![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mantuieste, Dumnezeule, poporul Tau si binecuvinteaza mostenirea Ta, cerceteaza lumea Ta cu mila si cu indurari, inalta fruntea crestinilor ortodocsi si trimite peste noi milele Tale cele bogate; pentru rugaciunile Preacuratei Stapanei noastre Nascatoarei de Dumnezeu si pururea Fecioarei Maria; cu puterea cinstitei si de viata facatoarei Cruci; cu ocrotirile cinstitelor, cerestilor netrupesti Puteri; pentru rugaciunile cinstitului, maritului Prooroc, Inaintemergatorului si Botezatorului Ioan; ale Sfintilor, maritilor si intru tot laudatilor Apostoli; ale tuturor sfintilor sfintitilor ierarhi; ale sfintilor, maritilor si bunilor biruitori mucenici; ale preacuviosilor si de Dumnezeu purtatorilor Parintilor nostri, ale Sfintilor (N), a caror pomenire o savarsim, ale Sfinților Ciprian și Iustina , ale sfintilor si dreptilor dumnezeiesti Parinti Ioachim si Ana si pentru ale tuturor sfintilor; rugamu-ne, Mult-milostive Doamne, auzi-ne pe noi pacatosii, care ne rugam Tie, si ne miluieste pe noi.
Doamne, miluieste (de 12 ori). Cântarea a VII-a Chipului celui de aur neînchinându-se tinerii lui Avraam, s-au lămurit ca aurul în topitoare; că, în cuptorul cel de foc, ca într-o cămară luminată, dănțuiau, cântând: Binecuvântat ești, Dumnezeul părinților noștri ! ”. Stih: Sfinte Sfințite Mucenice Ciprian, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi. Aflând de puterea Crucii, ai defăimat pe diavolul cel făcător de stricăciune și din înșelăciunea acestuia izbăvindu-te, cu râvnă ai slujit tainelor Duhului. Stih: Sfinte Sfințite Mucenice Ciprian, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi. Voit-a cel viclean să te ucidă pe tine, când ai ocărât răutatea lui, dar puterea Crucii te-a păzit, iar noi sub acoperământul rugăciunii tale alergăm, izbăvindu-ne de amenințările celui rău. Stih: Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Caută cu milă Sfinte, spre cei tulburați de puterea diavolească și din multele cursele ale vrăjmașului îi izbăvește. Stih: Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Maica Vieții, din izvorul rugăciunii Tale adapă-mă pe mine, cel ce am alunecat în multe păcate, și mă arată moștenitor al vieții celei veșnice. Cântarea a VIII-a ,, Văzându-Te soarele întins pe Cruce, și-a strând razele și tot pământul s-a clătinat cu cutremur, Împărate al tuturor, văzându-Te de voie pătimind, Cel Ce ești din fire nepătimitor. Pentru aceasta, Te rog Hristoase: Tămăduiește ca un doctor patimile sufletului meu !”. Stih: Sfântă Muceniță Iustina, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi. Cu postul și rugăciunea te-ai întrarmat împotriva ispitirilor celui rău și toată cetatea ai izbăvit-o de tulburarea diavolească. Stih: Sfântă Muceniță Iustina, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi. Rușinat a fost vrăjmașul nevăzut, nimic izbutind asupra credinței tale în Mirele Ceresc, pe Care roagă-L să dăruiască și sufletelor noastre haina înțelepciunii. Stih: Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Cu fecioarele cele înțelepte ai intrat în cămara lui Hristos pe ușa muceniciei și acum te rogi neîncetat pentru cei ispitiți de gânduri necurate. Stih: Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Împreună cu ceata Cuvioșilor roagă-Te, Preacurată, ca să ne izbăvim noi din nevoi și să aflăm calea rugăciunii curate. Cântarea a IX-a Eva adică, prin păcatul neascultării, blestem înăuntru a adus, iar Tu Fecioară de Dumnezeu Născătoare, prin odrasla purtării în pântece, lumii binecuvântare ai înflorit; pentru