Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.07.2013, 21:52:04
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Psihologia Luciditatii
= partea 8 =


Linistind mintea intelegand ca orice experienta mentala este ca urma lasata in aer de o pasare in zbor

Mintile fiintelor din lumile dorintei interactioneaza defectuos cu formele din campul lor de perceptie.

Pentru ca nu sesizeaza natura esentiala a mintii si formelor, procesul lor de cognitie este dramatic,
generand mari cantitati de energie karmica, de atractie si aversiune.

Aceste convulsii intretinute de ignoranta ii tin puternic inlantuiti in sfera cauzalitatii, fara ca ei sa realizeze aceasta.

Experientele mentale sunt trecatoare, apar si dispar ca norii pe cer. Ele sunt fara consistenta, fara o realitate ultima care sa le apartina intrinsec. Daca ar fi altfel, nu ar fi schimbatoare.

Natura lor este comparata metaforic cu dara lasata in urma de o pasare in zbor.

Aplicat la procesul de linistire al mintii este indicat sa privim obstructiile care apar spontan
(abaterea grosiera, abaterea subtila, diminuarea claritatii si slabirea atentiei), ca experiente
mentale goale de o esenta proprie.

In acest fel, obstructiile isi pierd din forta de impact asupra mintii.

Fluctuatiile atentiei incep sa se tempereze de la sine, ca o mare agitata care se linisteste, mintea pastrandu-si focalizarea ferma pe obiectul contemplat.

Cine intelege ca experientele mentale sunt insubstantiale nu este nici impresionat de propriile realizari, nici nu ramane ancorat in propriile greseli – se misca cu o mare usurinta prin masa densa a experientelor mentale.

Toate sarcinile mentale si fizice i se par foarte usoare. Trece prin foc si nu se arde, trece prin apa si nu se uda.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 21.07.2013 at 21:59:33.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.07.2013, 18:25:18
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Psihologia Luciditatii
= partea 9 =

Linistind mintea intelegand ca tot ceea ce percepem sunt propriile noastre manifestari mentale, ca tot ceea ce percepem este de fapt esenta propriei minti

Nicio forma nu exista in sine (este vida de existenta independenta, prin sine) din trei considerente:
1.pt. ca depinde de cauze care o genereaza, o asambleaza – un adevar grosier, relativ usor de inteles
2.pt.ca depinde de partile sale– un adevar subtil, mai greu de inteles
3.pentru ca depinde de subiect – un adevar foarte subtil, foarte dificil de inteles.


Acest aspect al linistirii se refera la dependenta foarte subtila, dependenta obiectului fata de subiect.

Realitatea apare intr-un mod mincinos ca fiind in afara noastra, cand de fapt ea este inlauntrul nostru.

Acest adevar poate fi constientizat progresiv, pe cale rationala, fara a face neaparat apel la mistica dogmatica.


Realitatea efectiva, experimentata nemijlocit, este o proiectie prin simturi a obiectelor, compilata, interpretata si extrapolata de mintea noastra pe baza experientelor anterioare.

Tot ceea ce percepem se afla, de facto, in mintea noastra. Este un adevar intelectual evident, dar pe care nu-l simtim cu inima, in experienta curenta.

Avem impresia ca Dumnezeu este plasat in exteriorul mintii noastre, ca vorbeste din afara noastra, fiind inaccesibil si intangibil. Cand, de fapt, El vede realitatea din strafundul inimii noastre, prin ochii nostri.

Lumea pe care o percepem clipa de clipa este integral “a noastra”, din perspectiva oglindirii ei prin propria noastra minte. Dumnezeu este datatorul de viata prin faptul ca, in noi fiind, potenteaza (insufleteste) constientizarea.

Pentru ca mediul exercita senzatii asupra noastra ce par independente de volitia proprie, inca din frageda copilarie incepem sa obiectivam perceptiile, plasand progresiv realitatea in afara mintii noastre.

Copilul simte in mod natural ca “el percepe” in actul perceptiei. Adultul isi pierde aceasta constientizare care unifica toate experientele in sine. “Sinele” intra in fundal si obiectul preia scena.

Pe masura ce crestem, din centru devenim periferie. O periferie controlata cu putere de manifestarile propriei minti.

Polarizarea subiect – obiect devine din ce in ce mai accentuata odata cu trecerea timpului, cu multiplicarea interferentelor senzoriale si constructiilor conceptuale.

Pentru ca realitatea care o percepem pare a fi in afara mintii, suntem atrasi cu putere de forme sau le respingem cu putere.

Nu realizam ca absolut totul se produce in propria noastra minte, ca tot ceea ce experimentam este o manifestare a mintii insasi, clipa de clipa.

Avem impresia ca realitatea se manifesta independent de noi, ca suntem la mila sortii, ca niste frunze purtate de rafalele evenimentelor.

In acest fel, suntem prizonierii propriei noastre perceptii false. Suntem sub puterea Faraonului, in pamant strain.

Incercand sa cotrolam evenimentele “externe” ne afundam din ce in ce mai mult in aceasta perceptia eronata a “realitatii obiective”.

Intarim reflexul “realitatii obiective” experimentand fie succesul, fie insuccesul in diverse activitati cotidiene.

Atentia noastra este focalizata exclusiv pe obiect, in loc sa sesizeze relatia minte – obiect.

Putine persoane au constientizari de forma “eu constientizez ca merg”- atunci cand merg.

Pentru ca aceste forme subtile de constientizare sa fie mentinute active in experienta curenta este nevoie de o deosebita vigoare si prospetime a mintii.

