Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.02.2014, 11:09:44
heaven's Avatar
heaven heaven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.11.2008
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.327
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Tulburarea bipolara nu e un caz atat de grav incat sa-i afecteze discernamantul.
Si cu schizofrenie (nu stiu daca ai vazut vreodata un schizofrenic in perioada de criza) se poate trai normal, chiar avea o familie, etc.
AlinB,scuza-ma,dar pe ce baza spui aceste lucruri?Stii cum se manifesta o persoana in episod maniacal? Sau furorul manical?Ca poate prezenta chiar si halucinatii?Ce discernamant mai are in acele situatii?Faptul ca exista o constiinta de sine care nu este alterata ca in schizofrenie sau alte tulburari psihotice este altceva.Insa asta nu reprezinta un discernamant,din punctul meu de vedere.Si mai ales ca vorbim de persoane care nu se afla sub monitorizarea nici unui medic,care sunt incurajate sa nu aiba nici un contact cu oamenii de specialitate sau sa urmeze vreun tratament.Si apoi,aici nu vorbim despre tablourile clinice ale unor tulburari psihice,ci despre faptul ca acesti oameni sunt admisi in viata monahala si ignorate niste canoane pe care repet...nu eu le-am inventat,ci reprezinta regulamentul vietuirii monahale.Atunci acest regulament exista de amorul artei sau de fatada?
Monahismul este o cale deloc usoara,cu totii stim asta,chiar dintre oamenii absolut sanatosi fizic si psihic sunt putini care reusesc sa o urmeze,in schimb gasim firesc ca persoane cu tulburari psihice sa poata?
Si ca vorbim despre schizofrenie...depinde de multi factori,de tipul schizofreniei,de etapa de boala in care se regaseste bolnavul,daca urmeaza un tratament.In anumite situatii,da,poate exista o viata aparent de normalitate.Insa schizofrenia netratata poate duce la adevarate drame pentru cel in cauza si pentru cei din jur,chiar nu sunt lucruri cu care sa ne jucam si personal ma indoiesc ca vreun staret/stareta cu capul pe umeri si care este om al Lui Dumnezeu ar primi in monahism o astfel de persoana fie ea aflata intr-o aparenta normalitate sau ba.
Si aici nu vorbesc in sensul ca tulburarea psihica ar trebuie sa reprezinte un stigmat pentru cel in cauza,Doamne pazeste,ci doar ca este inuman si iresponsabil a i se pune pe umeri greutatea unei cai precum monahismul,ci mai curand ar fi firesc sa fie incurajat si ajutat sa traiasca,sa vietuiasca intr-o stare de echilibru, armonie,atat cat este posibil pentru fiecare caz in parte, in legatura sa cu Dumnezeu,familia si societatea.
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share

Last edited by heaven; 20.02.2014 at 11:22:21.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 20.02.2014, 11:15:32
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Așa... Și?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #3  
Vechi 20.02.2014, 13:39:56
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

-si ..sa traiasca psihologia si psihologii,ce atata monahism,ajunge psihologia mai ales combinata ce ceva new age,cu o meditatie cu "lumea ingerilor"...
-vedem paiul din ochiul aproapelui dar nu vedem barna new-age-ista din ochiul nostru
Reply With Quote
  #4  
Vechi 20.02.2014, 14:59:58
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
AlinB,scuza-ma,dar pe ce baza spui aceste lucruri?Stii cum se manifesta o persoana in episod maniacal? Sau furorul manical?Ca poate prezenta chiar si halucinatii?
Pai de asta am mentionat, ca ziceam, poate nu stii. :)

Citat:
Ce discernamant mai are in acele situatii?Faptul ca exista o constiinta de sine care nu este alterata ca in schizofrenie sau alte tulburari psihotice este altceva.Insa asta nu reprezinta un discernamant,din punctul meu de vedere.
Punctul tau de vedere este irelevant.

Faptul ca poate lucra, are drept de semnatura, cont in banca, o familie, copii, in unele cazuri chiar permis de conducere iar justitia il considera responsabil pentru faptele sale, cred ca spune destul despre discernamantul sau.

Citat:
Si mai ales ca vorbim de persoane care nu se afla sub monitorizarea nici unui medic,care sunt incurajate sa nu aiba nici un contact cu oamenii de specialitate sau sa urmeze vreun tratament.
Ce inseamna "monitorizarea unui medic"? Crezi ca este vreun doctor care sa stea 24/24 dupa el?
Daca are o problema, se duce la doctor.
Si calugarii merg la doctor, daca nu stiai.

