Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.11.2012, 05:04:01
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

9. Universul este finit sau infinit? Are limite spațiale? Dar limite temporale? Argumentați cu citate scripturistice dacă Universul are sfârșit sau nu?

R: Universul este finit și are limite spațiale, fiind așa cum s-a spus, o sferă mărginită de apele de deasupra:

„Învățații profani numesc corp tare, corpul care este solid și plin, în opoziție cu corpul geometric; corpul geometric își are existența numai în dimensiuni, adică în lățime, adâncime și înălțime; corpul tare, pe lângă dimensi¬uni, are și rezistență. Scriptura obișnuiește să nu¬mească «întăritură» ceea ce este tare și rezistent; de multe ori folosește acest cuvânt despre aerul condensat, ca atunci când spune: «Eu întărind tunetul» (Amos IV, 13)… Și aici, dar, socotim că acest cuvânt a fost pus pentru a arăta o natură tare, în stare să țină apa, care alunecă și se împrăștie ușor.” (Sfântul Vasile Hexaimeron)

La fel grăiește și Fericitul Augustin:
„Cu acest raționament unii învățați de-ai noștri atacă poziția celor ce refuză să creadă că există ape deasupra cerurilor în timp ce susțin că steaua a cărei traiectorie este în înalturile cerului este rece. Astfel ei vor sili pe necredincios să admită că apa se găsește acolo nu într-un stadiu vaporos ci sub forma gheții. Dar orice natură ar avea apa și orice fel ar fi de existență a ei acolo, noi trebuie să nu punem la îndoială că ea se află în acel loc. Autoritatea Scripturii în această privință este mai mare decât orice ingeniozitate omenească.”

„Așadar, când voia să zică „cerul cerului”, a zis „cerurile cerurilor”, ceea ce însemnează cerul de deasupra tăriei; iar când spune „apele de deasupra cerurilor” (la fel), potrivit obiceiului limbii evreiești, este numit cu pluralul „ceruri” fie aerul și tăria, fie cele șapte zone ale tăriei, fie tăria.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica)

Fiind creat, universul are evident și limite temporale, prima fiind începutul său. Citatele scripturistice se găsesc din abundență, Cartea Apocalipsei întreagă vorbește de sfârșitul lumii acesteia, sunt lucruri deja arhicunoscute în Biserică de toți credincioșii.

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.11.2012, 05:08:17
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

10. Ce spune teologia ortodoxă despre cauza existenței universului? Dar știința (contemporană)?
Argumentați răspunsul cu citate scripturistice și patristice.


R: Cauza existenței universului este Dumnezeu, Creatorul tuturor și „Cauza cauzelor” ca să spunem așa.

“La început a făcut Dumnezeu cerul și pământul.” (Facerea 1,1)
„Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau bune foarte.” (Facerea 1,31).

Sfântul Ioan Damaschin afirmă că Dumnezeirea „este mai presus de toate, este în afară de orice ființă, pentru că este supraființială, mai presus de cele ce sunt” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I, cap 8.), amintindu-ne că “în aceste învățături am fost instruiți din cuvintele sfinte, după cum a zis dumnezeiescul Dionisie Areopagitul: Dumnezeu este cauza și principiul tuturor, este ființa existențelor, viața viețuitoarelor, rațiunea existențelor raționale, spiritualitatea existențelor spirituale”( Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I, cap 12.)

Știința (contemporană) fiind atee sau agnostică, emite teorii ateiste despre cauza universului care fie apare din întâmplare (prin ciocnire a doua universuri paralele), fie din cauze naturale, opunându-se astfel revelației dumnezeiești.

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.11.2012, 05:10:41
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

11. Care este centrul universului din punct de vedere al scopului? Argumentați răspunsul teologic ortodox cu citate scripturistice. Ce afirmă „Principiul antropic” și unde apare el?

