Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.01.2013, 20:45:13
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Frate, de dorit să-ți răspund, doresc, însă nu știu dacă mă voi pricepe. Voi încerca, însă, să spun cam ce am înțeles eu din ce am citit, nu din cugetarea mea. Iar printre cărțile care mi-au fost de folos este și cea indicată de Laura mai sus: „Sfânta Treime sau la început a fost iubirea”, a Părintelui Stăniloae.

Și explică Părintele acolo, precum și în alte părți, faptul că în Sfintele Taine nu este prezent Dumnezeu în ființa Sa, ci cu energiile Sale necreate, numite și har. Iar acestea izvorăsc direct din Sine, fără a se confunda însă cu Persoana, sau cu Persoanele Sfintei Treimi, care sunt neîmpărtășibile, după cum nicio persoană, nici măcar umană, nu este împărtășibilă în ființa sa. Asta nu înseamnă că atunci când mâncăm Trupul și Sângele Domnului ne împărtășim simbolic. Este adevărat Trupul și Sângele lui Hristos acolo, în mod tainic, de neexplicat. Totuși, chiar și cei care s-au atins la propriu de Hristos în vremea în care a fost între oameni, nu s-au atins de ființa lui Dumnezeu în Sine, ci de trupul omenesc al Său, de ceva material, chiar dacă unit cu Dumnezeirea Sa.

Crede-mă, frate, că și eu aș vrea să răspundă despre acestea cineva mai în măsură să o facă, un teolog, dacă s-ar putea, pentru că mă tem să nu greșesc.

Nu-mi amintesc acum nici măcar ce am citit în Dogmatică cu privire la aceste aspecte atât de sensibile.
Totuși, știu că am citit, și așa și cred, că Dumnezeu nu poate fi atins în ființa Sa, fiind Subiect pur, după cum se exprima Părintele Stăniloae. Cum poți să atingi un subiect pur? Cum să atingi ființa Sa nemărginită și atot-transcendentă, dincolo de tot ceea ce este creat? Ca făpturi create, nu putem atinge decât ceea ce este creat, însă din mila și iubirea lui Dumnezeu ni se dă și ceva necreat, care străbate cele create. E vorba de har, care este necreat, și este un fel de mijlocire între Dumnezeu și om, un fel de punte, un fel de văzduh în sens spiritual, dacă putem spune așa, care înconjoară ființa Dumnezeirii și mijlocește comunicarea, atingerea cu El.

Acest har se dăruiește din belșug omului, așa cum soarele își dăruiește lumina și căldura sa; iar omul trebuie să se străduiască să-și păstreze ochii curați, și vasul inimii deschis, ca să poată primi darul acesta dumnezeiesc și dătător de viață veșnică. Este, de altfel, singurul mod de a primi Viața cea adevărată, căci singur Dumnezeu este Viu, iar noi doar din împărtășirea cu harul său necreat.

Deci mereu, atunci când spunem că ne împărtășim cu Hristos sau că El locuiește în noi, sau că Duhul Sfânt vine în inimile noastre, nu înțelegem că El vine în deplinătatea ființei Sale, ci că ne străbate sau ne atinge cu Harul Său.

Adăugare ulterioară:
Am căutat, după ce am scris cele de mai sus, și în dogmatică, să văd dacă n-am greșit. E subliniat acolo faptul că în Sfânta Euharistie primim pe însuși Iisus Hristos. Fără îndoială, e vorba de Trupul și Sângele Său, nedespărțite, însă, de persoana Sa dumnezeiască, pentru că numai din această unire a înviat. Deci este nedespărțit, însă nu poate Cel necreat să încapă în cel creat (omul). Nu poate creatura să „înghită” necreatul. Dar se poate uni. Acesta cred că este cuvântul esențial: unirea (cuvânt subliniat anterior de fratele Leonte).
Cum înțelegem această unire? Eu cred că trebuie să avem grijă să nu o considerăm contopire, să nu considerăm că-L primim pe Dumnezeu cu ființa Sa, pentru că asta ar însemna o cădere în panteism, gândind Dumnezeirea substanțial. Sau cum am putea să-l primim în noi pe Cel necuprins?

În ce privește împărtășirea cu toate persoanele Sfintei Treimi. Răspunsul decurge, consider, din cele de mai sus. Ne împărtășim cu Trupul și Sângele lui Hristos, care la rândul Său este unit în mod tainic cu Dumnezeu-Fiul. Iar Sfânta Treime este deoființă și nedespărțită. Însă, cum nu ne împărtășim cu ipostasul Fiului, nu ne împărtășim nici cu ipostasul Tatălui și al Duhului Sfânt.

