Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sarbatori > Diverse Sarbatori
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.09.2013, 23:41:10
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfantul Ioan de la Prislop



Sfantul Ioan de la Prislop, originar din Silvasul de Sus, a trait la inceputul secolului al XVI-lea, nevoindu-se intr-o pestera din apropierea Manastirii Prislop. Aceasta mica pestera a fost sapata de catre sfant, in malul stancos si adanc al paraului Silvut, fiind cunoscuta cu numele de "chilia" sau "casa sfantului". In aceast loc s-a nevoit Cuviosul Ioan multi ani, luptandu-se cu barbatie cu ispitele diavolilor.



Sfantul Ioan de la Prislop isi leaga numele de mareata Manastire Prislop mult iubita de Parintele Arsenie Boca. Sfantul Ioan de la Prislop s-a retras din manastire, la 500 de metri distanta, pe raul Slivat, unde si-a construit o chilie din piatra, cunoscuta si azi sub numele de "Casa Sfantului". Se presupune ca a trait aici in secolul al XV-lea sau in prima jumatate a secolului al XVI-lea.

Pestera Sfantului Ioan de la Prislop



Un tanar cu numele Ioan, din satul Silvasul de Sus si-a parasit casa parinteasca, s-a inchinoviat in obstea calugarilor de la Prislop, ducand o viata aleasa de rugaciune, impletita cu munca si savarsirea de fapte bune. Dupa un numar de ani, dorind sa duca o viata si mai linistita, retrasa cu totul de lume, si-a gasit un loc, ca la 500 metri de manastire, pe malul prapastios al raului Slivut (Slivut) unde si-a sapat singur, cu mari nevointe, o chilie in piatra, cunoscuta pana azi sub numele de "chilia sau casa sfantului".

Sapandu-si pestera intr-o stanca sub munte, asemenea altor sihastri, s-a nevoit acolo singur pana la moarte cu grele si nestiute osteneli. Cuviosul Ioan Sihastrul, bineplacand lui Dumnezeu si umplandu-se de darul Duhului Sfant, s-a savarsit in acea pestera in ultimele decenii ale secolului XVII, proslavindu-se dupa moarte ca facator de minuni. El insa, a murit foarte devreme din cauza unui vanator care, vazandu-l in gura pesterii si confundandu-l cu un animal salbatic, l-a impuscat.

Aici si-a trait restul zilelor, in neincetate rugaciuni si ajunari, intocmai ca marii nevoitori intru cele duhovnicesti din primele veacuri crestine. Dar a fost voia lui Dumnezeu ca viata lui imbunatatita sa se sfarseasca prea devreme. Spune traditia populara ca, pe cand isi facea o fereastra la chilia lui, doi vanatori de pe versantul celalalt al prapastiei, l-au impuscat, fara sa stie cine era. Asa s-a savarsit din viata cuviosul sihastru sau "sfantul" Ioan de la Manastirea Prislop.

Acest monah marcant a fost canonizat in iunie 1992 de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane. Despre Ioan Sihastrul vorbeste atat traditia locala cat si calugarul Efrem, autor al "Plangerii Manastirii Silvasului", scrisa dupa anul 1762, prin urmatoarele versuri:

"Si atunci, un tanar oarecare din sat
Numele lui Ioan, Sfantului Nicodim a urmat;
Din lume si rudenii cu totul au iesit
De aici la mine au venit.
Intr-o stanca chilie si-au facut
In care slujind, lui Dumnezeu a placut
Si pe el dupa sfarsit Dumnezeu l-a proslavit;
Pestera si acum se gaseste
Si "Chilia Sfantului" se numeste.

Iara dupa oarecare intamplare,
Cu a lui Dumnezeu inainte aparare,
Rudele sfantului cele din sat
Moastele cu totul le-au ridicat
Si in Tara Romaneasca le-au adus
La oarecare manastire le-au pus.
Insa la neamul lui pururea se pomeneste
Fiindca si o particica din moastele lui se gaseste."

Sfantul Cuvios Ioan de la Prislop nu trebuie confundat cu egumenul Ioan, care a carmuit manastirea in a doua jumatate a secolului al XVI-lea, iar in anul 1585 a fost ales Mitropolit al Transilvaniei cu scaunul la Alba-Iulia. El a fost Mitropolit al Transilvaniei timp de 20 de ani (1585 -1605).


Rugăciune către Cuviosul Ioan de la Prislop

Binecuvântat ești, Doamne Dumnezeul nostru, Cel ce ai zis și s-a făcut toată făptura. Căci, din iubirea de oameni cea nemăsurată, fiind Dumnezeul a toată mângâierea și nădejdea, ai binevoit a ridica din neamul nostru fii aleși care prin credință și nevoință pustnicească să mențină credința în atotputernicia și milostivirea Ta și să nu lase neamul nostru a se prăbuși în întunericul necunoștintei de Dumnezeu.Binecuvântat ești, Doamne Dumnezeul nostru, Care din îndurare, ca un Dumnezeu al milostivirii, ai dăruit Țării Hațegului și întregului popor dreptcredincios pe Sfântul Cuvios Ioan, ca să ne fie mijlocitor, rugător si ajutător în nevoințele mântuirii.Doamne Dumnezeul nostru, am greșit și nu suntem vrednici a câștiga milostivirea Ta prin sârguința cea de toate zilele. De aceea, aducem mijlocitori pentru sufletele noastre pe Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu împreună cu Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop, ca, prin rugăciunile lor să ne ocrotești pe noi, Biserica Ta, și tot poporul românesc, dăruindu-ne sănătate, viață ferită de toată răutatea, ca din adâncul inimilor să mărim Prea Sfânt Numele Tău, al Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin.
mesaj



__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 22.09.2013, 19:47:02
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfantul Teodosie de la Brazi



Este praznuit de Biserica Ortodoxa Romana pe 22 septembrie. Sfantul Ierarh Teodosie s-a nascut in prima jumatate a sec. al XVII-lea, in tinutul Vrancei. A intrat de tanar in monahism. Datorita culturii sale, este numit secretar la cancelaria manastirii Bogdana. Mai tarziu, in calitate de egumen, se ocupa de reconstruirea acestui asezamant. In anul 1670 a fost hirotonit episcop de Radauti, iar in 1671, episcop de Roman.