R: Omul este cununa creației. Universul este antropocentric, mai precis este Hristocentric.
“Pentru că întru El au fost făcute toate, cele din ceruri și cele de pe pământ, cele văzute, și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie începătorii, fie stăpânii. Toate s-au făcut prin El și pentru El. El este mai înainte decât toate și toate prin El sunt așezate. Și El este capul trupului, al Bisericii; El este începutul, întâiul născut din morți, ca să fie El cel dintâi întru toate.” (Coloseni 1,16-18)

„În fizică și cosmologie, principiul antropic (din greacă anthropos - om) este un argument filosofic cum că observațiile din Universul fizic trebuie să fie compatibile cu viața conștientă care le observă. Susținătorii argumentului motivează că astfel se explică de ce Universul are exact vârsta și constantele fizice fundamentale care fac posibilă apariția și găzduirea vieții conștiente. Principiul a fost formulat în 1961 de către astronomul Robert Dicke (1916-1997), care s-a bazat pe unele lucrări ale fizicianului englez Paul Dirac: "Universul are proprietățile pe care le are și pe care omul le poate observa, deoarece, dacă ar fi avut alte proprietăți, omul nu ar fi existat." (extras din http://ro.wikipedia.org/wiki/Principiul_antropic)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.11.2012, 05:13:52
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

12. Ce este timpul? Precizați daca este posibil, definiții de dicționar ale timpului?

R: Decât definițiile sterile de dicționar, cu mult mai ziditoare sunt cuvintele Sfinților:

„Când însă trebuia adusă între existența și lumea aceasta – mai întâi o școală și ca un loc de învățătură a sufletelor omenești, apoi, ca să spun pe scurt, ca o locuință potrivită tuturor celor supuși nașterii și stricăciunii -, atunci, de aceeași natură cu lumea, cu viețuitoarele și plantele din lume, a adus la existență și scurgerea timpului, care se grăbește totdeauna, trece mai departe și nu-și oprește deloc drumul… De la acest fapt a pornit Moise pentru a vorbi despre lume, învățându-ne cu înțelepciune despre facerea lumii, zicând: «de început au făcut», adică: la începutul acesta al timpului.” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)

Fericitul Augustin afirmă că lumea și timpul au fost create împreună: „lumea nu a fost creată în timp, ci odată cu timpul”. Lumea nu poate exista în afara timpului, procul dubio mundus non factus est in tempore sed cum tempore (P.L. 41, 322).

„Așadar, eu doresc să știu puterea și natura timpului cu care măsurăm mișcările corpurilor și zicem, de pildă, că acea mișcare este de două ori mai lungă decât aceasta. Nu cercetez faptul că o zi se numește nu numai rămânerea soarelui deasupra pământului, așa precum altceva este ziua și altceva este noaptea, dar chiar mișcarea lui în cerc de la răsărit la apus, așa cum zicem: «Atâtea zile au trecut» – căci cu nopțile lor se numesc atâtea zile și nu sunt socotite izolat spațiile nopților -, așadar dat fiindcă o zi se împlinește prin mișcarea în cerc a soarelui de la răsărit la apus, întreb, oare mișcarea însăși este o zi sau întârzierea însăși în care se face mișcarea, sau și una și alta? Căci dacă ziua ar fi prima schimbare, atunci nu ar mai exista ziua, chiar dacă soarele ar fi făcut acea cursă în atâta spațiu de timp cât este durata unei ore. Dacă este a doua schimbare, atunci nu ar mai exista ziua, dacă durata de la răsăritul soarelui până la celălalt ră¬sărit ar fi atât de scurtă cât de scurtă este durata unei ore, atunci soarele ar face ocolul de douăzeci și patru de ori, ca să se împlinească o zi. Dacă este, însă, și una și cealaltă nu s-ar mai numi zi dacă soarele ar face tot înconjurul circuitului său în interval de o oră, nu s-ar mai numi zi nici aceea dacă soarele ar înceta și ar trece atâta timp cât pune de obicei soarele ca să facă tot înconjurul de la o dimineață până la cealaltă dimineață.

Așadar, eu nu întreb ce este realitatea care se cheamă zi, și ce este timpul, pe care, măsurând circuitul soarelui, am putea spune că el 1-a făcut în jumătate de spațiu a timpului trecut, mai puțin decât de obicei, dacă ar fi trecut într-un atât de mare spațiu de timp, cât trec douăsprezece ore. Dacă am compara ambele timpuri, l-am numi pe acela simplu, pe acesta dublu, chiar dacă uneori soarele, de la răsărit până la răsărit, ar face circuitul când în acela simplu, când în acesta dublu.

Așadar, nimeni să nu-mi spună că timpurile sunt mișcările corpurilor cerești, pentru că odată, când soarele se oprise după dorința cuiva, ca să termine un război victorios, soarele stătea, dar timpul mergea. În adevăr, acea luptă a fost purtată și terminată în spațiul său de timp, care să-i fie de ajuns…

Așadar timpul nu este mișcarea corpului.” (Fericitul Augustin Confessiones)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.11.2012, 05:16:39
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

12. Ce este timpul propriu?

R: Acesta nu pare a fi o întrebare din domeniul teologiei dogmatice, sărim peste.