Last edited by N.Priceputu; 30.01.2013 at 16:06:17.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.01.2013, 13:46:38
leonte leonte is offline
Banned
 
Data înregistrării: 03.10.2012
Locație: Bacau
Mesaje: 472
Implicit

Pamantul primeste lumina, caldura si restul de energie solara, cat timp este departe de Soare. Dar daca Soarele s-ar apropia de Pamant...

cam asta incerci sa explici?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.01.2013, 14:28:29
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mai precis, că ne împărtășim din lumina Soarelui, nu din materia sa.

Totuși, de focul Dumnezeirii ne atingem fără să ne ardem, pentru că, așa cum spunea Părintele Galeriu, focul Duhului Sfânt arde, dar nu mistuie.

Așa cum spunem cu Sfântul Simeon Noul Teolog: „bucurându-mă și cutremurându-mă, cu focul mă împărtășesc; iarbă uscată fiind eu, și - străină minune! - mă răcoresc nears, ca rugul de demult, care, aprins fiind, nu se mistuia.”
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.01.2013, 15:48:20
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Eu nu doresc sa lungesc acest subiect si nici nu doresc sa dau in savntisme deoarece aici nu este locul . Lucrurile fine , profunde, stiintifice (este vorba de stiinta dogmaticii) se port in cercuri adecvate, altminteri comunicarea devine imposibila (vorba lui Creanga : un mut striga la un surd... !).
S-ar gasi oameni aici pe forum care sa jure si sa sustina cu tarie si sa dea cu cpoy-paste ca "de ce-ul" este defapt "pt. ce " si ca "nu-ul" are sensul de "intocmai, ba da" !

Deci revenind , eu consider ca pt. nivelul forumului, rugaciunile si Canoul pt. impartasanie sunt elocvente si arata cu cine ne impartasim in chip real.

Mai mult de atit nu mai pot discuta !


NB: doar neoprotestantii considera impartasirea simbolica (tot asa , ca o atingere de ceva , ca o comemorare a ceva, ca o influenta a ceva , ca o umbrire a ceva ... fara a fi defapt in chip real cu acel Cineva) dar si la fel de interesanta este teoria catolica a Sf. Taine si a prezentei Dumnezeirii in ele in chip real !



Dar sa renuntam la OFF TOPIC !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .

Last edited by zaharia_2009; 30.01.2013 at 15:51:34.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.02.2013, 00:00:43
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit Sf. Teofan Zavoratul - Despre harul Prea Sfantului Duh

Că umblă cu el cu fața ascunsă și-l încearcă la început cu ispite și-l înfricoșează și-l
strâmtorează, și-l chinuiește cu învățătura sa, până ce va prinde încredere în el și-l va ispiti
întru îndreptările sale. Și iarăși se va întoarce drept la el și-l va veseli și îi va descoperi lui
cele ascunse ale sale. Iar de va rătăci, îl va părăsi și-l va da în mâinile căderii lui (Sir. 4,18-
21).

Există în Sfânta Scriptură a Vechiului Testament multe locuri în care se zugrăvește viu
și precis starea lăuntrică a membrilor Bisericii harice neotestamentare. Printre cele mai bune
dintre ele se numără, fără îndoială, cel transcris mai sus, în care sub numele de înțelepciune
putem înțelege lucrarea harului Preasfântului Duh, Care chivernisește cu înțelepciune
mântuirea fiecărui suflet.


Ce anume se spune aici despre harul Duhului Sfânt, care îl călăuzește pe om spre
mântuire?
Se spune că acest har, când se sălășluiește în sufletul care i s-a deschis, la început
lucrează în el mai mult sau mai puțin în ascuns, și - de cele mai multe ori, de altfel - cu
asprime și oarecum poruncitor. Apoi, dacă în aceste condiții cineva îi rămâne credincios și nu
încetează să caute sfințirea lui deplină, harul se îndreaptă spre acela direct, începe să lucreze
asupra sufletului în mod deschis, îl înveselește și îi vestește tainele sale. Dimpotrivă, dacă
cineva îi nesocotește insuflările și se rătăcește, atunci și harul îl părăsește, lăsându-l pierzării,
pe care singur și-a căutat-o.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.02.2013, 00:05:00
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit Sf. Teofan Zavoratul - Despre harul Prea Sfantului Duh