Din cauza plecarii Sfantului Dosoftei in Polonia, scaunul de Mitropolit al Moldovei devine vacant. Moldova era condusa la acea vreme de domnitorul Dumitrascu Cantacuzino, o persoana fidela otomanilor. La cererea acestui domnitor, episcopii din Moldova il vor alege ca mitropolit pe Teodosie. Pastorirea sa in calitate de mitropolit nu va dura decat un an, din cauza faptului ca i-a cerut domnitorului sa puna capat asupririi otomane.

La revenirea Mitropolitului Dosoftei, ierarhul Teodosie pleaca la Focsani. Aici s-a ocupat cu reconstruirea Manastirii Brazi. La cererea sa este adus egumenul Zaharia, din Muntele Athos, o persoana instruita in tainele monahismului.

In anul 1688, pe cand se afla la Focsani, ierarhul a fost rapit de prietenii domnitorului Dumitrascu Cantacuzino si dus in Tara Romaneasca. Aici a fost chinuit timp de zece saptamani.

In toamna anului 1694, tatarii au navalit si la schitul Brazi. Acestia i-au cerut sa le predea avutul si obiectele de pret. Pentru ca Sfantul Teodosie a refuzat, acestia i-au taiat capul.

Moastele Sfantului Teodosie au fost descoperite printr-o minune



Sfantul Antipa de la Calapodesti (1816-1882), pe atunci frate la Manastirea Brazi, marturiseste: "Inainte ca arhim. Dimitrie sa fie staret al Manastirii Brazi din Moldova, el a trait viata pustniceasca aspra intr-o padure mare, unde din intamplare a gasit ingropat un vas mare plin cu bani de aur. In vas a gasit o insemnare, in care se spunea ca acesti bani sunt de la Mitropolitul Dositei (Teodosie - confuzie datorata apropierii dintre numele celor doi ierarhi contemporani) care i-a ascuns acolo, prevazandu-si sfarsitul sau mucenicesc din mana turcilor. In insemnare se mai spuneau si acestea: "Cine va gasi acesti bani este indatorat sa zideasca din ei o manastire si trei schituri" si ca "la terminarea de zidit a celui din urma, al treilea schit, va afla si moastele mele". Arhim. Dimitrie marturiseste intr-o insemnare din 20 februarie 1842, ca dupa ce a terminat de construit si cel de-al treilea schit, sapand in curte mormantul sau, a aflat sicriul cu moastele Sf. Teodosie. Capul era asezat alaturi, cu fata in jos, pe o caramida. Moastele erau intregi si raspandeau un miros foarte placut, ceea ce confirma evlavia credinciosilor care l-au considerat sfant inca din timpul vietii.

La 6 mai 1842, moastele Sfantului Teodosie au fost asezate intr-un mormant nou, zidit in partea de nord a paraclisului subteran de la Manastirea Brazi. Dupa un scurt timp, capul sau a fost scos din mormant si asezat spre inchinare in biserica, probabil tot de catre staretul Dimitrie. El a ramas in paraclisul subteran pana la desfiintarea asezamantului, in 1959, cand a fost pus inapoi in mormant. Dupa redeschiderea manastirii, in urma lucrarilor de restaurare, maica Iustina a redescoperit la 20 martie 2000, moastele Sfantului Teodosie.

Hotararea canonizarii sale s-a facut in sedintele Sfantului Sinod din 4-5 martie 2003. Slujba de proclamare a canonizarii a avut loc la 5 octombrie 2003, la Manastirea Brazi din judetul Vrancea.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.09.2013, 18:28:48
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Voievod Neagoe Basarab



