![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
- Sărutul îi rămîne ca un balsam pe inimă, și totuși, stăruie mai departe, neclintit, în hotărîrea lui. - Ca și tine, nu-i așa ? răbufni Aleoșa îndurerat. Ivan începu să rîdă. - Toate acestea sînt cai verzi pe pereți, Aleoșa! o simplă fantezie, fără nici un sens, a unui student cu o imaginație deșucheată, care în viața lui n-a scris nici măcar două versuri. De ce vrei să iei totul în serios? Nu cumva îți închipui că voi fi avînd de gînd acum să mă duc la ei, acolo, la iezuiți, să mă înrolez printre cei ce se căznesc să îndrepte lucrările sale? O, Doamne, mult crezi că-mi pasă mie de toate astea?! }i-am spus doar: să ajung numai la treizeci de ani, și pe urmă gata, trîntesc cupa de pămînt! - Și mugurii plini de mîzgă, și mormintele dragi, și cerul albastru, și aleasa inimii tale? Cum ai să trăiești, de unde ai să iei dragostea pe care zici că le-o porți? continuă cu lacrimi în glas Aleoșa. Poți, oare, să-ți duci mai departe viața cu iadul ăsta în inimă și în cuget, spune-mi, poți? Nu, sînt sigur că de aceea pleci, ca să te înrolezi la ei... iar dacă nu, ai să te omori, fiindcă n-ai să poți rezista pînă la urmă! - Există totuși o putere în stare să reziste la orice! rosti Ivan cu un zîmbet de gheață. - Care? - Puterea Karamazovilor... puterea ce-o trag din ticăloșia lor. - Puterea de a te cufunda pînă peste cap în desfrîu, de a-ți pîngări și sugruma sufletul, da? - Poate și asta... dacă pînă la treizeci de ani n-am să izbutesc, cine știe, să scap cu fața curată, căci... după aceea... - Cum ai să izbutești? Cu ajutorul cui? Cu ideile pe care le ai e imposibil. - Tot cu mijloacele Karamazovilor. - Adică „totul este permis”? Asta vrei să spui? Ivan se încruntă, galben ca ceara la față. - Aha! rosti el cu un rînjet forțat. Văd c-ai prins cuvintele care l-au scos din sărite deunăzi pe Miusov... și pe care Dmitri le-a parafrazat cu atîta candoare! Da, poate și așa, dacă-i vorba că „totul este permis”! Nu retractez. De altfel, formula găsită de Mitenka nu-i chiar așa de rea. Aleoșa se uită la el fără să scoată un cuvînt. - Trebuie să plec, frățioare. Credeam că în toată lumea asta te am măcar pe tine, continuă Ivan dintr-o dată înduioșat. Văd însă că în inima ta nu există nici un locșor pentru mine, dragul meu sihastru. Nu înțeleg să renunț la formula „totul este permis”, de aceea sînt sigur c-ai să te lepezi de mine, nu-i așa? Aleoșa se ridică, se apropie de el și-l sărută blînd pe gură. - E un plagiat! exclamă Ivan cuprins de o subită exaltare. Ai copiat gestul descris în poemul meu! Totuși, îți mulțumesc. Și acum, să mergem, Aleoșa; nici tu, nici eu nu mai avem vreme de pierdut. Frații părăsiră localul, oprindu-se totuși încă o clipă în prag. - Ascultă, Aleoșa, rosti Ivan cu fermitate, dacă o să mai am încă putere să trăiesc pentru mugurii plini de mîzgă, crede-mă c-am să-i iubesc numai de dragul tău. E destul să știu că exiști undeva pe lume ca să nu-mi fie lehamite de viață. Ești mulțumit? Dacă vrei, ia-o drept o declarație de dragoste. Și acum, drumurile noastre se despart. Ajunge, auzi tu? Ajunge cît am vorbit!" Vezi, dragul meu Scoțian, Hristos l-a sărutat pe gură pe marele inchizitor nu ca să-i confirme hulele ci ca să-i arate că-l iubește. îți sărut și eu gura ta virtuală, plagiez și eu un pic. Dacă am fi doar noi doi aș pleca și ți-aș duce dorul în Hristos. Dar aici au fost și alții care au citit și fiind pe un situs Ortodox, dorind să aflăm lunga cale la o medicină fără de înșelare, fiind așadar pe urmele cele subtile ale înșelării duhovnicești sunt obligat, fără de obligație să arăt cele greșite în spusele tale. Ca și Alioșa mai sus nu te urăsc te iubesc pe tine ci doar nu sunt de acord cu hulele susținute de tine și pe ele le combat căci astăzi mult s-a amestecat adevărul cu minciuna și în cunoaștere și în trăire. Smerenia nu înseamnă a-ți afirma păcătoșenia când trebuie mărturisită credința. Smerenia este o prăpastie în care te arunci cu totul lăsând să hotărască Dumnezeu ce vrea cu sufletul tău și nu doar în gând ci în adâncul dorinței și nu în fața altora, o smerenie care se arată nu e smerenie ci afișaj electoral. Rom.10:8. Dar ce zice Scriptura? "Aproape este de tine cuvântul, în gura ta și în inima ta", - adică cuvântul credinței pe care-l propovăduim. Rom.10:9. Că de vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul și vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morți, te vei mântui. Rom.10:10. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire. Vezi, tot al smereniei este și mărturisirea. Iar ea implică: Iac.5:12. Iar înainte de toate, frații mei, să nu vă jurați nici pe cer, nici pe pământ, nici cu orice alt jurământ, ci să vă fie vouă ce este da, da, și ce este nu, nu, ca să nu cădeți sub judecată. II.Cor.1:17. Deci, aceasta voind, m-am purtat, oare, cu ușurință? Sau cele ce hotărăsc, le hotărăsc trupește ca la mine da, da să fie și nu, nu? II.Cor.1:18. Credincios este Dumnezeu, că n-a fost cuvântul nostru către voi da și nu. II.Cor.1:.19. Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Cel propovăduit vouă - prin noi, prin mine, prin Silvan și prin Timotei - nu a fost da și nu, ci da a fost în El. II.Cor.1:20. Căci toate făgăduințele lui Dumnezeu, în El, sunt da; și prin El, amin, spre slava lui Dumnezeu prin noi. Vezi, trebuie să ne învățăm să spunem da la tot ce este al lui Dumnezeu și nu la tot ce nu este al lui Dumnezeu. Nu trebuie să le amestecăm. Te rog, chiar atunci când vei vedea, și de acum voi și începe, să arăt greșelile din spusele tale nu le lua personal ca împotriva ta. Nu le voi zice lor, căci nu pot să le zic da. Da, îți zic ție fiindcă nu iubesc să-ți zic nu: te iubesc sărmane suflete, pentru tine și durerile tale. Iar atunci când va veni clipa aceea înfricoșată în care să simți insuportabilul din iadul desris de tine, despre tine, mai sus, și când ți se va părea că nimic nu se mai poate face, când vei simți cum a simțit Ivan Karamazov, te rog să nu uiți a te arunca, gol de tine, în fața Maicii Domnului. Ea este singura ce te va putea scăpa. Cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 24.10.2011 at 03:14:03. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Pentru că mai sus ni s-au enumerat câteva din principiile doctrinei și căii lăuntrice propusă de protestanții de pe forum, pentru a putea deosebi și falsa sfințenie a unora ca Francisc de Assisi, Jean Calvin, Ignațiu de Loyola, Tereza de Calcutta, Toma de Aquino, Anton de Padova de Adevărata Sfințenie și de aici să revenim la recunoașterea mult așteptată a înșelării în medicină, foarte mult ne vom folosi, mai înainte de a arăta defectele sfințeniei false, în a vedea, măcar intelectual, cele care de fapt pot fi înțelese cu adevărat doar prin trăire, citând dintr-o carte foarte importantă și dragă sufletului nostru, pe care Dumnezeu mi-a pus-o azi din nou în amintire, în ajutorul dezbaterii noastre.
