Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.10.2011, 12:53:15
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Căci singurele concepte cu adevărat fundamentale în întreaga gândire sunt doar două: identitate și diferență. Luate în sensul lor cel mai abstract, desigur. Dar, odată ce această abstracție își face cu adevărat loc în gândire, empirismul este depășit și nu ne mai punem problema în termenii „ce este cu adevărat și efectiv Totalitatea, în sens concret, empiric?” — un astfel nivel de problematizare este antifilosofic și antiteologic prin excelență. Căci Infinitul Absolut nu se va reduce niciodată la un concept determinat sau la o senzație sau intuiție determinate prin care să-l putem cuprinde de o manieră concret-sensibilă. Infinitul este prin definiție ceea ce scapă determinării; dar aceasta nu înseamnă că el nu este prezență sau ceva cu adevărat real. Ci el este un Real care nu mai poate fi tematizat și cuprins nici măcar prin gândirea discursivă (dianoetică); cu atât mai puțin prin simțuri sau intuiții determinate. Ceea ce înseamnă că, pentru a ne raporta la El, e nevoie să avem curajul de a duce conceptele noastre determinate până în faza lor terminală, până la exhaustiunea care e capabilă să le reveleze esența — doar când vizăm necesarul, reușim să ne salvăm din contingent. Doar când suntem suficient de lucizi și curajoși să facem acest salt conceptual vom fi și în posesia posibilității de a participa la Necuprinsul Însuși — adică de a depăși tocmai posibilitatea. Pe scurt spus, El ni se va revela doar atunci când avem cu adevărat credința. (Credință care nu înseamnă „crede și nu cerceta” și nici „crezi în lipsa dovezii” — de obicei, aici dovada are același sens de determinare a unui fapt. Ci credință care înseamnă tocmai eliberarea gândirii de empiric, de noeza determinată, de reprezentări confuze și amestecate, unde identitatea și diferența nu sunt analizate în principiul lor de posibilitate.)
Părerea mea este că se pune problema în termenii „ce este cu adevărat și efectiv Totalitatea, în sens concret, empiric?”. Sau poate nu atât această problemă ci aceea a ceea ce putem noi considera o prezență și manifestare empirică a Totalității, în sensul de Dumnezeu. Sau ca să o spun altfel, tăgăduiți cumva posibilitatea de a avea un acces, empiric să îi spun printr-o experiență concretă, la Totalitate, la Dumnezeire? Poate că nu înțeleg eu suficient de bine ceea ce vreți să spuneți, poate mă înșel dar cam asta îmi dă de înțeles ceea ce spuneți, chiar dacă la urmă vorbiți despre o oarecare participare la Necuprins ca revelație prin credință. Tăgăduiți cumva posibilitatea experienței, empirice să îi spunem, a participării la Dumnezeu, a cunoașterii lui Dumnezeu ca Dumnezeu, a cunoașterii Totalității ca Totalitate, a Simplității ca Simplitate, în mod empiric prin experiență?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.10.2011, 22:25:26
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Empiria, empireul și apeironul

Citat:
În prealabil postat de Savonarola Vezi mesajul
Părerea mea este că se pune problema în termenii „ce este cu adevărat și efectiv Totalitatea, în sens concret, empiric?”. Sau poate nu atât această problemă ci aceea a ceea ce putem noi considera o prezență și manifestare empirică a Totalității, în sensul de Dumnezeu. Sau ca să o spun altfel, tăgăduiți cumva posibilitatea de a avea un acces, empiric să îi spun printr-o experiență concretă, la Totalitate, la Dumnezeire? Poate că nu înțeleg eu suficient de bine ceea ce vreți să spuneți, poate mă înșel dar cam asta îmi dă de înțeles ceea ce spuneți, chiar dacă la urmă vorbiți despre o oarecare participare la Necuprins ca revelație prin credință. Tăgăduiți cumva posibilitatea experienței, empirice să îi spunem, a participării la Dumnezeu, a cunoașterii lui Dumnezeu ca Dumnezeu, a cunoașterii Totalității ca Totalitate, a Simplității ca Simplitate, în mod empiric prin experiență?

Adevărul e că nu ați prea înțeles ce am vrut să spun. Mi se pare cu atât mai bizar cu cât motto-ul pe care-l aveți și vă însoțește fiecare postare este Ce este născut din trup, trup este; și ce este născut din Duhul, duh este.

Acum, este adevărat că nici eu nu am scris cele patru postări de mai-nainte pentru toată lumea. Ele sunt, de fapt, un răspuns pentru userul bogdan81 care contesta sau punea sub semnul întrebării posibilitatea de a da în mod valid argumentul ontologic.

