![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asa cum apostolii au crezut intii ca Domnul nostru Isus Hristos a venit numai pentru iudei, iar apoi, datorita sfintului Pavel, au acceptat si faptul ca Hristos a venit si pentru neamuri, tot asa s-a intimplat si in Biserica Catolica. Deci, din punct de vedere al mintuirii crestinilor catolici nu exista nici o contradictie intre cele doua credinte: s-au mintuit si catolicii care au crezut ca numai catolicii se mintuiesc si se mintuiesc si catolicii care, acceptind cele spuse de sfintul parinte Papa Ioan Paul al II-lea, cred ca se mintuiesc si cei care nu apartin Bisericii Catolice. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Opozitia exista, iar solutia care o propuneti este hilara si cade complet in afara problematicii desi din avalansa de cuvinte s-ar putea intelege ca ar fi/putea/se vrea un soi de argument..
Vedeti, discutia aici nu este despre mantuirea catolicilor care au trait cu impresii dogmatice eronate ci despre cei care chiar n-au avut nici o tangenta cu Biserica sau au preferat sa se plaseze in afara ei. Cu mentiunea ca daca aici intra si Romano-Catolicii este discutabil si chiar nu era cazul de o astfel de discutie cum de altfel a si debutat topicul care de fapt tintea in cu totul alta directie, ceva mai profunda. Last edited by AlinB; 03.10.2011 at 16:25:07. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Doamne ajută!
Acest topic deosebit de interesant îmi amintește de ceea ce mi-a relatat un teolog (evit să-i menționez numele pentru că este o persoană destul de cunoscută și nu știu dacă ar fi de acord...). Această persoană - creștin autentic și teolog profesionist - a trăit o experiență hazlie și educativă în același timp, care cred că ne-ar putea clarifica măcar parțial nedumerirea cu privire la mântuirea celor de alte religii. Astfel, acest teolog a fost oprit pe stradă de către un tânăr care i-a pus următoarea întrebare: "Un buddhist se mântuiește?"... Fără să stea deloc pe gânduri, teologul i-a dat un răspuns afirmativ, explicându-i că, în opinia sa, cei de alte religii au șansa de a se mântui pentru că, așa cum a arătat Sfântul Apostol Pavel, cei ce nu cunosc Legea divină vor fi judecați de Hristos după legea morală naturală, înscrisă în conștiința lor. Tânărul, zâmbind, a întrebat dacă sigur budiștii se vor mântui și... pe chipul său se putea citi entuziasmul. Teologul ortodox, nedumerit de această atitudine, a repetat totuși răspunsul, arătând că Dumnezeu, atotputernic și iubitor, dorește și poate realiza mântuirea acelor suflete. Atunci, tânărul, cerând permisiunea de a mai pune o întrebare, a spus: "Dar, spuneți-mi, vă rog: dacă un creștin trece la budhism, se mântuiește?". La ce răspuns ne-am putea aștepta din partea teologului creștin? În orice caz, reacția sa a fost total neașteptată pentru interlocutorul interesat de mântuirea budiștilor: "Un creștin, care cunoaște credința cea adevărată și trece la o altă religie... pe ăla-l ia dracu'!". :) Pe lângă forma neașteptată și amuzantă, acest răspuns se aseamănă, din punctul meu de vedere, cu un cuvânt din Pateric. De ce? Pentru că este de o deosebită profunzime teologică și, în același timp, accesibil înțelegerii oricărui credincios care dorește și caută mântuirea. Așadar, noi, cei cărora ni s-a dăruit bucuria de a cunoaște credința în adevăratul Dumnezeu, ne putem mântui doar în această credință, doar în relația cu Tatăl nostru ceresc și, mai mult decât atât, avem datoria de a înmulți lumina și bucuria credinței, comunicându-le și altora (prin cuvinte și prin exemplul personal) adevărul revelat. Dacă în jurul nostru mai există atât de multă necredință, dacă necredința sporește chiar, responsabilitatea ne aparține aproape în exclusivitate nouă, celor credincioși, pentru că am uitat sau n-am împlinit corect porunca Mântuitorului Hristos de a-L mărturisi în fața oamenilor (Matei10, 32-33). Da... Poate că cei mai mulți dintre noi, fiind încă departe de nivelul spiritual înalt al acelui personaj din "Frații Karamazov" care se socotea răspunzător pentru păcatele întregii omeniri, nu conștientizăm nici măcar adevărul evident și trist că noi înșine, prin indiferența și prin greșelile noastre, contribuim, mai mult sau mai puțin, la menținerea unora dintre semenii noștri în necredință sau în îndoială. Pentru noi, cei care cunoaștem adevărul creștin revelat și transmis nouă prin Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, părăsirea și trădarea credinței ar constitui o crimă, un păcat împotriva Duhului Sfânt Care sălășluiește întru noi! Pentru noi, creștinii, "Extra Ecclesia nulla salus"! În schimb, cei care s-au născut și au fost educați în spiritul altor religii... vor fi judecați de către Domnul nostru Iisus Hristos potrivit altor criterii, căci faptele săvârșite din neștiință nu pot fi socotite păcate. Poate că atunci se va împlini cu păgânii profeția biblică potrivit căreia "Cei care nu-L cunosc, aceia Îl vor vedea și cei ce nu L-au auzit Îl vor înțelege". Sfânta Treime este, în mod indubitabil, unicul Dumnezeu, dar cei care, din diverse motive, nu L-au cunoscut pe El, n-au aflat măcar de existența Sa, nu vor