aceasta toți Te slăvim. Stih: Sfinților Ciprian și Iustina, rugați-vă lui Dumnezeu pentru noi. Avându-vă pe voi ca niște stâlpi de foc ai rugăciunii, nu ne temem de uneltirile celui rău. Stih: Sfinților Ciprian și Iustina, rugați-vă lui Dumnezeu pentru noi. Căutați cu milostivire spre sufletele noastre, ca unii ce sunteți pururea rugători pentru neamul omenesc. Stih: Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh. Izbăviți-ne pe noi din cursele diavolești, ca unii ce ați biruit pe urzitorul răutății și turma lui Hristos o ați întărit cu ale voastre mijlociri. Stih: Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin. Toate cetele îngerești pe Tine Te măresc, iar noi cu glasuri smerite Te rugăm să ne izbăvești din cursele multor ispite. Cuvine-se cu adevărat să Te fericim pe Tine, Născătoare de Dumnezeu, Cea pururea fericită și prea nevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea Ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, Care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe Tine, Cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, Te mărim. Bucurați-vă, carte preadorită a tainelor mântuirii, lumina credincioșilor, nădejdea celor asupriți de tulburările diavolești, nu încetați a mijloci pentru cetatea noastră alungarea viforului înșelăciunii . Întăriți Biserica lui Hristos cu rugăciunile voastre, păzindu-o nevătămată de eresurile cele pierzătoare de suflet, prealăudaților mucenici. Chinuri ați suferit cu răbdare pentru dragostea Iubitului Mire și capetele sabiei v-ați plecat pentru Capul Bisericii. Ca niște flori ați răsărit în pământul slujirii idolești și cu miresmele dreptei credințe ați alungat mirosul greu al înșelăciunii din multe suflete. La treapta arhieriei ai fost chemat Sfinte Ciprian, pentru statornicia în bunătate și de cununa muceniciei te-ai învrednicit, rugându-te acum pentru poporul bine credincios. Căutați cu blândețe spre neputințele noastre și din legăturile celui viclean ne sloboziți, iubitorilor de Adevăr. Cetele puterilor netrupești, cu Botezătorul, cu Apostolii lui Hristos și cu Născătoarea de Dumnezeu Maria, faceți rugăciune ca să ne mântuim. Sfinte Dumnezeule...Preasfanta Treime...Tatal nostru... Cu flori de cântări împodobim minunată prăznuirea voastră, deci și voi nu încetați a ne pomeni înaintea Celui Preaînalt. De vătămarea vrăjilor și a altor meșteșugiri diavolești ne izbăviți pe noi, ca unii ce ați luat putere de la Hristos a birui pe cel viclean. Stăpână, primește rugăciunile robilor Tăi și ne izbavește pe noi de toată nevoia și necazul. Toata nădejdea mea spre Tine o pun, Maica lui Dumnezeu, pazeste-mă sub sfânt acoperământul Tău.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Sfîntul Andrei cel Nebun pentru Hristos a fost de neam slav. El a căzut de tînăr rob în război, și a fost cumpărat de către Theognost, un bărbat foarte bogat din Constantinopol, pe vremea împăratului Leon cel înțelept (fiul împăratului Vasile Macedoneanul). Andrei era un tînăr foarte frumos la trup și la suflet. Theognost 1-a îndrăgit mult, și i-a îngăduit să stea la învățătura sfintelor slove. Andrei a iubit mult învățătura cărții, și cu dragoste se ruga lui Dumnezeu, cu dragoste mare mergea și la Sfintele Slujbe ale Bisericii. Supunînduse unei vedenii cerești ce i se arătase în vis, el a luat asupra sa cumplita nevoința a nebuniei pentru Hristos. El s-a dus la fîntîna de unde scotea apă pentru stăpînul lui și cu un cuțit și-a tăiat în fîșii hainele de pe el, prefacîndu-se că este nebun. Stăpînul lui, Theognost s-a umplut de durere, 1-a legat în