Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.11.2012, 05:10:41
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

11. Care este centrul universului din punct de vedere al scopului? Argumentați răspunsul teologic ortodox cu citate scripturistice. Ce afirmă „Principiul antropic” și unde apare el?

R: Omul este cununa creației. Universul este antropocentric, mai precis este Hristocentric.
“Pentru că întru El au fost făcute toate, cele din ceruri și cele de pe pământ, cele văzute, și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie începătorii, fie stăpânii. Toate s-au făcut prin El și pentru El. El este mai înainte decât toate și toate prin El sunt așezate. Și El este capul trupului, al Bisericii; El este începutul, întâiul născut din morți, ca să fie El cel dintâi întru toate.” (Coloseni 1,16-18)

„În fizică și cosmologie, principiul antropic (din greacă anthropos - om) este un argument filosofic cum că observațiile din Universul fizic trebuie să fie compatibile cu viața conștientă care le observă. Susținătorii argumentului motivează că astfel se explică de ce Universul are exact vârsta și constantele fizice fundamentale care fac posibilă apariția și găzduirea vieții conștiente. Principiul a fost formulat în 1961 de către astronomul Robert Dicke (1916-1997), care s-a bazat pe unele lucrări ale fizicianului englez Paul Dirac: "Universul are proprietățile pe care le are și pe care omul le poate observa, deoarece, dacă ar fi avut alte proprietăți, omul nu ar fi existat." (extras din http://ro.wikipedia.org/wiki/Principiul_antropic)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.11.2012, 05:13:52
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

12. Ce este timpul? Precizați daca este posibil, definiții de dicționar ale timpului?

R: Decât definițiile sterile de dicționar, cu mult mai ziditoare sunt cuvintele Sfinților:

„Când însă trebuia adusă între existența și lumea aceasta – mai întâi o școală și ca un loc de învățătură a sufletelor omenești, apoi, ca să spun pe scurt, ca o locuință potrivită tuturor celor supuși nașterii și stricăciunii -, atunci, de aceeași natură cu lumea, cu viețuitoarele și plantele din lume, a adus la existență și scurgerea timpului, care se grăbește totdeauna, trece mai departe și nu-și oprește deloc drumul… De la acest fapt a pornit Moise pentru a vorbi despre lume, învățându-ne cu înțelepciune despre facerea lumii, zicând: «de început au făcut», adică: la începutul acesta al timpului.” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)

Fericitul Augustin afirmă că lumea și timpul au fost create împreună: „lumea nu a fost creată în timp, ci odată cu timpul”. Lumea nu poate exista în afara timpului, procul dubio mundus non factus est in tempore sed cum tempore (P.L. 41, 322).

„Așadar, eu doresc să știu puterea și natura timpului cu care măsurăm mișcările corpurilor și zicem, de pildă, că acea mișcare este de două ori mai lungă decât aceasta. Nu cercetez faptul că o zi se numește nu numai rămânerea soarelui deasupra pământului, așa precum altceva este ziua și altceva este noaptea, dar chiar mișcarea lui în cerc de la răsărit la apus, așa cum zicem: «Atâtea zile au trecut» – căci cu nopțile lor se numesc atâtea zile și nu sunt socotite izolat spațiile nopților -, așadar dat fiindcă o zi se împlinește prin mișcarea în cerc a soarelui de la răsărit la apus, întreb, oare mișcarea însăși este o zi sau întârzierea însăși în care se face mișcarea, sau și una și alta? Căci dacă ziua ar fi prima schimbare, atunci nu ar mai exista ziua, chiar dacă soarele ar fi făcut acea cursă în atâta spațiu de timp cât este durata unei ore. Dacă este a doua schimbare, atunci nu ar mai exista ziua, dacă durata de la răsăritul soarelui până la celălalt ră¬sărit ar fi atât de scurtă cât de scurtă este durata unei ore, atunci soarele ar face ocolul de douăzeci și patru de ori, ca să se împlinească o zi. Dacă este, însă, și una și cealaltă nu s-ar mai numi zi dacă soarele ar face tot înconjurul circuitului său în interval de o oră, nu s-ar mai numi zi nici aceea dacă soarele ar înceta și ar trece atâta timp cât pune de obicei soarele ca să facă tot înconjurul de la o dimineață până la cealaltă dimineață.

