![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Din ziua de astăzi începe Triodul. Iată, începe să adie a post! Trebuie să ne pregătim de întâmpinarea lui - și nu doar de întâmpinare, ci mai ales pentru scopul în vederea căruia a fost rânduit Postul: pentru pocăință și îndreptarea vieții celei neîndreptate. Și iată că auziți cântarea umilicioasă: „ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!”
Ușile pocăinței deschide-mi mie! - Dar cine le-a închis? Ele au fost deschise prin cruce: stau și vor sta deschise pentru toți oamenii, atâta vreme cât va dăinui lumea, și pentru fiecare dintre noi, atâta vreme cât mai este suflare de viață în nările noastre. Bun; ușile milostivirii lui Dumnezeu sunt deschise - și cine le-a închis? Să știți că la aceste uși se ajunge prin altele - ușile îndurerării și frângerii inimii. Trebuie să trecem mai întâi prin acestea ca să ajungem la ușile milostivirii. Îndurerează-te și frânge-ți inima, și Domnul te va primi! „Frânge-ti inima”- iar inima nu se frânge: „îndurerează-te”- dar ea nu vrea să se îndurereze. Și iată că omul este zăvorât în sine prin împietrirea inimii - și neavând putere să se biruie pe sine, strigă către Milostivul Dumnezeu: „ușile pocăinței deschide-mi mie, Dătătorule de viață!” Ușa ta este întotdeauna deschisă, Doamne; a mea, însă, este închisă, și nu am pe unde să ies! Deschide-mi mie, prin această frângere, ușa inimii mele împietrite, ca să ies la Tine și să intru prin ușile milostivirii Tale! (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Pregătirea pentru spovedanie și Sfânta Împărtășanie. Predici la Triod, Editura Sophia, 2002, p. 11)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Spovedania este o Sfântă Taină a Bisericii noastre în care cei care se spovedesc, adică cei care-și mărturisesc păcatele, cei care-și recunosc păcatele, cei care-și mărturisesc păcatele ca păcate, primesc iertarea păcatelor pentru dorința lor de a fi iertați și de a avea o viață mai bună, pentru silința lor de a părăsi păcatul, pentru că Sfânta Taină a spovedaniei sau a mărturisirii se mai numește și Sfânta Taină a pocăinței, pocăința fiind părăsirea păcatelor. Vă rog să rețineți. De câte ori auziți de pocăință să vă gândiți că pocăința este părăsirea păcatelor. Cine nu părăsește păcatele, cine vrea să păcătuiască și pe mai departe, acela nu se pocăiește, și cine nu se pocăiește nu poate primi iertarea păcatelor. Pocăința se face cu fața spre viitor nu cu fața spre trecut. Noi nu ne-ntoarcem fața spre trecut când ne pocăim. Dacă pocăința ar fi o întoarcere cu fața spre trecut - și trecutul este irecuperabil, adică noi nu putem schimba trecutul nici în afară de noi nici în noi, numai Dumnezeu mai poate schimba din cele ce le-am făcut noi -, în cazul acesta, dacă pocăința ar fi cu fața spre trecut, ar fi o încremenire cu fața spre trecut și n-ar avea nici un rost. Sunt puțini aceia care se gândesc că pocăința este de fapt o lucrare cu fața spre viitor în înțelesul de a înlătura păcatul din clipa de față înainte, din clipa spovedaniei pe mai departe. Pocăința presupune întotdeauna și hotărârea de a nu mai face păcatele.
