![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Dacă au intenție bună, dacă au duhovnic și fac ascultare de el, nu vor avea probleme. Fără duhovnic nu se face arbitraj.
Părinte, ce cărți îi pot ajuta pe soți? Ceea ce ajută pe cei căsătoriți este să nu se îndreptățească nici unul pe sine. Dacă se îndreptățesc pe sine, oricâte cărți duhovnicești ar citi, nu se folosesc. Dacă au intenție bună, dacă au duhovnic și fac ascultare de el, nu vor avea probleme. Fără duhovnic nu se face arbitraj. Lucrul cel mai bun este să aibă amândoi soții același duhovnic. Nu bărbatul un duhovnic și femeia altul. Dacă două lemne vor fi cioplite de doi tâmplari niciodată nu se vor potrivi. În timp ce dacă vor avea același duhovnic, duhovnicul cioplește umflăturile - slăbiciunile - unuia, cioplește și umflăturile celuilalt și astfel se aplanează greutățile. Dar astăzi chiar și perechile care trăiesc duhovnicește au duhovnici diferiți. Rar au amândoi același duhovnic, de aceea nici nu se folosesc. Am în vedere perechi care se potriveau, dar nu aveau același duhovnic ca să-i ajute, și s-au despărțit, iar alte perechi, deși nu se potriveau au trăit in armonie, deoarece au avut același duhovnic. Desigur, atunci când toată familia are același duhovnic, aceasta este și mai bine. Duhovnicul îi va asculta pe toți și problema ce a apărut o va rezolva potrivit cu situația. Uneori va zori puțin pe tata sau pe mama, alteori îi va chema și pe copii dacă nu va putea trage concluzii din cele ce îi spun părinții. Sau - dacă perechea are probleme și este de vină, de pildă, femeia - îl poate chema pe bărbat ca să-l sfătuiască cum trebuie să se poarte sau va cere unei rude sau cunoscut allor să ajute cu discernământ. (Cuviosul Paisie Aghioritul, Nevoință duhovnicească în col. Cuvinte duhovnicești III, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 273)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Răbdarea necazurilor
Că necazul lucrează răbdare, iar răbdarea încercare, iar cercarea nădejde, iar nădejdea nu rușinează. (Rom. 5, 3) Să fii gata să primești în fiecare zi orice necaz, socotind că acestea îți aduc izbăvire de multele datorii, și să mulțumești Sfântului Dumnezeu. Căci din acestea dobândește cineva îndrăznire neînfruntată, după marele Apostol: "Că necazul lucrează răbdare, iar răbdarea încercare, iar cercarea nădejde, iar nădejdea nu rușinează" (Rom. 5, 3). "Căci cele ce ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit" (I Cor, 2,9), acestea sunt, după făgăduința cea nemincinoasă, cele ce vor fi date celor ce arată răbdare în necazuri, cu împreuna-lucrare a harului; căci fără har nu se poate isprăvi nimic. (Simeon Evlaviosul, Capete morale, cap. 14, în Filocalia , vol. VI, p. 99)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Când a început a renunța la lume, condiția sa duhovnicească era instabilă, dar, în timp, harul lui Dumnezeu a lucrat mântuirea sa și eliberarea de patimi.
Cu cât mai repede dobândești o virtute, cu atât mai ușor o pierzi. Cu cât o dobândești mai încet și cu mai multă trudă, cu atât mai fermă rămâne; exact ca planta aceea care a crescut înaltă și i-a spus chiparosului: -“Vezi ce mult am crescut doar în câteva zile! Ești aici de câțiva ani și nu prea ai crescut cine știe ce”. -”Da”, spuse chiparosul, “dar tu n-ai văzut încă furtuni, valuri puternice și ierni friguroase” Iar după câtva timp, planta s-a uscat, în timp ce chiparosul a rămas acolo unde se afla! Așa este și cu omul duhovnicesc. Atât în vreme de furtună, cât și în vreme de pace el rămâne același. De ce? Deoarece lunga perioadă de timp a creat stabilitate. Când a început a renunța la lume, condiția sa duhovnicească era instabilă, dar, în timp, harul lui Dumnezeu a lucrat mântuirea sa și eliberarea de patimi. Așadar, omul trebuie să se nevoiască astăzi, iar harul lui Dumnezeu va începe să acționeze de la sine mâine. Atunci, nu va mai trebui să vă nevoiți pentru a avea gânduri bune; harul care rămâne în voi este cel care le aduce în mintea ta fără efortul tău. Atunci vei vedea mari taine! (Comori duhovnicești din Sfântul Munte Athos, Culese din scrisorile și omiliile Avvei Efrem, Editura Egumenița, p.162-163)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Când Harul lucrează în sufletul celui ce se roagă, atunci îl inundă dragostea lui Dumnezeu, încât nu mai poate suferi ceea ce simte.