Totuși, pentru Dvs. revin cu o sumă de considerații. Pe scurt și cât mai simplu.

Sper că este clar pentru toată lumea că Dumnezeu, creatorul lumii, nu este din lumea aceasta. Prin urmare, El nu este o entitate spațio-temporală, nici nu ascultă de astfel de legi. Ba, mai mult, Esența Sa este transcendentă chiar și principiului non-contradicției. De aici rezultă că nu putem avea o experiență mistică față de El în sensul că am veni în contact trupește, prin carnea corpului nostru, așa cum este el în această viață, netransfigurat, cu Substanța divină. Sunt nenumărate texte ale patristicii și praxiologiei mistice în care se subliniază la nesfârșit faptul că Dumnezeu este dincolo de orice reprezentare și de orice simț corporal. Că el este de neatins cu ochi trupești sau cu orice fel de simț trupesc.

Aceasta nu înseamnă că experiența mistică ne este interzisă. Dimpotrivă, în aceleași texte unde suntem avertizați împotriva unor astfel de confuzii, ni se dau indicii clare cu privire la sau chiar ni se descriu experiențe mistice în care sfinții vin în contact cu metafizicul, în care Lumina necreată transfigurează trupul, în care Harul face fețele să strălucească orbitor. Înseamnă că Dumnezeu poate fi, totuși, simțit cu trupul? Poate fi văzut Dumnezeu cu ochii trupești? Nicidecum. Dumnezeu este văzut de o parte nepătimitoare a sufletului nostru - de cea superioară, numită duh, spirit, intelect noetic, rațiune în unele texte în care este pusă în contrast cu intelectul etc.. Cu această parte superioară a sufletului nostru ajungem în contact cu Dumnezeu astfel încât ne împărtășim de El și, împreună cu sufletul, și trupul, prin "contaminare", prin transmisiune. Dar, e un truism să amintesc, trupul este și el transfigurat și devine nepătimitor.

Deci, din punct de vedere empiric, noi suntem doar trupuri ale naturii, înscriși și marcați de determinații, adică de limitări care ne împiedică să ajungem la Infinitul Absolut (Dumnezeu). Doar când ne lepădăm de aceste limitări empirice reușim să ajungem capabili de a veni în contact cu Infinitul, cu Ilimitatul Însuși. Despre asta am vorbit în postările mele.

Nu întâmplător, cuvântul empiric vine din grecescul empiria care înseamnă experiență, încercare, deci moment critic, moment limită. Numai că tot ceea ce se revelează într-o astfel de încercare este faptul că limita pe care o pune corporalitatea și gândirea noastră, atunci când sunt înscrise în determinare, sunt ceva ce trebuie depășit. Căci empiricul face un test pentru ceva determinat - adică apreciază în ce măsură un anumit element corespunde sau nu anumitor criterii. Însă testarea pe care o face empiricul nu poate să judece criteriul însuși: iar Totalitatea absolută este Criteriul absolut care face posibilă orice experiență determinată. Dar, atunci, experiența care vrea să-și atingă Criteriul trebuie să renunțe la determinarea care o marchează întrucât ea trebuie să se întoarcă la rădăcină. Cu alte cuvinte, într-o astfel de încercare limită, ceea ce trebuie depășit este limita însăși. Pentru a trece de la peras (limită) la apeiron (ilimitat).

Sper că s-a înțeles mai bine ce am vrut să spun.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.10.2011, 09:12:18
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Horatiu,

In primul rand, va apreciez pentru cultura filozofica pe care o aveti.
In al doilea rand, tin sa va multumesc. Mi-a fost de un real folos ce ati scris, chiar daca de multe ori doar am intuit ce ati vrut sa spuneti. Sunt sigur ca ar trebui sa meditez mult pe tema celor scrise de dvs. ca sa va inteleg mai in profunzime si va asigur ca voi face acest lucru.
As vrea insa sa va pun in fata o problema. Mai inainte insa, trebuie sa va spun ca eu, neavand studii aprofundate de filozofie, incerc sa merg oarecum pe o cale mai simpla si mai "intuitiva" ca sa zic asa.
Ati afirmat undeva ca orice element al seriei determinate este decompozabil la nesfarsit, rezultand practic Nimicul de care vorbeati. ( daca gresesc sa ma corectati).
Afirmati despre acest Nimic ca el este ireductibil.
Aici totusi vreau sa va intreb ceva: oare persoana umana nu este si ea cineva ireductibil?
Dvs. cand afirmati ca seria de lucruri determinate este decompozabila la infinit, priviti cumva aceasta serie ca fiind formata exclusiv din lucruri?
Dar persoana NU este un lucru. Persoana, chiar si cea umana, este cineva, NU ceva, de asemenea ireductibil.
Cum priviti aceasta problema?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.10.2011, 14:46:23
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit Horațiu

