Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfintele Pasti - Invierea Domnului
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.04.2012, 13:04:52
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Fericiti cei ce nu au vazut si au crezut...

Astazi, parintele ne-a atras atentia ca in fiecare duminica, de fapt, sarbatorim Pastile. La fiecare Utrenie se citeste una dintre cele unsprezece Evanghelii ale Invierii, dupa care Sfanta Evanghelie este adusa in mijlocul bisericii, spre inchinare, in timp ce se canta: "Invierea lui Hristos vazand..." Deci, in acelasi timp, vedem si nu vedem. Nu vedem Invierea istorica, asa cum au vazut-o apostolii, dar vedem Invierea de fiecare data cand intram in biserica, mergand si sarutand icoana de la iconostas, care reprezinta Invierea. Traim in fiecare duminica Invierea ascultand Evanghelia de la Utrenie si ne incredintam si noi, asemeni Apostolului Toma, atunci cand ne atingem si sarutam Sfanta Evanghelie asezata spre inchinare, care Il are si ea reprezentat in centru pe Hristos cel Inviat.

CANONUL INVIERII (Saptamana Luminata)

Hristos a inviat din morti!
Cu moartea pe moarte calcand
Si celor din mormanturi
Viata daruindu-le.

Cantarea I

Ziua Invierii, sa ne luminam, popoare,
Pastile Domnului, Pastile!
Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer,
Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi,
Cei ce-I cantam cantare de biruinta.

Hristos a inviat din morti!

Sa ne curatim simtirile
Si sa vedem pe Hristos stralucind,
Cu neapropiata lumina a Invierii.
Si bucurati-va zicand: "luminati sa-L auzim",
Cantandu-I cantare de biruinta.

Hristos a inviat din morti!

Cerurile dupa cuviinta sa se vesealeasca,
Si pamantul sa se bucure.
Si sa praznuiasca toata lumea
Cea vazuta si cea nevazuta
Ca Hristos S-a sculat, veselia cea vesnica.

Cantarea III

Veniti sa bem bautura noua
Nu din piatra stearpa facuta cu minuni
Ci din Izvorul nestricaciunii
Care a izvorat din mormantul lui Hristos
Intru care ne intarim.

Hristos a inviat din morti!

Acum toate s-au umplut de lumina
Si cerul si pamantul si cele dedesubt.
Deci sa praznuiasca toata faptura
Invierea lui Hristos,
Intru care s-a intarit.

Hristos a inviat din morti!

Ieri m-am ingropat impreuna cu tine, Hristoase
Astazi ma scol impreuna cu Tine, inviind Tu.
Rastignitu-m-am ieri, impreuna cu Tine,
Insuti impreuna ma preaslaveste, Mantuitorule,
Intru Imparatia Ta.

Cantarea IV

La dumnezeiasca straja,
De Dumnezeu graitorul Avacum
Sa stea impreuna cu noi si sa arate
Pe ingerul cel purtator de lumina
Care a grait cu mare glas:
"Astazi este mantuirea lumii,
Ca a Inviat Hristos, ca cel Atotputernic!"

Hristos a inviat din morti!

Parte barbateasca, ca Cel ce a deschis
Pantecele cel fecioresc, fost-a Hristos.
Iar ca un om, mielusel S-a chemat si fara prihana
Ca Cel ce n-a gustat stricaciune,
Pastile noastre, si ca un Dumnezeu adevarat,
Desavarsit S-a numit.

Hristos a inviat din morti!

Ca un mielusel de un an,
Cea binecuvantata de noi, cununa Hristos,
De voie pentru toti S-a jertfit,
Pastile cele curatitoare.
Si iarasi frumos din mormant
Soarele Dreptatii, noua ne-a stralucit.

Hristos a inviat din morti!

Al lui Dumnezeu, parinte David
Inaintea chivotului umbrei a saltat jucand
Iar noi poporul cel sfant al lui Dumnezeu,
Plinirea inchipuirilor vazand
Sa ne veselim dumnezeieste
Ca a inviat Hristos ca cel Atotputernic!

