Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.04.2012, 03:41:49
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Creatul, increatul și procreatul (II)

2.
Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Harul din ortodoxie nu este divinitatea, ci energie necreata si nu este prezent in toate, ci doar fiintele rationale pot avea parte (ingerii si oamenii).
Harul nu este prezent în toate și de el au parte doar ființele raționale — oamenii și Îngerii?
Harul, în învățătura ortodoxă, împotriva a ceea ce ai tu impresia, este prezent peste tot și pătrunde întreaga lume pe care o ține în ființă, atât doar că, din câte se pare, numai ființele raționale sunt capabile să îl sesizeze în mod nemijlocit în această viață și doar în anumite condiții restrictive sau miraculoase. De altfel, Palamas spune:

Citat:
Cât privește numirile de putere și lucrare, ele uneori se întrebuințează pentru același cuprins. În mod special însă lucrare înseamnă întrebuințarea puterii înnăscute. Uneori se dă acest nume și rezultatului întrebuințării. Rezultatul e întotdeauna, sau mai bine zis de cele mai multe ori, creat. Întrebuințarea însă și lucrarea, pe care o numim și putere, sunt sau amândouă create, sau amândouă necreate. Că aceste puteri se numesc și lucrări, afli de la dumnezeiescul Damaschin, care a clarificat limpede aceste lucruri. „Toate puterile, zice acela, cele cunoscătoare, cele vitale, cele naturale și cele artistice se numesc lucrări”. Iar că lui Dumnezeu, deși nu-i atribuim deosebiri ființiale sau naturale, îi atribuim lucrări, afli iarăși, tot de la acela. „E cu neputință, zice, să existe ființă lipsită de lucrare naturală; căci lucrarea naturală este puterea indicatoare și mișcarea fiecărei ființe, de care numai cel ce nu există e lipsit…”
[„Viața și învățăturile Sfântului Grigorie Palama” de D. Stăniloae, ed. Scripta, București, 1993, p. 227]

Iar Sf. Grigorie Palamas îl citează apoi, după opt pagini, pe Sf. Maxim Mărturisitorul:

Citat:
„[…]Dumnezeu însă este infinit mai sus decât toate existențele, înțelegând atât pe cele ce se împărtășesc cât și cele de care se împărtășesc. Căci tot ce face parte din existență este lucru al lui Dumnezeu, fie că prin facere a început să fie în timp, fie că prin har cele făcute au o oarecare putere internă care vestește în chip transparent pe Dumnezeu cel în toate existent”.
[Idem, p. 235] [subl. mea]

Și ceea ce spun eu aici este dovedit și de următoarele: Exod 16:10, 19:11-24, 20:18-19, 24:9-17, 34:29-30, 40:34-35; Levitic 9:23-24; Numeri 14:21; II Regi 8:10-11; Psalmi 72:19; Isaia 6:3; Ezechiel 43:2; Ieremia 23:24; Epistola către Evrei, 1:3; Epistola către Coloseni, 1:17.

Și mai e dovedit de:
Citat:
§8. De aceea se și atribuie lui toate atributele și nimic din toate, având toată forma, tot chipul, fiind fără formă, fără frumusețe, având în Sine anticipat, în afara relației și ridicat peste toate — începuturile, mijlocurile și sfârșiturile existențelor și luminându-le tuturor nepătat, ca fiind cauza unică și supraunită. Căci dacă soarele nostru înnoiește și însușirile celor sensibile, deși sunt multe și diferite, iar el este unul și răspândește o lumină unică și le desăvârșește și le deosebește și le unește și le înviorează și le face roditoare și le crește și le schimbă și le întărește și le odrăslește și le ține în mișcare și le dă viață tuturor, și fiecare din toate se împărtășește potrivit lui de același și unic soare, și soarele cel unul are de mai înainte în el în chip unitar cauzele celor multe ce se împărtășesc de el — cu atât mai mult în el, drept cauza tuturor, preexistă toate modelele celor ce sunt într-o unire mai presus de ființă. Fiindcă produce și ființele ca rezultat ce provine din ființă. Iar modele zicem că sunt rațiunile de ființă făcătoare și în mod unitar preexistente în Dumnezeu, pe care teologia le numește predestinări și voiri dumnezeiești și bune, care deosebesc și produc existențele. Conform lor Cel mai presus de ființă a produs și predeterminat toate cele ce sunt.
[Sf. Dionisie Areopagitul, Opere complete și Scoliile Sfântului Maxim Mărturisitorul, trad. D. Stăniloae, ed. Paideia, București, pp. 160-161 — „Despre Numirile Dumnezeiești”, cap. V]

Și încă:
Citat:
§5. Iar altul este, deoarece Dumnezeu e prezent în toate în mod providențial și se face toate în toți pentru mântuirea tuturor, rămânând în Sine și neieșind din identitatea sa prin lucrarea cea una și stând neîncetat și dându-se pe Sine cu o putere neclintită spre îndumnezeirea celor întorși (spre El). Și altele sunt vederile variate ale lui Dumnezeu, care trebuie înțelese ca altele în formele în care ni se arată.
[Idem, p. 168 — „Despre Numirile Dumnezeiești”, cap. IX]

Și încă:
Citat:
§2. Întâi trebuie spus aceasta, că Dumnezeu e suportul păcii de sine și al păcii tuturor și al fiecăruia; și că toate se articulează între ele prin unirea lor neconfundată, prin care sunt unite în mod neîmpărțit. Prin aceasta fiecare stând în mod nedespărțit, își păstrează neslăbit chipul propriu, nefiind tulburate prin amestecarea cu cele contrare; nici tocite în deplinătatea unirii și a curăției lor. Deci vom intui o fire simplă a unității pașnice, o fire care unește toate cu sine și în ele și între ele, o pace care păstrează toate în îmbinarea neconfundată, neamestecată a tuturor. […] Pentru ea subzistă unica și nedesfăcuta îmbinare complexă a tuturor în simfonia ei dumnezeiască; și se armonizează în conglăsuirea și în acordul și în întregul desăvârșit. Căci le adună în mod neconfundat și le ține împreună în mod nedespărțit. Pentru că întregimea păcii desăvârșite străbate toate existențele prin prezența atotsimplă și neamestecată a puterii de unitate făcătoare, unind toate și unind extremele cu extremele prin cele de mijloc, însoțindu-le printr-o unică (legătură) de aceeași fire. Prin aceasta le dăruiește putința să se bucure de ea și de ultimele margini ale întregului și le face pe toate conștiente de unitățile și de identitățile, de unirile, de îmbinările lor. Căci pacea dumnezeiască rămâne neîmpărțită și străbate prin toate și pătrunde în toate și nu iese din identitatea ei. Fiindcă iese la toate și transmite tuturor în mod propriu lor cele ale ei și revarsă cu îmbelșugare în ele din bogăția rodniciei împăciuitoare.
[Idem, pp. 171-172 — cap. X]

Încă:
Citat:
§2. Și este Unul fiindcă este toate în mod unitar, fiind prin unitatea sa unică mai presus de toate și cauzatorul unității fără ieșire din Sine. Căci nici una din experiențe nu e nepărtașă de Cel Unul, ci precum tot numărul e părtaș de unul, și doi se zic unul, și două jumătăți, iar unul și al treilea și al zecelea, la fel, unul, așa toate participă ca părți la Unul și toate cele ce sunt există, pentru că există Unul. Și de ce nu este Acela, cauza tuturor, unul dintre cei mulți, aceasta pentru că este Unul dinainte de orice unul și de mulțime și definește tot unul și mulțimea. Dar nu e undeva vreo mulțime nepărtașă la Unul, ci cele multe prin părți sunt una în întreg. Și cele multe în accidente, sunt una în suport. Și cele multe la număr sau în puteri sunt una în chip. Și cele multe în chipuri sunt una în neam. Și cele multe în manifestări sunt una în obârșie. Și nu este nici una din existențe care nu se împărtășește într-un fel de Unul aflat în toate, și care le-a avut de mai toate înainte pe toate și întregi, pe toate cele opuse în mod unitar. Și fără unul nu va fi mulțime, iar fără mulțime nu va fi Unul, ca unitate înainte de orice număr înmulțit. Și dacă le-ar cugeta cineva toate unite cu toate, toate vor fi una în întreg.
[Idem, pp. 174-175 — cap. XIII]
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.04.2012, 03:45:33
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Creatul, increatul și procreatul (III)