*Arhimandrit Teofil Părăian, Prescuri pentru cuminecături, Editura Arhiepiscopiei Timișoarei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Vin la mine la spovedit oameni care se spovedesc din an în an și la toți le spun că nu e destul. Nu e destul să te spovedești odată pe an. Nu știu ce le-aș putea spune acelora care se spovedesc și mai rar decât odată pe an. De obicei când vine cineva la mine, totdeauna îi spun că trebuie să se spovedească cel puțin în toate cele patru Posturi. Se întâmplă însă că vin unii care s-au spovedit anul trecut, de pildă în Postul Paștilor, și zic: când te-ai spovedit ultima dată? - aceasta-i întrebarea generală pe care o pun totdeauna. Și îmi spune: "Anul trecut în Postul Paștilor". Și zic: la cine te-ai spovedit? Zice: "La dumneavoastră". Măi frate, dar nu ți-am spus eu - că eu știu, că le spun la toți - să te spovedești mai des decât odată pe an? "Mi-ați spus părinte, dar acuma ce să fac, a trecut anul și nu m-am spovedit". Și la aceștia așa le spun, că dacă tot așa fac și în anul viitor, atunci la mine să nu mai vină, pentru că eu nu sunt dispus să mă ocup de oameni care sunt nepăsători față de lucrurile lui Dumnezeu. De obicei întreb: de ce nu te spovedești? Unii spun că nu au timp, sunt puțini aceia care recunosc că din neglijență. Mai zic: nu te spovedești pentru că nu ai păcate sau nu crezi în eficacitatea spovedaniei? Spun: "Ba da părinte, am păcate". Atunci de ce le tragi un an de zile după tine ca să te spovedești numai în Postul Paștilor? Pe unii îi mai întreb că dacă într-un an nu ar fi Paști și Postul Paștilor, s-ar mai spovedi în anul acela? Bineînțeles că la aceasta oamenii răspund: "Părinte, nu m-am gândit la asta". Și atunci le spun eu că m-am gândit eu pentru ei și că în anul acela nu s-ar spovedi. Dacă se spovedesc numai în Postul Paștilor cum să te spovedești într-un an în care nu e Postul Paștilor?
*Arhimandrit Teofil Părăian, Prescuri pentru cuminecături, Editura Arhiepiscopiei Timișoarei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Pentru cei care au credință, împărtășania este spre iertarea păcatelor, iar pentru cei ce se împărtășesc cu necredință, este spre muncă și pedeapsă.
Pentru cei care cu credință, în chip vrednic, se împărtășesc, împărtășania este spre iertarea păcatelor, spre viața veșnică, spre păzirea sufletului și a trupului; dar pentru cei care se împărtășesc cu necredință în chip nevrednic, este spre muncă și pedeapsă, după cum și moartea Domnului pentru cei care cred a devenit viață și nestricăciune spre desfătarea fericirii veșnice, iar celor necredincioși și ucigătorilor Domnului, muncă și pedeapsă veșnică. (Sf. Ioan Damaschin, Expunerea credinței ortodoxe, Cap. XIII, Despre Sfintele și Prea Curatele Taine ale Domnului, p. 145)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Știm fiecare că ținta vieții creștine este Împărăția Cerurilor, este viața de veci, este desăvârșirea și îndumnezeirea, este preamărirea lui Dumnezeu. Dar că la aceasta nu se poate ajunge decât prin curățirea inimii, care pe de o parte înseamnă limpezirea minții și limpezirea inimii prin strădania de a înlătura gândurile cele rele, de a ocoli pricinile gândurilor celor rele și de a ne întări în gânduri bune, folosindu-ne de tot ceea ce ne-a dat Dumnezeu la îndemână, folosindu-ne de Sfânta Spovedanie, folosindu-ne de Sfânta Împărtășanie ca mijloace de îmbunătățire sufletească.
*Arhimandrit Teofil Părăian, Prescuri pentru cuminecături, Editura Arhiepiscopiei Timișoarei p. 83
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Dacă cineva, fiind nedumerit, ar spune că păcatul celui ce se pocăiește se iartă prin rugăciunea de iertare a duhovnicului - și deci de ce acestuia nu i se îngăduie să se împărtășească cu Sfintele Taine, odată ce a fost iertat și îndreptat? - Acestuia îi răspundem în trei chipuri: 1) adevărat este că se iartă păcătosului păcatul, însa nu de-a dreptul, ci socotind că el va împlini canonul și va sta departe de Sfânta Împărtășanie (fiindcă de aceea duhovnicul, înainte de iertare, îi hotărăște canonul și lipsirea de Sfintele Taine); 2) adevărat este că se iartă păcătosului păcatul, nu însă și pedeapsă și certarea pentru păcat, cu alte cuvinte canonul, în care se cuprinde și îndepărtarea de la Sfânta Împărtășanie. Fiindcă și păcatul lui David s-a iertat cu adevărat de Dumnezeu - când Natan i-a spus:, Domnul a ridicat păcatul tău” - dar nu s-a iertat și pedeapsa pentru păcatul lui, fiindcă, după aceasta iertare, el a fost izgonit din împărăția sa de către fiul său, Abesalom, și sabia nu s-a îndepărtat de casa lui și alte nenumărate răutăți a pătimit, după cum însuși Natan i le proorocise; 3) adevărat este că se iartă păcătosului păcatul, dar este nevoie ca păcătosul să fie pus la încercare și, cu timpul, să fie întărit în harul lui Dumnezeu.
