Originea și cauzele păcatului
1. ORIGINEA ȘI CAUZELE SUFERINȚEIimages
images
--------------------------------------------------------,
Calea mântuirii care duce la viața veșnică este strâmtă și grea (Matei 7, 14). Aceasta este arătată atât prin exemplul Sfânt al Domnului nostru Iisus Hristos cât și prin Sfânta Lui învățătură. Domnul le-a spus ucenicilor Săi și celor ce L-au urmat că în lume, adică în viața pământească, necazurile vor avea (cf. Ioan 16, 33; 15, 18; 16, 2-3). (...) De aici înțelegem limpede că tristețea și suferința sunt îngăduite de Dumnezeu în timpul vieții pământești pentru adevărații Săi slujitori " (Episcopul Ignatie Briancianinov, Arena). Dar de ce se întâmplă acestea toate? De ce suferința și bolile care ne însoțesc, sunt, îngăduite" pentru noi? Învățătura Sfinților Părinți ne arată cum trebuie înțeleasă suferința în contextul stării primului om creat și apoi a căderii lui în păcat. Dintru început nu a existat suferință, nici boală, nici moarte în lume. Omul era, străin păcatului, necazurilor, grijilor și nevoilor firești " (Sfântul Simeon Noul Teolog, 45).
Dacă Adam și Eva nu ar fi păcătuit, ar fi ajuns la ce mai desăvârșită slavă și, scihmbați fiind s-ar fi apropiat de Dumnezeu (...), iar bucuria și desfătarea de care ne-am fi umplut atunci, prin comuniunea dintre noi, ar fi fost cu adevărat de negrăit și dincolo de cugetarea omenească" (Ibid.). Și dacă n-ar fi existat suferință, n-ar fi existat nici boală și prin urmare, n-ar fi existat nici moatea. Dar, atunci când omul a fost ademenit și înșelat de către diavol. (...) Dumnezeu s-a apropiat de om, așa cum se apropie un doctor de un bolnav" (Sfântul Ioan Gură Aur, a zis... Dumnezeu S-a pogorât în Eden, în răcoarea serii și a strigat: Adame, unde ești? (Fac. 3, 9). Prima Lui manifestare față de om după săvârșirea păcatului nu a venit ca din partea unui Judecător răzbunător, ci ca din partea unui Doctor înțelept în căutarea pacientului Său, fiind că Dumnezeu, când află un păcătos, nu se gândește cu să-l facă pe om să plătească, înaintea Sa. Dumnezeu voiește să-l vindece pe om de păcate făcându-l sănătos și bun" (Sfântul Ioan Gură de Aur, (Ibid.) Omul, făptura, cedase ispitei de fi ca și Dumnezeu Creatorul -ceea ce este împotriva oricărei rațiuni sau posibilități. Acest prim păcat a adus cu sine nu, îndumnezeirea", ci suferința boala și moartea - și nu din întâmplare", ci dintr-o rațiune îndreptătoare: pentru ca omul să poată înțelege neîdoit că el nu poate fi, ca Dumnezeu".
Deaceea, Doctorul ceresc, a predat trupul [omului nesfârșitelor suferințe și boli, pentru ca omul să învețe chiar din firea sa că nu trebuie să primească, niciodată acest gând în inima sa" adică să nu dorească să fie omul ca Dumnezeu". (Sfântul Ioan Gură de Aur, zice: Dumnezeu a zis Evei: în dureri vei naște copii (Fac. 3, 16). Iar lui Adam: blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrănești din el în toate zilele vieții tale. (...) În sudoarea feței tale îți vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care ai fost luat (Fac. 3,17-19).
Este foarte important să înțelegem acest lucru încă de la început, dacă nu vom pricepe acest adevăr despre omul căzut, nici din ceea ce ne învață Sfinții Părinți nu va mai avea vreun înțeles. Pe de altă parte, dacă înțelegem acete aspecte, vom fi în stare să aflăm multe, alte lucruri despre noi înșine. Îl vom putea cunoaște pe Dumnezeu, slăvindu-L ca, Creator" (Sfântul Vasile cel Mare, zice..., păcatul naște răul, iar răul naște suferința - scrie prf. Andreyev; chiar dacă Adam și Eva ne-au adus acestă suferință, totuși pentru noi, este o binecuvântare, deoarece ne determină să ne dăm seama, cât de vătămătoare este necredința în Dumnezeu, atât pentru sufletele cât și pentru trupurile noastre" (Apologetică creștină ortodoxă).
|