Argumentul pe care l-ai numit ”ontologic” (culmea, nu e ontologic ci a fost numit așa după o obiecție de-a lui Kant) nu rămâne în același sistem de referință pe toată desfășurarea argumentației. În mod normal, într-o sistematizare ce ține doar de posibilitatea logică, se lucrează cu o terminologie economică în care cunoașterea proprietăților limbajului (dar și a limitelor lui) restrânge mijloacele de expresie la un număr redus de concepte ce sunt relevante doar pe tărâmul rarefiat al gândirii pure.
Ca să evităm confuziile, te-aș ruga să mai faci un efort și să simplifici raționamentul sub formă de polisilogism (sau alt tip de argumentație sintetică, care-ți convine) , să vedem ce rămâne după eliminarea balastului.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 25.10.2011 at 14:56:36.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.10.2011, 02:57:54
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Intelect și rațiune

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Argumentul pe care l-ai numit ”ontologic” (culmea, nu e ontologic ci a fost numit așa după o obiecție de-a lui Kant) nu rămâne în același sistem de referință pe toată desfășurarea argumentației. În mod normal, într-o sistematizare ce ține doar de posibilitatea logică, se lucrează cu o terminologie economică în care cunoașterea proprietăților limbajului (dar și a limitelor lui) restrânge mijloacele de expresie la un număr redus de concepte ce sunt relevante doar pe tărâmul rarefiat al gândirii pure.
Ca să evităm confuziile, te-aș ruga să mai faci un efort și să simplifici raționamentul sub formă de polisilogism (sau alt tip de argumentație sintetică, care-ți convine), să vedem ce rămâne după eliminarea balastului.
Bun, în primul rând, dacă ar fi să fac un polisilogism, atunci ar trebui să accept determinarea categorială a conceptelor folosite - calitate (afirmativ/negativ) și cantitate (universal/particular), conform logicii clasice. Împreună cu toate consecințele și regulile ce rezultă din această determinare - construcția premiselor cu universale și afirmative, contaminarea concluziei de eventualele premise particulare și negative etc..

În al doilea rând, îmi ceri o circumscriere a conceptelor folosite.

În al treilea rând, îmi ceri să țin cont de limitele limbajului.

În al patrulea rând, îmi ceri să formalizez argumentul.

Or, iată care sunt problemele:

1. Argumentul ontologic nu se face pe baza logicii formale (cea în care forma și conținutul sunt disjuncte). Ci pe baza logicii transcendentale sau speculative, unde forma se raportează la ea însăși și unde subiectul devine reflexiv și se raportează pe de-a-ntregul la sine ca predicat (nu doar printr-o proprietate definitorie a sa pe care am scoate-o din el, așa cum s-ar întâmpla într-o judecată analitică).
2. Pentru că vorbim despre Temeiul a toate, inevitabil limitele limbajului (ca și ale conceptelor) vor fi forțate (ca să nu zic violate). Căci, ca să definești un termen, trebuie să ieși în afara lui.
3. Aici, circumscrierea conceptelor nu poate avea loc în conținutul acestora. Argumentul ontologic vorbește despre totalitate și infinit. Nu putem vorbi despre ele dacă păstrăm determinarea în conceptele pe care le folosim. Cel mult putem vorbi despre o reducere a pașilor argumentativi în vederea clarității în comprehensiune.
4. Pentru că orice categorie implică disocierea ei de alta, rezultă că argumentul ontologic va privi, la nivelul facultăților, acea facultate care poate să pună în raport toate categoriile simultan, unele față de altele și, în același timp, le și poate depăși. Or, kantian și, mai ales, hegelian vorbind, aceasta nu e decât rațiunea. În nici un caz intelectul.
5. Mai mult, într-o inferență, căutăm adevărul concluziei făcând apel la adevărul premiselor și la regulile ce reglează raportul acestora față de concluzie. Cu alte cuvinte, concluzia are la bază premisele. Or, argumentul ontologic urmărește atingerea unei concluzii care privește Temeiul a toate. Or, dacă e Temeiul a toate, El nu poate fi dedus din altceva, nu poate avea ca premisă ceva diferit de El Însuși.

Toate acestea fiind zise, îți pot oferi, chiar și din istoria filosofiei, câteva formulări lapidare ale argumentului pentru a satisface oarecum pretenția parcimoniei:

"Ființa este."
"Adevărul este."
"Identitatea este."