Îmi cer iertare că amân dezbaterea înșelării demonice în medicină. Dacă nu ne vom lămuri cât de subtilă este înșelarea în religie (care este dedicată special adevărului, dar care, în afara ortodoxiei atât de mult a deviat în minciună), nu vom putea vedea înșelarea din medicină, un teren expus din start amestecului adevărul și minciună. Mai ales că medicina demonică de azi abuzează din plin de falsele minuni și falsa sfințenie. ARHIMANDRITUL SOFRONIE CUVIOSUL SILUAN ATHONITUL Traducere din limba rusă de Ierom. Rafail (Noica) Tipărită cu binecuvântarea înalt Preasfințitului ANDREI Arhiepiscopul Alba-Iuliei Editura Reîntregirea Alba Iulia, 2009 GÂNDURI DESPRE LIBERTATE Mai sus am înfățișat convorbirea Starețului cu un tânăr stu-dent, unde, într'o măsură, se pot vedea părerile sale asupra li-bertății; iar aci doresc să adaug și alte gânduri ale sale, pe care le-am auzit de la dânsul, și exprimate în parte în scris, însă într'un grai de neînțeles celor mai mulți. Viața Starețului s'a desfășurat cu precădere în rugăciune, iar mintea ce se roagă nu gândește, adică nu judecă, ci trăiește. Lucrarea minții celui ce se roagă nu stă în a se îndeletnici cu concepte abstracte, ci este părtășie întru ființă. Mintea celui ce cu adevărat se roagă are de-a face nu cu categoriile gândirii raționale, ci cu categorii calitativ altele, iar acest alt soi de cateŹgorii este însăși ființa în lucrarea ei ce nu se poate cuprinde în îngustele cadre ale conceptelor abstracte. Starețul nu a fost un filosof în obișnuitul înțeles al cuvântuŹlui, însă a fost cu adevărat un înțelept ce deținea cunoașterea 115 ÎNVĂȚĂTURA STAREȚULUI celor ce depășesc limitele filosofiei. Să luăm drept pildă experiența «pomenirii morții». Sub acest nume, în scrierile Părinților nevoitori se înțelege nu obișnuita conștiință a omului în privința mortalității sale, nu simpla amin-tire a faptului că vom muri, ci un anume simțământ duhovniŹcesc. începe pomenirea morții cu conștientizarea scurtimii fiinŹțării noastre pământești; când slăbind, când întărindu-se, ea trece uneori într'un adânc simțământ al faptului că tot ce este pământesc este stricăcios și trecător, schimbând astfel însăși viziunea omului față de tot ce este în lume; tot ce nu dăinuie vecinie devine fără valoare în conștiința sa și apare simțământul lipsei de noimă a tuturor agonisirilor pe pământ. Mintea își despoaie atenția de lumea din afară ce o înconjoară, adunându-se înlăuntru, unde sufletul se confruntă cu adâncul de neajuns al întunerecului. Această viziune duce sufletul într'o groază ce naște o rugăciune încordată, de nereținut nici ziua nici noaptea. Vremea își pierdea întinderea - la început nu pentru că sufletul vede lumina vieții vecinice, ci dimpotrivă, pentru că totul este înghițit de simțământul vecinicei morți. în sfârșit, trecând prin multe și felurite stadii, sufletul, prin lucrarea harului, este dus în tărâmul luminii Dumnezeiești fără-de-început. Iar aceasta nu este «trecerea dincolo» a filosofiei, ci viața în adevărata sa maŹnifestare, ce nu are nevoie de «dovezi» dialectice. Ca adevărată viață, o astfel de cunoaștere de nedefinit, de nedemonstrat și neŹvădită, în ciuda nedefinirii ei este neasemuit mai puternică și lăuntric mai convingătoare decât cea mai impecabilă dialectică abstractă. Starețul se ruga: «Doamne, oamenii au uitat de Tine, Făcătorul lor, și își caută slobozenia, neînțelegând că Tu ești milostiv și iubești pe păcăŹtoșii ce se pocăiesc, și le dai harul Duhului Tău cel Sfânt», (p. 299) Rugându-se Dumnezeului celui atoatecunoscător Starețul nu grăiește multe cuvinte și nu își lămurește gândurile. «Oamenii își caută slobozenia», adică în afara lui Dumnezeu, în afara adevăratei vieți, acolo unde ea nu este și nu poate fi, unde este «întunerecul cel mai din afară», căci slobozenia nu este decât acolo unde nu este moarte, unde este adevărata vecinică ființare, adică în Dumnezeu. «Tu ești milostiv, și le dai harul Sfântului Duh». Dumnezeu dă darul Sfântului Duh, iar atunci omul devine slobod. «Unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia» (2 Cor. 3: 17). «Tot cel ce săvârșește păcatul, rob este păcatului. Și robul nu rămâne în casă în veac. Deci de va slobozi pre voi Fiul, cu adevărat slobozi veți fi» (Io. 8: 34-36). In rugăciunea născută din har, cunoașterea ființială - sau din cercare, așa cum spunea Starețul - a slobozeniei omului este cât se poate de adâncă. El din tot sufletul recunoștea că adevărata robie este una singură - robia păcatului; că adevărata libertate este una singură - învierea în Dumnezeu. Câtă vreme omul nu și-a dobândit cea întru Hristos înviere, totul în el va rămâne scâlciat de frica morții și, prin urmare, de robia păcatului. Iar dintre cei scâlciați, ce nu au cunoscut încă harul învierii, vor scăpa doar acei despre care s'a spus: «Fericiți cei ce nu au văzut, dar au crezut». De neajuns și de nedefinit în ceea ce privește izvoarele ei, în al său vecinie temei, simplă și una în esența sa - nu știu ce nuŹme să dau vieții duhovnicești. S'ar putea ca unii să numească acest tărâm «supraconștientul» ... dar cuvântul nici nu dă ceva de înțeles, nici nu definește ceva mai mult decât relația între conștiința reflexivă și lumea care îi depășește hotarele. Trecând din acest tărâm nedefinit în cel supus observației noastre lăuntrice, și chiar unui anume control, viața duhovni-cească ni se înfățișează sub două aspecte, și anume: drept stare și trăire duhovnicească, și drept conștiință dogmatică. Cele două aspecte deosebite, și oarecum chiar despărțite în «întruparea», adică în expresia lor formală din viața noastră empirică, în esenŹța lor sânt o singură viață nedespărțită. în vârtutea acesteia, fiecare lucrare a nevoinței, fiecare stare duhovnicească este neŹdespărțit legată de conștiința dogmatică corespunzătoare. Având în vedere cele zise mai sus, am încercat întotdeauna să înțeleg cu ce conștiință dogmatică se lega marea rugăciune și marele plâns pentru lume al Starețului. Transpunând într'un limbaj mai pe înțelesul contemporanilor noștri cuvintele Starețului, greu de pătruns, în sfânta și măreața lor simplitate, nădăjduiesc în cele ce urmează să mă apropii de expresia conștiinței sale dogmatice. Starețul spunea și