putea fi osândiți pentru ceea ce n-au putut ști, sau n-au fost capabili să înțeleagă. Așa presupun că va fi cu necreștinii care nu cunosc Evanghelia, dar viitorul fiecărui suflet rămâne o taină cunoscută doar de Dumnezeu. În schimb, adevărul revelat, în privința căruia nu ne este îngăduit să avem îndoieli, este faptul că una dintre condițiile indispensabile pentru mântuirea creștinilor rămâne credința în Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Pentru noi, creștinii ortodocși, pe lângă adeziunea la dogmele fundamentale ale creștinismului, ne este necesară și statornicia în Ortodoxie (dreapta credință). Departe de mine gândul de a relativiza în vreun fel dogmele credinței noastre creștine! Ceea ce susțin, însă, este faptul că... riscăm să repetăm eroarea evreilor de acum două milenii care, știindu-se membrii poporului ales, îi tratau cu superioritate pe cei de alte religii, considerându-i ca vrednici de primirea pedepsei veșnice pentru idolatrie. Și așa cum aceia, renunțând la credința în idoli, s-au lăsat eliberați de către Adevăr, la fel și unii dintre necreștinii de astăzi, într-o zi (poate chiar după trecerea lor din viața aceasta), Îl vor iubi pe Hristos mai mult decât noi. "Știu că nu știu nimic"... și unica mea certitudine este faptul că Hristos a înviat și este Dumnezeu-Omul, Mântuitorul tuturor! Slavă lui Dumnezeu pentru toate!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 04.10.2011 at 00:52:50. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Biserica Ortodoxa spune ca inainte de venirea Mantuitorului nimeni nu s-a putut mantui. Iisus a deschis portile Raiului. Si dreptii din Vechiul Testament aveau nu numai fapte, ci si credinta in Dumnezeu cel Adevarat. Ei au fost luati cand Iisus s-a coborat la Iad.
Odata cu caderea lui Adam toti oamenii au cazut si toti mergeau in Iad. De aceea Iisus se numeste Mantuitorul, pentru ca El a adus si mantuirea, mantuirea prin har. Astfel exista o posibilitate, pentru cine doreste, o cale ingusta. Cunoastem in Vechiul Testament doua exceptii, Sf. Ilie si Enoh (despre Moise nu stim exact), acestia au fost ridicati cu trupul la cer. Si in crestinism putem citi in vietile sfintilor doua exceptii, Sf. Tecla si Sf. Grigorie cel Mare s-au rugat pentru doi pagani morti si acestia au fost mantuiti. Poate mai sunt si alte exceptii nu stim, lui Sf. Grigorie i-a spus Dumnezeu sa nu se mai roage pentru pagani decedati. Asadar mantuire exista doar in Biserica Ortodoxa, in rest poate exista unele exceptii. Prin Legea firii oricine il poate cauta pe Dumnezeu, nu e o scuza, asa cum arata si parintele Cleopa. Dar e o circumstanta atenuanta. In Iad si in Rai sunt mai multe lacasuri, asadar cei ajunsi in Iad nu au toti parte de acelasi tratament. sa nu uitam ca si dreptii ajunsesera in Iad si nu erau supusi la munci. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Să luăm exemplul sufletului acelei tinere păgâne pentru care s-a rugat Sf. Tecla: dragostea divină a învins idolatria acelui nefericit suflet încremenit în păgânism! Dragostea învinge puterea iadului, iar excepțiile pe care le-ați menționat sunt o dovadă în acest sens. Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 04.10.2011 at 00:47:09. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
În afară de problema mântuirii necreștinilor, celebrul dicton patristic "Extra Ecclesia, nulla salus" ne aduce în atenție și o altă întrebare care-i preocupă pe mulți dintre cei de o credință cu noi: se vor mântui creștinii din afara Bisericii, de vreme ce, potrivit concepției noastre, în Ortodoxie a fost păstrată neschimbată învățătura Domnului nostru Iisus Hristos și a Sfinților Părinți? În acest sens, am observat că unii dintre creștinii ortodocși, neconștientizând faptul că răspunsul la această întrebare ne este inaccesibil acum (de unde știm noi ce decizii va lua Dumnezeu?), se grăbesc să dea sentințe "definitive și irevocabile", potrivit cărora coreligionarii noștri de alte confesiuni ar fi sortiți iadului... În această privință, cred că este necesar să le amintim acestor confrați ai noștri ortodocși că eterodocșii creștini au aceeași religie ca și noi, se închină Aceluiași Dumnezeu (Sfânta Treime) și ne împărtășesc convingerile în privința principalelor adevăruri de credință! Desigur, ortodocși fiind, avem datoria de a-I mulțumi Domnului pentru că ne-a învrednicit să primim această sfântă credință, păstrată și apărată de către Sfinții noștri Părinți, uneori chiar cu prețul vieții. Ortodoxia rămâne (așa cum îi spune și denumirea în limba greacă) dreapta credință, dreapta slăvire a lui Dumnezeu, dar tocmai cunoașterea acestui adevăr ar trebui să constituie pentru noi o invitație la îngăduință și iubire adevărată față de creștinii care, crezând înDumnezeu asemenea nouă, nădăjduiesc să dobândească bucuria comuniunii eterne cu El, de care fie să ne învrednicim toți, prin dragostea Domnului nostru Iisus Hristos! Să nu-i confundăm pe confrații noștri creștini cu păgânii (căci asta facem, atunci când afirmăm că ei nu sunt vrednici de mântuire), ci să-i iubim și să-i înțelegem, potrivit duhului iubirii evanghelice pe care toți suntem datori a o îndeplini!