"Ca să nu părem arbitrari în astfel de gânduri, referitoare tocmai la lucrările harului,
prezentăm părerea despre această chestiune a celui mai mare dintre asceți.
„Harul - spune Sfântul Macarie cel Mare - este prezent necontenit în om (în creștin) și,
unindu-se și înrădăcinându-se în inima lui încă din fragedă copilărie, ca ceva natural și de
nedespărțit, se contopește cu el, devenind ca o singură ființă cu el: însă îl influențează pe om
în moduri diferite, după bunul său plac, și ținând seama de folosul urmărit”.
Această putere a harului lui Dumnezeu, care se află în om și este darul Sfântului Duh,
pe care sufletul credincios cu mare trudă se învrednicește să îl primească, se dobândește cu
multă așteptare, cu îndelungă răbdare, prin ispite și prin încercări”; „cu multă și îndelungă
răbdare, cu înțelepciune și prin tainică încercare a minții începe să lucreze în omul care s-a
nevoit deja vreme îndelungată în diferite încercări. Și numai atunci lucrarea harului se va arăta
în el desăvârșită, când, după multe încercări, voința lui se va înfățișa bineplăcută Sfântului
Duh și se va arăta vreme îndelungată răbdătoare și de neclintit în această lucrare”; „când
sufletul nu va mânia cu nimic Duhul, ci va fi de acord cu harul în toate poruncile, atunci el se
va învrednici să se elibereze de toate patimile și va fi cu totul înfiat de Duhul”.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.02.2013, 00:07:03
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit Sf. Teofan Zavoratul - Despre harul Prea Sfantului Duh

"De ce harul Sfântului Duh lucrează astfel? De ce nu își revarsă din primele clipe
mângâierile asupra sufletului care îl caută pe Domnul, mai ales că aceste ispitiri servesc
uneori ca piatră de încercare pentru un suflet neexperimentat și slab?
În general vorbind, la aceasta există un singur răspuns. Desigur că nu se poate lucra
altfel pentru convertirea și îndreptarea păcătosului, dacă înțeleptul har dumnezeiesc alege
această cale și nu o alta. Înțelepciunea lui Dumnezeu și-a pus parcă drept lege neabătută să nu
împlinească imediat făgăduințele făcute, ci după o încercare destul de îndelungată și uneori
deosebit de anevoioasă. Lui Avraam i s-a făgăduit înmulțirea urmașilor ca stelele cerului și ca
nisipul de la marginea mării, dar apoi i s-a poruncit ca însăși sămânța făgăduinței să o aducă
jertfă Celui Care i-a dat făgăduința. Lui Iosif, visele îi vesteau slava și înălțarea deasupra
fraților săi, dar până atunci el suferă chinuri, este vândut în țară străină și e aruncat în temniță.
David este uns pentru împărăție încă din tinerețe, dar câtă ocară, câtă prigoană și câte
primejdii nu a îndurat până la dobândirea coroanei împărătești! Aceeași lege, a încetinirii întru
ispitire, o respectă și preaînțeleptul har, chivernisind mântuirea sufletului păcătos. Mari sunt
făgăduințele harului, dar pentru dobândirea lor trebuie să te așezi sub greutatea crucii."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.02.2013, 11:45:38
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Frate, de dorit să-ți răspund, doresc, însă nu știu dacă mă voi pricepe. Voi încerca, însă, să spun cam ce am înțeles eu din ce am citit, nu din cugetarea mea. Iar printre cărțile care mi-au fost de folos este și cea indicată de Laura mai sus: „Sfânta Treime sau la început a fost iubirea”, a Părintelui Stăniloae.

Și explică Părintele acolo, precum și în alte părți, faptul că în Sfintele Taine nu este prezent Dumnezeu în ființa Sa, ci cu energiile Sale necreate, numite și har. Iar acestea izvorăsc direct din Sine, fără a se confunda însă cu Persoana, sau cu Persoanele Sfintei Treimi, care sunt neîmpărtășibile, după cum nicio persoană, nici măcar umană, nu este împărtășibilă în ființa sa. Asta nu înseamnă că atunci când mâncăm Trupul și Sângele Domnului ne împărtășim simbolic. Este adevărat Trupul și Sângele lui Hristos acolo, în mod tainic, de neexplicat. Totuși, chiar și cei care s-au atins la propriu de Hristos în vremea în care a fost între oameni, nu s-au atins de ființa lui Dumnezeu în Sine, ci de trupul omenesc al Său, de ceva material, chiar dacă unit cu Dumnezeirea Sa.