În sfârșit, să mai punem la socoteală ce spune, în privința asta, Ioan Damaschinul în De fide Orthodoxa, Cartea I, cap. XIII, pp. 45-48? —
(http://www.microbookstudio.com/sjohn...eorthodoxa.htm):
Citat:
But there is also a mental place where mind is active, and mental and incorporeal nature exists: where mind dwells and energises and is contained not in a bodily but in a mental fashion. For it is without form, and so cannot be contained as a body is. God, then, being immaterial and uncircumscribed, has no place. For He is His own place, filling all things and being above all things, and Himself maintaining all things. Yet we speak of God having place and the place of God where His energy becomes manifest. For He penetrates everything without mixing with it, and imparts to all His energy in proportion to the fitness and receptive power of each: and by this I mean, a purity both natural and voluntary. For the immaterial is purer than the material, and that which is virtuous than that which is linked with vice. Wherefore by the place of God is meant that which has a greater share in His energy and grace. For this reason the Heaven is His throne. For in it are the angels who do His will and are always glorifying Him. For this is His rest and the earth is His footstool. For in it He dwelt in the flesh among men. And His sacred flesh has been named the foot of God. The Church, too, is spoken of as the place of God: for we have set this apart for the glorifying of God as a sort of consecrated place wherein we also hold converse with Him. Likewise also the places in which His energy becomes manifest to us, whether through the flesh or apart from flesh, are spoken of as the places of God.
But it must be understood that the Deity is indivisible, being everywhere wholly in His entirety and not divided up part by part like that which has body, but wholly in everything and wholly above everything.

The angel, although not contained in place with figured form as is body, yet is spoken of as being in place because he has a mintal presence and energises in accordance with his nature, and is not elsewhere but has his mental limitations there where he energises. For it is impossible to energise at the same time in different places. For to God alone belongs the power of energising everywhere at the same time. The angel energises in different places by the quickness of his nature and the promptness and speed by which he can change his place: but the Deity, Who is everywhere and above all, energises at the same time in diverse ways with one simple energy.
[...]
That which is comprehended in place or time or apprehension is circumscribed: while that which is contained by none of these is uncircumscribed. Wherefore the Deity alone is uncircumscribed, being without beginning and without end, and containing all things, and in no wise apprehended.
În sfârșit, Vladimir Lossky spune și el în Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, trad. Pr. V. Răducă, ed. Anastasia, ISBN 973-95777-3-3, pp. 102-103:

Citat:
Sfânta Scriptură ni-L descoperă pe Dumnezeu, formând numele divine după energiile în care Dumnezeu Se împărtășește lumii — rămânând totuși inaccesibil în ceea ce privește ființa Sa — Se distinge cu toate că e simplu, Se înmulțește fără a părăsi unitatea, căci în El „Unirile sunt mai presus de distincții”. Aceasta înseamnă că, (sic!) distincțiile nu sunt împărțiri sau separări în ființa dumnezeiască. „Δυναμεις”-urile ori energiile, în care Dumnezeu purcede în afară, sunt chiar Dumnezeu, dar nu după ființă. Sfântul Maxim Mărturisitorul exprima aceeași idee spunând: „Ne putem împărtăși de Dumnezeu în ceea ce El ne comunică, dar El rămâne neîmpărtășibil în ființa Sa care nu Se comunică”. Sf. Ioan Damaschinul reia această idee, reluând gândirea Sf. Grigore de Nazianz care spune: „Tot ceea ce spunem despre Dumnezeu în termeni pozitivi nu face cunoscută ființa, ci ceea ce înconjoară ființa Sa”. Și el desemnează energiile dumnezeiești prin imaginile expresive de „mișcare” (κίνησις) sau de „inițiativa lui Dumnezeu” (άξαλμα θεού). Împreună cu Dionisie Pseudo-Areopagitul, Părinții aplică energiilor numele de „raze ale dumnezeirii” care pătrund universul creat. Sf. Grigore Palama le va numi pe scurt „dumnezeiri”, „lumină necreată” sau „har”.
[…]
Dacă noi participăm la Dumnezeu în energiile Sale, pe măsura puterii noastre, aceasta nu înseamnă că Dumnezeu nu Se arată în mod deplin în purcederea Sa ad extra. Dumnezeu nu este micșorat în energiile Sale: El este pe deplin prezent în fiecare rază a dumnezeirii Sale. Trebuie să ne referim la două păreri greșite, pe care le-am putea forma cu privire la energiile divine:
1. Energia nu este o funcțiune divină față de creaturi, cu toate că Dumnezeu creează și activează prin energiile Sale, care pătrund tot ceea ce există. Creaturile ar putea să nu existe, dar Dumnezeu S-ar arăta totuși în afară de ființa Sa, așa precum soarele strălucește în razele sale în afara discului solar, chiar dacă ființele capabile să primească lumina Sa ar exista sau nu.
Și mai spune același V. Lossky la p. 116:
Citat:
Energiile dumnezeiești sunt în toate și în afară de toate. Trebuie să ne ridicăm mai presus de ființa creată, să părăsim orice contact cu făpturile, spre a ajunge la unirea cu „raza dumnezeirii”, după cuvântul lui Dionisie Pseudo-Areopagitul. Și totuși, aceste raze dumnezeiești pătrund universul creat, sunt cauza existenței sale. „Lumina în lume era și lumea prin ea a fost făcută, dar lumea nu o cunoștea” (Ioan 1:10). Dumnezeu a creat totul prin energiile Sale. Actul creației stabilește o legătură a energiilor dumnezeiești cu ceea ce nu este Dumnezeu. Este o limitare, o determinare (προορησμός) a iradierii nesfârșite și veșnice a lui Dumnezeu care devine cauza ființei mărginite și trecătoare. Căci energiile nu produc lumea creată chiar prin faptul că ele există, prin faptul că ele sunt purcederile firești ale ființei.
Mai spui tu:
Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sunt aproape sigur ca filozofii apuseni din secolele trecute nu stiau prea multe despre energia necreata din ortodoxie, neavand prea multe contacte cu invatatura ortodoxa. Abia in ultimul timp apusenii au ineput sa descopere invatatura aparata de Sf. Grigorie Palama.
Citește A.N. Williams, The Ground of Union. Deification in Aquinas and Palamas, Oxford University Press, New York-Oxford, 1999, pe care ți l-am citat mai sus, sau Antoine Lévy Le Cree et l'incree. Maxime le Confesseur et Thomas D’Aquin, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris, 2006. Sau David Bradshaw, Aristotle East and West. Metaphysics and the Division of Christendom, Cambridge University Press, 2004. Ai să vezi că istoria relațiilor doctrinare și mistice dintre est și vest este ceva mai complicată decât se crede. Ea nu se reduce la intervențiile inepte ale lui Varlaam față de Sf. G. Palamas și de isihaști, nici la disputa Filioque.

