Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Stiri, actualitati, anunturi
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.11.2012, 22:56:44
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Catalin, am postat o mica parte din carte, insa Yannaras a facut o analiza atenta a canoanelor bisericesti, precum si a Scripturii si a constatat ca incepand din sec.VII, acestea par sa reflecte conceptiile iudaice legate de femeie. Stiai ca exista canon (VII al lui Timotei din Alexandria) care interzice ca femeia (lauza) sa intre in dormitorul copilului botezat? Ti se pare normal? Eu ,ca femeie, inca nu m-am lamurit de ce suntem considerate "spurcate"(necurate), daca suntem intr-o anumita perioada a lunii sau lauza de ce ar fi necurata. Stiu ca sunt conceptii mostenite din Thora, pentru ca in Noul Testament nu exista nicio aluzie la deprecierea sexului feminin, insa nu le-am inteles motivatia.
Misoginie bolnava, si traditii primitive. Se vede ca acel sfant, sau patriarh, sau calugar, acel Timotei, care a facut acel canon stupid, era total afectat psihic de viata manastireasca. Oops, era sfant? Ei, asta e...tot stupiditate ramane ce a scris. Eu, desi barbat, am fost revoltat citind acel canon... Pana la urma, ii inteleg in mare masura pe monarhii bizantini din perioada iconoclasta, care loveau in statul-in-stat, care era manastirea greceasca de atunci.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 11.11.2012, 09:43:02
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

N Priceputu,

Cu siguranta a crede ca esti mantuit, cat inca mai esti aici, e un lucru primejdios.
Parintii chiar spun ca in clipa in care crezi ca esti mantuit ai si pierdut mantuirea.
Eu insa ma refeream la altceva. Citind cartea lui Yannaras m-a frapat in primul rand tonul extrem de tafnos, agresiv chiar pe alocuri. Apoi faptul ca exagereaza anumite aspecte.
Ajunge sa se ia pana si de formula " acum si pururea si in vecii vecilor " pe care o considera perimata si invechita.
Omului asta pare ca nu ii convine nimic. Spre sfarsitul cartii face apologia evolutionismului si sustine ca biserica ramane cantonata in mituri atunci cand invata crearea lumii dupa Scriptura si sfintii parinti.
O sa-mi spuneti ca are dreptate in privinta faptului ca exista multi crestini care confunda credinta cu formalismul. Poate ca asa e. Dar pe de alta parte, pot eu sa ma consider superior acelora si sa zic precum fariseul, multumesc ca nu sunt ca ei ?
Fiecare cred ca trebuie sa se vada intai pe sine si apoi sa-i observe pe altii.
Nu suntem in situatia de a arunca cu piatra.
Apoi depinde ce intelegeti prin conservarea eului.
Daca intelegeti dorinta omului ca persoana de a exista pentru totdeauna, de a fi constient de sine pentru totdeauna, eu unul nu vad nimic rau in asta.
Nu am auzit pana acum pe cineva care sa zica ca el doreste sa se anihileze, sa nu mai existe.
Cred ca Yannaras a vrut intentionat sa socheze de dragul de a soca, asta e scopul cartii.
Si mai cred ca speculeaza anumite lucruri. E un maestru al speculatiei.
Asta e parerea mea.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.11.2012, 12:26:15
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Ca o completare as mai adauga ca pentru Yannaras chiar si dogmele bisericii sunt forme ale blindajului psihologic. Cu alte cuvinte, parintii ar fi consfintit in sinoade dogmele de credinta lasate de Mantuitorul ca sa-si blindeze eul sau ca sa nu-l blindeze pe al nostru.
Cu astfel de exagerari eu nu pot fi de acord.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.11.2012, 12:27:10
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Corectare : " sa ni-l blindeze pe al nostru"
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.11.2012, 14:09:16
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.251
Implicit