scria că dragostea lui Hristos nu poate răbda pierzania nimănui și, în grija ei pentru mântuirea tuturor, spre a-și atinge țelul, urmează calea jertfei. «Domnul dă monahului dragostea Sfântului Duh, și din această dragoste inima monahului necontenit se întristează pen-tru norod, că nu toți se mântuiesc. însuși Domnul într'atâta se întrista pentru norod, că S'au dat pe Sine morții pe cruce. Și Maica Domnului aceeași durere pentru oameni purta în inima Ei. Și Ea, asemenea Fiului Său iubit, tuturor până în sfârșit le dorea mântuirea. Pe același Duh Sfânt L-au dat Domnul AposŹtolilor și Sfinților noștri Părinți, și păstorilor Bisericii». («Pentru monahi», p. 437) Cu adevărat creștinește a mântui este cu putință numai prin iubire, adică atrăgând; nici o silnicie nu-și are aci locul. CăuŹtând mântuirea tuturor, dragostea este atrasă a merge până în sfârșit, drept care ea îmbrățișează nu numai lumea celor ce trăŹiesc acum pe pământ, dar și pe cei ce au murit, și însuși iadul, și pe cei ce încă au a se naște, adică întregul Adam. Și dacă draŹgostea dănțuiește și se bucură văzând mântuirea fraților, ea plânge și se roagă văzând pierzania lor.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 24.10.2011 at 03:39:44. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
L-am întrebat pe Stareț: Cum poate cineva să iubească pe toți? Și unde poți găsi o astfel de dragoste, ca să devii una cu toți?
Starețul a răspuns: - Spre a deveni una cu toți, precum spune Domnul, «ca toți una să fie» (Io. 17: 21), nu avem nevoie să născocim nimic: toți avem una și aceeași fire, și deci firesc ne-ar fi să iubim pe toți; iar puterea de a iubi o dă Duhul Sfânt. Puterea iubirii este mare și biruitoare, dar nu până în sfârșit. In ființa omului este un anume domeniu unde până și iubirii i se pune hotar, unde nici ea nu-și atinge deplinătatea stăpânirii. Ce poate fi aceasta? Libertatea. Libertatea omului este cu adevărat reală, și atât de mare, încât nici jertfa lui Hristos însuși, nici jertfa tuturor celor ce au pășit pe urmele lui Hristos nu poate duce neapărat la biruință. Domnul a zis: «Și Eu, de Mă voi înălța de pre pământ (adică răstignit pe cruce), pre toți voi trage la Mine» (Io. 12: 32-33). Astfel, dragostea lui Hristos nădăjduiește să atragă pe toți la sine, drept care înaintează până la iadul cel mai de jos. Dar până și acestei desăvârșite iubiri și desăvârșite jertfe cineva - nu se știe cine, și de vor fi aceștia mulți sau puțini iarăși nu se știe -poate răspunde prin respingere până și în planul veciniciei, și poate spune: Eu însă - nu vreau. Tocmai această înfricoșătoare posibilitate a libertății, cunos¬cută în experiența duhovnicească a Bisericii, a dus la res-pingerea ideii origeniste1. Nu este nici o îndoială că din conștiința origenistă nu se poate naște o astfel de rugăciune precum vedem la Stareț. Ceea ce a cunoscut Starețul când i S'a arătat Hristos a fost pentru el mai presus de orice îndoială sau clătinare. El a știut că Cel ce i se arătase era Domnul Atotțiitorul. A știut că smerenia lui Hristos pe care o cunoscuse, și acea dragoste de care se umpluse până la limita puterii de a mai purta este lucrarea Sfân¬tului Duh - Dumnezeu. A cunoscut că Dumnezeu este nețăr-murită dragoste și nesfârșită milosârdie, și totuși cunoașterea acestui adevăr nu 1-a dus la a gândi că «oricum toți se vor mân¬tui». Conștiința putinței vecinicei pierzanii a rămas adânc în duhul lui, iar aceasta pentru că, în starea harului, sufletului i se descoperă măsura libertății omului. Esența absolutei libertăți constă în aceea ca singur întru toate, în afara oricărei dependențe sau constrângeri, în afara oricărei țărmuriri, să îți determini ființa. Aceasta este libertatea lui Dumnezeu; omul nu are o astfel de libertate. Ispita făpturii slobode, care este chipul lui Dumnezeu, este aceea de a-și zidi singură ființa, singură a se determina întru toate, singură a se face dumnezeu - iar nu de a primi numai ceea ce i se dă, căci în aceasta se află un simțământ al depen-denței. Fericitul Stareț spunea că și această ispită, precum și toate celelalte, se biruiește prin credința în Dumnezeu. Credința în Dumnezeul cel bun și milostiv, credința că El este mai presus de toată desăvârșirea, atrage în suflet harul, iar atunci nu se mai află simțământul dependenței, și sufletul iubește pe Dumnezeu ca fiind cel mai adevărat Tată și trăiește prin El. Starețul era un om cu puțină carte, însă năzuința lui spre a cunoaște adevărul nu era nicicum mai mică decât la oricare al-tul, dar calea sa spre a cunoaște adevărul dorit era cu totul deo¬sebită de metodele filosofiei speculative. Știind aceasta, am urmărit cu mult interes cum îi treceau prin minte, într'o atmos¬feră cu totul aparte și într'o formă cât se poate de originală, cele negreșit va cădea în concepția pantheistă a lumii. De fiecare dată când mintea theologhisitoare încearcă prin a sa putere a cunoaște adevărul despre Dumnezeu, va cădea în chip fatal - fie că o înțelege, fie că nu - în una și aceeași greșală în care s'au afundat și știința, și filosofia, și pantheismul, anume: căutarea și contemplarea adevărului «CE». Adevărul «CINE» nicicum nu se poate cunoaște rațional. Dumnezeul «CINE» se cunoaște numai prin părtășie în ființă, adică numai în Duhul Sfânt. Aceasta o sublinia neîncetat Sta¬rețul Siluan. însuși Domnul grăiește despre aceasta astfel: «De Mă iubește cineva, cuvântul Meu va păzi, și Tatăl Meu va iubi pre el, și la el vom veni, și lăcaș în el ne vom face» ... «Dară Mângâietoriul, Duhul cel Sfânt, pre Carele va trimite Tatăl întru numele Meu, acela pre voi va învăța toate» (Io. 14: 23 și 26). In experiența nevoinței dreptslăvitoare calea contemplărilor abstracte se respinge ca nefiind dreaptă. Cela ce în cugetările sale despre Dumnezeu se oprește asupra contemplării abstracte a Binelui, Frumosului, Veciniciei, Dragostei ș.a.m.d., acela se află pe o cale mincinoasă. Cel ce doar se sustrage tuturor chipu¬rilor și conceptelor empirice, acela, așijdcrea, nu va fi cunoscut adevărata cale. ■ Dreptslăvitoarea contemplare nu este contemplarea abstractă a Binelui, Dragostei ș.a.m.d., nici simpla despuiere a minții de toate chipurile și conceptele empirice. Adevărata contemplare este