Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.12.2011, 23:24:35
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Dacă îmi promiteți că v-ați referit la amândoi, voi dormi liniștit la noapte ! Și, eventual, ca să și visez frumos, vă rog să ne lămuriți care e surdul și care e mutul !

Oricum, revenind la subiectul topicului, se pot trage câteva concluzii:

1. Dogma catolică a rămas neschimbată.
2. Conciliul Vatican II a avut un caracter pastoral, nu și-a propus să proclame nicio dogmă și nici nu a făcut-o.
3. Ideea că damnarea eternă (iadul) a unui nevinovat, pentru că nu a mărturisit un adevăr de care nu avea cum să aibă la cunoștiință contrazice dreptatea divină nu e nici nouă, și nici surprinzătoare n-ar trebui să fie pentru cineva care se pretinde creștin.


Un scurt rezumat al poziției pe care se pare că o susține domnul Cătălin2:

1. Drepții dinainte de Întruparea Mântuitorului (de exemplu Socrate, despre care vorbește Sf. Iustin) pot fi considerați creștini, și pot fi mântuiți.

2. Drepții de după Pentecost, dacă au avut ghinionul să nu ajungă la ei Evanghelia (să zicem, un drept din China sau din America de Sud) - ghinon, frate ! Drept în iad cu ei.

3. Ergo, este o loterie: Ai trăit în anul, să zicem, 40 Î.C. și ai fost drept, ai respectat legea naturală ? Te poți mântui ! Felicitări ! Ai trăit în anul 40, în China, și ai fost drept, ai respectat legea naturală ? .................................................. .................................
Hotararile de la Conciliul Vatican 1 ti se par scripturistice? Luther si Calvin mi se par in deciziile lor supersfinti pe langa hotararile pe care le-a luat papa Pius al 9-lea in acest conciliu. Doamne ajuta!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.12.2011, 07:47:39
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
Hotararile de la Conciliul Vatican 1 ti se par scripturistice? Luther si Calvin mi se par in deciziile lor supersfinti pe langa hotararile pe care le-a luat papa Pius al 9-lea in acest conciliu. Doamne ajuta!
Scuze pentru off-topic, dar unele lucruri trebuie spuse, de dragul adevarului care este in Biserica lui Cristos: Esti sigur ca sunt "supersfinti"? Nu ti-ar fi placut sa fii in locul celor arsi pe rug de Calvin in mod nejustificat teologic si civic, subiectivist-personal si deci, criminal. Adica, sa fi fost Michel Servet. Quod attinet Luther, cred ca impartasesti, cu majoritatea crestinilor, o sensibilitate mistica minima. Ce impresie ar fi facut fratiei tale, credincios ortodox, deci dintr-o Biserica Apostolica, ce recunoaste si se bazeaza pe monahism, un "monah renegat", care face si copii cu o calugarita renegata? Si care rupe epistole de apostoli din Scriptura, deh, sanchi, in numele Sola Scriptura (??!!?) ? Dumnezeu mantuieste, nu oamenii. Exista ortodocsi, catolici, nestorieni, (neo)protestanti, etc. mantuiti, si tot din aceste credinte, si inca mult mai multi, nematuniti.
Deseori, ucenicul isi depaseste maestrul. Daca Calvin ar fi fost cineva cu un profil uman si mental ca Scotianul, pai... se putea ca Bisericile Apostolice, basca emergentii luterani si anabaptisti, inchideau mustaria. Dar, nu a fost cazul. Asa ca nu mai compara, si te rog de dragul sigurantei mantuirii fratiei tale si al logicii faptelor (nu mai vorbesc de primatul credintei apostolice in fata inovatiilor), niste Papi si/sau alti oameni ai Bisericii, cu niste controversati ai istoriei, fie ea si istorie lumeasca. Da, calvinismul per se, ca doctrina, dupa cum arata fratele nostru din Biserica Reformata, direct si indirect, prin postarile sale si nu numai, are multe puncte minunate (judecand dupa efectele si atitudinile produse in credinciosii sai). Dar, sa nu confundam miscarile si credintele cu oamenii. Teologii reformati care i-au urmat lui Calvin au fost, multi, de departe mai stralucitori ca el. E suficienta evocarea lui Spurgeon si Th. de Beze. Cat priveste luteranii...au ramas cantonati in revolta lor temperamentala si nesigura. Fara Melanchthon, cele 95 de "teze" ar fi fost doar un incident eclesiastic minor, undeva in Germania medieval-tarzie...

Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 24.12.2011 at 07:58:19.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 24.12.2011, 12:18:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Pentru Domnul Dragomir (pe ceilalti doi useri catolici nu ii bag in seama, daca adminul ii incurajeaza eu nu am ce sa fac mai mult, sa coverseze cu adminul), citatele de care am vorbit pe topicul "Biserica greco-catolica": http://www.infosapientia.ro/LinkClic...id=103&mid=436

" Biserica și creștinii necatolici
15. Cu aceia care, fiind botezați, poartă numele de creștini dar nu
mărturisesc întreaga credință sau nu păstrează unitatea comuniunii
sub conducerea urmașului lui Petru, Biserica se știe unită din mai
multe puncte de vedere. Există, într-adevăr, mulți care cinstesc
Sfânta Scriptură ca normă de credință și de viață, dau dovadă de un zel religios sincer, cred cu iubire în Dumnezeu Tatăl Atotputernicul
și în Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul29, sunt însemnați cu
Botezul prin care sunt uniți cu Cristos, ba chiar recunosc și primesc
și alte sacramente în Bisericile sau comunitățile lor bisericești. Mulți
dintre ei se bucură și de episcopat, celebrează sfânta Euharistie și au
o evlavie deosebită față de Fecioara Născătoare de Dumnezeu30. La
acestea se adaugă comuniunea în rugăciune și în alte binefaceri spirituale
și chiar o adevărată unire în Duhul Sfânt, care cu darurile și
harurile sale lucrează și în ei prin puterea sa sfințitoare și i-a întărit
pe unii dintre ei până la vărsarea sângelui."

Biserica și necreștinii
16. În sfârșit, cei care nu au primit încă evanghelia, se raportează
în diferite moduri la poporul lui Dumnezeu. În primul rând acel
popor căruia i-au fost date testamentele și făgăduințele, și din care
s-a născut Cristos după trup (cf. Rom 9,4-5), popor ales, iubit pentru
părinții lui: căci Dumnezeu nu-și ia înapoi darurile și chemarea făcută
(cf. Rom 11,28-29). Însă planul mântuirii îi îmbrățișează și pe aceia
care îl recunosc pe Creator, și printre ei în primul rând pe musulmani
care, declarând că țin credința lui Abraham, adoră împreună cu noi
pe Dumnezeul unic, milostiv, care va judeca pe oameni în ziua de
apoi. De asemenea, Dumnezeu nu este departe nici de aceia care, în
umbre și chipuri, caută un Dumnezeu necunoscut, căci el dă tuturor
viață, suflare și orice lucru (cf. Fap 17,25-28) și ca Mântuitor voiește ca toți oamenii să se mântuiască (cf. 1 Tim 2,4). Într-adevăr, aceia
care, necunoscând, fără vina lor, evanghelia lui Cristos și Biserica sa,
îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub
impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul
conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică. Providența divină
nu refuză ajutoarele necesare pentru mântuire nici acelora care, fără
vina lor, nu au ajuns încă la o cunoaștere limpede a lui Dumnezeu și
se străduiesc, cu ajutorul harului divin, să ducă o viață dreaptă. Tot
ceea ce este bun și adevărat la ei este socotit de Biserică drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă să aibă viața. Dar foarte adesea oamenii, amăgiți de cel rău, au
rătăcit în gândurile lor și au schimbat adevărul lui Dumnezeu cu minciuna,
slujind mai degrabă făpturii decât Creatorului (cf. Rom 1,21.25)
sau, trăind și murind fără Dumnezeu în această lume, se expun la
disperarea absolută. De aceea, pentru slava lui Dumnezeu și mântuirea
acestora, Biserica, amintindu-și de porunca Domnului: „Predicați
evanghelia la toată făptura!” (Mc 16,16), se îngrijește cu zel de dezvoltarea misiunilor.

Asadar, din cate inteleg, BC e doar o cale mai buna, in rest se poate mantui oricine. Misiunile sunt necesare pentru cei ce se "expun la disperare absoluta".
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.12.2011, 19:45:08
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
http://www.infosapientia.ro/LinkClic...id=103&mid=436

" Biserica și creștinii necatolici
15. Cu aceia care, fiind botezați, poartă numele de creștini dar nu
mărturisesc întreaga credință sau nu păstrează unitatea comuniunii
sub conducerea urmașului lui Petru, Biserica se știe unită din mai
multe puncte de vedere. Există, într-adevăr, mulți care cinstesc
Sfânta Scriptură ca normă de credință și de viață, dau dovadă de un zel religios sincer, cred cu iubire în Dumnezeu Tatăl Atotputernicul
și în Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul29, sunt însemnați cu
Botezul prin care sunt uniți cu Cristos, ba chiar recunosc și primesc
și alte sacramente în Bisericile sau comunitățile lor bisericești. Mulți
dintre ei se bucură și de episcopat, celebrează sfânta Euharistie și au
o evlavie deosebită față de Fecioara Născătoare de Dumnezeu30. La
acestea se adaugă comuniunea în rugăciune și în alte binefaceri spirituale
și chiar o adevărată unire în Duhul Sfânt, care cu darurile și
harurile sale lucrează și în ei prin puterea sa sfințitoare și i-a întărit
pe unii dintre ei până la vărsarea sângelui."
Deci, observăm un gradient: creștinii se află într-o situație cu atât mai bună cu cât comunitatea lor eclezială este mai aproape de Biserica Catolică. Toți sunt botezați, fiindcă altfel nu i-am putea numi creștini. Unii au mau mult decât atât și beneficiază de celelalte Sfinte Taine, sau chiar de descendență apostolică. Mai sunt creștini (acatolici) care au evlavie la Maica Domnului.

