![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Starea celor ce dobândesc harul fără de plată este starea îngerilor și a sfinților În anul 1932, am plecat la mănăstire, pentru că am crezut că nu voi trăi mai mult de cinci ani, cum îmi spuseseră doctorii. Slavă Domnului, am fost îndrumat spre Mănăstirea Milkovo, unde se aflau 30 de Ruși. Erau multe suflete evlavioase acolo și m’au deprins cum să mă rog cu Rugăciunea lui Iisus. Mi-au dat mătănii și m’au îndrumat să spun: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pre mine, păcătosul!” Pentru că am crezut că nu voi trăi mai mult de cinci ani, m’am rugat neîncetat.Și, într’o bună zi, am auzit în lăuntrul meu cum se rostește de la sine rugăciunea neîncetată, Rugăciunea lui Iisus – lucrez, mănânc și aud în lăuntru neîncetat rugăciunea! Și o bucurie m’a luminat, o bucurie negrăită și o pace de necrezut! M’am minunat cum am ajuns un alt om. Nu știam ce mi se întâmplase. Totul era pașnic, liniștit, bine, cu o bucurie de necrezut. Și vedeam că nimeni nu mă putea jigni, iar mai înainte, îndată ce mi se făcea un reproș, pe dată mă tulburam. Acum vedeam că nimeni nu mă putea jigni, nici măcar stârni să-i spun: „Mi-a ajuns, am să te încing acum!” Ce stare aleasă, pe care numai Domnul o poate dărui! Așa e starea îngerilor și a sfinților. Starea celor ce dobândesc harul fără de plată este starea îngerilor și a sfinților, pentru că atunci sufletul e călăuzit prin Duhul Sfânt și nu mai are gânduri lumești. Dar nici nu poți să gândești – știi cum se gândește, tot ce trebuie, dar nu poți; vrei, dar nu se poate, de-a dreptul cu neputință! Adică Duhul Sfânt luminează atunci și nu mai sânt în el lucruri rele. Starețul Tadei, Pace și bucurie în Duhul Sfânt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
<<Noi poate nu vedem acum în semenul nostru pe Hristos, sau în Hristos pe semenul nostru. Aceasta o știm deocamdată poate numai prin credință. Dar faptul acesta ni se va face revelat la Judecata din urmă. În Hristos vom vedea atunci chipul fiecărui om; în fiecare om vom vedea o rază a feței lui Hristos. Atunci vom vedea că, neiubind un om, pe Hristos nu L-am iubit în acel om și n-am lăsat pe Hristos să-l iubească în noi. O pildă avem în raportul dintre chipul unui părinte și copiii lui. Chipul părintelui cuprinde chipurile tuturor copiilor săi, și chipul fiecărui copil reprezintă o rază din chipul părintelui, sau specificul întreg al feței părintelui în acea rază. Cine nu iubește chipul unui copil, nu iubește în întregime pe părintele lui și nu urmează pilda părintelui lui. Hristos socotește ca referite la Sine toate faptele de iubire sau de neiubire adresate oamenilor, așa cum noi referim la noi înșine toate cinstirile sau necinstirile adresate mamei noastre, sau fraților noștri, sau copiilor noștri. (…)
Mult stăruie Sfinții Părinți asupra descoperirii complete a tuturor faptelor și gândurilor fiecăruia la acea judecată, în fața tuturor oamenilor și îngerilor. Ziua aceea va fi ziua descoperirii depline a adevărului, cu privire la toți, în fața fiecăruia. Nici un echivoc nu va mai plana atunci în sufletul oamenilor, nu numai în ceea ce privește starea lor, dar și a tuturor oamenilor. Mai ales în privința din urmă se va face lumină în suflet, căci starea proprie se va cunoaște în mare măsură de la judecata particulară. Răul va fi deplin demascat, și binele, ieșit de sub acoperământ. Orice echivoc va înceta. Regimul pomului cunoștinței binelui și răului își va fi încheiat stăpânirea ambiguă asupra lumii; nu va mai umbri sufletul omenesc și planul divin din istoria lumii, pentru că nimeni nu se va mai hrăni din el, minciuna lui fiind dată pe față. Fiecare om va cunoaște urmările de după moarte ale faptelor sale și va fi judecat și pentru ele și fiecare va cunoaște antecedentele faptelor sale bune și rele în comportarea înaintașilor săi și va cunoaște just faptele și valoarea tuturor. Astfel, Judecata din urmă va fi și o revelare supremă a planului divin în istorie, a contribuției aduse de oameni pentru a-l realiza sau împiedica. Aceasta va arăta că omul a avut o responsabilitate și pentru desfășurarea creației de după el în timp, nu numai pentru semenii lui imediați. Pilda rea sau bună a fiecăruia a avut repercusiuni asupra lumii întregi. Dar aceasta va arăta că fiecare a trebuit să se angajeze, în măsura posibilităților lui, și direct în viața