dată de Dumnezeu prin venirea Lui în suflet, iar atunci sufletul contemplă pe Dumnezeu și vede că El iubește, că El este bun, măreț, vecinie; îl vede ca fiind mai presus de lume și negrăit. însă nimic nu se contemplă abstract. Adevărata viață duhovnicească este străină închipuirilor, fiind întru toate și până la capăt concretă și pozitivă. Adevărata împărtășire cu Dumnezeu este căutată de om nu altfel decât prin rugăciunea personală către Dumnezeul Personal. Adevărata experiență creștină duhovnicească este împărtășire cu Dumnezeul absolut liber, și de aceea nu atârnă de singură strădania și voia omului, așa cum este cazul în experiența necreștină (pantheistă). Niciodată nu voi ajunge prin cuvintele mele stângace să redau cititorului ceea ce mă uimea în părtășia mea cu Starețul. Convorbirea vie cu el purta un caracter deosebit. în ciuda a toată simplitatea și blândețea convorbirii, cuvântul său era deosebit de lucrător, ca unul ce purcedea din adânca experiență a ființării, ca un cuvânt cu adevărat purtător al Duhului vieții. Arătarea lui Hristos Starețului Siluan fusese o întâlnire personală, în vârtutea căreia îndreptarea sa către Dumnezeu primise un caracter adânc personal. Rugându-se, el vorbea cu Dumnezeu față către Față. Simțământul Dumnezeului Personal curăță rugăciunea de închipuiri și de speculații abstracte, trecând totul într'un oarecare centru nevăzut al unui dialog lăuntric, viu. Adunându-se înlăuntru, rugăciunea încetează a fi o «chemare în văzduhuri», iar mintea devine întreagă luare-amin-te și auz. Chemând numele lui Dumnezeu - Părinte, Doamne, și celelalte - el petrecea în starea despre care «nu este slobod omului a grăi» (2 Cor. 12:4), însă cela ce însuși a cercat venirea Dumnezeului Celui Viu, acela va înțelege. Un minunat nevoitor din Mănăstire, Părintele Trofim, obser-vase aceasta la Starețul Siluan și se umpluse de frică și nedume-rire, fapt pe care mi 1-a povestit de-abia după săvârșitul Stare-țului. Părintele Sofronie se referă la ideea apocatastazei, adică a mântuirii finale a tuturor sufletelor, una dintre ideile pentru care a fost osândit Orighen (185-283). (N.tr.) Va urma cu PENTRU IUBIREA DE VRĂJMAȘI
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
PENTRU IUBIREA DE VRĂJMAȘI
Precum fiecare concepție raționalistă a lumii își are propria desfășurare logică, propria dialectică, tot astfel și lumea duhovnicească își are - exprimându-mă, firește, convențional - propria structură, propria dialectică. însă dialectica experienței duhovnicești este cât se poate de originală și nu coincide cu demersul obișnuit al gândirii. Astfel, raționaliștilor li s-ar putea părea straniu criteriul adevăratei credințe, adevăratei părtașii cu Dumnezeu, însemnul adevăratei lucrări a harului, pe care îl învață Fericitul Stareț -anume, iubirea de vrăjmași. Aci, cu toată dorința mea de a vorbi cât mai pe scurt și de a ocoli tot ce este de prisos, socotesc de trebuință a spune câteva cuvinte de lămurire. Omului îi este dată nădejdea că în veacul ce vine va primi darul marii asemănări cu Dumnezeu și deplinătatea fericirii, dar aci el nu cunoaște decât «arvuna» stării ce va să fie. în hotarele experienței pământești, omului îmbrăcat în trup îi este dat în vremea rugăciunii să împreune petrecerea în Dumnezeu cu pomenirea lumii; dar când petrecerea în Dumnezeu își atinge o mai mare deplinătate, atunci «lumea este uitată», la fel cum cel ce este deplin «lipit de pământ» uită de Dumnezeu. Dar dacă în starea mai deplină a petrecerii în Dumnezeu lumea «este uitată», este oare cu putință a vorbi despre iubirea de vrăjmași ca fiind criteriul adevăratei părtașii cu Dumnezeu? Căci desigur, uitând lumea, omul nu se mai gândește nici la prieteni, nici la vrăjmași. Dumnezeu, Care în esența Sa este mai presus de lume, dincolo de hotarele lumii (transcendent), prin lucrarea Sa petrece în lume (este imanent lumii). Deplinătatea și desăvârșirea stării mai-presus-de-lume a lui Dumnezeu nu se încalcă nicidecum prin neîncetata Sa lucrare în lume. însă omul pe pământ, îmbrăcat în trup, nu are o astfel de desăvârșire; și deci, atunci când este deplin afundat în Dumnezeu, adică din toate puterile minții și inimii sale, nu mai are în conștiința sa nimic din lume. Totuși de aci nu trebuie înțeles că deplina petrecere în Dumnezeu nu are legătură cu iubirea de vrăjmași. Starețul, dimpotrivă, afirma cea mai strânsă legătură a uneia cu cealaltă. Prin faptul că Domnul i S-a arătat i se dăduse acea stare a cunoașterii ce nu mai lasă loc îndoielii sau clătinării. întărea categoric că cel ce iubește pe Dumnezeu în Duhul Sfânt, iubește neapărat și întreaga facere a lui Dumnezeu, și mai întâi de toate omul. Această dragoste el o știa ca darul Duhului Sfânt; o înțelegea ca lucrarea lui Dumnezeu ce se pogoară de sus. Și dimpotrivă, el cerca deplina adâncire în Dumnezeu ca venind în vârtutea iubirii de aproapele după har. Vorbind de vrăjmași, Starețul folosea limbajul mediului său, unde mult se vorbea și scria despre vrăjmașii credinței. El însuși nu despărțea omenirea în vrăjmași și prieteni, ci în cei ce cunosc pe Dumnezeu și cei ce nu-L cunosc. Dacă împrejurările istorice ar fi fost altele, presupun că și Starețul s-ar fi exprimat altfel, ceea ce se și întâmpla adesea când vorbea despre dragostea pentru om în general, adică pentru toți oamenii, și cei ce fac bine, și cei ce fac rău. în aceasta vedea el asemănarea cu Hris-tos, Care «mâinile pre cruce Și-a întins» pentru a aduna pe toți. în ce constă puterea poruncii lui Hristos, «Iubiți pre vrăjmașii voștri»? De ce spunea Domnul că cei ce vor păzi porunca Sa vor cunoaște de unde vine această învățătură (vezi Io. 7: 17)? Cum o înțelegea Starețul? Dumnezeu este dragoste, dragoste absolută ce îmbrățișează cu prisosință întreaga facere. Dumnezeu, ca dragoste, și în iad este de față. Duhul Sfânt, dând omului cu adevărat a cunoaște această dragoste în măsura putinței sale de a o purta, îi și deschide calea către deplinătatea ființării. Acolo unde există «vrăjmaș», există și respingere. Respingând, omul numaidecât cade din deplinătatea Dumnezeiască și nu se mai află în Dumnezeu. Cei ce au dobândit împărăția Cerului și petrec în Dumnezeu, văd în Duhul Sfânt toate străfundurile