De altfel, să-i dăm cuvântul, pe scurt, lui D. Stăniloae, Ascetica și mistica Bisericii Ortodoxe, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2002, pp. 276-278:
Citat:
Afirmația lui Hausherr, că isihasmul a părăsit tradiția orientală a împreunării afirmației cu negația în exprimarea experienței tainice, păstrând exclusiv afirmația vederii luminii dumnezeiești, nu este justă. Tratatele III din triada întâia și din cea posterioară ale Sfântului Grigorie Palama nu încetează a numi vederea luminii dumnezeiești „cunoștință mai presus de înțelegere” sau „neștiință în sens de depășire”. Lumina dumnezeiască văzută în chip neînțeles rămâne și pentru isihasm o taină, care nu exclude, ci implică apofatismul, fără a-l lăsa numai pe acesta în vigoare. Ceea ce distinge acest apofatism, al vederii mai presus de vedere a luminii, e faptul că acest apofatism nu e vid, ci o covârșitoare prezență dumnezeiască; și nu o negație intelectuală și o simțire pe întuneric a prezenței lui Dumnezeu, ci o experiență copleșitoare a acestei prezențe.
[…]
În Apus, cel care a înțeles în modul acesta pozitiv „întunericul” lui Dionisie a fost cardinalul Nicolae Cusanus, care a explicat acest întuneric nu ca o lipsă de lumină, sau ca o amestecare reală de lumină și de întuneric, cum ar fi vrut I. Hausherr s-o facă isihasmul, ci ca o abundență de lumină ce tocmai prin acest fapt copleșește vederea și poate fi numit nu numai lumină, ci și întuneric.
Dacă mai adăugăm și experiențele unui Sf. Ioan al Crucii, Angelus Silesius, Toma de Kempis, Sf. Tereza de Avila, Sf. Bonaventura, Sf. Francisc de Assisi, Hugo de Saint Victor, Meister Eckhart și ale multora încă, vei vedea că nu există o înstrăinare atât de radicală între căile celor două Biserici. În fond, căile misticii sunt aceleași pentru toți creștinii, chiar dacă există o metodologie mai diversă și mai personalizată în unele detalii.

Dar, pentru toate astea, e nevoie cel puțin de studiu aplicat și plin de răbdare. Ceva ce tu nu ești în stare să dovedești.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.04.2012, 03:49:50
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Hegel, Peter Kreeft și marele gheșeft (I)

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Usere Erethorn, ca de multe ori nu ai inteles, dar ai intrat in discutie doar pentru ca era un mic conflict si pare ca iti pace cearta. Horatiu a spus ce crede el ca sa isi confirme afirmatiile, adevarul este altul pentru ca poate nu a inteles ce e panteismul. Uite un link catolic (sa fie obiectiv) de pe site-ul catholica, in care se analizeaza influentele primite de Marx din filosofia lui Hegel: http://lumea.catholica.ro/2011/03/pi...tei-karl-marx/
Nu numai despre panteism scrie la Hegel, ci si despre monism.
Peter Kreeft știe cam tot atâta din Hegel pe cât știi și tu — zero barat. Adică a citit la fel de mult din autorul german ca și tine: nici o pagină. Iar toate cele „7 idei radicale” pe care Marx le-ar fi „moștenit” de la Hegel nu sunt decât aberațiile din capul lui Kreeft. La fel cum pretinsa cunoaștere a dogmaticii de către d’alde tine nu e decât propria ta fantasmă. Și la fel cum iluzia că poți demonta un autor mare pe care nu l-ai citit dând un link către o pagină obscură a unui mai mult sau mai puțin ilustru necunoscut — care mai e și ignorant și debitează facil tâmpenii și legende pseudo-hegeliene — nu e decât ceea ce și pare de la prima privire: o stupiditate absolută.
Dar să vedem care sunt (para(n)-)tezele lui Peter Kreeft din articolul digital la care trimiți tu (http://lumea.catholica.ro/2011/03/pi...tei-karl-marx/):

Citat:
Marx a moștenit șapte idei radicale de la Hegel:

1. Monismul: ideea că totul este una și că distincția – de bun simț – între materie și spirit este iluzorie. Pentru Hegel, materia era doar o formă de spirit, iar pentru Marx, spiritul era doar o formă de materie.
2. Panteismul: noțiunea potrivit căreia distincția dintre Creator și creatură – idee distinctiv iudaică – este falsă. Pentru Hegel, lumea este creată ca o expresie a lui Dumnezeu (Hegel a fost un panteist); pentru Marx, Dumnezeu este redus la lume (Marx a fost un ateu).
Cum am spus mai sus, panteismul (și, implicit, monismul) înseamnă că Principiul nu este și subiect — adică ceva diferențiat în el însuși și în unitate cu el însuși prin diferențiere, adică o conștiință —, ci este văzut doar ca substanță.

De aici urmează dificultatea de a-l considera pe Spinoza cu adevărat panteist, de pildă, a propos de discuția de mai anțărț, pentru că la el diferența ontologică este prezentă în trecerea de la Substanță la mod și, apoi, la atribute (deci, diferență și multiplu).

Cu atât mai mult urmează inepția imbecilă de a-l considera pe Hegel ca panteist sau monist de vreme ce la el Fenomenologia Spiritului începe, încă din „Prefață”, cu afirmația:
Citat:
În concepția mea, care se va justifica numai prin expunerea sistemului însuși, totul revine la a înțelege și a exprima adevărul nu ca substanță, dar tot atât ca subiect.
[G.W.F. Hegel, Fenomenologia Spiritului, trad. V. Bogdan, ed. Iri, București, 2000, p. 17]

Și încă:
Citat:
Substanța vie este mai departe ființa care este într-adevăr subiect sau, ceea ce înseamnă același lucru, care este în adevăr reală numai întrucât ea este mișcarea punerii de sine, adică este nemijlocirea devenirii-ei-ca-altul cu ea însăși. Ea este, ca subiect, negativitatea simplă, pură; tocmai prin aceasta este scindarea a ce e simplu, adică dedublarea ce pune în opoziție, care este iarăși negația acestei diversități indiferente și a opoziției ei; numai această identitate ce se restabilește, adică reflexia-în-sine-însăși în alteritate — nu o unitate originară ca atare, adică nemijlocită ca atare — este adevărul.
[Idem, p. 18]

Cu alte cuvinte, ceea ce ne spune Hegel este că Principiul este unitatea absolută a identității cu diferența: o afirmație care nu înseamnă, la rigoare, altceva decât exact Sf. Treime. Cine parcurge Fenomenologia Spiritului va vedea ușor că peste tot Hegel demonstrează existența diferenței și, simultan, a unității antinomice date tocmai prin diferență. La fel și în Știința Logicii care începe tocmai cu unitatea absolută a Ființei și Neantului, deci a identității cu diferența. Iar el nu face decât să urmărească peste tot în ființa determinată unitatea antinomică a identității cu diferența, începând cu lucrul empiric, continuând cu percepția, cu intelectul, cu conștiința de sine, raporturile conștiințelor de sine, cultura, filosofia, religia, cunoașterea, natura, familia, societatea, istoria sau dreptul.

De altfel, Hegel are și considerații clare, explicite în „Prefață” unde se pronunță răspicat împotriva ideii că „totul e una”:

Citat:
Acest formalism afirmă însă că această monotonie și această universalitate abstractă constituie Absolutul; el asigură că a nu fi satisfăcut în acestea ar fi neputința de a stăpâni punctul de vedere absolut și de a te menține ferm în el. Dacă, de altfel, simpla posibilitate de a-ți reprezenta ceva și în alt fel era suficientă spre a infirma o reprezentare, și această posibilitate, gândul universal, avea și întreaga valoare pozitivă a cunoașterii reale, vedem și aici deopotrivă atribuindu-se orice valoare ideii universale în această formă a irealității și că dizolvarea a ce este diferențiat și determinat, sau mai degrabă aruncarea nedezvoltată mai departe a acestuia, nici justificându-se prin ea însăși, în prăpastia golului, este considerată drept cunoaștere speculativă. A considera o existență oarecare așa cum ea este în Absolut nu constă aici în nimic altceva decât în a spune că acum s-a vorbit despre ea ca despre ceva, că în Absolut însă, în A=A, nu se găsesc totuși asemenea lucruri, dacă acolo totul ar fi una. A opune cunoașterii care distinge și este împlinită sau care caută și cere împlinirea, această unică știință că în Absolut totul este același — sau a înfățișa absolutul ei drept noaptea în care, așa cum se spune, toate vacile sunt negre —, aceasta este naivitatea goliciunii cunoașterii.
[Idem, p. 17]

Nu are rost să mai dau aici citate din Hegel pentru a arăta evidențe știute de orice om educat cu privire la acest mare gânditor — ar trebui să-i citez, practic, toată opera. Acestea se știu de oricine are sau a avut bunul simț de a și citi Hegel înainte de a-și da cu părerea despre el trimițând prostește către sit-uri de internet ale unor autori de mâna a doua sau a treia. Și închipuindu-și, apoi, că au terminat-o cu Hegel fără să fi parcurs o frază din el.