Mai observăm că acest pasaj practic afirmă că:
-botezul este valid, chiar dacă este săvârșit în afara Bisericii Catolice. Se știa acest lucru și dinainte de Conciliul Vatican II, nu e nimic nou.
-Duhul Sfânt este ceea ce îi face pe unii dintre creștinii acatolici să meargă în credință până la martiriu. Altfel, spus, Duhul Sfânt operează și în afara Bisericii Catolice. Iarăși se știa acest lucru și este evident din citirea Scripturii, precum și din simpla logică, chiar fără a citi Sf. Scriptură.

Citat:
Biserica și necreștinii
16. În sfârșit, cei care nu au primit încă evanghelia, se raportează
în diferite moduri la poporul lui Dumnezeu. În primul rând acel
popor căruia i-au fost date testamentele și făgăduințele, și din care
s-a născut Cristos după trup (cf. Rom 9,4-5), popor ales, iubit pentru
părinții lui: căci Dumnezeu nu-și ia înapoi darurile și chemarea făcută
(cf. Rom 11,28-29). Însă planul mântuirii îi îmbrățișează și pe aceia
care îl recunosc pe Creator, și printre ei în primul rând pe musulmani
care, declarând că țin credința lui Abraham, adoră împreună cu noi
pe Dumnezeul unic, milostiv, care va judeca pe oameni în ziua de
apoi. De asemenea, Dumnezeu nu este departe nici de aceia care, în
umbre și chipuri, caută un Dumnezeu necunoscut, căci el dă tuturor
viață, suflare și orice lucru (cf. Fap 17,25-28) și ca Mântuitor voiește ca toți oamenii să se mântuiască (cf. 1 Tim 2,4). Într-adevăr, aceia
care, necunoscând, fără vina lor, evanghelia lui Cristos și Biserica sa,
îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub
impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul
conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică. Providența divină
nu refuză ajutoarele necesare pentru mântuire nici acelora care, fără
vina lor, nu au ajuns încă la o cunoaștere limpede a lui Dumnezeu și
se străduiesc, cu ajutorul harului divin, să ducă o viață dreaptă. Tot
ceea ce este bun și adevărat la ei este socotit de Biserică drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă să aibă viața. Dar foarte adesea oamenii, amăgiți de cel rău, au
rătăcit în gândurile lor și au schimbat adevărul lui Dumnezeu cu minciuna,
slujind mai degrabă făpturii decât Creatorului (cf. Rom 1,21.25)
sau, trăind și murind fără Dumnezeu în această lume, se expun la
disperarea absolută. De aceea, pentru slava lui Dumnezeu și mântuirea
acestora, Biserica, amintindu-și de porunca Domnului: „Predicați
evanghelia la toată făptura!” (Mc 16,16), se îngrijește cu zel de dezvoltarea misiunilor.

Asadar, din cate inteleg, BC e doar o cale mai buna, in rest se poate mantui oricine. Misiunile sunt necesare pentru cei ce se "expun la disperare absoluta".
Acuma, eu nu am susținut niciodată că documentele Conciliului Vatican II sunt exemple de claritate în exprimare. Vedem o foarte mare grijă în alegerea cuvintelor, care ar putea fi rezultatul unui proces îndelungat de dezbatere în Comiții în care au existat puncte de vedere deosebite. Nu e de mirare, de aceea îi zice "Conciliu", fiindcă unii zic una, iar alții alta: dacă toți ar spune una și bună, noi nu am mai avea nici o nevoie de concilii. Uneori, această grijă a alegerii cuvintelor și așezării în fraze poate ajunge până la lipsă de claritate. În această privință, există deosebire stilistică între documentele Conciliului Vatican II și cele ale magisteriului anterior. Este un fenomen care nu e specific acestui Conciliu, ci felului actual al exprimării oamenilor, lucru care merită dezvoltat cu altă ocazie. Deocamdată, să observăm că aceeași deosebire (formulare mai "alambicată", mai multă grijă de a nu da sentințe, fraze mai lungi, circumstanțiate, un mai mare număr de documente și lungime mai mare a lor) o vedem și dacă citim o carte de botanică sau una de drept din zilele noastre, față de una scrisă în secolul al XX-lea. Veți înțelege mai ușor făcând altă comparație: între tomurile de "Teologie dogmatică ortodoxă" a Pr. Stăniloaie și "Dogmatica" Sf Ioan Damaschin, care încape în orice buzunar și acoperă cam aceeași materie.