Așadar, eu nu întreb ce este realitatea care se cheamă zi, și ce este timpul, pe care, măsurând circuitul soarelui, am putea spune că el 1-a făcut în jumătate de spațiu a timpului trecut, mai puțin decât de obicei, dacă ar fi trecut într-un atât de mare spațiu de timp, cât trec douăsprezece ore. Dacă am compara ambele timpuri, l-am numi pe acela simplu, pe acesta dublu, chiar dacă uneori soarele, de la răsărit până la răsărit, ar face circuitul când în acela simplu, când în acesta dublu.

Așadar, nimeni să nu-mi spună că timpurile sunt mișcările corpurilor cerești, pentru că odată, când soarele se oprise după dorința cuiva, ca să termine un război victorios, soarele stătea, dar timpul mergea. În adevăr, acea luptă a fost purtată și terminată în spațiul său de timp, care să-i fie de ajuns…

Așadar timpul nu este mișcarea corpului.” (Fericitul Augustin Confessiones)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.11.2012, 05:16:39
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

12. Ce este timpul propriu?

R: Acesta nu pare a fi o întrebare din domeniul teologiei dogmatice, sărim peste.

13. Care este definiția timpului în fizică? De ce doar această definiție este potrivită pentru cosmologie (și cosmogonie)?

R: Nu înțelegem sensul acestei întrebări. Pentru ce cosmologie (și cosmogonie) este potrivită „doar această definiție a fizicii”? Întrucât ni se pare evident că nu poate fi vorba de cosmologia (și cosmogonia) bisericească, trecem mai departe.

14. Ce este dilatarea temporală? Ce teorie științifică o explică? Precizați dovezile practice care arată fără echivoc dilatarea temporală (conform relativității restrânse și relativității generalizate).

R: Deja s-a ieșit din cadrul „teologiei dogmatice” și s-a intrat pe alt tărâm, unul științific laic, profan, secularizat. Se poate eventual parcurge ca hobby în timpul liber, dar examen la așa ceva?

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.11.2012, 05:23:10
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

15. Precizați timpul necesar pentru ca lumina emisă de Soare să ajungă la planeta Pământ?

R: De ce? Care ar fi implicațiile dogmatice?

16. Precizați durata zilei terestre. Care sunt factorii care determina această durată?

R: „Ziua terestră” este concept științific modern străin revelației tradiționale bisericești. Aici avem doar ziua solară și ziua siderală, nu există „zi terestră”.

«Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.»

Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…

Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)

La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin

„«Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte». Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: «Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia».” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )

„«Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață», adică durata unei zile și a unei nopți…

«Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una»

A spus «una»,

- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: «zi una» este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;

- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)

„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)

„«Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte.» A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.

A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…

Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)

Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației.

Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:

„Așadar, în cele trei zile, la porunca dumnezeiască, răspândindu-se și adunându-se lumina, s-a făcut ziua și noaptea.”

Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: «Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat». Prin cuvintele «le-ai întemeiat» a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit «la timpuri, la semne, la zile și la ani».

„După cum se dă numirea anului de sideral și tropic, asemenea și ziua este de 2 feluri: Zi solară sau firească, și zi siderală adică politicească, sau astronomică.

