|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#1
|
||||
|
||||
Botezul trebuie savarsit prin afundare
Am observat ca din ce in ce mai multi preoti renunta sa mai afunde copilul in cristelnita. Nu spun ca botezul care nu s-a savarsit prin afundare nu este valid, dar nu aceasta este practica Bisericii Ortodoxe.
Afundarea exprima moartea si renasterea la o noua viata in Hristos. Nu inteleg de ce episcopii locului nu-si mai cerceteaza preotii pe care ii conduce si nu le atraga atentia ca dupa canonul 50 al Sfintilor Apostoli ar trebui caterisit daca nu face botezul prin intreita afundare: "Episcopul sau preotul care nu va face trei afundari ale Tainei intr-un Botez rostind la fiecare afundare cate un nume al Sfintei Treimi, ci va afunda pruncul numai o data spre inchipuirea mortii Domnului, cum faceau ereticii eunomieni, sa se cateriseasca..." |
#2
|
||||
|
||||
Afundarea presupune bagarea in intregime a celui botezat in apa. Zic astea, deoarece e uimitor ce inteleg altii prin afundare: afundarea picioarelor, a fundului...
nu e o gluma...sunt socata cat de aiurea se fac botezurile astazi. Am intalnit cazuri in care copilul era afundat de 9 ori, socotind ca intreita afundare de la Se boteaza robul lui Dumnezeu X in numele Tatalui.... era doar prima afundare. Din pacate, toate aceasta superficialitate se rasfrange atat asupra preotului cat si asupra celui care se boteaza. Lipseste ceva din toate acestea....cred ca tocmai Domnul.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
#3
|
|||
|
|||
Și ce e de făcut? Am participat și eu la un botez în care copilul a fost doar băgat în cristelniță, nu scufundat, ci i s-a turnat apă, cu mâna, de trei ori peste cap...
|
#4
|
||||
|
||||
Sa luam masuri. De exemplu, cu blandete ii putem spune preotului care a oficiat taina botezului prin stropire, ca nu aceasta este practica Bisericii Ortodoxe. E posibil ca intr-o zi, preotul sa puna capat botezului prin stropire. Si sa ne rugam pentru luminarea lor.
|
#5
|
|||
|
|||
Un preot din oras (care nu e dur deloc, dimpotriva) povestea ca la botezul facut de unii mai avuti a fost rugat doar sa il stropeasca pe bebelus, el a refuzat, a spus ca ori facem corect ori spalam bebelusul pe cap (nu-mi mai amintesc daca a spus si asta cu spalatul).
|
#6
|
|||
|
|||
"[...]Intrebare: Ce parere aveti despre botezul savarsit prin turnare sau prin stropire? Este valid? Cel botezat astfel trebuie botezat din nou? Poate fi preot?Arhim. Efrem: Nu are putere. Nu exista botez prin stropire. Botezul este prin afundare, aceasta este Traditia. De aceea eu acest lucru il resping. Chiar am auzit ca unii preoti din lene nu afunda, ci stropesc; sau sunt altii care iau in mana apa si pun deasupra copilului. Spunea Parintele Paisie Aghioritul ca multi dintre tinerii de astazi sunt demonizati pentru ca preotii nu i-au botezat prin afundare completa. Trebuie foarte multa atentie in aceasta privinta. Ar trebui, Inalt Prea Sfintia Voastra, sa atrageti atentia preotilor sa boteze in mod corect!
IPS Andrei: Insistam, insistam. Din nefericire, in Ardeal este o influenta prapastioasa a altor confesiuni la care se adauga si comoditatea si rutina. Da. Insa, in general, preotii tineri boteaza prin afundare. Din pacate in Ardeal s-a imprumutat de la celelalte confesiuni ce-i mai prost. (de cand imprumuta ortodoxia ritualuri de la eretici?) Intrebare: Un om botezat prin tornare trebuie rebotezat prin cufundare? Arhim. Efrem: Nu va fi botezat din nou, insa botezul lui nu este corect si trebuie sa luam aminte la acest lucru. De aceea, sa mergeti la preoti cu evlavie care sa va boteze corect copiii. IPS Andrei: Au porunca acum sa faca corect! Arhim. Efrem: In Sfàntul Munte cand botezam adulti, cand botezam romano-catolici, cat har simt acestia! Cati nu simt ca rugaciunea nu se opreste timp de o saptamana, nici macar o clipa! [...]" Sfântul Nicolae Cabasila vorbind despre sensul Sfintei Taine a Botezului prin întreita cufundare spune: „Căci scufundându-te în apă, îți pierzi urma și lași să se înțeleagă că ai ajuns să te lipsești de viața din aer. Iar a te lipsi de viață e totuna cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat iarăși la suprafața apei, ajungând din nou la lumină, înseamnă că te dorești fierbinte după altă viață, iar după ce ai dobândit-o trăiești numai pentru ea. Din această pricină și cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, fiindcă acum dobândim din nou viața, iar o creare din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi.” Canonul 47 al Sfinților Apostoli: Episcopul sau preotul care va boteza din nou pe cel ce are botez adevarat, sau care nu va boteza pe cel spurcat de eretici necinstitori de Dumnezeu, sa se cateriseasca, ca unul ce-si bate joc de crucea si de moartea Domnului si nu deosebeste pe preoti de preotii mincinosi. Catehismul Ortodox al Sfântului Nicolae Velimirovici: „Ce trebuie facut in situatia in care nu exista preot in apropiere, iar copilul este foarte bolnav? In aceasta situatie grava Biserica ingaduie oricarui crestin, barbat sau femeie, sa savarseasca Botezul in formula lui cea mai scurta – adica intreita cufundare a copilului in apa, rostind cuvintele: “Se boteaza robul lui Dumnezeu (N) in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh; Amin.” Iar daca copilul supravietuieste, preotul va savarsi pana la capat slujba Botezului, si va savarsi Sfanta Taina a Mirungerii.” Dacă la botezul de urgență creștinul de rând este dator să cufunde în apă, cu cât mai mult un preot în Sfânta Biserică? Catehism: 1) TAINA SFÂNTULUI BOTEZ "Sfintul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici ; este usa prin care se întră în Sfânta Biserică. Si numai ajungând membri ai Bisericii lui Hristos ne putem învrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine. Taina Sfântulul Botez a fost asezată de Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele : «Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh» (Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti. Dar Taina Sfântului Botez nu este numai usa prin care se intră în Sfânta Biserică a lui Hristos, ci si pentru câstigarea impărătiei lui Dumnezeu, asa cum ne încredintează însusi Mântuitorul, zicând : «De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.» (Ioan III, 5). Si înaintemergătorul Mântuitorului Hristos, sfântul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taină, ci inchipuia doar curătirea. de păcate prin credintă si pocăintă; el era mai mult un îndemn la pocăintă, un semn văzut si pregătitor spre cele ce aveau să vină, cum mărturiseste chiar sfântul Ioan Botezătorul: «Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc» (Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat: «Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus» (Fapte XIX, 15), adică au primit Botezul crestin. Sfântul Botez instituit de Mântuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregătitor pentru cele ce ar fi să vină, ci este o Sfântă Taină a Bisericii lui Hristos. Partea văzută a Tainei Sfântului Botez constă din afundarea de trei ori în apa sfintită a celui ce se botează si în rostirea cuvintelor : «Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin». Sfânta noastră Biserică face Botezul prin afundare, nu prin turnare sau prin stropire, pentru că chiar cuvântul botez are insemnarea de «a afunda", «a cufunda». Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu bolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul. Apa care se foloseste la Taina Sfântului Botez trebuie să fie naturală, curată, cu nimic amestecată. Efectele primirii Tainei Sfântului Botez sunt : iertarea păcatului strămosesc si a tuturor păcatelor săvârsite înainte de Botez în situatia celor ce se botează mai târziu ; renasterea, sau nasterea la o viată nouă duhovnicească, viată de curătie si sfintenie ; de asemenea, primirea în sânul Sfintei Biserici, adică numărarea celui botezat între fiii ei, putându-se împărtăsi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufletesti pe care Sfânta Biserică le dăruieste membrilor ei (cum s-a mai arătat). De aici si denumirile date Tainei Sfântului Botez: «baie», «izvor sfânt», «luminare», «renastere», «nastere din nou», «sfintire», «pecetea lui Hristos», «baia vietii", «baia renasterii», «baia pocăintei». Botezul sterge si vina si pedeapsa pentru păcate, dar el nu nimiceste si urmările păcatului strămosesc, cum sunt: slăbirea vointei si inclinarea spre rău, pofta inimii, suferintele, bolile si moartea." LECTURĂ DIN SFINTII PĂRINTI «Cati în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbrăcat» (Gal. III, 27). «Scufundându-te în apă, unde-ti pierzi urma, înseamnă că ai ajuns să te lipsesti de viata din aer. Iar a te lipsi de viată, e tot una cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat la fata apei, ajungând iar la lumină, inseamnă că te doresti fierbinte după altă viata, iar după ce ai dobândit-o trăiesti numai din ea. Din această pricină si cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, iar o nastere din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi. Acum si chipul lui Dumnezeu se întipăreste mai bine în sufletul celui botezat decât odinioară, iar statura lui e făcută acuma si mai întocmai după modelul dumnezeiesc, căci de-acuma chiar modelul ni se arată cu trăsături mai lămurite» (Nicolae Cabasila, Viata in Hristos). Botez ortodox corect prin trei afundari |
#7
|
||||
|
||||
Citat:
Personal, cred ca in situatii de urgenta botezul se poate face si asa. La fel cum in inchisoare Se savarsea sfanta Liturghie, uneori chiar pe pieptul vreunui detinut si cu un fel de suc de struguri. Dar repet situatii de urgenta. O singura data a facut sotul meu botez prin turnare.Era un baiat mare, de vreo 8 luni care nu facuse baie niciodata. parintii il stergeau cu servetele umede. Au incercat sa il spele in cada, dar baiatul izbucnea intr-un hohot de plans isteric si se invinetea. Si chiar in ziua botezului era bolnav, avea temperatura mare.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
#8
|
|||
|
|||
Citat:
|
#9
|
||||
|
||||
Citat:
Ce-i drept, cred ca toti parintii au asa o strangere de inima la Botezul micutului, asteptand sa vada cum reactioneaza bebelusul, daca plange sau nu...chipurile daca ar ramane cu frica de apa, in urma experientei acesteia...:)
__________________
Doamne ajuta-ne si ai mila de noi pacatosii! |
#10
|
||||
|
||||
Citat:
Mi-a placut ce a spus un parinte - nu Biserica este chemata sa ia chipul lumii, ci lumea chipul ei. |
Tags |
botezul prin afundare |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare | ||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
prin fire si prin har | anonim30 | Dogmatica | 174 | 26.01.2012 14:29:37 |
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 09.09.2011 13:09:26 |
Copiii nascuti prematur trebuie botezati si preotul trebuie chemat | spre_rasarit | Botezul | 3 | 08.04.2011 19:23:54 |
De ce se face botezul prin afundare in apa?O incercare de argumentare biologica | mihailt | Generalitati | 2 | 02.07.2010 12:24:21 |
botezul | dulcineea | Mirungerea(Ungerea cu Mir) | 70 | 09.09.2008 10:17:27 |
|