![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nu fac treaba asta- evident ca a existat un plan din afara de distrugere a agriculturii si industriei romanesti dupa 1990, ca sa devenim doar piata de desfacere si nu producatori si exportatori!
Insa aceste plan nu ar fi putut fi pus in aplicare fara 'ajutorul" cozilor de topor de la noi, care, pentru bani, au acceptat sa execute orice li s-a cerut din afara! Eu am aratat doar mecanismele concrete prin care s-au facut aceste lucruri. Din pacate- in afara de Petre Roman- majoritatea celor care ne-au condus dupa 1990 (Ion Iliescu, Emil Constantinescu, Basescu, Nicolae Vacaroiu, etc) erau - cel putin dpdv etnic- romani! |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ca si aspecte negative in perioada 1964-1989 as puncta:
-in agricultura: desi CAP-urile erau "proprietate privata de grupa a membrilor cooperatori", totusi, retributia (in functie de zile-munca) nu era data prima data membrilor cooperatori (asa cum ar fi fost normal) ci in urmatoarea ordine: fondul de stat, muncile SMT si abia apoi membri cooperatori. Din aceasta cauza apareau nemultumiri justificate a acestora, care, desi vedeau ca productie exista, ei sunt retribuiti destul de putin (plus manariile brigadierilor care treceau zile-munca mai putine dect cele efectuate in mod real de membri cooperatori). Apoi mai erau dispozitii date "de sus", fara a se tine cont de situatia pe plan local si fara consultarea adunarii generale a membrilor cooperatori, moda negatiilor, reticenta unor presedinti de CAP-uri, raporturile umflate, etc! Toate aceste neajunsuri sunt prezentate in mod elocvent in aceea serie de filme "Toamna/iarna/primavara bobocilor". -in industrie, desi multe din intreprinderi erau foarte rentabile, realizand produse livrate masiv la export (90% din productia fabricii de mobila din radauti pleca la export, iar garniturile de mobila "Rococo" sau "Bogdana" produse la Vaslui ajungeau in Suedia, RF Germana, URSS, etc), totusi, in unele intreprinderi, exista aceea categorie de "muncitori", care mai mult carau spanul prin fabrica! De exemplul la "Electrocontact Botosani" din cei cca 4000 de salariati, pentru realizarea in conditii normale a productiei, nu era nevoie de mai mult de 2500-3000 salariati. Restul erau cei care nu vroiau sa munceasca in sat la CAP (deh'- era greu!) si preferau sa se scoale la 4 dimineata, sa faca si o ora pana la oras in acele trenuri curse muncitoresti, in fabrica sa se faca ca muncesc, iar la iesirea din schimb direct la prima bodega si apoi inca o ora pana acasa, unde ajungea beat-turta! Pe rute precum Titu-Targoviste sau Ploiesti-Targoviste, mirosul de votca ieftina "Ochii lui Dobrin" nu mai "iesea" din vagoane pana erau date la casare, insa din punct de vedere al CFR-ul era avantajos- toti aveeau abonament prin intreprindere, nu circulau cu "nasul" (deci venit sigur pt CFR) si in general erau destul de cuminti- nu distrugeau vagoanele sa sa se lege de ceferisti! Aceea obsesie de a produce totul in tara, de la ac de cusut pana la avioane, in unele situatie s-a dovedit pagubitoare, deoarece multe materii prime (minereu de fier, minereuri superioare, carbune cocsificabil, etc) se importau, ori valoarea produsului finit nu acoperea in unele situatii pretul materiei prime importate sau a transportului din tari precum India sau Brazilia. In plus, in anii 70', s-a construit o mare capacitate de rafinare a petrolului, insa dupa "socul petrolier" din 1972 si 1979 (cand regimul sahului din Iran a cazut), aceasta capacitate de rafinare nu a mai putut fi utilizata la potentialul sau maxim, deoarece petrolul era tot mai scump si mai greu de obtinut (mai ales ca URSS solicita plata pe loc pentru petrolul livrat Romaniei). |
|
#3
|
|||
|
|||
|
- in comert aici dupa incercarea cu "mandatarii", care incepusera promitator (pana cand s-a gasit un idiot sa-i zica lu' nea' Nicu- "tovarasul, astia se imbogatesc") si a fost astfel incheiata, ramasesera numai comertul de stat si cel cooperatist.