La 26 septembrie, în calendarul creștin ortodox român este pomenit Sfântul Voievod Neagoe Basarab. În ședința de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, întrunit la Reședința patriarhală din București, în zilele de 8-9 iulie 2008, s-a hotărât canonizarea Sfântului Ierarh Iachint de Vicina, primul mitropolit al Țării Românești, a Sfântului Cuvios Dionisie Exiguul, părintele erei creștine, și a Sfântului Voievod Neagoe Basarab, domnitorul Țării Românești, om de cultură isihastă și prinț al păcii. Proclamarea locală a canonizării Sfântului Voievod Neagoe Basarab s-a facut la Curtea de Argeș.
Neagoe Basarab a fost Domnitor al Țării Românești între 1512 și 1521. Soția sa a fost Doamna Despina, din familia sârbă Brancovici.
După unii, Neagoe Basarab era fiul marelui vornic, boierul Pârvu Craiovescu, și al soției acestuia, Neaga, după alții, al lui Basarab al IV-lea cel Tânăr. A crescut în casa lui Pârvu Craiovescu, unde a primit, după moda vremii, inițierea în cele șapte arte liberale. Cunoștea limbile latină, greacă și slavonă.
A călătorit prin câteva țări din Europa centrală și prin Imperiul Otoman. La încheierea acestor călătorii, preia diverse funcții în structurile statale ale Tării Românești. Este numit succesiv în funcțiile de postelnic la 28 ianuarie 1501, mare postelnic (decembrie 1501 - 19 iunie 1509) și mare comis (24 aprilie 1510 - 28 noiembrie 1511).
După ce a urcat pe tronul Țării Românești (23 ianuarie 1512), Neagoe Basarab a încurajat dezvoltarea comerțului și meșteșugurilor, iar pe plan diplomatic a încercat să mențină relații de prietenie cu Ungaria.
A încercat să stabilească relații diplomatice cu Veneția și Roma, și chiar să medieze conflictul dintre creștinii ortodocși și catolici. Continuă viziunea și obiectivele politice inițiate de Ștefan cel Mare și încearcă să realizeze o coaliție a statelor răsăritene împotriva expansiunii turcești. În anul 1519 Neagoie Basarab împreună cu Ștefan al IV-lea trimit un singur ambasador la Vatican prin intermediul căruia "Basarab și aleșii săi fii Theodosie și Petru și urmașii săi și Ștefan și fiii săi" promiteau că vor participa alături de ceilalți principi creștini și de papă la "sfânta expediție împotriva lui Selim, tiranul turcilor".[4] Țara rămâne pe perioada domniei lui vasală Imperiului Otoman.
Neagoe Basarab a făcut donații generoase mănăstirilor ortodoxe (în Țara Românească și în toate țările din Balcani).



În timpul domniei sale a fost construită Mănăstirea Curtea de Argeș, în jurul căreia s-a născut legenda Meșterului Manole.
Este ctitorul complexului monahal și al bisericii monument din Curtea de Argeș (1517). Pe lângă multe alte ctitorii a reedificat biserica de la Argeș care era căzută în ruină "ca sa nu fie spre batjocură limbilor străine".Reprezentările de pe fațade exterioară a bisericii prevestesc - înainte de apariția reformei protestante - pictura exterioară moldovenească și inaugurează după cum afirmă Sorin Ulea și Paul Chihaia o viziune militantă unitară a românilor ortodocși în lupta împotriva turcilor.
Neagoe Basarab este autorul uneia dintre cele mai vechi capodopere ale literaturii vechi, Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul sau Teodosie, scrisă în slavonă, dar tradusă de cineva în română (există o copie atestată în limba română din 1654).
Prin condeiul său, Neagoe Basarab, în „învățăturile” sale către fiul său Teodosie, așternuse pe hârtie nu numai principii de guvernare politică a statului, principii morale de educare a tineretului, ci și principii de guvernare a sufletului, care oferă celor ce le vor urma moștenirea adevăratelor valori, cele spirituale. Aceasta monumentală lucrare a fost creată între anii 1513-1521.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.09.2013, 18:29:42
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Icoana lui Hristos și Domnul Neagoe

(Povestirea despre minunata icoană a Mântuitorului Hristos cea înjunghiată de un ovrei, icoană care împodobește acum biserica domnească de la Curtea de Argeș)



