Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Pictura si Sculptura Bisericeasca
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.03.2013, 16:46:01
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marius22 Vezi mesajul
De curand am intalnit si reprezentarea iconografica a Mantuitorului batand la usa, nascuta, foarte probabil, sub influenta binecunoscutei scene de factura pietista. Desi imprumuta in forma, caracterul iconografiei ortodoxe, se inscrie aceasta icoana in tiparul erminiei picturii bisericesti ortodoxe?
Întrebarea ta conține deja o bună parte din răspuns. Scena se înscrie morfologic în tiparul picturii bisericești numite astăzi neobizantine, dar tema nu prea are consistență iconologică, fiindcă nici măcar nu acoperă complet mesajul versetului biblic pe care pretinde că-l ilustrează . (Apocalipsa 3,20). Probabil această scenă, inspirată, după cum foarte bine ai observat, de un desen pietist popularizat pe filieră neoprotestantă, a fost zugrăvită undeva în pronaos sau pridvor, în spațiul rezervat preferințelor beneficiarului, unde apar de obicei multe năstrușnicii vizuale legate de tradiția locală, hituri artistice ce animă evlavia enoriașilor, familia și activitatea ctitorilor etc.
La Dionisie din Furna nu există niciun fel de sugestie pentru Apocalipsa 3:20, temele proxime fiind "Pilda ușii și staulul oilor" și "Pilda ușii", ambele amplificate ecleziologic și foarte bogate în discurs teologic, pe când această "Iată Eu stau la ușă și bat" este doar un flash tautologic al începutului unui verset din Apocalipsă. Însă trebuie precizat clar și răspicat că erminiile nu sunt nicidecum cămăși de forță ale iconografiei. Ele au apărut, ca și canoanele în general, în urma unor derive artistice ale iconarilor în al doilea mileniu creștin sub influența tabloului religios catolic și au avut ca scop păstrarea liniilor de forță ale artei vizuale bisercești în ograda Tradiției Bisericii Una. S-au făcut, și se vor mai face încă, tâlcuiri iconice oarecum inedite dar perfect tradiționale, în afara celor prescrise de erminii așa cum se vor produce și tot felul de zugrăveli analfabete teologic cu pretenție la statutul de icoane. Bunăoară, vor mai fi canonizați sfinți cu chipuri și fapte care vor primeni continuu patrimoniul iconografic al Bisericii.
Nu cu mult timp în urmă am fost solicitați să analizăm posibilitatea realizării în frescă a unei suite iconografice pe tema "Via Crucis" sau "Drumul Crucii", mai pe înțelesul nostru. Lucrarea a fost comandată de o comunitate greco-catolică care și-a zidit o biserică foarte frumoasă și pe care și-o doresc împodobită cu pictură bisericească autentică, dar vor musai și "Via Crucis". Am văzut pe viu iconostasul deja terminat și pot spune că dă clasă la 85% din bisericile ortodoxe construite recent, deși pictorul este ortodox, meșter de școală veche și înclinat să respecte cu acrivie dorințele clientului. Cu alte cuvinte, pictează bine sau prost după dorințele beneficiarul.
La greco-catolicii ăștia pictorul respectiv s-a molipsit de entuziasmul și dorința lor de a avea o biserică cu o pictură de mare calitate și o să le facă o pictură de mare calitate. Până acum doar iconostasul, dar am văzut studiile la scară pentru frescă și am rămas cu gura căscată, sesizând modul cum pictorul a înțeles că insereze ansamblul inedit al drumului Crucii fără să bruieze frizele consacrate din registrul superior, în urzeala cărora a strecurat trimiteri subtile și culte la secvențele pătimirii lui Hristos din imediata vecinătate. Și fiindcă pictorul este ortodox, nu l-a lăsat inima să lase Drumul Crucii în capcana dolorismului specific catolic în care celebra devoțiune cu același nume se împotmolește, finalizând ansamblul tematic exact în pragul Pogorârii la iad de unde continuă cu un ciclu al Învierii similar ca dimensiune, abordare stilistică și tematică cu Via Crucis, însumând toate popasurile praznicale ale Penticostarului, inclusiv un splendid subansamblu al Arătării lui Hristos la marea Tiberiadei.
Probabil, când vor fi trascrise în frescă, aceste soluții iconografice vor alcătui o lucrare de referință pentru pictura liturgică din vremea noastră.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.03.2013, 07:21:30
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Am văzut pe viu iconostasul deja terminat și pot spune că dă clasă la 85% din bisericile ortodoxe construite recent, deși pictorul este ortodox, meșter de școală veche și înclinat să respecte cu acrivie dorințele clientului. Cu alte cuvinte, pictează bine sau prost după dorințele beneficiarului.
La greco-catolicii ăștia pictorul respectiv s-a molipsit de entuziasmul și dorința lor de a avea o biserică cu o pictură de mare calitate și o să le facă o pictură de mare calitate. Până acum doar iconostasul, dar am văzut studiile la scară pentru frescă și am rămas cu gura căscată, sesizând modul cum pictorul a înțeles că insereze ansamblul inedit al drumului Crucii fără să bruieze frizele consacrate din registrul superior, în urzeala cărora a strecurat trimiteri subtile și culte la secvențele pătimirii lui Hristos din imediata vecinătate.
Unde este biserica aceasta greco-catolica? Interesant de tinut minte, poate vreodata ne poarta pasii pe acolo.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 15.05.2013, 15:52:31
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit



Este prima data cand intalnesc o icoana de acest fel, in care Maica Domnului sa fie reprezentata purtandu-L in pantece pe Mantuitorul.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 15.05.2013, 19:55:17
AlinIosif AlinIosif is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 15.05.2013
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1
Implicit intuiesc

poate ca sa se identifice femeile insarcinate cu Maica Domnului si barbatii sa ia aminte cu se poarta cu femeia insarcinata

dar si ca sa aminteasca felul venirii Mantuitorului pe Pamant, in contrast cu "adeptii Teoriei Astronautilor Antici" in care se arunca ipoteza ca Mantuitorul ar fi putut descinde dintr-o nava citita de cei 3 Magi ca stea...

nu stiu daca este canonica pictura sau daca si-a permis artistul prea mult

Last edited by AlinIosif; 15.05.2013 at 19:57:51. Motiv: adaugire
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.05.2013, 16:20:51
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

M-am bucurat sa intalnesc aceasta icoana, in care apar reprezentate strabunica, bunica, si Maica Mantuitorului Hristos.
Attached Images
File Type: jpg 6a00d83451619a69e2011571425d97970c-320wi.jpg (26,9 KB, 21 views)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.05.2013, 17:10:02
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit

Nu am mai vazut pana acum aceasta icoana. Este deosebit de frumoasa!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.05.2013, 00:44:46
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit AFLAREA CAPULUI SFÂNTULUI IOAN BOTEZĂTORUL- icoane si o rugaciune !








