![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Aș putea, dar nu vreau.
Mă ține ceva sau Cineva. Fără ironie scriu, fără pic de ironie. Am vorbit destul pe forum. Prea mult. O, mult prea mult. Nu deznădăjduiesc, însă. Din peste 3500 de postări, scrise fiecare din tot sufletul meu, precum cei ce-au voit cunosc deja, trag nădejde că a sosit timpul s-o răresc serios pe aici. Nu-i nimeni prooroc pe forumul lui!... Dumnezeu să vă poarte, ferindu-vă, pururea, de poze minunate și de alte confirmări de care, dacă ați avea credință, precum citați voi înșivă, "cât un bob de muștar", v-ați fi lipsit din capul locului. Dar n-ați făcut-o, vai vouă și încă nu o faceți. Fie vouă după credința voastră! AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 17.08.2013 at 01:39:01. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nu doresc o disputa cu Cezar (care e in continuare pe ignore). Vad ca incearca sa demonstreze inca odata ca nu intelege mai nimic, chiar daca a si scris depsre Sfantul Grigorie. Nici macar acum cu citatele date nu a inteles ca e gresit ce sustine el si ce sustinea si N.Priceputu.
Doar ultimul mesaj: "În ce constă această pecete a darului Duhului Sfânt? Oare în vreo lumină cognoscibilă cu simțurile, direct sau indirect." "Unii cred că acestea (duhurile care sprijină înțelepciunea, puterea, cunoștința etc.) pot fi văzute cu ochiul, fie direct fie indirect. " Sa repet, harul este o lumina ce poate fi vazuta cu ochiul, ca pe Muntele Taborului. Aceasta e invatatura sf. Grigorie. Vaarlam spunea ca nu poate fi vazut, de aceea acea lumina este o lumina creata, adica nu este energia necreata. Si vad ca in chiar primele secunde ale clipului spune clar: "Celor care nu marturisesc ca Lumina ce a stralucit din Domnul la dumnezeiasca Sa Schimbare la Fata este necreata si are har firesc si stralucire si lucrare, sa fie anatema." Lumina aceea nu e o reprezentare, o reprezentare a harului, pentru ca ar fi creata, e insasi energia necreata, harul care este o lumina orbitoare. Asadar se poate vedea cu ochiul liber, atunci cand ingaduie Domnul. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
că harul e "ceva" care se vede. În lumea asta mare harul nu se vede. Se vede în Duhul Sfânt, de către sfinții cei mari, bărbați îmbunătățiți prin nevoințe, cărora nici măcar nu le miroși închipuirea urmei, îngâmfatule nerod, se dă în dar din rațiuni numai de Dumnezeu hotărâte (iar nu pe PRO-TV sau, mai rău, pe net la tot prostu gură-cască de pretutindeni - spre batjocură, sau cum vrea întunecimea voastră?), se dă celui care este deja foarte subțiat duhovnicește, vas ales al Duhului Sfânt, prin dar iar nu la cerere, se dă celui căruia, din rațiuni numai de El cunoscute, Dumnezeu a voit să îi "deschidă ochii" (însă despre "deschiderea simțurilor" tu cunoști cam cât baba cloanța din predeal, un pic mai jos de Tâmpa). Nu, nefericitule, cele 7 daruri ale Duhului Sfânt nu se văd, oricâte poze de doi lei ai privi tu, extaziat, pe forumuri. Nu la asta se referă Sfântul dumnezeiescul Părinte. Cum de ți-ai îngăduit libertatea unei atari injurii? Între noi doi nu poate încăpea dialog, că ne despart prăpăstii adânci, din nenorocire pentru fiecare din noi. Îți reamintesc, în disperare de cauză: când îți arăt cu degetul, nu mă mușca de el!!! (Că îmi mai trebuie, printre altele, să arăt și altora, altcândva, după Voia lui Dumnezeu, așa cum Însuși Domnul mi-a arătat. Și, mulțumesc lui Dumnezeu, nu L-am mușcat ci, cu minte tot de la El, am privit încotro arăta... Și arată, încă: pe Sfânta Masă, concret, Paharul Acela Euharistic! Iată Minunea, înșelatule de poze și de neînțelegerile toate.) Last edited by cezar_ioan; 17.08.2013 at 01:56:52. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Da, o noua reportare la admin, ca doar asa se poate discuta cu Cezar (ca si cu Decebal, de altfel). Culmea e ca dupa ce ca nu intelege ca afirma erezia respectiva ma mai si acuza pe mine ca nu-i impartasesc ratacirea. Cred ca adminul stie invatatura, i-o poate explica si lui Cezar, ca sa nu-mi mai bat eu capul cu el.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Este energie dumnezeiască necreată. 2. Omul se poate împărtăși de ea. Sfântul Grigorie Palama spunea că orice om care se roagă și se curățește va vedea lumina harului. Este, aici, vorba nu de o vedere cu ochii trupului, cred că ești de acord, ci o luminare care vine dinăuntru în afară. 3. Hristos era în permanență însoțit de slava Sa, însă pe Tabor a binevoit să le-o arate și ucenicilor Săi de taină, ca o anticipare a Învierii. Lumina aceea, spune Sf. Grigorie Palama, era însăși lumina necreată. Nu știu cum au văzut-o ucenicii: dacă și cu ochii fizici sau au fost răpiți (în extaz), așa cum se întâmplă cu isihaștii adesea. Bine, nu știu nici cum este extazul, dacă el este o vedere lăuntrică dublată de una fizică, așa că nu vreau (pot) să pătrund mai mult. 4. Varlaam (am mai spus-o, dar nu știu de ce nu iei în considerare) nu spunea că harul este energie necreată care poate transfigura materia (așa cum susțin ortodocșii, nu doar eu), ci contesta însăși existența unei energii necreate. Or, noi nu-l susținem pe Varlaam, care considera că omul nu se poate împărtăși decât de ceva creat (lumină, energie), ci pe Palama, afirmând că omul se poate uni cu Dumnezeirea prin energiile Sale necreate, împărtășindu-se de ele. Te rog să iei în considerare această mărturisire și să nu mai susții că spunem că harul ar fi creat. P.S. Fraților, să ne rugăm unii pentru alții; pentru cei ce ne urăsc și pentru cei ce ne iubesc pe noi. Last edited by N.Priceputu; 17.08.2013 at 10:27:54. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tu spuneai: "Ei bine, atunci când Dumnezeu face ca harul să fie însoțit de o lumină - ca în cazul Mântuitorului, al lui Moise, al sfinților - tu spui că acea lumină este însuși harul, în timp ce eu susțin că este doar o arătare a lui." Daca vrei repet ce am mai scris si in acel mesaj, dar ce rost are sa scriu aceleasi mesaje de fiecare data? Asadar, asta sutinea si Varlaam, ca lumina pe care o vad calugarii si lumina d ela Schimbarea la Fata nu e energie necreata, har necreat, este o aratare, o lumina creata. De aici a si pornit disputa cu Sf. Grigorie. Varlaam a venit din Italia, unde era cunoscut ca un mare invatat. A ajuns si la Munthele Athos si a aflat de lumina pe care o vad calugarii imbunatatiti si pe care o emana. A sustinut ca aceea este o inselare si rugaciunea isihasta este o greseala. A cerut apoi la Constantinopol un sinod de condamnare a acestor lucruri. Abia apoi au inceput discutiile teologice, Sfantul Grigorie scriind un raspuns in favoarea rugaciunii isihaste si a luminii harului necreat. Varlaam a argumentat ca nu poate avea omul parte de ceva necreat sau sa vada pe Domnul, pentru ca ar avea parte de Fiinta Sa. Avea confuzia apuseana care confunda si Persoanele cu Fiinta. Asadar, sustinea el, nu poate exista o energie, lumina necreata, aceea nu poate fi decat creata. Asa s-a ajuns la harul creat. Raspund si la puncte: 1. Desigur. 2. Este vorba de ambele, si o luminare interna, dar si vederea efectiva a luminii harului. Lumina harului era si la Schimbarea la Fata, si la Sf. Serafim si la Parintele Paisie. Toate icoanele au pictata chiar lumina harului ca o aura, nu e ceva simbolic. 3. Cele nevazute se arata la ingaduinta lui Dumnezeu, nu printr-o modificare a contiintei, ci prin aratarea efectiva. In cazul minunilor date de ingerii cazuti are loc o modificare a constiintei, o stare ca de transa in care acea persoana are false viziuni, de fapt rodul unor imaginatii. Si in cazul extazului de la catolici exista articole ortoodxe in care se arata diferenta fata de viziunile ortodoxe si asemanarea cu starile de transa. Scria undeva ca Domnul nu ingaduie sa se aratae ingerii sau demonii tuturor credinciosilor pentru ca acestia nu ar suporta sa-i vada, ar avea un soc. Asadar Iisus a ingaduit ca sa se vada acea lumina a harului, pe care bineinteles ca o purta cu El. In cazul Sfintilor Apostoli s-a intampalt ceva in plus. Nu doar ca au vazut lumina, dar au avut si parte de ea, asa cum s-a intampalt cu ucenicii Sfantului Serafim si ai Parintelui Paisie. Asadar au fost si ei cuprinsi de acea lumina, de harul care izvora din Iisus. De aceea au trait o stare de fericire intensa, vroind sa ramana acolo pentru totdeauna (au spsu sa faca trei colibe). Dar exista multe cazuri cand credinciosii doar au vazut acea lumina, nu erau si in ea, neavand aceeasi traire. Nu mai gasesc acum, am citit in vietile sfintilor despre un pustinc din chilia caruia vedeau cei din jur ca izvoraste lumina. 4. Am precizat mai sus de la ce a pornit aceasta intelegere a lui Varlaam, nu avea dinainte invatatura cu harul creat. A pornit de la lumina vazuta de calugari si de la lumina de la Schimbarea la fata. P.S. Daca cineva greseste trebuie sa ii si spunem, nu doar sa ne facem ca nu vedem (ma refer la Cezar). In caz contrar acea persoana crede ca face bine cum se comporta si continua. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
........................
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 21.08.2013 at 12:43:10. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
.......................
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 21.08.2013 at 12:42:50. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mă bucur că ai formulat tu ceea ce, fiind prea obosit de vorbitul cu "pereții" frumos văruiți (eu spun asta, nu tu), mi-ar fi plăcut să redactez eu însumi. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Aș mai adăuga, doar, Cristiane, ceva care l-ar fi putut ajuta pe Cătălin să ancoreze just problema vederii energiei:
Foarte important pentru Biserică, Sfântul Grigorie Palama nu s-a apucat să se certe cu niște rătăciți doar întrucât aveau aceștia nu știu ce teorii despre nu știu ce lumini și luminițe ci, cu totul demn de un Sfânt Părinte, pentru că nebunii aceia, bălmăjind și răstălmăcind totul, ajungeau prin consecințele gândirii lor viclene să răstălmăcească și să deformeze învățătura sfintei Biserici despre Dogma Sfintei Treimi, despre Persoane și lucrările Lor în lume, despre raportul dintre Cele Trei Persoane în Sânul Dumnezeirii. Pentru ca ereticii aceia să nu prezinte mincinos Revelația, Sfântul Palama a folosit prilejul disputei monahicești pe tema vederii energiei necreate și, așa cum reiese din textul omiliilor sale, s-a concentrat pe susținerea învățăturii apostolice și a Tradiției, dezvoltînd în chip sporit, magistral, dogma Sfintei Treimi și respingînd rătăcirile ereticilor. |
|