Nu trebuie să ne mirăm atunci când vedem un om care face lucruri de neînțeles: se mândrește, se laudă până când se face de râs, etc. Nu trebuie să ne mirăm, fiindcă este influențat de imaginea ideală, nu-și dă seama.
Imaginea ideală este o plăsmuire, este inexistentă. Omul o construiește, o poartă în el și-l influențează în funcție de centrul interesului său. Se identifică cu ea, se crede pe sine deosebit de ceilalți, special, chiar. Până și defectele pe care le are le crede bune, le crede virtuți. De aceea, nu trebuie să ne mirăm atunci când vedem un om care face lucruri de neînțeles: se mândrește, se laudă până când se face de râs, etc. Nu trebuie să ne mirăm, fiindcă este influențat de imaginea ideală, nu-și dă seama.
Așadar, cel care s-a identificat pe sine cu imaginea ideală își vede defectele ca pe niște virtuți. Nu trebuie să ne mirăm când cineva a făcut o greșeală cumplită, a săvârșit o fărădelege, mai concret un păcat, insistă să ne convingă și pe noi că nu este deloc o greșeală, că nu este o manifestare a defectului, ci este o virtute. Să nu ne mirăm, acest om este influențat de imaginea ideală și desigur, se identifică cu ea.
(Arhim. Simeon Kraiopoulos, Te cunoști pe tine însuți?, Editura Bizantină, București, 2008, p. 148)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|