Veniți să înconjurăm cu cântări duhovnicești comoara cea necheltuită a darurilor, râul minunilor, floarea darurilor, pecetea pocăinței, vasul mirului dumnezeiesc, icoana înfrânării, glasul pustiei, adică preacinstitul cap al Celui Ce în repejunile Iordanului a botezat pe Adâncul milostivirii. Sfinte, icoana smereniei celei desăvârșite, îngerul cel pământesc înfrumusețat cu aripile rugăciunii, privighetoarea cea tainică a pustiei, care cu viersuirea smeritelor cuvinte ai întors la pocăință pe cei rătăciți prin pustia multor păcate, farul călăuzitor al monahilor, oglinda fecioriei, primăvara darurilor, pomul cel plin de roadele înțelepciunii Cuvântului, cununa celor mântuiți prin pocăință, vasul cel de aur al băuturii celei nemuritoare a umilinței, glasul cel de tunet al voinței dumnezeiești, poarta Raiului celor mântuiți, iubitorule de însingurarea cea iubită de Dumnezeu, făclia rugăciunii celor smeriți, cartea darurilor dumnezeiești, privește dintru înălțimile cerești și spre noi, cei căzuți în groapa multor fărădelegi și cu frânghia cuvintelor pocăinței cea trasă de mâna ta pururea întinsă la rugăciune pentru toată lumea, adu-ne pe noi la lumina împăcării cu Soarele dreptății, ca împreună cu tine să moștenim grădinile Raiului și izvoarele cele pururea curgătoare ale înțelepciunii duhovnicești.
O, cap de Hristos sfințit, astăzi ai binevoit a fi purtat de mâinile preotului spre slava lui Dumnezeu și bucuria credincioșilor,ca să se vădească încă o dată păcatul celor neînfrânați care au cutezat să te secere din viață pe tine, cel ce ai arătat lumii pe Izvorul vieții care S-a botezat în Iordan.
Primește și din mâinile noastre nevrednice cununi de cântări la prăznuirea ta cea prealuminată și mâna ta care s-a atins de creștetul Stăpânului ridic-o la rugăciune, ca Mâna Tatălui să ne binecuvânteze pe noi cu pace și cu cele de folos spre urcarea pe cărarea anevoioasă a mântuirii.
O, făclia Înțelepciunii, care ai luminat tuturor calea mântuirii, risipește întunericul minții mele celei rănite de păcat și mă suie cu gândul pe muntele slavei celei neapropiate, ca să mă îndulcesc de privirea Cuvântului.
Ca cel ce ești icoană a fecioriei și stâncă nesfărâmată a smereniei, Sfinte Ioane, cu piatra rugăciunii tale sfarmă gândurile noastre cele rele și pe piatra Vieții ajută-ne a ne zidi și noi cetatea credinței.
Capul tău care s-a arătat vistierie de gânduri dumnezeiești astăzi strălucește lumii și glasul cel grăitor de adevăr străbate veacurile cu același îndemn al pocăinței. Cuvintele tale cele duhovnicești să pornească spre tânguirea pocăinței și sufletele noastre, ca prin ale tale rugăciuni să ne facem și noi moștenitori Împărăției cerurilor.
Vino în mijlocul celor ce te cinstesc pe tine și revarsă nouă mulțimea darurilor Cuvântului, ca întru pace să slăvim pe Dătătorul a tot binele, întăriți de scutul rugăciunii tale împotriva săgeților vrăjmașilor nevăzuți.
Sfinte Ioane, cel ce stai lângă scaunul Dreptului Judecător cu îndrăzneală și cu a ta rugăciune oprești mânia cea cu dreptate pornită asupra noastră, a păcătoșilor, oprește și curgerea patimilor noastre și ne arată nori cuvântători de cele dumnezeiești, ca să te mărim pe tine după datorie, slăvind pe Hristos în veci. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.03.2014, 18:38:55
dani2004 dani2004 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.10.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Întrebarea ta conține deja o bună parte din răspuns. Scena se înscrie morfologic în tiparul picturii bisericești numite astăzi neobizantine, dar tema nu prea are consistență iconologică, fiindcă nici măcar nu acoperă complet mesajul versetului biblic pe care pretinde că-l ilustrează . (Apocalipsa 3,20). Probabil această scenă, inspirată, după cum foarte bine ai observat, de un desen pietist popularizat pe filieră neoprotestantă, a fost zugrăvită undeva în pronaos sau pridvor, în spațiul rezervat preferințelor beneficiarului, unde apar de obicei multe năstrușnicii vizuale legate de tradiția locală, hituri artistice ce animă evlavia enoriașilor, familia și activitatea ctitorilor etc.