Cum in mediul rural exista numai comertul cooperatist (care nu aveea concurenta), se ajunsesera ca gestionarul cooperatiei sa fie mai "tare" in sat si decat seful de post, presedintele de CAP, doctorul sau profesorul! Din aceasta cauza apareau si "ciubucurile" (prin contractari cu industria se puteau obtine mult mai putine produse deca era cererea. Astfel, sa zicem la Grup Depozite Husi, se primeau 50 de frigidere intr-un trimestru, dar cererea era de cateva sute. Astfel, tu ca cetatean cand te duceai la seful de depozit si vreiai sa cumperi un frigider, ti se spunea: "Da va servim, nici o problema, dar siti am primit putine si trebuie sa mai asteptati". Daca intelegeau unde "bate" gestionarul ziceai: "Ei, lasati, suntem si noi atenti"! Si "atenti" insemna sa zicem un 200-300 acolo, daca frigiderul costa 3000-4000 lei.). De acest aranjament erau constienti si cei de la militia economica, insa totul era sa nu pagubesti unitatea (aia 200-300 intrau in buzunarul gestionarul, dar contravaloarea marfii in contul unitatii) si sa nu furi din "avutul obstesc". In plus, desi toti sefii de "grupuri depozite" solicitau cata marfa se cerea, li se spunea ca "asta e planul, atata primiti, descurcati-va"! De aici la Husi si in general din judetul Vaslui cand se pleca la marfa sau la contractari se stia: ca sa obtii totusi marfa peste plan, trebuia sa te "inarmezi" cu cateva "argumente locale": un vin de Husi, un coniac "Vasconi" sau niste produse din carne, care, in anii 80', deschideau multe usi! In schimb, era mare problema daca pagubeai unitatea sau faceai "manarii" in acte si documente (modificari de preturi, marfa fara documente de insotire, etc), unde totul trebuia sa apara "luna". La un plus in gestiune mai mare de 3 salarii tarifare nimeni nu te mai salva nimeni de puscarie. Astfel, se ajunsesera ca in anii 80' banii sa nu mai aiba o mare valoare (toata lumea aveea bani) ci sa conteze mai mult "trocul"! -in transporturi, atat la CFR cat si la ITA, principalele incasari se faceau din transportul de marfuri, foarte intens de altfel (in statia Husi soseau 4 perechi de trenuri de marfa/zi, manevrandu-se zeci de vagoane cu marfa). La cel de calatori, pretul biletelor era foarte mic (nu stiu daca acoperea cheltuielile de exploadare), insa erau venituri constate (in special din abonamentele nvetistilor). La transportul aerian, pretul unui bilet de avion Iasi-Bucuresti cu TAROM nu depasea un 300-400 lei, la un salar de 2500 lei/luna. O masa la restaurant cu tot tacamul (inclusiv bacsisul lautarului si ospatarului) nu depasea 100 lei. Last edited by Florinvs; 10.08.2013 at 01:29:58. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Dintre aspectele negative din anii comunismului
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=J0xV9Wn8I_Q |
|
#5
|
|||
|
|||
|
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
De fapt optica cui o reprezinti aici? Vad ca apelezi la filme facute oficial, deci la comanda politica. Asa cauti tu adevarul despre acea perioada, Florinus?!? Te minti singur! |
|
#8
|
|||
|
|||
|
In primul rand, veniturile raportate la preturi (deci puterea de cumparare) erau foarte bune! Eu va dau exemple concrete, in cifre: daca intr-o familie se castigau lunar cca 5000 lei (doua salarii), preturile erau foarte mici: chiria locuintei la stat (majoritatea eram chiriasi la stat) cca 100 lei, facturile la utilitati (curent, gaz metan, apa, canalizare, termoficare) cca 150 lei, o masa la restaurant (cu tot tacamul inclusiv bacsisul lautarului si ospatarului) nu depasea 100 lei, un kg de cartofi 2-3 lei, un salam de Sibiu 40-50 lei kg, pretul unui bilet la tren accelerat clasa intai 130 lei (iasi- Bucuresti), iar pretul unui bilet de avion pe rute interne cca 300 lei!
