Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.05.2013, 09:06:41
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană

Citat:
Extinderea cruciatei în această parte a continentului european, încercarea permanentă a papalității de a obține cu toate mijloacele, inclusiv cele ale forței militare, acceptarea supremației ei acolo unde nu reușea să o impună cu mijloacele diplomației, a transformat opoziția dintre cele două centre ale spiritualității creștine medievale într-o înfruntare politică și ideologică de mari proporții, care a implicat ansamblul creștinătății răsăritene.

Din sfera controverselor de dogmă, apanaj al unui grup restrîns de doctrinari, antagonismul se extinde acum la ritual, accesibil maselor largi de aderenți ai celor două confesiuni; pe această cale, conștiința antagonismului a prins rădăcini adînci, necontenit alimentate în masele de aderenți ai confesiunii ortodoxe de îmbinarea prozelitismului confesional, urmărit de papalitate, cu acțiunea de cucerire, urmărită de instrumentele ei temporale.

Un instrument militar avea să se dovedească absolut necesar pentru realizarea imperialismului spiritual al papalității în Europa Răsăriteană și acesta nu i-a lipsit. Cel dintîi în a-și oferi serviciile a fost Regatul ungar a cărui politică de cucerire se desfășura precumpănitor în aria al cărei control spiritual aspira papalitatea să-l dobîndească. De acum înainte, tot mai mult, programul papalității de cucerire ecleziastică și spirituală în răsăritul Europei s-a împletit cu politica de cucerire teritorială a regilor Arpadieni și apoi, în secolul XIV, a succesorilor lor Angevini. Expansionismul Regatului ungar s-a îmbrăcat acum din ce în ce mai mult în haina cruciatei.

Al doilea instrument de seamă al cruciatei în secolele XIII—XIV în Europa Răsăriteană au fost ordinele cavalerești, rezultat al convergenței dintre două realități dominante ale lumii medievale — monahismul și cavalerismul — în epoca cruciatelor. Produs tipic al cruciatei, ordinele călugărești militare, îndeosebi cel al cavalerilor teutoni, aveau să asume un loc însemnat în desfășurarea cruciatei în Europa Răsăriteană. Paralel cu actul de cucerire și adesea sub protecția sa, s-a desfășurat acțiunea ordinelor călugărești misionare, dominicani (sau predicatori) și franciscani (sau minoriți), chemați să culeagă recolta spirituală de pe ogoarele deschise misiunii lor de oștile cuceritoare ale puterilor catolice. Născute din puternica efervescență spirituală generată de progresele teocrației papale în secolul XII, constituite în marginea ereziei sau în lupta împotriva ei, ordinele franciscanilor și dominicanilor au devenit instrumente ale politicii misionare a papalității in evul mediu tîrziu. Din al treilea deceniu al secolului XIII, cele două ordine și-au făcut apariția și în Europa Răsăriteană.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 17-18
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.07.2013, 18:36:42
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici"

Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici. Românii si puterea în regatul Ungariei medieval"



<< Este o carte scrisă de Acad. Prof. univ. dr. IOAN AUREL POP, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, publicată la Editura Litera în anul 2011.

Tratează perioada implantării în Transilvania a instituțiilor Regatului Ungariei, după perioada cuceririi militare, sec. XIII – XIV. Lucrarea își propune să explice de ce românii au fost excluși din rândul națiunilor privilegiate ale Transilvaniei, marginalizați, și proprietățile lor acaparate încetul cu încetul de către ”oaspeți” potrivit documentelor vremii. Prin ”oaspeți” se înțelegeau populații sau doar familii maghiare, săsești sau secuiești așezate de regele Ungariei pe pământurile deținute de români, și care beneficiau de privilegii regale ca urmare a fidelității lor.

Totodată, cartea descrie cu minuțiozitate nu doar procesul istoric dar explică și motivațiile care au stat în spatele mecanismului de subordonare a românilor în Transilvania, de transformare a lor în popor inferior, tolerat, care nu avea voie să se așeze în orașe, să poarte arme sau să dețină titluri nobiliare.

Care a fost, așadar, resortul care a declanșat excluderea românilor?

Autorul îl indică fără ezitare: Ortodoxia.


Mai ales după 1204, anul cuceririi Constantinopolului de către armatele cruciate occidentale, Papalitatea a declanșat o amplă ofensivă asupra lumii ortodoxe prin intermediul Regatului Ungariei. Românii din Ardeal vor fi considerați ne-creștini, numiți de obicei schismatici, uneori păgâni, supuși vexațiunilor și excluși din rândul nobilimii.