Crede-mă, frate, că și eu aș vrea să răspundă despre acestea cineva mai în măsură să o facă, un teolog, dacă s-ar putea, pentru că mă tem să nu greșesc.

Nu-mi amintesc acum nici măcar ce am citit în Dogmatică cu privire la aceste aspecte atât de sensibile.
Totuși, știu că am citit, și așa și cred, că Dumnezeu nu poate fi atins în ființa Sa, fiind Subiect pur, după cum se exprima Părintele Stăniloae. Cum poți să atingi un subiect pur? Cum să atingi ființa Sa nemărginită și atot-transcendentă, dincolo de tot ceea ce este creat? Ca făpturi create, nu putem atinge decât ceea ce este creat, însă din mila și iubirea lui Dumnezeu ni se dă și ceva necreat, care străbate cele create. E vorba de har, care este necreat, și este un fel de mijlocire între Dumnezeu și om, un fel de punte, un fel de văzduh în sens spiritual, dacă putem spune așa, care înconjoară ființa Dumnezeirii și mijlocește comunicarea, atingerea cu El.

Acest har se dăruiește din belșug omului, așa cum soarele își dăruiește lumina și căldura sa; iar omul trebuie să se străduiască să-și păstreze ochii curați, și vasul inimii deschis, ca să poată primi darul acesta dumnezeiesc și dătător de viață veșnică. Este, de altfel, singurul mod de a primi Viața cea adevărată, căci singur Dumnezeu este Viu, iar noi doar din împărtășirea cu harul său necreat.

Deci mereu, atunci când spunem că ne împărtășim cu Hristos sau că El locuiește în noi, sau că Duhul Sfânt vine în inimile noastre, nu înțelegem că El vine în deplinătatea ființei Sale, ci că ne străbate sau ne atinge cu Harul Său.

Adăugare ulterioară:
Am căutat, după ce am scris cele de mai sus, și în dogmatică, să văd dacă n-am greșit. E subliniat acolo faptul că în Sfânta Euharistie primim pe însuși Iisus Hristos. Fără îndoială, e vorba de Trupul și Sângele Său, nedespărțite, însă, de persoana Sa dumnezeiască, pentru că numai din această unire a înviat. Deci este nedespărțit, însă nu poate Cel necreat să încapă în cel creat (omul). Nu poate creatura să „înghită” necreatul. Dar se poate uni. Acesta cred că este cuvântul esențial: unirea (cuvânt subliniat anterior de fratele Leonte).
Cum înțelegem această unire? Eu cred că trebuie să avem grijă să nu o considerăm contopire, să nu considerăm că-L primim pe Dumnezeu cu ființa Sa, pentru că asta ar însemna o cădere în panteism, gândind Dumnezeirea substanțial. Sau cum am putea să-l primim în noi pe Cel necuprins?

În ce privește împărtășirea cu toate persoanele Sfintei Treimi. Răspunsul decurge, consider, din cele de mai sus. Ne împărtășim cu Trupul și Sângele lui Hristos, care la rândul Său este unit în mod tainic cu Dumnezeu-Fiul. Iar Sfânta Treime este deoființă și nedespărțită. Însă, cum nu ne împărtășim cu ipostasul Fiului, nu ne împărtășim nici cu ipostasul Tatălui și al Duhului Sfânt.
Am fost putin absent de pe forum dar am revenit si am reluat citania de la ultima mea postare .
Astfel , vazind raspunsurile , pe care le-am si bolduit, am cazut pe ginduri si am indrasnit sa intreb in continuare .
Daca pt. toate cele bolduite de mine aveti o parere ferma (ba chiar citind diversi autori) va rog sa formulati o pozitie (fie si citata din autori) despre :
- pe cine a nascut Maica Domnului ?
Un om , un Iisus, un mintuitor , pe insusi Dumnezeul neincaput in fiinta umana pina atunci, vreun har al dumnezeirii , vreo radiatie solara sau energetica, pe Dumnezeul-Om insusi in persoana, si pe una dar si pe alta ?
In ce chip a nascut ? De ce se numeste neintinata , nepatata, neprihanita si Preacurata ? De ce i se spune indubitabil ca a fost fecioara inainte de nastere , in nastere si dupa nastere tot fecioara a ramas , pt. ca a nascut niste energii ? Sau Ea a nascut un om si apoi a venit asa, un extraterestru si a intrat in omul acela si s-au combinat si a rezultat ceea ce stim noi ca se chiama Hristos Fiul lui Dumnezeu cel ce ste mai inainte de veacuri ?
Are vreo legatura ceea ce a nascut Ea si pe Cel purtat in pintece si felul in care a nascut, cu prezenta SIMBOLICA (precum afirmati - daca nu gasiti aliniatul vi-l indic eu !) a lui Dumnezeu in Sf. Euharistie ?



