Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 14.07.2013, 12:40:21
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Iar chemarea pe care o face, la acceptarea perspectivelor diferite ale fiecăruia, la deschidere, nu cred că trebuie să ne îngrijoreze. Asta nu va însemna niciodată schimbarea adevărului de credință, pentru că nu poți crede decât ceea ce știi că este adevărat.
Laura nu a lămurit în ce ar consta perspectivele diferite ale celorlalți și în ce ar consta acceptarea perspectivelor diferite ale altora. Dacă este vorba despre erezii, atunci cu niciun chip nu avem dreptul să acceptăm perspectivele diferite, eretice ale altora. Și cred că trebuie să existe mereu precauție, pentru că oricând se poate cădea. Nu trebuie să gândim că putem să ne ispitim că doar nu vom cădea niciodată; însuși faptul de a gândi la o deschidere față de erezie poate fi deja un prim pas spre cădere. Perspectivele diferite ale altora pot fi acceptate sau tolerate doar în măsura în care există posibilitatea compatibilității lor cu Pravoslavia.

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Există, însă, un spațiu al întâlnirii cu toți ceilalți, dincolo de dogmă. Poți să-ți dai, de exemplu (și cred că asta o fac chiar și cei care țin foarte mult la corectitudinea exprimării credinței) mâna cu un catolic, ba chiar și cu un musulman, într-o faptă bună (de exemplu, ajutorul dat unor copii somalezi).
Îți dai seama atunci, că și el, chiar necreștin fiind, își descoperă într-o astfel de faptă chipul lui Dumnezeu, ca și tine, și înțelegi că ești frate cu el, având același Tată.
Iar asta nu înseamnă că tu renunți la Hristos, pe Care L-ai cunoscut, iar el (încă) nu.
Îmi cer scuze, dar după ce am văzut ce scrii aici sunt convins că acea "gândire înviată" pe care ți-o atribuia Mihailc la un moment dat îți lipsește. Poate exista un spațiu al întâlnirii cu ceilalți "dincolo de dogmă", dar nu un spațiu al comuniunii, sau în sfârșit nu al unei comuniuni autentice. Ideea aceasta cum că toți am avea același Tată, și prin urmare toți am fi cumva frați este o idee heterodoxă, ecumenistă. Am văzut-o într-o altă formă și la patriarhul Atenagora, și este o idee vehiculată în general de "ortodocși" ecumeniști; poate suntem toți "copiii lui Dumnezeu", deși mă îndoiesc, Însuși Hristos a spus odată unora "voi sunteți din tatăl vostru, diavolul!", dar nu suntem toți fii ai lui Dumnezeu. Ori creștinismul propovăduiește înfierea omului, apostolul Pavel vorbește de primirea duhului înfierii, pentru că altfel în umanitatea noastră căzută filiația noastră în raport cu Dumnezeu nu (mai) este una veritabilă; odată cu căderea originară și cu căderile care au urmat această cădere, statutul omului în raport cu Dumnezeu nu mai este cel originar. Hristos a restaurat umanitatea, însă numai cei care Îl primesc pe Hristos și se încorporează în Trupul Său, Biserica, pot să fie fii ai lui Dumnezeu, să aibă o relație restaurată și autentică că Dumnezeu. Creștinii se pot întâlni cu alți oameni pe stradă, fie ei sectanți ori păgâni, dar asta nu înseamnă că ar fi în comuniune cu ei. Deci ceea ce propovăduiești dumneata, și abia acum încep să îmi dau seama care este adevărata poziție a dumitale, nu este învățătură creștinească, ci larg ecumenistă, inclusivă ("toți avem același Tată") și practic greșită sau eretică.

Perspectiva pe care o am citind ceea ce scriu unii și alții este că pravoslavnicii ar trebui să aibă tot felul de întâlniri, eventual și niște "părtășii" simbolice, să fie deschiși, toleranți față de toate ereziile sau păgânismule altora, că doar toți suntem copiii aceluiași Unic Părinte. Ei bine, asta nu este poziție creștină autentică; este erezie la modul practic, și chiar și doctrinar. Perspectiva creștinească este aceea care urmărește convertirea celor care stau în întuneric și în umbra morții la Lumină și Viață. Pot fi acceptate dezvoltări, perspective ale altora, dar în sensul urmăririi încreștinării acelora; Sfinții Părinți au făcut școli de filozofie păgână, au împrumutat, s-au folosit de concepte filozofice descoperite și dezvoltate de filozofi păgâni, dar ei au și inclus acele concepte în sistemul creștin, au adaptat conținutul noțiunilor la Revelația creștină, dar în sensul încreștinării, transformării, transfigurării, spiritualizării unor concepte, doctrine sau practici păgâne.