lanțuri și 1-a dus la Biserica Sfintei Anastasia, Izbăvitoarea de Farmece, ca să se citească rugăciuni pentru robul lui, Andrei. Dar Andrei nu se vindeca deloc, și de aceea stăpînul lui i-a dat drumul, ca unuia ce și-a pierdut mințile. Andrei se prefăcea ziua nebun, iar noaptea întreagă se ruga lui Dumnezeu. El a viețuit pînă la moarte fără să aibă nici un adăpost al lui. El nopțile și le petrecea mergînd pe străzile marii cetăți, aproape gol, și mîncînd pîine numai cînd se îndura cineva de el să i-o dea. El împărțea tot ceea ce primea cu cerșetorii pe care îi și certa cu cuvinte batjocoritoare, astfel încît să nu se vadă prefăcătoria lui, iar răsplată să nu primească, decît numai de la Unul Dumnezeu. De aceea harul Domnului s-a revărsat peste el din belșug, iar Andrei s-a făcut văzător cu duhul în inimile oamenilor, și văzător și al îngerilor și al duhurilor necurate. El a luat putere să alunge duhurile necurate de la oameni și să scoată oamenii din păcatele lor. Sfîntul Andrei fost răpit la cer, unde a văzut în duh frumusețile cerești. El L-a văzut și s-a închinat înaintea Domnului Hristos Care ședea pe Tronul Slavei. Împreună aflîndu-se cu ucenicul lui iubit, Epifanie, el a văzut-o pe Sfînta Născătoare de Dumnezeu în Biserica din Vlaherne cum acoperă poporul cu cinstitul ei Omofor. Această vedenie este de atunci înainte prăznuită de Biserca Ortodoxă de pretutindeni, la fiecare întîi octombrie al anului, sărbătoare care se numește a Sfîntului Acoperămînt al Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.El a auzit cuvinte care la inima omului nu s-au suit și pe care buzelor omenești nu le este îngăduit să le grăiască. După o viață de mucenicie neîncetată, care aproape că nu are egal în istoria Bisericii, Sfîntul Andrei cel Nebun pentru Hristos s-a săvîrșit către Domnul în anul 911 în ziua de 28 mai, în vîrstă fiind de 66 de ani. Cântare de laudă la Sfântul Andrei cel Nebun pentru Hristos ![]() Sfântul Andrei noaptea o trece Sub cerul înstelat, pre Domnul rugând: . „Stăpîne Doamne Sfinte, Treime Sfîntă Mîntuirea și învierea sufletelor noastre care zac în somn! O, Stăpîne Doamne lisuse, Cela Ce mai dulce ești Decît viața, Comoara Bucuriei și Frumusețe eternă, Mă rog Ție, Curățește păstorii, luminează regii, Mîngîie necăjiții și sfințește lumea! Nu mă despărți de ei pe mine, păcătosul, Andrei cel pentru Tine nebun, Nu mă despărți de necăjitul tău popor, Doamne!”. O, Sfinte Părinte Andreie, preplinule de înțelepciune Dumnezeiască, Tu care lumea o ai învățat cu cuvînt părut de nebunie, Tu cu limba lumii lumii ai grăit, Și prin păruta nebunie pre Hristos ai preaslăvit! Oamenii te-au disprețuit pentru păruta-ți nebunie, Iar cîinii te-au lătrat pe drum. Dar tu altar ai fost Domnului din înălțime Altar Domnului întru gunoiul lumii arzînd. Tu lumea ai cădit cu rugăciunile tale De tine, a lumii minune, lumea vrednică nu-i. O, slavă ție, Sfinte Părinte Andreie, Rugămu-te, roagă pre Domnul pentru noi!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Catedrala mitropolitană “Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir” din Craiova a îmbrăcat haine de sărbătoare la acest început de săptămână pentru a-i cinsti așa cum se cuvine pe Sfinții Mucenici Serghie și Vah, ale căror moaște se află în acest sfânt lăcaș. Momentele liturgice dedicate evenimentului duhovnicesc au început din seara zilei de duminică, 6 octombrie, cu slujba Vecerniei unită cu Litia, urmată de o procesiune cu racla în care se află moaștele Sfinților Serghie și Vah, ale Sfintei Mucenițe Tatiana și ale Sfântului Ierarh Nifon.