istoriei, susținând de exemplu credința mântuitoare, ideile de dreptate, de frățietate între oameni. Pe de altă parte, judecata universală va scoate nu numai toate măștile individuale de pe oameni (grandilocvente, fățarnice etc.), ci și multe măști de care a fost acoperită istoria ca întreg, sau diferite epoci și evenimente din cursul ei. (…) Cei păcătoși vor fi descoperiți în toată starea lor rușinoasă. Cât suntem pe pământ ne putem acoperi în măsură mai mare sau mai mică, pentru că aproapele mai are îndoială asupra calității noastre, sau pentru că, dacă unul ne cunoaște o faptă urâtă, ceilalți nu ne-o cunosc. Atunci toți ni le vom cunoaște. Dar toți cei ce au făcut binele se vor bucura deplin de recunoștința cu care vor fi întâmpinați de toți cei asupra cărora s-a repercutat binele făcut de ei. Tot binele și tot răul făcute în lume nu vor apărea ca entități abstracte, ci imprimate în starea oamenilor și în recunoștința sau în mustrarea cu care se vor întâmpina unii pe alții. Căci pe toți îi vom vedea și îi vom recunoaște la Judecata din urmă, cu urmele faptelor noastre în ei și cu răspunsul lor de recunoștință sau de mustrare pentru faptele noastre. Îi vom vedea și îi vom recunoaște chiar pe cei asupra cărora s-au repercutat indirect faptele noastre bune sau rele. „Să nu socotească cineva că nu va recunoaște nici unul pe nici unul la acea înfricoșată judecată și adunare. Fiecare va recunoaște pe aproapele lui, nu după chipul trupului, ci după privirea pătrunzătoare a sufletului“1. Iar Sfântul Ioan Gură de Aur zice: „Nu vom cunoaște numai pe cunoscuți acolo, ci vom privi și pe cei care n-au ajuns niciodată la vederea noastră“2. Sfântul Vasile cel Mare zice și el: „Stând de-jur-împrejurul tău, cei nedreptățiți de tine vor striga către tine, căci oriunde ți-ai întoarce ochii vei vedea chipurile faptelor tale rele. Aici orfanii, dincolo văduvele, acolo săracii doborâți de tine, slujitorii pe care i-ai azvârlit, vecinii pe care i-ai supărat“3. Din toate părțile toți îi vor scoate celui ce a făcut rele la vedere și la suprafața conștiinței toate relele făcute, toate refuzurile de dialoguri frățești cu fapta și motivele pentru care de acum va fi lăsat într-o însingurare înspăimântătoare și definitivă. Apoi va urma însăși această părăsire totală și definitivă de către toți; tăcerea și singurătatea eternă îl vor înconjura ca un ocean; va urma ieșirea lui din orice dialog, din orice comunicare pentru totdeauna. Nu va mai putea apela la nimeni, nu va mai avea ocazia să răspundă nimănui. Se va scufunda în întunericul cel mai dinafară. Neputința dialogului va face inutilă și rugăciunea pentru ei.>>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cât timp s-a mișcat între oamenii care nu-l cunoșteau, a mai putut (omul) înjgheba un dialog cu cineva, pentru că nu i se cunoștea de toți nesinceritatea învârtoșată. Acum cade în singurătatea părăsirii și uitării de către toți, în extrema opusă sobornicității. În aceasta constă iadul. Cât sunt oamenii pe pământ, e un târg unde-și poate procura fiecare mântuirea, unul dând, altul primind, în vederea ei, rugăciuni și fapte bune, deci prin apeluri și răspunsuri, într-un vast și multiplu dialog purtat între mulți oameni și între ei și Dumnezeu, dând și primind nu numai oamenii între ei, ci și Dumnezeu, și de aceea folosindu-se însutit toți care dau și primesc. „Terminându-se târgul, nu mai este negustorie de bunuri. Căci unde mai sunt atunci săracii? Unde, liturghisitorii, unde, psalmodiile? Unde, facerile de bine? Pentru că înainte de ceasul acela ne putem ajuta unul pe altul și putem oferi iubitorului-de-suflet-Dumnezeu manifestările iubirii de frați. Căci primește completările lipsurilor făcute celor ce au plecat pe neașteptate și nepregătiți și le socotește ca faptele lor“4.