Ne putem intreba, firesc, de ce este nevoie sa constientizez de exemplu ca “mintea mea percepe ca eu mananc” sau “ceea ce privesc eu este de fapt o oglindire a mintii mele, nu obiectul care este privit”

Pentru ca doar asa mintea impartita in forme poate fi, incetul cu incetul, unificata, facuta puternica si adunata in sine. Iar de acolo, sa-si vada intaia data propria sa natura clara si luminoasa.

Mintea obisnuita “se afunda” in senzatii de placere, respingere sau indiferenta, fara sa realizeze ca experientele sunt propriile ei reflexii. Este o minte slaba, “impartita”, aplecata cu usurinta spre patimi.

Este dificil sa corectam perceptia gresita ca realitatea se afla in exteriorul nostru. Aceasta este adanc inradacinata in minte prin forta obisnuintei.

Insa, cu rabdare si peseverenta putem realiza miracolul constientizarii ca toate senzatiile, perceptiile si reprezentarile mentale sunt pur si simplu manifestari ale mintii noastre.

Astfel ca putem simti pentru prima data “centrul” sau “revenirea acasa”. Putem identifica pozitia spectatorului si spectacolul. Spectatorul poate lasa spectacolul sa defileze pe panza si sa fie constient ca “priveste”. Poate simti ca spectacolul este generat din interior nu din exterior.

Progresiv, mintea se resoarbe in ea insasi, se intregeste, devenind uniform-unitara, “treaza” cu privire la propria ei natura.

In procesul de adunare a mintii in ea insasi, tot ceea ce percepem, simtim si gandim poate deveni obiect de reflectie.

Pentru ca nu constientizam ca tot ceea ce percepem sunt propriile noastre manifestari mentale, risipim multa energie mentala. Suntem “fii risipitori”.

In loc ca mintea sa fie directionata spre profunzimea sinelui este disipata pe miscari de suprafata, pe vanare de himere.

--------------------

Observatie:

Dincolo de explicatiile care indeamna la facerea faptelor bune, poate fi o explicatie psihologica speciala a dictonului:

Cine nu este cu Mine este împotriva Mea și cine nu adună cu Mine risipește” – pentru ca Hristos in inima noastra fiind, vede prin ochii nostri, simte prin trupul nostru. Toate trebuie intoarse la Sine, recunoscand ca sunt ale Sinelui – perceptiile propriei minti - nu forme independente.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 23.07.2013 at 18:32:06.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.07.2013, 19:04:31
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Limpezime

Este adevarat ca lucrurile ce ne inconjoara au o anumita masa si consistenta. (adevarul parelnic)

Insa, din perspectiva Duhului, de asemenea, este adevarat ca acestea nu au deloc consistenta, ca sunt fara masa. (adevarul ultim)

Bucuriile si suferintele par sa aiba masa si consistenta.
Ele ne umplu viata.

Insa, in adevar, cand duhul este golit, acestea apar cum sunt de fapt,
limpezi ca spatiul, fara greutate sau forma.
__________________

Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.07.2013, 19:32:48
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Fara distanta, fara miscare


Pentru ca in Duhul Adevarului nu sunt forme,
Nu exista nici “distanta”.

Dumnezeu nici nu vine, nici nu pleaca.
Omul nici nu vine, nici nu pleaca.

Toate sunt Unul.

Unul in toate si toate in Unul.

O unime.
__________________

Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.07.2013, 09:50:02
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Dependente

Oamenii obisnuiti sunt dependenti de placeri lumesti,
sfintii sunt dependenti de placeri virtuoase.
__________________

Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.07.2013, 16:02:34
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Tacere

Cand intram in Dumnezeu
Toate miscarile inceteaza,
Toate simturile amutesc,
Toate “vederile” si “auzirile” se sting.

Si se lasa o tacere coplesitoare.

Asa intra mintea in nepacatuire.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.07.2013, 23:12:32
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Fericiri

Fiintele samsarice nu experimenteaza fericirea pura desi o cauta asiduu.
Fericirea lor este contaminata.
Orice fericire samsarica se schimba la un moment dat in nefericire.
In orice fericire omeneasca exista germenii dezamagirii, se infiltreaza frici si suspiciuni.

O fericire pura depinde in mod necesar de factorul intelepciune.
Adica, pentru a experimenta fericiri pure, mintea trebuie neaparat sa elucideze cele trei aspecte ale cognitiei > subiect-proces-obiect, prin identificarea corecta a naturii ultime a acestora.

Cele trei aspecte sunt cunoscute in scripturi ca “cele trei sfere ale cunoasterii”.

Procesul de clarificare cognitiva a lor este denumit metaforic: “eliberarea celor trei sfere”.

Se spune ca sunt “eliberate” pentru ca este eliminat valul confuziei cu privire la natura fundamentala a acestora.

Initial cunoasterea lor este superficiala, partiala.

Insa, prin efort investigativ corect, cunoasterea lor va fi, in cele din urma, deplina, fara dubiu.

Identificarea naturii ultime a unui obiect, in tibetana se numeste “don dam denpa” tradus liber “mintea patrunde in spatiul sfant al obiectului - dincolo de atingeri“.

Acest spatiu fara atingeri este considerat in acelasi timp adevar si sacralitate.

Identificand natura ultima a celor trei aspecte ale cognitiei, mintea nu mai este atinsa de forme indiferent de dinamica si “interactiuni”, astfel ca fericirile ei devin fericiri pure.
__________________

Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh silverstar Generalitati 1175 03.08.2016 15:54:36
Cugetari ORTODOXE ! cristiboss56 Pocainta 80 02.07.2015 22:05:47
Cugetari si Citate Ortodoxe adorcrysti Generalitati 90 12.11.2014 22:55:18
Cugetari despre Hristos florin.oltean75 Generalitati 55 07.04.2012 11:13:01
Cugetari de Craciun florin.oltean75 Generalitati 5 25.12.2011 21:14:10