Asta in conditiile in care educatia era gratuita la absolut toate treptele (daca ati facut inainte de 1990 scoala profesionala, liceu industrial ori facultate cu siguranta va amintiti ca nu ati platit nici un leu taxa, atat masa, cazarea la camin si materialele didactice sau practica in productie fiind absolut gratuite), la fel si asistenta sanitara (exceptand pachetu de Kent sau cafeaua date doctorului!). Acum puteti face si dumneavoastra comparatia sa vedeti cam ce se putea face cu 5000 lei atunci intr-o luna de zile! Iar acele filme sunt intradevar filme oficiale, insa ele exprima o realitate! Din ce am discutat cu soferii de la ITA si IJTL care au lucrat inainte de 1990, cam cu problemele prezentate in acele filme se confruntau: lipsa sau calitatea proasta a motorinei (din aceasta cauza soferii care lucrau pe autocamioane aveeau in "dotare"" celebra festila ca sa porneasca iarna ""Saviem-ul""), lipsa pieselor de schimb, a bateriilor de acumulatori, supraaglomeratia autobuzelor, calitatea proasta a unor subansamble de pe autovehicul (in primii ani de exploadare la autobuzele "Roman"" se spargeau relativ des pernele de aer), etc. Este adevarat ca se mai "descurcau"" si ei- la calatori mai luai acolo cativa fara bilet (dar cu un risc destul de mare) sa iasa de-o friptura la cap de linie, iar la marfa se mai intampla ca in foaia de parcurs sa scrie ca transporti o anumita canditate de marfa, dar in realitate sa fie un pic diferit! |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Iar in privinta litoralului romanesc si a turismului in general, pana cand a inceput nea'' Nicu cu restrictiile (si i mai venise si ideea complet aberanta ca barurile sau restaurantele de pe litoral sa se inchida la 10!), in anii 1964-cca 1985, turismul romanesc (atat ca numar de turisti cat si ca incasari) megea destul de bine- litoralul, statiunile montane sau cele balneoclimaterice era bine intretinute si pline de turisti! Doar acele imagini sunt filmate "pe viu"", deci nu au cum sa nu arate o realitate.
La turism este si meritul lui Ion Stanescu (mult timp ministru) pentru aceste realizari. Daca dumneavoastra ati fost pe litoralul romanesc in anii 70''- inceputul anilor 80''- cu siguranta va amintiti despre ceea ce zic. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Optica celor care vor să justifice regimul socialist ceaușist, și poate și într-o oarecare măsură a celui dejist. Optica celor care își pun etichete de ortodocși dar se scufundă într-o mare de ignoranță, de indiferență și încearcă să ne facă să credem că ateismul materialismului dialectic și istoric era o chestiune marginală, indiferentă, iar nu un dușman de moarte al spiritului, al mântuirii și al vieții noastre. Optica celor care trec peste toate cărțile, articolele, documentarele care s-au făcut despre crimele comunismului, despre caracterul său ilegitim și criminal -- (deși "paradoxal" nu s-au găsit și ilegitimii și criminalii; nu de alta dar copiii lor sunt încă la putere și țara încă nu a fost decolonizată de oligarhia colonistă sovietică, așa cum spunea Liviu Vălenaș [care mai spunea și că din această oligarhie poate doar în jur de 1% erau români, restul erau sovietici: evrei, maghiari, ruși și ucraineni, care și-au schimbat numele ca să pară că ar fi fost români]) -- și vin și ne prezintă la aspecte negative un minut cu ceva despre Moscopol, sau ce o fi, că nu stau să urmăresc astfel de materiale ieftine. Optica celor care vor să justifice teroarea, totalitarismul, ateismul, lipsa de legitimitate prin "marile realizări" ale regimului ceaușist și poate și dejist. Optica celui care știe să se fofileze, să se strecoare ca șarpele indiferent de regim, și care subînțelege ca normală lipsa de moralitate creștină, "adaptaționismul" și "contextualismul" moral și intelectual. În sfârșit, nu îl învinuiesc chiar foarte tare, pentru că, pe de altă parte, mai vedem și noi ce păstori spirituali și morali are acest popor "ortodox", așa că lucrurile se cam leagă între ele și se explică, într-o oarecare măsură, unele pe altele.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Familia in regimul comunist | florinbrasov0 | Generalitati | 40 | 12.09.2016 00:24:09 |
| Fiara bolșevică, Holocaustul roșu, Genocidul comunist | doctor_faustus | Generalitati | 28 | 12.02.2013 10:39:16 |
| Imi cer iertare ca am laudat fostul regim ateisto-comunist | mihailt | Generalitati | 44 | 29.09.2010 16:33:34 |
| Profetii despre romania | IonelS | Intamplari adevarate | 74 | 22.09.2010 14:46:09 |
| Materiale despre Romania | coralina | Generalitati | 15 | 12.10.2009 10:23:01 |
|
|