Lumea ne e dată în faza de construcție morală și spirituală, cât suntem pe pământ, pentru ca să participăm toți la această construire. Dar când s-a sfârșit, nu mai poate participa nici unul la această construire. Căci totul e terminat. Nu mai avem inegalități de nivelat, nedreptăți de îndreptat, frățietate de realizat. Acolo ne vom bucura de fericirea perfectei comuniuni. Chiar și pentru îngeri judecata aceea va însemna o descoperire a planului dumnezeiesc cu privire la lume, așteptată cu frică și cutremur5. Iar, întrucât această cunoaștere a tuturor de către fiecare și a fiecăruia de către toți înseamnă și o apreciere, ea implică și o participare a fie-căruia la judecata tuturor. Dar fiindcă cei drepți vor fi absolviți în această judecată, ei nu vor fi judecați propriu-zis, adică nu vor fi osândiți, dar vor osândi împreună cu Dumnezeu pe toți cei vrednici de osândă și vor aprecia cu laudă pe cei ce au făcut binele. Așa se înțelege probabil participarea Apostolilor la judecată (Mt. 19, 28; Lc. 22, 30), care trebuie extinsă la toți drepții (1 Cor. 6, 2)6. Nu putem ști dacă îngerii așteaptă cu frică acea judecată și pentru alt motiv decât acela al descoperirii planului de mântuire al lui Dumnezeu. Bulgakov afirmă că și ei vor fi judecați, după cum și-au îndeplinit slujba de a îndemna pe oamenii dați în grija lor la săvârșirea binelui și la evitarea răului; ba, întemeindu-se pe locul din 1 Corinteni 6, 3, afirmă că vor fi judecați chiar și de oameni. Dar Sfântul Maxim Mărturisitorul, care vorbește de această frică a îngerilor, amintește numai de o judecare a oamenilor7. Frica îngerilor e motivată probabil de măreția acestui act, ca și de faptul că mulți îi vor pierde acum definitiv pe oamenii afiliați care le-au fost dați în grijă. Îngerii poate cunosc și înainte de judecată mai bine decât oamenii încredințați grijii lor cele ascunse ale lor și le țin mai bine minte8. Dar nu cunosc toți gândurile și faptele tuturor oamenilor, ci numai pe ale unora. De aceea așteaptă și ei cu cutremur marea revelație asupra creației și urmările ei9. Căci revelația aceea nu va avea numai un caracter teoretic, arătând doar cum a voit Dumnezeu să devină creația și ce au făcut oamenii din ea, ci va avea drept urmare apariția unor chipuri noi ale realității. Hristos intră prin a doua venire și prin judecata Sa într-o nouă relație cu zidirea, descoperindu-Și măreția pe care nu Și-o descoperise deplin înainte. Aceasta va fi o nouă revelație a slavei la care a ridicat omenitatea și totodată o mai deplină arătare a lui Dumnezeu prin omenitate. Faptul că Hristos judecă lumea ca om e o nouă cinste în care se arată omul, dar și o nouă îndumnezeire a omului. În înfățișarea Lui, de supremă cinste, se va arăta ce ar fi trebuit să devină omul, iar în faptul că trebuie să-i judece pe oameni, contradicția în care s-au așezat, sau distanța la care au rămas față de ținta la care voia Dumnezeu ca ei să ajungă. În Hristos-Judecătorul oamenii vor vedea într-o nouă lumină umanitatea Lui, dar și pe Dumnezeu într-o nouă descoperire. Iar precum Întruparea a constituit și pentru îngeri o nouă revelare a lui Dumnezeu prin apropierea Lui de făpturi, prin ieșirea din transcendența Lui, inaccesibilă într-un anumit sens, așa va constitui și venirea Domnului întru slavă și arătarea Lui ca Judecător și pentru îngeri o nouă revelare a lui Dumnezeu și, totodată, o nouă reliefare a măreției omului.>> * Preotul profesor Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. III, Partea a șasea: Eshatologia sau viața viitoare. Sfârșitul vieții pământești și viața veșnică, cap. II Eshatologia universală, D, E.I.B.M.O., București, 2010, pp. 456 - 463. note 1 Sf. Ioan Damaschin, De iisquidormierunt in fide, P.G. 94, col. 276 A. 2 La Sfântul Ioan Damaschin, ibid., col. 276 B. 3 La Sfântul Ioan Damaschin, ibid., col. 276 C. 4 Sf. Ioan Damaschin, ibid., col. 254 C. 5 Bulgakov, Lestvița Iacovlea, Paris, 1929, p. 27. 6 J. Rivière, Jugement, art. cit., în Dict. de Theol. Cath., VII, col. 1813. 7 Ep. I către Gheorghie, prefectul Africii, P.G. 91, col. 381; vezi și Ep. III către Ioan Cubicularul, P.G. 91, col. 416. 8 Sf. Maxim Mărturisitorul, Ep. 1, P.G. 91, col. 380: „Să privim la toate acestea cu grijă, cum umblăm și ce hotărâm despre noi, știind că mulți martori nevăzuți sunt de față la cele săvârșite și gândite de noi, privind nu numai la cele arătate, ci chiar în suflete și vădind cele ascunse ale inimii“. 9 Bulgakov, Lestv. Iacovlea, p. 94-95.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
În viziunea patristică, iubirea lui Dumnezeu este ca un foc, un același foc care-i cuprinde pe toți oamenii. Pentru cei care s-au pregătit să se întâlnească cu această flacără dumnezeiască - Iubirea - ea este mângâiere, căldură bineplăcută, dulceață fără sfârit, lumină lină. Pentru cei care s-au obișnuit cu faptele întunericului și care nu au primit Iubirea, focul este perceput ca ardere, este un adevărat chin - de aceea se vorbește de chinurile iadului.