Cantarea V

Sa manecam cu manecare adanca,
Si in loc de mir cantare sa aducem Stapanului.
Si sa vedem pe Hristos, Soarele Dreptatii,
Tuturor viata rasarind.

Hristos a inviat din morti!

Milostivirea Ta, cea nemasurata
Cei tinuti in legaturile iadului, vazandu-o
La Lumina au mers Hristoase, cu picioare vesele
Laudand Pastile cele vesnice

Hristos a inviat din morti!

Sa ne apropiem purtatori de Lumina
La Hristos, Cel ce a iesit
Din mormant ca un Mire
Si sa praznuim impreuna cu cetele
Cele iubitoare de Praznic
Pastile lui Dumnezeu, cele mantuitoare.

Cantarea VI

Coboratu-te-ai intru cele mai de jos ale pamantului
Si ai sfaramat incuietorile cele vesnice
Care tineau pe cei legati, Hristoase.
Si a treia zi, precum Iona din chit,
Ai inviat din mormant.

Hristos a inviat din morti!

Pazind pecetile intregi, Hristoase,
Ai inviat din mormant,
Cel ce n-ai stricat cheile Fecioarei
Prin nasterea Ta.
Si ne-ai deschis noua usile Raiului

Hristos a inviat din morti!

Mantuitorul meu,
Vie si nejertfita jertfa ca un Dumnezeu
Pe Tine insuti, de voie aducandu-te Tatalui,
Ai inviat pe Adam, impreuna cu tot neamul
Sculandu-te din mormant.


De Te-ai si pogorat in mormant,
Cela ce esti fara de moarte,
Dar puterea iadului ai robit
Si ai inviat ca un nemuritor,
Hristoase, Dumnezeule.
Zicand femeilor: "mironosite, bucurati-va!"
Si apostolilor Tai, pace daruindu-le.
Cela ce dai celor cazuti sculare.

Cantarea VII

Cel ce a izbavit pe tineri din cuptor, facandu-se om,
Patimeste ca un muritor.
Si prin patima pe cel muritor il imbraca
In podoaba nestricaciunii,
Cel ce Unul este binecuvantat,
Dumezeul parintilor si preaslavit.

Hristos a inviat din morti!

Femeile cele ganditoare de Dumnezeu
Cu miruri in urma Ta au alergat,
Si pe cale ca pe un mort cu lacrimi te cautau,
Bucurandu-se s-au inchinat,
Tie Dumnezeului celui viu.
Si Pastile cele de taina,
Ucenicilor Tai, Hristoase, bine le-au vesit.

Hristos a inviat din morti!

Praznuim omorarea mortii
Sfaramarea iadului si incepatura altei vietii vesnice.
Si saltand laudam pe pricinuitorul
Pe Unul Cel binecuvantat
Dumnezeul parintilor si preaslavit.

Hristos a inviat din morti!

Cat este de simtita cu adevarat si mult praznuita
Aceasta noapte de mantuire si stralucita.
A zilei celei purtatoare de Lumina a Invierii
Mai-nainte vestitoare fiind.
Intru care Lumina cea fara de ani,
Din mormant trupeste tuturor a stralucit.

Cantarea VIII

Aceasta numita si Sfanta Zi, Una a sambetelor,
Imparateasa si Doamna,
Al praznicilor Praznic, si sarbatoare este
A sarbatorilor.
Intru care binecuvantam pe Hristos in veci.

Hristos a inviat din morti!

Veniti cu rodul vitei cel nou
Al dumnezeiestii veselii
In ziua cea vestita a Invierii
Imparatiei lui Hristos sa ne impartasim
Laudandu-L pe Dansul ca pe un Dumnezeu in veci.

Hristos a inviat din morti!

