![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Fericiti cei ce nu au vazut si au crezut...
Astazi, parintele ne-a atras atentia ca in fiecare duminica, de fapt, sarbatorim Pastile. La fiecare Utrenie se citeste una dintre cele unsprezece Evanghelii ale Invierii, dupa care Sfanta Evanghelie este adusa in mijlocul bisericii, spre inchinare, in timp ce se canta: "Invierea lui Hristos vazand..." Deci, in acelasi timp, vedem si nu vedem. Nu vedem Invierea istorica, asa cum au vazut-o apostolii, dar vedem Invierea de fiecare data cand intram in biserica, mergand si sarutand icoana de la iconostas, care reprezinta Invierea. Traim in fiecare duminica Invierea ascultand Evanghelia de la Utrenie si ne incredintam si noi, asemeni Apostolului Toma, atunci cand ne atingem si sarutam Sfanta Evanghelie asezata spre inchinare, care Il are si ea reprezentat in centru pe Hristos cel Inviat. CANONUL INVIERII (Saptamana Luminata) Hristos a inviat din morti! Cu moartea pe moarte calcand Si celor din mormanturi Viata daruindu-le. Cantarea I Ziua Invierii, sa ne luminam, popoare, Pastile Domnului, Pastile! Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi, Cei ce-I cantam cantare de biruinta. Hristos a inviat din morti! Sa ne curatim simtirile Si sa vedem pe Hristos stralucind, Cu neapropiata lumina a Invierii. Si bucurati-va zicand: "luminati sa-L auzim", Cantandu-I cantare de biruinta. Hristos a inviat din morti! Cerurile dupa cuviinta sa se vesealeasca, Si pamantul sa se bucure. Si sa praznuiasca toata lumea Cea vazuta si cea nevazuta Ca Hristos S-a sculat, veselia cea vesnica. Cantarea III Veniti sa bem bautura noua Nu din piatra stearpa facuta cu minuni Ci din Izvorul nestricaciunii Care a izvorat din mormantul lui Hristos Intru care ne intarim. Hristos a inviat din morti! Acum toate s-au umplut de lumina Si cerul si pamantul si cele dedesubt. Deci sa praznuiasca toata faptura Invierea lui Hristos, Intru care s-a intarit. Hristos a inviat din morti! Ieri m-am ingropat impreuna cu tine, Hristoase Astazi ma scol impreuna cu Tine, inviind Tu. Rastignitu-m-am ieri, impreuna cu Tine, Insuti impreuna ma preaslaveste, Mantuitorule, Intru Imparatia Ta. Cantarea IV La dumnezeiasca straja, De Dumnezeu graitorul Avacum Sa stea impreuna cu noi si sa arate Pe ingerul cel purtator de lumina Care a grait cu mare glas: "Astazi este mantuirea lumii, Ca a Inviat Hristos, ca cel Atotputernic!" Hristos a inviat din morti! Parte barbateasca, ca Cel ce a deschis Pantecele cel fecioresc, fost-a Hristos. Iar ca un om, mielusel S-a chemat si fara prihana Ca Cel ce n-a gustat stricaciune, Pastile noastre, si ca un Dumnezeu adevarat, Desavarsit S-a numit. Hristos a inviat din morti! Ca un mielusel de un an, Cea binecuvantata de noi, cununa Hristos, De voie pentru toti S-a jertfit, Pastile cele curatitoare. Si iarasi frumos din mormant Soarele Dreptatii, noua ne-a stralucit. Hristos a inviat din morti! Al lui Dumnezeu, parinte David Inaintea chivotului umbrei a saltat jucand Iar noi poporul cel sfant al lui Dumnezeu, Plinirea inchipuirilor vazand Sa ne veselim dumnezeieste Ca a inviat Hristos ca cel Atotputernic! Cantarea V Sa manecam cu manecare adanca, Si in loc de mir cantare sa aducem Stapanului. Si sa vedem pe Hristos, Soarele Dreptatii, Tuturor viata rasarind. Hristos a inviat din morti! Milostivirea Ta, cea nemasurata Cei tinuti in legaturile iadului, vazandu-o La Lumina au mers Hristoase, cu picioare vesele Laudand Pastile cele vesnice Hristos a inviat din morti! Sa ne apropiem purtatori de Lumina La Hristos, Cel ce a iesit Din mormant ca un Mire Si sa praznuim impreuna cu cetele Cele iubitoare de Praznic Pastile lui Dumnezeu, cele mantuitoare. Cantarea VI Coboratu-te-ai intru cele mai de jos ale pamantului Si ai sfaramat incuietorile cele vesnice Care tineau pe cei legati, Hristoase. Si a treia zi, precum Iona din chit, Ai inviat din mormant. Hristos a inviat din morti! Pazind pecetile intregi, Hristoase, Ai inviat din mormant, Cel ce n-ai stricat cheile Fecioarei Prin nasterea Ta. Si ne-ai deschis noua usile Raiului Hristos a inviat din morti! Mantuitorul meu, Vie si nejertfita jertfa ca un Dumnezeu Pe Tine insuti, de voie aducandu-te Tatalui, Ai inviat pe Adam, impreuna cu tot neamul Sculandu-te din mormant. De Te-ai si pogorat in mormant, Cela ce esti fara de moarte, Dar puterea iadului ai robit Si ai inviat ca un nemuritor, Hristoase, Dumnezeule. Zicand femeilor: "mironosite, bucurati-va!" Si apostolilor Tai, pace daruindu-le. Cela ce dai celor cazuti sculare. Cantarea VII Cel ce a izbavit pe tineri din cuptor, facandu-se om, Patimeste ca un muritor. Si prin patima pe cel muritor il imbraca In podoaba nestricaciunii, Cel ce Unul este binecuvantat, Dumezeul parintilor si preaslavit. Hristos a inviat din morti! Femeile cele ganditoare de Dumnezeu Cu miruri in urma Ta au alergat, Si pe cale ca pe un mort cu lacrimi te cautau, Bucurandu-se s-au inchinat, Tie Dumnezeului celui viu. Si Pastile cele de taina, Ucenicilor Tai, Hristoase, bine le-au vesit. Hristos a inviat din morti! Praznuim omorarea mortii Sfaramarea iadului si incepatura altei vietii vesnice. Si saltand laudam pe pricinuitorul Pe Unul Cel binecuvantat Dumnezeul parintilor si preaslavit. Hristos a inviat din morti! Cat este de simtita cu adevarat si mult praznuita Aceasta noapte de mantuire si stralucita. A zilei celei purtatoare de Lumina a Invierii Mai-nainte vestitoare fiind. Intru care Lumina cea fara de ani, Din mormant trupeste tuturor a stralucit. Cantarea VIII Aceasta numita si Sfanta Zi, Una a sambetelor, Imparateasa si Doamna, Al praznicilor Praznic, si sarbatoare este A sarbatorilor. Intru care binecuvantam pe Hristos in veci. Hristos a inviat din morti! Veniti cu rodul vitei cel nou Al dumnezeiestii veselii In ziua cea vestita a Invierii Imparatiei lui Hristos sa ne impartasim Laudandu-L pe Dansul ca pe un Dumnezeu in veci. Hristos a inviat din morti! Ridica imprejur ochii tai Sioane, si vezi Ca iata a venit la tine Ca niste faclii de Dumnezeu luminate. De la Apus si de la Miaza-noapte, Si de la mare, si de la Rasarit fii tai. Intru tine binecuvantand pe Hristos in veci. Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, Slava Tie! Parinte Atottiitorule, si Cuvinte si Duhule, Fire ceea ce esti Una in trei Ipostasuri, Si dumnezeiasca. Intru Tine ne-am botezat Si pe Tine te binecuvantam, intru toti vecii. Cantarea IX Ingerul a strigat celei pline de dar: "Curata Fecioara, bucura-te! Si iarasi zic, bucura-te! Ca Fiul tau a inviat a treia zi din groapa." Lumineaza-te, lumineaza-te, noule Ierusalime Ca Slava Domnului peste tine a rasarit! Salta acum si te bucura Sioane, Iara tu, curata Nascatoare de Dumneze Veseleste-te intru Invierea Celui nascut al tau. Hristos a inviat din morti! O, dumnezeiescul, o iubitul, o preadulcele Tau glas Caci cu noi Te-ai fagaduit sa fii cu adevarat, Pana la sfarsitul veacului, Hristoase! Pe care intarire de nadejde, credinciosii avandu-l, Ne bucuram Hristos a inviat din morti! O, Pastile cele mari si preasfintite, Hristoase O, intelepciunea lui Dumnezeu si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea Da-ne noua mai adevarat sa ne impartasim cu Tine, In Ziua ce neinserata a Imparatiei Tale. Hristos a inviat din morti! Luminanda Pastilor Cu trupul adormind, ca un muritor, Imparate si Doamne, A treia zi ai inviat, pe Adam din stricaciune ridicand Si moartea pierzandu-o Pastile nestricaciunii, lumii dand mantuire http://www.credo.ro/Canonul-Invierii.php.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Probabil sunt puțini cei care nu cunosc faptul că Sfintele Paști nu s-au încheiat, chiar dacă marele praznic al Învierii și săptămâna luminată s-au consumat ca durată terestră. De aceea vă propun să ne întoarcem cu o săptămână în urmă pentru a ne împrospăta provizia de bunătăți duhovnicești de la Hristos biruitorul morții și a stricăciunii.
”Înfricoșătoare și preaslăvită este Învierea Ta, Hristoase, că Te-ai sculat din morți și nu ai rupt pecețile mormântului, precum porțile Fecioarei nu le-ai deschis întru Nasterea Ta. Acum însă, cu Învierea Ta, ne-ai deschis porțile Raiului ca, împreună cu tâlharul, să intrăm cu Tine în Palat, cântându-Ti ca unui Dumnezeu: Aliluia. Astăzi, nouă, tuturor credincioșilor, Hristoase, ne-au strălucit Paștile cele Sfinte si ni s-au deschis usile raiului, ca toți să mergem la lumina învierii Tale. De la apus și de la miazăaoapte, și de la răsărit, și de la miazăzi, fiii Tăi, binecuvântând Pastile cele veșnice cu astfel de cântări strigă: Hristos a înviat, – din mormânt iertare tuturor ne-a strălucit. Hristos a înviat, – tuturor credincioșilor ne-a venit izbăvire de întristare. Hristos a înviat, – să se îndulcească toți de acest ospăț al credinței. Hristos a înviat, – primiți toți bogăția harului. Hristos a înviat, – nimeni să nu plângă pentru păcate. Hristos a înviat, – nimeni să nu se mai teamă de moarte. Hristos a înviat, – moartea a călcat, oameni, veseliti-vă.” (Condacul și icosul 8 al Acatistului Sfintelor Paști) Săptămâna trecută am căutat fără rezultate o metopă iconică a primei arătări a Domnului în fața ucenicilor, dar abia ieri am găsit ceva care se apropie de obiectul cercetării mele. Este vorba de o miniatură din secolul XII, cu influențe gotice dar încă în limite canonice, splendidă în pofida austerității ei estetice, un exemplu de reducere la esențial a temei iconice. Avem așa: sus, cina din Emaus și jos, prima arătare a Domnului în fața ucenicilor. ![]()
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
O bijuterie iconografică.... nici nu mai trebuie spus nimic despre ea, doar privită cu luare aminte!
![]() Întrebare de 10 puncte! Care este principalul element relațional din toate metopele de mai sus?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 29.04.2012 at 16:23:07. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Un posibil raspuns: cred ca apa reprezinta acel element relational. Icoana ne infatiseaza "ipostaze sfintitoare si tamaduitoare" ale apei in istoria mantuirii omului in Hristos, "Apa cea Vie".
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Un răspuns foarte corect, Marius!
În motopa din colțul de jos (dreapta) apa totuși nu apare în compoziție. Oare de ce?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Exceptionala icoana!! Unde le tot gasesti? Dar ce reprezinta imaginea de jos, ca eu nu-mi dau seama prea bine. E cumva revenirea fiului risipitor? Daca da, in acest caz, apa e sugerata prin altceva: lacrimile de cainta ale risipitorului. In imaginea a treia de sus e cumva episodul de la Marea Rosie? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ma bag si eu in seama pentru a confirma aprecierea Deliei, ca icoanele prezentate sunt deosebit de frumoase! Din pacate nu am cunostinte suficiente pentru a raspunde la intrebari....