Va rog sa intelegeti ca nu va trag la raspundere pt. parerile pe care le aveti ; ca nu stau cu cartile pe genunchi urmarind aliniate ca sa ava pot "da in git"; ca parerile va apartin si ca eu nu pot decit sa simpatizez cu ele sau nu !
Dar pun totusi aceste intrebari deoarece eu vad ca si dvs. lucurile desi in amanunt ne deosebim destul de mult !
Daca sunteti bun va rog sa formulati o idee, o parere , despre cele intrebate !
Dar in ultima secunda mi-am dat seama ca din dragoste fata de restul fratilor s-ar putea sa nu raspundeti nevoind sa tulburati fratii cu pareri off topic !
Daca ar putea fi asa , va rog sa ma iertati pt. indrasneala si va accept tacerea !

NB: o alta intrebare ar fi prezenta Sf. Treimi la stejarul Mamvri : atunci Dumnezeul neincaput s-a facut incaput in trup omenesc care a vorbit si stat la masa cu Avraam (prinzind , bind apa) sau au fost doar niste energii necreate ale dumnezeirii care l-au imbatat de cap pe patriarh si acesta a avut vedenia intruparii ? Sau totul a fost real, absolut real ?
Cum de a incaput dumnezeirea nemarginita intr-un trup marginit de om , cum s-a atins cineva de Dumnezeul atotpur ?
Adica exact intrebarirele patriarhului eretic Nestorie ?
Sau totul a fost asa o poveste , o himera, o iluzie, un vis ?
Cum a fost , sau cum este pina la urma ???
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .

Last edited by zaharia_2009; 06.02.2013 at 12:00:35.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.02.2013, 12:49:10
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Daca pt. toate cele bolduite de mine aveti o parere ferma (ba chiar citind diversi autori) va rog sa formulati o pozitie (fie si citata din autori) despre :
- pe cine a nascut Maica Domnului ?
Un om , un Iisus, un mintuitor , pe insusi Dumnezeul neincaput in fiinta umana pina atunci, vreun har al dumnezeirii , vreo radiatie solara sau energetica, pe Dumnezeul-Om insusi in persoana, si pe una dar si pe alta ?
In ce chip a nascut ? De ce se numeste neintinata , nepatata, neprihanita si Preacurata ? De ce i se spune indubitabil ca a fost fecioara inainte de nastere , in nastere si dupa nastere tot fecioara a ramas , pt. ca a nascut niste energii ? Sau Ea a nascut un om si apoi a venit asa, un extraterestru si a intrat in omul acela si s-au combinat si a rezultat ceea ce stim noi ca se chiama Hristos Fiul lui Dumnezeu cel ce ste mai inainte de veacuri ?
Maica Domnului L-a născut pe Hristos, Dumnezeu-Omul, Cel în care ipostasul lui Dumnezeu este unit cu cel omenesc. Deci, așa cum spune Biserica, este Născătoare de Dumnezeu, căci prin pogorârea Duhului Sfânt asupra Sa (persoană a Sfintei Treimi, nu doar harul Duhului Sfânt) Dumnezeu-Cuvântul a luat trup omenesc din ea.

Deci L-a născut pe Dumnezeu, înțelegând prin aceasta că în ea s-a zămislit, de la Duhul Sfânt, Fiul lui Dumnezeu, luându-Și trupul din ea, fără sămânță omenească. De aceea o numim Preacurată și Fecioară înainte, în timpul și după naștere. Căci nu de la om, ci de la Duhul Sfânt a zămislit.

Însă trebuie să nu uităm că Dumnezeu-Fiul este născut din veci, de către Tatăl, după cum spunem în Crez.




