![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Întrebați pe unul dintre înțelepții dumneavoastră.
De la mine să nu mai așteptați, de azi, vreun cuvânt. Nu mai găsesc nimic în traista mea care să vă fie de vreun folos. Nici pentru Dobrin, nici pentru Cătălin. Regret dar sunt cu totul sărac pentru voi. Căutați pe alții mai bogați! Last edited by cezar_ioan; 13.08.2013 at 02:54:11. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Cezar, eu am folosit termenul de cultura in cel mai larg sens posibil. Nu ma refeream la cutare intuitie metafizica a lui Platon pe care a apreciat-o sfantul Vasile ori la altceva de genul acesta. Ma refeream la modul vechilor greci de a privi familia, comerțul, cinstirea zeilor, etc. Toate acestea in sine nu au fost desfiintate dar modul de a le intelege, in majoritatea cazurilor, a fost lepadat total. Ce incercam de fapt sa zic: Daca un grec din primul veac, crede ca trebuie sa ii aduci jertfe si sa nu il manii pe Zeus ca sa poti face comert in vederea imbogatirii si a unui trai plin de placeri, Hristos nu are cum sa transfigureze acest inteles ci propune unul complet nou...
Last edited by VladCat; 13.08.2013 at 09:58:09. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Un înțeles complet nou nu poate fi implantat în mintea nimănui. Orice noutate se nutrește din înțelesuri mai vechi, pe rădăcini uneori cu totul arhaice. Nici o minte omenească nu poate opera/procesa un conținut absolut nou, dacă nu are deja operații potrivite pentru aceasta, așadar dacă nu a avut deja o minimă experiență înrudită premergătoare. Creștinismul nu a adus nimic absolut nou, nimic care să nu fi fost deja cunoscut, fie și parțial (de pildă prin șirul de proorocii succesive sau, dacă vrei, prin aventura întoarcerii acasă a lui Ulisse...). Hristos adună cele risipite prin vremuri și prin culturi, cele făcute țăndări în toate colțurile lumii, le ordonează frumos, le plinește pe ici pe colo, le curăță de balast inutil și de bâlbâieli, le dă trup și suflu curat și stenic și...iată omul! Nici măcar pe demoni nu îi extermină, nu folosește sprayul contra gândacilor. Nu vedem nici un demon, în Evanghelie, plesnit cu burta-n sus la soare, mort-copt. Ci doar silit să se depărteze, să-și ia papucii/drumul spre alte zări... Până și dogma Sfintei Treimi nu e cu totul nouă în conștiința omenească. Sunt atâtea apropieri, atâtea experieri... Omenirea s-a apropiat mereu de Revelația deplină, însă ... lipsea mereu ceva, un ceva cât de mic, așa încât mereu eșua în a face click final și a lega totul până la capăt. A trebuit să Se întrupeze Cuvântul pentru aceasta și să moară pe Cruce... Și cercul înțelegerii noastre s-a rotunjit, în sfârșit. Eram doar o za ruptă, Vlad! Asta era omenirea, o za ruptă. Hristos nu a aruncat cercul vechi al geometrilor nisipului, ci doar l-a completat și l-a reînsuflețit. Dar mesajul central al lui Hristos este "faceți ca Mine!". Îl repetă mai apoi și Pavel, apoi mulți alții care au trăit între oameni nefăcînd nu știu ce mari năzbâtii, nemergînd de pildă în mâini sau zburînd musai prin văzduhuri ci, discret, cu forță bărbătească autentică, au corijat pe ici pe colo, au mângâiat, au udat, au hrănit - în ei înșiși apoi și în semeni. Dacă predica lui Hristos sau a lui Pavel ar fi fost absolut năucitoare prin noutatea ei radicală, nimeni nu ar fi priceput nimic și toți i-ar fi părăsit ca pe niște bieți poeți nebuni, ciudați dar inofensivi. Or, nu-i deloc așa, învățătura evanghelică nu pică brusc din înaltul cerului, ea preia multe ramuri ale sufletului omenesc deviate într-o parte sau alta, îndreptîndu-le. Apoi taie unele care crescuseră nepotrivit de mult, pe altele le rade de-a binelea iar pe altele le încurajează să crească și mai mult. Dîndu-i-se limpede, odată pentru totdeauna, reperele corecte, nutritive, mântuitoare. Punctele cardinale au fost repuse clar pe cerul înțelegerii omenirii, spre a nu se mai îndoi de acum, iarăși, căutătorul de steaua lui... În final tot rostul lucrării a fost ca pomul numit om să crească drept, că era în mare strâmbătate. Evident, fără Jetfă această operă ar fi fost o simplă aranjare/coafare, un simplu look nou, o modă trecătoare sub copitele care joacă tontoroiul vremurilor prin lume. Jertfa a adus însă puterea susținerii acestei reașezări și a deschis poarta Împărăției și a comuniunii cu cerul pe tot parcursul travaliului/pelerinajului numit îndeobște viață. Harul plinește, reașează, repară luxația. Nu desființează ci drept-ființează, cu adevărat în-ființează, pune ferm pe cale ceea ce sufletul omenesc prins în posibilități mult prea largi, doar-tatonează. Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă. Continuumul vieții omenești ascultă de alte legi, să fiu iertat că țin la modul acesta de înțelegere care nu vrea să arunce mai nimic peste bordul arcăi creștine, ci "doar" să mute înspre și, finalmente, în Împărăție. De aceea vorbesc despre trans-figurare. Despre dezvrăjire. Despre simplitate, dincolo de falduri grețoase adăugate prin vremi în diverse culturi. Biserica e o bolniță unde sunt operați zilnic muribunzii prin procedeul numit dez-vrăjire și prin manevra introectării hapului-harului. Iar nu prin chirurgie. În creștinism, chirurgia înseamnă aruncare în moarte veșnică. E un procedeu rar utilizat, de care au avut parte numai cei putreziți de-a binelea. Pilda aluatului îmi pare cea mai bună cale de a cunoaște ceva din taina creștinismului. Acolo nu se aruncă nimic. Acolo se pre-face, se transfigurează, se pre-schimbă, treptat, pe nesimțite. Așa e lucrul doftoricesc în miezul duhovnicesc al lumii. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hai sa vorbim despre fotbal atunci :) (glumesc)
Inteleg ce spui dar am o viziune diferita. Perspectiva mea porneste mai degraba de la: caile Mele nu sunt ca ale voastre; intelepciunea fiilor veacului e uraciune inaintea lui Dumnezeu; dreptatea oamenilor este inaintea lui Dumnezeu ca un tampon aruncat de femeie, etc. In orice caz, nu cred ca e vorba de un aspect cu adevarat central in ceea ce proveste raportarea noastra la Hristos deci diferenta de opinii nu capata accente tragice :) (desi cand vine vorba de Dumnezeu toate aspectele sunt centrale) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Cultura lumii în care "poposește" Hristos era un amestec foarte complex de lucruri drepte și strâmbe. Înșiși oamenii au fost și sunt și azi un amestec. Pe lumea asta, în care S-a întrupat Cuvântul, totul e un amestec, de bune și rele, de toate...
Hristos nu desființează culturile, că erau un amestec. Nu omoară oameni, că erau un amestec. Nici măcar pe demoni nu-i extirpă, că ... erau un amestec (păstrau chipul lui Dumnezeu în ei). Iar neghina va fi vânturată abia la sfârșit, altminteri s-ar pierde toată recolta... Iar oile de capre tot la vremea despărțirii vor fi separate, că altfel s-ar pierde turma. Așa e dealtfel și în om, în fiecare: nu omori nimic, că altminteri omori totul. Doar hrănești ce e de hrănit, îți vezi de oile din tine, de grâu, de roadele bune... Pe celelalte doar le ignori, cât e posibil, iar când nu e posibil se cheamă că păcătuiești și mergi de te spovedești. Asta-i tot, restu-i iluzie otrăvitoare, care ține pe om în stagnare iar nu în creștere duhovnicească. Dumnezeu e AMIN, iar nu un mare zeu numit "NU". El face, iar noi asemenea; porunca e ce să faci ("Iubește...") iar nu ce să nu faci. Ce să faci cu folos, că toate sunt permise dar numai unele sunt cu folos. Așadar, înțelegerea unei totale separări, în sensul de nimic în comun între ale Dumnezirii și ale omului rătăcit, între cultura Duhului și cultura lumească, punerea în opoziție flagrantă a Învățăturii Domnului cu învățătura lumii, este după mine o mare neînțelegere care chinuie și înșală mințile oamenilor. Și prilej veșnic de război în om și între oameni. Hristos respectă cultura omului căzut, a lui Adam zgornitul din Eden, pentru că acea cultură post-edenică a păstrat mereu ceva din Cultura Raiului. Ba, mai mult, îți place ori ba, dar așa cum și tu ai dat uneori semn că înțelegi, toată cultura lumii, toate realizările minții omenești au purtat mereu o oarecare pecete ȘI a participării Duhului. Fără aceasta, de fapt, nu ar fi fost posibil nimic. Nici o rezolvare, nici o creație, fie ele și greșite (din pricina nepriceperii, a nedesăvârșirii omului). Puritatea și noutatea atribuite lui Hristos poate fi adunată, până la un punct (unde vine ceva ireductibil la cele ce găsim "pe jos"), din miile de culturi lumești ale istoriei omenirii. Dacă Hristos nu se arăta în lume, eu sunt convins că oamenii L-ar fi construit în minte, cu vremea, tocmai pentru că aveau de unde să-L "recupereze": din culturile lumii, selectînd și îmbinînd cu migală și geniu. Dar nu ne-ar fi fost de prea mult folos! Categoric nu ar fi fost mântuitor, ci doar o sublimă imagine printre altele, dar la fel de sterilă ca și ele, la fel de neputincioasă să ne elibereze din moarte. Ceea ce aduce Hristos cu adevărat mântuitor nu este cultura nouă a Lumii Lui cerești, duhovnicești, de care omenirea nu era cu totul străină. "Noul" adus de Hristos este moartea lui Dumnezeu pe Cruce. (Și astfel omorârea morții intrate în lume prin păcat.) Aceasta, oricât de prefigurată, teoretizată, proorocită și imaginată ar fi fost, ei bine, nu ar fi fost de nici un folos. Pentru că nu exista nimeni, absolut nimeni fără de păcat, cu totul sfânt. A trebuit, deci, să o facă pentru om Însuși Dumnezeu. Sfântul sfinților. În această "noutate", în Jertfă, stă singura componentă cu adevărat nouă, absolut inedită, originală și irepetabilă sub soare, a Culturii Dumnezeirii. Iisus nu a inovat cultural, nu a fost un geniu al Carpaților ca domnul Pleșu ori ca domnii Patapievici și Liiceanu. Ci Este în vecii vecilor: Făptuitorul! Răstignitul! Iubirea ucisă pe cruce de oameni înșelați și strâmbați și cu totul nedeplini, deși altminteri destul de luminați. (De aceea, printre altele, Domnul nici nu desființează Legea veche, ci "doar" o plinește.) P.S. Atât am avut de spus pe acest topic. Domnul cu voi! Acum eu îmi iau mingea și plec. Apropos, cu cine ții?...:) Că despre Pelerin m-am lămurit, nu știe fotbal (ține cu englezoii ăia infatuați, ca și mine dealtfel, ce eroare...) Last edited by cezar_ioan; 13.08.2013 at 12:38:42. |
#7
|
|||
|
|||
![]() ![]() Last edited by VladCat; 13.08.2013 at 12:59:48. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Și după cum am mai spus, pentru noi, creștinii ortodocși, mai există și alte lucruri noi, sau noutatea este mai deplină și se prezintă într-un chip mai deplin, anume noutatea nu se oprește la Jertfă, ci conține și Învierea, Înălțarea la Cer, Pogorârea Duhului Sfânt. Nu spun că ar sta lucrurile altfel și pentru dumneata, dar din felul în care persiști în două postări în aceeași doctrină ciuntită, cred că obiecțiile mele sunt foarte binevenite. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pentru Vlad,cu tot respectul si bucuria unui dialog
Orice pasionat de istoria Imperiului Roman este familiarizat cu notiunea de ,,Pax Romana",o metoda ingenioasa si pragmatica de a tine sub control un imperiu multinational,multicultural si mai ales cu o uriasa diversitate de credinte si idei religioase.Insa ideea care a stat si sta la baza multor module politice ulterioare avea o limita: persoana Imparatului,notiunea fixa de care nimeni nu trebuia sa se atinga,sau sa o conteste si aici includem tot alaiul stralucitor al cultului sau.Orice actiune,fie si presupusa a fi,ce semnifica o atingere adusa acestui punct central iti arata unde se termina toleranta romana,deloc lipsita de un interes foarte concret,si unde incepea realitatea intunecata a pedepsei.Crucificarea era unul dintre cele mai puternice simboluri in intreg Imperiul Roman si nu era doar un mijloc dur de a-i lichida pe indezirabili.O facea cu maxim de degradare si umilinta,spunea tare si raspicat:,,Noi conducem.Voi sunteti supusii nostrii.Putem sa facem ce dorim cu voi".Insista,rece si brutal,asupra puterii absolute a Romei,si nu in ultima instanta sau mai ales cu privire la puterea absoluta a Cezarului,stapanul lumii si al destinelor milioanelor de oameni ce se