Duminica aceasta este numită, în calendarul ortodox, Duminica înfricoșătoarei Judecăți. În pericopa evanghelică ce se citește la Sfânta Liturghie în această zi (de la Matei 25, 31-46), ni se dezvăluie criteriile după care vom fi evaluați, după modul în care am avut sau nu milă de cei flămânzi sau însetați, de cei goi, de cei străini, de cei bolnavi sau de cei din temniță. Este numită înfricoșătoare această Judecată finală pentru că va fi înfricoșător să-L vezi pe Hristos Domnul, venind întru puterea slavei sale. Dar mai este înfricoșătoare această judecată și prin prisma a ceea ce vom auzi atunci și anume vom auzi criteriile după care suntem împărțiți și trecuți de-a dreapta sau de-a stânga, fiind împărțiți după cum desparte păstorul oile de capre. Amănuntul pe care-l sesizez în modul în care ne împarte Domnul este acela că nu ne poziționează pe unii deasupra, iar pe ceilalți jos, undeva în adânc. Ci ne pune de-a dreapta sau de-a stânga. Un detaliu care dezvăluie o topică a iubirii divine, nu abilități de gospodar care-și face ordine în propria-I ogradă. În imaginarul colectiv, raiul este poziționat undeva sus, în cer, iar iadul în adâncurile pământului. Psalmistul însuși ne spune: "De mă voi sui în cer, Tu acolo ești. De mă voi coborî în iad, de față ești" (Psalmi 138, 8). Totuși, Hristos - Domnul și Judecătorul - ne pune pe un același plan, de-a dreapta și de-a stânga, iar nu sus și jos. De ce oare acest lucru? Să încercăm a înțelege această dumnezeiască "re-poziționare", înregistrată pe traseul parcurs de la Vechiul Testament la Judecata de Apoi, via Noul Testament. În primul rând, sesizăm faptul că pe toți ne pune Domnul lângă Dânsul, iar El este în centru. De aceea noi spunem că totul este hristocentric. Nu poate fi alt centru pentru om, pentru lume, pentru întreaga creație decât Hristos Domnul. Pe de altă parte, El adresează îndemnul "veniți" celor "binecuvântați", și "duceți-vă de la Mine" celor "blestemați". Ambele mișcări sunt însă cumva în același plan, în planul iubirii lui Dumnezeu pentru om. Iar mișcarea aceasta, deși pare a fi o decizie de nuanță juridică a Împăratului, nu este altceva decât o continuare a mișcării pe care noi am deprins-o în timpul vieții pământești, aceea de a ne apropia sau de a ne îndepărta de Dumnezeu. El nu ne forțează să ne depărtăm, nu ne alungă, după cum nu ne trage cu sila către Dânsul, ci poruncește ca fiecare să facă acea mișcare pe care a ales să o facă liber fiind. Configurația aceasta finală, geometria aceasta eshatologică, e și cea mai puternică dovadă a iubirii constante, veșnice a lui Dumnezeu pentru toți oamenii. Dumnezeu ne-a adus din neființă la ființă din iubire. El ne iubește dumnezeiește, nu așa cum putem noi să ne iubim unii pe alții: nu ne iubește doar pentru o vreme sau când Îl iubim, la rându-ne, nu ne iubește doar când suntem virtuoși, când ne rugăm sau când suntem în biserică, ci ne iubește și când desfrânăm și când facem lucruri urâte și când facem crime și când facem alte și alte blestemății pe care El nu le suferă. El e singurul care poate să iubească persoana chiar și (mai ales) când faptele persoanei sunt de nedorit. (Ispita noastră, a oamenilor furați de logica lumească, este de a confunda pe cel din fața noastră cu ceea ce vedem - sau ni se pare că vedem - noi la el...). Și Dumnezeu ne iubește necondiționat nu doar aici, pe pământ. Noi știm că El nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu; și există tendința de a considera că, după moarte, după ce acesta nu mai are nicio șansă de a se pocăi, păcătosul nu ar mai fi iubit de Dumnezeu. Faptul că Domnul continuă să ne iubească indiferent de alegerile noastre și, mai ales, de opțiunea noastră finală, reiese limpede din cum împarte omenirea. Pe cei care nu răspund iubirii Sale îi pune, într-adevăr, de-a stânga, dar în continuare pe aceeași linie a iubirii Sale care merge de la dreapta la stânga. Nu este altă iubire, este o aceeași iubire cu care iubește și pe sfinții săi și cu care iubește și pe cei care nu au răspuns chemării Sale și s-au făcut pe sine, în felul acesta, "blestemați". Ce poți să-i faci unui vrăjmaș În viziunea patristică, iubirea lui Dumnezeu este ca un foc, un același foc care-i cuprinde pe toți oamenii. Pentru cei care s-au pregătit să se întâlnească cu această flacără dumnezeiască - Iubirea - ea este mângâiere, căldură bineplăcută, dulceață fără sfârșit, lumină lină. Pentru cei care s-au obișnuit cu faptele întunericului și care nu au primit Iubirea, focul este perceput ca ardere, este un adevărat chin - de aceea se vorbește de chinurile iadului. Deci este același foc, aceeași iubire a lui Dumnezeu pentru fiecare dintre noi, dar noi o primim în chip diferit. Sf. Ap. Pavel îndeamnă, în epistola sa către romani: "Dacă vrăjmașul tău este flămând, dă-i de mâncare; dacă îi este sete, dă-i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui" (Romani 12, 20). Dacă cineva urăște pe un altul, iar din partea celui pe care-l urăște nu vine tot ură, ci