Apoi, același Peter Kreeft:
Citat:
3. Istoricismul: ideea că totul se schimbă, chiar și adevărul; că nu există nimic deasupra istoriei care să o judece și că, prin urmare, ceea ce este adevărat într-o epocă devine fals în alta, sau vice-versa. Cu alte cuvinte, Timpul este Dumnezeu.
Curat imbecil Peter Kreeft. Hegel este unul dintre gânditorii care pornește de la principiul identității și unul dintre cei care, a propos de acest principiu și de acest thread, susține validitatea argumentului ontologic. (A se vedea Știința Logicii, prima secțiune din „Doctrina despre Ființă”.) Ceea ce spune Hegel, de fapt, și asta peste tot în sistemul său, este că și acolo unde avem schimbare, deci diferență, această schimbare sau diferență nu oglindește altceva decât unitatea absolută — de aici și ideea că Dumnezeu se dă în timp ca unitate transcendentă a momentelor temporale. Că adevărul „se schimbă” în funcție de determinațiile pe care le poate lua un lucru sau altul, o situație sau alta (de fapt, manifestă în unitatea lui diverse determinații), ăsta e un truism foarte banal pe care îl găsim peste tot în istoria filosofiei. Nu a fost Hegel atât de mediocru încât să se oprească la genul ăsta de locuri comune. Hegel spune că schimbarea sau diferența întotdeauna nu face altceva decât să ofere locul mediu și transcendent prin care se dă adevărul atunci când avem o multiplicitate. Deci Hegel spune că, tocmai, adevărul nu se schimbă, ci este pur și simplu transcendent schimbărilor care pot afecta ocurențele lui determinate — asta e una dintre ideile dezvoltate atât în „Prefața” Fenomenologiei Spiritului (vz. ed. Iri, București, 2000, pp. 28-32), cât și în „Introducerea” acestei opere (idem, pp. 52-59) unde prezintă exact problema cunoașterii adevărate arătând că adevărul se dă dincolo de orice situație particulară și, mai mult, este presupus în absolut orice act de cunoaștere, chiar și atunci când spunem că nu există adevăr sau că nu l-am putea cunoaște. Același lucru îl demonstrează și în capitolul al doilea al Fenomenologiei…, „Percepția, adică lucrul și iluzia” (idem, pp. 71-82), unde demontează complet orice poziție empiristă sau sceptică privitoare la presupusa incapacitate a rațiunii speculative de a cunoaște adevărul.

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 04:20:11.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.04.2012, 03:53:46
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Hegel, Peter Kreeft și marele gheșeft (II)

Același Kreeft:

Citat:
4. Dialectica: ideea că istoria se dezvoltă numai prin conflictele dintre forțele oponente, o “teză” vs o “antiteză” evoluând spre o “sinteză mai mare”. Acest lucru se aplică la clase, națiuni, instituții și idei. Valsul dialectic este dansat în sala de bal a istoriei până când va veni în cele din urmă Împărăția lui Dumnezeu – Împărăție pe care Hegel a identificat-o cu statul prusac. Marx a internaționalizat Împărăția la statul comunist mondial.
Astea sunt legendele false ale vulgatei pseudo-hegeliene. Nicăieri în sistemul hegelian nu există problema sau formularea sau metoda teză-antiteză-sinteză ca mod al științei speculative. Hegel face referire în două opere la această schemă, mai exact, atunci când vorbește despre Kant: în Prelegeri de istorie a filosofiei (vz. vol. II, ed. Academiei RPR, București, 1963, pp. 596, 597 și 631) și în „Prefața” de la Fenomenologia Spiritului (vz. ed. Iri, București, 2000, pp. 33-36). Hegel face mențiune privitor la această schemă doar când vorbește despre Kant deoarece schema e de origine kantiană, de fapt, nicidecum hegeliană. Kant este acela care a făcut această triadă să funcționeze mai întâi în Analitica transcendentală, unde cele 12 categorii sunt „aranjate” câte trei, în patru titluri, încât să corespundă acestei mișcări, apoi în antinomiile rațiunii unde proclamă imposibilitatea sintezei când avem raționamentele antinomice, vz. „Diviziunea a doua. Dialectica transcendentală” din Critica Rațiunii Pure, pp. 272-414. În sfârșit, ca unitate sistematică a rațiunii prin trecerea de la rațiunea teoretică la cea practică pentru a sfârși în unitatea sintetică a ambelor, respectiv, în rațiunea estetică.

În „Prelegeri…” Hegel spune despre schemă:
Citat:
După Kant, există douăsprezece categorii fundamentale, care se împart în patru clase; este demn de remarcat și e un merit faptul că fiecare clasă constituie, la rândul ei o trinitate. Triplicitatea, această veche formă a pitagoricienilor, neoplatonicienilor și a religiei creștine, reapare aici, deși în chip cu totul exterior.
[p. 596]
Și:
Citat:
Este semn al unui mare instinct al conceptului faptul că el (Kant) spune: prima categorie este pozitivă; a doua este negativul primei, a treia este sinteza primelor două. Forma triplicității, care aici e numai schemă, ascunde în ea forma absolută, conceptul.
[p. 597]
Și:
Citat:
Am notat deja felul cu totul grosolan empiric și barbar al modului reprezentării și caracterul cu totul neștiințific al formei. — Dar, în afară de ideea generală despre judecățile sintetice a priori, general care posedă în sine diferența, instinctul lui Kant a înfăptuit, desigur, întreaga împărțire în care se divide întregul, după el, conform schemei lipsite de spirit a triplicității: α) rațiunea teoretică, β) practică, γ) unitate a ambelor, putere de judecată; el a indicat în cele mai multe dintre celelalte compartimente, la categorii, la ideile rațiunii: ritmul cunoașterii, ritmul mișcării științifice, ca pe o schemă universală; și a stabilit pretutindeni teză, antiteză și sinteză, modurile spiritului, modurile prin care acesta este spirit conștient de sine și prin care el se diferențiază.
[p. 631]

Urmează apoi aici câteva considerații hegeliene despre faptul că această schemă grosolană și goală a lui Kant este intuiția unui alt tip de mișcare a conceptului în mai mult de trei momente, dar care are ca momente mari, esențiale, trei puncte fundamentale și care conține în sine adevărata știință și care dă seama în mod real de ceea ce se întâmplă atunci când avem varietatea și unitatea cunoașterii ca momente aparent opuse. Și fragmentul continuă cu referirea destul de transparentă la momentele hegeliene (ale cunoașterii și) ale ființei: an-sich-sein (ființa-în-sine), andersein (ființa-pentru-altul), an-und-für-sich-sein (ființa-în-și-pentru-sine) care au ca momente intermediare ființa-la-sine și ființa-pentru-sine. Căci la Hegel dialectica nu înseamnă pur și simplu o permutare exterioară și seacă, o schimbare fără sfârșit a unei alterități de termeni; ci înseamnă tocmai găsirea unui punct al unei unități calme și eschatologice, în care pura mișcare își găsește odihna ei pentru că termenii își oglindesc reciproc și exhaustiv diferența (onto)logică. În orice caz, dialectica hegeliană este cu totul altceva decât dialectica marxistoidă, respectiv materialistă, a antagoniei perpetue dintre termeni reciproc exclusivi. Căci dialectica speculativă hegeliană este, de fapt, o activare în concept a însuși conceptului de Trinitate prin care se dă unitatea opușilor, însă nu într-o hemoragie infinită, ci printr-o reflectare exhaustivă a Totalității în Ea Însăși, la fiecare moment al ființei determinate. Adică exact așa cum are loc și iconomia trinitară prin „oprirea” unității Totalității în Al Treilea „Punct” (Sf. Duh), după care nu mai poate urma o nouă antiteză.