Acuma: față de un text care nu strălucește în claritate, avem întotdeauna mai multe chei de înțelegere. Una ar putea fi cheia în care citiți dv: cheia rupturii față de magisteriul anterior. Alta, cheia pe care o folosesc eu, este aceaa a continuității. Vedem și în acest text un gradient: una sunt cei care se închină mai puțin evident Creatorului decât Creației, așa cum sunt hindușii. Alta sunt cei care sunt monoteiști, precum musulmanii, alta sunt evreii. Singura noutate este abandonarea denumirilor clasice de "infides" și "perfides", adică "necredincioși" ("păgâni") și "rău-credincioși", în timp ce categoriile au rămas. În aceeași logică, noi nu mai obișnuim să îi numim pe frații ortodocși "cerularieni" sau "greco-schismatici", ci îi numim așa cum le place lor să se numească: ortodocși. Cam asta reflectă noutatea fundamentală a Conciliului Vatican II. Ce NU afirmă pasajul citat ? Aici un răspuns este mai evident decât la întrebarea ce anume afirmă. Ei bine, pasajul citat nu afirmă că cineva, dacă i s-a predicat Evanghelia și moare nebotezat, ar putea ajunge direct în Rai, la Ospățul cel Veșnic. Nici pomeneală. Spune de o chemare universală, dar la ce anume sunt chemați oamenii ? La Evanghelie. Vedem în ultimul mare paragraf că există două categorii de nebotezați:

Prima categorie e aici: Într-adevăr, aceia
care, necunoscând, fără vina lor, evanghelia lui Cristos și Biserica sa,
îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub
impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul
conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică.


Deci, aceștia se pot mântui chiar și fără botez. Este ceea ce spune Biblia, iar noi nu putem face afirmații contrare Bibliei.

A doua categorie este aici: Providența divină
nu refuză ajutoarele necesare pentru mântuire nici acelora care, fără
vina lor, nu au ajuns încă la o cunoaștere limpede a lui Dumnezeu și
se străduiesc, cu ajutorul harului divin, să ducă o viață dreaptă. Tot
ceea ce este bun și adevărat la ei este socotit de Biserică drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă să aibă viața.

Aceștia sunt oamenii în cartierul (blocul) cărora s-a predicat Evanghelia, dar nu i-au dat curs. Oricâte atenuante le aduce acest text, nicăieri nu afirmă că aceștia se vor mântui fără botez. Faptele lor bune, "viața dreaptă" spune textul, reprezintă lucrare a Duhului ÎN VEDEREA primirii Evangheliei și nu ÎN LOCUL primirii Evangheliei.

Dl Erethorn, acela pe care ați ajuns, se pare, a-l abhora v-ar fi dat, probabil un răspuns mult mai scurt decât al meu. Cred că v-ar fi spus că nu poți fi condamnat dacă nu ai fost citat. Dacă ești citat, a ajuns citația la tine, dar nu i-ai dat curs, atunci da, poți fi condamnat.

Mă întrebați, cu altă ocazie: bine-bine, dar atunci la ce mai sunt bune citațiile ? Pentru ce Biserica mai caută să-i convertească pe oameni, dacă știe că ignoranții se pot mântui, pe când cei cărora li s-a predicat, dar nu s-au botezat "în apă și în Duh" nu se pot mântui ? Altfel spus: dacă Biserica știe că cel căruia i s-a dat vestea și alege să nu fie botezat nu se mai poate mântui, pe când înainte de a i se predica Vestea se putea mântui, atunci pentru ce să se mai predice, ca să facă rău oamenilor ? Răspunsul îl auziți la fiecare Sf Liturghie răsăriteană: fiindcă Dumnezeu voiește ca toți "la lumina adevărului să ajungă" și asta i-a poruncit Bisericii să facă: să predice adevărul. Ca să ne continuăm paralela juridică: dacă eu aș fi complet alienat și aș face un lucru în mod obiectiv foarte rău, să spunem că aș ucide pe cineva, niciun rege din lume care este drept nu mă va condamna, ci mă va ierta în baza faptului că sunt inocent. Dar, nu ar fi mai bine să cunosc ce e OK și ce nu e OK, și, cunoscând, să aleg binele ? Orice rege bun, asta își dorește de la supușii săi.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 25.12.2011 at 13:56:57. Motiv: limpezire text
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.12.2011, 21:38:37
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Prima categorie e aici: Într-adevăr, aceia care, necunoscând, fără vina lor, evanghelia lui Cristos și Biserica sa, îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub
impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul
conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică.


