![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Exista carti fantastice care su continut clar si declarat crestin, cum ar fi Narnia a lui C.S. Lewis sau Trilogia Perelandra, de acelasi. Dar probabil antiecumenism o sa imi gaseasca vreun citat ca nici alea nu sunt bune (ca nu-s scrise de un ortodox, poate). Nu este - repet - intentia mea sa ma lansez intr-o polemica despre asta aici (ar fi poate interesant dar ne indepartam de la subiect; poate voi reveni cu asta, caci este un subiect care ma pasioneaza). Buun, tipuri (pe romaneste cred ca mai corect ar fi 'chipuri') ale lui Hristos in literatura: Nu le-am inventat eu. Sunt specialisti in literatura care vorbesc de ele (puteti sa cautati si pe internet, in engleza de exemplu 'Christ figure in litterature'). Exista si la Dostoïevski - ca sa citez si un autor ortodox, de ex.printul Miskin. Un tip al lui Hristos in literatura nu este un 'alt' Fiu al lui Dumnezeu, sau cineva care pretinde sa Il inlocuiasca pe Mantuitor, ci este un personaj care are anumite trasaturi hristice si aminteste de Hristos. Autorul a putut face special creindu-l, sau a putut prelua inconstient, din cultura ambianta, aceste trasaturi; sau si una si alta. Este cazul lui Harry Potter (teza). Harry Potter are multe trasaturi hristice - desi bineinteles nu se suprapune cu persoana lui Hristos. Nu sunt eu prima care zice asta, exista deja si carti (chiar de nivel academic) care trateza acest subiect. Fiind vorba de o lucrare foarte populara, bineinteles ca a curs multa cernela pe tema asta. Deci, trasaturile hristice ale lui HP (NB eu nu zic ca este o care crestina, ci ca ea contine SI un mesaj crestin criptat, in fligran, dorit de autore: se vedea primul articol pe care l-am postat) - Harry Potter este cel despre care o profetie zice ca il va nvinge pe cel rau (Voldmort); cel rau a incercat sa il omoare cand era mic. - HP poarta in el insusi o 'particica din sufletul' lui Voldemort, fara ca aceasta sa il afecteze (Voldemort nu il poate poseda, pentru ca puterea dragostei prezent in el este mai puternica); asa cum Hristos 'a purtat ranile noastre' (date de diavol) fara ca El sa fie atins de pacat. - Il invinge pe Voldemort acceptand liber sa moara; insa atunci cand Voldemort incearca sa il omoare, nu reuseste sa omoare decat particica din sufletul lui prezenta in Harry, si isi pierde toate puterile. Intr-un duel final, dupa 'invierea' lui Harry (este un fel de inviere, cei care au citit vor intelege), vraja lui Voldemort se intoarce asupra lui insusi si moare. - Nu numai in ultimul volum apar aceste simboluri hristice, ci si, de ex., in vol 2, unde Harry coboara in incaperile de cele mai de jos ale scolii, ca sa salveze o fetita, si lupta cu un sarpe enorm, care il musca cu coltii lui otravitori; insa nu moare, pentru ca phoenixul profesorului Dumbledore (NB phoenixul este o pasare mitologica folosita si de primii crestini in catacombe ca simbol al lui Hristos, pentru ca reinvie din propria cenusa) il tamaduieste cu propriile lacrimi. Voldemort, pe de alta parte, este un chip al diavolului, pentru ca vrea sa invinga moartea pentru a fi ca un dumnezeu, si a trai vesnic (folosindu-se de crime ca sa isi inchida bucati de suflet in obiecte, amintiti-va ca 'diavol' inseamna 'cel care divizeaza'); el viseaza si la puterea absoluta. Dar adevaratul stapan al mortii este pana la urma Harry, nu pentru ca ar deveni nemuritor pe lumea asta, ci pentru ca invinge moartea (si pe Voldemort, care inseamna in franceza 'zboara (ca sa fuga de) de moarte') prin puterea sacrificiulul de sine si a dragostei. El salveaza ('mantuie') lumea de cel rau, Voldemort, prin aceasta jertfa. Mai sunt multe lucruri de zis dar atat deocamdata. Puteti sa fiti socati daca vreti, eu insa gasesc ca este imbucurator sa gasim acest chip al lui Hristos pana si intr-o carte populara, si inca una care a fost atat de crticata de crestini. Cred ca aceste simboluri lucreaza in sufletul cititoilror chiar cand nu isi dau seama de ele. Si raman la ideea ca este o carte de fictiune si nu este acelasi lucru sa citesti carti de fictiune in care apar vrajitori cu a citi carti de ocultism. Daca ar fi asa, atunci ia sa nu mai citim nici Alba ca zapada sau Craiasa zapezilor. (Stiu ca altii de pe forum au argumentat si pentru asta.. nu am de gand sa ma relansez in aceasta polemica)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
![]() Zic ca voi primi eu "loviturile" forumistilor hardlineri, pentru ca sunt sigur ca ei socotesc ca sunt carti inspirate de Ala. Ce sa-i faci, unii au cultura, imaginatie, simt al umorului si al metaforei, si altii...nu prea. Last edited by Barsaumas; 14.10.2013 at 21:51:50. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Of, of, parca am fi in vremea Inchizitiei sau in cea a cenzurei comuniste si am trece carti la index. Potrivit e ca mai intai sa citim cartea respectiva si apoi sa argumentam de ce nu ni se pare potrivita, nu sa preluam ideile altora. Dar pentru a fi in stare sa argumentam, trebuie sa fi citit anterior multe alte carti, ca sa ne formam un aparat critic. Sa urmam exemplul Sf. Vasile si sa cautam ca albinele mierea peste tot.
Eu nu am citit cartile cu Harry Potter, nu am citit alte carti de autoarea respectiva, doar am vazut cu incantare copilareasca niste filme pe Pro Tv si stiu ca mi-au placut in principal pentru ca Binele invingea Raul si pentru ca vorbea despre valoarea prieteniei si a solidaritatii, atat de rar intalnita, chiar si printre crestinii de azi, despre lupta cea buna, despre curaj, sacrificii si despre libertate. Pentru mine edificatoare in acest sens e o scena in care Harry, cuprins de indoieli si nedandu-si bine seama cine este, de fapt, il intreaba pe Dumbledore daca nu cumva palaria magica a facut o greseala, plasandu-l in tabara cercetasilor si nu a viperinilor. (Pentru cei care nu au vazut filmul, la inceputul anului scolar, toti copiii sunt impartiti in patru tabere, in functie de insusirile fiecaruia, pe care le "citeste" palaria magica. Cand ii vine randul lui Harry, palaria magica nu se poate hotari unde sa il plaseze, dar inclina spre tabara viperinilor, citind in mintea lui dorinta de afirmare, curaj si talent. Cum Harry auzise de la prietenii lui ca din tabara viperinilor au fost vrajitorii redutabili, dar rai si tradatori, ca Voldemort, se roaga de palarie sa nu il aseze acolo. In urma insistentelor sale, palaria il plaseaza in tabara cercetasilor, opusa viperinilor, din care fac parte si prietenii lui, nu inainte de a-i spune ca ar fi avut toate calitatile pentru a deveni un viperin de succes). Atunci parca e momentul in care Dumbledore ii vorbeste despre identitatea lui si cum i s-au transferat o parte din puterile vrajitorului rau, Voldemort, si conchide ca nu insusirile / abilitatile ne fac ceea ce suntem, ci alegerile. Or Harry alesese sa fie de partea Binelui, desi calitatile lui mostenite de la Voldemort ar fi trebuit sa il determine sa fie de partea raului. Dar, fireste, asta e doar viziunea mea si ar fi chiar ingrijorator daca toata lumea ar avea o aceeasi interpretare asupra unei carti, asta e farmecul literaturii...
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Sunt de aceeasi parere cu Lady si Fani. In alta ordine de idei, a citit cineva dintre dvs. "Communion" (a fost si ecranizata, cu ciudatul de Christopher Walken in rolul principal) si /sau "Transformation" de Whitley Strieber? Le gasesc superbe, mai ales a doua.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
-chipul lui Hristos,sfantul duh ,harul il gasim doar in Biblie sau in cartile sfintilor inspirate de Duhul Sfant -Hristos a fost,este si va fi unul si singurul Dumnezeu care a mantuit lumea,in rest orice comparatie de orice fel nu isi are rostul ,indiferent daca ne referim la personaje reale care au trait in diferite religii,sau la personaje fictive din carti -de ce nu accepti ideea ca toate cartile din seria Harry Pottrer sunt pline de elemente magice,oculte chiar daca e sa zicem fictiune ,si noi crestinii suntem impotriva diavolului si a duhurilor cazute din lumea vazduhului,si impotriva oricaror practici magice,oculte,vrajitoresti -magia alba este totuna cu cea neagra,cine le practica intra in contact cu demonii din lumea vazduhului -nu are rost sa interpretam o carte magica,oculta dpdv ortodox -pot exista si profesori sau academicieni care se inseala dpdv ortodox "Se spune ca intelectul e dat omului ca sa cunoasca adevarul. Intelectul e dat omului, dupa parerea mea,nu ca sa cunoasca adevarul, ci sa primeasca adevarul.” (Petre Tutea) Last edited by antiecumenism; 14.10.2013 at 23:44:13. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
(ca raspuns la antiecumenism dar nu l-am citat)
Pot exista si forumisti care se inseala dpdv ortodox, oricat de antiecumenisti ar fi ei ;-) Atat eu, cat si tu ne putem insela. Nu pretind (eu) ca va predic adevarul. Am expus o interpretare posibila a unui roman. Atat. Ba da, exista chipuri hristice si in carti nerevelate. De altfel chipul lui Hristos este in fiecare din noi, pentru ca toti suntem facuti dupa chipul Lui. Si daca El se oglindeste in noi toti, oricat de pacatosi am fi, atunci de ce nu s-ar oglindi dsi in umilele noaster creatii literare, fie ele cat de pline si de idei ne-crestine? Sigur, vrajitoria nu este acceptata de crestinism si nu este placuta de Dumnezeu. Sigur, Harry Potter este si vrajitor. Insa o tin pe a mea, vrajitoria este o matafora literara. Cartile din seria Harry Potter nu indeamna la magie, nu contin o atmosfera oculta, 'ezoterica'. Lumea vrajitorilor o oglindeste pe a noastra, este un mod de a privi lumea noastra in oglinda altor obiceiuri si practici -) un procedeu literar de asemenea raspandit. (A se vedea felul in care se practica o critica socala sau filozofica in literatura prin aparitia 'bunului salbatic', care vedea lumea noastra cu alti ochi; sau a se vedea o carte ca Guliver, unde lumile in care ajunge Guliver oglindesc problemele lumii noastre. Un cititor inteligent stie sa citeasca printre randuri si intelege asta. Da, un copil poate sa nu inteleaga. Dar nu este o carte petru copii ci pt adolescenti si oameni maturi.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