La Dionisie din Furna nu există niciun fel de sugestie pentru Apocalipsa 3:20, temele proxime fiind "Pilda ușii și staulul oilor" și "Pilda ușii", ambele amplificate ecleziologic și foarte bogate în discurs teologic, pe când această "Iată Eu stau la ușă și bat" este doar un flash tautologic al începutului unui verset din Apocalipsă. Însă trebuie precizat clar și răspicat că erminiile nu sunt nicidecum cămăși de forță ale iconografiei. Ele au apărut, ca și canoanele în general, în urma unor derive artistice ale iconarilor în al doilea mileniu creștin sub influența tabloului religios catolic și au avut ca scop păstrarea liniilor de forță ale artei vizuale bisercești în ograda Tradiției Bisericii Una. S-au făcut, și se vor mai face încă, tâlcuiri iconice oarecum inedite dar perfect tradiționale, în afara celor prescrise de erminii așa cum se vor produce și tot felul de zugrăveli analfabete teologic cu pretenție la statutul de icoane. Bunăoară, vor mai fi canonizați sfinți cu chipuri și fapte care vor primeni continuu patrimoniul iconografic al Bisericii.
Nu cu mult timp în urmă am fost solicitați să analizăm posibilitatea realizării în frescă a unei suite iconografice pe tema "Via Crucis" sau "Drumul Crucii", mai pe înțelesul nostru. Lucrarea a fost comandată de o comunitate greco-catolică care și-a zidit o biserică foarte frumoasă și pe care și-o doresc împodobită cu pictură bisericească autentică, dar vor musai și "Via Crucis". Am văzut pe viu iconostasul deja terminat și pot spune că dă clasă la 85% din bisericile ortodoxe construite recent, deși pictorul este ortodox, meșter de școală veche și înclinat să respecte cu acrivie dorințele clientului. Cu alte cuvinte, pictează bine sau prost după dorințele beneficiarul.
La greco-catolicii ăștia pictorul respectiv s-a molipsit de entuziasmul și dorința lor de a avea o biserică cu o pictură de mare calitate și o să le facă o pictură de mare calitate. Până acum doar iconostasul, dar am văzut studiile la scară pentru frescă și am rămas cu gura căscată, sesizând modul cum pictorul a înțeles că insereze ansamblul inedit al drumului Crucii fără să bruieze frizele consacrate din registrul superior, în urzeala cărora a strecurat trimiteri subtile și culte la secvențele pătimirii lui Hristos din imediata vecinătate. Și fiindcă pictorul este ortodox, nu l-a lăsat inima să lase Drumul Crucii în capcana dolorismului specific catolic în care celebra devoțiune cu același nume se împotmolește, finalizând ansamblul tematic exact în pragul Pogorârii la iad de unde continuă cu un ciclu al Învierii similar ca dimensiune, abordare stilistică și tematică cu Via Crucis, însumând toate popasurile praznicale ale Penticostarului, inclusiv un splendid subansamblu al Arătării lui Hristos la marea Tiberiadei.
Probabil, când vor fi trascrise în frescă, aceste soluții iconografice vor alcătui o lucrare de referință pentru pictura liturgică din vremea noastră.
Si aceasta spendoare unde se va afla?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.08.2014, 17:54:52
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit Icoana 'Primii pasi'

Este pentru prima data cand intalnesc aceasta reprezentare, "Primii pasi":

Reply With Quote
  #10  
Vechi 14.08.2014, 07:03:56
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marius22 Vezi mesajul
Este pentru prima data cand intalnesc aceasta reprezentare, "Primii pasi":
Mda, cum zicea cineva, imaginația nu are limite nici în iconografie se pare.
Eu una nu văd rostul unei astfel de icoane.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
icoane

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Icoana nicoleta34 Arta bisericeasca in general 21 09.07.2013 21:01:16
Icoana teatru-copii Despre Biserica Ortodoxa in general 81 25.06.2013 18:31:55
Ce icoana e? VladCat Pictura si Sculptura Bisericeasca 4 28.04.2012 16:12:37
Omul - icoana a lui Dumnezeu, icoana - chip al omului îndumnezeit adam000 Pictura si Sculptura Bisericeasca 4 19.11.2009 14:34:52