În sfârșit, îți spunem, frate, ca acel canon pe care ți-l va da duhovnicul (după Canoanele Sfinților Părinți n. n.), trebuie să-l împlinești cât mai repede cu putință, adică câtă vreme te afli în harul lui Dumnezeu, și să nu amâni, fiindcă nu știi ce ți se va întâmpla mâine; „că nu știi la ce poate da naștere ziua de mâine” (Pildele lui Solomon 27:1). [...] (Sfântul Nicodim Aghioritul, Dulce sfătuire, Editura Credința Strămoșească, 2000)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Noi credem în sfinți și pentru faptul că, prin viața lor, au devenit exemple pentru viața noastră, deci ni se constituie ca modele, dar și pentru faptul că pot să fie mijlocitori între noi și Dumnezeu, nu în sensul în care spun neoprotestanții, că Dumnezeu nu are nevoie de intermediari,ci pentru că Dumnezeu este atotputernic. Știm că Dumnezeu este atotputernic, dar se creează această comuniune, pentru că Biserica lui Dumnezeu este o comuniune. Un teolog occidental spunea că ,, Iisus Hristos nu este întreg fără sfinții lui”. Adică sfinții întregesc, la modul nostru logic de a gândi, așa cum Hristos fără Biserică nu ar fi Hristos întreg. Biserica este trupul lui Hristos, un trup al cărui cap este Iisus Hristos Însuși. Iisus Hristos și Biserica alcătuiesc un întreg. Din Biserică, în etajul superior, fac parte sfinții, așa că nu văd cum ar fi eliminați din comuniune și din această rugăciune. Nu în sensul acela vulgar, că este mijlocitor sau că este omul care îl bate pe Dumnezeu pe umăr și-l face atent la ce spui tu. Nu trebuie să gândim lucrurile la modul vulgar, ci să le gândim în forul lor duhovnicesc, prin prisma comuniunii care se realizează între Dumnezeu și omenire prin Biserica Sa.
(Mitropolitul Bartolomeu Anania, Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieții, Editura Doxologia, Iași 2013, p.46-47)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Optimismul și pesimismul sunt două moduri diferite de a aprecia viața. Conform aprecierii optimiste, viața este un mare dar, în timp ce după gândirea pesimistă, viața este un mare rău. Foarte mulți cred că diferența dintre optimism și pesimism este mică, așa cum este între un om cu ochii albaștri și altul cu ochii negri. Mulți cred că, pur și simplu, un om este optimist, iar altul pesimist. Însă nu este așa. Optimism înseamnă fericire, iar pesimism înseamnă nenorocire. Pentru om, cea mai mare fericire nu este sănătatea, bogăția, prietenii sau slava. Cea mai mare fericire pentru om este să fie optimist. Pe de altă parte, cea mai mare nenorocire pentru om nu este boala, sărăcia, singurătatea, părăsirea, nedreptatea sau oricare altă greutate sau pierdere. Cea mai mare nenorocire pentru om este să fie pesimist. Pentru că, în timp ce optimismul constituie imn de viață, pesimismul constituie imn de moarte. Refrenul primului imn este: „Merită să trăiești!”, în timp ce refrenul celui de-al doilea este: „Nu merită să trăiești!”. A trăi înseamnă să gândești, să simți, să muncești. Optimistul repetă: „Merită să gândești, merită să simți, merită să muncești”.