Deci, aceștia se pot mântui chiar și fără botez. Este ceea ce spune Biblia, iar noi nu putem face afirmații contrare Bibliei.
Bun, vad ca imi dati direct raspunsul, nu mai e nevoie sa argumentez eu. Acum cititi citatele de la care am pornit de fapt si vedeti ca acolo scrie exact altceva, ca nimeni in afara BC nu se poate mantui, inclusiv schismatici sau eretici. Si se si completeaza, ca trebuie sa fie in comuniune cu papa, sa beneficieze de Sfintele Taine, etc. Pot sa fie stiutori, ignoranti, etc., tot in afara BC sunt. Chiar se adauga, daca pana la sfarsitul vietii nu intra in BC si ca vor ajunge in Iad.
Dvs. spuneti si gasiti acest lucru si in hotararile Vatican II, ca cei din afara BC se pot mantui in cazurile descrise. Mai mult, ca si schismatici si eretici se pot mantui. Cred ca observati contradictia.
In plus, spuneti ca in Biblie scrie ca se pot mantui fara botez, dar eu stiu ca in Sfanta scriptura scrie chiar invers, Mantuitorul spune ca nimeni nu se poate mantui fara Botez (plus Mirungere, Botezul cu Duhul Sfant).
Nu mai are rost sa amintesc sinodul Cartagina, cu ereticii si schismaticii nu au Taine si invatatura incepand de atunci a Bisericii.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
A doua categorie este aici: Providența divină nu refuză ajutoarele necesare pentru mântuire nici acelora care, fără vina lor, nu au ajuns încă la o cunoaștere limpede a lui Dumnezeu și
se străduiesc, cu ajutorul harului divin, să ducă o viață dreaptă. Tot
ceea ce este bun și adevărat la ei este socotit de Biserică drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă să aibă viața.

Aceștia sunt oamenii în cartierul (blocul) cărora s-a predicat Evanghelia, dar nu i-au dat curs. Oricâte atenuante le aduce acest text, nicăieri nu afirmă că aceștia se vor mântui fără botez. Faptele lor bune, "viața dreaptă" spune textul, reprezintă lucrare a Duhului ÎN VEDEREA primirii Evangheliei și nu ÎN LOCUL primirii Evangheliei.
Aici se refera la pagani, pentru ca in prima parte s-a referit la evrei si musulmani, care au Vechiul Testament si se spune in document ca au acelasi Dumnezeu. Apoi se refera la cei ce cauta un Dumnezeu necunoscut (ca grecii din Faptele Apostolilor). Iar in acest pasaj la cei ce nu intra in primele categorii, adica paganii care se inchina la altceva. Nu are legatura cu propovaduirea, se spune ca tot ce au ei adevarat se considera ca bun si care tine loc de Evanghelie si un dar divin.

In concluzie constitutia dogmatica Vatican II spune ca toti din afara BC au sanse la mantuire, in aceleasi conditii ca si cei din BC, in functie de fapte. Singura diferenta este ca in BC fiind adevarul intreg e mai clar sa se faca aceste fapte, in timp ce la pagani, de exemplu, e mai putin clar. Din nou, sa comparam cu citatele din veacurile trecute. De fapt este afirmarea legii iudaice, faptele sunt importante, in timp ce Noua lege, crestinismul afirma ca manuirea se face prin har, chiar scrie ca nu prin fapte ne mantuim ci prin har (ceea ce afirma partial si protestantii).
De fapt discutia pornita de mine nu se referea initial la schimbarea dogmei la Vatican II, ci la faptul ca si BC sustine (sau sustinea) mantuirea doar in cadrul BC, pentru ca de asta fusesem acuzat.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.12.2011, 22:05:51
Mihai36 Mihai36 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.09.2008
Locație: Constanta
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.090
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Mihai36
Implicit

parerea mea este in privinta acestor subiecte cunoastem in parte , simtim in parte si proorocim in parte , ca adevarul ne depaseste un pic.
Mai ales despre ceea ce inseamna mintuire avind intelesul de salvare insa nu se stie de la ce, ce necesita ea si cind are loc.
cit si despre Botez , oare botezul nu ar trebui sa fie botezul cu duh sfint? adica nasterea a doua despre care vorbea IIsus?
Caci este bunul smt al logicii -cumoare sa fii intre cei sfinti si intre ingeri daca nu ai si desavirsirea si toate abilitatuile si darurile duhului sfint care sa poata lucra prin tine lucru care presupune botezul prealabil cu duh sfint si apoi desavirsirea personalitatii dupa cum spuneam
orice botez care nu este cel cu duh nu are nici o valoare intre conditiile imtrarii in imparatie , chiar daca este un botez al pocaintei sau oricare alt botez caci oricum desavirsirea necesara implica pocainta desavirsita.

despre alte salvari putem discuta deci care sa nu se refere la intrarea in imparatie , salvarea de la pedeapsa , incercari sau de la moartea in urma Judecatii si alte salvari intermediare de parcurs.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.12.2011, 22:37:14
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In plus, spuneti ca in Biblie scrie ca se pot mantui fara botez, dar eu stiu ca in Sfanta scriptura scrie chiar invers,

Fiindcă nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc legea vor fi îndreptați.
Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruși lege,
Ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără,
În ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor.
(Rom 2:13 sqq)

Deci, Botezul este condiție a mântuirii pentru cei care aud Evanghelia, nu pentru cei care nu au auzit de ea. Unde spune Biserica Ortodoxă că se află Moise, acum, în vremea în care avem noi dialogul acesta absurd ? Dar Isaia, ori Ioan Botezătorul ? În Iad, cumva ? Sau în Rai, cu Isus bucurându-se ei ? Și dacă acolo, cum se face, că nu au auzit de Evanghelie ?