Dar întâlnirea Bisericii cu lumea, cu cei de alte perspective s-a făcut sub un spectru misionar, de extindere a sobornicității Bisericii, iar nu de simplă acceptare a celorlalți așa cum erau ei. Biserica are o misiune universală, și de aceea nu are dreptul și nu își poate permite să ignore valorile, comorile celorlalți, dar nici nu propovăduiește idei false de genul celor enunțate de dumneata în această postare. (ceea ce propovăduiești dumneata în această postare este o formă poate inconștientă și neintenționată de lepădare de Hristos și de Pravoslavia Creștină.) Teologia este regina științelor, este vârful piramidei științelor și prin urmare nimic nu trebuie scăpat din orizontul teologiei.

Last edited by Decebal; 14.07.2013 at 12:50:43.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 14.07.2013, 15:30:30
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Îmi cer scuze, dar după ce am văzut ce scrii aici sunt convins că acea "gândire înviată" pe care ți-o atribuia Mihailc la un moment dat îți lipsește.
Așa cred și eu. Mihailc a reflectat poate ceva din sine sau a apreciat un cuvânt care nu în mine își avea sursa. Eu petrec încă în ale morții, cum să fiu capabil de gânduri înviate?

Citat:
Poate exista un spațiu al întâlnirii cu ceilalți "dincolo de dogmă", dar nu un spațiu al comuniunii, sau în sfârșit nu al unei comuniuni autentice.
Cred că te referi la comuniunea în Hristos.

Citat:
Ideea aceasta cum că toți am avea același Tată, și prin urmare toți am fi cumva frați este o idee heterodoxă, ecumenistă. Am văzut-o într-o altă formă și la patriarhul Atenagora, și este o idee vehiculată în general de "ortodocși" ecumeniști; poate suntem toți "copiii lui Dumnezeu", deși mă îndoiesc, Însuși Hristos a spus odată unora "voi sunteți din tatăl vostru, diavolul!", dar nu suntem toți fii ai lui Dumnezeu.
Asta nu e doar o idee; este o realitate pentru orice creștin (și nu numai): Suntem creați de același Dumnezeu. În genealogia sfântului apostol Luca, Adam este numit „fiul lui Dumnezeu” (Luca 3, 38). Deci prin Adam suntem cu toții (toți oamenii de pe pământ) fii ai aceluiași Tată.
Dar cum Adam a căzut și s-a despărțit de Dumnezeu, așa am moștenit cu toții, această despărțire spre moarte.
Hristos ne-a reînfiat, dăruindu-ne din nou harul dintru început. Până la El și fără jertfa Lui mântuirea nu era și nu este posibilă. Cei care caută învierea n-o pot găsi decât la El, iar modul în care se pot împărtăși de ea sunt și Sfintele Taine, dar și împărtășirea din cuvântul lui Dumnezeu și lucrarea poruncilor Lui. Numai că nu poți fi în comuniune cu El dacă nu-L cunoști.

Citatul complet este:


Citat:
Voi sunteți din tatăl vostru Diavolul, și poftele tatălui vostru vreți să le faceți. El de la'nceput a fost ucigător de oameni și nu a rămas întru adevăr, pentru că adevăr nu este întru el. Când el grăiește minciuna, dintr'ale lui grăiește, fiindcă el mincinos este, și tatăl minciunii. (Ioan 8, 44)
Nu tuturor le adresează acest cuvânt, ci numai celor care fac poftele diavolului, în felul ăsta făcându-se „fii” ai lui. Existau, însă, și unii care cunoșteau glasul Păstorului:
Citat:
Dar voi nu credeți, pentru că voi nu sunteți din oile Mele.
Oile Mele glasul Meu îl ascultă, și Eu le cunosc și ele Mă urmează.
Și Eu le dau viață veșnică și ele'n veac nu vor pieri și din mâna Mea nimeni nu le va răpi.(Ioan 10, 26-28)
Comuniunea cu cei care nu-L cunosc pe Hristos nu este în Hristos, într-adevăr, nu este mântuitoare, prin urmare, chiar dacă este bună. Bune erau și faptele celor plăcuți lui Dumnezeu din Vechiul Testament și din întreaga lume, ale celor care fără să cunoască Revelația, erau, totuși, într-o căutare a lui Dumnezeu, a cărui amintire este de neșteres în sufletul oricărui om.