Despre ce crezi tu ca este "incurajat" vizavi de starea sa medicala, iarasi este irelevant, conteaza ce se intampla nu ce banuiesti tu.

Citat:
Si apoi,aici nu vorbim despre tablourile clinice ale unor tulburari psihice,ci despre faptul ca acesti oameni sunt admisi in viata monahala si ignorate niste canoane pe care repet...nu eu le-am inventat,ci reprezinta regulamentul vietuirii monahale.Atunci acest regulament exista de amorul artei sau de fatada?
Care canoane mai exact?
Din ce ai postat, li se cere un certificat medical, nu se spune ca daca ii doare un picior sau au tulburare bipolara nu pot deveni calugari.

Citat:
Monahismul este o cale deloc usoara,cu totii stim asta,chiar dintre oamenii absolut sanatosi fizic si psihic sunt putini care reusesc sa o urmeze,in schimb gasim firesc ca persoane cu tulburari psihice sa poata?
Nu reusesc? Dar de ce nu reusesc? Trebuie cumva abilitati de fachir?
Ia intreaba-te de ce nu reusec.

Citat:
Si ca vorbim despre schizofrenie...depinde de multi factori,de tipul schizofreniei,de etapa de boala in care se regaseste bolnavul,daca urmeaza un tratament.In anumite situatii,da,poate exista o viata aparent de normalitate.
Exact! Depinde.....

Citat:
Insa schizofrenia netratata poate duce la adevarate drame pentru cel in cauza si pentru cei din jur,chiar nu sunt lucruri cu care sa ne jucam
Ca si mai sus...DEPINDE!

Depinde de forma si de ce intelegi tu prin trartament.

A se vedea si perspectiva ortodoxa asupra bolilor psihice.
Cred ca multe din ele pot fi ameliorate substantial daca omului i se ofera atentie, afectiune si este ajutat in lupta cu patimile sale.

Si desigur, inca o data, nu inseamna ca daca e calugar i se refuza accesul la medicamente daca ii sunt necesare, pentru sanatatea fizica sau psihica.

Citat:
si personal ma indoiesc ca vreun staret/stareta cu capul pe umeri si care este om al Lui Dumnezeu ar primi in monahism o astfel de persoana fie ea aflata intr-o aparenta normalitate sau ba.
De altfel, regretabil, oameni fara dosar la psihiatrie nu de putine ori se comporta ca si cand ar suferi de boli psihice.

In plus, si sanatos fiind, nimeni nu are garantat accesul la haina monahala pana nu trece printr-o perioada de proba.

Citat:
Si aici nu vorbesc in sensul ca tulburarea psihica ar trebuie sa reprezinte un stigmat pentru cel in cauza,Doamne pazeste,ci doar ca este inuman si iresponsabil a i se pune pe umeri greutatea unei cai precum monahismul,ci mai curand ar fi firesc sa fie incurajat si ajutat sa traiasca,sa vietuiasca intr-o stare de echilibru, armonie,atat cat este posibil pentru fiecare caz in parte, in legatura sa cu Dumnezeu,familia si societatea.
Greutate? De unde stii tu ca e asa o mare greutate?
Depinde de firea si vocatia omului.
Poate pentru calugar, o mai mare greutate ar fi o viata in lume, cu familie, etc.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.02.2014, 16:40:27
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Veste, poveste (1). Lăsați copiii să fugă de-acasă!

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/...ref_map=%5B%5D


"O domnișorică de 15 ani a fugit de acasă, din București, și s-a dus tocmai în Bucovina, unde-i duhovnicia mai bună, să se spovedească. Și-a amanetat niște lucrușoare din poșetă, un telefon și nu mai știu ce alte flecuștețe nelipsite de la copiii de astăzi, și dusă a fost.

