![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
S-au împlinit 88 de ani de la ridicarea Bisericii Ortodoxe Române la rangul de patriarhie. Hotărârea a fost luată de Sfântul Sinod la 4 februarie 1925 și a fost confirmată prin Decretul Regal din 25 februarie, în același an. Mitropolitul primat Miron Cristea devenea astfel „Arhiepiscop al Bucureștilor, Mitropolit al Ungrovlahiei și Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române”.
„S-a amânat oarecum momentul acestei proclamări pentru a se organiza odată cu ridicarea la rang de Patriarhat și noua legislație bisericească, iar aceasta a putut fi definitiv împlinită după Constituția din 1923. Așadar, anul 1925 a devenit deodată an al adoptării legislației bisericești, fapt împlinit în primăvara anului respectiv și an de împlinire pe planul acesta al ridicării la rang de patriarhat. După hotărârea luată în ședința din 4 februarie 1925 Senatul în 12 februarie și apoi Camera Deputaților în 17 februarie au consfințit această hotărâre a Sfântului Sinod și Regele Ferdinand a promulgat legea în 23 februarie în același an 1925. S-a comunicat tuturor Bisericilor lucrul acesta. Am primit din partea Patriarhiei Ecumenice Tomosul de recunoaștere din partea Patriarhului Vasile al III-lea la sfârșitul lunii iulie, 30 iulie 1925, a fost adus în septembrie Tomosul cu mare solemnitate la București, iar la 1 noiembrie a avut loc ceremonia de învestitură la Palatul Regal și apoi de înscăunare aici în Catedrala Patriarhală din București a primului Patriarh în persoana lui Miron Cristea”, a declarat pentru TRINITAS TV Pr. Florin Șerbănescu, consilier patriarhal responsabil cu aspectele de cultură. Construirea Catedralei Mântuirii Neamului a fost o dorință manifestată încă din primii ani de patriarhat ai Bisericii Ortodoxe Române, dorință perpetuată, de-a lungul timpului, de toți Întâistătătorii Bisericii noastre. „În cea dintâi cuvântare pe care a rostit-o Patriarhul Miron în calitate de patriarh a prezentat câteva proiecte importante legate de dezvoltarea învățământului religios la nivel universitar, de trimiterea studenților români la studii pentru a se perfecționa și la alte facultăți din Europa, de primire a altor studenți aici în țară, înființarea unei Academii de Muzică Bisericească și aș zice că în contextul momentului în care suntem noi acum mai ales proiectul pe care l-a exprimat atunci limpede al Înălțării Catedralei Mântuirii Neamului ca expresie a acestui moment de împlinire a poporului român după strădanii îndelungate se împlinește acum prin determinarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Este acesta un arc peste timp, o punte care ne leagă o dată în plus de năzuințele celor care au fondat Patriarhatul în 1925”, a mai spus Pr. Florin Șerbănescu. Patriarhia Română păstorește în prezent peste 20 de milioane de credincioși, aflați atât între granițele actuale ale României, cât și în alte țări de rezidență.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() S-au împlinit 98 de ani de la nașterea celui de-al cincilea întâistătător al Bisericii Ortodoxe Române, vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist, informează TRINITAS TV. S-a născut la 7 februarie 1915, în satul Tocileni, din județul Botoșani, și a intrat în monahism la 14 ani, ca frate la Schitul Sihăstria. Între anii 1940 și 1944 a urmat cursurile Facultății de Teologie a Universității București. La data de 6 august 1935 a depus voturile monahale la mănăstirea Bistrița (județul Neamț), primind la călugărie numele de Teoctist, iar la 25 martie 1945 este hirotonit ieromonah la Catedrala Mitropolitană din Iași. De-a lungul timpului devine, pe rând, Episcop-vicar patriarhal, Episcop al Aradului, Episcop al Episcopiei Ortodoxe din America și Canada, Arhiepiscop al Craiovei și Mitropolit al Olteniei, Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Sucevei. După moartea Patriarhului Iustin, la 9 noiembrie 1986 a fost ales ca arhiepiscop al Bucureștilor, mitropolit al Ungrovlahiei și patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, fiind înscăunat la 16 noiembrie 1986. Cel de-al 6-lea întâistătător al Bisericii noastre a deținut numeroase ordine bisericești, primite din partea Patriarhiilor Antiohiei, Ierusalimului, Moscovei, Serbiei, a Arhiepiscopiilor Greciei, Ciprului, Cehoslovaciei, Finlandei și din partea Sanctității Sale Papa Ioan Paul al II–lea. În mai 1999, a primit, din partea Statului român, ordinul Steaua României în Grad de Mare Cruce. Patriarhul Teoctist a păstorit Biserica Ortodoxă Română vreme de peste două decenii. A trecut la Domnul la 30 iulie 2007, fiind înmormântat în Catedrala patriarhală.