iadului, pentru că nu este în toată ființarea tărâm unde Dumnezeu să nu fie de față. «Tot cerul Sfinților viază în Duhul Sfânt, iar Duhului Sfânt nimic în întreaga lume îi este ascuns»... «Dumnezeu este dragoste; și în Sfinți, Duhul Sfânt este dragoste» (cap. XII, «Pentru Sfinți»). Petrecând în cer, Sfinții văd iadul, și îl îmbrățișează și pe acela în dragostea lor. Cei ce urăsc și leapădă pe fratele sânt ciuntiți în ființarea lor și pe adevăratul Dumnezeu, Care este dragoste atotcuprinzătoare, nu L-au cunoscut, și calea către El nu au aflat. Faptul că omul nicidecum nu poate deplin a petrece în același timp și în Dumnezeu și în lume face ca întrebarea: Oare va fi fost adevărată contemplarea sa, sau, dimpotrivă, o visătorie? - să fie cu putință de-abia «după întoarcerea» la pomenirea și simțământul lumii. Starețul spunea că dacă după o stare duhovnicească, luată drept contemplare a lui Dumnezeu și părtășie cu Dumnezeu, nu se trăia iubirea față de vrăjmași și, prin urmare, și față de întreaga facere, aceasta era un semn sigur că vedenia nu fusese adevărată, adică nu în Dumnezeul adevărat. «Răpirea» în vedenie poate veni omului mai nainte ca el sași dea seama. în însăși starea răpirii, chiar când ea nu este de la Dumnezeu, omul poate să nu înțeleagă ce s-a petrecut cu dânsul. Iar dacă rodul vedeniei «după întoarcere» s-a arătat a fi mândria și nepăsarea față de soarta lumii și a omului, atunci neapărat ea fusese mincinoasă. Astfel, adevărul sau minciuna contemplării se cunoaște după rodurile sale. Amândouă poruncile lui Hristos, adică cea pentru iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui, alcătuiesc o viață-una. Așadar, cel ce socotește că trăiește în Dumnezeu și îl iubește, iar pe fratele urăște, acela petrece în înșelare. Astfel, a doua poruncă ne dă putința de a cerca în ce măsură trăim cu adevărat în Dumnezeul cel adevărat. Va urma cu DEOSEBIREA BINELUI ȘI A RĂULUI
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 07.11.2011 at 04:22:51. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
DEOSEBIREA BINELUI ȘI A RĂULUI
Starețul socotea că așa cum pentru a cerceta adevărul căii noastre către Dumnezeu principiul călăuzitor de încredere este a doua poruncă, cea pentru iubirea aproapelui, tot astfel criteriul sigur spre a deosebi binele de rău este nu atât scopul în sine, oricât de sfântă și înaltă ar fi expresia sa exterioară, cât mijloacele alese pentru atingere acelui scop. Singur Dumnezeu este absolut. Răul, neființând prin sine însuși, ci fiind doar împotrivirea făpturii slobode față de Ființa cea dintru început, față de Dumnezeu, nu poate fi absolut, drept care răul în stare pură nu există și nu poate exista. Tot răul săvârșit de către făpturile slobode trăiește neapărat ca parazit pe trupul binelui; el neapărat trebuie să-și afle o îndreptățire, să se înfățișeze învestmântat în haina binelui, și nu arareori în cea a binelui celui mai înalt. Răul întotdeauna și neapărat se va împleti într-o oarecare măsură cu o căutare aparent pozitivă, și aceasta este latura sa care «ademenește» omul. El încearcă să înfățișeze aspectul său pozitiv omului ca pe o valoare atât de însemnată încât, pentru a fi atinsă, toate mijloacele sânt îngăduite. în viața empirică a omului nu este cu putință a ajunge la binele absolut; în toată facerea omului este prezentă o oarecare nedesăvârșire. Prezența nedesăvârșirii în binele omenesc pe de-o parte și, pe de altă parte, neapărata prezență a aparentului bine pe care și-1 atribuie răul, face ca deosebirea binelui de rău să fie cât se poate de anevoioasă. Starețul socotea că răul întotdeauna lucrează ca «înșelare», ascunzându-se sub chipul binelui; pe când binele, spre a se înfăptui, nu are nevoie de împreună-lucrarea răului. Drept aceea, acolo unde se ivesc mijloace nu bune (viclenie, minciună, silnicie, și altele asemenea), începe un tărâm străin duhului lui Hristos. Binele nu se atinge prin mijloace rele, iar scopul nu îndreptățește mijloacele. «Binele dobândit nu prin mijloace bune nu este un bine» - iată legământul lăsat nouă de către Apostoli și Sfinții Părinți. Dacă binele nu arareori biruiește, și prin prezența sa îndreptează ceea ce fusese rău, ar fi nedrept a gândi că răul ar fi adus binele, că binele ar fi rezultatul răului. Aceasta este cu neputință. însă puterea lui Dumnezeu face ca acolo unde ea se ivește totul să se tămăduiască fără urmă căci Dumnezeu este plinătatea vieții și făurește viața dintru nimic. CALEA BISERICII «Bisericii noastre îi este dat în Duhul Sfânt a înțelege tainele lui Dumnezeu, și puternică este Ea prin gândul Său cel sfânt și răbdarea Sa»... (p. 301) Taina lui Dumnezeu, pe care Biserica o înțelege în Duhul Sfânt, este dragostea lui Hristos. Sfânta gândire a Bisericii este ca «toți să se mântuiască». Iar calea pe care merge Biserica spre acest sfânt tel este răbdarea adică jertfa. Propovăduind în lume dragostea lui Hristos, Biserica cheamă pe toți la plinătatea vieții dumnezeiești, dar oamenii nu înțeleg chemarea și o leapădă. Chemând pe toți spre a păzi porunca lui Hristos: «Iubiți pe vrăjmașii voștri», Biserica se așază între toate puterile ce vrăjmășuiesc între ele, iar mânia de care sânt pîine acele puteri, întâlnind Biserica în calea sa, năvălește asupra Ei. Biserica însă, înfăptuind lucrul lui Hristos pe pământ adică mântuirea întregii lumi, conștient ia asupră-și povara obșteștii mânii, precum și Hristos a luat asupra Sa păcatele lumii. Și dacă Hristos, în această lume a păcatului, a fost prigonit și nevoit să sufere, atunci și adevărata Biserică a lui Hristos va fi prigonită și va suferi. Este legea duhovnicească a vieții în Hristos, despre care a vorbit însuși Hristos și Apostolii; iar dumnezeiescul Pavel a exprimat-o hotărât în astfel de cuvinte: «Toți carii voiesc cu bunăcinstire a viețui întru Hristos Iisus pngom-se-vor» (2 Tim. 3: 12). Iar aceasta totdeauna și pretutindenea, în lumea întreagă oriunde se află păcatul. «Fericiți de-pace-făcătorii, că aceia fii lui Dumnezeu se vor chema». Domnul spune aci că aceia care propovăduiesc pacea lui Dumnezeu se aseamănă Lui, Celui Unul-Născut Fiul lui Dumnezeu; și se aseamănă întru toate, adică nu numai întru slava și învierea Sa, ci și în defăimare