Căci orice fel de afirmație vei face, ea se va folosi de principiul identității, respectiv de cel al adevărului. La orice te vei referi, vei face referință la real, chiar și atunci când vei spune că în mod real ceva nu există. Cu alte cuvinte, orice fel de gând, propoziție sau fapt au în ele însele un temei sau o permanență inteligibilă pe care o implică chiar și inconștient sau involuntar. Identitatea, adevărul sau ființa sunt singurele concepte care se definesc și se legitimează în mod nemijlocit prin ele însele. Dacă vrem să ieșim în afara identității ca s-o definim, vedem că în intenția de a ieși, în ieșire și în actul definirii identitatea este perpetuu presupusă.

Acum, îmi reproșezi că argumentul ontologic, în varianta dată de mine, ar fi contaminat de o oarecare echivocație, dacă înțeleg bine. Întrucât m-am prevalat de principiul identității, care este tocmai cel prin care argumentul ontologic este nemijlocit dat, aș fi foarte curios să văd în ce constă această schimbare a sistemului de referință pe care spui că o găsești în expunerea mea.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.10.2011, 10:34:08
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Horatiu,

Puteti explica mai clar ce intelegeti prin faptul pe care l-ati enuntat, ca unicitatea persoanei este rezultatul unei inscrieri a cuvantului in inconstient si a divizarii simbolice?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.10.2011, 11:27:57
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Cum aminteam si in alte mesaje, Hegel este un reprezentat al panteismului: http://ro.wikipedia.org/wiki/Panteism
Panteismul este conceptia de baza a unor religii orientale (budism, taoism, etc.).
Reply With Quote
  #8  
Vechi 31.12.2011, 18:39:53
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Persoana - logos și simbolizare

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Horatiu,

Puteti explica mai clar ce intelegeti prin faptul pe care l-ati enuntat, ca unicitatea persoanei este rezultatul unei inscrieri a cuvantului in inconstient si a divizarii simbolice?
E mai complicat. Mă refeream implicit la două lucruri simultan: atât la „trait unaire” despre care vorbește psihanalistul și psihiatrul francez Jacques Lacan ca și la definiția subiectului uman ca ființă divizată, care, adică, nu poate să atingă nemijlocit realul și se naște cu o lipsă ontologică fundamentală; cât și la faptul că logosul, vorbirea și, deci, la limită Cuvântul (în termeni psihanalitici, Simbolicul drept registru al semnificanților) sunt agenții fundamentali care produc această divizare fundamentală și în funcție de care are loc și constituirea economiei psihice, ca și a ceea ce se numește, tot psihanalitic, idealul de eu. Or, persoana este ceea ce rămâne după ce toate instanțele psihice care au rezultat în urma divizării sau refulării originare, au fost deconstruite. Abia după ce biografia noastră empirică sau fantasmatică se evaporă putem să întrevedem ce rămâne din subiectivitatea noastră ca loc al survenirii Agentului Care ne-a divizat pentru a ne unifica în vederea unei soteriologii.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.10.2011, 18:16:37
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

HorațiuM, o să amân puțin răspunsul până găsesc un interval de timp adăpostit de alte interferențe, pentru a regândi versiunea ta în sistemul de referință al argumentului ontologic, întrucât, la prima lectură mi s-a părut că raționamentul conține ”troieni existențiali” bine camuflați în eșafodajul conceptual al discursului.
Fac precizarea că observația mea, dacă e valabilă, nu are ca scop contestarea ci, eventual, cel mult îmbunătățirea încercării tale de a aduce discuția la etajul, tot mai puțin frecventat, al rațiunii pure.
Alminteri teismul apofatic în care se ”odihnește” finalmente argumentul mi-e foarte simpatic, fie și doar ca idee filosofică.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.10.2011, 22:03:31
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Horatiu,
Acum am vazut. Cred ca faceti o confuzie.
Afirmati ca persoana umana este scanteia de increat din noi insine.
Tocmai ca persoana umana, conform teologiei crestine, e creata, iar nu increata.
Dumitru Staniloae spune clar asta, acuzandu-l pe Serghei Bulgakov, care sustinea ca si dvs. ca persoanele umane sunt increate, de panteism.
La fel spune si marele teolog rus Vladimir Lossky, ca persoanele umane sunt create si asa raman in vesnicie, chiar daca se impartasesc de har.
Natura ipostasurilor umane ramane creata.
A spune ca persoana din noi e increata e o forma de panteism.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
In ce consta esenta existentei umane? amatyyy Umanitare 8 27.12.2012 02:59:52
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? Archaeopteryx Generalitati 31 21.10.2011 23:09:14
Un sfat in privinta drumului Silencer Nunta 26 31.12.2010 23:15:53