![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
,,Tmpul care ramane: un comentariu al Epistolei catre romani" de Giorgio Agamben.Scurt extras din carte:
,,Ceea ce Pavel spune intr-un pasaj extraordinar constituie poate definitia cea mai riguroasa pe care el a dat-o vietii mesianice ( I Corinteni 7:29-32): "Aceasta apoi spun,fratilor,timpul s-a contractat;restul este pentru cei care au femeie ca neavand (hos me)sa fie si cei ce plang ca neplangand si cei ce se bucura ca nebucurandu-se,cei ce cumpara ca neposedand,si cei ce se folosesc de lume ca neprofitand.Trece de fapt figura acestei lumi.Vreau ca sa fiti fara grija".Hos me ,,ca neavand": aceasta este formula vietii mesianice si sensul ultim al lui klesis.Vocatia cheama la nimic si catre nicaieri: din acest motiv ea poate coincide cu cobditia factica in care fiecare se gaseste chemat; dar tocmai din acest motiv ea o revoca de la un capat la celalalt.Vocatia mesianica este revocarea oricarei vocatii.In acest sens ea defineste unica vocatie care mi-se pare acceptabila.In fond ce anume este o vocatie daca nu revocarea oricarei vocatii factice concrete?Desigur,nu este vorba de a substitui o vocatie mai adevarata uneia mai putin autentice: in numele a ce putem decide in favoarea uneia mai mult decat in favoarea alteia?Nu,vocatia cheama vocatia insasi,este ca o urgenta care o lucreaza si o sapa din interior,o anihileaza in gestul insusi prin care se mentine in ea,salasuieste in ea.Aceasta-si nimic mai putin decat aceasta-inseamna a avea o vocatie,a trai in klesis-ul mesianic". Cartea filosofului italian a aparut in colectia ,,Angelus novus". |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vrei să dezvolți (să faci mai accesibil) un pic, te rog, mai la firul ierbii?... Cu recunoștință frățească, îți mulțumesc! Last edited by cezar_ioan; 08.05.2013 at 00:22:50. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sigur Ioan,desi lucrurile nu sunt simple insa daca patrundem esenta o perspectiva profunda se deschide in fata mintii.Sa nu uitam ca Apostolul Pavel a avut,fie si doar omenesc vorbind,o capacitate intelectuala greu de pus in comparatie cu altceva si in plus traducerile textului respectiv din I Corinteni nu surprind toate nuantele din textul original,de aici si mari probleme de intelegere.Despre ce este vorba,ca sa explic in cuvintele sale,observatia lui Agamben.
Termenul ,,hos me" este un termen tehnic al vocabularului paulinic iar particula ,,hos"indeplineste,in sinoptice,o functie importanta,de obicei introduce o comparatie mesianica,de exemplu in Matei 18:3 ,,daca nu va veti face ca niste copilasi" (hos ta paidia).Acest ,,hos me" la Pavel este ca un fel de atractor de tip special,el nu asipira,cand este folosit,campul semantic al unui concept in directia altui concept,ci in mod genial folosit el pune conceptul in tensiune cu el insusi in forma lui ,,ca si cum nu".De exemplu:cei care plang ca si cum n-ar plange.Prin urmare tensiunea mesianica nu se indreapta spre altundeva si nici nu se epuizeaza in indiferenta dintre ceva si opusul sau.Apostolul nu spune ,,cei care plang ca si cum ar rade" si nici ,,cei care plang ca si cei care nu plang".Tensiunea mesianica genereaza o unde de soc in chiar fiinta in sine,apostolul spune ,,cei care plang ca si cum n-ar plange". Conform principiului acestui klesis mesianic o conditie factica este pusa in relatie cu ea insasi-plansul este pus in tensiune cu plansul,bucuria cu bucuria-fiind in acest mod revocate dar fara a li-se altera forma.De aceea pasajul paulinic in legatura cu ,,hos me" se incheie cu ,,paragei gar to schema tou kosmou toutou" (I Corinteni 7:31)adica ,,trece de fapt figura,modul de a fi al acestei lumi"punand fiecare lucru in tensiune cu el insusi ,,ca si cum nu",mesianicul nu sterge chipul lumii,ci il face sa treaca,ii pregateste sfarsitul.El nu este un alt chip,o alta lume,este trecerea chipului acestei lumi. In Ecleziastul exista un termen tehnic ebraic ,,qoelet"care separa timpii pe care Pavel ii uneste ,,plansul isi are vremea lui si rasul isi are vremea lui..".Pavel defineste conditia mesianica pur si simplu suprapunand,prin intermediul lui ,,hos me" timpii pe care ,,qoelet"ii separa.In esenta este vorba de o intrezarire a acelui tainic si incredibil mecanism de trecere al acestei lumi,timpul mesianica contracta,pune in tensiune,genereaza efecte,cumva,desi departat,seamana cu tensiunea dintr-o fuziune nucleara,insa ii depaseste cu mult intensitatea,aici vorbim de mecanismul divin de a trece chipul acestei lumi in apropierea instaurarii depline a Imparatiei.Si ca orice mecanism divin pare doar o mica samanta neajutorata in aparenta dar klesis-ul din samanta ascunde de fapt puterea lui Dumnezeu.Ramai fara cuvinte cand doar incepi sa intrezaresti acest mecanism. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 08.05.2013 at 09:00:18. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acest mecanism mesianic, zic în ecou la tălmăcirea ta, se desfășoară în om. Pocăința, kenoza sar imediat să se asocieze, în lanțul de concepte activate în mintea mea, iar mai departe pilda aluatului începe să se înfiripe și ea... Puterea pe care o pune în transfigurarea lumii, Hristos o cere împărtășită de voința omului și primită în toată inima lui. Când spun voință, spun alegere liberă. Astfel, îmi spun acum că omul este mișcat de Hristos să aleagă o despătimire de tot ce i s-a părut lui, omului, ca fiind vocație. Mica sămânță cheamă la rodire copacul întreg al fiecărei persoane. Este un foșnet teribil în frunziș, un conclav al morții și al vieții... Să fie moartea bună? Să fie moartea rea?... Frunza tremură ușor, sub adierea vântului de primăvară, doinind neauzit a dor și jale. Un stol de vrăbii gureșe își ia zborul iute spre hambar... Last edited by cezar_ioan; 08.05.2013 at 14:43:43. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Frumos ce spui si desi eu,in raport de nasterea din nou,am o intelegere monergista,ma voi stradui sa ramin in registrul ortodox abordat de tine.In Efeseni 2:5 si Coloseni 2:13 exista o sintagma la Pavel tradusa prin ,,adusi la viata",in greaca suzoopoieo.Am ales-o ca o punte de legatura spre baza transformarii descrise de tine,eu,neavand nici o aptitudine poetica, ma limitez la aspecte tehnice mai plictisitoare.Literar s-ar traduce prin ,,a face pe cineva viu impreuna cu altcineva".Verbul din text este la timpul aorist,ceea ce indica o actiune din trecut drept baza insa ideea de baza este ca aceiasi putere care L-a ridicat pe EL din morti ne-a dat si noua viata. Esenta semintei,puterea Lui de viata datatoare,nu o vede nimeni in felul cum gandeste chipul acestei lumi,dar ea invie,schimba si transforma in fiecare clipa,chiar si in clipa cand noi vorbim acum ea este la lucru.Ioane tu te-ai gandit vreodata ca puterea lui Dumnezeu a gasit de cuviinta sa lucreze pana si intr-o bucata nesemnificativa de lut? :) Insa ca sa subliniez mai bine ce spui tu voi incerca sa definesc prin opozitie,prin a sublinia opusul starii descrise de tine.
In acest sens as recomanda cartea unui regretat teolog ortodox,Panayotis Nellas,numita ,,Omul,animal indumnezeit: perspective pt o antropologie ortodoxa".Acolo,la pagina 185,se spune asa: ,,In aceasta alcatuire si functionalitate de dupa cadere functiile somatice si psihice ale omului sunt numite de traditia biblica si patristica ,,haine de piele".Autolimitarea omului la spatiul creat ,,a cusut"neamului omenesc aceste ,,haine de piele"in locul vesmantului nepatimas tesut de har ,,Cusutu-mi-a haine de piele pacatul si mie dezbracandu-ma de vesmantul cusut de Dumnezeu". Cred ca este un citat din Canonul cel Mare dar nu prea ma pricep,trebuie verificat.Nellas continua ,,Acest vesmant psihosomatic al persoanei de dupa cadere poate,desigur,redeveni spiritual prin asceza si viata spirituala,pentru ca omul sa vietuiasca cu viata divina.".Dar,in acelasi timp poate ,,sa se deterioreze devenind ,,haina impestritata si sangerata rusinos prin curgerea vietii de placeri". Ca sa copiez o expresie a lui Wilhelm Bousset,recunoasterea acestor pretentii ale lui Dumnezeu in raport de noi semnifica pt intelegerea moderna arderea corabiilor cu care ne-am intoarce din timpul lui Isus in prezentul rational,ramanand ca unica varianta cuvinte precum cele din rugaciunea lui Bernard de Clairvaux: ,,O Dumnezeule,un adanc cheama un alt adanc.Adancul netarmuritei mele nefericiri cheama adancul milei Tale fara sfarsit".Daca asta este esenta bazei pt pocainta si kenoza la care te referi atunci ai mari sanse,drag prieten,sa auzi acele cuvinte pe care le-a auzit si acel evreu din gura Mantuitorului:,,Tu nu esti departe de Imparatia lui Dumnezeu" (Marcu 12:34). Last edited by Pelerin spre Rasarit; 08.05.2013 at 17:23:43. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În acceleratul 321, care circulă pe ruta dintre iad și rai, se făcuse dintr-odată frig, mie îndeosebi iar tu mi-ai dat atunci cămașa ta. Zdrențuită de atâtea alte călătorii în care altcineva îți dăruise cămașa, dăruită lui de altcineva și așa mai departe... Fericiți aceștia! a exclamat (îți amintești?) un înger, că le-a dat Dumnezeu același număr, iată, la cămașă! Last edited by cezar_ioan; 09.05.2013 at 08:09:08. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Stii Ioane mie imi place mult poezia,in general,dar nu stiu sa o comentez.Pot sa o las sa-mi vorbeasca,sa scoata din amortire corzi ale sufletului pe care s-a pus praful,sa o ascult in timp ce,in picioarele goale precum in copilarie,as privi trantit pe spate,in iarba cerul.Dar cand incerc sa o comentez simt ca ucid ceva din frumusetea ei,in liniste si tacere simt ca o pastrez undeva in mine.Chiar asa,demult nu am mai colindat prin natura,departe de toata nebunia asta,cu o carte de poezii la subtioara.Sau sa ascult poezia unui fluier.Multumesc mult pentru versuri si nu numai,ai grija de tine.
|
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Apostolul iubirii | Carmen FUNIERU | Moaste | 12 | 18.05.2013 22:48:25 |
Apostolul Petru si evanghelia atribuita lui | alyna26 | Biserica Romano-Catolica | 4 | 25.09.2011 15:24:21 |
Apostolul Luca a pictat icoane | spre_rasarit | Generalitati | 17 | 09.08.2011 15:49:36 |
Apostolul Toma - un indoielnic? | costel | Generalitati | 20 | 03.05.2011 17:08:48 |
Sfantul Andrei - Apostolul romanilor | Dumitru calin | Intrebari utilizatori | 0 | 01.12.2010 00:12:15 |
|