Acestea sunt deja momente ale dialecticii speculative ale cunoașterii și ale ființei, nu ale dialecticii sintetice. Diferența o face conceptul de Aufheben, preluat, se pare, de la traducerea lutherană a termenului „katargein” din Epistolele Sf. Pavel (a se vedea: Romani 7:5-6 și 3:31 sau 1 Corinteni 15:24 și 13:8 unde traducerea românească — varianta Cornilescu, cel puțin — oferă cuvinte cu o semnificație destul de puțin potrivită unității cu adevărat speculative a limbajului paulinic exprimate în ocurențele verbului „katargeo”: „izbăviți”, „desființăm”, „nimicit”, „va avea sfârșit”). Pentru sensul și istoria expresiei „Aufheben” la Hegel, a se citi: Știința Logicii, trad. D.D. Roșca, ed. Academiei RSR, București, 1966, pp. 88-90; respectiv G. Agamben Timpul care rămâne. Un comentariu al Epistolei către Romani, trad. A. Cistelecan, ed. Tact, Cluj-Napoca, 2009, pp. 94-100 — pentru o echivalare credibilă și persuasivă a lui „Aufheben” cu „katargeo”. De asemenea, în cartea lui Agamben se face și o trimitere la opera Sf. Ioan Gură-de-Aur, Despre necunoașterea lui Dumnezeu unde există un scurt comentariu cu privire la semnificația exact a aceluiași verb grecesc folosit de Sf. Pavel în 1 Corinteni 13:9-10 (în ediția Herald a operei Sf. Ioan Gură-de-Aur, trad. W.A. Prager, București, 2004, se poate citi comentariul la pp. 18-19).

Dar, mă rog, să zicem că legenda asta a vulgatei pseudo-hegeliene, cu teză-antiteză și sinteză, e de așteptat să o întâlnești la toți cei care se grăbesc să dea verdicte fără studiu temeinic. Motiv pentru care e destul de răspândită — o întâlnim și în Enciclopedia Britannica, de pildă (București, 2010, vol. 7, p. 160). Dar nu e cazul să ne mirăm de astfel de greșeli într-o enciclopedie care rostește într-o singură frază gugumănii precum: „Astfel, sistemul lui Hegel reprezintă un monism spiritual, dar un monism în care diferențierea este esențială.” (!!!) (subl. mea) [Idem]. După care completează puțin mai jos, ca să nu ne lase proști: „Sistemul lui Hegel este monist pentru că are o temă unică…” [Ibidem]. Genial, nu? Mă întreb dacă, de pildă, Scripturile nu cumva au și ele o temă unică… Și, dacă ne gândim bine, nici Triadele Sf. G. Palamas nu au o altă temă decât Dumnezeu și Energiile increate. Oare ce temă o fi avut Bach? Dar Mozart? Neîndoios că unică. De fapt, orice mare gânditor a avut o temă unică… Mă rog, dacă e să ne luăm după geniile care au scris frazele de mai sus din articolul despre Hegel din enciclopedie, va trebui să facem mereu și neîntârziat confuzia dintre preocuparea pentru o singură idee care poate însemna și manie sau obsesie, de o parte, și preocuparea pentru o temă unică oricât de vastă ar fi ea, de altă parte. Și, să fie clar, tema „unică” a lui Hegel este taman… Spiritul (Geist) — așa cum și spune respectivul articol la p. 158 unde îl și citează pe Hegel: „În religie, viața finită se ridică la viața infinită”. Deci, tema unică a lui Hegel este tocmai Infinitul Spiritului. Dar un Spirit în care diferențierea este esențială. Mare monist Hegel ăsta! Una peste alta, trebuie să recunosc că, punând deoparte excepția gugumăniilor citate, articolul din Enciclopedia Britannica este de o mie de ori mai bun și mai documentat decât prostiile lui Kreeft.

Cât despre identificarea Împărăției lui Dumnezeu la Hegel cu statul prusac, asta e o prostie și o idioție datorată aceleiași citiri în diagonală sau cu rigla marxistă a textelor hegeliene (le „mulțumim”, în principal, lui B. Russell, K. Popper, K. Marx și KGB-ului pentru aceste „lecturi” distorsionate) — mai bine spus, datorată aceleiași lipse de citire. Nicăieri Hegel nu a făcut o asemenea identificare, iar fragmentele din Prelegeri de filosofie a istoriei unde se vorbește despre mersul spiritului prin istorie și despre faptul că statul modern este actualizarea spiritului, sunt toate metafore traduse foarte prost.

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 04:22:54.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.04.2012, 03:56:48
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Hegel, Peter Kreeft și marele gheșeft (III)

La fel stau lucrurile și cu celelalte tâmpenii ale lui Kreeft cu privire la Hegel:

Citat:
5. Fatalismul: ideea că dialectica și rezultatele sale sunt inevitabile și necesare, nu libere. Marxismul este un fel de predestinare calvinistă fără un Predestinator divin.

6. Statismul: ideea că, deoarece nu există nici un adevăr sau o lege eternă, care să transcendă istoria, statul este suprem și necriticabil. Aici Marx a internaționalizat din nou naționalismul lui Hegel.

7. Militarism: ideea că, deoarece nu există o lege universală naturală sau veșnică peste toate statele, care să judece și să rezolve diferențele dintre ele, războiul este inevitabil și necesar atât timp cât există state.
De fapt, lucrurile stau așa:
Citat:
Hegel's description of the rational State in his "Philosophy of Right" (1821) cannot be identified at all with a description of the Prussian Monarchy at the time Hegel was writing. Hegel was describing the kind of State that liberal and progressive Prussian reformers (such as Stein, but particularly Hardenberg and Altenstein) would have liked to establish if they would have been given the possibility by King Frederick William III and his reactionary entourage.

Hegel's political philosophy - with its support for constitutionalism, public parliamentary debate, free elections and a strong civil service - was regarded with suspicion by the Prussian Monarchy, which saw in it a sort of moderate fulfillment of the principles proclaimed by the French Revolution in 1789.

For these reasons, Hegel was rarely invited to Court. The only well-documented episode, regarding a dinner with the Prussian Crown Prince and future King Frederick William IV, witnesses how tense the relations were between Hegel and the Court. During that dinner, the Crown Prince attacked Hegel's friend and foremost disciple, associate professor Eduard Gans, for his liberal ideas, suggesting that Hegel should take direct control over Gans's lectures on ...Hegelian philosophy.

Moreover, due to the opposition of a conservative academic milieu and the Court, Hegel never made it through the Royal Academy of Science in Berlin, contrary to the major intellectuals teaching in Prussia.

Bearing all this in mind, the old and often repeated statement that Hegel was the "State Philosopher" in Prussia has to be utterly rejected. Not only was Hegel threatened by the Crown Prince and excluded by a prestigious academic position: his name is also mentioned a lot of times in Police reports of the time, as the one of a person involved in spreading liberal and progressive ideas.

