![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tristețea este, uneori, sau urmarea unei mânii anterioare sau este pricinuită de neîmplinirea vreunei pofte sau a vreunui câștig, atunci când cineva a văzut spulberată speranța ce-și făurise în minte despre aceste lucruri. „Tristețea este, uneori, sau urmarea unei mânii anterioare sau este pricinuită de neîmplinirea vreunei pofte sau a vreunui câștig, atunci când cineva a văzut spulberată speranța ce-și făurise în minte despre aceste lucruri. Câteodată însă, chiar fără să existe vreun motiv, care să ne pricinuiască această cădere, din îmboldirea vicleanului vrăjmaș, suntem apăsați de o atât de neașteptată tristețe, încât nu mai putem primi cu bunăvoința de altă dată pe cei dragi nouă sau pe prietenii sosiți. Oricât de firească ar fi fost convorbirea lor, nouă ni se pare supărătoare și de prisos și nici un răspuns plăcut nu le dăm, fierea amărăciunii punând stăpânire pe toate tainițele inimii noastre. Mai există încă o altfel de tristețe, mai blestemată, care împinge sufletul păcătos nu la îndreptarea vieții și la alungarea patimilor, ci la cea mai pierzătoare disperare; aceasta l-a împiedicat pe Cain (Facere 4,9-16) de la căință, după uciderea fratelui, iar pe Iuda (Matei 27, 5), în loc să-l grăbească a cere iertare pentru trădare, l-a împins să-și pună lațul. Această tristețe este morocănoasă, fără răbdare, neîndurătoare pizmașă, de o stearpă amărăciune și de o dureroasă disperare. Pe cel ce l-a cuprins, ea îl zdrobește sufletește, paralizându-i orice sârguință și dorința de mântuire, căci este fără noimă (rațiune) și nu numai că zădărnicești foloasele rugăciunilor, dar chiar nimicește roadele duhului, pe care îl aduce cealaltă tristețe".
(Sfântul Ioan Casian, Viața și învățăturile lui, Editura Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, p. 69)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Îmi cer iertare pentru un scurt și palid comentariu: a) se vede din text că nu avem nici un motiv să mai confundăm tristețea cu depresia (cum din păcate se confundă adeseori pe forum); depresia este un ansamblu mai complex, cuprinzînd și tristețea precum și alte componente - cognitive, emoționale, volitive, comportamentale. b) sentimentul (trăirea) numit tristețe este perceput de obicei în psihologie ca fiind legat de pierderi; pare a fi un ecou emoțional sau un mod emoțional de a exprima o pierdere. Dar, unele școli psi printre care și Analiza Tranzacțională, atrag atenția că tristețea e un sentiment racket, adică un vârf de iceberg în conștiință al unor trăiri afective mai adânci, mai puternice, primare: furia (mânia) și frica (ori neputința copleșitoare). Așadar, adeseori putem descoperi, luînd act de steagul fluturat sub forma tristeții aparente, că în noi mișcă furia și frica... Prilej, desigur, de intensificare a pocăinței. Pentru că tristețea semnalizează, în definitiv, un protest din adâncurile narcisice ale eului, o respingere a duhului comuniunii și iubirii jertfelnice, o răsturnare a cosmosului Hristocentric, o nesupunere și respingere a Voii lui Dumnezeu... Un copil care bate din picior... Last edited by cezar_ioan; 03.09.2013 at 04:16:32. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ne mâhnesc până la lacrimi necazurile specifice vieții pământești efemere, în timp ce abia dacă ne mai gândim la faptele rele ce ne împovărează sufletul nemuritor. Fiind un subtil observator al firii umane, Sfântul Ioan Gură de Aur ne atrage atenția asupra adevăratelor motive de întristare: „Un creștin, dacă se întristează vreodată, trebuie să aibă numai două pricini de întristare: sau când păcătuiește el înaintea lui Dumnezeu, sau când păcătuiește aproapele său”.
De ce se cuvine să fim triști din aceste cauze? Fiindcă, păcătuind, ne îndepărtăm de Tatăl Ceresc, pe când suferințele pe care ni le cauzează semenii sau evenimentele nefaste Îl apropie pe Domnul de noi ca să ne întărească sufletește și ca să ne ocrotească. Dumnezeu îngăduie apariția tristeții în viața noastră, dar nu ca pe un prilej de disperare sau împietrire a inimii, ci ca pe o perioadă de reculegere și îndreptare a cugetului nostru. Oare posturile dintr-un an bisericesc nu sunt lăsate tocmai pentru adoptarea unei astfel de atitudini? Iată ce ne spune iarăși, grăitorul în cuvinte de aur: „Dumnezeu a pus tristețea în noi. Dar nu ca să ne facem rău, la vreme și în situații nepotrivite…, ci ca să dobândim prin ea cât mai mult folos duhovnicesc” (Sfâtul Ioan Gură de Aur, Problemele vieții, Ed. Egumenița). Sufletele persoanelor dragi răposate vor ajunge în grija Domnului, bunurile materiale pierdute se pot recupera oricând cu răbdare și cu un efort în plus, munca fiind și ea antidot al supărării. Cât despre suferințele fizice sau psihice, acestea sunt pedepse pentru păcatele săvârșite de noi sau încercări pe care ni le dă Dumnezeu spre a vedea statornicia noastră în credință, nădejde și dragoste creștinească. Se știe că Domnul este lumină, iubire și speranță. Noi, creștinii ne numim robi ai Lui. De aceea, în orice împrejurare, tristețea nu trebuie să ne doboare și să ne transforme în robi ai săi. „O tristețe covârșitoare este mai vătămătoare decât orice lucrare diavolească; pentru că și diavolul, dacă îi biruie pe oameni, îi biruie prin tristețea lor” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Despre necazuri și biruirea tristeții, București, 2005). Întristarea a fost dată de Dumnezeu oamenilor ca pe un leac ce vindecă răutatea și patimile. Și bolnavul, după ce se tratează, trece în faza de recuperare. Tot astfel și pentru credincioși, tristețea este un răgaz pentru pocăință și regăsire de sine, determinându-i apoi să clădească pe ruina păcatelor cuvenitele virtuți.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Un link despre Cauzele bolilor psihice: perspectiva ortodoxa, pentru cei interesați http://www.razbointrucuvant.ro/2013/...ie-duhovnicie/
