![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ![]() Expunerea lui Andrei Pleșu, "Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste" prezentată marți seară la Casa Universitarilor din Cluj a atras peste 1.000 de oameni, care au umplut atât sala de la primul nivel, cât și spațiul de la etaj, zeci de persoane ascultând conferința în picioare.http://ziuadecj.realitatea.net/cultu...t--105489.html Impresii, filme ... mai tarziu. ( se incarca incet pe youtube) Last edited by ioanna; 29.01.2013 at 22:09:16. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Iar pe tema respectivă au scris Sfinți Părinți și mai scriu teologi; acolo trebuie să ne raportăm: Sfânta Tradiție a Bisericii. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E cam scumpă cartea. (Oricum nu o cumpăr.) De banii ăia mi-aș lua o Biblie. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eu una nu subscriu parerii sale (poate nici n-am inteles eu exact ce a dorit sa spuna), caci chiar daca am spune ca interpretarea alegorica reduce textul la un univers inchis , credinta taie orice univers inchis, prin ea avand posibilitatea articularii cu Infinitul Cel Viu, articularea fiind o reflectiune iubitoare. Chiar daca schema pare aceeasi la scriitorii bisericesti (traducerea unui cod in alt cod) repetarea ei nu altereaza caracterul de nou, e intotdeauna un crampei de viata. Asta ofera pildele lui Iisus, crampee de viata si din punctul asta de vedere, cred ca interpretarea alegorica are meritul de a-ti da acel gust al vietii ce te tine intr-o permanenta deschidere si receptivitate, traind bucuria mistica a transformarii. Din ce am dedus din conferinta, Andrei Plesu nu interpreteaza in cartea sa pildele cat mai degraba face o analiza semantica a lor, descoase sensul etimologic al cuvintelor. Chiar ne spunea despre cuvantul “copil” care in limba greaca are patru nuante diferite, deci utilizarea in unele locuri a cuvantului “copil” (in loc de necopt, fraged) ar putea denatura sensul unor afirmatii. Aici sunt de acord si nu prea, pentru ca daca tu nu te limitezi la sensul strict literal, deci la o formula fixa, ci te pui si in situatia de a primi interpretarea alegorica, tipica si anagogica a versetelor respective, esti deschis la ele, ajungi sa intelegi mesajul evanghelic, principiul lor pe care-l actualizezi. Repet, nu i-am citit inca cartea, deci posibilitatea ca eu sa gresesc e mare, insa din ce a spus, mie imi reiese ca tot demersul sau conduce la anularea reflectiunii, adica exact ceea ce el contesta la interpretarea alegorica, apropriindu-se de o exegeza de tip protestant, un inteles (sau in orice caz nu vad care ar fi plusul). Dupa tot efortul tau de a cauta la surse, a traduce din orginial s.a.m.d ajungi la o formula pe care ai satisfactia ca ai gasit-o si gata, meditezi asupra ei si mergi mai departe, caci calitatea ta de fiinta cautatoare nu te poate tine pe loc, treci la alte analize, la alte texte, situatii etc. pe care sa le discuti, sa le impartasesti cu altii, dialogul fiind o forma de cunoastere. Primul om, care tot revine asupra textului biblic interpretandu-l alegoric simte de fiecare data ca pilda are ceva din el si el ceva din acea pilda odata ce s-au intalnit, de fiecare data altceva, al doilea om traieste bucuria prin dorinta de cautare continua, de gasirea de noi lucruri mai putin subintelese si mai putin actuale pe care sa le descoasa, cautarea influentandu-i in mod pozitiv mintea si sufletul, autoconstruindu-se permanent, adica traind in spiritul gandirii umaniste. Asa il percep eu pe Andrei Plesu, drept o fiinta cautatoare, cu sensibilitatile ei, pe care nu le arata, dar le intuiesti. (cred ca il doare ucigator de tare vorbele unora ca e netraitor) Chiar daca devine un model umanist, nevoia de autodefinire il va impinge mai departe, iar atunci va dori sa respire sacralitate, preocuparile sale devenind legaturi spirituale. Au mai fost si alte aspecte dezbatute, analize etimologice cum e cea "La inceput a fost Cuvantul", sensul Cuvantului (ratiune, rost, sfarsit ...) si altele, i s-au pus intrebari din public, dar nu intru in amanunte. (sincer, dupa ce am vazut ce a scris Cezar sau Decebal, mi-a pierit cheful sa postez, dar am dorit sa scriu totusi ceva pentru d-voastra) Ce m-a emotionat au fost vorbele domnului Plesu despre parintele Andrei Scrima si amanuntul acela de la inmormantarea sa pe care eu nu-l stiam. Spunea ca a venit inopinat patriarhul Teoctist, a rostit o cuvantare memorabila, apoi a luat o haina monahala si a acoperit cu ea sicriul parintelui.(acesta era imbracat intr-un costum). Spuneati ca preferati genul asta de intelectuali cum e Andrei Plesu, decat altii, caci si ei aduc un rod bun. Sunt in asentimentul d-voastra. Cred ca dincolo de bogatia lexicala rafinata a lui Plesu ce-ti ofera desfatare estetica, uneori chiar mai mult decat continutul, ramane rodul. Traind intr-o lume secularizata, ce se misca tot mai putin in orizontul credintei, e extraordinar ca o carte despre piledele lui Iisus a ajuns sa fie desemnata Cartea Anului 2012 in Romania. Last edited by ioanna; 30.01.2013 at 13:19:47. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
să cumperi o carte, se merită, indiferent de cost...
__________________
Lucrurile marete se fac de obicei cu riscuri foarte mari. – Herodot |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc, ioanna. Nici eu n-am citit cartea (încă). Sunt convins că e interesantă. Pe scurt, din ce ai scris, îmi pare că Pleșu descoperă deschiderea nesfârșită către tainele Dumnezeirii în aceste parabole ale Fiului lui Dumnezeu, arătând modul unic în care vorbește, neînchizând în concepte sau idei fixe vorbirea Sa, din contră, oferind-o ca pe un izvor viu și nesecat de înțelesuri mereu mai adânci.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Bine a spus Pascal: “Scriptura are pasaje pentru a consola toate condițiile și pentru a intimida toate condițiile”, in asta consta miracolul ei, fiecare poate sa inteleaga ceva, fie ca e un erudit , fie un om fara scoala, singura conditie e sa fie receptiv la impartasirea misterului din ele.
Citat:
Inchei cu o nota de can-can. Vorbeste Radu Preda, lumea asculta. Aud un glas langa mine, intreband: e preot? alta voce: sigur nu o sa mai fie :)) (cine a fost in sala, stie la ce ma refer) Last edited by ioanna; 30.01.2013 at 14:25:06. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i | annajanette | Generalitati | 234 | 12.08.2017 16:49:47 |
Iisus si femeile | tara tara vrem ostas | Generalitati | 67 | 12.08.2011 20:31:41 |
Rugaciunea lui Iisus | MadalinS | Rugaciuni | 8 | 10.04.2011 19:11:36 |
Minunile lui Iisus | Florin Liviu | Generalitati | 24 | 21.01.2011 21:47:33 |
Iisus Hristos | ancah | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 09.05.2008 21:30:22 |
|