatea sa se apare.
Asadar inovatii in domeniul dogmelor nu se pot face, cei care au inovat au fost Arie, Pelagius, Nestorie, Montanus, Sabelie, etc. si stim ca nu a placut nimanui.
Inainte poate era o scuza ca nu stiau exact, dar Biserica a clarificat cam ce era de clarificat.
Mai sunt cele ce nu sunt revelate, sau nu sunt chiar clare si am citit ca se numesc teologumene. Aici se poate discuta, dar si acestea trebuie sa se incadreze in limitele adevarurilor revelate sau clarificate de Biserica.

Adevarurile care ne-au fost revelate nu pot fi schimbate pentru ca au fost spune de Dumnezeu Fiul sau Sfanta Treime, si intotdeauna spune adevarul Dumnezeu, nu putem spune ca S-a inselat.
In privinta canoanelor si practicilor acestea pot fi schimbate in caz exceptional, dar doar de Biserica, cea care le-a si adpotat.
Colegul Catalin a spus-o orbitor de clar. E ciudat cum se gandesc unii la schimbarea dogmelor.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 20.09.2011, 14:06:20
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

În mileniul postschismatic Biserica Ortodoxă n-a dogmatizat nimic și nu e nevoie de așa ceva nici acum și nici în viitor. Călălin a zis bine, în primul mileniu ereziile au oferit prilejul de a-și codifica credința în limitele limbajului omenesc și sub înrâurirea tainică a Duhului Sfânt. Până la acestă teoretizare a experienței ecleziale, creștinul nu avea nevoie de analizarea mentală a unor propoziții pe care să le considere ulterior adevărate în sinea lui, era suficientă prezența în corpul Bisericii, împărtășirea Tainelor și viața de zi ci zi întru Hristos. Creativitatea n-are de-a face cu înmulțirea indefinită a metadiscursului bisericesc generator de cunoaștere pe orizontală, ci de o înviorare a comuniunii ecleziale cam atrofiate în zilele noastre, de prospețimea credinței vii, nonindividualiste, de recuperare a unor repere funcționale care să facă posibilă verticala spre theosis.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
9 MAI! si eroii ortodoxiei! andreicozia Stiri, actualitati, anunturi 40 24.05.2010 00:57:20
Duminica Ortodoxiei + cristiboss56 Diverse Sarbatori 2 28.02.2009 22:36:50
MARTURIA ORTODOXIEI iosif Despre Biserica Ortodoxa in general 55 04.08.2008 15:49:47
DUMINICA ORTODOXIEI georgeval Despre Biserica Ortodoxa in general 6 21.03.2008 00:46:06