![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
"Pustnicul Neofit pornește de la taina configurației omului. Ce suflă
Dumnezeu lui Adam (cf. Geneza 2,7)? Îi suflă în primul rând chipul de om; mulți fac tot felul de speculații, dar noi spunem că ceea ce Dumnezeu suflă lui Adam este chipul de om. Și ce înseamnă chipul de om? Este prefigurarea chipului Întrupării lui Hristos. Chipul omului nu este deci chipul propriu al lui (nu este chip în sine, n.m., G.M.), ci este Chipul dăruit de Fiul lui Dumnezeu; iar prin purtarea acestui Chip, și omul capătă acel chip, acea taină divino‐creație. Pornind de la acest fapt, vom spune că ființialitatea noastră are acest iconic, are această sacralitate “în sine”. Și, din punctul de vedere al acestei viziuni mistice a pustnicului Neofit, se pot trasa câteva repere care oricum nu își propun să epuizeze taina omului: dacă Sfinții Părinți spun că omul este dihotomie suflet‐ trup și în suflet are acel adânc al minții (nous) prin care poate accede la divinitate, modalitatea pustnicului Neofit vine cu un fel de lărgire a acestui fapt, considerând că omul este, in primul rând, acea suflare divină care se actualizează la zămislirea fiecărei ființe omenești. Acest chip de om apoi, unindu‐se cu zestrea genetică a părinților, configurează omul ca suflet și trup. Perspectiva carpatina insistă *deci pe acest chip sacru, iconic pe care‐l are omul prin actul creării sale de către Dumnezeu. Încât realitatea aceasta iconică nu este, așa cum am spus [în interviul precedent], doar un produs al unui relațional. Trebuie înțeles că este un fond al însăși ființialității noastre. De aceea se zice că acest iconic este, într‐un anumit sens, similar cu însuși chipul persoanei. Mulți fac diferite evaluări, cum am văzut de pildă la Yannaras și la alți teologi mai noi, spunând că noi nu suntem încă persoane, ci ne formăm persoana care acum este doar în potențialitate… În sfârșit, noi nu vrem să iscăm controverse, ci vrem doar să reliefăm specificul pustnicului Neofit, în care se insistă foarte mult pe o realitate ființială în sine, care apoi înlesnește și evidențiază relaționalul; este o configurație de taină, în care omul e în primul rând chip iconic insuflat de Dumnezeu, este chipul de om, chipul Întrupării hristice, care are pecetea chipului și asemănării cu Dumnezeu – cum spune Scriptura – și acest chip îmbracă partea sufleteasca și trupească. Nu e vorba de o trihotomie, ci de altceva: există această dihotomie suflet‐trup ca realitate a*omului, dar în același timp într‐o unitate, într‐un comun care este tocmai acest iconic și care e o prefigurare a Trupului hristic." Par. Ghelasie de la Frasinei
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 26.03.2014 at 00:51:26. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cu toate ca nu sunt un talent oratoric, nu detin un limbaj elevat teologic incerc totusi sa explic ce intelegem prin duh in ceea ce priveste omul.
Am vazut la Sfintii Parinti cum suntem indemnati sa invatam sa deosebim duhurile iar aceasta priveste chiar si duhul ce il poarta un om. Omul este trup si suflet, este dihotomic insa in masura in care este influentat de rau poate sa poarte duhul celui ce este influentat. Astfel poate sa fie purtat si de duhuri rele intr-o mai mica sau mai mare masura . De aceea ne invata Sfintii sa deslusim duhul omului cu care interactionam. Cu siguranta ca oamenii care fac un oarecare rau semenilor sai, (fie si numai verbal) sunt influentati de un oarecare duh rau. Totodata omul, prin curatire si induhovnicire poate sa dobandeasca Duhul Sfant si sa fie purtat de Duhul Sfant si aici este vorba de ceea ce am citit mai sus "acel adanc al mintii" care accede la divinitate. Deci acest duh nu face parte nici din trup si nici din suflet,. As spune ca de fapt e vorba de diferite stari ale sufletului in care treapta cea mai de jos este cea de moarte sufleteasca, a omului impietrit si cazut in necredinta si treapta cea mai de sus este a indumnezeirii - a omului care a dobandit Duhul Sfant. Iertati exprimarea, subiectul este complex si merita dezbatut de catre teologii de pe forum.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Noi trebuie să fim smeriți și să nu ne arogăm merite pe care nimeni nu ni le-a sugerat măcar. Aceste gânduri de mărire vin de la un duh rău de care trebuie să fugim neîncetat. Amin. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
A fost o vreme cand nu vedeam acestea si credeam ca ma exprim frumos si foarte corect, atunci chiar ma maream crezand acestea, si au fost oameni pe forum care mi-au si spus aceasta. Ei aveau dreptate insa eu nu vedeam bine, insa acum stiu ca oamenii aveau dreptate si le multumesc ca datorita lor am ajuns sa ma cunosc mai bine. Stiu ca trebuie sa fim smeriti, eu recunosc ca nu sunt. Va multumesc ca imi reamintiti aceasta. Doamne ajuta!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Duhul de mărire e foarte perfid. Ia aminte, ai mai căzut o dată! Să nu devină un obicei. Nu-i suficient. Trebuie să te spovedești și să lepezi păcatul mândriei. Este unul din păcatele mari. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pana atunci daca mandria asta a mea va necajeste asa de tare va rog sa ma iertati si sa aveti un pic de ingaduinta si cu mine. De nu, nu-i bai , voi intelege ca asa merit daca ma tot bag in seama pe aici. Tot imi spun ca trebuie sa tac mai mult dar iata ca nu reusesc. Bine imi spunea Parintele sa am grija la vorbirea in desert. Multumesc inca odata de sfat si va asigur ca mandria e cap de lista la spovedanie. Doamne ajuta.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Sa nu exageram ca dam in ipocrizie ... talharul de pe cruce a fost primul om care a intrat in Rai, banuiesc ca este loc pentru toata lumea acolo (orice credinta ar avea). Cred ca ar fi mai interesant sa ne intoarcem la subiectul topicului.
Cei care considera ca stiinta este superioara religiei precum si ca cei credinciosi sunt cam inapoiati, pornesc nu doar de la negarea oricarei idei de Dumnezeu ci si de la negarea oricarei conceptii religioase sau filosofice despre suflet. Noua teorie stiintifica cosmologica, Teoria M, desfiinteaza ideea de Dumnezeu definitiv si introduce multi-versul, un spatiu cu 11 dimensiuni in care ei presupun ca ciocnirea dintre doua uni-versuri (paralele?) ar fi cauza presupusului Big-Bang. Este foarte important de observat faptul ca evolutionistii teisti pentru a-si explica propria credinta au introdus ideea de suflet la animale, in acest fel explicand ei cum omul ca rezultat suprem al evolutiei ar fi fost la origini o simpla maimuta, rezultata in urma unui accident chimic. Last edited by Mandea77; 27.03.2014 at 15:16:17. |
|