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Observați dispunerea metopelor pe verticală să vedem ce minunății de înțelesuri ne poate comunica o icoană și cât de adâncă e în simplitatea ei enervantă pentru amatorii de butaforii pietiste pentru drama evlaviei blocate în ea însăși. Dacă priviți cu atenție, ambele benzi de pe verticală, dispuse pe același palier, se oglindesc tematic una pe alta. Ce legătură poate fi între Botez și Răstignire? Dar între Nunta din Cana și întâlnirea cu femeia samarineancă la fântâna lui Iacov? Oare cum comunică metopele din colțuri pe diagonală? Citat:
ps - Nu vă osteniți să dați răpunsuri savante. Ascultați mai degrabă de intuiția credinței care este în voi, cel mai prețios intrument hermeneutic de înțelegere a icoanei.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 02.05.2012 at 22:46:20. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Luati de valuri, am trecut cu vederea ca ieri, miercuri a foast Injumatatirea Cincizecimii. Am aflat abia seara la vecernie.
http://www.razbointrucuvant.ro/2012/...icincizecimii/ "IPS HIEROTHEOS VLACHOS: Intelepciunea lui Dumnezeu Unul dintre praznicele imparatesti este si Injumatatirea Cincizecimii. Ea este sarbatorita de Biserica la jumatatea perioadei dintre Paste si Cincizecime, adica in miercurea de dinainte de duminica Samarinencii (a cincea duminica de dupa Paste). Desi necunoscuta de lume, ea este o sarbatoare imparateasca importanta, care se refera la Imparatul Hristos. Sarbatoarea Injumatatirii Cincizecimii nu este socotita intre cele douasprezece praznice imparatesti, dar datorita marii sale importante, am integrat-o intre acestea, dupa ce am pus laolalta sarbatoarea invierii lui Lazar si cea a intrarii lui Hristos in Ierusalim, ca doua sarbatori ce prezinta trasaturi comune. Atunci cand am facut impartirea praznicelor si cand am plasat Injumatatirea Cincizecimii intre cele douasprezece, am pornit de la considerentul ca sarbatoarea aceasta ne da posibilitatea de a urmari lucrarea lui Hristos de la Botezul Sau in raul Iordan si pana la Schimbarea la Fata si la Patimi. Stim foarte bine ca sfintele Evanghelii descriu ceea ce Hristos a spus, a facut si a patimit pentru mantuirea neamului omenesc, iar sarbatoarea injumatatirii Cincizecimii ne da posibilitatea sa analizam latura aceasta (adica ce a spus si ce a facut), care este destul de importanta. Cu alte cuvinte, aceasta sarbatoare acopera toate evenimentele hristologice de la Botezul lui Hristos sl pana la Schimbarea Sa la Fata. Importanta sarbatorii Injumatatirii Cincizecimii, prin care, dupa cum vom vedea in analiza ce urmeaza, Hristos este praznuit ca intelepciune a lui Dumnezeu, reiese din faptul ca unele catedrale au primit numele de Sfanta Sofia (Sfanta Intelepciune), nefiind vorba de inchinarea lor vreunei sfinte ce purta numele Sofia, ci intelepciunii lui Dumnezeu, Care este Hristos. Dupa cum s-a constatat in urma unor cercetari, hramul acestor catedrale era la sarbatoarea Injumatatirii Cincizecimii. Un exemplu este Catedrala Sfanta Sofia (Catedrala intelepciunii lui Dumnezeu) de la Constantinopol, ce poarta acest nume in cinstea lui Hristos, Care este intelepciunea lui Dumnezeu. Catedrala Sfanta Sofia a devenit model si pentru alte catedrale. Astfel, constatam ca intelepciunea lui Dumnezeu, adica Dumnezeu Cuvantul, era centrul intregului Imperiu Bizantin. Iar daca ne gandim ca toate distantele din nemarginitul Imperiu se masurau de la Catedrala Sfanta Sofia, intelegem importanta Cuvantului si a intelepciunii lui Dumnezeu in viata acestui Imperiu." |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Descoperirea bosonului Higgs - principala descoperire științifică a anului 2012 | Eugen7 | Teologie si Stiinta | 13 | 02.02.2013 21:45:31 |
Biserica anului 2012= industrie | mihaitzaneicu | Morala Crestina | 48 | 07.03.2012 18:03:50 |
Am intrat in ultima zi a anului 2010! | Melissa | Stiri, actualitati, anunturi | 22 | 01.01.2011 19:27:40 |
Vasile și Ioan, primii sfinți ai anului | NECTARIE | Generalitati | 3 | 30.12.2010 09:16:02 |
Raiul sau iadul | silverstar | Generalitati | 69 | 19.01.2009 21:11:38 |
|