13. Care este definiția timpului în fizică? De ce doar această definiție este potrivită pentru cosmologie (și cosmogonie)?

R: Nu înțelegem sensul acestei întrebări. Pentru ce cosmologie (și cosmogonie) este potrivită „doar această definiție a fizicii”? Întrucât ni se pare evident că nu poate fi vorba de cosmologia (și cosmogonia) bisericească, trecem mai departe.

14. Ce este dilatarea temporală? Ce teorie științifică o explică? Precizați dovezile practice care arată fără echivoc dilatarea temporală (conform relativității restrânse și relativității generalizate).

R: Deja s-a ieșit din cadrul „teologiei dogmatice” și s-a intrat pe alt tărâm, unul științific laic, profan, secularizat. Se poate eventual parcurge ca hobby în timpul liber, dar examen la așa ceva?

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.11.2012, 05:23:10
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

15. Precizați timpul necesar pentru ca lumina emisă de Soare să ajungă la planeta Pământ?

R: De ce? Care ar fi implicațiile dogmatice?

16. Precizați durata zilei terestre. Care sunt factorii care determina această durată?

R: „Ziua terestră” este concept științific modern străin revelației tradiționale bisericești. Aici avem doar ziua solară și ziua siderală, nu există „zi terestră”.

«Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.»

Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…

Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)

La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin

„«Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte». Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: «Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia».” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )

„«Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață», adică durata unei zile și a unei nopți…

«Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una»

A spus «una»,

- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: «zi una» este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;

- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)

„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)

„«Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte.» A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.

A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…

Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)

Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației.

Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:

„Așadar, în cele trei zile, la porunca dumnezeiască, răspândindu-se și adunându-se lumina, s-a făcut ziua și noaptea.”

Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: «Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat». Prin cuvintele «le-ai întemeiat» a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit «la timpuri, la semne, la zile și la ani».

„După cum se dă numirea anului de sideral și tropic, asemenea și ziua este de 2 feluri: Zi solară sau firească, și zi siderală adică politicească, sau astronomică.

Ziua firească este vremea cea dela răsăritul soarelui deasupra orizontului, până la apunerea lui sub orizont; a căruia împotrivnică vreme, adică cea dela apusul soarelui până la răsărirea lui deasupra orizontului, noapte se numește. Iar ziua politicească sau astronomică adică siderală este vremea de 24 ceasuri (ore), - timpul ce trece de când o stea pleacă de la un meridian adică dintr-un punct oarecare, și ajunge din nou în acel punct: - pentru aceea zilele siderale sunt de o potrivă una cu alta, pe când cele firești, dela schimbarea cea de iarnă până la cea de vară, zilele cresc, și iarăși dela aceasta până la cea de iarnă se micșorează.”... (Schimonahii Arsenie și Teofilact)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.11.2012, 05:26:46
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

17. Precizați durata anului terestru (în funcție de zile). Care sunt factorii care determina această durată?

R: Același ca și mai sus, nu există nici „an terestru”, ci doar „an solar” și „an sideral”.
Anul solar este durata rotației ciclice soarelui în cercul zodiacal de la un semn la același. Durata sa medie este de 365¼ — 1/300 de zile siderale.

Anul sideral este durata învârtirii ciclice a cerului înstelat de la un semn la același, timp de 365 de zile siderale.

18. Precizați care este argumentul Sfântului Ioan Damaschin pentru faptul că nu se poate măsura durata temporală a primelor trei zile ale creației.

R: Aici avem de face cu o gafă teologică de proporții a autorului (dacă nu cumva făcută intenționat…). Acesta a repetat-o în diverse împrejurări, ceea ce arată o anumită persistență în această eroare evidentă.

Pasajul cu pricina sună astfel: “înainte de întemeierea lumii, când nu era soare care să despartă ziua de noapte, nu era un veac care să se poată măsura.” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 1.)

„Înainte de întemeierea lumii” nu înseamnă câtuși de puțin primele trei zile ale creației, lumea (cosmosul, universul, Pământul) s-a întemeiat „la început”, adică în ziua 1!
Durata temporală a primelor trei zile se măsura exact și era aceeași cu celelalte 4 zile ale săptămânii facerii:

„Acum, [după ziua a 4-a a Facerii] după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci [în primele 3 zile ale Facerii], la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron), etc.