Bogdan81, în primul rând țin să-ți mulțumesc pentru că ți-ai exprimat public iritarea produsă de cartea lui Yannaras. Te asigur că n-ai fost singurul cititor enervat de curajul profesorului grec de a pune pe tapet aceste lucruri despre care puțini oameni ai Bisericii îndrăznesc să vorbească deschis, "la lumina zilei".
Totuși, dincolo de tonul țâfnos al expozeului, ar trebui să vezi că Yannaras oferă acolo schița unei extraordinar de profunde distincții în zona întrebărilor grele la care trebuie să răspundă ortodoxia. Una dintre ele sună cam așa: care este cea mai adevărată religie? Și avem un răspuns suprinzător: niciuna. Păi cum așa, creștinismul (ortodox) nu este o religie? Nu este o religie, este ceva mult mai puternic decât o religie: este arătarea în spațiu și timp a Împărăției lui Dumnezeu, Biserica. Și atunci cum un asemenea proiect divin de o măreție și putere absolute, se înfățișează astăzi sub forma religiosului, a birocrației sacralizate, a blocajelor nenumărate întâlnite "pe teren" adică în real. De aici încep dificultățile, fiindcă în loc să ne cercetăm pe noi înșine cu mare atenție și smerenie, ne cheltuim energia în apologetici irealiste și neconvingătoare marcate în mod limpede de automulțumire narcisistă . Yannaras reface traseul recăderii treptate și lente a bisericescului în religios, pornind de la portretul omului religios așa cum a fost el alcătuit de cercetătorii religiilor, descoperind prin contrast tipologia fără precedent a omului eclezial. Mai departe, nu face altceva decât să ofere un material bogat de reflecție teologiei contemporane care poate să conducă la o reinserție duhovnicească în bisericesc a omului postmodern hipnotizat de religie.
De obicei, când cineva ne spune adevărul în față reacționăm negativ, trufaș și schismatic. Dacă rămânem doar cu asta, e un semn că nu prea vrem să fim treziți din somnul dulce al autoamăgirii. De-aia reținem doar efectul dureros al bisturiului nu însă și malignitatea tumorii pe care o taie și o îndepărtează în vederea însănătoșirii noastre. Privit prin lentila instinctului, chirurgul este un călău și un vrășmaș, fiindcă ne provoacă durere, disconfort, suferință. Yannaras lasă problema chirurgiei pe seama Bisericii, își cunoaște limitele și posibilitățile sale de acțiune din postura de laic, având în continuare încredere în capacitatea eclessiei de autoregenerare întru Duhul Sfânt. Într-o discuție privată cu Yannaras, mi-a spus că el este doar un fel de asină a lui Valaam (Numeri 22: 23-31), nimic mai mult, fiindcă noi înșine, fiecare în parte, suntem un amestec nedefinit de religios și bisericesc, de egocentrism sacralizat și tindere către eliberarea de acest obstacol deosebit de puternic, ego-ul, cel mai adânc și periculos colaborator al împărăției întunericului în om.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.11.2012, 14:42:11
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Pastrand proportiile si fortand putin nota eu as spune ca Yannaras sesizeaza aceleasi aspecte,intr-un anumit fel, pe care le-a invocat si Hipolit din Roma in disputa cu Papa Calixt,cu privire la disciplina ecleziala, si desi istoria pare sa fi legitimat cumva abordarea Papei Calixt(fiind mai umana nu neaparat mai buna sau mai corecta,dar mai permisiva,mai usor de acceptat la nivel de mase) eu,recunosc,sunt de partea lui Hipolit intrucat cred ca desi istoria a fost potrivnica conceptiei lui finalui ei,al istoriei,ii va fi favorabila intrucat, subiectiv fiind,cred ca prima abordare genereaza credinta si a doua genereaza religia.Multi s-au grabit sa spuna ca aceea critica a lui Hipolit deschidea usa spre rigorism dar eu cred ca a avut aceasi idee ca si Yannaras,a realizat anumite aspecte(si cata dreptate i-a dat istoria nescrisa)putandui-se reprosa eventual,ca si in cazul lui Yannaras,cum spun alti cititori,o abordare agresiva dar aceea agresivitate era una doar la prima vedere,cel putin in cazul lui Hipolit ea ascundea o dezlantuita pasiune spre un crestinism curat,poate mult prea curat pt a scapa din ideal.Ca si in aceea situatia cred ca Yannaras va pierde in raport de intentia sa,la nivel general si va primi exact reversul intentei sale,si primele strigate de condamnare vad ca deja rasuna-n fundal, dar prefer sa nu-mi argumentez acesta ultima afirmatie,pentru a nu ineca totul in scepticism,ci lasand ca timpul si pronia divina sa duca lucrurile in sensul dorit de Dumnezeu.Totusi,pacatos fiind,intr-un ultim acces de malitiozitate nejustificata nu ma pot abtine sa nu remarc ca vechi probleme nesolutionate la un anumit moment,sau solutionate doar intr-o logica vremelnica,nu fac decat sa reapara si sa te bantuie intr-o forma sau alta.Tragedia timpurilor ar fi aceea de a se ajunge la acelasi final pe aceisi logica de atunci.Atunci da,scepticul din mine va zambi cu amaraciune dar si cu indiferenta cinica a unor versete din Ecclesiastul.Scuze pt interventia sarita de pe fix si ambigua,este o marca personala inregistrata :)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.11.2012, 21:03:34
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Ca o completare as mai adauga ca pentru Yannaras chiar si dogmele bisericii sunt forme ale blindajului psihologic. Cu alte cuvinte, parintii ar fi consfintit in sinoade dogmele de credinta lasate de Mantuitorul ca sa-si blindeze eul sau ca sa nu-l blindeze pe al nostru.
Cu astfel de exagerari eu nu pot fi de acord.
Mie nu mi s-a parut, din contra spunea ceva de genul ca dogmele n-au fost formulate de Sfintii Parinti in scopul impunerii unor principii ideologice obligatorii, la care sa aderi necritic, ci acestea trebuiau sa serveasca drept premisa pentru propriul rationament, cunoasterea rezultand din participarea la experienta liturgica si nu prin simpla intelegere a formularilor experientei bisericesti.

