![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
sursa: http://vie-orthodoxe.blogspot.ro
Atunci când ispita ne dă năvală, atunci vine și harul lui Dumnezeu. În momentul în care suntem ispitiți, trebuie să dăm dovadă de răbdare și să ne rugăm. Ispita este un meșter iscusit. Ea este în stare să facă în așa fel încât lucrurile mărunte să pară grandioase. Ispita aduce neliniște, întristare și creează conflicte exterioare. Cunoaște multe trucuri și, mai ales, aduce omului îndoială. Pentru aceasta ea ne face să naufragiem de multe ori. Atunci când ispita ne dă năvală, atunci vine și harul lui Dumnezeu. Când o persoană este ispitită, atunci ea își recunoaște slăbiciunea, se smerește și astfel atrage harul lui Dumnezeu. Nu lăsa furtuna ispitelor să te afecteze. Ea nu poate să îți facă rău. Bătăliile duhovnicești trebuie să poarte pecetea onestității și smereniei. Doar cel care poartă această pecete nu este afectat de greutățile acestei vieți, nici de josniciile diavolului și nici de dușmănia pe care i-o poartă cei care îi fac voia lui. Bătrânul Amfilohie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Să ne exprimăm fără a căuta expresii elegante sau chiar o succesiune logică. Adesea acest mod de a ne adresa lui Dumnezeu este începutul rugăciunii - conversație.
Rugăciunea autentică, cea care ne unește cu Cel de Sus, nu este altceva decât lumina și puterea care se pogoară asupra noastră din ceruri. Prin esența ei ea transcende planul nostru uman. În lumea aceasta nu există pentru ea izvor de energie. Dacă eu mă hrănesc bine pentru ca trupul meu să fie puternic, atunci carnea mea se răzvrătește, si cerințele ei se măresc, ea nu vrea să se roage. Dacă eu îmi smeresc trupul cu post peste măsură, atunci, după un oarecare timp, printr-o dureroasă abținere, se creează un teren prielnic pentru rugăciune, dar trupul slăbește și refuză să urmeze duhului. Dacă eu mă aflu într-o societate de oameni de bună condiție, încerc câteodată sentimente de mulțumire sufletească, altădată împărtășesc o nouă experiență psihică sau intelectuală, dar foarte rar se întâmplă să primesc un impuls pentru rugăciune adâncă. Dacă sunt dăruit mintal pentru o muncă intelectuală serioasă sau pentru creația artistică, atunci succesele mele pot fi prilej de slavă deșartă și este cu neputință să aflu adâncul inimii, locul rugăciunii duhovnicești. Dacă eu sunt bine situat materialicește și preocupat de folosirea puterii prin bogăție, sau să traduc în realitate ceva din ideile mele să-mi satisfac gusturile duhovnicești sau estetice, în felul acesta sufletul meu nu se trage către Dumnezeu, așa cum L-am cunoscut noi prin Hristos. Dacă plec în pustie, lepădându-mă de toate averile mele, chiar și atunci rezistența tuturor energiilor cosmice îmi va paraliza rugăciunea, și așa mai departe. Adevărata rugăciune este legătura cu Duhul Dumnezeiesc. Care Se roagă întru noi; El înalță duhul nostru la starea de contemplare a veșniciei. Asemenea harului care se pogoară de Sus, rugăciunea depășește firea noastră pământească. Rugăciunii i se împotrivește trupul stricăcios, neputincios să se înalțe în sfera duhului; i se împotrivește intelectul, care este neputincios să încapă neîncăputul, este zguduit de incertitudini și respinge tot ceea ce depășește priceperea lui. Rugăciunii îi stă împotrivă mediul social în care viețuim și care o rânduiește viața prin alte mijloace, diametral opuse rugăciunii. Rugăciunea nu o pot suferi duhurile vrăjmașe. Dar numai singură rugăciunea poate sa regenereze făptura din starea ei de cădere, să biruiască inerția și stagnarea, printr-o mare încordare a duhului nostru întru urmarea poruncilor lui Hristos. Rugăciunea este un lucru deosebit de greu. Stările duhului nostru sunt într-o necontenită schimbare; câteodată rugăciunea curge în noi ca un râu prea puternic, altădată însă inima pare a fi uscată. A te ruga - adesea - înseamnă a-I grăi lui Dumnezeu despre starea noastră dezastruoasă: neputință, mâhnire, îndoiala, frică, neputință, tristețe, deznădejde - într-un cuvânt, despre tot ceea ce ține de condițiile existenței noastre. Să ne exprimăm fără a căuta expresii elegante sau chiar o succesiune logică. Adesea acest mod de a ne adresa lui Dumnezeu este începutul rugăciunii - conversație. (Arhim. Sofronie Saharov, Despre rugăciune, Mănăstirea Piatra-Scrisă, p. 7-8)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hrana care întreține viața duhovnicească sunt faptele săvârsite în numele lui Dumnezeu, cu adâncă smerenie, nu pentru a fi văzuți. Hrana sufletului este chiar smerenia. Ea înlocuiește și faptele, după învățătura Sfinților Părinți, cea ridicată pe cuvântul lui Dumnezeu.