Citat:

Mantuitorul spune ca nimeni nu se poate mantui fara Botez (plus Mirungere, Botezul cu Duhul Sfant).
Mirungerea este Botezul cu Duhul Sfânt ?!?!?! Eu sper că aceasta este o aiureală care vă aparține și că Biserica Ortodoxă Română nu a ajuns să învețe astfel de erezii. Dacă ar fi așa, ar fi grav de tot, mult mai rău decât credeam. Dar eu zic că cel mai bine e să-l întrebați pe preotul dv dacă Mirungerea este Botezul cu Duhul Sfânt. Zic să-l întrebați, și nu să afirmați, ca să nu se lase cu canonisire.


Citat:
Aici se refera la pagani, pentru ca in prima parte s-a referit la evrei si musulmani, care au Vechiul Testament si se spune in document ca au acelasi Dumnezeu. Apoi se refera la cei ce cauta un Dumnezeu necunoscut (ca grecii din Faptele Apostolilor). Iar in acest pasaj la cei ce nu intra in primele categorii, adica paganii care se inchina la altceva.
Pasajul al doilea se referă la toți care au auzit Evanghelia, dar nu i-au dat curs și nu s-au botezat. Indiferent că sunt evrei, musulmani sau păgâni.
În altă ordine de idei, grecii din Faptele Apostolilor sunt păgâni. Altfel spus, în afară de creștini există două categorii: monoteiștii non-creștini și păgânii. Desigur, azi i-am adăuga și pe ateiști, categorie care era practic inexistentă până la secolul denumit (ce ironie !) "al Luminilor".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.12.2011 at 22:42:42.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 27.12.2011, 16:32:25
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Mirungerea este Botezul cu Duhul Sfânt ?!?!?! Eu sper că aceasta este o aiureală care vă aparține și că Biserica Ortodoxă Română nu a ajuns să învețe astfel de erezii. Dacă ar fi așa, ar fi grav de tot, mult mai rău decât credeam. Dar eu zic că cel mai bine e să-l întrebați pe preotul dv dacă Mirungerea este Botezul cu Duhul Sfânt. Zic să-l întrebați, și nu să afirmați, ca să nu se lase cu canonisire.
Desi cred ca am scris cateva zeci de mesaje despre acest lucru, ma bucur ca aflati acum adevarul despre aceasta invatatura fundamentala a crestinismului. Sfanta Taina a Mirungerii este primirea darurilor Duhului Sfant, Domnul Iisus a spus de botezul cu apa si duh.
Chiar si in catolicism s-a pastrat o intelegere asemanatoare, iata catehismul: http://www.vatican.va/archive/compen...um-ccc_ro.html
"Apostolii îl primesc pe Duhul Sfânt la Rusalii și vestesc „faptele minunate ale lui Dumnezeu” (Fap 2,11). Ei comunică celor nou botezați, prin impunerea mâinilor, darul aceluiași Duh."
"Efectul Mirului este revărsarea specială a Duhului Sfânt, ca aceea de la Rusalii."
" În Occident, această ungere se face pe fruntea celui botezat cu aceste cuvinte: „Primește pecetea darului Duhului Sfânt”. În Bisericile Orientale de rit bizantin, ungerea se face și pe alte părți ale trupului, cu formula: „Pecetea darului Duhului Sfânt”.