Ziua firească este vremea cea dela răsăritul soarelui deasupra orizontului, până la apunerea lui sub orizont; a căruia împotrivnică vreme, adică cea dela apusul soarelui până la răsărirea lui deasupra orizontului, noapte se numește. Iar ziua politicească sau astronomică adică siderală este vremea de 24 ceasuri (ore), - timpul ce trece de când o stea pleacă de la un meridian adică dintr-un punct oarecare, și ajunge din nou în acel punct: - pentru aceea zilele siderale sunt de o potrivă una cu alta, pe când cele firești, dela schimbarea cea de iarnă până la cea de vară, zilele cresc, și iarăși dela aceasta până la cea de iarnă se micșorează.”... (Schimonahii Arsenie și Teofilact)

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.11.2012, 05:26:46
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

17. Precizați durata anului terestru (în funcție de zile). Care sunt factorii care determina această durată?

R: Același ca și mai sus, nu există nici „an terestru”, ci doar „an solar” și „an sideral”.
Anul solar este durata rotației ciclice soarelui în cercul zodiacal de la un semn la același. Durata sa medie este de 365¼ — 1/300 de zile siderale.

Anul sideral este durata învârtirii ciclice a cerului înstelat de la un semn la același, timp de 365 de zile siderale.

18. Precizați care este argumentul Sfântului Ioan Damaschin pentru faptul că nu se poate măsura durata temporală a primelor trei zile ale creației.

R: Aici avem de face cu o gafă teologică de proporții a autorului (dacă nu cumva făcută intenționat…). Acesta a repetat-o în diverse împrejurări, ceea ce arată o anumită persistență în această eroare evidentă.

Pasajul cu pricina sună astfel: “înainte de întemeierea lumii, când nu era soare care să despartă ziua de noapte, nu era un veac care să se poată măsura.” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 1.)

„Înainte de întemeierea lumii” nu înseamnă câtuși de puțin primele trei zile ale creației, lumea (cosmosul, universul, Pământul) s-a întemeiat „la început”, adică în ziua 1!
Durata temporală a primelor trei zile se măsura exact și era aceeași cu celelalte 4 zile ale săptămânii facerii:

„Acum, [după ziua a 4-a a Facerii] după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci [în primele 3 zile ale Facerii], la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron), etc.

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.11.2012, 05:29:17
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Un chestionar cosmologic original

19. Pentru a putea vorbi de timp în general, precum și despre durata temporală a zilelor creației așa cum apar ele descrise in Sfânta Scriptura în Facere cap 1, ce trebuie să precizăm mai întâi?

R: Chiar, ce trebuie să precizăm mai mult decât am făcut-o până acum?

20. Precizați care sunt cele două postulate ale Teoriei Relativității Restrânse. Cum au fost revizuite conceptele fundamentale ale fizicii teoretice, cum sunt timpul, distanța, masa, energia, cantitatea de mișcare?

R: Suntem cumva la politehnică?

21. Ce spune echivalența masei și a energiei din Teoria relativității despre materie? Precizați exemple practice care se bazează pe acest principiu?

R: Se pare că da!

22. Care au fost primii atomi ai materiei (ordinare) și din ce sunt ei constituiți? Unde anume și in urma cărui proces s-au sintetizat atomii din sistemul periodic (Mendeleev)?

R: Sau la chimie?

23. Precizați care sunt cele 3 stadii finale corespunzătoare sfârșitului ciclului de viața al unei stele?

R: Ba nu, poate la astronomie!

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.11.2012, 05:38:23
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Implicit Un chestionar cosmologic original

24. Explicați teologia ortodoxa cu privire la natura omului, pornind de la următoarele citate ale Sfântului Pavel:
“duhul minții voastre” (Efeseni 4, 23);
“despărțitura sufletului si duhului” (Evrei 4, 12);
“întreg duhul vostru și sufletul vostru și trupul vostru să se păzească” (I Tesaloniceni 5, 23).
“Sunt și trupuri cerești și trupuri pământești; dar alta este slava celor cerești și alta a celor pământești. […] Se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. Dacă este trup firesc, este și trup duhovnicesc. Precum și este scris: "Făcutu-s-a omul cel dintâi, Adam, cu suflet viu; iar Adam cel de pe urmă cu duh dătător de viață“ ” (I Corinteni 15,40-45.)