Finally, while Hegel remained a constitutional monarchist until the end of his life, he never attributed excessive importance to the role of the sovereign. During his lessons on the philosophy of right he affirmed that the monarch's power consisted only in saying "yes" and then "dotting the i".

German nationalism began flourishing after 1807, as a consequence of Prussia's humiliating defeat by Napoleon's army and of the occupation of most of the former German Empire by French troops. Though sympathetic to the idea of a unified Germany, Hegel was never a nationalist. He actually endorsed Napoleon's victory over Prussia (just like Goethe), seeing in it the progress into Germany of the ideas born with the French Revolution.

Soon German nationalism evolved in a form of irrational exaltation of everything "German", and the condemnation of foreign principles (among the, the ones of the French Revolution). The foremost supporter of this exalted form of nationalism were Fries and Schleiermacher. Both of them were bitter academic adversaries of Hegel, who never embraced this kind of nationalism and remained skeptical towards any reactionary glorification of "typically German" traditions. Also in Berlin, Hegel remained sympathetic to France (during a trip to Paris, he wrote to his wife that he had arrived in the "capital of the civilised world").

Hegel was actually accused by German nationalists for being "unpatriotic". This accusation can be found in different authors, such as Rudolf Haym and Heinrich Treitschke.

Finally, it has to be noted that (contrary to widespread prejudice) Hegel never declared that History would have culminated in Germany. The fact that his lectures on the philosophy of history end with a section entitled "The Germanic World" has given rise to some (guilty) misunderstanding. In German, the proper title is "Die germanische Welt", where the adjective "germanisch" does not at all refer to the word "German", the inhabitant of Germany (which, in Goethe's language, actually sounds "Deutsch"). "Germanic" refers on the contrary to the peoples who invaded the Roman Empire in the fourth/fifth century AD: from those tribes all European nations (i.e. French, Germans, Italians, Spaniards, Russians, etc.) derive.

Hegel's main concept, "Spirit", cannot in any case be identified with the one of "race". Already in the "Phenomenology" Hegel heavily criticizes pseudo-scientific doctrines which claim to be able to explain human behaviour through "exterior and accidental" details such as the form of the head or the characteristics of the body.

According to Hegel, one of the major conquests of Christianism (and then of the French Revolution) was the discovery of the concept of "human being" as such. In his "Philosophy of Right" (1821), he claims that it is no longer important whether one is called French, German, Jew or Italian, because these characterisations are sublated in the very concept of "human being".

Moreover, Hegel is a staunch supporter of law, codification and rationality against "tradition" and "feeling". In his "Philosophy of Right" he declares that the respect for the codified law is the "shibboleth" distinguishing the true philosopher from the dangerous fanaticist.

Bearing this in mind, it is not surprising that Hegel's philosophy was explicitly rejected by Adolf Hitler in his Table Talks of 1940.

Nowhere in Hegel's philosophy can we trace a glorification of war as such. Hegel deals with war as an undeniable "fact" that characterise human history and reality; instead of simply dismissing this phenomenon as "evil", he tries to explain it and to incorporate it in his conception of the "universal". The major feature of Hegel's philosophy in general is movement. War, for all its tragical consequences and its sufferences (and Hegel describes them without any kind of romantic pathos or exaltation, but just for how terrible they are), brings movement to history and sometimes allows the progress in the consciousness of freedom.

Let's take the French Revolution and the Napoleonic wars, for instance: instead of simply condemning these events as violent expression of human rage, Hegel locates them in their own context, acknowledges the role violence has played in these events and the fact that without violence the principles of the French Revolution wouldn't have spread. Let's not forget that "Perpetual Peace" was not only a concept brought forward by the Abbot of Saint-Pierre and Kant; it was also the self-confessed ideal that inspired the 'Holy Alliance'. Eternal stability benefits the privileged with respect to the underprivileged.

Finally, it would be a gross mistake to project back on Hegel our own experience with contemporary wars. When writing in the early XIXth century, Hegel was not aware of the destructive potential of modern weapons. It is obvious, but it has to be repeated: during Hegel's lifetime, war was violent, of course, but was also very different. Civilians were rarely involved in direct attacks; the powers at war always envisaged the possibility of peace. There were no weapons capable of destroying entire nations and endanger the very survival of human life on Earth.

There is a famous sentence in Hegel's Lectures on the Philosophy of History that has been badly translated into English, so that it fits with the old prejudice that Hegel identified the State with God. The bad translation is: "The State is the march of God through history". The actual correct translation, corresponding to the German text, is: "That the State exists, is like the march of God through history". From the surrounding text, it is clear that Hegel is not affirming that the State is God. He is just using a theological metaphor to explain that the State represents the incarnation of human freedom in a set of institutions, just like Christ represent the incarnation of God in our human history.

It is true that Hegel attributes to the State an important function in his political philosophy. He considers the State to be the highest incarnation of the "objective spirit", the highest form of institutionalised freedom ever reached by man. It is important to note that Hegel considers a State to be rational, insofar it is also free: the more a particular State is free, the more it is closer to the concept of State itself.

The fact that State is so important to Hegel does not diminish the crucial function of the previous moments of the objective spirit, i.e. family and civil society. Hegel never proposes to "swallow" and annihilate them in the State. The existence of civil society as such is an essential feature of modern times. As far as international politics is concerned, Hegel was well aware that any given State was limited by its self-interests, and that those interests were at odds with those of other nations.

Finally, Hegel's system cannot be reduced to the section of the "objective spirit". There is a higher reality than the one represented by the State, and it is constituted by the three moments of the "absolute spirit": Art, Religion and Philosophy. While creating the material conditions that enable artists, theologians and philosophers to operate, the State can't impose itself on these crucial aspects of the freedom of consciousness.
(http://hegel.net/en/faq.htm#6.4)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.04.2012, 03:59:52
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit De la Hegel, la Ceac Noris

Oricum, în privința lui Hegel, îi las mai departe pe cei interesați în mod sincer de ceea ce spune Hegel să citească opera acestui gânditor uriaș. Iar celor care vor să pornească la o atare lectură lăsând în prealabil deoparte orice fel de prejudecată la adresa lui, le recomand să consulte site-ul http://hegel.net/en/faq.htm#6.4 unde sunt tratate pe scurt, dar satisfăcător, câteva dintre legendele penibile privitoare la adresa filosofiei hegeliene, așa cum le-am citat mai sus în engleză.

Rămâne oricum că a spune că Hegel e monist sau panteist, naționalist, etatist, militarist, fatalist sau dialectician sintetic și că, pentru el, totul este una, înseamnă doar un singur lucru: Peter Kreeft a citit tot atâta Hegel pe cât de mult a lopătat împăratu’ Cioabă găinaț în Siberia.

E notabil faptul că acest site putea fi găsit foarte ușor doar prin câteva click-uri, de către o persoană bineintenționată. Dar cei care sunt deja setați pe o anumită linie de „interpretare” (adică de distorsionare) nu au niciodată bunul simț de a se pune la punct cu sursele consultate. După cum nu îi interesează niciodată să știe nimic din ceea ce ar putea să le amenințe pseudo-certitudinile.

A propos, „catalin2”, altă dată îți dădusem o listă de autori specialiști în filosofia hegeliană, pe care să-i consulți. Ai pus mâna pe vreunul dintre ei? Nu, așa-i? Dar din Hegel ai citit ceva? E mai ușor să emiți tâmpenii pe care să le adăpostești, apoi, după incompetența vreunui anonim de pe wikipedia sau după autoritatea șubredă a vreunui Peter Kreeft, nu?