vin fapte ale iubirii, acel suflet împovărat cu ură se chinuie mult. Căci nu poți să urăști pe cineva, acela să-ți răspundă cu bine la răul tău, iar tu să stai liniștit. Ori primești iubirea lui și alungi ura din inima ta, iubind, la rândul tău, ori continui să urăști, dar te chinuiești, astfel, căci reacția celuilalt nu-ți mai alimentează această ură pe care o porți în suflet. Tu ai prefera să primești drept răspuns tot un rău, ceva care să-ți alimenteze ura, astfel ca tu să te mobilizezi și mai mult, să te războiești cu acela și mai mult, în speranța că îl vei supune, că-l vei frânge cu forța acestei uri (care, nu de puține ori, îmbracă și chipul corectitudinii sau al dreptății)... Așa se va întâmpla cu cei care vor fi de-a stânga, care vor gusta chinurile veșnice pentru că nu vor accepta să primească iubirea lui Dumnezeu - iar chinul lor este acesta: să urască pe Cel care îi iubește. De aceea avem absolută nevoie să ne pregătim de pe acum de întâlnirea cu Domnul. Să nu ne amăgim că abia după ce murim ne putem întâlni cu Hristos; dacă nu ne întâlnim acum, aici, în această lume, dacă nu lăsăm acum iubirea Lui în inima noastră, atunci nu vom avea (dobândi) capacitatea de a face acest lucru după moarte. Iar pe Hristos îl întâlnim în fiecare dintre cei de lângă noi. De aceea zice celor milostivi: "întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut" (Matei 25, 40). Ceea ce înseamnă că Hristos este tainic acolo, în fratele nostru și-n relația cu fratele nostru, iar noi putem să ne agonisim fie bucuria veșnică, fie chinuri veșnice, după cum ne raportăm la acesta. De iubit, vom fi iubiți în veșnicie. Primirea acestei iubiri depinde de noi, de cum ne deschidem sau nu inima. Iar drama noastră survine când nu ne deschidem către această iubire a lui Dumnezeu. El așteaptă ca fiecare suflet să se întoarcă și să înțeleagă că este Iubirea cea care bate la ușa inimii lui, dar nu bate de undeva din exterior, ci din interior. De aceea Domnul spune în Apocalipsă (3, 20): "Iată, stau la ușă și bat; de va auzi cineva glasul Meu și va deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu Mine". Iar, în Evanghelii, Mântuitorul spune: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu" (Matei 6, 33) și aceea este "înăuntrul vostru" (Luca 17, 21). Nu căutăm împărăția pe undeva prin alte sisteme solare sau cu ochii pe cer, ci înlăuntrul nostru. De acolo, Hristos vrea să vină în viața noastră. Acum.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Creștinismul nu este numai o învățătură care ajunge să fie știută, ci o învățătură care se cere trăită, pusă în practică. În acest sens, el este viață și putere de mântuire. De aceea, nu e creștin adevărat cel ce se mulțumește să cunoască numai învățătura Domnului nostru Iisus Hristos; creștin este cel ce își face din învățătura Domnului lege de viață, urmând întru totul lui Hristos, care n-a învățat decât ceea ce El Însuși a împlinit, făcându-ni-se pildă fără abatere pentru tot ceea ce ne-a poruncit să facem. Creștinismul este puterea mântuitoare, dar numai celui ce-și trăiește viața după legea lui Hristos și-și modelează prin aceasta făptura tot mai mult după chipul Domnului. Așa cum un meșter face dintr-un bulgăre de aur, amestecat cu multe materii, o bijuterie strălucitoare, curățindu-l cu ajutorul focului de tot amestecul străin și lovindu-l cu ciocanul până ce-i dă forma cugetată, așa face și creștinul din făptura sa un chip frumos, având mereu ca model pe Domnul nostru Iisus Hristos, Care S-a făcut în acest scop omul desăvârșit. Materiile străine pe care trebuie să le curețe creștinul din sine sunt patimile care-i urâțesc făptura și care s-au îngroșat în el prin păcatele săvârșite. Și cum aceste patimi se mențin în noi și sporesc prin alte și alte păcate, la care ne îndeamnă diferitele pofte de plăceri, curățirea de patimi nu se poate înfăptui decât oprindu-ne de la alte păcate, deci înfrânându-ne de la împli-nirea poftelor necuvenite. Înfrânarea aceasta de la satisfacerea poftelor necumpătate, care sporește patimile din noi, este ceea ce numim post. Astfel, înțelegem de ce postul este un mijloc principal prin care creștinul își curăță făptura de tot ce este rău și urât în ea, oprindu-se pentru o vreme de a mai hrăni patimile sale prin noi păcate, prin noi împliniri ale poftelor sale ce întrec măsura trebuinței.