R: Se pare că am revenit la teologie. Ne îngăduim atunci să tragem cu ochiul pe furiș la răspunsul chestionarului:

„Omul nu are doar un suflet simplu (cu activitate psihică, emoții sufletești: bucurie, tristețe, iubire, ură etc.) precum au animalele, ci a primit un suflet spiritual (cugetător, gânditor, rațional, deci cu conștiința existenței ființiale și nemuritor, cu posibilitatea unei vieți duhovnicești) direct de la Dumnezeu, fiind astfel o creatura directă a Lui.
Astfel, doar mintea face diferența între om si animale căci “omul în cinste fiind n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte și s-a asemănat lor”. (Psalmul 48,12, 21.)”

Stop. Afirmație pripită și superficială, argumentată scripturistic eronat. Nu doar mintea face această diferență, mai sunt multe: omul e făcut chipul și asemănarea lui Dumnezeu, este cununa creației, are suflet nemuritor, este inelul de legătură între Dumnezeu și creație, e microcosmos, e microtheos, etc. Animalul nu este nimic din toate acestea!

Citatul este „tâlcuit” evoluționist, și induce ideea greșită că omul ar fi devenit și el animal, „dobitoc fără de minte”, asemenea lor. Păi atunci nici cu mintea nu se mai deosebește?

Trecem mai departe.

„Astfel, pentru om, duhul si sufletul nu sunt nicidecum două entități deosebite, ci una singură; în timp ce prin suflet se înțelege, în general, sediul emoțiilor, principiul vital (care îl au și animalele), duhul (spiritul) este partea superioară, fină, a sufletului omului, capabilă de a se pune în contact cu Sfântul Duh și de a-I deveni sălaș.

Antropologia paulină face distincții terminologice intre psyhè= suflet, pnēuma = duh (partea superioara a lui psyhè), si nóos (noūs) = minte, cugetare, inteligență, rațiune (partea superioara a lui pnēuma si cea mai fina a lui psyhè), toate în opoziție cu sárx = carne (ca materie) și sōma = trup (forma organizata a lui sárx).

Terminologia paulină trebuie citită și înțeleasă astfel: "trup carnal" (sárx) este carnea ce alcătuiește atât trupurile oamenilor cât și cele ale animalelor, care deși este din aceeași materie, este diferită ca aspect în funcție de specie, carnea fiecărei specii (om, pești, păsări, animale) având particularitățile ei, însă nu este diferita ca structură (atomică, moleculară)”;

Nou stop. De unde reiese în terminologia paulină că, „carnea” animalelor și a omului diferă ca aspect doar în funcție de specie, dar este identică ca structură (atomică și moleculară)? Ce Sfinți au afirmat acest lucru? Unde?

Până apar acele citate, să vedem ce ne spune pr. Stăniloae, (o cinste a Sibiului!):
„Omul, după învățătura creștină, e adus la existență de la început ca spirit întrupat, sau ca unitate constituită din suflet și trup, printr-un act creator special al lui Dumnezeu. Pentru aceasta trebuia să existe lumea ca natură, dar omul nu e opera naturii, deși e legat de ea… Actul de creare a omului se deosebește de actul de creare a naturii chiar și în componenta lui referitoare la trup. Dumnezeu a făcut trupul luând țărână din pământ, deci n-a poruncit simplu pământului să-l producă, dându-i putere în scopul acesta. Prin aceasta a deosebit trupul de restul naturii, mai mult decât se deosebesc trupurile diferitelor animale, de natură. A făcut trupul pentru un suflet înrudit în mod special cu Dumnezeu.

Deci, trupul omului se deosebește și structural de cel al animalelor, deși, după cădere s-a apropiat incontestabil de acesta. Omul are ceva în plus și se deosebește de acestea chiar și la acest nivel.