Spre zidirea noastră, Mântuitorul ne-a istorisit pilda plină de înaltă învățătură a Vameșului și a Fariseului, care ne învață smerenia. Vameșul nu avea fapte bune, dar se căia sincer înaintea lui Dumnezeu pentru multele sale păcate și a plinit lipsa de fapte bune cu smerenia. Astfel, el s-a mântuit (Lc. 18, 10-14). Și Fariseul ar fi putut să se mântuiască prin faptele sale bune, dacă le-ar fi înveșmântat în smerenie. Dar el s-a trufit și tocmai din această pricină faptele sale bune nu i-au slujit spre mântuire. Din cele spuse desprindem două învățăminte: 1. Faptele bune săvârsite cu mândrie nu sânt aducătoare de mântuire. 2. Pocăința smerită pentru prilejurile pierdute de a săvârși fapte bune duce la mântuire. Dar există și o a treia situație: săvârșirea de fapte rele. Care este soarta celui ce săvârșește răul în locul binelui și nici nu se gândește să se pocăiască pentru aceasta? Cel ce săvârșește fapte rele în locul faptelor bune este asemenea unui om care bagă otravă în organismul său duhovnicesc. Nimic altceva nu slăbește mai mult viața duhovnicească decât urmarea căii răului și împlinirea poftelor firii cu care am fost dăruiți. Calea aceasta duce spre greaua îmbolnăvire duhovnicească. Ea slăbește voința, împătimește mintea și pervertește inima. Omul acesta, continuând să trăiască trupește, moare pentru viața duhovnicească și pe bună dreptate poate fi numit un „mort viu”. Firește, Dumnezeu poate să învieze și pe el, prin taina pocăinței. Dumnezeu dă chip de pocăință fiecărui om și mai cu seamă fiecărui creștin ortodox, care a primit harul înnoitor (dătător de viață nouă) al Sfintelor Taine ale Botezului și Mirungerii. Odată primit, harul nu se mai ia de la om până la sfârșitul vieții lui, astfel încât orice păcătos poate, dacă vrea, să se folosească de harul ceresc primit în dar spre a se pocăi și a fi viu. (Iez. 18,23; 33,11) Dacă omul alege, însă, să meargă pe calea coborâtoare a păcatului, Domnul îi dă libertatea să facă ce voieste. Și, cu toate acestea, în dragostea Sa părintească îi trimite, la felurite prilejuri din viață, îndeosebi prin boli, necazuri și nenorociri, pricină de amintire și îl cheamă la pocăință. Chiar și celui mai îndârjit păcătos, potrivnic Lui, Ziditorul nu îi ia harul Său. Doar la Înfricoșata Judecată îi va lipsi cu totul de harul Său pe păcătoșii ce nu s-au pocăit, poruncind slujitorilor Săi, îngerii, să îi taie înaintea Lui. (Lc. 19, 27) Într-un înțeles duhovnicesc, această tăiere, după tâlcuirea Sfântului Vasilie cel Mare, este despărțirea pentru totdeauna și luarea harului de la cei ce nu l-au folosit spre mântuirea lor. De aceea, pentru ca omul să nu ajungă la o astfel de moarte duhovnicească, trebuie a se păzi să nu săvârșească ceva oprit de conștiință și să nu lase ceva pe care îl încredințează ca datorie legea lui Dumnezeu. (Arhimandritul Serafim Alexiev, Viața duhovnicească a crestinului ortodox, Editura Predania, 2006, p. 37)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
„Încercările ce le aduce cuiva diavolul nu întrec puterea aceluia de a le răbda. Căci, dacă ar întrece această putere, omul n-ar avea nici o vină în cazul că nu le-ar putea răbda și depăși. Deci, cei ce cad nu pot da ca scuză că încercările sau ispitele au fost peste măsura puterii lor de a le înfrânge. Desigur, lucrurile se complică, dat fiind că omul nu le biruie numai cu puterea sa, ci și cu puterea lui Dumnezeu. Dar puterea dată lui de Dumnezeu i se dă în așa fel, ca să nu focă de prisos efortul lui maxim sau să nu ceară un efort pe care omul nu l-ar putea face. Excepție fac minunile ce se fac în unele cazuri prin unii. Dar poate și în aceste cazuri puterea mai presus de fire dată unora e pe măsura credinței lor mai presus de fire. În general însă, hotarul dintre ordinea firii și cea mai presus de fire e foarte greu de trasat și e foarte mobil. În cei credincioși puterile mai presus de fire, pătrunzînd în fire, ridică înseși puterile acesteia la diferite niveluri.”