Citat:
Are vreo legatura ceea ce a nascut Ea si pe Cel purtat in pintece si felul in care a nascut, cu prezenta SIMBOLICA (precum afirmati - daca nu gasiti aliniatul vi-l indic eu !) a lui Dumnezeu in Sf. Euharistie ?
O legătură între nașterea Maicii Domnului și Euharistie consider că există, în sensul că harul (de data aceasta) Duhului Sfânt se pogoară peste cinstitele daruri, prefăcându-le în Sfântul Trup și Sânge al lui Hristos.

Când distingem, însă, între harul Duhului Sfânt și Duhul Sfânt ca persoană trebuie atenție, iar eu chiar mă tem că mă bag în așa ceva, ca să nu greșesc. Ce vreau să spun, însă, este că harul este nedespărțit de Persoana Duhului Sfânt, nefiind, în același timp identic cu Ea.

Cât despre prezența simbolică a lui Dumnezeu în Sfânta Euharistie... Chiar vă rog să-mi dați citatul, pt. că probabil m-am exprimat neclar acolo. Nu consider că este simbolic, ci că este, în chip minunat, Trupul și Sângele Domnului.

Last edited by N.Priceputu; 06.02.2013 at 12:52:18.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.02.2013, 13:02:24
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
NB: o alta intrebare ar fi prezenta Sf. Treimi la stejarul Mamvri : atunci Dumnezeul neincaput s-a facut incaput in trup omenesc care a vorbit si stat la masa cu Avraam (prinzind , bind apa) sau au fost doar niste energii necreate ale dumnezeirii care l-au imbatat de cap pe patriarh si acesta a avut vedenia intruparii ? Sau totul a fost real, absolut real ?
Cum de a incaput dumnezeirea nemarginita intr-un trup marginit de om , cum s-a atins cineva de Dumnezeul atotpur ?
Adica exact intrebarirele patriarhului eretic Nestorie ?
Sau totul a fost asa o poveste , o himera, o iluzie, un vis ?
Cum a fost , sau cum este pina la urma ???
La stejarul Mamvri, iarăși, grea taină, greu de înțeles. Îndrăznesc, să spun, în (ne)priceperea mea ce cred, pentru că m-ați întrebat: Cred că Sfânta Treime S-a arătat în chipul a trei îngeri. Avraam li se adresează ca Lui Dumnezeu în treime, pentru că știe, simte că Dumnezeu Însuși i se revelează. Poate nici nu știe că sunt îngeri sau nu, nu-mi dau seama. Ceea ce știu, însă, este că Dumnezeu este necuprins, nelimitat în spațiu, veșnic, și, prin urmare, înfățișările sub care apare nu pot fi decât forme de împrumut, pentru ca să devină mai accesibil nouă.

Îmbracă, altfel spus, forme limitate pentru înțelegerea noastră limitată, ca să ne ajute să-L cunoaștem. Se micșorează pe Sine de fiecare dată, coborându-Se la noi, din dragoste, ca un Părinte bun.

P.S. Teama mea nu este de frăția ta; sunt convins că nu-mi pândești greșelile de raționament. De Dumnezeu mă tem, ca nu cumva spunând ceva greșit să mă abat de la ce învață Biserica și să induc și pe alții în eroare. De aceea, sunt recunoscător oricui ar sesiza ceva greșit, ca să mă folosesc, îndreptându-mă.

Pe de altă parte, mă gândesc că e o prea mare cutezanță a încerca să explici tainele Dumnezeirii și poate fi inevitabilă greșeala, întrucât încercăm, cumva, să definim nedefinitul. De aceea consider mai potrivite la tema de față mesajele scrise de cezar ioan, mosh-neagu, costel și ceilalți care au preferat o exprimare mai puțin explicită, mai degrabă descriptivă, prin evocarea unor stări, prin pilde și alegorii.
Cred că nu întâmplător însuși Domnul a vorbit în pilde, iar nu în adânci explicații filosofice. Care pot fi utile (nimic nu e de disprețuit, cu siguranță), însă nu pot spune totul.

Last edited by N.Priceputu; 06.02.2013 at 13:34:29.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
harul

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ce este Harul ,mai pe inteles? iustin10 Despre Biserica Ortodoxa in general 37 04.05.2016 19:13:11
Harul nu se impartaseste doar prin Sacramente Decebal Dogmatica 142 10.11.2013 13:05:30
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 21:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 21:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 12:46:31