Pe cât îmi amintesc, era în Postul Mare al anului 1515 sau 1516. Măria sa, după obicei, nu lipsea niciodată de la Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, căci socotea Liturghia nu ca o datorie pe care se cădea s-o împlinească, ci ca pe dăruirea întregii sale vieți lui Dumnezeu. Uneori îmi deslușea și mie înțelesurile care i se luminau în minte:
- în Sfânta Liturghie, Domnul se deșartă pe Sine și ia chipul celui ce slujește, iar noi socot că suntem chemați să ne golim de noi înșine ca să luăm chipul lui Hristos. Și care este chipul lui Hristos? Smerenia, blândețea, pacea, jertfirea de sine. Așa, viața noastră toată va fi o Liturghie…
Patimile Mântuitorului stăteau pururea înaintea ochilor domnului Neagoe, îndemnându-l la nevoință și înfrânare. Se îngrijea, ca și mai înainte, de toate treburile domniei, dar mintea îi era răpită mai presus de înțelegerea omenească. Fiindcă așa cum cel îndrăgostit, orice ar face și oriunde s-ar afla, are în minte chipul celui iubit de dânsul, la fel cel ce iubește pe Dumnezeu nu poate petrece despărțit de pomenirea Lui. Iar cugetarea la Patimile Mântuitorului îi țintuia sufletul pe crucea iubirii dumnezeiești, care tămăduiește, înviază și umple inima omului cum nici o altă iubire nu o poate face.
în acele sfinte zile, Măria sa a avut o vedenie dumnezeiască.
I S-a arătat Mântuitorul Hristos, vorbindu-i dintr-o icoană ce izvora sânge. Chipul Său era ca soarele, privirea ca lumina fulgerului, iar cuvintele, dulci precum adierea de vânt subțire întru care suflă Duhul Sfânt: „Fiul meu Neagoe, grăbește să Mă iei din cetatea Constantinopolului, căci doresc a petrece în țara ta! Rănile Mele vor spăla rănile voastre și vor tămădui toată durerea de la voi”…
Cu umilință și teamă i-a mărturisit Măria sa Părintelui Macarie minunata arătare, înfățișându-i cu de-amănuntul chipul icoanei ce o văzuse. Iar mitropolitul, rămânând o vreme adâncit în sine, a zis mai pe urmă cu glas schimbat:
- Măria ta, să mulțumim lui Dumnezeu că a căutat spre nevrednicia noastră! Cred că icoana ce s-a arătat Măriei tale nu e alta decât icoana junghiată cu hangerul de un ovrei, care se găsește în biserica Maicii Domnului Pammacaristos a Patriarhiei din Constantinopole. Din câte am știință, și domnul Radu s-a silit a o cumpăra cu mult aur, dar n-a fost voia lui Dumnezeu să vină la noi. Acum, însă, pare că Domnul a blagoslovit…
Și Mitropolitul Macarie, cu glas domol, a început a ne povesti istoria icoanei.
Nimeni nu-și mai amintea anul în care se petrecuseră faptele. Ceea ce se știa cu adeverire era că făptașul fusese un ovrei cu inima întunecată de boala necredinței, care nu putea suferi icoanele Fiului lui Dumnezeu și din multa ură ce avea, le-ar fi străpuns pe toate cu cuie și piroane. Odată, trecând printr-un loc din cetate unde era pusă la închinare o icoană a Mântuitorului Hristos, nefiind nimeni de față, a luat icoana și s-a ascuns într-o pivniță din apropiere, să-și împlinească gândul diavolesc. Deci intrând în pivniță, a junghiat, ticălosul, cu hangerul trupul Domnului Hristos cel zugrăvit pe icoană. însă cum a junghiat icoana – o, îndelungă răbdarea Ta, Hristoase! – din ea a izvorât șuvoi de sânge, încât a stropit și hainele ovreiului. Acesta, văzând minunea, mai mult s-a tulburat și neștiind ce să facă, a luat icoana și a aruncat-o într-un puț din pivniță, acoperind în urmă cu un pod de lemn. Apoi a ieșit afară, ca și cum nimic n-ar fi știut și nu s-ar fi întâmplat. Dar dacă a ieșit afară, l-au înconjurat niște oameni, întrebându-l ce i s-a întâmplat de are atâta sânge pe haine. Căci acele picături din sfântul sânge care-l stropiseră se făcuseră ca niște râuri pe hainele lui. Iar el, privindu-se cu îngrozire, s-a văzut silit să mărturisească minunea. Au alergat deci cu toții la pivnița părăsită. Și dacă au ajuns la puț, au găsit apa roșie toată, iar când au scos icoana, au aflat-o șiroind fără oprire sânge din rana hangerului. Atunci ovreiul s-a străpuns la inimă și a crezut în Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, și s-a botezat împreună cu toată casa lui și cu mulți ovrei din Constantinopole. Iar dumnezeiasca icoană a fost mult cinstită, făcându-se lucrătoare de nenumărate minuni și izvorâtoare a tot darul și mângâierea, iar vestea ei s-a dus pretutindeni. în vremea împăraților creștini ai Bizanțului, ea a stat mereu în biserica Sfântului Nicolae de lângă marea biserică a Sfintei Sofia din Constantinopole, apoi soarta ei a fost legată de cea a Patriarhiei, mutându-se mai întâi în biserica Sfinților Apostoli, iar în anii aceștia mai de pe urmă, la Mănăstirea Pammacaristos, unde se află acum Patriarhia.
De mult cutremur s-a umplut inima domnului Neagoe la auzirea acestei istorisiri. Și aprinzându-se de dragoste, a rânduit îndată dregători de seamă care să meargă la Constantinopole după icoană, dându-le din destul aur, argint și scrisori de solie, precum se cădea. încă i-a învățat cu de-amănuntul cu ce cuvinte să meargă la Patriarh și la chir Manuil, iubitul nostru sfătuitor și la căpeteniile turcești, pentru a primi învoirea lor. Și nu puțină a fost cheltuiala domnului spre a-și împlini dorirea, dar pentru o comoară ca aceea, toate vistieriile lumii nu însemnau nimic.
Iar Dumnezeu a blagoslovit râvna Măriei sale și a rânduit toate fără poticnire.
Și dacă au adus solii dumnezeiasca icoană a Pantocratorului, domnul Neagoe a primit-o cu negrăită bucurie și cu lacrimi de umilință s-a închinat ei. Pe urmă a tocmit meșteri iscusiți care să lucreze o cunună de aur cu mărgăritare din cele mai a- lese și alte feluri de pietre scumpe și a așezat-o cu evlavie deasupra icoanei. Și a rămas icoana la Târgoviște până ce a fost isprăvită ctitoria de la Argeș, în 1517, când s-a mutat cu cinste în biserica de acolo a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Și mare mângâiere a revărsat ea asupra noastră, cât nu pot spune în cuvinte darul ce-1 avea această icoană.
O, chip al Domnului meu Iisus Hristos, întipărește-te în mintea și inima mea, ca nimic să cuget, nimic să doresc, nimic să iubesc afară de Tine! Căci toate cele ale lumii, fie oricât de frumoase și vrednice de cinste, sunt vătămătoare și înșelătoare când înlănțuiesc tainic gândul omului și răpesc inimii dorul după Hristos…



(Din Însemnările Monahiei Platonida, Doamna Despina a Țării Românești - ediție îngrijită de Sfânta Mănăstire Diaconești)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 01.10.2013, 22:28:09
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Sfintii Iosif si Chiriac de la Bisericani - 1 octombrie

"Acesti cuviosi parinti isihasti nemteni se numara printre cei mai mari asceti ai Bisericii Ortodoxe Romane.

Viata Cuviosului Iosif de la Bisericani

Acest cuvios parinte este cel dintai sihastru cunoscut in Muntele Bisericanilor si intemeietorul manastirii cu acelasi nume. S-a nascut intr-un sat din tinutul Neamt si de mic, avand inclinare spre viata calugareasca, a intrat in obstea Manastirii Bistrita. Aici a primit tunderea in monahism si a deprins de la parintii batrani viata duhovniceasca, postul si neincetata rugaciune. Vazand Cuviosul Iosif ca nu are destula liniste in Manastirea Bistrita, a luat binecuvantare de la egumenul manastirii si a plecat sa se inchine la mormantul Domnului din Ierusalim.

S-a retras apoi in pustia de pe Valea Iordanului, unde a ajuns, in cativa ani, sihastru vestit. Aici s-a nevoit intr-o pestera, mai intai singur, apoi cu cativa ucenici, rabdand multe ispite de la diavol. Ducand o viata de o inalta traire duhovniceasca, si-a adunat in preajma lui 17 pustnici, intemeind prima comunitate duhovniceasca romaneasca cunoscuta in Tara Sfanta. Dar navalind arabii asupra Sfintelor Locuri, dupa multa tulburare, Cuviosul Iosif si-a luat ucenicii si a venit in Moldova, la Manastirea Bistrita. Astfel sihastria lui Iosif s-a mutat din Valea Iordanului in Moldova, pe Muntele Bisericanilor.

Dupa ce numarul ucenicilor a crescut, a inaltat o mica biserica, al carei hram era Bunavestire, construind si chilii imprejur. Pentru viata monahala de aici, a statornicit randuiala achimita (neadormita), dupa modelul Manastirii Studitilor din Constantinopol, randuiala care presupunea rugaciune neincetata in biserica si la chilii, post, metanii, cantarea psalmilor, ascultarea si dragostea intre frati si surori. Navalind turcii, care le-au incendiat biserica, s-au hotarat sa plece spre Sfantul Munte Athos.

Pe drum, insa, li s-a aratat intr-un stejar Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu care i-a intrebat: "Unde mergeti?" La aceasta minunata vedere ei au raspuns: "ne ducem la gradina ta!", iar Maica Domnului le-a spus atunci: "intoarceti-va, caci si aici este gradina mea". In amintirea acestei minuni ei au asezat o iconita cu chipul Maicii Domnului.

Mai tarziu Schitul Cuviosului Iosif s-a numit "Schitul Bisericani", adica "al evlaviosilor", pentru ca monahii se rugau aici cu lacrimi si multi se vindecau de boli, cu rugaciunea si binecuvantarea Cuviosului Iosif.

Viata Cuviosului Chiriac de la Bisericani

Cuviosul Chiriac de la Bisericani s-a nevoit la inceputul sec. XVII-lea la Manastirea Bisericani, care numara pe atunci peste 100 de calugari. S-a retras in. pustie, intr-o pestera din muntele lui Simon, unde s-a nevoit singur, in aspra osteneala, timp de 60 de ani. Vara si iama petrecea pe munte cu trupul gol, in rugaciune curata, biruind cu puterea lui Hristos neputintele firii si ispitele diavolului.

Pe acest cuvios l-a cunoscut si Sfantul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei, care, mai tarziu, dupa mutarea cuviosului la Domnul, i-a sarutat si sfintele moaste. Este cunoscut ca unul dintre marii sihastri din Carpati, avand o viata pilduitoare: trairea in desavarsita lepadare de sine, smerenie si in neincetata rugaciune. Si-a dat sufletul sau in bratele lui Hristos, numarandu-se printre sfintii romani, cinstiti de popor.

Moastele lui au fost asezate in pestera in care a trait, pestera ce se poate vedea si astazi si in care s-a amenajat, mai tarziu, un paraclis in cinstea lui. Mai tarziu, din cauza deselor tulburari din tara, sfintele moastele au fost impartite.

Acesti doi cuviosi luminatori ai calugarilor isihasti nemteni, intregesc sirul parintilor din veac ce s-au sfintit prin mari nevointe in Manastirea Bisericani.

Sfintilor Cuviosi Iosif si Chiriac rugati-va lui Dumnezeu pentru noi!"
http://www.crestinortodox.ro/sfinti/...ani-73092.html

Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.10.2013, 20:18:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Sf. Mărturisitori Ardeleni sărbătoriți în Biserica Ortodoxă Română



Sfântul Cuvios Mărturisitor Visarion – S-a născut în anul 1714 în Bosnia, din părinți creștini ortodocși, iubitori de Dumnezeu, pe nume Maxim și Maria. La vârsta de 18 ani, călătorește la Ierusalim pentru a se închina la Sfântul Mormânt, apoi s-a oprit la Mănăstirea „Sfântul Sava” unde s-a și tuns în monahism, primind numele de Visarion.

După un timp, a plecat în Slovenia, la Mănăstirea Pacra unde petrece șapte ani de zile ca ierodiacon, după care este ridicat și în treapta preoției. Trei ani mai târziu pleacă la Ierusalim, iar la întoarcere găsește românii ortodocși din Ardeal în situația în care erau obligați să treacă la uniație.

În ianuarie, 1744 Cuviosul Visarion merge să apere ortodoxia în Ardeal, începând cu Deva, Orăștie, Alba Iulia, Săliște, până aproape de Sibiu. În drumul său, dintre Săliște și Sibiu, Cuviosul Visarion este arestat de către armata austriacă și dus la judecată la Viena. Aici este supus supliciilor,iar după aproape un an de chinuri Sfântul Cuvios Mărturisitor Visarion își dă sufletul în mâinile Mântuitorului Iisus Hristos. Pentru aceasta, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a canonizat în februarie 1950, declarându-l „Sfânt mărturisitor”.

Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofronie – S-a născut la sfârșitul secolului al XVIII-lea în comuna Cioara (azi Săliștea, județul Alba), din părinți binecredincioși pe nume Ioan și Oana. Tatăl său a fost preot în comuna Cioara între anii 1680 și 1720. La rândul său, Sofronie este hirotonit preot de mir, însă în anul 1754 soția sa moare. Rămânând văduv, lasă pe fiul său preot în Parohia Cioara și se duce la Mănăstirea Cozia unde intră în viața monahală. În anul 1756 părăsește Mănăstirea Cozia și se întoarce la Cioara unde zidește un nou schit în codrul din Păișorul Cioarei, pe locul altui schit mai vechi, închinat Mănăstirii Cozia. În luna mai a anului 1757, primarul maghiar însoțit de alți 12 oameni au distrus schitul Cuviosului Sofronie, forțându-l pe acesta să se ascundă o vreme prin diferite sate. În toam¬na anului 1759, în fruntea mișcării antiuniate se găsea Cuviosul Sofronie de la Cioara, care umbla în satele din județul Hunedoara, cerând credincioșilor să alunge preoții uniți și să rămână statornici în credința ortodoxă. Datorită acestei acțiuni, în jurul praznicului Crăciunului din anul 1759, a fost arestat și închis la Bobâlna, lângă Orăștie. Este eliberat de către aproximativ 600 credincioșii conduși de preotul Ioan din Săliște, iar de aici Cuviosul Sofronie se îndreaptă către Munții Apuseni unde continuă apărarea ortodoxiei în fața uniației. Prins din nou, a fost întemnițat la Abrud de unde scapă, din nou, cu ajutorul lui Dumnezeu. Începe o acțiune de organizarea a Bisericii Ortodoxe în Ardeal, ajungând astfel la Alba Iulia unde a convocat „sinodul” de la 14-18 februarie 1761. În astfel de împrejurări, împărăteasa Maria Tereza a recunoscut, în cele din urmă, cererile românilor, iar la 11 iunie 1761, cel dintâi Episcop Ortodox, Dionisie Novacovici ajungea în Biserica din Șcheii Brașovului. Cuviosul Sofronie a rămas în Argeș unde a și trecut la Domnul. În ședința sinodală din 28 februarie 1950 Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofronie a fost trecut în rândul cuvioșilor mărturisitori, canoniza¬rea solemnă având loc la Alba Iulia la 21 octombrie 1955.

Sfântul Mucenic Oprea – S-a născut în localitatea Săliște și mai este cunoscut și cu numele de Oprea Miclăuș. S-a înfățișat de cel puțin trei ori înaintea împărătesei Maria Tereza prezentând protestele românilor din Transilvania și cerând libertate pentru credința strămoșească. Primul drum spre Viena l-a făcut în toamna anului 1748, fiind însoțit de Ioan Oancea din Făgăraș și cereau împărătesei libertate pentru „legea Răsăritului” și anume ca românii ortodocși din Ardeal să fie scutiți de persecuții și să li se îngăduie să păstreze credința lor ortodoxă. Al doilea drum la Viena a avut loc în toamna anului 1750, alături de alți cinci români, cu altă cere prin care anunță că vor pleca din țară dacă nu li se oferă libertate pentru credință. A plecat din Viena însoțit de preotul Moise Măcinic din Sibiel și s-au oprit în Banat și au rămas acolo. Săliștenii au adus lui Oprea o nouă plângere, semnată de mulți credincioși, pentru a o prezenta împărătesei. Îndată ce au prezentat plângerea, Oprea Miclăuș, preotul Moise Măcinic și preotul Ioan din Galeș au fost prinși și condamnați la închisoare pe viață la Kufstein, în Munții Tirolului (Austria). Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a canonizat pe Sfântul Mucenic Oprea pe data de 21 octombrie 1955.

Sfinții Preoți Mărturisitori Ioan din Galeș și Moise Măcinic din Sibiel – Ioan din Galeș a fost hirotonit la București sau la Râmnic, în lipsa unui episcop ortodox în Transilvania. S-a numărat printre cei mai îndrăzneți apărători ai credinței ortodoxe, în fața oricăror încercări ale autorităților habsburgice de a impune unirea transilvănenilor cu Biserica Romei. În anul 1756 a fost arestat și dus în lanțuri la Sibiu. Împărăteasa Maria Terezia a dat ordin să fie dus în închisoarea cetății Deva, urmând să fie reținut acolo până la moarte, însă mai târziu a fost mutat în închisoarea de la Kufstein. Moise Măcinic a fost unul din contestatarii unirii Mitropoliei Bălgradului (Albei Iulia) cu Biserica Romei, fiind, de aceea, socotit de Biserica Ortodoxă Română ca unul din apărătorii Ortodoxiei în Transilvania. Câteva știri despre viața sa pot fi desprinse dintr-o declarație pe care a dat-o el însuși în fața unei comisii de anchetă la Viena, în zilele de 14 și 15 aprilie 1752. Între altele, el declara că toți credincioșii din Sibiel l-au rugat, în urmă cu vreo 6 ani, să plece la București spre a fi hirotonit preot, ceea ce s-a și făcut, prin intermediul Mitropolitului Ungrovlahiei, Neofit Cretanul. La scurt timp după hirotonie, episcopul rutean greco-catolic Manuil Olszavski din Muncaci, trimis de autorități să cerceteze starea de spirit a credincioșilor ortodocși din Transilvania, constata că printre cei care se împotriveau unirii cu Biserica Romei se număra și „popa Măcinic din Sibiel”. Preotul Mărturisitor Ioan din Galeș și-a sfârșit zilele, ca și preotul Moise Măcinic în fioroasa temniță de la Kufstein, ambii jertfindu-și viața pentru credința ortodoxă, și câștigând pentru aceasta cununile muceniciei. La data de 20-21 iunie 1992, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât canonizarea acestor sfinți.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.10.2013, 18:12:28
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