Ridica imprejur ochii tai Sioane, si vezi
Ca iata a venit la tine
Ca niste faclii de Dumnezeu luminate.
De la Apus si de la Miaza-noapte,
Si de la mare, si de la Rasarit fii tai.
Intru tine binecuvantand pe Hristos in veci.
Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, Slava Tie!
Parinte Atottiitorule, si Cuvinte si Duhule,
Fire ceea ce esti Una in trei Ipostasuri,
Si dumnezeiasca.
Intru Tine ne-am botezat
Si pe Tine te binecuvantam, intru toti vecii.

Cantarea IX

Ingerul a strigat celei pline de dar:
"Curata Fecioara, bucura-te!
Si iarasi zic, bucura-te!
Ca Fiul tau a inviat a treia zi din groapa."
Lumineaza-te, lumineaza-te, noule Ierusalime
Ca Slava Domnului peste tine a rasarit!
Salta acum si te bucura Sioane,
Iara tu, curata Nascatoare de Dumneze
Veseleste-te intru Invierea Celui nascut al tau.

Hristos a inviat din morti!

O, dumnezeiescul, o iubitul, o preadulcele Tau glas
Caci cu noi Te-ai fagaduit sa fii cu adevarat,
Pana la sfarsitul veacului, Hristoase!
Pe care intarire de nadejde, credinciosii avandu-l,
Ne bucuram

Hristos a inviat din morti!

O, Pastile cele mari si preasfintite, Hristoase
O, intelepciunea lui Dumnezeu si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea
Da-ne noua mai adevarat sa ne impartasim cu Tine,
In Ziua ce neinserata a Imparatiei Tale.

Hristos a inviat din morti!

Luminanda Pastilor

Cu trupul adormind, ca un muritor, Imparate si Doamne,
A treia zi ai inviat, pe Adam din stricaciune ridicand
Si moartea pierzandu-o
Pastile nestricaciunii, lumii dand mantuire



http://www.credo.ro/Canonul-Invierii.php.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.04.2012, 20:07:38
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Probabil sunt puțini cei care nu cunosc faptul că Sfintele Paști nu s-au încheiat, chiar dacă marele praznic al Învierii și săptămâna luminată s-au consumat ca durată terestră. De aceea vă propun să ne întoarcem cu o săptămână în urmă pentru a ne împrospăta provizia de bunătăți duhovnicești de la Hristos biruitorul morții și a stricăciunii.

”Înfricoșătoare și preaslăvită este Învierea Ta, Hristoase, că Te-ai sculat din morți și nu ai rupt pecețile mormântului, precum porțile Fecioarei nu le-ai deschis întru Nasterea Ta. Acum însă, cu Învierea Ta, ne-ai deschis porțile Raiului ca, împreună cu tâlharul, să intrăm cu Tine în Palat, cântându-Ti ca unui Dumnezeu: Aliluia.

Astăzi, nouă, tuturor credincioșilor, Hristoase, ne-au strălucit Paștile cele Sfinte si ni s-au deschis usile raiului, ca toți să mergem la lumina învierii Tale. De la apus și de la miazăaoapte, și de la răsărit, și de la miazăzi, fiii Tăi, binecuvântând Pastile cele veșnice cu astfel de cântări strigă:
Hristos a înviat, – din mormânt iertare tuturor ne-a strălucit.
Hristos a înviat, – tuturor credincioșilor ne-a venit izbăvire de întristare.
Hristos a înviat, – să se îndulcească toți de acest ospăț al credinței.
Hristos a înviat, – primiți toți bogăția harului.
Hristos a înviat, – nimeni să nu plângă pentru păcate.
Hristos a înviat, – nimeni să nu se mai teamă de moarte.
Hristos a înviat, – moartea a călcat, oameni, veseliti-vă.” (Condacul și icosul 8 al Acatistului Sfintelor Paști)


Săptămâna trecută am căutat fără rezultate o metopă iconică a primei arătări a Domnului în fața ucenicilor, dar abia ieri am găsit ceva care se apropie de obiectul cercetării mele. Este vorba de o miniatură din secolul XII, cu influențe gotice dar încă în limite canonice, splendidă în pofida austerității ei estetice, un exemplu de reducere la esențial a temei iconice.


Avem așa: sus, cina din Emaus și jos, prima arătare a Domnului în fața ucenicilor.


__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 29.04.2012, 03:09:29
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

O bijuterie iconografică.... nici nu mai trebuie spus nimic despre ea, doar privită cu luare aminte!

Întrebare de 10 puncte! Care este principalul element relațional din toate metopele de mai sus?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 29.04.2012 at 16:23:07.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.05.2012, 11:34:28
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
O bijuterie iconografică.... nici nu mai trebuie spus nimic despre ea, doar privită cu luare aminte!

Care este principalul element relațional din toate metopele de mai sus?
Un posibil raspuns: cred ca apa reprezinta acel element relational. Icoana ne infatiseaza "ipostaze sfintitoare si tamaduitoare" ale apei in istoria mantuirii omului in Hristos, "Apa cea Vie".
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.05.2012, 13:50:13
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Un răspuns foarte corect, Marius!
În motopa din colțul de jos (dreapta) apa totuși nu apare în compoziție. Oare de ce?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.05.2012, 15:22:25
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Un răspuns foarte corect, Marius!
În motopa din colțul de jos (dreapta) apa totuși nu apare în compoziție. Oare de ce?

Exceptionala icoana!! Unde le tot gasesti?
Dar ce reprezinta imaginea de jos, ca eu nu-mi dau seama prea bine. E cumva revenirea fiului risipitor? Daca da, in acest caz, apa e sugerata prin altceva: lacrimile de cainta ale risipitorului.

In imaginea a treia de sus e cumva episodul de la Marea Rosie?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.05.2012, 15:33:36
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ma bag si eu in seama pentru a confirma aprecierea Deliei, ca icoanele prezentate sunt deosebit de frumoase! Din pacate nu am cunostinte suficiente pentru a raspunde la intrebari....
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.05.2012, 16:05:59
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Exceptionala icoana!! Unde le tot gasesti?
Dar ce reprezinta imaginea de jos, ca eu nu-mi dau seama prea bine. E cumva revenirea fiului risipitor? Daca da, in acest caz, apa e sugerata prin altceva: lacrimile de cainta ale risipitorului.
Răspuns bun! Metopa unde apa nu apare explicit în compoziția vizuală, se referă la capitolul 15 din Evanghelia după Luca și se referă întradevăr la apa cea vie a metanoiei, botezul minții împăcate cu inima, unire inteligibilă într-o extensie teologică a tainei nunții: mintea devine simțitoare și inima înțelegătoare, cu deschidere spre zone rarefiate narativ ale tainelor dumnezeiești (Dumnezeu se face om fără a înceta să fie Dumnezeu pentru ca omul să se face dumnezeu după har, fără a înceta să fie om etc.). De reținut că metanoia este sintetizată sub forma unei îmbrățișări învăluite într-o tandrețe divină care depășește, cu o suplețe expozitivă extraordinară, ”birocrația” procedurală a tainei spovedaniei (fără să-i anuleze însă rostul limitat totuși), dezvăluindu-i adevărata împlinire.

Observați dispunerea metopelor pe verticală să vedem ce minunății de înțelesuri ne poate comunica o icoană și cât de adâncă e în simplitatea ei enervantă pentru amatorii de butaforii pietiste pentru drama evlaviei blocate în ea însăși. Dacă priviți cu atenție, ambele benzi de pe verticală, dispuse pe același palier, se oglindesc tematic una pe alta. Ce legătură poate fi între Botez și Răstignire? Dar între Nunta din Cana și întâlnirea cu femeia samarineancă la fântâna lui Iacov? Oare cum comunică metopele din colțuri pe diagonală?