(Părintele Dumitru Stăniloae, nota 329 la Isaac Sirul, Cuvinte despre nevoință, în Filocalia IX, Editura Humanitas, București, 2008, p. 244) "Orice ideal, orice gând pozitiv presupune existența în noi a unui principiu pozitiv, unul care să se identifice cu o sfântă convingere a sufletului nostru. Aceasta, de bună seamă, fiindcă în străfundul ființei noastre, par a fi ascunse toate formele de manifestare ale binelui, pe care ne străduim să le readucem în inimă ca pe unele care au aparținut cândva acesteia. Cât adevăr cuprind cuvintele Apostolului: „ce ai pe care să nu-l fi primit? (orice gând bun, toate darurile naturale), iar dacă l-ai primit, de ce te fălești, ca și cum nu l-ai fi primit? (1Corinteni 4, 7). Observăm în noi înșine cum luptă credința cu necredința, forța binelui cu forța răului, iar în lume duhul Bisericii cu duhul lumii. În lume veți distinge, în ordinea spiritului, două poziții opuse: una a luminii, cealaltă a întunericului, una a binelui, alta a răului, una a religiozității, duhovniciei, alta a necredinței și secularismului. De unde se trage aceasta? Din lupta celor două puteri opuse: puterea lui Dumnezeu și puterea diavolului. Dumnezeu lucrează în aceia dintre fiii Săi care Îi arată ascultare; diavolul, în fiii neascultării („Duhul care lucrează în fiii neascultării”, cf. Efeseni 2,2). Și eu simt adesea lupta dintre cele două tendințe opuse. Uneori, când încep să mă rog, puterea cea rea mă apasă chinuitor, îmi împovărează inima, ca să nu mă pot înalța cu ea către Dumnezeu. Cu cât sunt mai sigure și mai solide mijloacele care mă leagă de Dumnezeu (rugăciunea și pocăința), cu atât de înverșunează împotriva lor, folosindu-se de tertipuri distrugătoare, vrăjmașul lui Dumnezeu și al nostru. Nimic nu lasă să-i treacă nefolosit: nici lenea noastră trupească, nici slăbiciunea sufletului, atracția acestuia către bunuri și preocupări pământești, nici îndoiala, căreia îi cădem victimă toți, puțina credință sau necredință, gândurile spurcate, viclene sau hulitoare, apăsarea sufletească, întunecarea minții, toate sunt îndreptate împotriva celor neatenți la uneltirile vrajmașului, pentru a face să ne poticnim pe drumul rugăciunii, când urcăm pe scara care ne duce la Dumnezeu. De aceea sun atât de puțini rugători sinceri, râvnitori, de aceea sunt atât de rari cei ce țin post pentru a se pregăti pentru spovedanie și împărtășanie. Poate că n-ar posti nici jumătate dintre cei ce postesc astăzi la noi dacă legile statului ( de atunci – n.tr.) nu i-ar obliga pe toți să se spovedească și să se împărtașească o dată pe an. Toți cunoaștem aceasta din experiență." Viața și minunile Sf. Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Există un leac pentru toate bolile sufletești. Unii nu știu despre el, iar alții îl cunosc, dar nu-l folosesc și rămân netămăduiți. Cei ce-l iau nu numai că se vindecă, dar devin și sfinți. Acest leac este smerenia. Prin leacul acesta proorocii au profețit viitorul. Prin acest leac Sfinții Apostoli, din pescari ce erau, au devenit propovăduitori și dascăli înflăcărați ai lumii. Prin acest leac Sfântul Spiridon, din păstor de oi cum era, a devenit episcop sfânt al creștinilor. Acest leac a fost luat de Preasfânta Fecioară și s-a învrednicit să devină Maica lui Hristos, care este Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit și lipsit de păcat. Domnul ne îndeamnă ca toți să luăm acest leac, pentru a afla odihnă aici pe pământ și în ceruri! Smerenia adevărată nu-l lasă pe om să cadă în păcat; dar chiar dacă n-ar izbuti și ar cădea, îl ridică imediat. Acest leac vă sfătuiesc să-l luați pentru a vindeca de orice patimă. Dacă nu-l aveți, cereți-l de la Preabunul Dumnezeu și o să vi-l dea.