Luni, 7 octombrie, în ziua praznicului, Sfânta Liturghie a fost săvârșită de către Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, alături de un numeros sobor de preoți și diaconi, după cum ne-a transmis Gheorghe Cioiu La finalul Sfintei Liturghii, IPS Irineu a rostit cuvânt de învățătură despre modelul de viață și credință reprezentat pentru creștinii de peste secole de Sfinții Mucenici Serghie și Vah. “Sfinții Serghie și Vah au propovăduit credința creștin ortodoxă în vremea persecuțiilor, fără a se teme de amenițările persecutorilor și nici chiar de hotărârea nedreaptă a acestora de a li se tăia capetele. Cu nădejdea că trupurile și sufletele lor vor fi preamărite în Împărăția Cerurilor, ei au primit cu bucurie jertfa mucenicească, ajungând nemuritori în Împărăția lui Dumnezeu. Prin cinstirea Sfinților Serghie și Vah noi aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru darurile Sale cele bogate și ne aducem aminte că tot în această zi, de 7 octombrie, în anul 1787, se năștea un alt mare Ocrotitor al plaiurilor oltenești, Sfântul Ierarh Calinic. Cu asemenea părinți, rugători înaintea lui Dumnezeu și sfinți ocrotitori, nu putem decât să nădăjduim că vom ajunge și noi, prin credință și fapta cea bună, la înălțimea iubirii frățești, a iubirii creștine propovăduită nouă de Mântuitorul Iisus Hristos”, a spus IPS Părinte Mitropolit Irineu. Martiri pentru credința creștină în timpul prigoanei lui Maximian Sfintii Mucenici Serghie si Vah au fost ofițeri creștini în armata imperială a lui Maximian Galeriu. Pentru că au refuzat să renunțe la credința creștină, ei au primit jertfa mucenicească în prima jumătate a secolului al IV-lea prin tăierea capului. În colecția martirică “Acta Sanctorum” este consemnat că Serghie era primicer al gărzilor cezarului Maximian al Orientului, iar Vah era secundul său. Apreciat de împărat, Serghie izbutise să promoveze guvernator al provinciei Augusta Eufrat pe un prieten al său, Antioh. Tocmai acest Antioh este cel care condamnă, dupa îndelungi stăruințe și îndemnuri la apostaziere, mai intâi pe Vah și apoi pe binefăcătorul său, Serghie, la moarte mucenicească. Mormintele și moaștele sfinților au devenit loc de pelerinaj încă din perioada primară a creștinismului, numeroase lăcașuri de cult primindu-i drept ocrotitori. Ocrotitorii Catedralei mitropolitane din Craiova Și în Țările Române acești sfinți s-au bucurat de o cinstire deosebită, moaștele lor aflându-se în Muntenia încă din secolul al XVII-lea. Însemnările de călătorie ale diaconului Pavel de Alep, însoțitorul patriarhului Macarie al III-lea Zaim în vizitele sale în Țările Române, confirmă că la jumătatea secolului al XVII-lea, aceste sfinte odoare se aflau depuse spre închinare la Mânăstirea Curtea de Argeș. În anul 1949, la 25 octombrie, prin hotărâre a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, sfintele moaște au fost aduse la Catedrala mitropolitană “Sfântul Mare Mucenic Dumitrie” din Craiova, în timpul păstoririi vrednicului de pomenire mitropolit Firmilian al Olteniei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
Sfântul Apostol Iacov al lui Alfeu a fost unul dintre cei 12 Apostoli chemați de Mântuitorul Iisus Hristos la propovăduirea Evangheliei în toată lumea. Iacov a propovăduit în sudul Palestinei și în Egipt, fiind numit de credincioșii de aici „dumnezeiască sămânță“. Sfântul Apostol Iacob era fiul lui Alfeu și fratele lui Matei, vameșul și evanghelistul.Înconjurând multe țări, a semănat sămânța cea cerească și, adunând spicele mântuirii omenești, a sfârșit alergarea sa pe urma lui Hristos, pentru că s-a făcut următor al patimilor Lui, și fiind pironit pe cruce și-a dat sufletul său lui Dumnezeu. Și această "dumnezeiască sămânța" - adică Sfântul Iacob - a fost adunată cu roduri însutite în cereasca jitniță unde, săturându-se însuși de vederea feței lui Dumnezeu, și nouă ne mijlocește aceeași săturare cu rugăciunile sale. Cântările Ortodoxiei: Sf. Apostol Iacob al lui Alfeu, icoană a raiului Luat-ai apostole putere nebirută asupra demonilor, întru numele lui Hristos și har a goni stăpânirile întunericului. Străbătut-ai pământul, luminând ca un soare și toate laturile învățând mărite ai propovăduit venirea lui Hristos cea mântuitoare. (Minei pe Octombrie, EIBMBOR, București, 2004, p. 118-119) Sfinții Apostoli ai lui Hristos au primit Duhul Sfânt din gura lui Hristos, atunci când El a suflat asupra lor și a zis: „Luați Duh Sfânt“, iar apoi, la Cincizecime, focul cel dumnezeiesc al Duhului i-a ars și i-a transformat în lumini ale Evangheliei lui Dumnezeu. Și harul lucrător în ei curățește lumea de demoni și alungă duhurile răutății și risipește întunericul sufletelor. Sfântul Apostol Iacob al lui Alfeu, devenind icoană a raiului, a trecut peste hotarele materiei, căci luminat de Duhul lui Dumnezeu, străbate pământul și luminează ca un soare toate laturile cele de sub cer prin rugăciune, primind vederea cea plenară a sfinților în care Dumnezeu privește cu iubire neamul omenesc.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
Sfântului Apostol Filip, unul dintre cei 7 diaconi (sec. I), i se spune 'Filip diaconul' pentru a fi deosebit de Sfântul Apostol Filip, unul dintre cei 12 Apostoli. Diaconul Filip este amintit pentru prima dată la Faptele Ap. 7, 2-5. După uciderea cu pietre a Sfântului Ștefan a început persecuția împotriva creștinilor Bisericii din Ierusalim. Toți s-au împrăștiat, în afară de Apostoli. Cei care se împrăștiaseră mergeau din loc în loc și propovăduiau Cuvântul lui Dumnezeu (Faptele Ap. VIII, 4). Diaconul Filip s-a dus în cetatea Sevastiei din Samaria. Sevastia era vechea Samarie, capitala provinciei cu același nume. Tot poporul, cu un suflet, lua aminte la cuvintele lui pentru că întărea propovăduirea lui cu multe minuni, tămăduind toate bolile și izgonind duhurile cele rele care, strigând cu glas mare, ieșeau din oameni. Și era bucurie mare în acea cetate pentru Filip, căci prin a lui venire se tămăduiau nu numai de suferințele trupești, ci și de cele sufletești toți cei ce primeau propovăduirea lui și credeau în adevăratul Mesia. Și era acolo Simon, un vrăjitor însemnat și vestit, de care se mira toată Samaria, pentru lucrurile sale vrăjitorești, și toți îl cinsteau pe el ca pe un mare om. Acesta, văzând minunile cele mari care se făceau acolo, minuni ale lui Dumnezeu, care se săvârșeau prin rugăciunile lui Filip, și auzind bună lui vestire pentru împărăția lui Dumnezeu și pentru numele lui Iisus Hristos, a crezut și s-a botezat împreună cu ceilalți. Cum samarinenii nu se supuneau celor din Ierusalim, Filip considera că aici va scăpa de urmărirea preoților iudei (Faptele Ap. 8, 6-8). Filip boteza mulțimile în numele lui Hristos și chiar Simon Magul, după ce a fost botezat, nu s-a mai depărtat de Filip. Tot diaconul Filip îl botează și pe 'demnitarul etiopian' al reginei Candace a Etiopiei. Odată, i s-a arătat lui Filip îngerul Domnului care i-a poruncit ca să meargă spre miazăzi pe calea ce se coboară din Ierusalim la Gaza. Și mergând Filip acolo, a aflat pe un bărbat arap, famenul Candachiei, împărăteasa arapilor, care, venind pentru închinăciune la Ierusalim, se întorcea la Gaza pe care o stăpânea. Și șezând în căruță, citea cărțile proorocești. Pe acest famen l-a învățat apostolul Filip credința în Domnul nostru Iisus Hristos și l-a botezat. Iar după Sfântul Botez a fost răpit de înger și dus la Azot și acolo, umblând prin cetăți, propovăduia cuvântul lui Dumnezeu. După aceea Filip a venit iarăși în Cezareea, unde își avea casa, și a viețuit într-însa împreună cu cele patru fiice ale sale, care erau fecioare și proorocițe. După ce s-a întors în Ierusalim, Sfinții Apostoli l-au hirotonit episcop și l-au trimis în Tralia Asiei. Diaconul Filip a murit în pace și a fost înmormântat în Cezareea Palestinei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
