![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Daca domnul Catalin are idei sectare si ecumeniste, inseamna ca n-ati avut ragaz sa-i cititi mesajele. Documentati-va mai intai si apoi, trageti concluzii. Nu, nu combate ideile ecumeniste si sectare doar de ochii lumii. Chiar asa gandeste si, de cele mai multe ori, are si argumentele potrivite. Nu, nu sunt din niciun grup si nici nu-l apar pe domnul Catalin. N-are nevoie sa fie aparat; o face singur. Dar cred ca trebuie sa fim macar cinstiti unii cu altii. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
1. Asa cum ne spune la un moment dat doamna Ekaterina, textul pe care ni-l prezinta topicul a fost preluat de pe http://laurentiudumitru.ro/blog/2013...etru-pruteanu/ ;
care, la randul sau l-a preluat de pe site-ul: http://www.teologie.net/2013/04/02/c...ie-rebotezati/ Textul initial arata asa: Sunday, the 31st Μάρτιος 2013 12:00 Desk Agioritikovima MIRACLE IN THE TIME VAPTISEOS? In the United States of America, New Mexico, went two Catholics to become Orthodox, one man and one woman .. The priests told them, it can be done properly with the baptism font or to read a wish. The woman chose the font and baptized first. The man chose to read the prayer and not dubbed correctly. Someone took pictures of the "baptism" of the man and what he saw when printed the photos ...! http://www.agioritikovima.gr/diethni...-en-%CE%BFra-b (Am luat varianta in engleza. Gasiti si varianta in limba greaca). Deci: textul de pe site-ul (initial) sursa, se incheie cu: Cineva a facut poze la botezul barbatului si iata ce a vazut cand a printat pozele...! Nu stiu de ce pe cele doua site-uri (teologie.net si blogul Laurentiu Dumitru) totul e putin „diferit”. (Mai multe site-uri – le gasiti fara probleme – au preluat aceasta “stire”). 2. Daca citim textul: <<După practica locului, cei doi au fost întrebați cum vor sa fie primiți în Biserica cea adevărată: prin săvârșirea Botezului sau doar prin citirea exorcismelor și Mirungere? Femeia a ales Botezul canonic, prin trei afundări, iar bărbatul a ales Mirungerea.>> Nu vi se pare nefiresc ca la un botez cel care urmeaza sa se „increstineze” sa fie intrebat daca vrea sa fie botezat prin tripla scufundare sau doar prin citirea exorcismelor si prin Mirungere? E la alegere? Cum adica: obiceiul locului? Stiu ca exista acest”obicei al locului” o spune si Parintele Petru Pruteanu; dar trebuie sa existe „obiceiul locului”? Pai daca fiecare poate sa aiba pareri, cand si unde se mai aplica Sfintele canoane? Sau, de ce mai e nevoie de Sfintele Canoane? |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Comentariul Parintelui Petru Pruteanu cred ca este esential. Pacat ca nimeni (in cele 29 de pagini de topic) nu se refera la ce a spus parintele, in tot textul.
<<Nu-i clar însă ce trebuie să facem cu mulțimea de ortodocși (din Ardeal, dar și din cuprinsul Bisericii Ruse și a altor Biserici locale) care au fost și încă sunt “botezați” prin turnare/stropire, mai ales că unii dintre cei care au fost botezați în acest mod sunt deja hirotoniți preoți sau episcopi. Cred că doar o autoritate sinodală (nu-i clar de ce rang?) poate aprecia validitatea sau nevaliditatea acelor botezuri, dar a-i reboteza pe toți laolaltă, negând validitatea tuturor celorlalte Taine primite după “botezul prin stropire”, mi se pare un lucru periculos și chiar greșit. Fără îndoială “eclesialitatea” Tainei are o mai mare putere decât forma ei.>> Deci: nu e chiar asa, o joaca. Sunt multi oameni care au fost si sunt inca botezati prin turnare/stropire in Transilvania sau in Biserica Rusa sau in alte Biserici locale (spune parintele Petru Pruteanu). Unde e adevarul? Nu e normal sa ne jucam cu vorbele. Daca e asa de simplu, de ce nu se pun de acord toti aceia care ar trebui sa o faca? Si atunci: de unde atata elocinta si siguranta in verdictele de tot soiul care se dau pe acest topic si nu numai? Nu credeti ca ce spune (in continuare) parintele Petru Pruteanu ar trebui sa fie un fel de „gazeta de perete” pentru toti aceia (din nefericire, NU putini) care arunca cu vorbele dure in stanga si in dreapta, fara sa se gandeasca, macar o clipa, ca fiecare om este raspunzator in fata lui Dumnezeu pentru orice cuvant rostit? <<P.S. Deși sunt adeptul (re)botezării romano-catolicilor, nu mi se pare corect să spunem că romano-catolicii nu sunt creștini sau că nici unul dintre ei nu se va mântui (mai ales că aceste afirmații sunt făcute cu multă părere de sine și cu un dispreț nemaipomenit). Nu-i treaba noastră a spune cine se mântuiește și cine nu, ci a Mântuitorului Însuși, iar cei care se grăbesc să facă astfel de afirmații, se pare că n-au prea înțeles Evanghelia.>> Dar incheierea acestui comentariu? Nu a impresionat pe nimeni? Oare toata lumea a ajuns la sfintenie? <<Ca să fiu mai explicit: eu știu că Biserica Ortodoxă este singura care a păstrat credința nealterată și, prin aceasta, Ei nu-i lipsește nimic din ceea ce am eu nevoie pentru mântuire. Ar fi o prostie să caut altceva în altă parte… Iar dacă Dumnezeu vrea să mântuiască pe vreun romano-catolic sau chiar pe papa, este liber să o facă. Ar fi corect ca eu să mă bucur de asta… Deci merg pe ideea Sf. Teofan Zăvorâtul care, fiind întrebat dacă se vor mântui romano-catolicii, el a spus că nu știe dacă se vor mântui sau nu, dar este sigur că dacă el va lăsa Ortodoxia și va deveni romano-catolic, în mod sigur NU se va mântui! Haideți să-i chemăm pe toți la Ortodoxie, dar chemându-i, să nu le vorbim doar despre cum trebuie să ne botezăm, ci să le arătăm prin propriul exemplu și cum trebuie să trăiască un creștin botezat!" (comentariu al Pr. Dr. Petru Pruteanu, Sursa: laurentiudumitru.ro)>> |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Da, e si la alegere. Daca un catolic din Romania vrea neaparat sa faca tot botezul il poate face. Am mai dat exemplul acesta, in BO Greaca se reboteaza toti catolicii, nu se aplica iconomia la nimeni. In Biserica noastra se aplica de regula iconomia, adica se primesc prin Mirungere.
Last edited by catalin2; 06.08.2013 at 21:44:32. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
In primul secol nu exista iconomia pentru ca nu prea exista obiectul ei, adica grupuri si comunitati desprinse din Biserica.
Prima divergenta mai accentuata apare in secolul III, culminand cu Sinodul Cartagina. Sfantul Papa Stefan sustinea primirea fara botez a tuturor ereticilor si schismaticilor, iar Sfantul Ciprian si Biserica Alexandriei spunea ca toti trebuie rebotezati, iar sinodul spunea ca dintotdeauna a fost invatatura ca cei rupti de Biserica nu au botez. Au stabilit apoi o iconomie, ca cei ce au forma exterioara a botezului sa poata fi primiti in unele cazuri prin iconomie, fara sa li se faca botezul. Chiar si arienii au intrat in aceasta categorie, pentru ca, desi nu credeau in divinitatea Fiului, aveau formula cu "te Botez in numele Tatalui, al Fiului si Sfantului Duh". |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Decebal, nu ai inteles ce am spus si nu ai inteles nici ce spune Sfantul Grigorie Palama. E gresit ce spui, nu te mai obosi sa repeti aceleasi lucruri.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ba am înțeles chiar foarte bine ce spui; cel care este pe lângă ești chiar tu. Eu am discutat foarte clar pe texte și cu textul în față, tu nu faci decât să repeți aceleași aberații fără ca să discuți pe texte ci doar pe textele din căpățâna ta, și asta doar pentru că ceilalți te lasă să îți faci de cap. Singurul care s-a sesizat a fost Barsaumas, ceilalți s-au eschivat fiecare în felul său. Dar nu pentru că nu aș avea dreptate ci pentru că îi râcâie la suflet pe ei să îmi dea dreptatea chiar și atunci când este evident de partea mea.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
CANONUL 50 apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRȘEȘTE PRIN TREI AFUNDĂRI)
<<Dacă vreun episcop sau presbiter nu ar săvârși cele trei afundări ale unei singure sfințiri (a botezului), ci numai o afundare, aceea care se dă (se practică) întru moartea Domnului, să se caterisească. Pentru că nu a zis Domnul: întru moartea mea botezați, ci: mergând, învățați toate neamurile, botezându-i pe ei în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28,19).>> (46, 47, 49 ap.; 7 sin. 11 ec; 95 TruL; 12 Neocez.; 47 Laod.; 47 Cartag.; 1, 91 Vasile cel Mare) Ca sa intelegem cu adevarat, trebuie sa cititm toate Sfintele Canoane in legatura cu Botezul (toate trimiterile); si o sa vedem ca nu e chiar asa de simplu. 1. Canoanele apostolice 46,47 si 49 <<CANONUL 46 apostolic (TAINELE ERETICILOR NU SUNT TAINE) Poruncim să se caterisească episcopul sau presbiterul care a primit (ca valid) botezul ori jertfa (euharistia) ereticilor. Căci ce fel de împărtășire (înțelegere) are Hristos cu Vcliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul? (II Cor. 6,15).>> (47, 68 ap.; 19 sin. I ec; 7 sin. 11 ec; 95 Trui.; 7, 8 Laod.; 1, 47 Vasile cel Mare) <<CANONUL 47 apostolic (BOTEZUL VALID NU SE REPETA) Episcopul sau presbiterul dacă ar boteza din nou pe cel ce are botezul cu adevărat sau dacă nu ar boteza pe cel spurcat de către eretici (cei fără credință adevărată), să se caterisească, ca unul care ia în râs crucea și moartea Domnului și nu deosebește preoții adevărați de preoții mincinoși.>> (46, 49, 50 ap.; 8, 19 sin. I ec; 7 sin. 11 ec; 84, 95 Trui; 32 Laod.; 48, 72 Cartag.; 1, 47, 91 Vasile cel Mare) <<CANONUL 49 apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRȘEȘTE NUMAI ÎN SFÂNTA TREIME) Dacă vreun episcop sau presbiter nu ar boteza după orânduirea Domnului, în Tatăl și în Fiul și în Duhul Sfânt, ci în trei fără de început, sau în trei firi sau în trei mângăitori, să se caterisească.>> (46, 47, 50, 68ap.; 7sin. IIec; 78, 84, 95, 96 TruL; 12 Neocez.; 47, 48 Laod.; 45, 48, 72, 110 Cartag.; 1, 91 Vasile cel Mare) http://comptepv.typepad.fr/canonice/...postolice.html 2. CANONUL 7, Sin. II ecumenic. (PRIMIREA ERETICILOR ÎN BISERICĂ) <<Pe aceia dintre eretici care revin la Ortodoxie, în partea celor ce se mântuiesc, îi primim după rânduiala mai jos arătată și după obicei. Pe arieni și pe macedonieni și pe sabatinieni și pe novațieni cei ce-și zic lor catari și stângaci, apoi pe patrusprezeceni (quartodecimani), adică pe mer-curași (tetradiți) și pe apolinariști îi primim dacă dau zapis (scrisori de mărturisire de credință) și dacă dau anatemei toată erezia care nu cugetă (învață) cum cugetă (învață) sfânta a lui Dumnezeu Biserică sobornicească și apostolească și îi pecetluim, adică îi ungem mai întâi cu sfântul mir, adică fruntea și ochii și nările și gura și urechile și pecetluindu-i pe ei zicem: Pecetea darului Duhului Sfânt. Iar pe eunomieni, pe cei ce se botează cu o singură afundare, și pe montaniști, adică pe cei ce se numesc aici frigieni, și pe sabelieni, care învață că Fiul este tot una cu Tatăl (identitatea Fiului cu Tatăl) și care fac și alte oarecare lucruri de neîndurat (urâte), și pe toate celelalte erezii (căci multe sunt aici, mai cu seamă cele care pornesc din țara Galatenilor) pe toți dintre aceștia care doresc să se adaoge (atașeze) ortodoxiei, îi primim ca pe elini (păgâni): și (adică) în prima zi îi cercetăm, a doua zi îi catehizăm, iar a treia zi le facem lepădările de Satana (îi exorcizăm), suflând asupra lor de trei ori în față și în urechi și astfel îi catehizăm și facem să petreacă timp îndelungat în biserică și să asculte Scripturile și atunci îi botezăm.>> (46, 47, 68 ap.; 8, 19 sin. 1 ec; 95 Trui; 7, 8 Laod.; 57 Cartag.; 1, 5, 47 Vasile cel Mare) http://comptepv.typepad.fr/canonice/...ecumenice.html 3. CANONUL 8, Sin. II ec. (BOTEZUL ERETICILOR NU ESTE BOTEZ) <<Cei botezați printr-o singură afundare, eunomienii, sabelienii și frigii, să fie primiți ca elinii (păgânii). Toate colecțiile numără numai șapte Canoane ale sinodului II ecumenic, iar al optulea este adăugat la unele ca un apendice la canonul șapte. Aristen adaugă însă textul de mai sus ca al optulea canon al aceluiași sinod, spunând că cei prevăzuți în el se și botează, se și ung cu Sfântul Mir, după ce un anumit timp înainte de botez vor fi fost catehizați și vor fi ascultat Sfânta Scriptură. Se vede însă că acest canon, inclusiv comentariul lui făcut de Aristen, reprezintă doar un fragment din canonul 7 al sinodului II ecumenic, după cum observă și N. Milas.>> http://comptepv.typepad.fr/canonice/...ecumenice.html |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Sunt mai mulți cei care ți-au dat dreptate. Probabil n-ai urmărit tot topicul.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
|