Dumnezeu să fie cu noi toți!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum ce facem, ne luam dupa fiecare idee lumeasca ce apare la moda? De exemplu a aparut teoria Big-Bang-ului, pana de curand cand au observat ca nu prea e adevarat, universul se extinde accelerat. La fel cu teoria relativitatii. In schimb Biserica are aceleasi conceptii de la inceput, neschimbate. Chiar consideram ca Biserica este infailibila, deci invataturile de credinta ale Bisericii sunt fara greseala. Biserica nu a cunoscut doar o erezie, a lui Arie, ci toate deformarile au fost considerate erezii. Asadar eterodocsii nu au deloc aceeasi invatatura ca a noastra, au chiar invataturi condamnate in mod special de BO. De aceea am facut doua topice, ca sa nu repet tot timpul acelasi lucru si sa le am la indemana: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12560 http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12777 Acum daca am vazut ca nu au aceeasi credinta, ci o credinta doar in parte asemanatoare, in link-urile date vedem ca Bo nu recunoaste ca ar avea har lucrator, deci nu au Sfinte Taine. In catehismul ortodox scrie ca fara har lucrator nu se poate mantui cineva: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6 Iar partea cu "fara har nimeni nu se poate mantui": http://www.credo.ro/catehism2.php?q=59 Dar asta nu inseamna ca ar trebui sa-i uram pe ceilalti, asta e tot o conceptie ce tine de ecumenism. Stim toti, uram pacatul si iubim pe pacatos, aceasta e conceptia crestina, nu conceptia ecumenista ca sa iubim pe pacatos trebuie sa iubim si pacatul lui. Daca cineva are viciul bauturii, nu il iubim daca acceptam viciul, sau mai rau il facem chiar noi. Dimpotriva, dam dovada de iubire daca ii spunem aceluia ca nu e bine sa bea si il ajutam la nevoie. Ca n-o sa vrea asta e altceva. La fel, avem obligatia si datoria sa spunem adevarul, ca BO este Biserica lui Hristos in care se poate obtine mantuirea. Unui eterodox ii faci un bine astfel, nu un rau, cum ii poti face rau cuiva daca il ajuti sa-si salveze sufletul? Chiar si numai daca am aplica teoria lui Pascal: "Daca Dumnezeu nu exista, nu pierzi nimic crezand in El, dar daca El exista si nu crezi, atunci ai pierdut totul." In cazul nostru daca ar exista mantuire si in afara BO si noi ii spunem ca numai in BO si aceia se vor converti nu pierd nimic si nici noi. Dar daca e cum spune BO si mantuirea in afara de exceptii e in BO si noi propovaduim ca toti se pot mantui si astfel ii facem pe unii care cautau adevarul sa nu vina in BO, au de pierdut si ei si s-ar putea sa fim si noi intrebati de mantuirea acelui suflet. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Referitor la respectivul dialog, am senzația că respectivul nu este totuși chiar teolog ortodox. Un teolog creștin ortodox nu poate să facă astfel de afirmații, cum că, vezi Doamne, s-ar mântui ori s-ar putea mântui buddhiștii. Acest lucru nu este adevărat. Așa zisul argument cu "legea morală din conștiință" nu este un argument care să stea realmente în picioare. Și asta pentru că mântuirea, din punctul de vedere al creștinismului ortodox, nu înseamnă doar așa o judecată unde se pun în balanță faptele în funcție, vezi Doamne, de ce lege ai avut pe conștiință. Și chiar și în astfel de condiții, în niciun caz nu văd pe unii care au cu totul altă credință decât cea creștină, foarte diferită de aceasta, care caută alte "spații de mântuire" precum nirvana să se mântuiască sau măcar să se poată mântui. Cine a semănat toată viața pe pământul iluminării și eliberării nirvanice impersonale nu va culege pe tărâmul împărăției lui Dumnezeu; asta este o chestiune elementară, fără a mai intra în ceea ce înseamnă propriu-zis mântuirea în Biserică, adică transformarea ontologică, restaurarea ontologică a omului prin unirea lui cu Iisus Hristos Mântuitorul, prin a fi altoit și a își spori altoirea ca "mlădiță în viță". Citat:
Citat:
|
|