![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ba nu ci e vorba, cred, despre faptul ca atata timp cat pierzi sange, nu se cade sa te impartasesti de sangele Mantuitorului, sange din care nici cea mai mica particula nu se cuvine sa se risipeasca.
Citat:
Daca in legatura cu problema discutata detii informatii despre mai multe opinii care sa poata face trimitere la conștiinta pomenita, te rog sa le postezi. Repet, eu nu pe opinia singulara a starețului Efrem plusez ci pe practica ascetica din spatiu cel mai puternic asociat cu traditia dreptslavitoare. Last edited by VladCat; 22.08.2013 at 23:33:01. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Te răspopiși?????? Last edited by cezar_ioan; 23.08.2013 at 00:31:27. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dar dacă eu, bărbat, venind de la Sfânta Împărtășanie, am un accident de mașină și mi se scurge tot sângele, s-a risipit sângele Mântuitorului? Nu mi se pare un argument suficient. Canonul sfantului Dionisie este inechivoc. Și dacă vom avea o abordare laxă, considerând învățăturile sfinților ca fiind greșeli și erori umane, nu vom ajunge nicăieri. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
As fi curios si eu de un raspuns. Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Unirea cu Hristos in Euharistie este „o unire deplina tocmai pentru ca El nu mai este lucrator in noi numai prin energia adusa in noi de Duhul Sau, ci cu Trupul si cu Sangele lui, imprimate in trupul si in sangele nostru. Iar unde este trupul si sangele Sau e prezent si lucrator in mod deplin insusi subiectul lor. Deci insusi subiectul lui Hristos, ca subiect al trupului si sangelui Sau, se face prin Euharistie subiect direct al trupului si sangelui nostru cu care sunt unite intim trupul si sangele Sau, care au dat prin aceasta calificarea lor trupului si sangelui nostru…”
Pr. Prof. Dumitru Staniloaie, Legatura dintre Euharistie si iubirea crestina, in rev. „Studii Teologice” nr. 1-2/1965, p. 8-9. Dalian, daca vrei poti cauta articolul si vedea acolo exact pe care parinti se intemeiaza Dumitru Staniloaie. Eu am intalnit invatatura in scrieri ale parintilor dar nu stiu sa iti dau trimiteri acum. exemplul cu accidentul nu il comentez. Nu pot sa cred ca tu nu sesizezi diferenta intre a te impartasi stiind ca ai scurgere de sange si a face un accident de masina dupa ce te-ai impartasit. p.s.: daca mai imi trunchezi mesajele cand le citezi te rog sugereaza asta printr-un insemn grafic precum „(...)” Last edited by VladCat; 23.08.2013 at 15:28:23. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Și mai bine ar fi fost de l-ai fi scris de la bun început, ca să înțelegem limpede de unde veni ideea ta pe care eu am respins-o mai sus. Motivul criticii mele e cât se poate de simplu: ni se întâmplă deseori, tuturor, să punem chestiuni majore (de pildă Sfânta Taină a Euharistiei) în planul unor lucruri cu totul minore (de pildă culoarea sandalelor sau calitatea epilării gambei domnișoarelor). Acest lucru e oarecum comic, nescăpînd de influența lui nici oameni bine exersați în ale cugetării. Uite, de pildă, profesorul Bădescu, despre care am auzit că se poartă de-o vreme ca un bun creștin, a fost în repetate rânduri ironizat, de către studenți și de diverși intelectuali (creștini) că amestecă prea des vârful Chomolungma cu groapa Marianelor... Adică, frate, hai să lăsăm fiecare lucru în contextul (planul) lui firesc, altminteri riscăm o libertate oarecum deșănțată a spiritului (ba chiar un libertinaj steril și chiar contraproductiv) care, oricât de liber ar fi el să se miște, are nevoie și de niscaiva limite, repere bine drămuite, pentru a fi fertil. Nu crezi și tu, oare, la fel?.... Speculația și improvizația sunt bune, până la un punct. Ele pot servi ca bază pentru noi ipoteze ale cunoașterii. Dar, pentru a fi productive, ele nu pot încălca nonșalant legile puse de Dumnezeu în Creație. De facem asta, ne dovedim fantaști sterili, cu tot cu imaginația noastră împinsă de cele afective (dorinți, nevoi neîmplinite etc.). Pentru a fi productivă în cunoaștere, imaginația e mereu însoțită de "paznicul" credincios numit rațiune-cunoștințe-dovezi limpezi. Altminteri naște monștri ori, pur și simplu glume efemere... Nu știu dacă Părintele Stăniloae făcea, în 1965, o demonstrație teologică care să limpezească legătura dintre Sfânta Împărtășanie și .... sângele menstrual al femeii (!!?). Nu cunosc aceasta, repet, însă dacă a făcut-o, să mă ierte Dumnezeu și să mă ierți și tu, dar cred că s-ar fi putut ocupa cu lucruri mult mai serioase. Sunt lucruri în față cărora cel puțin din decență ori sfială ar fi bine să ne reținem... Dar pentru că tot s-a ajuns aici, la așa mare problemă, eu reamintesc (celor care au cunoștințe de anatomie și fiziologie a corpuluiomenesc) sau informez (pe cei care nu au cunoștințe temeinice) că, în realitate, conform legilor puse de Dumnezeu în funcționarea corpul omenesc: 1) Orice aliment introdus în cavitatea bucală este absorbit în sânge fie imediat, prin mucoasa cavității bucale (cazul apei și al alcoolului, al unor vitamine precum vitamina C care tocmai de aceea nu se înghite ci se suge, etc.), fie după ce ajunge în stomac (absorbția gastrică), fie după ce ajunge în intestin (absorbția intestinală). Alte căi de trecere a alimentelor ingerate în sânge - nu sunt cunoscute. 2) Odată absorbit, conținutul alimentar (aflat sub formă de molecule sau ioni, altminteri nu poate trece prin delicatele/minusculele porți celulare ale mucoasei absorbante) este purtat pe cale sangvină, mai precis prin intermediul sistemului capilar-venulă-venă, până când ajunge la inimă, în atriul drept. De acolo coboară în ventriculul drept de unde este pompat (în sistola ventriculară) prin artera pulmonară și ajunge la plămâni. După schimburile gazoase de la nivelul plămânilor, sângele se reîntoarce la inimă, prin venele pulmonare, intră în atriul stâng, ajunge în ventriculul stâng apoi, la o nouă sistolă ventriculară este pompat prin artera aortă către tot corpul. 3) Iată-ne ajunși cu moleculele Sfântului Trup și Sânge în marea circulație arterială a corpului omenesc! Cum vom ajunge de aici în sângele menstrual despre vorbești tu și, tindem să credem, o fi vorbit și Părintele? Ar trebui s-o luăm pe calea aortei abdominale, să ajungem la arterele și arteriolele din zona pelvină și genitală a femeii și, finalul călătoriei, iată-ne în amestec cu sângele menstrual. De unde ar reieși că odată cu acest sânge menstrual s-ar pierde și Trupul și Sângele Domnului, Care ar ajunge, nu-i așa, în acest amestec. Și iată FALSUL!!! Dacă s-a înțeles drumul simplu, mecanica/traiectoria vasculară de la absorbție la zona genitală a țesuturilor corpului femeiesc, să ne oprim un pic asupra sângelui menstrual. De unde vine sângele menstrual? Cunoaștem din fiziologia omului, de la medici, că acesta provine din distrugerea mucoasei uterine. El este plin de celule și țesuturi moarte, epitaliale și secretorii, de aici și mirosul specific. Sunt eliminate acele părți ale mucoasei uterine care nu mai nici un rol în corpul femeii, câtă vreme nu a avut loc fecundația ovulului de către spermatozoizi. În ultimele zile ale ciclului menstrual, dacă nu a avut loc fecundația, vechiul pat germinativ este eliminat, pentru ca organismul femeii să se regenereze, să producă un nou "pătuț" care să primească și să hrănească pe potențialul embrion uman. Luna viitoare, dacă acum nu a fost să fie... Este așadar un sânge care NU are legătură vasculară și nici de alt gen de legătură anatomică cu sângele adus prin artere în bazinul femeii. Este acest sânge menstrual, format în ultimele zile ale ciclului, în legătură cu sângele adus azi, să zicem, la Împărtășanie? Răspunsul este: NU! Sângele care a venit prin sistemul arterial (conținînd și părți din Sfânta Împărtășanie) și a ajuns în zona genitală, NU se amestecă sub nici o formă cu sângele deja evacuat, în urmă cu câteva zile, prin distrugerea mucoasei. Nu are cale anatomică. Sângele de azi, de la Împărtășanie, e proaspăt și se oprește în celulele noului pat germinativ pentru a hrăni epiteliile mucoasei regenerate. În timp ce sângele fostului pat germinativ a plecat deja din mucoasă, fiind eliminat în cavitatea uterală și vaginală, fiind "aruncat" așadar, în urmă cu câteva zile, din peretele unde tocmai a poposit azi Trupul și Sângele Domnului. Așadar, chiar dacă o femeie ar fi neglijentă față de canoane și s-ar împărtăși când se află la menstruație, sângele ei eliminat NU ar conține nici un strop din sângele care a adus în organismul ei, la nivelul mucoasei uterine, Trupul și Sângele Domnului. În concluzie, argumentul biologic adus pentru "motivarea" opririi femeii aflate la menstruație de la Împărtășanie, este fals. Dumnezeu a luat deja "măsuri" ca aceste două feluri de sânge (cel menstrual și cel care conține părți din Sângele Domnului) să nu se amestece, chiar dacă femeia ar fi neglijentă. Nu prin pseudo-argumente biologice (operate de oameni care nu au cunoștințe minimale de biologie umană) se susține canonul de oprire a femeii de la Împărtășanie. Rațiunile opririi sunt altele, țin de nivelul duhovnicesc și de ascultarea Bisericii. Noi greșim mult când voim să întemeiem/explicăm biologicește pe cele dumnezeiești. Nu mersul biologiei întemeiază/explică Sfintele Taine, ci Sfintele Taine întemeiază/explică mersul biologiei, adică al vieții noastre omenești. Last edited by cezar_ioan; 24.08.2013 at 00:16:01. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Mulți încearcă să "explice" Tainele, apelînd ba la biologie, ba la psihologie, ba la istorie și la alte științe omenești.
Ei uită că, procedînd astfel, practică raționalistă metodă, fie și iluminată, a reducționismului. Dar Dumnezeirea nu se lasă cunoscută prin reducerea Ei la cele pământești. Științele sunt bune, foarte bune. Până când încep să se bage la cele dumnezeiești, moment în care, voind să spulbere Taina, s-o reducă la cele ale Creației, încep să devină nebunești. Tainele sunt cognoscibile, într-o anumită măsură, hotârâtă de Dumnezeu (cât e necesar pentru mântuire și desăvârșirea omului), EXCLUSIV PRIN REVELAȚIE. De voiește cineva să înțeleagă de ce femeia aflată la menstruație nu are acces la Împărtășanie, să întrebe pe preoți, pe Părinți și pe Bunul Dumnezeu. Nu pe biologi sau pe medici! Aceștia, cel mult, vor face cam ce am făcut eu: vor arăta că sângele menstrual NU are amestec cu sângele care conține Trupul și Sângele Domnului ingerate prin actul digestiv al femeii care se împărtășește. Explicația, așadar, se află în rațiunile duhovnicești ale mântuirii cerești, iar nu în socotelile fiziologice ale trupului pământesc. Last edited by cezar_ioan; 24.08.2013 at 00:19:05. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
poate cineva sa raspunda la intrebarea initiala? multumesc!
__________________
„Dumnezeu poartă pașii omului” |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cat priveste lehamitea ta fata de inmicsorarea crestinismului, mai ales la dimensiuni ridicole, o impartasesc intru totul. Nu consider neaparat ca am facut asta in sensul in care nu am avut niciun moment pretentia ca discut probleme esentiale ci incercam sa inteleg anumite practici. Dincolo de cateva diferente majore in ceea ce priveste felul in care intelegem „gnoseologia” ortodoxa, cred ca avem asezari destul de similare. Multumesc pentru explicatii si timpul investit! |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
(nici eu nu știu de ce nu are voie femeia, și sincer nici nu mi-am pus până acum întrebarea; dar mi-e clar, în virtutea imposibilității anatomice a amestecului celor două conținuturi vasculare, că nu din rațiuni care țin de "irosirea Sângelui Domnului" - ce uimitoare idee!) Și chiar dacă ar fi așa, chiar dacă mie mi-a scăpat ceva în analiză, problema, repet, nu e să căutăm o întemeiere/explicare trupească pentru un act liturgic or, în fine, ținînd de Sfânta Biserică. Rațiunea lucrurilor bisericești ține de cele sobornicești și de Duhul lui Hristos, iar nu de legile pământești, oricare ar fi ele. |
|
|