"trup" (sóma) este forma organizată, cu formă specifică, a materiei carnale; "trup firesc" (psyhikós) este trupul omului înzestrat cu suflet viu, dar care trăiește doar la nivelul afectelor și pasiunilor, prada labilității psihologice; iar "trup duhovnicesc" (pneumatikós) este trupul omului transfigurat prin înviere, asemănător cu trupul înviat al lui Iisus Hristos, liber nu numai de materia coruptibilă, ci și de labilitatea psihologică, dominat de propriul sau duh în comuniune cu Duhul Sfânt, devenit capabil să participe la slava lui Dumnezeu.

Singura caracteristică comună a celor două firi, cea dumnezeiască și cea umană, este rațiunea întrucât omul a fost făcut „după chipul” (Facerea 1, 26) lui Dumnezeu,“adică gânditor și liber” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4), și “după asemănarea” (Facerea 1, 26),“adică desăvârșit în virtuți atât cat este cu putință firii omenești” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea IV-a, cap 4), căci formă au doar cele materiale din Univers, iar Dumnezeu fiind mai presus de Univers nu are cum să aibă formă.

Astfel Sfântul Ioan Damaschin, spune: “așadar, Cuvântul lui Dumnezeu s-a unit cu trupul prin intermediul minții, care stă la mijloc între curățenia lui Dumnezeu și grosolănia trupului. Căci mintea este puterea conducătoare a sufletului și a trupului. [...]Mintea s-a făcut lăcaș Dumnezeirii unite cu ea după ipostasă, după cum și trupul” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea VI-a, cap 6.)

Sf. Ioan Damaschin, în “Dogmatica”, în Cartea II-a la cap 12, mărturisește: “Lumea spirituală este înrudită cu El, căci înrudită cu Dumnezeu este firea rațională care se poate sesiza numai cu mintea.”Astfel în om “[…]Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și ii dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet. [...] Trebuie să se știe că facultățile oricărei viețuitoare se împart în facultăți sufletești, facultăți vegetative și facultăți vitale.

Hristos Domnul spune clar că "Duhul este cel ce dă viață; trupul nu folosește la nimic” (Ioan 6, 63) subliniind că măreția omului, "chipul si asemănarea" (Facerea 1, 26-27) lui cu Dumnezeu este exclusiv în sufletul său. Trupul omului (ca și cel al animalelor), e făcut din pământ ca "să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat” (Ecclesiaticul 12, 7). Învierea morților (Marcu 12, 25) va fi cu trup și suflet la a doua venire a Domnului Iisus Hristos. Tot Domnul ne avertizează "Nu vă temeți de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidă; temeți-vă mai curând de acela care poate și sufletul și trupul să le piardă în gheena." (Matei 10, 28.)”

Idei acceptabile, dar în spatele cărora mustește mesajul evoluționist potrivit căruia omul a fost inițial un fel de mamifer primat, un animal pur și simplu, care la un moment dat (ziua a 6-a, pentru aceștia o eră geologică) a fost făcut „om” cu suflarea dumnezeiască, idee exprimată clar de către medicul Kalomiros, reeditat cu asemenea blasfemii la editura Deisis.

vezi continuarea ...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.12.2012, 15:04:51
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
Există concordanță între cosmogonia Sfintei Scripturi și cosmologia științifică conform teoriei Big Bang-ului? Enumerați câteva concordanțe în caz afirmativ, sau neconcordanțe în caz contrar.
In general teologii nu fac concordante, nu suprapun stiinta peste teologie, caci suprapunerea e intr-un fel abuziva, fiind doua forme de cunoastere distincte, ci intepreteaza teologic ideile de rationalitate si devenire a universului, se folosesc de cercetarea stiintifica in argumentarea teologica a invataturii de credinta despre crearea lumii conform Revelatiei. Intr-o prelegere despre "Puterea cuvantului", tinuta in 13 mai 2009, IPS Bartolomeu Anania a atins si subiectul Big Bang. Redau un fragment din prelegere:

"În ultima vreme m-am oprit asupra unei teorii cosmogonice care, datând de pe la mijlocul secolului trecut, a întrunit deja adeziunea celor mai mulți oameni de știință în domeniu. E vorba de teoria Big Bang. Big Bang este o expresie inventată de un astronom englez, care s`ar traduce „Marea Explozie", un fenomen extrem de rapid și de dimensiuni incomensurabile: începutul universului. E vorba de enorma energie răspândită în spațiu, care la un moment dat se condensează într`un grăunte de materie nu mai voluminos decât nucleul unui atom. La rândul său, grăuntele explodează în particule de materie care, prin expansiune în spațiu, vor deveni corpurile universului astral.

După calculele savanților, acest fenomen s`ar fi petrecut acum vreo 15 miliarde de ani (cam atât se apreciază de către astronomi că ar fi vârsta universului). Față de această uriașă durată, fenomenul Big Bang s-a petrecut într-o unitate de timp infinitesimală. Dacă a milioana parte dintr-o secundă se exprimă cifric prin 10 -7, durata exploziei Big Bang a fost calculată cifric la 10 -43, ceea ce înseamnă o mică fracțiune dintr`o milionime de secundă.

Concluziile științifice se opresc aici. Savanții nu pot pătrunde în ceea ce a fost înainte de Big Bang, cu alte cuvinte, dacă energia primordială și acel minuscul grăunte din care s-a născut și a crescut universul au fost create de cineva. Această tăcere (numită și „peretele lui Plank") lasă loc neantului. Or, neantul este însăși negația existenței, tăgada a ceea ce poate fi. Ceea ce însă nu au cutezat astronomii, a intuit poetul nostru național, Eminescu, în scrisoarea I, la vremea când încă nu se știa nimic despre teoria fenomenului Big Bang:

Dar deodat-un punct se mișcă... cel întâi și singur. Iată-l
„Cum din chaos face mumă, iară el devine Tatăl.
„Punctu-acela de mișcare, mult mai slab ca boaba spumii,
„E stăpânul fără margini peste marginile lumii..."

Iată puterea cuvântului eminescian mărturisind literar ceea ce fizicienii și astronomii au evitat să mărturisească (deși nu puteau gândi altfel), anume puterea cuvântului creator al lui Dumnezeu!

Și pentru că știm, științific, că fenomenul Big Bang implică și enorme explozii ale temperaturilor înalte și că aceste explozii au azvârlit în spațiu corpuri incandescente (care, în timp, aveau să se răcească treptat), accesul rațiunii noastre la înțelegerea lapidarului text biblic devine mult mai ușor. Prin cuvintele Creatorului: „Să fie lumină!", lumina necreată care zăcea latent în ființa lui Dumnezeu s-a activat în mai puțin de o milionime de secundă și a inundat spațiul infinit al universului finit."

extras din "Puterea cuvantului", rev. Tabor
http://www.tabor-revista.ro/in_ro.ph...sdfootnote1sym

Last edited by ioanna; 02.12.2012 at 15:16:46.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.12.2012, 15:18:36
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Papa: înainte de Big-Bang este Dumnezeu

Universul nu a apărut în urma unui „accident", iar creștinii ar trebui să respingă din start această idee, a declarat Papa Benedict al XVI-lea.

„Contemplându-l [Universul], noi suntem invitați să citim ceva profund în paginile sale: înțelepciunea Creatorului, creativitatea fără margini a lui Dumnezeu", a spus suveranul pontif, ieri, în timpul predicii pe care a prezentat-o în biserica Sf. Petru, în prezența a 10.000 de credincioși.