și moarte. Despre aceasta mult se vorbește în Scripturi, și de aceea cei ce propovăduiesc într-adevăr pacea lui Hristos să nu uite niciodată de Golgotha. Și toate acestea numai pentru cuvântul: Iubiți-vă vrăjmașii. «Voi căutați să Mă omorâți, căci cuvântul Meu nu încape întru voi», grăiește Hristos iudeilor (Io. 8: 37). Nici propovăduirea Bisericii, care este același cuvânt: «Iubiți-vă vrăjmașii», nu încape în lume, și de aceea lumea în toate veacurile a prigonit și va prigoni adevărata Biserică, a ucis și va ucide pe slujitorii Ei. în toate convorbirile cu Fericitul Siluan niciodată nu am avut vreo umbră de îndoială că graiurile sale sânt «graiuri ale vieții vecinice» pe care le auzise de sus, și că nu prin «basme meșteșugite» învățase acel adevăr căruia îi purta mărturie întreaga sa viață. Foarte mulți grăiesc cu ușurătate despre dragostea lui Hristos, dar faptele lor sânt sminteală lumii, drept care și cuvintele lor sânt lipsite de putere de-viață-făcătoare. Viața Starețului, pe care am văzut-o atât de îndeaproape de-a lungul mai multor ani, și pe care acum, în nechibzuința mea, încerc să o înfățișez, era o uriașă nevoință, și atât de minunată, încât nu sânt în putere a afla cuvinte omenești ca să-mi exprim minunarea; și, în același timp, era atât de simplă, atât de firească și cu adevărat smerită, că tot cuvântul fălos și oricât de puțin afectat nu va face decât să introducă un element străin, și de aceea îmi este atât de greu să scriu despre ea. Există oameni ce nu sânt în stare a vedea îndărătul unui cuvânt simplu adevăratul său cuprins, dar sânt și unii al căror auz se scârbește de nefirescul cuvintelor pretențioase. Sfântul și curatul cuvânt al Starețului fiind, din păcate, de neînțeles multora, în vârtutea simplității lui, am hotărât să-I însoțesc până la un punct cu cuvântul meu sec și urât, presupunând - poate greșit - că astfel voi putea să-i ajut să-I înțeleagă pe cei obișnuiți cu un alt chip al viețuirii și cu un alt grai. Să luăm drept pildă scurta învățătură a Starețului: «Ce trebuie să faci spre a avea pace în suflet și în trup? Pentru aceasta trebuie pe toți să iubești ca însuți pe tine și în fiecare ceas să fii gata de moarte». De obicei, la gândul apropiatei morți sufletul oamenilor se turbură de frică, și adesea și de deznădejde, până la a se îmbolnăvi și trupește din suferința sufletească. Și atunci cum de zice Starețul că a fi neîncetat gata de moarte și a iubi pe toți umple de pace nu numai sufletul, ci și trupul? Străină și neînțeleasă învățătură! Vorbind aci de pace în suflet și în trup Starețul are în vedere o asemenea stare când nu numai sufletului, ci și trupului, în chip simțit i se împărtășește lucrarea harului. Cu toate acestea, în cazul de față el vorbește de o măsură mai mică decât cea pe care o cercase în vremea arătării Domnului. Atunci harul, și în suflet, și în trup, prinsese atâta putere, încât și trupul își simțea sfințirea, iar dulceața Duhului Sfânt insufla o atât de puternică dragoste de Hristos, încât însuși trupul dorea să sufere pentru Domnul. Va urma cu PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
Oamenii au cel mai adesea o înțelegere juridică asupra dreptății. A împovăra pe cineva cu răspunderea pentru vina altcuiva ei o resping ca pe o nedreptate. Aceasta nu își are locul în conștiința lor juridică. Dar alta grăiește duhul iubirii lui Hristos. In duhul acestei iubiri, a împărtăși răspunderea pentru vina celui iubit, ba chiar deplin a o purta, nu numai că nu este străin, ci întru totul firesc. Mai mult, prin faptul de a purta vina străină se vădește adevărul iubirii și se ajunge la conștientizarea ei. Dacă este a ne folosi numai de latura îndulcirii iubirii, atunci unde mai este latura noimei sale? Dar când se adaugă libera luare asupră-și a vinei și a suferințelor celui iubit, atunci dragostea își atinge desăvârșirea atotcuprinzătoare. Mulți nu pot sau nu voiesc să ia asupra lor și să poarte de bună voie urmările păcatului strămoșului Adam. Ei spun: «Adam și Eva au mâncat din rodul oprit, dar ce mă privește pe mine? Sânt gata să răspund pentru păcatele mele, dar numai pentru ale mele personale, și nicicum pentru cele străine». Și nu înțelege omul că printr-o astfel de mișcare a inimii repetă în sine păcatul Strămoșului, care devine propriul său păcat și propria cădere. Adam s-a lepădat de răspundere punând vina asupra Evei și a lui Dumnezeu Care îi dăduse acea femeie, rupând astfel unimea Omului și unirea sa cu Dumnezeu. Astfel, de fiecare dată când ne împotrivim a purta vina pentru răul obștesc, pentru faptele celor apropiați, noi repetăm același păcat și rupem la rândul nostru unimea Omului. Domnul a întrebat pe Adam mai nainte de Eva. Și trebuie înțeles că dacă el nu s-ar fi îndreptățit, ci ar fi luat asupră-și răspunderea pentru păcatul lor obștesc, alta ar fi fost soarta lumii, tot așa cum ea se schimbă atunci când luăm asupră-ne povara vinei celor apropiați. Fiecare om poate spune multe spre propria-i îndreptățire în orice faptă, dar de va cerceta cu luare aminte în inima sa va vedea că, îndreptățindu-se, nu scapă de viclenie. Se îndreptățește omul mai întâi fiindcă nu voiește să se recunoască fie și în parte vinovat pentru răul din lume; se îndreptățește fiindcă nu înțelege că este înzestrat cu o libertate asemănătoare cu cea a lui Dumnezeu, ci se vede doar ca un fenomen, ca un lucru al acestei lumi, și deci ca atârnând de ea. într-o astfel de conștiință iese la iveală mult din conștiința robului: drept aceea îndreptățirea este proprie robului, iar nu fiilor lui Dumnezeu. La fericitul Stareț nu am văzut înclinarea de a se îndreptăți. I )ar în chip ciudat tocmai acest fel de a face, adică a lua asupră-și vina și a cere iertare, li se pare multora a fi o atitudine de rob. lată cât de deosebită este înțelegerea fiilor Duhului lui Hristos și a celor neduhovnicești. Celui neduhovnicesc îi pare de necrezut că întreagă lumea oamenilor poate fi resimțită ca un tot ce este cuprins în ființa proprie a fiecărui om, fără a exclude celelalte persoane. întregul ființei atot-omului, după înțelesul celei de-a doua porunci: «Să iubești pe aproapele ca însuți pre tine», trebuie și se poate cuprinde în propria-i ființă. Atunci tot