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.12.2012, 15:04:51
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
Există concordanță între cosmogonia Sfintei Scripturi și cosmologia științifică conform teoriei Big Bang-ului? Enumerați câteva concordanțe în caz afirmativ, sau neconcordanțe în caz contrar.
In general teologii nu fac concordante, nu suprapun stiinta peste teologie, caci suprapunerea e intr-un fel abuziva, fiind doua forme de cunoastere distincte, ci intepreteaza teologic ideile de rationalitate si devenire a universului, se folosesc de cercetarea stiintifica in argumentarea teologica a invataturii de credinta despre crearea lumii conform Revelatiei. Intr-o prelegere despre "Puterea cuvantului", tinuta in 13 mai 2009, IPS Bartolomeu Anania a atins si subiectul Big Bang. Redau un fragment din prelegere:

"În ultima vreme m-am oprit asupra unei teorii cosmogonice care, datând de pe la mijlocul secolului trecut, a întrunit deja adeziunea celor mai mulți oameni de știință în domeniu. E vorba de teoria Big Bang. Big Bang este o expresie inventată de un astronom englez, care s`ar traduce „Marea Explozie", un fenomen extrem de rapid și de dimensiuni incomensurabile: începutul universului. E vorba de enorma energie răspândită în spațiu, care la un moment dat se condensează într`un grăunte de materie nu mai voluminos decât nucleul unui atom. La rândul său, grăuntele explodează în particule de materie care, prin expansiune în spațiu, vor deveni corpurile universului astral.

După calculele savanților, acest fenomen s`ar fi petrecut acum vreo 15 miliarde de ani (cam atât se apreciază de către astronomi că ar fi vârsta universului). Față de această uriașă durată, fenomenul Big Bang s-a petrecut într-o unitate de timp infinitesimală. Dacă a milioana parte dintr-o secundă se exprimă cifric prin 10 -7, durata exploziei Big Bang a fost calculată cifric la 10 -43, ceea ce înseamnă o mică fracțiune dintr`o milionime de secundă.

Concluziile științifice se opresc aici. Savanții nu pot pătrunde în ceea ce a fost înainte de Big Bang, cu alte cuvinte, dacă energia primordială și acel minuscul grăunte din care s-a născut și a crescut universul au fost create de cineva. Această tăcere (numită și „peretele lui Plank") lasă loc neantului. Or, neantul este însăși negația existenței, tăgada a ceea ce poate fi. Ceea ce însă nu au cutezat astronomii, a intuit poetul nostru național, Eminescu, în scrisoarea I, la vremea când încă nu se știa nimic despre teoria fenomenului Big Bang:

Dar deodat-un punct se mișcă... cel întâi și singur. Iată-l
„Cum din chaos face mumă, iară el devine Tatăl.
„Punctu-acela de mișcare, mult mai slab ca boaba spumii,
„E stăpânul fără margini peste marginile lumii..."

Iată puterea cuvântului eminescian mărturisind literar ceea ce fizicienii și astronomii au evitat să mărturisească (deși nu puteau gândi altfel), anume puterea cuvântului creator al lui Dumnezeu!

Și pentru că știm, științific, că fenomenul Big Bang implică și enorme explozii ale temperaturilor înalte și că aceste explozii au azvârlit în spațiu corpuri incandescente (care, în timp, aveau să se răcească treptat), accesul rațiunii noastre la înțelegerea lapidarului text biblic devine mult mai ușor. Prin cuvintele Creatorului: „Să fie lumină!", lumina necreată care zăcea latent în ființa lui Dumnezeu s-a activat în mai puțin de o milionime de secundă și a inundat spațiul infinit al universului finit."

extras din "Puterea cuvantului", rev. Tabor
http://www.tabor-revista.ro/in_ro.ph...sdfootnote1sym

Last edited by ioanna; 02.12.2012 at 15:16:46.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.12.2012, 15:18:36
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Papa: înainte de Big-Bang este Dumnezeu

Universul nu a apărut în urma unui „accident", iar creștinii ar trebui să respingă din start această idee, a declarat Papa Benedict al XVI-lea.

„Contemplându-l [Universul], noi suntem invitați să citim ceva profund în paginile sale: înțelepciunea Creatorului, creativitatea fără margini a lui Dumnezeu", a spus suveranul pontif, ieri, în timpul predicii pe care a prezentat-o în biserica Sf. Petru, în prezența a 10.000 de credincioși.