"Termenul de "schismatic", folosit in lumea catolica, a avut de la început un astfel de sens, de dispreț si desconsiderare, pe când cel de "valah" (cu variante), folosit de mai toți străinii, a dobândit un astfel de sens treptat si numai in anumite limbi si împrejurări istorice. Întreaga expresie pusă între ghilimele în titlu – desprinsă dintr-un sir de înscrisuri latine din 1377, comentate mai la vale – sugerează răpirea unei avuții (materiale, morale, spirituale etc.) aflate în patrimoniul românilor ortodocși. Considerăm ca acest gen de răpiri, de despuieri, de frângeri sau smulgeri – de la țări, moșii, păduri sau sate până la credințe si visuri – au pecetluit pentru multe secole soarta românilor. Toate acestea vor fi explicate pe îndelete în lucrare (Tiberiu Hrihorciuc „Gazeta de Cluj”)."

Concluzia, tulburătoare: vreme de 800-900 de ani un popor este marginalizat și împins la periferia societății, îi sunt răpite proprietățile funciare, îi sunt distruse lăcașurile de cult, românii suferă în condiția de iobagi, mână de lucru pe pământurile ”oaspeților” pentru vina de a fi ortodocși! >>

Last edited by Decebal; 21.07.2013 at 18:42:19.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.07.2013, 11:31:56
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

Unde gasesc cartea Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol ?Preferabil nu in format pdf.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.07.2013, 11:49:32
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Ai putea să o găsești fie la o bibliotecă publică, fie pe net în format word la pagina (de unde se poate descărca), dar este totuși o carte de istorie foarte densă în informații, nu ușor de citit, cu subiecte care se reiau de mai multe ori de-a lungul cărții cu adăugiri și noi dezvoltări, adică este o carte asupra căreia trebuie să cam zăbovești, deși este bine structurată și scrisă de un istoric român semnificativ.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.07.2013, 11:16:33
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Ai putea să o găsești fie la o bibliotecă publică, fie pe net în format word la pagina (de unde se poate descărca), dar este totuși o carte de istorie foarte densă în informații, nu ușor de citit, cu subiecte care se reiau de mai multe ori de-a lungul cărții cu adăugiri și noi dezvoltări, adică este o carte asupra căreia trebuie să cam zăbovești, deși este bine structurată și scrisă de un istoric român semnificativ.
Multumesc!
Am cautat sa o cumpar de la o librarie online si nu am gasit-o. Banuiesc ca nu se mai printeaza.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.08.2013, 12:31:44
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Alte prostii.
Eu cred ca e vorba de o prigonire reciproca. Nu stiu care ortodocsi sunt prigoniti, dar stiu ca si noi din eretici si alte fewluri nu-i scoatem pe altii si ne purtam asa cum ne purtam, in mod totusi neortodox.
In loc de citate, mai bine veniti cu exemple concrete, povesti adevarate. Cine, cum si in ce fel este prigonit.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.08.2013, 12:48:43
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Alte prostii. (...) In loc de citate, mai bine veniti cu exemple concrete, povesti adevarate. Cine, cum si in ce fel este prigonit.
Bine, doamnă, lăsați-ne pe noi ortodocșii cu "prostiile" noastre și cu "citatele" noastre în liniștea noastră de prigoniți. Dacă pentru dumneavoastră adevărurile istorice sunt niște simple citate, pe care le prezumați și mincinoase din moment ce ne pretindeți "povești adevărate", este strict problema și poziția dumneavoastră personală, nu a Ortodoxiei și nici a ortodocșilor. Dacă vă considerați mai mare istorică decât istorici de meserie și consacrați, oameni de mare probitate și deontologie profesională, iubitori ai adevărului istoric, nu ai "prostiilor", vă recomand să puneți dumneavoastră mâna și să studiați izvoare și să scrieți o "istorie" după gustul dumneavoastră personal, care să ne ducă eventual la adevărata lumină a adevăratului adevăr istoric.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cuvantul parintelui Constantin Necula catre penticostali (Beius, Duminica Ortodoxiei laurastifter Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 183 21.12.2015 10:47:35
Discriminarea - o boala a societatii in care traim - razvan_andrei Generalitati 23 27.02.2012 12:47:06
Biserica si discriminarea femeii Golbi_ Despre Biserica Ortodoxa in general 460 08.12.2011 18:19:07
Prigonirea monahilor din Sf. Munte de catre Patriarhia de Constantinopol razvan.mn Resurse ortodoxe on-line 21 11.04.2010 21:32:32