Biserica Ortodoxă îi sărbătorește astăzi pe Sfântul Mucenic Longhin Sutașul și pe Sfântul Mucenic Domnin Sfântul Mucenic Longhin a fost un centurion din armata romană, căruia Pilat din Pont, procuratorul Palestinei, i-a încredințat comanda convoiului, păstrarea ordinii și împlinirea pedepsei Răstignirii Mântuitorului Iisus Hritos. Tot lui i s-a poruncit să păzească Mormântul Domnului cu soldații din garnizoana sa. Longhin era un om cinstit, cu suflet bun și milos. Când Mântuitorul Iisus Hristos nu a mai putut susține greutatea crucii, el a fost cel care i-a zis lui Simon din Cirene: 'să-I ducă crucea' (Matei 27, 32). El a fost de față când 'îngerul Domnului, coborând din cer și venind, a prăvălit piatra și ședea deasupra ei' (Matei 28, 2-4), iar după Înviere, el a fost cel care a spus lui Pilat minunea ce a avut loc. Longhin Sutașul nu a vrut să primească arginții cărturarilor și arhiereilor pentru ca unii din soldații săi să spună: 'ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam' (Matei 28, 13). El era încredințat de adevărul dumnezeirii și Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Aflând că din această cauză arhiereii și cărturarii vor să îl omoare, și-a lăsat averea și a luat cu el doi soldați care aveau și ei credință în Domnul nostru Iisus Hristos și au primit botezul de la Sfinții Apostoli. Au părăsit, apoi, Ierusalimul și s-au dus în Capadocia, țara de origine a lui Longhin, unde au propovăduit Cuvântul Domnului. Arhiereii l-au îndemnat pe Pilat să spună împăratului Tiberiu (14-37) că Longhin și cei doi prieteni ai săi au părăsit serviciul militar și propovăduiesc alt împărat. Astfel, Longhin și cei doi prieteni ai săi au fost osândiți la moarte, din porunca lui Tiberiu, fără judecată, fiind considerați trădători și dușmani ai Cezarului. Longhin a primit pe soldații trimiși de Pilat în casa sa și le-a mărturisit că el este cel căutat, iar cei doi prieteni ai săi vor ajunge în curând. S-a îmbrăcat în haină albă, după care a arătat soldaților un loc pe un deal din apropiere unde să fie îngropați și-au plecat capul spre tăiere. Soldații au luat cu ei capul lui Longhin pentru a-l arăta la Ierusalim, unde Pilat a poruncit să fie aruncat afară din oraș. Soldații l-au ascuns în locul unde se aruncau gunoaiele. Aflarea capului său s-a făcut prin suferința unei femei oarbe din Capadocia care nu găsise tămăduire la doctorii din Ierusalim, singura ei 'lumină' fiind singurul copil pe care îl avea. Femeia s-a închinat la Sfântul Mormânt, sperând în minunea tămăduirii, însă încercare și mai mare vine asupra ei prin moartea singurului copil. Atunci, Sfântul Longhin i se arată noaptea în somn, îndemnând-o să caute capul lui în mormanul de gunoi. A doua zi, femeia a cerut să fie dusă în locul unde se afla mult gunoi și acolo a găsit capul Sfântului Mucenic Longhin și imediat și-a recăpătat vederea. Noaptea i s-a arătat, din nou, Sfântul Mucenic Longhin împreună cu fiul ei și bucurându-se a pus capul Sfântului și trupul fiului ei într-o raclă și s-a întors în Capadocia unde a zidit o biserică în cinstea Sfântului Mucenic Longhin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