Citat:
In imaginea a treia de sus e cumva episodul de la Marea Rosie?
Da. Nucleul tematic este: ”Domnul are să Se lupte pentru voi, iar voi fiți liniștiți!” (Ieșirea 14:14)

ps - Nu vă osteniți să dați răpunsuri savante. Ascultați mai degrabă de intuiția credinței care este în voi, cel mai prețios intrument hermeneutic de înțelegere a icoanei.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 02.05.2012 at 22:46:20.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 10.05.2012, 12:06:18
Adriana Cluj
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Luati de valuri, am trecut cu vederea ca ieri, miercuri a foast Injumatatirea Cincizecimii. Am aflat abia seara la vecernie.
http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...icincizecimii/
"IPS HIEROTHEOS VLACHOS: Intelepciunea lui Dumnezeu

Unul dintre praznicele imparatesti este si Injumatatirea Cincizecimii. Ea este sarbatorita de Biserica la jumatatea perioadei dintre Paste si Cincizecime, adica in miercurea de dinainte de duminica Samarinencii (a cincea duminica de dupa Paste). Desi necunoscuta de lume, ea este o sarbatoare imparateasca importanta, care se refera la Imparatul Hristos.

Sarbatoarea Injumatatirii Cincizecimii nu este socotita intre cele douasprezece praznice imparatesti, dar datorita marii sale importante, am integrat-o intre acestea, dupa ce am pus laolalta sarbatoarea invierii lui Lazar si cea a intrarii lui Hristos in Ierusalim, ca doua sarbatori ce prezinta trasaturi comune.

Atunci cand am facut impartirea praznicelor si cand am plasat Injumatatirea Cincizecimii intre cele douasprezece, am pornit de la considerentul ca sarbatoarea aceasta ne da posibilitatea de a urmari lucrarea lui Hristos de la Botezul Sau in raul Iordan si pana la Schimbarea la Fata si la Patimi. Stim foarte bine ca sfintele Evanghelii descriu ceea ce Hristos a spus, a facut si a patimit pentru mantuirea neamului omenesc, iar sarbatoarea injumatatirii Cincizecimii ne da posibilitatea sa analizam latura aceasta (adica ce a spus si ce a facut), care este destul de importanta. Cu alte cuvinte, aceasta sarbatoare acopera toate evenimentele hristologice de la Botezul lui Hristos sl pana la Schimbarea Sa la Fata.

Importanta sarbatorii Injumatatirii Cincizecimii, prin care, dupa cum vom vedea in analiza ce urmeaza, Hristos este praznuit ca intelepciune a lui Dumnezeu, reiese din faptul ca unele catedrale au primit numele de Sfanta Sofia (Sfanta Intelepciune), nefiind vorba de inchinarea lor vreunei sfinte ce purta numele Sofia, ci intelepciunii lui Dumnezeu, Care este Hristos. Dupa cum s-a constatat in urma unor cercetari, hramul acestor catedrale era la sarbatoarea Injumatatirii Cincizecimii.

Un exemplu este Catedrala Sfanta Sofia (Catedrala intelepciunii lui Dumnezeu) de la Constantinopol, ce poarta acest nume in cinstea lui Hristos, Care este intelepciunea lui Dumnezeu. Catedrala Sfanta Sofia a devenit model si pentru alte catedrale. Astfel, constatam ca intelepciunea lui Dumnezeu, adica Dumnezeu Cuvantul, era centrul intregului Imperiu Bizantin. Iar daca ne gandim ca toate distantele din nemarginitul Imperiu se masurau de la Catedrala Sfanta Sofia, intelegem importanta Cuvantului si a intelepciunii lui Dumnezeu in viata acestui Imperiu."
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Descoperirea bosonului Higgs - principala descoperire științifică a anului 2012 Eugen7 Teologie si Stiinta 13 02.02.2013 21:45:31
Biserica anului 2012= industrie mihaitzaneicu Morala Crestina 48 07.03.2012 18:03:50
Am intrat in ultima zi a anului 2010! Melissa Stiri, actualitati, anunturi 22 01.01.2011 19:27:40
Vasile și Ioan, primii sfinți ai anului NECTARIE Generalitati 3 30.12.2010 09:16:02
Raiul sau iadul silverstar Generalitati 69 19.01.2009 21:11:38