Apropierea creștinului de ei, însă, este chiar necesară, dacă chiar ne pasă și de mântuirea altora (fără de care, nici a noastră nu-i posibilă, dacă suntem indiferenți). Trebuie să avem deschiderea aceea pe care a arătat-o Pavel, făcându-se una cu necredincioșii și cu păcătoșii pentru a le asuma cumva starea și de acolo, de jos, să le vorbească pe înțelesul lor, arătându-le calea spre Hristos.
Este nevoie de o kenoză a fiecăruia dintre noi dacă vrem ca adevărul creștin să fie cunoscut și de alții.
Dacă ai înțeles dogma creștină și o crezi nu trebuie să te temi de contaminarea ereziilor celorlalți. În fond, zi de zi trăim printre oameni cu cele mai diverse concepții, de la atei la indiferenți, la catolici, protestanți sau sincretiști.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 14.07.2013, 18:29:10
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Asta nu e doar o idee; este o realitate pentru orice creștin (și nu numai): Suntem creați de același Dumnezeu. În genealogia sfântului apostol Luca, Adam este numit „fiul lui Dumnezeu” (Luca 3, 38). Deci prin Adam suntem cu toții (toți oamenii de pe pământ) fii ai aceluiași Tată.

Dar cum Adam a căzut și s-a despărțit de Dumnezeu, așa am moștenit cu toții, această despărțire spre moarte.

Hristos ne-a reînfiat, dăruindu-ne din nou harul dintru început. Până la El și fără jertfa Lui mântuirea nu era și nu este posibilă. Cei care caută învierea n-o pot găsi decât la El, iar modul în care se pot împărtăși de ea sunt și Sfintele Taine, dar și împărtășirea din cuvântul lui Dumnezeu și lucrarea poruncilor Lui. Numai că nu poți fi în comuniune cu El dacă nu-L cunoști.
Am luat la cunoștință și aceste explicitări, N. Priceputu, însă te asigur din nou că te-ai înșelat și te înșeli. În postarea respectivă era vorba că toți am fi fii ai aceluiași Tată. Și după cum am spus, poate suntem toți copiii lui Dumnezeu, dar nu suntem toți fii ai lui Dumnezeu, adică nu toți oamenii au înfierea de la Hristos și de la Duhul Sfânt. Cum spunea sfântul Ciprian al Cartaginei, cine nu are Biserica de mamă, nu are pe Dumnezeu de Tată, și cred că asta spune foarte multe, sau ar trebui să ne spună foarte multe, dar mi-ai semnalizat încă o dată că nu spune, că nu receptezi mesajul până la capăt. Nu este tot una a avea pe Duhul Sfânt prin Botez și Ungere, și pe de altă parte a nu avea Duhul Sfânt. Felul în care se raportează creștinul la Dumnezeu este cu totul diferit de felul în care se raportează credinciosul oricărei alte religii, iar filiația ontologică prin har pe care o are creștinul față de Dumnezeu credinciosul oricărei alte religii nu o are, prin urmare aceia nu sunt și nici nu pot fi considerați ca fii ai lui Dumnezeu, cel puțin nu din punctul de vedere al revelației creștine; poate din alte puncte de vedere, deraiate, inclusive, ecumeniste sau mai știu eu cum, om fi frați și fii ai aceluiași Tată; totuși din punctul de vedere al învățăturii creștine lucrurile nu stau așa. Creștinii nu sunt frați cu ceilalți oameni sau cu credincioșii altor religii, decât din punctul de vedere umanist, să-i spun, însă din punct de vedere religios, al revelației, creștinii au altă condiție ontologică spre deosebire de ceilalți. Spunea foarte clar Apostolul Ioan "cine-L mărturisește pe Fiul, Îl are și pe Tatăl" (Epistola I Ioan) și "nimeni nu vine la Tatăl decât prin Fiul" (Evanghelia după Ioan). Aceste cuvinte spun totul din punctul meu de vedere și orice abateri de genul "toți suntem copiii aceluiași Unic Părinte", sau "toți avem același Tată" ("și prin urmare toți suntem frați cumva", adaug eu) sunt înșelări, deraieri eretice de la învățătura creștină ortodoxă revelată. Păgânii și creștinii fac totuși parte din familii diferite, iar Duhul Sfânt face această separație pătrunzând până la despărțitura între suflet și duh. Cei duhovnicești, născuți din Dumnezeu, sunt fii ai Tatălui ceresc, ceilalți, cei care nu au pe Duhul Sfânt în ei pot fi considerați cel mult ca niște copii ai lui Dumnezeu, rătăciți pe undeva dar neavând înfierea prin harul lui Dumnezeu, adică nefiind în Hristos fii ai lui Dumnezeu și ai Bisericii și nici frați (după Duhul) ai creștinilor. Este vorba, după cum am spus, de două familii diferite și nu se amestecă pentru că nu îi amestecă Duhul Sfânt. Eu înțeleg că ai încercat o interpretare pe marginea textului de la Luca, dar Hristos spune foarte clar "nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine". Aceasta este învățătura creștină ortodoxă; restul este înșelare, amăgire, rătăcire.