Cunoscând puterea postului de a curăți firea noastră de patimile cele urâte și de a o elibera de slăbiciunile poftelor care ne înlănțuiesc în aceste patimi, Biserica nu numai că-l recomandă fiilor săi, ci și rânduiește, pe lângă anumite zile, și anumite răstimpuri mai lungi în care toți împreună să se dedea la acest exercițiu bărbătesc, prin care să-și curețe făptura de tot ce e rău și să sădească în ea cele bune, modelând-o mai mult decât în celălalt timp al anului, după chipul lui Hristos. Un astfel de timp mai îndelungat de străduință obștească a tuturor credincioșilor, într-o îndemnare și pilduire reciprocă, în vederea eliberării lor de slăbiciunile poftelor conducătoare la păcate și sporitoare de patimi, este Postul Paștelui, care începe acum și se întinde până la luminatul praznic al învierii Domnului. Biserica a închinat Duminica de azi, din ajunul acestui Post, în amintirea izgonirii lui Adam din Rai. Aceasta ne dă cheia întregului înțeles al Postului pe care îl începem. Așezând amintirea izgonirii lui Adam din Rai, nemijlocit înaintea începutului acestui Post, care se deschide ca o ușă de pocăință, Biserica ne pune înainte starea de nefericire în care e adusă o-menirea prin păcate și din care scapă prin Hristos, urcând calea ostenitoare a postului, a înfrânării de la păcate, a pocăinței pentru ele. Ea ne vorbește de Adam. Dar prin Adam ea ne îndeamnă să ne gândim fiecare la noi înșine, căci fiecare repetăm, într-un anumit fel, pe Adam, înstrăinându-ne prin păcate de Dumnezeu și dobândind mântuirea prin drumul pocăinței pe care ni l-a deschis Hristos. Dar să ne oprim o clipă la Adam și apoi să trecem la noi. Izgonirea lui Adam din Rai e starea de plâns în care s-a rostogolit acela, neținând porunca înfrânării dată lui de Dumnezeu. Preferând ascultarea de șarpe ascultării de Dumnezeu, dând drumul poftei sale în ciuda îndemnului de a o stăpâni, dat de Dumnezeu, și călcând astfel porunca de a nu mânca din pomul oprit, care a fost primul post rânduit de Dumnezeu, Adam se rostogolește din viața plină și fără de sfârșit în viața sărăcită și muritoare și din bucuria netulburată și neîntreruptă într-o existență frământată de puține plăceri și multe dureri, chinuită în timpul plăcerilor de conștiința necurăției lor și de grija durerilor viitoare, mușcată în timpul durerilor de remușcările pentru plăcerile trecute și umbrită tot timpul de gândul neliniștitor al morții sigure și al iadului veșnic. Și firea noastră ar fi rămas scufundată în acest întuneric al tristeților și al lipsei de conținut spiritual pe pământ și al iadului veșnic după moarte, dacă n-ar fi venit Hristos, care, începând cu postul cel de patruzeci de zile și sfârșind cu moartea pe Cruce, a eliberat firea noastră de moarte și de iad, de stricăciune și durere, ridicând-o la viața nemuritoare și la slavă dumnezeiască, biruind pe diavolul care voia să-l ispitească și pe El cu mâncare, după asemănarea lui Adam. Neînfrânarea lui Adam a rostogolit firea omenească în nefericirea întunericului și a morții veșnice, înfrânarea Domnului Hristos a ridicat-o la viața netrecătoare și la fericirea fără goluri. Dar să privim și la lumina altor pilde din Scriptură, rezultatele triste ale lăcomiei și roadele binecuvântate ale postului. Dacă prin neînfrânarea protopărinților a intrat moartea în lume și a împărățit păcatul, pricinuind osânda firii noastre de la Adam până la Hristos, prin neînfrânarea urmașilor lui Adam, a venit potopul peste tot pământul și peste toți oamenii din vremea lui Noe, pentru că nu mai sălășluia Duhul lui Dumnezeu în ei, ci deveniseră numai trupuri. Datorită neînfrânării locuitorilor din Sodoma, întreaga cetate, cu locuitori cu tot, a fost mistuită de foc din Cer. Lăcomia l-a făcut pe Esau, fiul cel mai mare al lui Iacob, să-și piardă, pentru un blid de linte, drepturile de întâi născut și tot lăcomia le-a pricinuit fiilor preotului Eli o moarte năprasnică. Dimpotrivă, Moise s-a învrednicit să stea de vorbă cu Dumnezeu pe muntele Sinai, iar proorocul Ilie, după un post de patruzeci de zile, să vadă pe Dumnezeu pe munte, trecând ca o adiere ușoară ce închipuia Duhul lui Dumnezeu, sau harul Lui. Iar cetatea Ninive a scăpat prin postul de trei zile de pedeapsa înfricoșată ce o aștepta pentru păcatele ei. Toți aceștia n-au adus prin neînfrânarea sau prin postul lor nenorocire sau binecuvântare peste lumea întreagă, ca Adam, sau ca Hristos, dar au adus peste ei înșiși. Dar Scriptura ne pune aceste pilde sub privire, ca de la ele să ne întoarcem atenția spre noi înșine. Ca oameni, am săvârșit și noi păcate destule. Dar vom rămâne în ele, așezându-ne în șirul celor ce s-au pierdut din pricina neînfrânării până la capăt, sau ne vom ridica din ele prin post și pocăință, așezându-ne în șirul celor ce s-au mântuit și au primit binecuvântarea lui Dumnezeu? Fiecare din noi îl poartă în sine pe Adam cel izgonit din Rai pentru neînfrânare și neascultare de Dumnezeu. Dar fiecare se poate ridica de la starea lui Adam cel dintâi la starea lui Hristos, a lui Adam Cel de-al doilea. Fiecare din noi am încercat sentimentul izgonirii din Rai, prin căutarea cu lăcomie a plăcerilor necumpătate. Dar fiecare din noi poate urca iarăși, urmând lui Hristos și având ajutorul Lui, spre Raiul din care am fost alungați. A fi în Rai înseamnă a te simți în preajma lui Dumnezeu, în convorbire cu El, a simți adierea blândă a iubirii Lui, ca Ilie, a auzi glasul Lui vorbindu-ți dulce, cu bunătate părintească. A fi în Rai înseamnă a te simți neîntinat în cugetări, în doruri, în fapte. Căci numai cel curat simte pe Dumnezeu în preajma lui. A fi în Rai, încă trăind pe pământ, înseamnă a te simți învăluit de o negrăită pace sufletească cu tine însuți, cu Dumnezeu și cu semenii, de o fericire calmă, egală și parcă fără început și fără sfârșit. A fi în Rai înseamnă a te simți, chiar în mijlocul întâmplărilor tulburătoare și schimbăcioase ale vieții, neclătinat de ele, mai presus de ele. A fi în Rai înseamnă a te simți adunat în cămara ascunsă, liniștită și adâncă a inimii, acolo unde își face simțită Dumnezeu prezența Sa și unde te poți uni cu El, privind la cele din afară, fără să te tulburi și fără să fii ispitit a-ți părăsi acel fericit loc al sălășluirii tale și al sălășluirii lui Dumnezeu, prețuind nesfârșit mai mult dulceața lină și curată a acelei împreună petreceri cu Dumnezeu decât plăcerile violente și de un gust îndoielnic ale simțurilor. A fi în Rai înseamnă a gusta încă de aici arvuna vieții și a învierii lui Hristos în tine, căci înseamnă a-L simți pe Hristos Însuși în tine, ca izvor al unei vieți noi în tine. link catre articolul complet: http://cristiboss56.blogratuit.ro/Pr...i-b1-p1905.htm
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
"Nu te întrista, muritorule, de intrarea ta într-o bună zi în tăcerea mormântului, tu care ești mai frumos decât toate, dar supus stricăciunii de ocara morții. Fiindcă Dumnezeu a pus limită umilirii tale tăcute și despuierii tale de toate când nimeni nu-și va mai aduce aminte de tine. Pe cât de frumoasă e alcătuirea ta, pe atât de uimitoare e stricăciunea ta. Dar nici pentru aceasta să nu te cuprindă întristarea, căci iarăși o vei îmbrăca arzând de foc și de Duh și purtând în ea chipul exact al Creatorului tău. Să nu te tulbure îndoieli cu privire la măreția acestei nădejdi, fiindcă despre ea te mângâie Pavel zicând: < El va schimba trupul smereniei noastre întru asemănarea trupului slavei Lui> [ Filipeni 3,21]" (Sfântul Isaac Sirul, Partea a II-a, cuvântul 3)
Extras din volumul prezentat în linkul de mai jos: http://www.librariasophia.ro/carti-C...f-so-1215.html
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vindecare fără Taine nu există! Precum nu există credință vie, caldă, fără Evanghelie! Precum nu există credință reală, ortodoxă, în Evanghelie, în întruparea lui Dumnezeu și în Jertfa Lui, fără a se naște din ea foamea de spovedanie și Împărtășanie!
Prima duminică din Postul Mare este numită "a Ortodoxiei". Prilej de a vorbi despre ce înseamnă credința ortodoxă, despre cultul icoanelor, despre faptul că, prin Sf. Ap. Andrei, creștinismul a pătruns, încă de la începuturi, în ființa celui ce azi se numește neam românesc. Multe sunt subiectele pe care le poate aborda un ortodox cu un astfel de prilej. Am simțit însă nevoia să aduc, pentru o astfel de zi, nu atât cuvinte despre credința ortodoxă, cât mai ales o mărturie a unei persoane care a (re)descoperit Ortodoxia. Și așa am ajuns la o confesiune cu adevărat cutremurătoare, a unei persoane care, după căderi și poticniri cumplite, reușește să guste din bucuria și pacea Ortodoxiei vii și autentice. Mărturia pe care o veți citi în rândurile următoare este de pe blogul oameni și demoni, al poetului Marius Iordăchioaia, și este prezentată cu titlul: "Și eu am fost în iadul dezintoxicării... (scurt fragment autobiografic)". Pe unii poate îi va revolta modul direct, abrupt, de exprimare, al celui ce se întoarce la Viață. Alții se vor simți deranjați (cu musca pe căciulă?) de această deconspirare a fățărniciei și formalismului care ne ispitește continuu, pe când alții se vor bucura că cineva îndrăznește să fie viu, cu toate consecințele care ar putea decurge de aici, inclusiv cele scandaloase (dar și Domnul a venit, după o spusă a lui Nicolae Steinhardt, "să ne scandalizeze și să ne mântuiască"). M-aș bucura dacă am înțelege, lecturând cele de mai jos, cât de important e să ne conectăm la realitate, în aspectele ei cele mai cutremurătoare, să ne coborâm până în subteranele sufletului omenesc, precum S-a coborât Hristos la iad; triumfalismul și discursul encomiastic nu vor aduce, niciodată, suflete la Viață... Redau, în continuare, fragmente din această mărturie (integral la http://oameni-si-demoni.blogspot.ro/...1_archive.html). *** «L-am cunoscut pe Iisus pe fundul gropii mele. Pe care o săpasem, involuntar; doar, pur și simplu, trăind ca toți ceilalți... Cred că deja cădeau primele lopeți de țărână. Eram pătruns deja de amorțeala sfârșitului. Când cineva a aruncat un Nou Testament. Și-n timp ce cioclii lucrau, eu citeam. Când am sfârșit Evangheliile, nu mai eram în mormânt; umblam, teafăr, prin lumea care mă băgase în el..."Rabi, Învățătorule, unde locuiești?"