De aici începe nebunia. Facebookul tresare din milioanele lui de fibre și fotografia fetei, cu o floare albastră în păr, cucerește pagină după pagină. Se dau semnalmente, fel de fel de amănunte intime din viața fetei. Tot ce avea adolescenta de mărturisit în taina patrafirului devine public și oamenii încep să spargă în dinți, ca pe semințe, toate aceste secrete. Și toate ipotezele. Simțind vântul dinspre Internet, presa titrează: “O țară întreagă se roagă pentru adolescenta dispărută”. Titlurile ard pe primele pagini, emisiunile de știri se deschid zgomotos cu acest subiect. Toată țara freamătă, România e o fașă de pansament udată cu lacrimi, gata de pus pe rănile fetei. Numai să fie găsită! Toată lumea își dă cu părerea. Psihologi, sociologi, preoți, polițiști, profesori vin la televiziuni și comentează evenimentul. Se țes scenarii dintre cele mai sumbre. Mai sunt zeci de copii dispăruți, dar despre ei nu se spune nimic. Numai despre fata asta se vorbește. Șeful Poliției Române ține conferințe de presă. Biserica Ortodoxă Română tresare din moleșeala ei milenară și le dă ordin egumenilor să scotocească prin mănăstiri. Guvernul, nici mai mult, nici mai puțin, organizează o celulă de criză condusă de un viceprim-ministru. Și atât. Mai sus de acest nivel nu s-a trecut: n-am avut o alertă Interpol, NATO nu și-a scos dronele de căutare, ONU s-a abținut să dea o rezoluție. Și cine știe ce se mai întâmpla, poate chiar axa Pământului s-ar fi înclinat, noroc că fata a fi fost găsită într-un tren în timp ce se întorcea frumos acasă, la jucăriile ei.

Să reținem că domnișoara fata nu a fost răpită, nu s-a pierdut, nu era somnambulă. A vrut ea să plece, a premeditat. Și o țară întreagă s-a pus de-a curmezișul în drumul ei. Toți s-au aprins de la Facebook și au sărit ca artificiile în sus, până la guvern, cu mult fum și cu multă gălăgie, uitând de toți ceilalți copii dispăruți și îngrămădindu-se pe urmele unuia singur: a fetei nespovedite, neîmpărtășite. Și totul s-a terminat cu bine. Pentru cine, însă?

Întâmplarea îmi aduce aminte de fuga mea de acasă, ce poveste!, acum mulți ani, în vara când mă pregăteam să intru în clasa întâi. Oare să spun? Mă doare inima, dar spun: acum 40 de ani!
Acasă era bine, nu-mi lipsea nimic, ai mei mă iubeau, n-aveam nicio grijă. Dar sub acea îndestulare călduță clocotea o neliniște răvășitoare: voiam să văd trenul!
Auzisem de tren, de la frații mai mari, mi-l arătaseră în cărțile lor de școală, seara, la lumina lămpii cu gaz, dar nu-l văzusem aievea niciodată. La culcare, când frunza flăcării tremura pe perete, frații mei îmi spuneau povești înspăimântătoare despre fiara care mânca jar și scotea fum pe nări, trăgând după ea un fel de case pe roți, într-un șir lung, mai lung decât drumul de-acasă până la pădure, cel mai lung drum bătut vreodată de mine. Cică era cu totul și cu totul din fier, nu obosea niciodată, putea să meargă fără oprire prin toată lumea, ajungând chiar până la Iași. Despre Iași știam că e un oraș mare, unde nu există noapte, pentru că se aprinde câte un bec la fiecare casă.

Eram fascinat de poveștile despre tren. Și când frații mei s-au plictisit să mi le tot spună, am început să întreb prin sat: “Ești om mare. Ia spune-mi, te-ai tras cu trenul? Unde ai fost? Cum este?”. Și ei îmi povesteau, fiecare cât știa și cum putea. Uneori, noaptea, dormeam afară, în fân, ca să aud șuieratul cumplit al trenului de Iași, venind de peste dealuri și văi, de cine știe de unde. Și în loc să mă înspăimânt și să fug în casă, îmi plăcea, mă întindeam în pielea goală pe pământ, cu brațele desfăcute, fiindcă îmi spusese un moș că se cutremură pământul când trece trenul, și voiam să simt prin piele, cu tot trupul, tremurul din adâncuri. Visam la depărtări, evadam în lumi neumblate și, în călătoriile mele închipuite, nici măcar nu-mi era dor de casă. Ziua călăream un băț prin ogradă, cu un șirag de tinichele în urma mea, în chip de vagoane, și făceam ca trenul, u-uuu!, iar când bunicul zvârlea chiștocul de Mărășești pe jos eu îl luam pe furiș, haț!, și scoteam si fum pe gură, ca o locomotivă adevărată. Așa am învățat să fumez înainte de a merge la școală, dar îmi iert asta acum, ca nefumător ce am devenit, conștient fiind că uneori pasiunile te pot duce în direcții greșite. Dar ce ne-am face fără pasiuni?