Cuvântul lui Dumnezeu este optimist. Îmbrățișez acest adevăr. Optimismul constituie aureola învățăturii și a istoriei creștine. Optimist a fost Întemeietorul Creștinismului, Cel mai optimist dintre toți optimiștii lumii. Nu a fost optimist numai în clipele de bucurie ale vieții Sale: precum atunci când a participat la nunta din Cana Galileii, sau când i-au fost aruncate înainte flori la intrarea în Ierusalim, sau când privea în pace câmpul cu crini înfloriți, sau când sub lumina stelelor călătorea cu corabia pe lacul Ghenizaret împreună cu cei care-L adorau. Așadar, a fost optimist nu doar în astfel de momente. A rămas optimist și atunci când a fost părăsit de toți și a căzut la rugăciune către Dumnezeu Tatăl în acea noapte dezolantă de dinaintea Sfintelor Sale Pătimiri. A rămas optimist și atunci când a fost plimbat de la Irod la Pilat, fiind huiduit și batjocorit. Și atunci când I-au rănit cinstitul cap cu coroana de spini și când a părăsit Ierusalimul sub povara crucii. Ierusalimul care s-a despărțit de El cu batjocură, cu blesteme, dar și cu ecoul lacrimilor neputincioase ale femeilor care-L însoțeau. Și, în cele din urmă, când paharul amărăciunii s-a umplut și a intrat în istorie cuvântul Golgota, iarăși a rămas optimist. Optimiști au fost și martirii creștini. Și dacă martirii și marii mucenici au fost optimiști, de ce voi să fiți pesimiști? Au fost optimiști toți cei care s-au luptat cu fiarele în arenele romane pentru a-i da prilej de distracție Cezarului. Optimiști au fost cei care au fost arși cu smoală în piețe spre satisfacția Cezarului și a metreselor lui. Optimiști au fost cei legați pe roată și zdrobiți și cei care au fost îngropați de vii. Optimiști erau cei care au fost nedreptățiți, care n-au cunoscut egalitatea și libertatea publică, nici iubirea de oameni… Noi de ce am fi pesimiști? De ce să devenim pesimiști? (Sfântul Nicolae Velimirovici)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Sfântul Ioan Scărarul despre importanța Tainei Spovedaniei
Dezgolește-ți, dezgolește-ți rana în fața doctorului și nu te rușina. A mea e buba, părinte, a mea e rana. Din nepăsarea mea s-a pricinuit, și nu din a altuia. Nimeni altul nu e pricinuitorul ei: nici om, nici duh, nici trup, nici altceva, ci negrija mea! Mergi la mărturisire și cu purtarea și cu chipul, și cu gândul, ca un osândit, plecându-te spre pământ și dacă se poate udând cu lacrimi picioarele doctorului și judecătorului ca ale lui Hristos. (Sf. Ioan Scărarul, Scara, cuv.4, cap. 56, în Filocalia, vol. IX, p. 110,111)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Postirea este pierzătoarea demonilor. Domnul ne-a spus că prin postire și rugăciune iese tot neamul de demoni. Sfântul Duh nu se sălășluiește în stomacul plin, nu-l umbrește pe acesta. Orice creștin care dorește să viețuiască creștinește, trebuie să pună drept temelie postirea, rugăciunea și trezvia, și atunci ajunge la marea măsură a virtuții.
Boala este o postire fără de voie. Bolnavul își va împlini postirea prin răbdare și mulțumire, căci nu poate în alt fel, din pricina bolii. Când puterea lui Hristos ne umbrește, atunci suntem foarte puternici. Când postirea se însoțește, se întărește, se înconjoară cu celelalte - cu rugăciunea, cu meditația, cu trezvia, cu mersul la biserică, cu mărturisirea, cu Sfânta Împărtășanie, cu faptele bune și cu milostenia - atunci întregește frumusețea pregătirii sufletului. Bolnavul va cunoaște nemărginirea iubirii lui Hristos față de om. Va vedea că Hristos, ca Dumnezeu pe pământ, Și-a petrecut viața în chip martiric, ca să ne ajute pe noi, cei nepăsători, să ne luptăm. Dacă Hristos a suferit, noi, ucenicii Săi, vom alege altă cale? (Avva Efrem Filotheitul, Sfaturi duhovnicești, traducere Părintele Victor Manolache, Editura Egumenița, Alexandria, 2012, pp. 109-110)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|