- L-am întrebat pe Iisus, ca ucenicul lui Ioan Botezătorul altădată. N-am înțeles limpede răspunsul. Aveam încă țărână în urechi și pe pleoape. Nu I-am descifrat nici măcar mișcarea buzelor. Așa că am început să umblu din casă în casă (de rugăciune). Am început cu cea ortodoxă, cea în care mă născusem. Dar aici am nimerit în mecanismul unui orologiu măreț. Figuri de lemn care își fac ritualul la ora exactă, apoi dispar. Am nimerit o banchiză din Antarctica formalismului. Iar Hristosul Evangheliilor era atât de cald și de viu! Am luat-o la fugă... Dar nu I-am găsit casa. Oriunde intram, și El era doar în trecere. Stătea cu mine cât să mă lămuresc că trebuie să merg mai departe.... După câțiva ani m-am reîntors la Ortodoxie. Am dat de un preot "în Viață". El mi-a deschis o ușă în peretele de gheață al bisericii. M-a primit în Ortodoxie ca în propriul suflet; în Biserică, precum în familia lui. Dar asta după ce vreme îndelungată frecventasem Liturghia și atât. În timpul slujbei aveam dureri sufletești și trupești îngrozitoare; spaime atroce, simțeam cum mi se rupe carnea și mi se crapă oasele. Ieșeam afară și mă opream cu spatele lipit de zidul bisericii. Scoteam Evanghelia din buzunar și citeam. Îmi încălzeam credința și intram din nou. Apoi durerea iarăși mă împingea afară; și Evanghelia iar mă aducea înăuntru. Evanghelia mă scosese din mormânt; suferința, groaza, mă trimeteau înapoi în el... Căci știam că lumea e doar un tobogan spre cimitir. Stăteam la Liturghie și curgeau râuri de sudori pe mine. Eram în sevraj duhovnicesc. Mă dezintoxicam de viața mea. Durerile erau atroce, frizau nebunia. Dar suferința, paradoxal, îmi întărea credința că dacă plecam acasă, voi trece doar dintre colții Fiarei, în pântecul ei. Că astfel mă va înghiți. Când predica durerii dădea să mă convingă, deschideam Evanghelia și citeam cuvintele lui Iisus. Și luam din ele puterea de a răbda. Nu sensuri, idei: ci doar puterea de a rămâne pe cruce... În clipele cele mai grele, când simțeam că mor, îmi spuneam că prefer să mor în Biserică, acum, decât, în lume peste câțiva ani. Preferam să mor în brațele lui Dumnezeu, chiar dacă îmi părea că mă zdrobeau, decât în liniștea goală, abisală, de afară, liniște de sedativ, fericire de drogat în brațele moi, de curvă bătrână, ale lumii... În Biserică era suferință, dar era și nădejde; luminița de la capătul tunelului ei nu era umbrită nici de amenințarea morții. Pe când lumina de afară era lipsită de orice căldură, lumina nimicul ca instalația de efecte speciale ale unui spectacol, făcându-l să pară ceva, deși nu e decât lumina rece a deznădejdii luminându-ne, halucinant, închipuirea. Foamea de spovedanie și Împărtășanie Cu vremea durerile au început să scadă. Deși nu aveam duhovnic, nu mă spovedeam, nu mă împărtășeam... Mi-am trăit dezintoxicarea fără aceste ajutoare vitale, doar citind Evanghelia și strigând la Maica Domnului și la Sf. Gheorghe. Am fost operat pe viu, cum s-ar spune. Poate de aceea, nu mă mai satur acum să scriu despre Sfintele Taine. Pentru că știu, pe pielea mea, pe oasele și pe sufletul meu, ce e Ortodoxia fără Sfânta Împărtășanie. Știu ce înseamnă ca fiul risipitor din parabola lui Hristos să fie întâmpinat nu de Tatăl, ci de fratele său. Care nu se grăbește să taie vițelul îngrășat, să te îmbrace și să-ți dea inel, ci să te bage între argați și să te pună la muncă, flămând, până vei plăti toată paguba pe care, de altfel, Tatăl ți-a iertat-o. Care îl întâmpină pe cel fugit din închisoarea porcească a lumii, cu o condamnare de 7, 10, 20 de ani, după canoane. (...) Abia după 20 de ani de la întoarcerea mea în Biserică am cunoscut un preot care m-a primit ca tatăl fiului risipitor din Evanghelie. Am scris aceste rânduri pentru cei care se află în tratamentul Bisericii și suferă mult și sunt ispitiți să renunțe. Ispitiți deopotrivă de dureri, de împotrivirea rudelor și de răceala credincioșilor. Ispitiți să se spovedească și să se împărtășească mai rar. Ispitiți să se "smerească"... Acestora le spun, din inimă, că vindecare fără Taine nu există! Precum nu există credință vie, caldă, fără Evanghelie! Precum nu există credință reală, ortodoxă, în Evanghelie, în întruparea lui Dumnezeu și în Jertfa Lui, fără a se naște din ea foamea de spovedanie și Împărtășanie! Hristos ne strigă "în lume necazuri veți avea, dar îndrăzniți, Eu am biruit lumea!",nu doar de la amvon, ci, mai ales, din Potir. Să ne spovedim și să ne împărtășim tot mai des, cu îndârjire, înaintând, prin puterea Sfintelor Taine și după "harta" Evangheliei, tot mai în adâncul brațelor deschise ale Tatălui ceresc. Când ne vom întoarce cu totul în dragostea Lui, chinul se va sfârși. Pentru totdeauna!» *** Fiul filosofului Constantin Noica, Părintele Rafail Noica, face o afirmație tranșantă: "Ortodoxia este firea omului". Mărturii precum cele de mai sus nu fac decât să confirme o astfel de sentință. Indiferent de piedicile pe care le poate întâmpina cineva, chiar și din partea unor oameni din Biserică, în pofida tuturor smintelilor care se pot ridica din aluatul în care se frământă neputințe omenești și fățărnicii de tot felul, dacă este onest și consecvent cu ale sale căutări, orice om poate gusta din bucuriile dreptei credințe. Nimic nu ne poate opri din drumul nostru către Hristos Domnul, căci, pe această cale, El Însuși ne poartă pașii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|