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Apropierea creștinului de ei, însă, este chiar necesară, dacă chiar ne pasă și de mântuirea altora (fără de care, nici a noastră nu-i posibilă, dacă suntem indiferenți).
Spre deosebire de Laura, la dumneata este adăugată o nuanță, anume grija față de mântuirea altora, și din acest punct de vedere, deși nu singurul, este normală și legitimă, justificată deschiderea față de ceilalți. Inclusiv Sfinții Părinți au făcut-o, dar ei au avut înțelepciunea de la Duhul Sfânt să încreștineze valorile pe care le-au întâlnit la păgâni. Din punct de vedere creștin, observăm deci un ajutor, un sprijin pe care îl putem găsi în ceilalți, în bogăția și valoarea lor, însă în același timp trebuie să ținem cont tot timpul că păgânătatea sau sectarismul sunt doar niște stări tolerate, și vor mai fi tolerate doar până la o vreme, nu niște stări legitime, indiferent de valorile și bogățiile lor sufletești, mitice, filozofice, intelectuale, tehnice, comportamentale ș. a.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 14.07.2013, 19:55:59
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Apropo de Laura: M-a mâhnit tratamentul dur pe care i l-a aplicat, fără a ține cont de tinerețea, delicatețea și entuziasmul ei, semne ale unei inimi curate și sincere. Se vede că a studiat cu hărnicie și cu pasiune. Poate greșește și ea, ca și mine, însă este evident că are o inimă bună, de aceea vrea să-i cuprindă pe toți.
Lung este drumul de la minte la inimă. Nu reușim cu niciun chip să le împăcăm: suntem fie iubiriști, fie raționaliști. Înseamnă că nu suntem duhovnicești.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.07.2013, 21:20:40
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Văd semne care spun că unii în mod clar nu sunt prea duhovnicești: pomenirea "răului", vorbirea de rău, bârfa. Câte rele nu face vârful limbii omului, asemenea de prea multe ori limbii despicate a unui șarpe! Când nu mai ai argumente și ești pus la punct există alte metode de "scăpare": refugiul în bârfă. Ce să-i faci, așa-i în tenis!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.07.2013, 21:57:11
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mesajul de mai sus n-avea nicio legătură cu discuția dintre noi. Nici nu l-am scris ca să deturnez subiectul, pe care n-am dorit să-l mai lungesc și din cauză că am încă multe răspunsuri de aflat.
Însă nu înțeleg cum poți socoti vorbire de rău sau bârfă faptul că ți-am spus deschis ce-am simțit și gândit cu privire la colega de forum.
Bârfa este, consider, fie vorbire fără rost, neziditoare, fie vorbire de rău despre cineva atunci când nu este de față, tot neziditoare. Critica, însă, poate fi ziditoare, și cred că pe considerentul ăsta o practici și dumneata.

Iar partea cu drumul de la minte la inimă nu te viza personal, fiind o constatare care mă privea pe mine însumi și pe oricine s-ar recunoaște în acea stare.
Iartă-mă!

Last edited by N.Priceputu; 14.07.2013 at 22:50:32.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 15.07.2013, 01:19:52
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Apropo de Laura: M-a mâhnit tratamentul dur pe care i l-a aplicat, fără a ține cont de tinerețea, delicatețea și entuziasmul ei, semne ale unei inimi curate și sincere. Se vede că a studiat cu hărnicie și cu pasiune. Poate greșește și ea, ca și mine, însă este evident că are o inimă bună, de aceea vrea să-i cuprindă pe toți.
Lung este drumul de la minte la inimă. Nu reușim cu niciun chip să le împăcăm: suntem fie iubiriști, fie raționaliști. Înseamnă că nu suntem duhovnicești.
"Nu stiti ce zice un Ava din Pateric?: “Cand vezi un tanar ca se urca prea repede in cer, trage-l de picioare inapoi la pamant, ca este ispita”. In tinerete roada ravnei inalte, le spuse Ava Cleopa mai departe, e mai degraba mandria decat sfintenia, pentru ca mintea tanara e manata mai mult de mandrie decat de mantuire."