Papa a precizat că teoriile științifice cu privire la originile și formarea Universului și a ființei umane nu sunt neapărat în conflict cu credința creștină, dar lasă multe întrebări fără răspuns. „În frumusețea lumii, în tainele sale, în măreția și în rațiunea ei... nu putem să facem altceva decât să ne lăsăm călăuziți către Dumnezeu, creatorul cerurilor și al pământului."

Benedict al XVI-lea a vorbit uneori despre evoluție, însă s-a referit destul de rar la concepte precum evenimentul Big Bang, despre care unii oameni de știință presupun că ar fi condus la apariția Universului în urmă cu 13,7 miliarde de ani, notează Reuters.

Vaticanul susține, în prezent, ideea că evoluționismul este o teorie științifică valabilă și consideră că nu există motive temeinice pentru a susține că Dumnezeu nu a folosit procesul evoluției naturale pentru formarea ființelor umane. Altfel spus, Biserica Romano-Catolică respinge creaționismul, respectiv ideea că Dumnezeu a creat lumea în 6 zile, prin cuvântul Său. Relatarea din cartea Geneza (Facerea) este considerată de teologii catolici doar o alegorie prin care este prezentată facerea lumii.

Afirmațiile Papei vin să le reînnoiască pe cele din 2007, când Benedict al XVI-lea a declarat că tensiunea dintre creaționism și evoluționism reprezintă o „absurditate". „Acestea sunt prezentate ca alternative care se exclud reciproc. Acest război este absurd pentru că... există numeroase dovezi științifice în favoarea evoluției, care apare astfel ca un fapt real, pe care trebuie să-l observăm."


Teoria îmbrățișată de Vatican este respinsă însă de teologii și creștinii conservatori care susțin creaționismul biblic și care interpretează cartea Geneza ca relatare istorică, nu ca alegorie.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 02.12.2012, 15:34:27
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

http://en.wikipedia.org/wiki/Theisti...atholic_Church
Evolution and the Roman Catholic Church
"The position of the Roman Catholic Church on the theory of evolution has changed over the last two centuries from a large period of no official mention, to a statement of neutrality in the 1950s, to limited guarded acceptance in recent years, rejecting the materialistic and reductionist philosophies behind it, and insisting that the human soul was immediately infused by God, and the reality of a single human ancestor (commonly called monogenism) for all of mankind. The Church does not argue with scientists on matters such as the age of the earth and the authenticity of the fossil record, seeing such matters as outside its area of expertise. Papal pronouncements, along with commentaries by cardinals, indicate that the Church is aware of the general findings of scientists on the gradual appearance of life. Indeed, Belgian priest Georges Lemaître, astronomer and physics professor at the Catholic University of Louvain, was the first to propose the theory of expansion of the universe, often incorrectly credited to Edwin Hubble. Under Cardinal Joseph Ratzinger, the International Theological Commission published a paper accepting the big bang of 15 billion years ago and the evolution of all life including humans from the microorganisms that formed approximately 4 billion years ago.[28] The Vatican has no official teaching on this matter except for the special creation of the human soul.[29] The Pontifical Biblical Commission issued a decree ratified by Pope Pius X on June 30, 1909 stating that special creation applies to humans and not other species.[30]"

Catholic Church and evolution
http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...atholic_Church
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
Răspunde

Tags
big-bang, cosmogie, evoluționism teist, facere, geocentrism

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Biblia in original Florin-Ionut Despre Sfanta Scriptura 49 17.06.2016 17:14:13
Chestionar licenta (am nevoie de raspunsurile voastre) sourire Generalitati 18 26.05.2011 12:00:48
Original Apocalipsa? JeanneArc Secte si culte 3 20.11.2010 16:21:37
Mic chestionar legat de credinta(inceputuri, rataciri etc.) sophia Despre Biserica Ortodoxa in general 16 04.01.2010 22:23:02
Chestionar eudeea Despre Biserica Ortodoxa in general 1 04.09.2009 17:33:06