Așadar, prin smerenie și prin răbdarea pe care aceasta o aduce, vă veți mântui. Domnul a spus: „Cel ce se smerește pe sine va fi înălțat de Dumnezeu. Cel ce are răbdare până la sfârșit, se va mântui. Prin răbdare vă veți câștiga sufletele". De câte ori valurile repetate și înfuriate ale ispitelor și suferințelor vor veni asupra noastră și ne vom afla în primejdie de a pieri, să strigăm precum Petru: „Izbăvește-mă, Doamne, că pier!, și în clipa aceea El își va întinde sfânta și milostiva Sa mână și ne va izbăvi. (Arhim. Filothei Zervakos, Ne vorbește părintele Filothei Zervakos, Editura Egumenița, p. 323-333)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Lecția dragostei depline de Dumnezeu în orice împrejurare a vieții este ceea ce ne-a predat Maica Domnului. În avântul nostru am putea accentua mereu datoria față de om, de semenul nostru, într-un chip justificat chiar! Nu trebuie uitat însă faptul că omul se zidește prin legătura vie, smerită cu Cel Veșnic, iar dragostea de El trece prin aproapele nostru.
Un teolog contemporan a scris că: "Dacă trebuie salvat ceva în lume, nu omul este cel dintâi, ci dragostea față de Dumnezeu, pentru că El ne-a iubit mai intâi iar pu*terea Lui ne ajută sa-I răspundem" (Paul Evdokimov). Lecția dragostei depline de Dumnezeu în orice împre*jurare a vieții este ceea ce ne-a predat Maica Domnului. În a*vântul nostru am putea accentua mereu datoria față de om, de semenul nostru, într-un chip justificat chiar! Nu trebuie uitat însă faptul că omul se zidește prin legătura vie, smerită cu Cel Veșnic, iar dragostea de El trece prin aproapele nostru. Ea este veriga de care nu se poate face abstracție în drumul spre Dumnezeu. Maica Domnului, Fecioara, ne-a învățat că dacă nu putem spune despre Dumnezeu ceva, atunci cu siguranță putem spune: fie voia Ta, Doamne! O ultima concluzie se impune în acest subcapitol: dragostea, rugăciunea și exemplul personal sunt mult mai convingătoare decât orice cuvânt, pentru că acestea îl instruiesc cel mai bine pe om. Din dragoste față de Fiul lui Dumnezeu și față de Maica Sa a răsarit pomenirea ei în rugăciuni și în sentințe scurte; apoi, exemplul ei de rugăciune (Fapte 2, 42) a rămas în conștiința colectivă și ca atitudine demnă de urmat, de fapt ca singura care aduce la adevăr și dăruiește împlinire. Maica Domnului este, alături de Mântuitorului nostru Iisus Hristos, icoana sau chipul (din grecescul eikon) cel mai la îndemână pentru a sublinia modelul de formare (predare-învățare = trăire) a legăturii cu Dumnezeu. (Pr. Adrian Dinu, Fecioara Maria, prototip al vietii duhovnicesti, tâlcuire a operei Sfântului Irineu de Lyon, Editura Trinitas, 2008, pp. 185)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 03.08.2013 at 21:39:05. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
In ce privește buletinele de care se face caz, nu trebuie să vă temeți. Luați buletinele și mergeți mai departe. Acest Antihrist, dacă ne-am găsi în fața lui – nu ești vinovat dacă nu-l accepți. Când îl accepți îți pune pecetea. Dar nu primești. Tu porți Crucea. Dacă ești creștin, ești creștin până la capăt, indiferent ce s-ar întâmpla. Dracul dacă ar fi, nu Antihristul, nu trebuie să te temi. Tu să fii omul lui Hristos absolut. Dracul nu se poate pecetlui pe buletin. Orice semne ar fi pe mărfuri, folosiți-le, nu vă temeți. Vei fi vinovat când vei consimți tu lepădarea, nu că ai pus mâna pe o hârtie pe care scrie „lepădat de Hristos”.
Trebuie să vă temeți de viața împătimită, că nu te prezinți la Judecată cu buletinul, te prezinți cu inima ta curată în ce privește viața în Hristos. Buletinul este un mijloc de a circula în ce privește civilizația, ca să nu te oprească poliția. Arhim. Arsenie Papacioc
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|