*

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Revenind la subiect, desi nu cred ca te intereseaza alte opinii decat ale tale, tu explici de fapt ceva e e mult mai simplu explicat in catehism de exemplu, invatatura despre har.
Și te-ai trezit și tu să mă înveți că, după catehism, ce spun eu nu e decât învățătura despre Har. Evrika! Ai descoperit și tu că despre asta e vorba după ce deja specificasem explicit eu însumi, câteva postări mai devreme (postarea #71: „Cu alte cuvinte, persoana din noi este ceea ce avem mai ireductibil, este scânteia de increat prin care ne putem împărtăși cu Har, Chipul divin din creatură.”). Bună dimineața! Sper numai că, dacă te-ai trezit, nu ai și picat din patul fantasmelor tale.

Ești amuzant, prietene. Nici măcar nu stăpânești termenii doctrinei de la care ne pretinzi că te revendici — în speță, cea creștină. Deunăzi, ne explicai cum numai creștinii ortodocși se vor mântui. Mai sus ne „iesplici” care-i chestiunea cu învățătura cat-alino-hetică asupra harului. Adineauri, te dădeai inept în stambă cu Hegel — toate astea după ce ai făcut indigestie ingurgitând la repezeală niște idei strepezite de pe internet, etalându-ți nu ortodoxia, ci sferto-docția. Ai grijă cu meniurile astea ’telectuale. Dacă amesteci la întâmplare, după cum te taie capul, „șteința”, o să intri în meteorism conceptual — constipația intelectuală te aruncă în diaree verbală și pe cât de mult îți împroști pe forum inepțiile și aroganța auto-mântuirii prin sutele de postări, pe atât de fâsâit ai să rămâi în idei. Fâsâieli de care suferă toți cei care învață predania pe de rost până amețesc și-și balonează creierii de ajung să aibă-ntre umeri o butelie explozivă.
Avem gândirea ca să punem ideile — sângele gândirii — în circulație. Or, la tine-n cap, e ambuteiaj, iar dirijorul logic îți poate fluiera în neștire că ești pe contrasens pe drum fără prioritate. Tu o ții una și bună pe giratoriu în jurul propriei tale cozi.

Eu zic că, dacă beai un pahar cu apă și mergeai la culcare, ieșeai mai bine — nu se vedea cât ești de beat. De ignoranță și propria-ți fudulie.

Ceea ce nu pare să-ți creeze probleme când îmi împroști obrăznicii ca asta:

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Mai Horatiu, eu ti-am zis odata cu frumosul ca unele lucruri din ce spui sunt gresite, dar cu un om mandru si orgolios cel mai bine e sa il eviti, el se crede atotstiutor desi spune doar prostii. Mai mult, va cauta apoi sa te atace, din pozitia sa de mare om de cultura si intelectual rasat, el fiind la cote atat de inalte ale cunoasterii incat cineva care il critica e complet inconstient.
Chestia asta, cu atinsu’ „cotelor” mergea bine pe vremea producției la hectar. Pălmașii ’telectului care-și plivesc fasolea gândirii pe straturi, după categorii de fâsâieli, sunt mari amatori de cote (și cocote). De aia nu reușesc să facă deosebirea dintre academicieni și președinți de CAP. D-aia, când li se adună bălegarul în poiata logicii, soluția, pentru ei, nu poate fi decât sacrificarea șeptelului. Li se pare mereu că tovarășii de la Comitet le dau indicații prețioase în limbaj de inginer de rachete. Nu știu, săracii, că CAP-ul și Comitetul s-au desființat demult, că nu mai primesc indicații prețioase și că li se adună bălegarul pur și simplu pentru că n-au pus mâna pe lopată să-și facă și ei curat în ograda cunoașterii. Singura problemă e că pălmașii ’telectului ne tot invadează periodic cu mesaje din care se înțelege că, pentru ei, adică din groapa de bălegar, academia seamănă cu o poiată.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Tu ai o combinatie intre filozofie, new-age si alte asemenea, pe care o impachetezi cu cuvinte pompoase. Majoritatea sunt sigur ca nu inteleg ce spui din cauza limbajului academic, pe care il scrii doar pentru tine, ca sa arati ce cota inalta ce cultura ai reusit sa atingi. De multe ori omul care incepe sa adune informatii si sa-si exerseze intelectul ajunge sa se creada foarte intelept si asta ii da o mandrie exagerata, dar despre asta scrie chiar si in Biblie, te las pe tine sa descoperi. La fel si omul bogat, nu bogatia il strica, ci mandria capatata prin bogatie.
Dar iată că marele ceaprăzar dogmatic se crede proprietar de șapcă vizionară — dar tocmai i-a căzut cozorocul pe ochi și bâjbâie somnambulic internetul să ne facă abecedarul. De la „cotele înalte ale cunoașterii mele” mă uit la cocotele gândirii tale și îți mai spun o dată: te crezi pe Everestul creștinismului, dar, de fapt, te târăști prin pivnița lui; pivniță din care disprețuiești propriile tale fantasme minuscule și corcite la adresa „marilor oameni de cultură” și a „intelectualilor rasați” așa cum disprețuiește precupeața caviarul șefului de post pentru că ei i s-a stricat varza uitată în bidon peste vară.

Cred că trebuia să te faci umorist. Dacă scriai despre polenizare la viței ai fi avut mai mult succes și ai fi fost mai autentic. Nu de alta, dar știi despre filosofie cam tot atât cât știe Jiji despre nădragii intergalactici ai lui Chuck Norris. Ceea ce, firește, nu te împiedică să pretinzi veleitar statutul denunțătorului conspiraționist, sublimul cavaler al luminii de la bec și ilustrul deținător de centură neagră în lupta contra orbului găinii. Să-l admirăm, așadar, pe Marele Ceac Noris al Catehezei. Pentru el, Hegăl, Cant și alți „panteiști” care s-au depărtat ca niște lotri de învățătura de obște sunt conspiratori new-age, adică din ăștia „cu conceptu’”, cu „ideia”, cu păgânu’ de Platon și cu războiu’ stelelor verzi. Dar Marele Ceac Noris al Catehezei și-a scos sabia lasăr din teacă în lupta cu „darț vadră”, marele mascat.

Vai de capu’ tău, Cătăline…

Trebuie, oricum, să recunosc că ai avut și tu o intuiție bună: ar fi bine să încercăm să nu mai continuăm pe tema care e mai deștept. Nu se vede de la o poștă cum îți atârnă deșteptăciunea de se târâie cu greu după iuțeala nemaivăzută a ’telectului tău?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.04.2012, 04:10:57
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Filofasolia și gigacaloria

Citat:
În prealabil postat de Amomothaggol Vezi mesajul
P.S. problema cu diletantul si filosoful e ok atunci cand ne lasam aroganta si grosolania acasa.
cand filosoful explica diletantului ca greseste si o face intr-un mod civilizat si pe intelesul diletantului dar si a celorlalti (ceilalti, fara tangente filosofice) nu este nici o problema.
domnul Horatiu insa a dat dovada de o aroganta pe care o intalnesti foarte des in asemenea circumstante, iar atacul la persoana a fost din partea d'lui filosof si nu invers.

Mai mult, personal nu am inteles o iota din ce a incercat domnul Horatiu sa explice pe aici, dupa cateva fraze ma dureau ochii aveam impresia la un momentdat ca nu citesc din limba romana. Pana la urma, suntem pe un forum religios sau am nimerit la cercul de filosofie?
Diferența dintre majoritatea celor care nu înțeleg ce scriu eu și tac și cei care se leagă inopinat de replicile mele, este că primii au măcar bunul simț să-și vadă de treabă, nu să se înfigă precum musca-n fagure în discuții. După cum diferența dintre cei care au bunul simț de a nu disprețui ce nu înțeleg și cei care cred că filosofia nu-și are locul pe un forum religios, este precum diferența dintre o circumvoluțiune și o groapă. Altfel, românii, în ciuda unduirii celebre a spațiului mioritic, au asemenea experiențe cu gropile încât resping și profunzimile (cerebrale și spirituale) crezând că sunt totuna. Așa că mulți sunt mai degrabă adepții câmpiilor creierului, decât ale curburilor circumvolutive. Iar pe izlazurile noetice nu cresc mioare, ci mai degrabă fasole (puțini cunosc glasul Păstorului). Așa că pălmașul care începe să adune fasolea, se gândește că poate face din ea, nu doar supă, dar și prăjitură, și cârnat, și lapte, și limonadă, dacă nu cumva și câte un șpriț dozat cu fasole halucinogenă. Așa văd ei spirite și aroganțe neînțelegând cum de nu-și încălzește toată lumea gândirea cu gaze naturale sau cum de nu plutește toată știința — pardon de expresie! — cu fundul în sus. Puțină vorbă, că de la sifonăria conceptuală, până la a crede că înțelepciunea se poate închide într-o păstaie pusă la murat, nu mai decât un fâs. Și, cu astfel de fâsâieli, orice mare zootehnist își închipuie că gândirea e un fel de pulbere care trebuie să îngrașe izlazul de păscut.