Tata, cu ochi ageri, a văzut unde îmi umblă mintea și mi-a cumpărat un trenuleț din plastic. Praf l-am făcut în câteva zile, atâta l-am frecat prin toate gările construite în ogradă două cărămizi puse în picioare și una în lung, peste ele. Din ce aveam la îndemână: coceni, cutii de conservă, bețe, pietre, cârpe, pământ, am construit orașe, poduri, am ridicat munți și am sfredelit tuneluri, am plantat păduri și le-am umplut cu fiare din glod, acoperite cu lână de la oi.

Totul era frumos câteva zile, apoi nu-mi mai plăcea, voiam mai mult. Și într-o zi am fugit de acasă. Voaim să văd trenul, trenul adevărat.

Am luat-o în direcția de unde mi se părea mie că vin, în liniștea umedă a nopții, strigătele trenului-tren, cel viu și frumos. Aș fi putut să o iau într-o direcție greșită, să ajung cine știe unde, dar parcă m-a chemat ceva în direcția potrivită și am ajuns unde voiam, la halta de pe malul Jijiei.

A fost un drum periculos. Mai mult de 10 kilometri în necunoscut, desculț, având la mine doar o punguță cu mămăligă rece și cu ceapă. De apă nu-mi făceam griji. Pământul deschidea din când în când, prin văile verzi, câte un ochi de apă rece. Dădeai broscuțele cu burta galbenă la o parte și beai, îți trecea setea. În vremea aceea lupii nu erau doar în povești, ci veneau în sat să mănânce oi, am văzut cu ochii mei o haită gonind prin zăpadă, în Hârtop, unde ne dădeam cu sania. Vara, când fugeam de acasă la moș Ion, la stână, el trăgea cu pușca după lupi. Mistreții erau ceva obișnuit, mă salutam cu ei. Dacă nu era o scroafă cu purcei, n-aveai de ce mă teme. Știam că mai sunt, ascunși prin păpușoi, și bandiți, borfași sau oameni nebuni scăpați de la spital, ce ar fi putut să mă omoare, draci prin locuri blestemate, care mi-ar fi luat sufletul, balauri și câte și mai câte grozăvenii din poveștile noastre copilărești, dar am strâns din dinți și am mers tot spre tren, spre tren, spre tren, nu pe drum, ci prin păpușoi și prin văioage, ca să nu mă vadă careva și să mă ducă de urechi acasă.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.02.2014, 16:41:36
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

După-amiază, rupt de oboseală, ars de soare, m-am oprit pe culmea unui deal. Deodată, am auzit țipătul trenului. Am sărit ca ars. În vale, departe, de-a lungul Jijiei, l-am văzut gonind prin luncă. Strălucea cu o bucată de soare scursă pe pământ, o dâră vie. Am luat-o la vale, cât puteam de tare, cu picioarele sângerând prin bulgării uscați. Mai erau vreo trei kilometri până la calea ferată, dar mie mi se părea că voi putea ajunge dintr-o fugă, dintr-o sforțare.

Am alergat, mai mult pe vârfuri, de durere, până la haltă. Trenul nu mai era acolo demult. Știam că se va întoarce seara, apoi din nou pe la 3 dimineața. M-am ascuns sub malul Jijiei și l-am așteptat. Voiam să îl văd de aproape. De asta plecasem de acasă. Mâncare nu mai aveam. Cum crescusem pe coclauri, pe lângă sat, știam să deosebesc buruienile bune de mâncat, scoteam peștele cu mâna din culcușul lui de mâl, scoicile. Atunci, așteptând trenul, am prins pești cu mâna, câțiva cărășei, și i-am mâncat cruzi. Am molfăit frunze de măcriș, cepușoare de pur, cu gust de usturoi, și mi-am potolit foamea.