Asadar Mirungerea este punerea mainilor si vorbitul in limbi din Sfanta Scriptura. Botezul cu apa este pentru curatire (iertare pacate) si intrarea in Biserica. Citez din catehismul ortodox: "Pentru ca botezul cu apa inseamna curatire, iar Mirungerea inseamna sfintirea prin Sfantul Duh."
Iata ca aceasta invatatura este clar explicata in Sfanta Scriptura:
"Atunci când apostolii din Ierusalim au auzit că cei din Samaria acceptaseră cuvântul Domnului, i-au trimis pe Petru și pe Ioan, care au mers și s-au rugat pentru ei, să poată primi Duh Sfânt, care nu se pogorâse încă asupra nici unuia dintre ei, fiind botezați doar în numele Domnului Iisus. Apoi și-au pus mâinile peste ei, iar Duhul Sfânt s-a pogorât asupra lor. (Fapte 8, 14-18)"
Cum observam spovedania este curatirea de pacate, asemanatoare Botezului, iar Impartasania este primirea harului, echivalentul Mirungerii.
Din pacate catolicii au mai diluat invatatura aceasta, ajungand sa nu mai faca Mirungerea la copii dupa Botez, ci la cativa ani.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Fiindcă nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc legea vor fi îndreptați.
Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruși lege, Ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără, În ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor. (Rom 2:13 sqq)
Acest pasaj era adresat evreilor care se socoteau superiori pentru ca aveau legea. Si Sf. Pavel le spune ca nu cei ce stiu legea teoretic au vreun folos, ci cei ce o si implinesc. Paganii nu au primit legea, dar fac fapte ale legii prin constiinta lor, pentru ca au ramas cu o parte din chipul lui Dumnezeu, nu au cazut de tot.
Dar asta nu are importanta pentru ca discutam de mantuire, iar tot in Sfanta Scriptura ne spune ca Legea veche nu era mantuitoare, si ca ne mantuim prin har, nu prin fapte. Adica Sf. Iov sau alti mari drepti si prooroci nu s-au puttu mnatui desi aveau si credinta si fapte, dar cineva care nu are credinta, poate cateva fapte se poate mantui. Cine e mai putin pacatos ca Adam, care doar o neascultare a avut si a pierdut pentru toti Raiul.
Dreptii Vechiului Testament erau cei ce aveau nu doar fapte, dar si credinta. Daca ne uitam atent vedem ca sunt mai intai Patriarhii si apoi cei din neamul ales, odata cu fagaduinta data lui Avraam. Toti il cunoasteau pe Dumnezue cel adevarat, nu erau dintre idolatrii sau pagani. Sf. Iov era si el urmas al lui Avraam, din neamul lui Isau.
De aceea Iisus este Mantuitorul si e cel ce a deschis portile Raiului, pentru ca nimeni nu se putea mantui prin fapte. Chiar aca avea si credinta lui Iov sau a altora. Mantuirea a venit prin harul Duhului Sfant, har trimis noua la Cincizecime.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Deci, Botezul este condiție a mântuirii pentru cei care aud Evanghelia, nu pentru cei care nu au auzit de ea. Unde spune Biserica Ortodoxă că se află Moise, acum, în vremea în care avem noi dialogul acesta absurd ? Dar Isaia, ori Ioan Botezătorul ? În Iad, cumva ? Sau în Rai, cu Isus bucurându-se ei ? Și dacă acolo, cum se face, că nu au auzit de Evanghelie ?
Isaia, Avraam si toti dreptii din Vechiul Testament afara de cele doua cazuri nu au ajuns in Rai dupa ce au murit, ci in Iad. Doar cand Iisus S-a coborat in Iad i-a luat si pe drepti si chiar se spune ca le-a vestit celor din Iad Evanghelia. Si se mai spune ca acest eveniment a fost singular, nu se mai repeta. Dupa aceea a lasat Biserica sa spre mantuire, intemeiata la coborarea Duhului Sfant la Cincizecime. Ce rost mai avea venirea Mantuitorului daca se puteau mantui si asa?
Daca observam, acum cei din alte religii nu au credinta in Dumnezeu, ca dreptii din Vechiul Testament.
Asadar, pentru ca vad ca pe celalalt topic spuneati altceva, ca cei ce nu sunt botezati nu se mantuiesc, ajung intr-un loc bun, fara chinuri, si paganii vor fi judecati in functie de fapte, deci judecati nu mantuiti. Cei care in virtutea constiintei lor, fara sa stie legea fac cele ale legii vor avea parte de un loc mai bun dupa judecata, desi nemantuitor.
Cei din Biserica sunt madularele lui Hristos, acestia datorita harului primit gratuit de pot mantui. Vedem ca si chiar daca sunt criminali se pot mantui, nu trebuie sa fie sfinti de la anstere pana la moarte. Asta datorita harului din Biserica. Cei ce stiu Legea vor fi judecati tot dupa fapte, dar e un fapt agravant ca au stiut legea fata de cei ce nu au stiut-o. Asa cum, de exemplu, cei ce au cazut in apostazie au pacat mai mare decat cei ce nu au fost crestini sau botezati, pentru ca aceia nu au lepadat ce nu avusesera.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Pasajul al doilea se referă la toți care au auzit Evanghelia, dar nu i-au dat curs și nu s-au botezat. Indiferent că sunt evrei, musulmani sau păgâni.
În altă ordine de idei, grecii din Faptele Apostolilor sunt păgâni. Altfel spus, în afară de creștini există două categorii: monoteiștii non-creștini și păgânii. Desigur, azi i-am adăuga și pe ateiști, categorie care era practic inexistentă până la secolul denumit (ce ironie !) "al Luminilor".
Ma repet, in primul pasaj e vorba de cei din cultele crestine, iar al doilea de cei ce nu sunt in aceasta categorie, absolut toit, nu scrie ca sunt cei ce au auzit Evanghelia, ba chiar spune la sfarsit de misiuni. De fapt nu scrie undeva in constitutie de o diferenta intre cei ce au auzit si cei ce nu au auzit.
Legat de greci, era vorba de "Unui Dumnezeu necunoscut", așa cum scrie în Faptele Apostolilor 17:23 Iar unii filozofie greci se pare ca erau atei, materialisti, de fapt iluministii au inventat roata, trendul era sa se reintoarca la origini (inceput cu Renasterea) si sa descopere marea gandire antica. Asa au gasit si ideile despre evolutionism, iluministii de fapt n-au inventat nimic, au luat de la anticii greci.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.12.2011, 05:12:27
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In concluzie constitutia dogmatica Vatican II spune ca toti din afara BC au sanse la mantuire, in aceleasi conditii ca si cei din BC, in functie de fapte. Singura diferenta este ca in BC fiind adevarul intreg e mai clar sa se faca aceste fapte, in timp ce la pagani, de exemplu, e mai putin clar.
Complet fals. Ceea ce dumneavoastră refuzați cu obstinație să pricepeți este că Lumen Gentium, departe de a vorbi despre o posibilă mântuire a celor din afara BC, vorbește despre un anumit mod de apartenență la BC al celor care, aparent, sunt în afara BC, și despre relația dintre modurile apartenenței la BC și posibilitatea BC de a acționa ca un vehicul al mântuirii pentu toți cei care, într-un mod sau altul, aparțin de ea.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 27.12.2011, 07:57:30
Mihai36 Mihai36 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.09.2008
Locație: Constanta
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.090
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Mihai36
Implicit

O Biserica nu poate actiona asupra mintuirii cuiva decit prin rugaciune .
In definitiv nu pamintenii hotarasc ci Cerul.

Noi am crede ca mintuirea este una singura insa salvari pot fi mai multe , insa salvarea finala cere de la noi sa avem deja desavirsirea cit si botezul cu duh sfint fiind deci in masura sa implinim lucrari divine.
E ca si cum ai cere sa fii facut soldat trimis in misiune iar tu sa nu fi deja echipat cu maiestria tehnicilor de lupta .

Apoi in momentul Judecatii Dumnezeu ii judeca pe toti la fel fara partinirie, impartind oamenii in mai multe categorii ;
unii vor mege in iad asa incit vor muri , altii vor muri dar nu vor merge in iad ci vor "veni"(unde?) abia peste mia de ani (miile de ani) impreuna cu mortii aceia dintre ei care nu inviaza. Si apoi alta categoria vor fi cei care nu vor muri insa asa in viata cu trup vor participa la Imapartia lui Hristos in vremea miilor de ani si vor fi vesnic cu el insa acest lucru nu inseamna musai ca este vorba despre Imparatia lui Dumnezeu de acolo din zona ingereasca ci despre cea venita pe pamint caci sa nu uitam ca ne este promisa in doua rinduri venirea Imparatiei pe pamint in conditiile in care in vremurile biblice ea era venita .
Iar logica bunului sint ne spune ca ceva nu poate veni de doua ori decit daca pleaca intre timp si apoi se intoarce iar daca ne intrebam oare ce era atunci din cer pe pamint si apoi nu a mai fost singurul raspuns nu poate fi decit prezenta intrupata a lui Dumnezeu pe pamint.
Plus ca revelatiile VT ne vorbesc despre faptul ca dupa venirea lui IIsus i se va da sa imparateasca peste tot pamintul si toate imparatiile i se vor supune lui ceea ce inseamna o conducere politica supra omenirii deci se intelege si una religioasa.
Apoi se mentioneaza ca ea va dainui ca sa intelegem ca nu are un caracter temporar ci chiar vesnic.
Ei bine in aceste conditii vedem ca cei vii ramasi in viata pe pamint care participa la aceasta Imapartie a lui Hristos sint vesnic cu El insa este si normal sa fie vesnic fara sa fie de la bun inceput in Imparatia lui Dumnezeu desi ea fiind venita pe pamint sa locuiasca cu oamenii pe jumatate ei sint deja si in Imparatia lui Dumnezeu -faptul ca sint vesnic arata ca nu vor mai exista obstacole care sa i desparta vredata prin aruncarea in pacat caci se stie ca nimic rau nu va mai fi , tot ce a mai ramas este desavirsirea lor deci predarea pe mai departe a lectiilor de viata -de dat asta prin exemple pozitine exclusiv- asaincit cizelarea personalitatii sa continue.
Doar arhantii merg in rai , restul inviaza pe pamint acolo unde vor veni inviati si cei care nu inviaza caci nu pot veni in Imparatia lui Dujmnezeu caci altfel animarea lor cu o mie sau mai multe de ani nu isis are absolut nici un rost .
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
MOASTELE CATOLICE pacatoasa.. Moaste 179 09.12.2016 14:50:58
Rusinea de a fi ortodox sau politicianul ortodox in Europa unita mihaiB Despre Biserica Ortodoxa in general 0 08.08.2012 13:13:45
666 confuzia secolului andreicozia Generalitati 250 04.04.2011 23:51:50
Nunta ortodox rit nou cu ortodox rit vechi Lumi79 Nunta 2 05.01.2007 14:05:29