Când Harul lucrează în sufletul celui ce se roagă, atunci îl inundă dragostea lui Dumnezeu, încât nu mai poate suferi ceea ce simte. Apoi dragostea aceasta se răsfrânge asupra lumii și a omului, pe care-l iubește atât de mult, încât cere să ia el asupra sa toată durerea și nefericirea omenească pentru a-i slobozi pe ceilalți. Și, în general, pătimește împreună pentru orice întristare și mâhnire, chiar și pentru cele ale animalelor necuvântătoare, plângând atunci când înțelege că ele suferă. Acestea sunt însușirile dragostei, pe care rugăciunea le pricinuiește și le pune în lucrare. De aceea și cei sporiți în rugăciune nu încetează a se ruga pentru lume. De aceștia depinde chiar și prelungirea vieții pe acest pământ, chiar dacă asta ar părea ciudat și îndrăzneț. Și să știți că dacă aceștia vor lipsi, atunci va veni sfârșitul lumii acesteia. (Cuviosul Iosif Isihastul, Starețul Iosif Isihastul, Editura Evanghelismos, București 2009, p. 207)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
De aceea se cuvine să disprețuim păcatele, greșelile semenilor, nu pe cei ce le-au săvârșit, îmboldiți fiind de diavolul, din slăbiciune sau din deprindere proastă.
Diavolul face în așa fel încât în loc să ne ridicăm împotriva lui, ne îndeamnă mintea să se preocupe de păcatele aproapelui, ca să ne înrăiască și să ne ațâțe împotriva lui, să ne facă să-l disprețuim și să-l dușmănim și în felul acesta să ne îndepărtăm nu numai de aproapele nostru, ci și de Dumnezeu. De aceea se cuvine să disprețuim păcatele, greșelile semenilor, nu pe cei ce le-au săvârșit, îmboldiți fiind de diavolul, din slăbiciune sau din deprindere proastă. Pe aproapele să-l compătimim, cu blândețe, cu dragoste, să-i deschidem ochii ca unui uituc, ca unui bolnav, ca unui captiv nevolnic al păcatului. Fiindcă răutatea, disprețul față de aproapele căzut în greșeală nu fac decât să-i agraveze aceluia boala, uitarea, captivitatea spirituală, nu să le diminueze; în același timp, ne fac și pe noi obsedați, bolnavi, prizonierii propriilor noastre patimi și ai diavolului - cel vinovat de ele. (Sfântul Ioan de Kronstadt, Viața mea în Hristos, Editura Sophia, 2005, p. 152)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sfinții gândeau astfel: „Dacă omul e obosit și nu are putere să se roage, atunci poate că oboseala aceasta este de la diavol”. Și se ridicau să se roage.
De ce obosim sufletește? Oare sufletul poate fi pustiu? De ce nu? Dacă este lipsit de rugăciune, sufletul poate fi pustiu și obosit. Sfinții gândeau astfel: „Dacă omul e obosit și nu are putere să se roage, atunci poate că oboseala aceasta este de la diavol”. Și se ridicau să se roage. Atunci prindeau putere. Astfel a făcut și Domnul. Pentru ca sufletul să nu fie pustiu și să aibă putere, trebuie să se învețe cu Rugăciunea lui Iisus: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește- mă pe mine, păcătosul (păcătoasa)!” (Părintele Ambrozie Iurasov, Îndrumar creștin pentru vremurile de azi - vol I, Editura Sophia, p.90)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Să-L întrebe pe Dumnezeu ce să facă și să-I ceară și hotărâre. Nu există altă metodă. Altminteri, vom fi hotărâți o lună și, după o lună, putem cădea mai rău decât înainte.
Cum poate un om să devină hotărât, să știe ce trebuie să facă? Să-L întrebe pe Dumnezeu ce să facă și să-I ceară și hotărâre. Nu există altă metodă. Altminteri, vom fi hotărâți o lună și, după o lună, putem cădea mai rău decât înainte. Asta e o lucrare a vrăjmașului când pornim la o treabă fără Dumnezeu. Fără El nu putem face nimic. Nimic! Și să pornim de acolo de unde suntem, din neputința noastră, și nu din înălțimile dorințelor noastre. Un creștin adevărat își face semnul Sfintei Cruci toată ziua, în tot locul și la toată treaba. De ce? Tocmai pentru a porni cu Dumnezeu și cu puterea Lui de la neputința noastră. Noi ne mirăm că nu putem ceva. Ăsta e un semn de necredință. Ar trebui să ne mirăm că ne trece prin cap să facem ceva fără ajutorul lui Dumnezeu! Așadar, omule, să-ți faci sfânta cruce și să zici: „Dă-mi, Doamne, hotărâre!” Și să nu ne mai gândim mult dacă suntem sau nu hotărâți, ci să strigăm mereu la Domnul ca să fim cu El și în El! (Monahia Siluana Vlad, Meșteșugul bucuriei - vol. 2, Editura Doxologia, 2009, p. 139)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|