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
sursa: http://gerontes.wordpress.com/2013/06/04
Dar voi faceți rugăciune? Eu de primăvara până toamna tot fac mobilizare generală pentru rugăciune –fără tulburare -, ca să se îndure Dumnezeu și să scăpăm de mobilizarea generală pentru război! - Gheronda, va fi război? - Dar voi faceți rugăciune? Eu de primăvara până toamna tot fac mobilizare generală pentru rugăciune –fără tulburare -, ca să se îndure Dumnezeu și să scăpăm de mobilizarea generală pentru război! Eu am avut această înștiințare: „Faceți multă rugăciune ca să fie împiedicați turcii, fiindcă în duminica din 16 Octombrie (a spus aceasta în noiembrie 1983) au avut intenția de a ne lovi (înștiințarea nu era omenească, ci dumnezeiască). Slavă Domnului până în momentul de față ne-a păzit Preacurata, să ne rugăm să ne apere și în continuare. - Gheronda, acum că pericolul a trecut aici, să continuăm să ne rugăm pentru asta? - Nu cumva nu există în lume nici un loc fără război? Ce înseamnă „aici” și „acolo”? Și acolo unde acum este război sunt frați de-ai noștri. De la Adam și Eva nu suntem toți oameni? Numai că familia noastră s-a împărțit, unii sunt aici, alții dincolo. Cu ortodocșii suntem frați după trup și după duh, în timp ce cu alții suntem frați numai după trup. Prin urmare, iată un motiv în plus pentru care trebuie să ne rugăm cu și mai multă durere pentru ei, fiindcă ei sunt cei mai nenorociți. - Gheronda, în acest răstimp când lucrurile sunt dificile pentru Grecia, eu fac multă rugăciune cu metanierul, dar în același timp am gândul că mântuirea Greciei nu atârnă de metanierul meu. - Nu asta e problema, că atârnă mântuirea Greciei de metanierul tău, ci faptul că te gândești neîncetat la dificultatea prin care trece Grecia înseamnă că te îndurerezi pentru patria ta și ceri intervenția lui Dumnezeu, Care este singurul care poate să ajute. Să vă rugați ca să arate Dumnezeu oameni duhovnicești, adevărați Macabei ai zilelor noastre, pentru că este mare nevoie. A venit vremea să se înfrunte răul cu binele pentru că au făcut fărădelegea lege și păcatul o modă! Dar când veți vedea nenorociri mari în Grecia și statul că emite legi scrântite și că este o nesiguranță generală, să nu vă temeți, că va ajuta Dumnezeu. - Așadar, cum spuneați, gheronda, trebuie să lăsăm toate și să ne adunăm toate puterile noastre la rugăciune. - Oare mai încape discuție despre asta? Toată lumea clocotește ca într-un cazan, Biserica, Statul, toate națiile sunt cu susul în jos! Și în ce fel vor evolua lucrurile nimeni nu știe! Dumnezeu să întindă dreapta Sa! Cât puteți, să vă rugați smerit pentru lumea care a dat multe drepturi celui rău și din pricina aceasta suferă.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
sursa: http://www.eleysis-ellinwn.gr/el/articles/xristianismos/h_profiteia_tou_gerontos_paisiou_gia_ti_suria.html
„Când va începe din Siria ... se va generaliza”. În contextul în care lucrurile se precipită într-o posibilă intervenție militară în Siria, a devenit iarăși evidentă una dintre multele profeții ale Părintelui Paisie (Aghioritul). Bineînțeles, profeția ar fi fost inițial spusă de părintele Antonie din Sietista, care, potrivit surselor care circulă pe internet, ar fi afirmat despre războiul mondial cu puțin timp înainte de cuvioasa lui adormire:„Când va începe din Siria ... se va generaliza”. Totuși adevărul s-a restabilit, se pare că această profeție aparține aceluiași Părinte Paisie, căruia îi este atribuită încă o frază care afirmă categoric: „Din Siria va începe al treilea război mondial! Rugați-vă neîncetat!”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Caută să înțelegi ce înseamnă să fii creștin, unește-te cu acest ideal și vei vedea cât mai ține această proptea a orbirii tale.
Tu zici „sunt creștin” și te mulțumești cu asta. Aceasta e prima amăgire, să-ți însușești darurile și făgăduință creștinismului, însă fără nici o grijă pentru a înrădăcina în tine adevăratul creștinism; sau să-ți adaugi ceea ce nu poți dobândi decât prin vârtutea și vrednicia cea din lăuntru. Arătați singur că e o amăgire să nădăjduiești într-o simplă denumire, că Dumnezeu poate ridica fii lui Avraam și dintr-o piatră și că poate lua făgăduința de la tine oricând, atâta vreme cât cele de trebuință pentru a avea parte de ea nu sunt împlinite degrabă. Mai ales, caută să înțelegi ce înseamnă să fii creștin, unește-te cu acest ideal și vei vedea cât mai ține această proptea a orbirii tale. (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Calea spre mântuire, Editura Egumenița, p. 140)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|