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]() Prima carte coresiană, o carte de cântări pe opt glasuri, care în terminologie slavonă se mai numește și Osmoglasnic, numită și Glosariu, Paraclitichi, este una din cele mai importante cărți ale cultului ortodox. Cartea conține cântările Învierii de la Vecernie, Utrenie și Liturghie pentru fiecare zi din săptămână, fiecărei săptămâni fiindu-i propriu un anumit glas. Parcurgerea celor opt glasuri, timp de opt săptămâni, reprezintă un „stâlp“, anul întreg fiind format din șase „stâlpi“, care se succed neîntrerupt. Cartea este cunoscută începând cu veacul al VI-lea, redactată în limba greacă de Sever din Antiohia, al cărei conținut s-a îmbogățit în decursul vremii cu diferite cântări religioase (irmoase, canoane), căpătând consistență în prima jumătate a secolului al IX-lea, după ce celebrul filozof creștin bizantin, Sfântul Ioan Damaschin († 749) adaugă cântările duminicale, precum și cântările Sfântului Anatolie, fostul Patriarh al Constantinopolului († 458), ale lui Cosma Melodul, Episcop de Maiuma (sec. VIII), Teodor Studitul († 826), Iosif Studitul, Arhiepiscopul Tesalonicului († 830), Teodor Graptul, Arhiepiscopul Niceii (sec. IX), Mitrofan, Episcopul Smirnei (sec. IX), împărații Leon Filozoful († 912) și Constantin Porfirogenetul († 959). Spre deosebire de Octoihul Mare, cunoscut și sub numele de Catavasier, Micul Octoih cuprinde doar irmoasele sau catavasiile praznicelor împărătești și ale sărbătorilor din timpul anului, iar cântările din timpul zilelor obișnuite sunt cuprinse în „Irmologhion“. „Micul Octoih Brașovean“, păstrat azi în trei exemplare, la Biblioteca Academiei Române, la Biblioteca de Stat Szechenyi din Ungaria și la Muzeul de Istorie din Sofia, se tipărește la Brașov de către diaconul Coresi și logofătul Oprea, unul dintre meșterii tipografi care au activat și în cadrul tipografiei lui Dimitrie Liubavici pentru tipărirea Apostolului din 1547. Exemplarul bucureștean, descoperit de Nerva Hodoș în Biblioteca mitropolitană din Sibiu, provenit din Șchei, prezentat și în recenta monografie dedicată diaconului Coresi de Ion Gheție și Al. Mareș, conține 155 de file, format in-folio (268 x 192 mm), folosind aceleași caractere întrebuințate la Târgoviște de Macarie și apoi de Dimitrie Liubavici, unde Coresi învățase meșteșugul tiparului. Inițialele mari și o parte din cele mici sunt cu cerneală roșie, iar restul textului cu cerneală neagră, hârtia fiind exclusiv de proveniență brașoveană (filigran, coroană și rădăcină). Conține patru frontispicii cu arabescuri, fiecare în parte surmontate cu cruce. Corpul de litere nr. III, după clasificarea făcută de F. Hervay, tip de litere folosit și pentru tipărirea Cazaniei a II-a. Carte pentru toți românii Aflăm din epilogul cărții, scris în limba slavonă, reprodus după modelul epilogului târgoviștean al lui Macarie din 1510: „Fiindcă în Treime slăvitul Dumnezeu a binevoit să desăvârșească Biserica sa prin felurite cărți, prin lauda și folosul celor ce le citesc, de aceea și eu jupânul Haniș Begner, județul Brașovului, am râvnit, cu ajutorul Sfântului Duh și din dragoste pentru dumnezeieștile și sfintele biserici și am tipărit această carte de suflete mântuitoare, Octoih, spre împlinirea laudei Dumnezeirei slăvite în unitate, ca trei sori. Mă rog deci de tineri și de bărbați (de cei crescuți) și de bătrâni, de cei ce vor ceti sau cânta sau vor copia pentru dragostea lui Hristos, să ne îndrepte pe noi, cari cu osârdie am îngrijit de acest lucru, și să ne blagoslovească, ca