Nu întâmplător:
Citat:
În prealabil postat de Amomothaggol Vezi mesajul
Ati putea accepta ideea conform careia, Adam si Eva nu au fost primii oameni de pe pamant? Ati reflecta macar la aceasta posibilitate? Daca da, ce anume v-ar pune pe ganduri? Daca nu, de ce?
Merge bine cu:
Citat:
În prealabil postat de Amomothaggol Vezi mesajul
In incheiere imi imaginez un scenariu care ma face sa rad: ce s-ar intampla daca intr-o zi, toate zvonurile legate de existenta unei alte civilizatii in univers, se adevereste? Daca maine ne trezim pe cap cu ditamai ozn-ul, si din el coboara fiintele alea verzi pe care le vedeam doar prin SF-uri? Cum ar putea explica Sfintii Parinti, Biserica, o asemenea grozavie? Oare ar spune ca sunt de fapt ingerii Domnului? Sau trimisii aluia mai suparat din zona unde ard sufletele necredinciosilor?
Cu atâtea sf-uri și gaze lacrimogene în gândire, domnule Amomothaggol, nici nu e de mirare că vă dor ochii dacă cineva vă pune în față puțin din lumina cunoașterii. În privința asta, ați fi fost mai câștigat dacă ați fi citit puțină filosofie. Căci, a propos de bolile de ochi, despre un filosof — Spinoza, că tot vorbirăm despre el — se spune că "șlefuia lentile pentru teologi". Dar Dv. nu sunteți teolog, nu-i așa? Cercul de filosofie, bașca de teologie, rămâne pentru unii un cerc cam… pătrat după imaginea reflectată în intelect a chipului gândurilor colțoase avute.

Oricum, cu o lentilă, două ați fi putut să vedeți pe forum câteva confruntări pe care le-am avut deja cu catalin2 de ceva vreme și unde l-am avertizat deja, cu alte prilejuri, să-mi lase-n pace postările pentru că e ridicol și se expune stupid emițând neavizat tot felul de tâmpenii. Deci meciul nostru nu e de ieri, de alaltăieri — s-au înscris goluri, s-au dat cartonașe, eram la un fel de pauză sau armistițiu — sau așa credeam — până la prima lui intervenție către mine de la thread-ul ăsta. Vă propun și Dv. același lucru deoarece nu cred că vreți să fiți aici arbitru, de altfel tocmai ați recunoscut singur că nu v-ați calificat nici măcar în grupe.

Ca să nu ajungeți și Dv. în off-side, atunci, nu credeți că v-ar fi mai potrivită iarba de pe izlaz decât cea de pe terenul de joc? Sper numai că, dacă tot faceți caz de religiozitatea forumului și pretindeți autenticitate tocmai pe când vă lipsește chiar Dv., veți înțelege ce înseamnă cu adevărat Învierea și legitimarea creaturii prin Ea (deci implicit a gândirii creaturii, deci implicit a filosofiei), dar și ca nu cumva să faceți parte din categoria unora dintre românii care au o înțelegere destul de contorsionată și bizară pentru urarea „Paște fericit!”.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 03.05.2012, 22:02:27
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Trebuie, oricum, să recunosc că ai avut și tu o intuiție bună: ar fi bine să încercăm să nu mai continuăm pe tema care e mai deștept. Nu se vede de la o poștă cum îți atârnă deșteptăciunea de se târâie cu greu după iuțeala nemaivăzută a ’telectului tău?
Domnule Horatiu, abia acum am gasit din intamplare mesajele dvs. Ati inceput dialogul civilizat, dar ati incheiat in nota obisnuita. Cred ca ati inteles gresit, nu am contestat ca dvs. sunteti mult mai destept decat mine si, cum probabil va si considerati, decat 99% din oameni. Eu am spus doar ca nu are rost sa mai scriem mesaje doar pe tema asta, ci pe tema conferintei. Dar dvs. v-ati ostenit sa scrieti multe fraze in care sa aratati superioritatea dvs. si marea inteligenta in contrast cu calitatile mele. De asemenea am observat si "modestia" dvs. Se spune ca Lucifer ar fi cazut nu din cauza ca nu era capabil (ar fi fost dotat cu multa inteligenta), ci din cauza mandriei. Vedeti, asta nu poate invata filozofia, smerenia. Si nu de putine ori se pot observa oameni care par preocupati de filozofie si care incep sa capete multa mandrie, incepand sa se considere mari ganditori.
Din cauza ultimului mesaj si a modului nepotrivit in care ati ales sa va adresati toate celelalte mesaje sunt eclipsate si devin fara prea mare valoare pentru mine. Emerson, un ratacit in alte privinte, a spus ceva interesant: "Ceea ce esti imi rasuna atat de tare in ureche, incat nu pot auzi ceea ce-mi spui." De obicei cineva care e afectat de mandrie daca este laudat mai tare se mandreste, daca este criticat sau contrazis devine foc si para, nu suporta sa i se stirbeasca din grozava parere pe care o are despre sine. In aceste conditii dialogul cu o astfel de persoana devine dificil, doar cei ce-i dau dreptate putand astepta la o adresare civilizata.
Cu riscul asumat si pana acum de a va contrazice si a va provoca o alta rabufnire va pot spune ca degeaba dati citate daca ceea ce sustineti e gresit. Invatatura ortodoxa o gasim in catehism si celelalte scrieri, si cei din alte culte dau citate scoase din context sau gresit intelese. O sa va dau totusi un raspuns pe scurt in mesajul urmator.
In incheiere, cum eu nu am atata intelepciune si inteligenta pentru a ma ridica la nivelul dvs., o sa va dau citate tot dintr-un filozof, sper ca acela se ridica la pretentiile dvs. (Petre Tutea):
"Inteligenta, oricît de mare nu e suficientă pentru a te curăta de prejudecăti. Cu cît inteligenta e mai mare, cu atît prejudecata e mai voinică, pentru că ai aparat s-o justifici. "
"Între un laureat al premiului Nobel care nu s-a idiotizat complet si a rămas religios si un tăran analfabet nu există nici o diferentă. "
" E mai mîntuitoare o rugăciune într-o biserică din Găiesti decît Platon. "
"Nu e om, Kant. N-a reusit să fie om cu toată stabilitatea lui. Iar badea Gheorghe, care se sincronizează cu clopotele de la biserică, e laureat al premiului Nobel pe lîngă Kant. "
" Babele evlavioase merg la absolut rugîndu-se, iar filozoful trăncănind silogisme. "
"Eu încerc o experientă: încerc să mă deparazitez de filosofie, de păduchernita metafizicii. "
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
In ce consta esenta existentei umane? amatyyy Umanitare 8 27.12.2012 03:59:52
Care e scopul existentei lui Dumnezeu? Archaeopteryx Generalitati 31 22.10.2011 00:09:14
Un sfat in privinta drumului Silencer Nunta 26 01.01.2011 00:15:53