SFÂNTUL MARE MUCENIC DIMITRIE, IZVORÂTORUL DE MIR



S-a născut în cetatea Solunului, sau Tesalonic, din Grecia. Tatăl său a fost voievodul, comandantul cetății Tesalonic; și era creștin, dar ținea în taină dreapta credință, pentru marea prigoană care era atunci asupra credincioșilor creștini. El avea pe acest copil Dimitrie, pe care l-a crescut în dreapta credință cea a lui Iisus Hristos.
Și avea în palatul său tatăl lui Dimitrie două icoane preafrumoase, ferecate în aur: icoana Domnului Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și cea a Prea Sfintei și Prea Curatei Maici, la care se duceau în taină și se închinau, el și soția lui. Și îl ducea și pe copilul Dimitrie, din pruncie, să se închine Mântuitorului și Maicii Domnului, în fața acestor sfinte icoane, învățându-l pe dânsul taina adevăratei credințe în Hristos încă de la cea mai fragedă vârstă.
Dar când era sfântul Dimitrie în jurul vârstei de 20 de ani, a murit tatăl său, binecredinciosul voievod al Tesalonicului. Și auzind împăratul Maximilian că a murit și că alt voievod așa de vrednic ca dânsul nu se găsește în părțile răsăritului, a trimis oamenii săi de încredere, ca pe fiul voievodului Tesalonicului, pe Dimitrie, să-l cheme la dânsul. Și văzându-i împăratul înțelepciunea și auzind despre vitejia lui în războaie, l-a făcut voievod în Solun, în locul tatălui său. Apoi Sfântul Dimitrie a mers îndată în patria sa, unde, în loc să prigonească și să ucidă pe creștini – așa cum îi poruncise Maximilain –, a început înaintea tuturor a mărturisi și a învăța dreapta credință, slăvind numele Mântuitorului Hristos. Astfel, el s-a făcut solunenilor ca un alt Pavel, pe mulți aducându-i la cunoștința adevărului și dezrădăcinând închinarea de idoli.
Deci, auzind împăratul mărturisirea așa de luminată a lui Dimitrie, nemaiputând de furie, a trimis ostașii săi, care l-au luat și l-au băgat în temniță, să-l ție acolo spre judecată și spre moarte, până va avea vremea să-l judece.
În acest timp, Sfântul Dimitrie, fiind păzit în temniță din ordinul împăratului, un oarecare tânăr creștin, cu numele Nestor, s-a aprins de râvna lui Dumnezeu Atotțiitorul și, nemaiputând să rabde spurcăciunile și distracțiile blestemate ale acestui crud împărat, s-a dus la marele mucenic Dimitrie în temniță și i-a spus: „Robule al lui Dumnezeu, te rog, roagă-te pentru mine, că vreau să mă lupt cu Lie, că nu mai pot răbda să văd atâta sânge creștinesc care se varsă acum”. Iară dumnezeiescul mucenic Dimitrie, fiind în lanțuri, a binecuvântat pe Nestor și, însemnându-l cu pecetea Prea Sfintei și de viață făcătoarei Cruci, i-a zis: „Du-te, frate, că și pe Lie vei birui, și pentru Hristos vei mărturisi!”. Tânărul Nestor, înarmat fiind cu rugăciunea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie și cu semnul Prea Sfintei și de viață făcătoarei Cruci, s-a dus la petrecerea aceea și înaintea împăratului, a generalilor săi și a toată lumea care era de față, a strigat: „Vreau să mă lupt cu Lie!”. Împăratul, văzându-l pe Nestor că este copil frumos și înțelept, a început să-l momească: „Copile, nu te juca cu viața ta, că Lie acesta a dărâmat mii și mii până acum, iar tu ești un copil; fie-ți milă de frumusețea și de tinerețele tale!”. Iar el, neascultând nimic din momelile împăratului, și-a făcut semnul Sfintei Cruci și s-a repezit la goliatul Lie, l-a încleștat și a început a se învârti întâi la dreapta și apoi, cu rugăciunile Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, l-a azvârlit în mijlocul sulițelor, și acolo a pierit blestematul acela, ucigașul de oameni.
Dar împăratul a auzit pe Nestor, când se urca pe pod să lupte cu Lie, zicând așa: „Dumnezeul lui Dimitrie, ajută-mi!”. Și înțelegând din aceste cuvinte că Sfântul Dimitrie l-a pus la cale pe tânărul Nestor și l-a înarmat asupra lui Lie, a hotărât uciderea acestui viteaz tânăr creștin, care a fost scos în afara cetății, unde i s-a tăiat capul.
Apoi, mâhnindu-se pentru moartea lui Lie mai mult decât dacă ar fi pierdut împărăția, s-a hotărât să-l omoare pe Sfântul Dimitrie, voievodul Tesalonicului, care acum era la temniță grea, în lanțuri, păzit de ostași. Și a trimis ostași păgâni, cu sulițe ascuțite foarte, zicându-le: „Duceți-vă în temnița unde este Dimitrie legat, băgați sulițele în el și-l străpungeți; nu mai trebuie să trăiască, fiindcă nu numai că nu se ferește a mărturisi pe Hristos, dar și pe ceilalți îi îndeamnă a crede în Hristos!”. Și au venit ostașii în temniță, cu sentința împăratului în mână, și le-au spus celor ce îl păzeau: „Dați-vă la o parte, că avem poruncă să-l omorâm!”. Și auzind aceasta marele mucenic Dimitrie și văzând că moartea îi va fi de suliță, de bună voie a ridicat mai întâi mâna dreaptă în sus, să-l străpungă mai întâi în coasta dreaptă și să se asemene prin această rană cu Domnul Dumnezeu și Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Care a fost împuns în coastă cu sulița, pentru noi și pentru a noastră mântuire. Și așa au străpuns ostașii mai întâi coasta dreaptă a Sfântului Dimitrie, iar apoi l-au străpuns peste tot cu sulițele până l-au omorât și sângele lui a udat pământul și a umplut temnița cu șiroaie fierbinți.
Dar, pe când îl străpungeau cu sulițele pe marele mucenic Dimitrie, era acolo de față și un slujitor al Sfântului Dimitrie, anume Lupu, căruia Sfântul Dimitrie îi încredințase mai din vreme testamentul cu toată averea lui – că știa că va muri pentru Hristos – și i-a spus s-o împartă la săraci. Acest Lupu, după ce a văzut că a murit marele mucenic Dimitrie și și-a dat duhul său sfânt în mâinile lui Dumnezeu, fiind de față când îl străpungeau cu sulițele, a luat haina cu care Sfântul Dimitrie era învelit și inelul sfântului, pe care, muindu-le în sângele cel mucenicesc, a început a face cu ele minuni mari în tot Tesalonicul și oriunde ajungea.
Toți care se atingeau de giulgiul acela însângerat al Sfântului Dimitrie, pe care îl purta preafericitul Lupu, se vindecau de patimile și de boalele lor și ieșeau din ei duhurile necurate. Și ajungând toate acestea până la urechile împăratului, a trimis acela ostași la preafericitul Lupu și, ducându-l undeva în afara cetății, i-au tăiat capul. Și așa sluga cea bună după păstorul și stăpânul ei s-a dus.
Trecând o vreme după moartea Sfîntului Mare mucenic Dimitrie, a Sfântului Nestor și a Sfântului Lupu, s-a liniștit prigoana, care ținu până prin anii 304-305, când veni la împărăție marele Constantin, care a dat libertate credinței creștine. În vremea acestuia, acolo unde îngropaseră pe Sfântul Dimitrie niște creștini, care l-au luat din temniță așa, împuns cu sulițele, s-a făcut o bisericuță, mai întâi din lemn – după puterea creștinilor de atunci –, îngropându-se în pământ, într-o ladă de lemn, trupul multpătimitor și preafericit al Sfântului Mare Mucenic Dimitrie. Dar – o, minunile Tale, Hristoase, și ale tale, Sfinte Mare Mucenic Dimitrie! – în bisericuța aceea unde, dedesubt, sub Sfântul Altar, se odihneau moaștele Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, au început a se face minuni preaslăvite și foarte mari. Se tămăduiau toți surzii, toți îndrăciții, toți leproșii, toți slăbănogii și orice fel de boală a celor ce veneau cu credință adevărată și tare în Domnul Dumnezeu și Mântuitorul nostru Iisus Hristos și în sluga Sa, Sfântul Mare Mucenic Dimitrie.