Papa a precizat că teoriile științifice cu privire la originile și formarea Universului și a ființei umane nu sunt neapărat în conflict cu credința creștină, dar lasă multe întrebări fără răspuns. „În frumusețea lumii, în tainele sale, în măreția și în rațiunea ei... nu putem să facem altceva decât să ne lăsăm călăuziți către Dumnezeu, creatorul cerurilor și al pământului."

Benedict al XVI-lea a vorbit uneori despre evoluție, însă s-a referit destul de rar la concepte precum evenimentul Big Bang, despre care unii oameni de știință presupun că ar fi condus la apariția Universului în urmă cu 13,7 miliarde de ani, notează Reuters.

Vaticanul susține, în prezent, ideea că evoluționismul este o teorie științifică valabilă și consideră că nu există motive temeinice pentru a susține că Dumnezeu nu a folosit procesul evoluției naturale pentru formarea ființelor umane. Altfel spus, Biserica Romano-Catolică respinge creaționismul, respectiv ideea că Dumnezeu a creat lumea în 6 zile, prin cuvântul Său. Relatarea din cartea Geneza (Facerea) este considerată de teologii catolici doar o alegorie prin care este prezentată facerea lumii.

Afirmațiile Papei vin să le reînnoiască pe cele din 2007, când Benedict al XVI-lea a declarat că tensiunea dintre creaționism și evoluționism reprezintă o „absurditate". „Acestea sunt prezentate ca alternative care se exclud reciproc. Acest război este absurd pentru că... există numeroase dovezi științifice în favoarea evoluției, care apare astfel ca un fapt real, pe care trebuie să-l observăm."


Teoria îmbrățișată de Vatican este respinsă însă de teologii și creștinii conservatori care susțin creaționismul biblic și care interpretează cartea Geneza ca relatare istorică, nu ca alegorie.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 03.12.2012, 14:52:55
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
In general teologii nu fac concordante, nu suprapun stiinta peste teologie, caci suprapunerea e intr-un fel abuziva, fiind doua forme de cunoastere distincte, ci intepreteaza teologic ideile de rationalitate si devenire a universului, se folosesc de cercetarea stiintifica in argumentarea teologica a invataturii de credinta despre crearea lumii conform Revelatiei. Intr-o prelegere despre "Puterea cuvantului", tinuta in 13 mai 2009, IPS Bartolomeu Anania a atins si subiectul Big Bang. Redau un fragment din prelegere:
Parerea mea e ca Mitropolitul a incercat sa faca o paralela a ceea ce stiu crestinii cu efortul oamneilor de stiinta de a descoperi adevarul prin mijloacele lor, nu neaparat sa spuna ca teoria ar fi adevarata. In mare oamenii de stiinta au afirmat ceva asemanator cu crearea luminii din prima zi a Facerii, iar apoi crearea universului si a vietii. Desigur, la nivelul permis de cunoasterea doar stiintifica, noi in Revelatie avem firul complet al evenimentelor. O alta descoperire a oamenilor de stiinta, care confirma ce scrie in revelatie, de data asta cu o mai mare acuratete, este descoperirea adevarului ca toti oamneii am avut o Eva comuna si un Adam comun.
P.S. De fapt nu exista un conflict intre stiinta adevarata si teologie. Doar ca la un moment dat stiinta si-a atins niste limite si a incercat sa intre si in domeniul speculatiei, in cazul microcosmosului si macrocosmosului. Adica din ce sunt formate cele mai mici particule, cum e alcatuit universul, cum s-a format, cum a aparut viata, cum s-a dezvoltat, etc. Pentru ca nu vrea sa lase ceva nelamurit si o portiune neacoperita, a acceptat si teorii care se bazau mai mult pe speculatii, nu pe demonstatii sau arguemente, asta din lipsa altor teorii mai solide.

Last edited by catalin2; 03.12.2012 at 14:57:31.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
big-bang, cosmogie, evoluționism teist, facere, geocentrism

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Biblia in original Florin-Ionut Despre Sfanta Scriptura 49 17.06.2016 17:14:13
Chestionar licenta (am nevoie de raspunsurile voastre) sourire Generalitati 18 26.05.2011 12:00:48
Original Apocalipsa? JeanneArc Secte si culte 3 20.11.2010 16:21:37
Mic chestionar legat de credinta(inceputuri, rataciri etc.) sophia Despre Biserica Ortodoxa in general 16 04.01.2010 22:23:02
Chestionar eudeea Despre Biserica Ortodoxa in general 1 04.09.2009 17:33:06