Codificarea formularilor experientei bisericesti este intreprisa prin hotararile Sinoadelor Ecumenice. Deja primul sinod ecumenic (325) redacteaza marturisirea credintei in scopul de a proteja exprimarea experientei de semnificante amagitoare sau cu o interpretare multipla. Insa pe atunci, confesiunea codificata functiona ca termen (limita-delimitare a experientei comune) si nu ca substitute a experientei. Confesiunea functiona ca simbol: punct de pornire, ce contribuia, coordona accesul personal la stradania comuna a Bisericii, fara ca punctul de pornire semnificant sa se autonomizeze in raport cu experienta semnificata.

Last edited by ioanna; 11.11.2012 at 21:26:48.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.11.2012, 21:41:09
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

,,Dar numai de EL!....Atat." Introducerea la ,,Contra Religiei",denumita ,,Nota editorului", facuta de catre Sorin Dumitrescu este mai mult decat clarificatoare cu privire la intentia autorului.Cel putin cele doua exemple cu privire la adevarata comuniune euharistica,de la finalul introducerii,incep sa le percep ca avand un spirit profetic in ele in raport de ceea ce situatia existenta,in multe cazuri,nu poate oferi. Sper ca cel care a facut introducerea sa nu fie si el inclus in categoria ,,the most evil of all evils" :) sau daca cineva trece de primele trei file (atat are comentariul sau) si se duce direct la ,,Noi si icoana"(nu am regretat niciodata ca am cumparat acesta carte)se lamureste pe deplin cu privire la optica editorului,una profund ortodoxa,fie si pentru unul ca mine :)

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 11.11.2012 at 21:51:48.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.11.2012, 21:55:35
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Catalin, multumesc pentru precizarile legate de teologia post-patristica.
Intr-adevar, se simte in biserica un duh oarecum strain, care incearca sa puna totul la indoiala, sa reevalueze totul, uneori de pe pozitii neclare, ambigue, ca sa nu folosesc termeni mai duri.
Iata, de pilda, sunt acum unii teologi care incearca sa-l scoata si pe Sf. Isaac Sirul nestorian. Sigur ca aceasta e o alta discutie dar acestea nu sunt semne bune.
Pare ca se relativizeaza totul, chiar si in credinta unde lucrurile nu ar trebui sa stea asa.
Dar revenind la cartea lui Yannaras, cred ca nu degeaba parinti athoniti imbunatatiti precum Teoclit Dionisiatul, Paisie Aghioritul, Porfirie si altii au sesizat cu durere instrainarea unor teologi, printre care si Yannaras de viata adevarata a bisericii.
Eu am exprimat doar propria mea parere, care de altfel e una moderata.
Cartea nu are numai vicii, dar per total, cred ca mai mult induce in eroare si zapaceste.
Sunt multe exemple si ar fi prea greu sa le reiau.
Imi amintesc o discutie pe care am avut-o cu tatal meu legata de cartea lui Yannaras.
El nu citise cartea, insa eu am incercat atunci sa iau apararea lui Yannaras zicand ca multi crestini practica mai degraba un soi de formalism superstitios, crezand, asa cum spunea domnul N Priceputu, ca daca dau ceva lui Dumnezeu, primesc la schimb mantuirea, ca un fel de targ ieftin. Tata insa mi-a raspuns ca aceia care gandesc asa nu sunt cu adevarat crestini, si in consecinta nu merita sa pierdem vremea criticandu-i.
Plus ca apare si pericolul ca noi sa ne credem mai buni decat ei, osandindu-i.
De aceea am zis ca lucrarea lui Yannaras se ocupa mai mult de necrestini decat de crestini, deoarece aceia care privesc mantuirea ca pe un troc ieftin, cu siguranta nu se pot numi crestini, chiar daca cu numele sunt.
Pericolul cartii lui Yannaras este ca poate abate atentia credinciosului de rand care se lupta cu propriile patimi si pacate catre judecarea celorlalti sau catre chichite de genul unor canoane mai putin actuale sau invechite, cum e acel canon legat de femeia lauza.
Tatal meu chiar mi-a zis atunci ceva de genul : nu ma intereseaza asemenea lucruri, ci m-ar interesa daca ai gasi o talcuire frumoasa la un pasaj evanghelic, ceva profund, asa cum au scris parintii Staniloae, Galeriu si altii.
Ca nod in papura putem gasi, dar nu cred ca foloseste nimanui.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 11.11.2012, 13:47:03
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Nu suntem in situatia de a arunca cu piatra.
Apoi depinde ce intelegeti prin conservarea eului.
Daca intelegeti dorinta omului ca persoana de a exista pentru totdeauna, de a fi constient de sine pentru totdeauna, eu unul nu vad nimic rau in asta.
Nu am auzit pana acum pe cineva care sa zica ca el doreste sa se anihileze, sa nu mai existe.
Hristos, și după El apostolii, n-au aruncat cu piatra atunci când au fost critici la adresa unor practici, mai trâziu erezii. Au condamnat niște devieri.

Conservarea eului e conservarea egoismului, e imposibilitatea de a te transcende, e neputința de a te jertfi, mimând, însă, ipocrit, jertfa. E o încercare de a te pune bine cu Dumnezeu continuând să te iubești pe tine însuți, refuzând lepădarea de sine pe care a cerut-o Hristos, refuzând crucea. E un fel de a înțelege religia ca pe o poliță de asigurare: plătesc ceva aici (nu prea mult, dacă se poate), ca să am parte de bunătăți veșnice, de nemurire. E o centrare pe sine, nu e dragostea care uită de sine și care-l înveșnicește pe cel ce o manifestă.

Felul ăsta de a te raporta la divinitate e comun tuturor religiilor. Creștinismul e (trebuie să fie), însă, altceva. E lepădarea de omul vechi, firesc, lepădarea de orice grijă sau frică, încredințarea totală în mâinle lui Hristos; fără rezerve.

În ce-l privește pe Yannaras, mărturisesc că și pe mine m-a cam pus pe gânduri, venind cu o critică atât de severă. Poate e discutabil, poate nu trebuie îmbrățișat cu totul; dar cel puțin în unele aspecte mi se pare că are dreptate.

Last edited by N.Priceputu; 11.11.2012 at 13:50:23.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Inainte de Christos si dupa Christos Decebal Dogmatica 5 04.09.2012 18:59:26
conferinte mirela.b Generalitati 0 09.07.2011 17:42:43
Conferinte - Dan Puric anaana71 Generalitati 23 01.03.2010 22:33:47
Iisus Christos descris de Publius Lentullus lareine Generalitati 28 08.01.2010 17:38:28
Conferinte Ortodoxe C.tin Stiri, actualitati, anunturi 4 24.11.2008 14:43:57