răul ce se petrece în lume va să se înțeleagă nu ca fiind ceva străin, ca al său propriu. Dacă fiecare persoană-ipostas omenesc, zidit după chipul Ipostaselor absolute dumnezeiești, este în stare a cuprinde în sine plinătatea ființei atot-omului, așa cum și fiecare Ipostas Dumnezeiesc este purtător a toată plinătatea Ființei Dumnezeiești - acesta fiind înțelesul adânc al celei de-a doua porunci -atunci și lupta cu răul, cu răul cosmic, fiecare o va face începând cu sine însuși. Starețul însuși vorbea totdeauna numai despre dragostea lui Dumnezeu, și niciodată despre dreptate, dar eu înadins l-am provocat la o convorbire despre aceasta. El a spus, mai mult sau mai puțin, următoarele: «Despre Dumnezeu nu se poate spune că este nedrept, sau că în El se află nedreptate, dar nici nu se poate spune că este drept, așa cum înțelegem noi dreptatea. Sfântul Isaac Sirul zice: „Nu îndrăzni a numi pe Dumnezeu drept. Căci unde este acea dreptate: noi am greșit, iar El Și-a dat pe Fiul cel Unul-Născut crucii?" Iar la cele spuse de Cuviosul Isaac se poate adăuga: Noi am greșit, iar Dumnezeu pe Sfinții îngeri i-a pus în slujba mântuirii noastre. Dar și îngerii, plini fiind de dragoste, ei înșiși au dorința de a ne sluji, și în această slujire primesc asupră-și durerile. Dar iată că și vietățile necuvântătoare, și tot restul făpturii au fost date de către Domnul legii stricăciunii, căci nu li se cuvenea a rămâne slobode de acea lege, atunci când omul, pentru care ea fusese făcută, prin păcatul lui ajunsese rob stricăciunii. Astfel că unii de bunăvoie, iar alții nu de bunăvoie, însă „toată zidirea împreună-suspină și împreună-chinuiește până acum" (Rom. 8: 20-22), împreună-pătimind cu omul. Iar aceasta nu este legea dreptății, ci legea iubirii». Dragostea lui Hristos, ca Dumnezeiască putere, ca dar al Duhului Sfânt Care singur lucrează în toți, adună ființial totul întru una; iubirea își însușește viața celui iubit. Cel ce iubește pe Dumnezeu este cuprins în viața Dumnezeirii; cel ce iubește pe aproapele cuprinde în ființa sa ipostatică viața fratelui; cel ce iubește întreaga lume, în duh îmbrățișează întreaga lume. Acea mare rugăciune pentru lume cu care se ruga Fericitul, marele Stareț Siluan, duce tocmai la o astfel de înțelegere sau, mai bine zis, simțire a părtășiei ființiale a propriei ființe personale cu ființa atot-omenirii. Dacă se poate spune, cum fac mulți filosofi contemporani, că perceperea prin simțirile noastre a oricărui obiect nu este doar un act psihic subiectiv, străin de ființarea obiectivă a însuși obiectului, ci este însuși obiectul care prin lucrarea sa reală pătrunde în conștiința noastră, înfiripându-se astfel o părtășie în ființă, atunci cu atât mai mult trebuie să vorbim despre părtășie în ființă acolo unde lucrează unul harul dumnezeiesc a-toate-pătrunzător al Sfântului Duh - Atotțiitorul.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
PENTRU LINIȘTIREA MINȚII ȘI RUGĂCIUNEA CURATA
Toată viața Fericitului Stareț Siluan era rugăciune. Se ruga neîncetat, schimbând de-a lungul zilei chipul rugăciunii după împrejurările vieții zilnice. Avea și darul înaltei rugăciuni a minții, căreia îi închina cu precădere vremea nopții, când putea avea deplina liniște și întunerecul prielnice unei astfel de rugăciuni. Feluritele forme sau chipuri ale rugăciunii sânt îndeobște unul din punctele cele mai însemnate ale nevointei; la fel era și pentru Stareț, drept care îmi îngădui să mă aplec asupra lor. PENTRU CELE TREI CHIPURI ALE RUGĂCIUNII Rugăciunea este făurire, cea mai înaltă făurire, făurirea cu precădere, și în vârtutea acestui lucru este nesfârșit de felurită; și totuși este cu putință o împărțire a ei în diferite chipuri, în legătură cu așezarea sau îndreptarea puterilor duhovnicești mai de seamă ale omului, ceea ce fac și Părinții Bisericii. în această privință rugăciunea coincide cu treptele firești ale dezvoltării duhului omenesc. Prima mișcare a minții este o mișcare în afară; a doua - întoarcerea asupră-și; iar a treia -mișcarea către Dumnezeu prin omul lăuntric. Potrivit acestei rânduieli Sfinții Părinți au deosebit trei chipuri ale rugăciunii: primul, în vârtutea neputinței minții de a se înălța nemijlocit către curata gândire la Dumnezeu, poartă trăsătura închipuirii; al doilea - a cugetării; iar al treilea - a afundării în contemplare. Cu adevărat drept, cuvenit și roditor, Părinții îl socotesc numai pe cel de-al treilea; dar având în vedere neputința omului la începutul căii sale către Dumnezeu, le socotesc firești și pe celelalte două chipuri ale rugăciunii și, la vremea lor, folositoare. Cu toate acestea ei arată că dacă omul se mulțumește cu primul chip al rugăciunii și îl cultivă în viața sa duhovnicească, pe lângă nerodire, sânt cu putință și adânci tulburări duhovnicești. în ce privește al doilea chip, deși depășește cu mult pe primul prin vrednicia sa, totuși rămâne de asemenea puțin roditor, și nu scoate pe om din neîncetata luptă cu gândurile, și nu îi dă să atingă nici slobozirea de patimi, și cu atât mai puțin curata contemplare. Al treilea și cel mai desăvârșit chip al rugăciunii este acea stare a minții în inimă, când cel ce se roagă din adâncul ființei sale stă slobod de chipuri, cu mintea curată înaintea lui Dumnezeu. întâiul chip al rugăciunii ține pe om într-o necontenită rătăcire, într-o lume închipuită, în lumea visătoriei și, dacă vreți, a înfăptuirii poetice; cele dumnezeiești și, îndeobște, tot ce este duhovnicesc este înfățișat în felurite chipuri de-ale fanteziei, iar apoi chiar și viața reală a omului se pătrunde treptat de elemente din sfera fanteziei. Cu al doilea chip al rugăciunii intrările lăuntrice ale inimii și ale minții rămân larg deschise spre a fi pătrunse de tot ce este străin, ceea ce face ca omul să trăiască neîncetat suspus celor mai felurite înrâuriri din afară; astfel, neînțelegând ce se petrece în realitate cu dânsul în chip obiectiv, adică în ce fel răsar în el toate aceste gânduri și lupte, se dovedește neputincios a se împotrivi navalei patimilor așa cum se cuvine. Cu o astfel de rugăciune omul primește uneori har și dobândește o stare sufletească bună, dar starea sa lăuntrică, nefiind cea dreaptă, nu poate rămâne în ea. Ajungând