Mediteaza la cuvintele astea.
Daca meditatia nu ajuta, citeste si materialul asta:

http://www.razbointrucuvant.ro/2011/...-avvei-cleopa/

P.S.
Asta asa, strict la remarca ta, scoasa din contextul discutiei cu D. pe care nu incerc sa-l justific in vreun fel si a carui postari de altfel nici nu le-am citit.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 15.07.2013 at 01:31:54.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 15.07.2013, 01:40:36
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Și te găsiși dator și mai ales capabil (vrednic) să evaluezi avântul Laurei spre Cer...
Și să-i pui stop.

O fi bine, n-o fi bine...
Nu știu, cugetă de vrei la pasajul Avei pe care mă tem că l-ai luat cam prea ușor de argument.
Mie îmi pare, nu știu de ce (poate pentru că ai mai repetat argumentul ăsta și cu prilejul altor agresiuni pe care le-ai mai lansat și asupra altora), îmi pare că te-ai grăbit cu argumentul, de parcă l-ai confecționat din timp în scopul justificării și acoperirii cu sclipici a unei porniri ignobile, să mă ierți te rog...

Invidia - o temă de meditație pentru fiecare om.
Corelat, portretul psihologic al invidiosului - preocupare dragă moraliștilor din toate timpurile.

Invidia, otravă împotriva bucuriei comuniunii, piedică a creșterii și dezvoltării omului și comunității, ustensilă fină a vrăjmașului.
Invidia, susur vechi, din pieptul lui Cain...

Ce-ar fi s-o depășim, s-o stăpânim, până nu ne robește ea de tot?

Last edited by cezar_ioan; 15.07.2013 at 01:46:00.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.07.2013, 01:50:59
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Și te găsiși dator și mai ales capabil (vrednic) să evaluezi avântul Laurei spre Cer...
Și să-i pui stop.

O fi bine, n-o fi bine...
Nu știu, cugetă de vrei la pasajul Avei pe care mă tem că l-ai luat cam prea ușor de argument.
Mie îmi pare, nu știu de ce (poate pentru că ai mai repetat argumentul ăsta și cu prilejul altor agresiuni pe care le-ai mai lansat și asupra altora), îmi pare că te-ai grăbit cu argumentul, de parcă l-ai confecționat din timp în scopul justificării și acoperirii cu sclipici a unei porniri ignobile, să mă ierți te rog...

Invidia - o temă de meditație pentru fiecare om.
Corelat, portretul psihologic al invidiosului - preocupare dragă moraliștilor din toate timpurile.
Nene Cezar, sunt niste idei in discutie.

De ofuscat se ofuscheaza (se simt agresati cum spui matale) sunt cei care nu pot face diferenta intre o idee si propria persoana, cu alte cuvinte pun multa mandrie in productiile lor mai mult sau mai putin intelectuale.

Si matalutza ca (ex)psiholog cred ca ar trebui sa stii ca de obicei cei care in lipsa de argumente si idei arunca prea desi si prea usor caracterizari asupra altora (ca mataluta de exemplu) sunt de cele mai multe ori ancorati (narcisist - se leaga cu ce spuneam mai sus, conexiunea idei-egou) in fatza oglinzii propriului suflet, deci ceea ce vad la altii de fapt..

Sigur ca te iert, ca de fiecare data, chiar si la iesiri si mai si, performanta care ti-o doresc si tie :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 15.07.2013 at 01:54:11.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 16.07.2013, 12:10:35
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Apropo de Laura: M-a mâhnit tratamentul dur pe care i l-a aplicat, fără a ține cont de tinerețea, delicatețea și entuziasmul ei, semne ale unei inimi curate și sincere. Se vede că a studiat cu hărnicie și cu pasiune. Poate greșește și ea, ca și mine, însă este evident că are o inimă bună, de aceea vrea să-i cuprindă pe toți.
Lung este drumul de la minte la inimă. Nu reușim cu niciun chip să le împăcăm: suntem fie iubiriști, fie raționaliști. Înseamnă că nu suntem duhovnicești.
I-am spus si eu lui Decebal de cateva ori ca da cateodata in zelotism, extrema cealalta a relativismului. Afirmam adevarul, dar nu sarim pe cel ce nu vrea sa-l accepte, altfel ar trebui sa ne batem tot timpul cu eterodocsii sau paganii.
Totusi, sa nu cadem nici in extrema cealalta, cineva care greseste sau care are o oarecare mandire nu e bine sa il lauzi cand spune ceva gresit. Astfel nici macar nu stie daca e pe drumul cel bun.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare