Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut
Atunci am înteles de ce Sfântul Andrei Criteanul a numit-o „Dumnezeu după Dumnezeu“, având în ea toate darurile Treimii..."
|
Maica Domnului are deplinatatea indumnezeirii prin harul lui Dumnezeu. Dupa cum spune Sfantul Ioan Damaschin Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu, Pururea Fecioara (atat sufleteste duhovnicesc cat si trupeste) "este in acelasi timp maica si roaba a Domnului Iisus Hristos" (Sfantul Ioan Damaschin - Dogmatica).
Maica Domnului este om adevarat, nascuta firesc asemenea urmasilor lui Adam. Insa inturcat este MAMA Logosului (Cuvantului, Fiului) lui Dumnezeu, in ea se salasluieste deplin harul Duhului Sfant si astfel EA are toata puterea de la Iisus Hristos, Fiul Ei si fratele nostru, Dumnezeul EI si al nostru.
Astfel ortodoxia face diferenta intre adoratie care se cuvine exclusiv lui Dumnezeu (Sfintei Treimi inclusiv Sfanta Euharistie - adevarat trupul si adevarat sangele Domnului Iisus Hristos si nu un simbol), preacinstire (supravenerare) care se cuvine exclusiv Maicii Domnului Nascatoarea de Dumnezeu Pururea Fecioara (sufleteste duhovnicesc si trupeste), si cinstire care se cuvinte Sfintilor lui Dumnezeu, Sfintilor ingeri buni, Sfintelor Icoane, Sfintelor Moaste...
Extremele in ceea ce priveste cultul Maicii Domului nu sunt bune.
Astfel pretentia de a exagera preacinsitrea (supravenerearea) pana la confundarea (amestecarea) cu adoratia, in numirea (considerarea) Maicii Domunlui "co-mantuitoare" specifica romano-catolicsimului este eronata (din punct de vedere filocalic), precum si pretenita de minimalizare si eliminare a preacinsitrii Maicii Domnului, specifica cultelor protestante si neo-protestante este de asemnea eronata (din punct de vedere filocalic).
Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.