SFÂNTULUI MARE MUCENIC DIMITRIE

Când dor de veșnicie abundă-n tinerețe,
Nimic nu stăvilește a inimii noblețe;
Mărturisirea-nfruntă împărătești dorințe
Și nu primește-n sine păgâne umilințe.

Un tânăr glas răsună: voievodul Dumitru
Nu-și ascunde credința ce-n taină a primit-o:
- Creștin sunt, fără teamă, al Domnului din Ceruri,
Lui Îi slujesc - mi-e mamă Biserica, de-a pururi.

Se mânie-mpăratul, nepricepându-i gestul,
De ce totul să piardă Dimitrie, alesul?
În temniță-l închide, să-i fie de pedeapsă,
Poate spre răzgândire..., de nu, moartea-l așteaptă!

Cine să-și schimbe gândul? Cine să nu mai creadă?
Asprimea închisorii oare-i de-ajuns să poată?
Înaripat de îngeri, cu inima-ntărită,
Dimitrie-l ajută pe Nestor, la ispită.

Și fu străpuns de suliți, ucis, la grea mânie,
Dar sufletu-i la ceruri, credința lui e vie!
Apoi, la ceva vreme, descoperite moaște
Revarsă mir din ele, trecutul să-l demaște,

Vorbind o altă limbă, graiul minunii sfinte,
Creștinilor ce-n suflet au ruga cea fierbinte!
Dimitrie slăvite și Mare Mucenice,
La Domnul mijlocește, tristețea să-mi ridice!

__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mari romani pe care masonii nu doresc sa-i cunoastem UNNOOM Generalitati 80 22.03.2013 02:01:16
Sa ne cunoastem...!!! geo.nektarios Stiri, actualitati, anunturi 112 29.10.2010 00:54:12
Sa ne cunoastem credinta de diacon Gheorghe Babut vidoveczandrei Resurse ortodoxe on-line 5 03.07.2010 17:04:09
De ce Dumnezeu nu ingaduie sa ne cunoastem momentul mortii? RusuDenisaFelicia Intrebari utilizatori 4 15.05.2010 21:56:46
Haideti sa ne cunoastem reciproc. Bine v-am gasit. Remus-Emilian Stiri, actualitati, anunturi 3 19.01.2007 23:22:02