amândoi slăvind pe Tatăl din care toate (s-au făcut), să căpătăm aici pace și milostenie, iar acolo să strălucim, în lumina binefacerii. Amin. Și era atunci, pe vremea aceea, în Țara Ungurească (n.n., Ardeal) crăiasa Isabela, fiul ei Iană și craiul cel tânăr, fiul marelui Iană craiul și în Țara Românească era Pătrașco Voevod și în Țara Moldovei era Alexandru Voevod. Din porunca jupânului Hani Begner, județul Brașovului, eu, robul lui Hristos, Oprea logofătul și diaconul Coresi ne-am trudit cu aceasta și am tipărit (am scris) aceste cărți la anul 7065 (1557). S-au început aceste cărți în luna lui iunie în 12 zile; s-au sfârșit în luna lui ianuarie 14 zile, în orașul Brașov“. De aici reiese că s-a tipărit din porunca judelui brașovean Johanes Benkner (autoritatea publică a Brașovului, fără a cărui înlesnire nu se putea tipări local nici o carte), când în Țara Ungurească (Transilvania) era crăiasă Isabela cu fiul său Ianăș craiul „cel tânăr“, iar în Țara Românească era Pătrașcu cel Bun și în Moldova, Alexandru Lăpușneanu. Este evident adevărul că raza de interes pe care diaconul Coresi o destina cărții sale cuprindea întregul spațiu românesc, iar patronajul domnilor de peste munți asupra tiparului coresian nu poate fi ignorat. „Micul Octoih Brașovean“ Izvorul după care diaconul Coresi putea tipări această carte este „Micul Octoih Brașovean“ (MOB), aflat în fondul de manuscrise al Bibliotecii Județene Brașov, care inițial fusese menționat ca prezent în fondul de carte al Bisericii „Sfântul Nicolae din Șchei“ de Nicolae Sulică, apoi fusese declarat pierdut de P.P. Panaitescu și reintrodus în circulație de prof. Ion Roman. Compararea MOB-ului cu Octoihul tipărit de Oprea logofătul și diaconul Coresi la 1557 ne-a permis cu ușurință să constatăm identitatea textuală dintre ele. Întrucât textul slavo-român al MOB-ului este ulterior perioadei de tipar coresian, nu-l putem considera pe acesta drept izvor, dar putem intui un izvor comun. Cercetând manuscrisul 42 din arhiva istorică a Bisericii „Sfântul Nicolae“ din Șchei, ne-a surprins identitatea textuală. Datat greșit pentru veacul al XVII-lea, manuscrisul confirmă filigranul hârtiei pentru veacul al XV-lea (foarfecă și ancoră în cerc). Manuscrisul apare în cele mai vechi cataloage de inventariere a acestei arhive. Tipărind această carte pur ortodoxă, sub auspiciile morale ale celor consemnați în prefață, nu vedem cum s-ar putea accepta încă teza că venirea lui Coresi la Brașov trebuie pusă pe seama Reformei sau a influenței reformate. Înzestrarea Bisericii Ortodoxe cu o asemenea carte presupune cel puțin un sprijin acordat Bisericii Ortodoxe pentru a rezista în fața presiunilor reformiste luterane sau calvine. Pe de altă parte, anul 1556 confirmă o circulație intensă a solilor brașoveni spre Muntenia și Moldova, care culminează cu sosirea la Brașov a slujitorului Ion al lui Pătrașcu cel Bun, apoi a episcopului Sava. În februarie, pleacă în Muntenia o solie condusă de călărețul Matias cu scrisori la Pătrașcu. În luna aprilie sosesc la Brașov trei solii, iar preotul Dobre, tatăl protopopului Mihai - colaborator coresian, în același an, face mai multe călătorii atât în Moldova, cât și în Muntenia, pentru ca la 1 mai 1556, un preot de-al voievodului Pătrașcu să sosească la Brașov, unde este bine primit de autoritățile locale. Semnificativă este vizita la Brașov făcută de Alexandru Lăpușneanu și Nicolae Pătrașcu tot în 1556, cu prilejul instalării în Transilvania a prințesei Isabella de Zapolya cu minorul său fiu Ioan Sigismund. Evenimentele politice și religioase sunt deosebit de frământate în condițiile în care Dieta Transilvaniei desființează episcopia catolică din Ardeal, secularizându-i astfel averile, prilej cu care se înființează la Geoagiu o episcopie românească. (Articol publicat în Ziarul Lumina din data de 9 februarie 2013 semnat de pr. prof. dr. Vasile Oltean)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Duminică, 10 februarie 2013, părintele arhimandrit Iustin Pârvu, starețul Mănăstirii „Petru Vodă” din județul Neamț, a împlinit venerabila vârstă de 94 de ani.