nasteau,traiau si mureau pe tot cuprinsul imperiului sau.Ea,crucificarea,mai spunea si o poveste implicita,era mesajul subliminal al timpului,despre inutilitatea oricarei revolte si despre lipsa de mila a puterii imperiale.In particular ea transmitea la fel de clar urmatorul mesaj:,,Asta se intimpla tuturor liderilor rebeli".Crucificarea avea un simbolism clar cu un mesaj terifiant. Multi cercetatori au pus problema daca in viziunea romana Isus a fost crucificat ca un lider rebel dar alte voci au sarit in contestarea temei,incercand cumva sa-l ,,salveze"pe Isus de realitatile politice lumesti in care a trait.Demersul este oarecum inutil,in lumea acelor timpuri nu exista o neutralitate politica,orice mesaj despre un posibil Mesia,fie ca vroiai sau nu,capata puternice conotatii politice intrucat viziunea iudaica a momentului era greu de disociat de ambitii politice si nationaliste.In iudaismul sec I notiunea de ,,Fiu al lui Dumnezeu"nu avea nimic in comun cu un trinitarism incipient,era o denumire ce cuprindea o puternica componenta politica,cu semnificatii de regalitate in cadrul asteptarilor mesianice.Iar una dintre caracteristicile unui Mesia in conceptia comuna a momentului era infrangerea dusmanilor lui Israel,printre care romanii evident ocupau un loc de cinste,un Mesia crucificat nu putea fi privit precum un Mesia,era un truism.Oricum problema nu este deloc asa simpla precum diferite teorii ,,revolutionare"au incercat sa zugravesca imagine momentului.Desi acuzatorii momentului pe acest motiv l-au predat iar Pilat pe acest motiv l-a execut nu este deloc greu sa afirmam ca ambele parti stiau foarte clar ca nu era vinovat de o asemenea acuzatie,realitatea din spatele acuzelor avand alte culori,mult mai personale sa spunem.Este adevarat ca predicarea Imparatiei de catre Isus a starnit inclusiv ecouri politice in mintea ascultatorilor Sai,desi este evident ca nu si-a dorit asta ci exact contrariul,insa evreii clipei intelegeau in urmatorul mod:daca YHWH vine sa stapaneasca in Imparatia Lui,aici pe pamant,atunci toti ceilalti lideri,de la Caesar in jos,isi pierdeau relevanta,ca sa nu spunem ca erau relativizati complet.Era genul de intelegere care ii facea pe legionarii romani sa ciuleasca cu mare atentie la soaptele de pe la colturi pt ca,exceptandu-L pe Isus,rezolvarea dilemei nu cuprindea mijloace pasnice.Privire incruntate,soapte conspirative,maini inclestate,nu era deloc imaginea blanda din Predica de pe Munte. Insa redefinirea de catre Isus a conceptului de Imparatie,asa cum aparea in acceptiunea generala,atat in practica cat si in predicile Sale,arata oricui il observa cu atentie ca EL nu se incadra in aceleasi categorii precum Iuda Galileanul,inaintea Sa sau Simon bar Giora,ulterior Lui,o generatie mai tarziu.Desi poate romanii nu-L priveau cu un interes aparte,neavand nimic ostentativ dpdv al standardelor lor,totusi era inevitabil sa nu vada diferenta dintre EL si un ,,lestai"precum Barabas.Pilat,in nici o relatare care ne-a parvenit despre el,nu este descris drept un tip competent sau distins ci dimpotriva.Conducerea lui in Iudea fusese adesea provocatoare si proasta.Descrierea lui Philo,desi exagerata pt efect retoric,merita amintita.El descrie incidentul in care Pilat a vrut sa instaleze scuturi de aur specifice romane in palatul lui Irod,o aroganta teribila,in scopul proslavirii propriei sale persoane.O delegatie a printilor regali s-a opus,amenintandu-l ca vor spune lui Tiberius adevaratele lui intentii din spatele gestului.Reactia lui Pilat ii ilustreaza extrem de bine caracterul:,,S-a temut ca daca acestia vor trimite cu adevarat o delegatie atunci se va afla despre toata conduita sa ca si guvernator,despre mita,insultele,jafurile,nedreptatile si constantele executii fara judecata pe care le facea,despre cruzimea sa fara scrupule.Astfel,in ciuda temperamentului sau furios si a arogantei sale el se gasea intr-o pozitie dificila intrucat se gasea intre dorinta de a-si impune vointa tiranica si reticenta de a le face pe plac supusilor sai.Insa la fel de bine el stia politica lui Tiberuis in astfel de probleme....(nn.care amenintau Pax Romana)"(trad.aprox dupa Philo ,,Legum Allegoriae"). Acest incident arunca o interesanta lumina asupra momentului judecatii lui Isus din petspectiva lui Pilat.In ambele,datorita caracterului sau,Pilat va fi prins intre dorinta de a nu le face pe plac evreilor-iubea sa-i umileasca,dispretuindu-i profund,si frica ca Tiberius sa afle ceea ce facea el in realitate.,,Daca il eliberezi pe acesta nu esti prieten al Cezarului".....Presant de santajul religios la care era supus,avand drept punct vulnerabil propria lui conduita,Pilat actioneaza in faimoasa scena a spalatului pe maini cu maxim de cinism.Era guvernator,era responsabil pentru moartea lui Isus,sa-ti speli mainile era un simbol gol si pervers,pretinzand ca nu are nici o responsabilitate pentru ceva ce era direct in responsabilitatea lui.Ceea ce reiese cu claritate din materialele care ne dau informatii despre acest moment este ca Pilat nu dorea sa-l salveze pe Yeshua pt ca ar fi crezut despre EL ca era bun,nobil sau sfant ci pt ca sr fi preferat,prin aceasta iertare,sa-i mai umileasca iarasi pe liderii evrei,sa le arate,poate ca o mica razbunare sordida,cine avea ultimul cuvant.Acest mod orgolios si rau de abordare era un modus operandi pt Pilat.Insa si de data aceasta planul sau s-a intors contra lui.Descrierile sinoptice plasate in contextul mai larg al descrierii ioanine arunca o lumina neasteptata peste patru elemente. In primul rand Pilat a stiut si a recunoscut ca Isus nu era un rebel,nu i-a gasit nici o vina in acest sens dpd al legislatiei romane.Putea fi un posibil Mesia,luand in calcul conotatiile politice alte notiunii,nu era primul despre care se spunea acest lucru si nici ultimul,dar era unul neobisnuit cel putin,extrem de departe de orice sablon clasic revolutionar.Insa cuvintele lui Isus (Luca 23:3-4)sunt dovada judecatii pe care Pilat o stia a exista in fata constiintei lui.In al doilea rand Pilat stia foarte clar ca desi liderii evrei i l-au prezentat sub acuza de rebel impotriva Romei ei avea un alt interes,acuza oficiala fiind doar un pretext prin care acestia se asigurau ca-i vor forta mana cu succes,el dandu-le suficiente motive de santaj de-a lungul timpului.In al treilea rand intreaga scena ii dadea posibilitatea de a face ceea ce ii placea sa faca,voia proprie dar a esuat.In al patrulea rand a esuat pt ca daca l-ar fi iertat atunci el ar fi fost acuzat de lipsa de loialitate fata de Caesar si cine va citi descrierea antica a regimului de teroare impus de Tiberius va realiza proportiile groazei si nervozitatii lui Pilat.Intr-o lume in care pe monezile romane Imparatul era ,,Pontifex Maximus"si un personaj divin nici un guvernator santajabil precum Pilat nu ar fi riscat o dubla acuzatie:lipsa de loialitate fata de Imparat si favorizarea unui posibil lider evreu care,in conceptia generala,predica o Imparatie ce ar fi pus in discutie nu numai stapanirea romana ci insusi natura divina pe care Imparatii si-o atribuiau.Era condamnare la moarte. Din punct de vedere al autoritatilor romane raspunsul la intrebarea ,,De ce a murit Isus"era foarte simplu:nu numai ca Pilat a pus cinicele jocuri de putere in fata dreptatii,o constanta a timpurilor,ci si-a pus propriul sau interes personal in fata ambelor.Prins in plasa compromisurilor sale,lipsit de avantajul unei guvernari corecte care i-ar fi permis o pozitie demna, Pilat nu mai avea cale de intors si ca orice om dependent de scaunul sau a gasit o singura solutie la problema plina de nuante din fata sa:Isus trebuia sa moara. Nota:aceasta mica prezentare are la orginie studii a lui NT Wright,din care s-a parafrazat.Cine doreste mai multe detalii cu privire la bibliografie le transmit via pm. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 13.08.2013 at 13:33:19. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
@Pelerinule: te rog frumos, scrii pe un forum ortodox. Numele Mântuitorului este IISUS HRISTOS.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|