Trenul! Nu l-am auzit, întâi l-am simțit în tălpi. Pământul înviase și mă gâdila. Am alergat spre stație. Plângeam de bucurie. L-am văzut venind spre mine, mare cât un deal, strălucind ca Făt-Frumos în armură, însângerat de lumina asfințitului. Voiam doar să-l ating, apoi să mă ascund undeva, pe lângă haltă, aproape de oameni, iar dimineață s-o iau înapoi spre casă. Când a oprit, cu un scrâșnet lung de fier pe fier, m-am apropiat încet de el, pe partea opusă haltei, pe unde nu erau oameni, și mi-am lipit obrazul ars de soare, cu bășici cleioase, de platoșa lui de tablă, rece, mirosind a smoală și, nu știu cum, a depărtări. Aș fi vrut să-l pot îmbrățișa, să-l țin lângă mine. Venisem doar să-l văd, dar când am simțit că se smulge încet de pe șine, că nu-l pot ține pe loc, că-l pierd, mi-am făcut vânt și am sărit pe scară. Tremurând, am pășit în tren cu teamă și cu bucurie, ca într-o biserică.

Ca și în povestea fetei dispărute de acasă, pe care a cătutat-o și guvernul, tot un controlor de tren m-a găsit și pe mine. I-am spus, cu inocență, că plecasem de acasă (nu că am fugit, ci că am plecat: cum se pleacă) doar ca să văd trenul, dar că pe urmă mi-a venit să și merg cu el, să ajung până în Iași, orașul unde nu există noapte, cel mai îndepărtat oraș de pe pământ. Nașul m-a dus până la Iași, unde m-a dat pe mâna Miliției. Milițienii mi-au dat mâncare și m-au dus să dorm la camera Mama și copilul. Acolo, o femeie m-a spălat într-o cădiță și mi-a pansat picioarele zdrelite. Am dormit buștean. N-am văzut Iașul, dar măcar am ajuns până acolo. Dimineața, un milițian m-a urcat în trenul de Dorohoi, m-a dat în primire controlorului, iar controlorul m-a pus în brațele altui milițian, care mă aștepta în gara Zlătunoaia. De acolo m-a dus cu o șaretă până peste deal, la ferma unde lucra tata.

Nu mi-a zis nimic tata. Știa de seara că lipseam de acasă, dar nu-și făcuse griji. Pe atunci copiii nu erau ținuți în hamuri. Dormeam uneori pe unde mă apuca noaptea: la stână, la moș Ion, la herghelie, la nănuțul Drăghici, la Baloate, la iaz, în căsuța din salcâmi. Dar niciodată nu fugisem din sat. Milițianul se aștepta să mă ia tata la bătaie, dar el a zis râzând: “Lasă, a fost băietul până la Ieș” ‒ și m-a mângâiat pe cap. Pracă ar fi fost mândru de mine! M-a trimis repede acasă cu un tractor de la el de la fermă, unde era un fel de șef. Am intrat în sat ca un erou. Cine mai văzuse, ca mine, trenul? Cine mia fusese, ca mine, până la Iași? Singur, nu de mânuță. Eram eroul tovarășilor mei de joacă și chiar al meu însumi. Nu și al mamei, care a mai rărit gardul cu o nuia ca să-mi arate cât suferise când n-am ieșit, seara, la numărătoare. Ea dădea cu sete, dar pentru prima oară nici nu simțeam bătaia. I-am zis că și dacă îmi taie picioarele, tot nu-mi pare rău. Prețul era prea mic.

A fost cea mai frumoasă călătorie a vieții mele. Călătoria mea inițiatică, adevărata mea intrare în lume. Cred că mi-a schimbat viața. Am învățat de la vârsta aceea, atât cât puteam eu pricepe, ceva despre pasiune, despre curaj, despre sacrificiu, despre stropul de nebunie care îți colorează viața.

Cine știe, poate că și fata plecată la duhovnic pornise în călătoria sa inițiatică. A fost alegerea ei. Poate destinul ei acolo s-ar fi împlinit, în mănăstire. Dar ne-am opus toți. Copiii de astăzi cresc în incubatoare, să nu-i atingă niciun fir de praf, cu milioane de ochi ațintiți asupra lor. Când pleacă de acasă, îi caută guvernul! Copii de plastic, copii de sticlă, într-un joc plin de precauții, stupide de la un punct încolo, copii care n-au îmbrățișat niciodată un tren."
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.02.2014, 13:09:48
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antiecumenism Vezi mesajul
După-amiază, rupt de oboseală, ars de soare, m-am oprit pe culmea unui deal. Deodată, am auzit țipătul trenului. Am sărit ca ars. În vale, departe, de-a lungul Jijiei, l-am văzut gonind prin luncă. Strălucea cu o bucată de soare scursă pe pământ, o dâră vie. Am luat-o la vale, cât puteam de tare, cu picioarele sângerând prin bulgării uscați. Mai erau vreo trei kilometri până la calea ferată, dar mie mi se părea că voi putea ajunge dintr-o fugă, dintr-o sforțare.