la o oarecare înclinare spre cunoașterea religioasă și o relativă bună-cuviință în purtarea sa, și mul-țumindu-se cu această stare, treptat el se lasă atras către theolo-ghisirea intelectuală. Pe măsura sporirii acesteia, lupta lăuntrică cu patimile subțiri - slava deșartă și mândria - devine tot mai întortocheată și sporește măsura pierderii harului. în desfășurarea sa, acest chip al rugăciunii, a cărei principală trăsătură este concentrarea atenției în minte, îndreaptă pe om spre contemplarea raționalist-filosofică, ducându-1, la fel ca și cel dintâi chip al rugăciunii, într-o lume închipuită, abstractă. Desigur, acest fel de închipuire abstractă a minții este mai puțin naiv, mai puțin grosolan și mai puțin depărtat de adevăr decât cel dintâi. Al treilea chip al rugăciunii - împreunarea minții cu inima - este pe deplin starea duhovnicească firească a duhului omenesc, dorită, căutată, dăruită de sus. împreunarea minții cu inima o cunoaște tot credinciosul, atunci când se roagă cu luare-aminte, «din inimă»; într-o mai mare măsură o cunoaște când îi vine umilința și dulcele simțământ al iubirii de Dumnezeu. Plânsul umilinței în rugăciune este semnul credincios că mintea s-a unit cu inima și că rugăciunea și-a aflat locul cel dintâi, cea dintâi treaptă a înălțării către Dumnezeu; iată de ce el este atât de prețuit de către toți nevoitorii. Dar în cazul de față, vorbind despre cel de-al treilea chip al rugăciunii, am în vedere un alt lucru încă și mai mare: mintea ce stă cu rugăciune și luare-aminte în inimă. Urmarea caracteristică, proprie acestei mișcări și a sălășluirii minții înlăuntru este curmarea lucrării închipuirii și slobozirea minții de tot chipul ce ar pătrunde-o. Astfel mintea devine întreagă auz și vedere, și vede și aude fiece gând ce se apropie din afară, înainte ca acesta să pătrundă în inimă. Săvârșind rugăciunea într-o astfel de stare, mintea nu numai că nu îngăduie gândurilor a pătrunde în inimă, dar le și respinge, păzin-du-se astfel a se amesteca cu ele, lucru prin care se ajunge la tăierea a toată lucrarea patimii încă din cel dintâi al ei stadiu, din însăși zămislirea ei. Problema este cât se poate de adâncă și complexă, și nu putem aci decât să o pomenim în treacăt. PENTRU DESFĂȘURAREA GÂNDULUI Păcatul se înfăptuiește trecând prin anume trepte ale înfiripării sale lăuntrice. Cea dintâi treaptă este apropierea din afară a unei oarecari înrâuriri duhovnicești, care la început poate să nu fie deloc limpede și închegată. Prima treaptă a închegării - ivirea vreunui chip în câmpul vederii lăuntrice a omului - neatârnând de voia lui, nici nu i se socotește păcat. In unele cazuri chipurile acestea poartă un caracter cu precădere văzut, în altele, cu precădere gândit, dar cel mai adesea al amândurora. Dar fiindcă și cele văzute atrag după sine un anume tip de gând, nevoitorii numesc toate chipurile «gânduri». La omul nepătimaș mintea «stăpânitoare», fiind puterea cunoscătoare a ființei, poate să se plece asupra gândului ce vine, rămânând totuși slobodă de stăpânirea lui. Dacă însă în om se află «loc», teren potrivit, cum ar fi o înclinare către duhul ce se cuprinde în gând, atunci energia lui încearcă să pună stăpânire pe lumea sufletească, adică pe inima omului; aceasta o dobândește trezind în sufletul mai nainte înclinat către patimă un oarecare simțământ de desfătare propriu unei anume patimi. Tocmai în această desfătare constă «ispita». însă nici clipita desfătării, deși vădește mărturia nedesăvârșirii omului, nu i se socotește încă drept păcat: este doar «îmbierea» păcatului. Mai departe, desfășurarea gândului păcătos se poate înfățișa în linii generale precum urmează: desfătarea la care îmbie patima atrage către sine atenția minții, clipită de o deosebită însemnătate și plină de răspundere, căci împreunarea minții cu gândul alcătuiește o condiție prielnică dezvoltării lui, dacă mintea nu se rupe de la îmbiere printr-un act de voire lăuntrică, ci petrece mai departe cu atenția în ea; atunci începe înclinarea către dânsa, un dialog plăcut cu ea, apoi «legătura», care poate trece la un deplin «consimțământ» activ. Mai departe, tot crescând desfătarea pătimașă, ea poate stăpâni mintea și voința omului, ceea ce se numește «robie». După aceasta toate puterile celui robit de patimă se vor îndrepta către o mai mult sau mai puțin hotărâtă înfăptuire a păcatului, de nu vor fi piedici din afară în calea înfăptuirii lui. O asemenea robie poate rămâne singura, fără a se mai reînnoi vreodată, dacă ea nu a fost decât urmarea lipsei de experiență a omului ce petrece în nevoință și în luptă. Dar dacă robirea se tot repetă, ea poate deveni «deprindere» a patimii și atunci toate puterile firești ale omului încep a-i sluji. De la cea mai timpurie ivire a lucrării îndulcitoare a patimii, numită mai sus «îmbiere», trebuie să înceapă lupta care se poate prelungi pe toate treptele desfășurării gândului păcătos; și la fiecare treaptă gândul poate fi biruit, și astfel a nu se săvârși în faptă; dar totuși, încă din clipa clătinării voii este de față un element al păcatului, și va fi nevoie de pocăință spre a nu pierde harul. Omul necercat duhovnicește, de obicei întâmpină gândul păcătos de-abia după ce el a trecut neobservat de primele trepte ale desfășurării sale, adică atunci când a căpătat de acum o oarecare putere, sau chiar mai mult: când se apropie de primejdia de a săvârși faptic păcatul. Pentru a nu ajunge aci, neapărat trebuie ca mintea să se așeze cu rugăciune în inimă. Aceasta este o nevoie esențială pentru fiece nevoitor ce dorește, printr-o pocăință adevărată, a se întări în viața duhovnicească, deoarece, precum am spus mai sus, într-o astfel de stare păcatul se taie din însăși zămislirea sa. Aci s-ar cuveni a pomeni cuvântul Prorocului: «Fiica Vavilonului ticăloasă ... fericit carele va cuprinde și va repezi pruncii tăi de piatra» numelui Iisus Hristos (vezi Ps. 136: 8-9).
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
![]() |
| Tags |
| bioterapie, înșelare demonică |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 14:28:48 |
| Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 16:37:16 |
| Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 18:01:23 |
|
|