Cu acest prilej, arhimandritul Nichifor Horia, exarhul mănăstirilor din Arhiepiscopia Iașilor, ca delegat al Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a săvârșit Sfânta Liturghie, împreună cu un numeros sobor de preoți și diaconi, viețuitori ai mănăstirii. Părintele Iustin Pârvu a participat în altar la Sfânta Liturghie. Părintele Nichifor Horia a rostit și cuvântul de învățătură, tâlcuind evanghelia dumincii, despre Pilda talanților. De asemenea, a lecturat cuvântul de urare și binecuvântare, trimis de Înaltpreasfințitul Teofan părintelui Iustin. Părintele Iustin Pârvu s-a născut în 1919, în satul Poiana Largului, comuna Călugăreni, județul Neamț. În anul 1936, tânărul râvnitor de doar 17 ani intră ca frate la Mănăstirea Durău. În anul 1937 se înscrie la Seminarul Teologic de la Mănăstirea Cernica, de unde pleacă, mai apoi, spre seminarele din Râmnicu-Vâlcea și Roman, pe acesta din urmă continuându-l abia după război. În 1940 este tuns în monahism, iar, după un an, hirotonit preot. Între anii 1942-1944, părintele Iustin Pârvu este numit preot misionar pe Frontul de Est, care se întindea din Neamț până la Odesa. Participă, împreună cu „Divizia 4 Vânători de Munte”, la luptele din cel de-al Doilea Război Mondial. După război, trece prin mai multe închisori (Suceava, Văcărești, Jilava, Gherla, Periprava, Aiud, Pitești), timp de 16 ani, fiind eliberat în 1964. Se alătură obștii Mănăstirii Secu, unde slujește ca preot și duhovnic între anii 1966-1974. Între anii 1974-1989 părintelui i se stabilește domiciliul forțat la Mănăstirea Bistrița, Neamț. După Ž90, odată cu schimbarea regimului politic, părintele Iustin Pârvu se întoarce la Mănăstirea Secu, unde stă aproape un an. Se retrage apoi în sihăstrie, cu gândul de a-și petrece aici restul zilelor în post și rugăciune. Dar rânduiala lui Dumnezeu era alta. Astfel, între anii 1991-1992, alături de alți doi monahi, părintele sosește în satul Petru Vodă din județul Neamț și întemeiază aici Mănăstirea Petru Vodă. La ceva distanță de mănăstire, părintele Iustin Pârvu pune temelia unui schit de maici. Între timp, se mai construiesc aici, tot prin osteneala părintelui Iustin, un azil de bătrâni, un centru de plasament pentru copii și un spital. Pe 2 noiembrie 2008 părintele Iustin a primit rangul de arhimandrit.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Astăzi s-au împlinit 112 ani de la nașterea Patriarhului Justinian Marina, al treilea Întâistătător al Bisericii Ortodoxe Române. La Mănăstirea „Radu Vodă” din București, unde se află mormântul acestuia, seminariști și numeroși credincioși au participat la o slujbă de pomenire, informează TRINITAS TV. Patriarhul Justinian Marina s-a născut în 1901 și a trecut la Domnul în martie 1977, fiind înmormântat, conform testamentului, în biserica Mănăstirii bucureștene „Radu Vodă”. Pe crucea basorelief de deasupra mormântului, Patriarhul i-a cerut meșterului să sape următoarea inscripție: „M-am luptat lupta cea bună. Credința am păzit. Am ajuns la capătul drumului vieții. De acum încolo, mă așteaptă răsplata dreptății, pe care mi-o va da Domnul, Judecătorul Cel Drept în ziua aceea."
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() Astăzi s-au împlinit 65 de ani de la nașterea celui de-al doilea Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, Nicodim Munteanu. A fost întronizat Întâistătător al Bisericii noastre în anul 1939, păstorind credincioșii într-o epocă de mari tulburări politice și sociale. Născut pe 6 decembrie 1864 în satul nemțean Pipirig, viața lui se leagă de cea a Mitropolitului Moldovei, Pimen. După ce a fost locțiitor de arhiepiscop al Chișinăului și Hotinului, a revinit la Huși. Apoi îi succede în scaunul de Mitropolit al Moldovei lui Pimen Georgescu, iar în 1939 devine Patriarh. Patriarhul Nicodim a avut mai multe dorințe de suflet. Unele au rămas, din păcate, doar dorințe. Patriarhul Nicodim a trecut la domnul pe 27 februarie 1948, la vârsta de 83 ani. A fost înmormântat în Catedrala patriarhală, alături de predecesorul său, Patriarhul Miron Cristea. În urma trecerii sale la cele veșnice, locțiitor de patriarh devine Mitropolitul Moldovei, Justinian Marina.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Remember - TEOFIL PARAIAN | cristiboss56 | Stiri, actualitati, anunturi | 21 | 03.03.2011 19:24:48 |
remember? | Corinanyc | Rugaciuni | 0 | 16.08.2009 10:05:06 |
Remember Pr. Ioanichie Balan | jenica | Generalitati | 25 | 16.01.2008 17:10:49 |
|