"Bradley Winters (11 ani), si-a cheltuit banii de buzunar exact la miezul noptii de 8 iulie, cumpãrîndu-si “Pocalul de Foc”, de asemenea el si-a creat propriul sãu club numit “Potterienii”, pentru distrugerea lui Iisus (…). Suma de 66,6 dolari(!) e oferitã ca premiu oricãrui membru care acceptã sã blasfemieze numele lui Iisus si sã-si facã semnul fulgerului pe frunte ( adicã: lumina ce lumineazã “strîmb”sinonimã cu influenta sau lãsarea în voia Satanei). El afirmã: “cînd mã voi face mare as vrea sã învãt despre necromantie putînd în acest fel sã invoc “marii”demoni de pe pãmînt.” Redãm în continuare unele comentarii tipice ale copiilor care au citit toatã seria de cãrti dedicatã lui Harry Potter: 1. O fetitã de 12 ani scrie: “Am citit toate cãrtile de 3 ori. Cînd le citesc cãlãtoresc într-o lume magicã. As vrea sã devin si eu vrãjitoare.” 2. Un bãietel de 10 ani afirmã: “E posibil ca în apropierea casei sã existe un oras (…) întreg de vrãjitori. Doamna de peste drum e putin cam ciudatã, poate cã si ea e vrãjitoare” 3. O fetitã de 9 ani zice: “Sunt o cititoare înfocatã a lui Harry Potter si as fi vrut ca în lumea noastrã sã existe magie” Consecintele povestilor lui Harry Potter 1. Familiarizarea tinerilor cititori cu vrãjitoria , ocultismul si demonologia." http://carteromaneasca.wordpress.com...ul-diavolului/ |
|
#9
|
|||
|
|||
|
S-a deschis prima școală adevărată de magie inspirată de Harry Potter
http://www.unica.ro/detalii-articole...ata-35726.html Un american de 69 de ani din California a deschis prima școală oficială de magie și vrăjitorie din lume, inspirată de aventurile seriei Harry Potter. Oberon Zell-Ravenheart, un bărbat de 69 de ani și mare fan al seriei Harry Potter, de J. K. Rowling și-a deschis propria școală de magie și vrăjitorie, după modelul Hogwarts. Academia de magie are sediul în Marin County, California și se numește The Grey School of Wizardry. Oberon Zell Raventhart pretinde că este adevăratul profesor Dumbledore, din îndrăgita serie pentru copii Harry Potter și conduce cu succes "instituția de învățământ". La școala de magie, profesorul și colegii lui predau materii ca Științele Întunecate, Tarot, fizică cuantică, chimie și altele. Școala de magie inspirată de Harry Potter are deja succes, numărul elevilor înscriși depășind 650 de persoane, cu vârste cuprinse între 11 și 75 de ani. Profesorul care se crede directorul Dumbledore are 69 de ani, este practicant de religie păgână și poligam. El iubește atât de mult seria de romane de aventuri Harry Potter, încât a participat la lansarea fiecărui volum îmbrăcat în vrăjitor. Te-ai înscrie la prima școală oficială de magie și vrăjitorie din lume, inspirată de aventurile seriei Harry Potter?" -eu nu pentru ca sunt impotriva vrajitoriei,sunt ortodox si am practicat si eu yoga satanica dar m-am lasat de vreo zece ani. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
http://www.sfaturiortodoxe.ro/harrypotter.htm
"Intreaga serie Harry Potter este plină de aluzii la ocultism. Gravitatea acestui fapt este de obicei banalizată de fanii scriitoarei Rowling. Ei pretind că Rowling creează o lume imaginară", asa cum au creat la rândul lor J.R.R., Tolkein si C.S. Lewis în cărtile lor, si, prin urmare, ei nu văd de ce s-ar face atâta vâlvă si că n-ar trebui dată prea mare importantă prezentei vrăjitoarelor si altele asemănătoare. Din păcate, lumea autoarei este departe de a fi imaginară; ea urmăreste îndeaproape activitatea ocultă contemporană. Toată activitatea vrajitorească a lui Harry din cărtile lui Rowling are un corespondent în viata reală. Să începem prin a ne uita la programul scolii Hogwarts. Este un program de 7 ani care seamănă foarte bine cu învătătura oferită de Ordo Anno Mundi (OAM), o grupare ocultă din Londra care venerează serpii. Ca si scoala Hogwarts, cei de la OAM oferă un program de instruire de 7 ani. Programa de la OAM include si un curs despre "vechile rune". In