Sfântul Apostol și Evanghelist Luca (sec. I) – Era de originar din Antiohia Siriei, oraș zidit pe la anul 300 î.Hr. de Seleucus Nicator în amintirea tatălui său Antiohus. Sfântul Apostol și Evanghelist Luca s-a născut într-o familie păgână. Numele de Luca este o prescurtare de la Lucanus, Lucianus sau Lucilius. Înainte de a primit sfântul botez a fost prozelit iudeu, lucru care reiese și din mulțimea cunoștințelor sale despre obiceiurile iudaice. Cunoștea limba greacă, ebraică, egipteană și latină; a fost doctor și pictor. Sfântul Apostol Pavel scrie colosenilor: „Vă îmbrățișează Luca, doctorul cel iubit” (Coloseni 4, 14). A făcut parte din cei 70 de apostoli ai Domnului (Luca 10, 1) și în ziua Învierii se afla pe calea spre Emaus împreună cu Cleopa, când Mântuitorul s-a apropiat de ei și le-a zis: „Ce sunt cuvintele pre Iisus Nazarineanul, Care era prooroc puternic în cuvânt și în faptă .. cum L-au osândit la acestea pe care le schimbați unul cu altul în drumul vostru?”, iar ei au răspuns: „Cele desmoarte și L-au răstignit arhiereii și mai-marii noștri”. (Luca 24, 17-20). După răspândirea apostolilor în lume pentru propovăduire, Sfântul Luca se afla în orașul Beoția (Grecia), iar mai târziu îl însoțește pe Sfântul Apostol Pavel în a doua călătorie misionară (49-52) din Troia până în Filipi (Faptele Ap. 16, 11-12), apoi și în a treia călătorie (53-58) din Ahaia în Asia Mică (Faptele Ap. 20, 1-16). Evanghelistul Luca a fost ucenicul cel mai apropiat al Sfântului Apostol Pavel. Chiar în timpul celor doi ani de întemnițare a acestuia în Cezareea Palestinei, Luca era cu el, iar când Pavel a fost trimis la Roma să fie judecat, a călătorit împreună și a rămas cu el. (Faptele Ap. 27, 1-31). Sfântul Evanghelist și Apostol Luca a scris Evanghelia a treia și cartea Faptele Apostolilor. Hotărârea de a scrie Evanghelia se arată în cuvintele: „Deoarece mulți s-au încercat să alcătuiască o istorisire despre faptele deplin adeverite între noi, așa cum ni le-au lăsat cei ce le-au văzut de la început și au fost slujitori ai Cuvântului, am găsit și eu cale, preaputernice Teofile, după ce am urmărit toate cu de-amănuntul de la început, să ți le scriu..” (Luca 1, 1-4). Prietenia strânsă dintre Sfântul Apostol Pavel și ucenicul său Luca, timpul îndelungat cât au stat și au propovăduit împreună, cuvântările și minunile săvârșite de Apostolul Neamurilor, toate acestea l-au ajutat pe Evanghelistul Luca să alcătuiască Evanghelia sa. Istorisirea lui dovedește o cultură literară mult superioară față de aceea a lui Matei și Marcu. Numai el singur a scris despre cuvântul Arhanghelului Gavriil cu privire la nașterea Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-25); numai el a scris despre faptul ca Fecioara Maria a mers la Elisabeta după Buna Vestire (Luca 1, 26-28); despre nașterea Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 57-80); el singur ni-L arată pe Mântuitorul Iisus Hristos la vârsta de 12 ani la templu (Luca 2,42-50). Fără îndoială că toate acestea le-a aflat de la Sfânta Fecioară Maria și totodată dovedesc deosebita prețuire de care s-a bucurat din partea Ei. Sunt taine pe care Sfânta Fecioara Maria le-a păstrat ani de-a rândul, pe care i le-a încredințat spăre bătrânețe ca unui ucenic vrednic de asemenea încredințări. În ceea ce privește sfârșitul Sfântului Apostol și Evanghelist Luca, acesta și-a încununat propovăduirea cu sfârșit mucenicesc, lucru arătat și de martirologiul african din secolul al V-lea unde i se dă numele de mucenic și că aceasta s-a întâmplat în Peloponez. În secolul I, Peloponezul făcea parte din provincia romană Ahaia, care cuprindea aproape întreaga Grecie de azi. În anul 357, Sfântul Artemie Duxul, cel care a fost Legatus Augusti în Egipt, a mutat, din porunca împăratului Constanțiu, moaștele Sfinților Apostoli Luca, Andrei și Timotei din Ahaia, în Biserica Sfinților Apostoli din Constantinopol, unde se află îngropat și împăratul Constantin cel Mare, ctitorul ei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|