Am alergat, mai mult pe vârfuri, de durere, până la haltă. Trenul nu mai era acolo demult. Știam că se va întoarce seara, apoi din nou pe la 3 dimineața. M-am ascuns sub malul Jijiei și l-am așteptat. Voiam să îl văd de aproape. De asta plecasem de acasă. Mâncare nu mai aveam. Cum crescusem pe coclauri, pe lângă sat, știam să deosebesc buruienile bune de mâncat, scoteam peștele cu mâna din culcușul lui de mâl, scoicile. Atunci, așteptând trenul, am prins pești cu mâna, câțiva cărășei, și i-am mâncat cruzi. Am molfăit frunze de măcriș, cepușoare de pur, cu gust de usturoi, și mi-am potolit foamea.

Trenul! Nu l-am auzit, întâi l-am simțit în tălpi. Pământul înviase și mă gâdila. Am alergat spre stație. Plângeam de bucurie. L-am văzut venind spre mine, mare cât un deal, strălucind ca Făt-Frumos în armură, însângerat de lumina asfințitului. Voiam doar să-l ating, apoi să mă ascund undeva, pe lângă haltă, aproape de oameni, iar dimineață s-o iau înapoi spre casă. Când a oprit, cu un scrâșnet lung de fier pe fier, m-am apropiat încet de el, pe partea opusă haltei, pe unde nu erau oameni, și mi-am lipit obrazul ars de soare, cu bășici cleioase, de platoșa lui de tablă, rece, mirosind a smoală și, nu știu cum, a depărtări. Aș fi vrut să-l pot îmbrățișa, să-l țin lângă mine. Venisem doar să-l văd, dar când am simțit că se smulge încet de pe șine, că nu-l pot ține pe loc, că-l pierd, mi-am făcut vânt și am sărit pe scară. Tremurând, am pășit în tren cu teamă și cu bucurie, ca într-o biserică.

Ca și în povestea fetei dispărute de acasă, pe care a cătutat-o și guvernul, tot un controlor de tren m-a găsit și pe mine. I-am spus, cu inocență, că plecasem de acasă (nu că am fugit, ci că am plecat: cum se pleacă) doar ca să văd trenul, dar că pe urmă mi-a venit să și merg cu el, să ajung până în Iași, orașul unde nu există noapte, cel mai îndepărtat oraș de pe pământ. Nașul m-a dus până la Iași, unde m-a dat pe mâna Miliției. Milițienii mi-au dat mâncare și m-au dus să dorm la camera Mama și copilul. Acolo, o femeie m-a spălat într-o cădiță și mi-a pansat picioarele zdrelite. Am dormit buștean. N-am văzut Iașul, dar măcar am ajuns până acolo. Dimineața, un milițian m-a urcat în trenul de Dorohoi, m-a dat în primire controlorului, iar controlorul m-a pus în brațele altui milițian, care mă aștepta în gara Zlătunoaia. De acolo m-a dus cu o șaretă până peste deal, la ferma unde lucra tata.

Nu mi-a zis nimic tata. Știa de seara că lipseam de acasă, dar nu-și făcuse griji. Pe atunci copiii nu erau ținuți în hamuri. Dormeam uneori pe unde mă apuca noaptea: la stână, la moș Ion, la herghelie, la nănuțul Drăghici, la Baloate, la iaz, în căsuța din salcâmi. Dar niciodată nu fugisem din sat. Milițianul se aștepta să mă ia tata la bătaie, dar el a zis râzând: “Lasă, a fost băietul până la Ieș” ‒ și m-a mângâiat pe cap. Pracă ar fi fost mândru de mine! M-a trimis repede acasă cu un tractor de la el de la fermă, unde era un fel de șef. Am intrat în sat ca un erou. Cine mai văzuse, ca mine, trenul? Cine mia fusese, ca mine, până la Iași? Singur, nu de mânuță. Eram eroul tovarășilor mei de joacă și chiar al meu însumi. Nu și al mamei, care a mai rărit gardul cu o nuia ca să-mi arate cât suferise când n-am ieșit, seara, la numărătoare. Ea dădea cu sete, dar pentru prima oară nici nu simțeam bătaia. I-am zis că și dacă îmi taie picioarele, tot nu-mi pare rău. Prețul era prea mic.

