![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
"Atunci i-au raspuns unii dintre carturari si farisei ,zicand:Invatatorule ,voim sa vedem de la tine un semn.
Iar El raspunzand le-a zis:Neam viclean si desfranat cere semn,dar semn nu i se va da decat semnul lui Iona prorocul. Ca precum a fost Iona in pantecele chitului trei zile si trei nopti,asa va fi si Fiul Omului,in inima pamantului,trei zile si trei nopti" Cum a spus cineva pe aici,fiecare are propriile dovezi,neputandu-le arata si demonstra,fizic,material.Si eu le am pe ale mele.Si am fost ateu.Dar bucuria pe care o simti cand primesti dovezile,este diferita de orice alta bucurie.Initial iti vine sa plangi si cazi in genunchi .Insa cred ca vei simti asta la momentul potrivit.Si-ti doresc sa simti. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cred că matematicianul, fizicianul și filosoful creștin Blaise Pascal se pricepea binișor la a formula argumente logice. Sunteți de acord cu mine? :) Și totuși, exact lui îi aparțin celebrele cuvinte: "Inima are rațiuni pe care rațiunea nu le cunoaște". Tot el a scris, în "Cugetările" sale filosofice, în același sens, că "rațiunea neputincioasă nu poate cere inimii dovezi ale principiilor sale". Atunci când încercăm să dovedim existența lui Dumnezeu (de parcă El ar avea nevoie de avocați, iar nu de credincioși și mărturisitori), suntem acuzați de erori logice, de sofisme. Corect. Normal că facem sofisme și spunem o mulțime de copilării. De ce? Fiindcă acceptăm ispita de a ne provoca rațiunea să-și depășească mult competența, dacă putem spune astfel... :) Tocmai pentru că încercăm să-L încadrăm pe Dumnezeu Cel infinit în limitele logicii noastre. Tocmai pentru că grozav ne mai dorim "să înghesuim Absolutul în scheme" (așa cum atât de sugestiv se exprima Mihailc, unul dintre cei mai inteligenți useri de pe forum). Orice definiție sau încercare de argumentare despre Dumnezeu este limitativă, iar credința rămâne supralogică. Vă amintiți de filosofii care, în meditațiile lor cu privire la gnoseologie, distingeau, pe lngă cunoașterea empirică și cea rațională, o altă formă de cunoaștere, diferită și superioară acestora: cunoașterea intuitivă? Într-un mod similar s-ar putea descrie credința în Dumnezeu: o formă de cunoaștere superioară celei raționale, mai clară decât aceasta și, totodată, implicând deplina libertate a persoanei care o poate accepta sau respinge. Dacă nu credeți, întrebați-L pe Dumnezeu dacă există. Nu glumesc. Ce pierdeți, dacă realizați acest experiment? :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Inițiatorul topic-ului dorea dovezi logice ale existenței minunilor.
În primul rând, așa cum spunea filosoful existențialist creștin S. Kierkegaard, Dumnezeu nu este un imens papagal roșu care să cadă, dintr-odată, într-un loc public, astfel încât sesizarea prezenței Sale să fie neîndoielnică. Dumnezeu nu săvârșește minuni evidente, fiindcă astfel de dovezi ale existenței Sale ar anula libertatea credinței și ne-ar constrânge să-L acceptăm. În această privință, domnul Cristian (N.Priceputu) v-a oferit un răspuns incomparabil mai profund și frumos exprimat decât aș fi eu în stare să formulez vreodată! În al doilea rând, cred că există mai multe feluri de minuni: 1. acele evenimente aparent inexplicabile care aparțin, de fapt, ordinii naturale, ale căror cauze nu au fost încă descoperite de către știință (așadar, minuni neautentice); 2. minunile adevărate (acele evenimente ce depășesc legile universului, fiind, cu adevărat, supranaturale, avându-L ca Autor pe Creatorul și fiind săvârșite cu un scop bine definit, dar, de multe ori, tainic pentru martorii minunii); 3. miracolele pe care le trăim zilnic, ceas de ceas și clipă de clipă, fără a conștientiza, însă, caracterul lor minunat (însăși minunea existenței noastre, miracolul acestui cosmos a cărui apariție și evoluție, cu certitudine, nu poate fi doar opera hazardului, minunea că putem iubi, că ne poate fi dor de cunoaștere, de libertate, de veșnicie, de Dumnezeu!). În privința minunilor din a doua categorie (cele la care v-ați referit dvs, probabil, în deschiderea topic-ului), consider că acestea nu au, în general, scop persuasiv, de vreme ce, așa cum tocmai am menționat într-unmesaj anterior, cred cu tărie în libertatea credinței (altă minune, de data asta, din categoria a treia!). Hristos a săvârșit unele dintre minunile Sale pentru că, pur și simplu, "I s-a făcut milă" (citim în textele evanghelice) de cei aflați în suferință. După ce săvârșea o minune, "le poruncea cu asprime" celor implicați să nu spună nimănui și chiar Se retrăgea din locul respectiv. Ținând în exclusivitate de ordinea supranaturală, de libertatea harică a Duhului Sfânt, minunile autentice sunt săvârșite de către Dumnezeu cu delicatețe (da, termenul este folosit inclusiv de către părintele Stăniloae, de aceea am și eu curaj), în mod discret și tainic, sesizarea lor având un caracter total neconstrângător. Aceste minuni nu constituie cauza credinței, ci apar, uneori, drept consecințe ale acesteia, iar sesizarea lor se realizează tot prin credință. "Minunea este copilul cel mai drag al credinței" - scria meditativ Goethe. Cea mai importantă minune din întreaga istorie a mântuirii - Învierea Domnului nostru Iisus Hristos - este, în același timp, taină de nedeslușit și cutremurătoare, petrecută în întunericul mormântului și avându-i drept martori, poate, doar pe îngerii din cer. După ieșirea din mormânt, Cel înviat li Se arată - în mod smintitor pentru rațiunea multora - doar celor ce deja credeau în El, lăsându-le celorlalți (celor ce nu doreau să creadă) putința de a-și închide ochii în fața mormântului gol, născocind ipoteze pentru a-și întări necredința. Minunile țin de libertatea credinței, iar credința liberă, necondiționată și întemeiată pe iubire, e darul cel mai minunat al Duhului Dumnezeiesc.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Felicitări și sărumâna....:) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Vă mulțumesc din suflet pentru aprecieri, domnule profesor!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Si ce-ar fi rau in asta?
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Voi încerca să vă răspund printr-o întrebare:
dvs doriți să vă puteți asuma convingerile în mod liber, sau constrâns de împrejurări, sub presiunea evidenței unor miracole imposibil de tăgăduit?
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Poate ca eu imi doresc sa pot zbura sau sa pot respira sub apa, insa fizic aceste lucruri sunt imposibile. Eu sunt deci constrans sa accept aceste limitari, indiferent de dorintele mele. Cam asa e si cu existenta lui dumnezeu: daca el exista, atunci libertatea de a nu crede in el este iluzorie, nu depinde de ce vreau eu. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
și-ai pricepe să scrii Numele Domnului printre vii. Dar tu, cum se vede ești dus unde dracu și voia ta bună te-au pus. Facă-se voia ta, legumină, Fie ție cum curu-ți, bășină! Last edited by cezar_ioan; 31.08.2013 at 02:54:06. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Este aici o eroare logica non sequitur. Minunile nu au cum sa-mi rapeasca libertatea constiintei sau liberul arbitru atata timp cat nu actioneaza asupra mea. Imi vor face poate alegerea credintei mult mai usoara, dar nu au nimic de a face cu libertatea de gandire sau alegere. In mod similar, imaginile luate din spatiu, de sonde spatiale si sateliti, nu constrang pe nimeni sa creada ca Pamantul este rotund si se roteste, doar face mai usora alegerea credintei heliocentriste; exista utilizatori ai acestui Forum care nu sunt "constransi" de atare dovezi si au o viziune geocentrica. Este cel putin unul care e convins ca Pamantul este plat; nimeni nu-i poate rapi libertatea de a crede asa. Daca Dumnezeu ar aparea intr-o piata publica in chip de papagal rosu, cum spune Kirkegaard, alegerea credintei ar deveni foarte simpla pentru majoritatea asistentei, dar sigur vor ramane cativa care fiind liberi sa creada orice, vor sustine ca a fost o iluzie optica etc. In plus, existenta "minunilor" consacrate de care s-a facut vorbire pana acum (lumina de Pasti, cursul invers al Iordanului, norul pe mt. Tabor) contrazice teza "libertatii" sustinuta de dvs. |
|
|