volumul "Prizonier la Azkaban", H.P. este initiat în "studiul vechilor rune" (Rowling, "Harry Potter, prizonier în Azkaban" - New York: Scholastic, 1999, pg.57). Gruparea OAM are si cursuri despre ghicire, clarviziune si divinatie pentru studentii din primul an. In "Prizonier la Azkaban" lui H.P. i se spune în clasă "vom învăta metodele de bază ale divinatiei anul acesta" (Rowling, "Harry Potter, prizonier în Azkaban" - New York: Scholastic, 1999, pg.103). Cei de la OAM mai au si un curs despre "transformarea în animale si despre vârcolaci". La scoala Hogwarts, lui H.P. i se spune de asemenea "transformarea este una dintre vrăjile cele mai complexe si mai periculoase pe care le veti învăta" (Rowling, "Harry Pottersi Piatra filosofală" - Scholastic, 1997, pg.134). Si am putea continua usor si cu alte asemenea comparatii. Alte activităti oculte mentionate de Rowling sunt: astrologia, vrăjile, necromantia, stiinta plantelor, licori magice, duhuri familiare (spiritism în care sunt invocate rude), talismane, piromantie, numerologie, chiromantie si altele asemenea. Rowling nu creează noi tipuri de vrăjitorie "imaginară", ci ne prezintă practici apărute în vechime si care continuă să fie folosite în ocultismul contemporan. Ea însăsi recunoaste că a cercetat si a studiat practicile oculte ca să-si facă povestea credibilă (Abanes, pg.23, citând-o pe Rowling într-un interviu radio din cadrul emisiunii "The Diane Rheim Show", Wamu, National Public Radio, octombrie 20, 1999. Interviul poate fi găsit la HTTP://www.wamu.org./dr/shows/drarc_...hthl#wednesday). Admiratorii scriitoarei ar putea considera cuvintele magice si fără sens introduse de ea - "Alohohora! Expelliarmus! Rictusempra! Finite Incantatem!" - ca fiind o dovadă de abordare fantezistă si excentrică a vrăjitoriei, însă aceste câteva nostime introduceri în povestea sa sunt doar niste schimbări nesemnificative în vrăjitoria actuală pe care o descrie. In multe alte epistole, ea descrie practicile vrăjitoresti fără să schimbe nimic. Procedează la fel când scrie despre "mâna gloriei" care apare în "camera secretelor': "Ah, mâna gloriei! Pune-i o lumânare si va da lumină doar celui care o poartă! Prietena cea mai bună a hotilor si a borfasilor" (Rowling, "Harry Potter si camera secretelor" - New York: Scholastic, 1999, pg.51). 0 astfel de înfiorătoare "mâna a gloriei" exista cu adevărat în traditia ocultă. E vorba de mâna unui criminal ce fusese spânzurat. Ea fusese tăiată, golită de sânge, pusă la sare si conservată. Lumânări (făcute din grăsimea altui criminal si cu fitil făcut din părul său) erau puse între degete înainte ca un tâlhar să intre în casa victimei. Se spune că mâna aceasta are însusiri magice, de protectie si avertizare pentru hot (Abanes, pg.60-61). Rowling mai descrie si practica ghicirii în globul de cristal cu aceeasi acuratete si foarte putină imaginatie. Profesorul de divinatie de la Hogwarts le spune copiilor: "Ghicitul în globul de cristal este o artă extrem de rafinată. Vom începe cu relaxarea mintii si a ochilor ca să ne limpezim ochiul interior si supraconstiinta" (Rowling, "Harry Potter, prizonier în Azkaban" - pg.297). Aceasta este o descriere exactă a practicii ghicitorilor. Ea este folosită pentru a intra în transă si pentru a lua astfel legătura cu lumea spirituală într-o încercare de aflare a viitorului. Cea mai înfiorătoare practică ocultă descrisă se află în volumul IV, când Harry este răpit printr-o vrajă si dus într-un cimitir unde este descris un ritual satanic în cele mai groaznice amănunte. Cu toate că această descriere nu urmăreste poate cu exactitate ritualurile cunoscute, elementele clasice sunt prezente: sacrificiul uman, automutilarea si alte elemente specifice satanismului, inclusiv un "atomey" (un pumnal ascutit, cu două tăisuri, folosit la sacrificiu). Pagini populate cu vrăjitori De asemenea pot fi întâlnite în cărtile lui Rowling multe personaje binecunoscute în ocultism. De exemplu, Nicholas Flanel si sotia sa Perenelle sunt mentionati. Acestia au fost niste ocultisti care au trăit în secolul XIII. Nicholas Flanel a practicat alchimia si a devenit celebru ca si creator al "pietrei filosofale" (Cartea autoarei J.K. Rowling a avut la început titlul "Harry Potter si piatra filosofală" atunci când a fost publicată în Anglia.Titlul a fost modificat în "Harry Potter si piatra vrăjitorului" de Scholastic Books, Inc., care este editorul american al cărtii). Piatra trebuia să transforme orice substantă în aur si să producă elixirul vietii care făcea pe oricine nemuritor. Rowling e lipsită de imaginatie atunci când introduce personajele Nicholas Flanel si sotia sa în carte împreună cu însăsi "piatra filosofală". In mod identic sunt mentionati Adalbert - un episcop de Canterbury din secolul VIII, condamnat la moarte pentru vrăjitorie (prezentat, fireste, într-o perspectivă pozitivă de către autoare); si Paracelsus, un alchimist elvetian. Un personaj din cărtile doamnei Rowling care ar trebui să dea serios de gândit cititorilor crestini este "Cassandra Vlabatsky". In mod persuasiv, Richard Abanes arată că acest personaj este numit astfel după renumita Helena P. Blavatsky, al cărei nume este rearanjat pentru a masca mentionarea fătisă (Rowling foloseste o anagramă identică atunci când unul din pseudonimele lui Voldemorteste introdus sub forma anagramei "Tom Marvolo Riddle". Acest pseudonim este elucidat atunci când literele sunt rearanjate sub forma "Eu sunt Lord Voldemort"). H.P. Blavatsky a trăit în secolul XIX si este fondatoarea Societătii Teosofice al cărei scop era "să se opună materialismului stiintific si oricărei forme de teologie dogmatică, în special cea crestină pe care conducătorii societătii o privesc ca fiind extrem de periculoasă" (Dintr-o brosură a Societătii Teozofice citată în cartea "The Hidden Dangers of the Rainbow" - "Pericolele ascunse ale curcubeului"- de Constance Cumbey, Shreveport, Lousisiana: Huntington House, 1983, pg. 45). Blavatsky s-a autocaracterizat si a fost descrisă de discipoli si colaboratori ca fiind posedată de către "cineva" (M.K. Neff, "Memoriile personale ale Helenei P. Blavatsky", pg. 244), si mai mult decât atât, a scris în termeni foarte clari că "Satan, sarpele din Geneză, este adevăratul creator si binefăcător, Tatăl lumii spirituale" (Helena P. Blavatsky, "Doctrina secretă - Los Angeles: Compania Teozofică, 1925, vol.3, pg. 386). |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Citatul din Biblie care v-a marcat viata | florina_drossu | Despre Sfanta Scriptura | 51 | 24.04.2014 21:33:38 |
| Amintiri din copilarie. Ce fel de roade ati vazut la alti crestini care v-au placut | spre_rasarit | Generalitati | 12 | 24.09.2011 11:07:25 |
| Documentare care ne-au placut | NeInocentiu | Generalitati | 3 | 10.09.2011 12:01:06 |
| ce nume v-ar fi placut sa aveti? | podolski_2 | Generalitati | 92 | 12.08.2010 23:09:07 |
| Carte | aureliapopescu | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 03.11.2009 11:39:49 |
|
|