A fost cea mai frumoasă călătorie a vieții mele. Călătoria mea inițiatică, adevărata mea intrare în lume. Cred că mi-a schimbat viața. Am învățat de la vârsta aceea, atât cât puteam eu pricepe, ceva despre pasiune, despre curaj, despre sacrificiu, despre stropul de nebunie care îți colorează viața.

Cine știe, poate că și fata plecată la duhovnic pornise în călătoria sa inițiatică. A fost alegerea ei. Poate destinul ei acolo s-ar fi împlinit, în mănăstire. Dar ne-am opus toți. Copiii de astăzi cresc în incubatoare, să nu-i atingă niciun fir de praf, cu milioane de ochi ațintiți asupra lor. Când pleacă de acasă, îi caută guvernul! Copii de plastic, copii de sticlă, într-un joc plin de precauții, stupide de la un punct încolo, copii care n-au îmbrățișat niciodată un tren."

Articolului din Jurnalul national i se pot gasi multe contrapuncte, cumulate mai ales din cauza faptului ca in ziua de astazi exista multi descreierati liberi prin lume (numai aseara a fost redifuzat pe Pro-tv "rapire la Paris"- un film deosebit de elocvent pt. tineret dar mai ales pt lumea in care acest tineret traieste. Slava lui Dumnezeu ca in Romania inca nu este chiar asa!) si care uneopri fara niciun motiv (nu mai socotim atunci cind isi fabrica unul) declanseaza tragedii.
Dar cu toate greselile care i se pot gasi, inafara de parfumul naratiunii ca atare, a stilului literar, idea este excelenta.
Romania nu mai are asemenea copii, maturi cu adevarat si incercati cu realitatea lumii.
Nu mai exista decit extremele, restul, prea putin !
Ori exista copii speriosi, infricosati de parinti "ca te fura Mirko si te violeaza"(este f. posibil daca mergi pe unde stau mircokii) sau iti ia singele sau iti scoate rinichii, sau te ia tiganii si te face robul lor, sau cine mai stie ce !
Sau exista gangsterii adolescenti, plini de fronda, razvratiti in permanenta si putind de dorinta de a epata: tatuati in fel si chip, cu cercei bagati pe temiri unde, cu limbaj in jargon, cu gestica si grimaserie obscena, prosti la carte si cu cultura generala searbada rau de tot, necunoscatori nici ai limbii materne, "eliberati" de scleroza parintilor si de nesimtirea profesorilor !
Prea putin din ceilalti... prea putini!

De aceea eu apreciez acest articol de ziar desi recunosc cum ca este un pic cam fortat... dar are partea lui buna incontestabil !

Cit priveste subiectul de deschidere a threadulu , modul in care se pune problema, pot spune ca este drama Romaniei : nu am intilnit pina acum nciun parinte (incepind cu fratele meu) care in momentul in care copilul sau licean de anul III sa ii spuna ca voieste sa se calugareassca si el sa fie bucuros .
Toti parintii, dar toti, parca sunt timpiti la unison, raspunzind precum fratele meu: baiiii, sa nu crezi tu ca eu nu inteleg ce este Dumnezeu, dar fi-meu are alte treburi ! Nu este asta de el !
Cu mult mai mult, de departe , parintii sunt mai bucurosi cind copii lor le spun ca vor sa se predea diavolului, atunci si primesc binecuvintarea lor si sunt si ajutati: sa devina smecheri, unsi cu toate alifiile, destepti ca sa nu-i faca nimeni, priceputi la furat orice(adica la afaceri, ca sa reformulez !)niste versati cu femeile ca sa nu poata fi prostiti de orice fufa, sa faca averi si sa colinde lumea peste tot... ca sa nu moara prosti !
Ca om din societatea contemporana daca stai in puipaturi si rinjete cu diavolul esti mult apreciat, dar daca te afiorasesti lui Dumnezeu... deja esti un paria 1
Insasi subiectul cu aceasta liceeana si , la fel, acest, thread , este dovada certa !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul .

Last edited by zaharia_2009; 23.02.2014 at 13:12:53.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare