Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.05.2013, 16:00:19
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
La duminica de azi am găsit o predică din 1994 a părintelui Galeriu, pe care v-o pun la dispoziție în ataș.

Câteva fragmente:

De ce omul și numai omul pregătește mormânt, unde să fie așezat trupul lui? Din cercetările mai vechi și mai noi ale istoricilor se constată acest fapt de la începuturile omenirii. Pentru că dintru început omul a fost menit vieții, nu morții. Nu există altă explicație, pe care ar încerca sărmanii necredincioși să o dea. Și de unde vine acest adânc fior de lumină, de credință în înviere, pentru care noi rostim că a adormit robul lui Dumnezeu în nădejdea învierii și a vieții de veci? Și a vieții, nu numai a sufletului, ci și a trupului, pentru că mormântul e pentru trup. Dar este și pentru suflet mormânt. Care este mormântul sufletului? – Nesimțirea duhovnicească. Aceasta poate e cea mai gravă tragedie a omului. Mormântul nesimțirii, pentru care Ioan Scărarul spune: “Nesimțirea e moartea sufletului înainte de moartea trupului”. Cea mai gravă și cea mai de luat în seamă. În întreaga umanitate, în toate religiile lumii s-a pregătit actul de înmormântare; și acest act deosebește pe om de celelalte viețuitoare.”

Tot în predica asta avem o tâlcuire a sensului Paștelui, din care redau:

Deci starea de jertfă e starea de viață, starea de deschidere, de ofrandă lui Dumnezeu; căci, cum spune Sfântul Chiril al Alexandriei: “La Dumnezeu se intră în stare de jertfă”. Și dimpotrivă, ruperea de Dumnezeu : împreună cu șarpele, Lucifer, care i-a infiltrat lui Adam acest gând demonic: Să fii tu dumnezeul tău; aceasta era ispita. Și te închizi în tine ca într-un mormânt. E atât de limpede și revelator acest cuvânt și moment al Scripturii că aceasta era starea omului în comuniunea cu Dumnezeul cel viu: starea de jertfă; și acolo unde nu era starea de jertfă, acolo era moartea. Paștele e condiția noastră fundamentală, adică trecerea continuă de la o treaptă la alta a vieții, și, dimpotrivă, închiderea aduce moartea. Păcatul a transformat starea de jertfă în moarte, iar Hristos pe cruce transformă starea de moarte în jertfă, care duce la înviere, căci iată, a treia zi, după miezul nopții are loc, se săvârșește marea taină în istoria lumii: o nouă creație.”
Postarea asta îmi pare că s-ar potrivi de minune și pe topicul de patrologie, acela cu moartea (și cu Viața)...

Last edited by cezar_ioan; 26.05.2013 at 03:54:31.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.05.2013, 17:17:27
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Predica de azi s-a referit la pilda din Sfanta Evanghelie cu slabanogul de la lacul Vitezda.

Un om care asteaptaacolo de 38 ani un Om care sa-l duca in apa sfanta si sa se vindece.
Spunea parintele la predica faptul ca nimeni nu stia momentul si nici ziua cand avea sa se tulbure apa si sa vina ingerul sa sfinteasca apa si intre oamenii sa se vindece.
Unii erau dusi acolo si ajutati de rude, slugi, familie, altii se mai aranjau cumva.
Omul acesta paralitic si bolnav nu avea pe nimeni.
Dar credinta lui l-a mantuit si a venit insusi Iisus sa-l ajute si sa-l vindece.

Eu n-am inteles bine pilda aceasta, in sensul: ce reprezenta acest lac? Insasi credinta? Nimeni nu stia cand avea sa fie mantuit, dar trebuia sa stea acolo, pregatit: zile, luni, ani.
Oare la fel ca si cele 12 fecioare?

Si insemna ca oamenii (de acolo) sa nu mai aibe alta viata, decat sa stea la lacul Vitezda/in biserica/credinta, asteptand mantuirea?
Ei nu plecau acasa, nu aveau altceva in viata?
Sau era vorba de monahism?

Omul poate fi aproapele care sa te ajute cu credinta lui, asa cum cerea Iisus, sau chiar un preot...

Uneori ne spune preotul ca cei din jur, care sunt mai credinciosi pot ajuta si sustine si pe altii in credinta: rugaciune, slujbe (pomeniri, nasi de botez sau cununie, etc.). Prin orice fapt al credintei teoretic, sau social, putem ajuta aproapele. Ne putem mantui impreuna...nu (numai) individual.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.05.2013, 17:35:07
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Dar 5 pridvoare știi de ce avea?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.05.2013, 19:30:03
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Sophia, eu am inteles din predica de azi ca scaldatoarea Vitezda este, de fapt, biserica, in care vrem sa ne vindecam de bolile sufletesti si trupesti. Si ca in biserica sunt si oameni singuri, care nu au om, din cauza indiferentei celorlalti... Totodata, e bine ca noi, in loc sa ne vaitam ca nu avem om, sa incercam sa fim pentru altii acel om dupa care tanjim.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.05.2013, 19:40:19
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

O altă interpretare a pericopei evanghelice despre scăldătoarea Vitezda și a replicii "nu am om", interpretare pe care am auzit-o într-o predică acum vreun an, este că acel "om" care îi lipsea bolnavului era omul Hristos.

Până acum nu "a avut om" care să-l ajute, dar acum are om, îl are pe omul Iiisus Hristos, iar acest om mai este și Dumnezeu pe deasupra.

De acum nu mai putem să ne plângem că "nu avem om". Îl avem pe omul Dumnezeu, pe Fiul Omului, care ne-a spus că va fi cu noi până la sfârșitul veacului.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.06.2013, 22:14:45
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, mângâietor în suferințe și necazuri omenești

Vedeți câte a răbdat el pentru Hristos? Vedeți cu cât curaj a mărturisit dreapta credință? Vedeți cum și-a dat viața pentru credință, pentru adevăr și pentru lauda lui Dumnezeu? De i s-ar fi oferit toată averea lumii, nu și-ar fi lepădat nicidecum credința în Dumnezeu! A pătimit puțin în trup, dar acum se bucură în veci cu sfinții și cu îngerii, întru Împărăția cerurilor.

Sfintele moaște din țara noastră formează o cunună duhovnicească de pietre scumpe, care sfințesc, încununează și ocrotesc Biserica și poporul nostru dreptcredincios. Înaintea lor înghenunchem cu evlavie și cerem ajutorul sfinților, prin rugăciunile și mijlocirea lor către Bunul Dumnezeu. Câte inimi zdrobite nu s-au mângâiat aici! Câte lacrimi de mame, de copii și de orfani nu s-au alinat aici! Câți bolnavi nu și-au dobândit sănătate și ușurare la moaștele sfinților din țara noastră! Între acestea, moaștele Sfântului Mucenic Ioan de Nou de la Suceava se bucură de mare cinstire și respect. Ele sunt cele mai vechi din țara noastră și aici se mângâie și se alină multe suferințe și necazuri omenești.
Să cinstim, deci, pe sfinți că ei sunt prietenii lui Dumnezeu și rugători pentru toată lumea înaintea Preasfintei Treimi. Să cinstim și pe Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, ocrotitorul Moldovei, lauda lui Alexandru cel Bun, bucuria necăjiților, tăria călugărilor, mângâierea credincioșilor și îmbărbătarea celor din suferințe.
Vedeți câte a răbdat el pentru Hristos? Vedeți cu cât curaj a mărturisit dreapta credință? Vedeți cum și-a dat viața pentru credință, pentru adevăr și pentru lauda lui Dumnezeu? De i s-ar fi oferit toată averea lumii, nu și-ar fi lepădat nicidecum credința în Dumnezeu! A pătimit puțin în trup, dar acum se bucură în veci cu sfinții și cu îngerii, întru Împărăția cerurilor. Deci, să nu ne pierdem credința și nădejdea în vreme de primejdii. Să nu părăsim Biserica lui Hristos pentru făgăduințe deșarte sau de frică. Să nu ne lepădăm de Hristos niciodată, în orice necazuri și primejdii am fi, chiar dacă ni s-ar cere și viața.
Să rămânem, deci, cu sfinții lui Dumnezeu. Să rămânem cu părinții și înaintașii care ne-au crescut. Să rămânem în Biserica în care ne-am botezat, mărturisind dreapta credință, ca să fim în veci cu Hristos și cu sfinții Lui. Amin.


(Arhimandrit Cleopa Ilie, Predici la Praznice Împărătești și la sfinții de peste an, Editura Episcopiei Romanului, 1996, p. 405-406)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.06.2013, 21:38:34
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Arsenie Boca - Orbul din naștere și sufletele oarbe

Orb fiind și a căpăta prin minune o pereche de ochi, e o mare bucurie a vieții, o ieșire fericită din întuneric, ieșirea la lumina veacului acestuia. Pământean fiind și a te hotărî să mărturisești pe Dumnezeu cu orice preț și cu orice luare în derâdere, e o și mai mare bucurie, care te poate duce până la deschiderea ochilor duhovnicești, ai credinței, și să-L vezi pe Iisus, să ți Se descopere Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Cel care e cu noi în toate zilele până la sfârșitul veacului. A vedea pe Iisus e o fericire care nu se aseamănă cu nici o bucurie pământească; iar aceasta se întâmplă din când în când și din neam în neam, ca să nu se stingă dintre oameni siguranța existenței lui Dumnezeu.

Multă vreme nu am înțeles tâlcul orbului din naștere. Nu înțelegeam explicația lui Iisus.
Nu-i de mirare, căci ce deosebire mare este între noi și Iisus! Noi dăm să trecem cât mai repede pe lângă “lazării” lumii acesteia, neputând răbda suferința lor, pentru că suntem incapabili în fața ei. Bani n-avem, putere n-avem, inimă n-avem – n-avem nimic în fața suferinței. Deci fugind de “lazări”, fugim de propria noastră nimicnicie.
Așa și ucenicii, delegații noștri de lângă Dumnezeu, îl întrebau pe Iisus: “Învățătorule, cine a păcătuit, acesta sau părinții lui, de s-a născut orb?”
Când nu poți nimic, faci “știință”, întrebi de cauză, iar când cauza e un păcat, faci morală. Oricum, chiar încercuiți în neputință, încercăm o măsură preventivă. Ceea ce au pățit alții, tu poți să nu pățești dacă ocolești greșelile lor.
Se vede că Iisus vorbea cu ucenicii despre puterea dezastruoasă pe care o au păcatele, greșelile împotriva vieții, tendința de a schimonosi viața omului și a o chinui în întunericul orbirii și a altor suferințe.
Acum să vedeți deosebirea dintre noi și Dumnezeirea lui Iisus. Iisus era și este Dumnezeu. Mulți n-au știut; și mulți nu vor ști până la sfârșitul lumii că Iisus este Dumnezeu (pentru că nu vor să știe).
Vindecarea aceasta minunată a orbului din naștereface dovada Dumnezeirii Lui și-i arată omului marginile puterii și științei sale.
Noi ocolim “lazării”, dar Iisus îi cunoștea și îi chema la Sine. Îl cunoștea pe Natanael pe când era copil mic, ascuns sub frunzele de smochin de urgia lui Irod. Cunoaște acum pe orbul acesta mai înainte de a se naște, dezvăluindu-ne cu el o taină a lui Dumnezeu: că nu s-a născut orb nici pentru păcatele lui, nici pentru păcatele părinților săi, ci ca să se arate lucrul lui Dumnezeu cu el.
Într-o altă împrejurare, Iisus Se mărturisește a fi mai înainte de Avraam; iar în alta, mai înainte de a fi lumea. O icoană îl arată pe Iisus zidindu-l pe Adam. Și așa este: “Toate printr-însul s-au făcut; și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 3).
A face ochi vii din pământ și scuipat, nu mai e treabă de om, ci lucrul lui Dumnezeu. A drege niște ochi, a tăia albeața de pe ei o mai fac și doctorii, dar a face ochi noi și încă din așa material și pe care îi mai și trimiți la spălat în apa Siloamului, iar asta la un orb din naștere, aceasta a putut-o face numai Cel ce l-a zidit pe Adam cu mâna Sa din țărână.
Acesta este tâlcul tămăduirii orbului din naștere: Dumnezeu Tatăl a vrut să descopere lumii pe Dumnezeu Fiul, ca Creator al lumii și ca autor al vieții. La această voință a Tatălui s-a aprins Duhul lui Iisus, Și-a însușit această voință ca o misiune a Sa în lume, așa cum e într-o lumină aprinsă însușirea de a lumina! Această voință a Tatălui s-a aprins în Duhul lui Iisus, prin El luminând lumii adevărul.
Cunoscând Iisus pe orb că-i omul prin care Tatăl are să facă lumii o revelație – descoperire – a Fiului ca autor al vieții, cunoscând voia Tatălui pe care Și-a însușit-o drept misiunea vieții Sale pământești - model pentru noi pământenii – cu această siguranță dumnezeiască a scuipat pe pământ și a făcut tină și a uns ochii orbului, adică găurile ochilor, și a zis: “Mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului” (Ioan 9, 6-7). Deci s-a dus și s-a spălat și a venit văzând.
Dar lucrul lui Dumnezeu nu se termină cu niște ochi de reparat. Deși pentru noi oamenii ar fi totuși un lucru convingător pentru simplul motiv că, până azi, știința a făcut aparate ca ochiul – aparatul de fotografiat și altele – dar știința omenească n-a putut face cu viață nici măcar un bob de grâu sau un ou de muscă.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Predica despre iertare Ioana Amariucai Intrebari utilizatori 4 29.06.2012 11:08:05
o predica frumoasa marius.b. Generalitati 1 31.07.2011 23:18:41
Predica de pe Munte catalinabalhui Din Noul Testament 1 17.03.2009 16:58:46
Predica Hartford Despre Biserica Ortodoxa in general 3 06.02.2008 12:14:30