Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.07.2014, 23:17:16
Teodosie Teodosie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2012
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 152
Implicit

Sa nu ne complicam , bineinteles ca Dumnezeu e din veac inainte de a exista orice creatie , dar fiindca Maica Domnului a nascut pe Iisus care este Dumnezeu si om intr-o fiinta nedespartita se numeste ca atare Nascatoare de Dumnezeu.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.08.2014, 00:48:57
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Teodosie Vezi mesajul
Sa nu ne complicam , bineinteles ca Dumnezeu e din veac inainte de a exista orice creatie , dar fiindca Maica Domnului a nascut pe Iisus care este Dumnezeu si om intr-o fiinta nedespartita se numeste ca atare Nascatoare de Dumnezeu.
Trebuie să stabilim de la început termenii cu care lucrăm.
Ființa este in mai multe persoane/ipostasuri (utilizatori ai lucrării/energiei firii), care au aceeași ființă/fire/natură. Fiecare persoană/ipostas utilizează energia/lucrarea(enérgeia) firii în mod diferit, și de cele mai multe ori, nu așa cum ar trebui... Aici mă refer la unele persoane umane, și firea de asemenea, bineînțeles!

"Potrivit vechii tradiții teologice a Bisericii ortodoxe răsăritene, omenirea este o singură ființă în multe ipostase, așa cum Dumnezeu este o singură Ființă în Trei Persoane." (Cuv. Sofronie Saharov)

În limbaj dogmatic: ființa = firea = natura.

Tot ca sinonime pentru "ființă", însă mai rar, se mai folosesc si termeni ca "substanță" sau "esență"...

De ce a trebuit sa fie Iisus Hristos o persoana in doua firi? Corect este să se spună că Maica Domnului a nascut pe Iisus Hristos, Dumnezeu desavarsit si Om desavarsit intr-o Persoană, nu într-o ființă, fiindcă unirea celor doua firi a avut loc in Persoana Cuvantului, altfel riscăm să ajungem pe aceeași poziție cu monofiziții care spuneau ca, prin unirea celor doua firi ale lui Hristos, s-a format o singura fire, pe care ei au numit-o "fire compusa". Punctul de vedere monofizit denatureaza insa caracterul "neschimbat" al unirii celor doua firi. Vezi aici

Sf. Ioan Damaschin referindu-se la monofiziti, spune: "de vreme ce firea compusa este ceva diferit de cele initiale, ea nu este de o fiinta nici cu firea dumnezeiasca, nici cu cea omeneasca".

Iată ce spune ÎPS Ierotheos Vlachos:
"Nu se poate vorbi despre prioritatea firii asupra persoanei, nici despre prioritatea persoanei asupra firii."
Citat:
"Inainte de intrupare, ipostasul Fiului lui Dumnezeu Cuvantul era simplu, necompus, netrupesc, nezidit, nevazut neatins, de nedescris, avand tot ceea ce avea si Tatal si diferind numai in modul de existenta, de vreme ce Tatal este nenascut, iar Fiul este nascut. Dupa intrupare, insa, ipostasul lui Dumnezeu Cuvantul a devenit compus, in sensul alcatuiri din dumnezeiesc si omenesc. Asadar, dupa ce Hristos a luat trup, ipostasul Sau unic, alcatuit din doua firi, este nezidit, dupa firea dumnezeiasca, si vazut, dupa cea omeneasca."
"Nici o fiinta constienta nu exista decat in ipostasuri sau persoane: Fiinta dumnezeiasca in trei Persoane, cea omeneasca, in multe persoane. Altfel nu-si implineste nici Dumnezeu si nici umanul destinul de existenta iubitoare si, prin aceasta, fericite."
.................................................. ............
"La oameni, firea cea comuna e posedata de multe persoane prin repetitia ei in acele persoane, deci nedeplin unita in persoanele lor. In Persoanele dumnezeiesti firea nu se repeta, ci e posedata in modul comun total. Sfantul Vasile cel Mare spune ca la oameni fiinta este dispersata, sau in ipostasuri vedem aceeasi fiinta repetata, nedeplin unita si identic in aceste repetitii." (more...)

Sf. Ioan Damaschin spune: "Tot ceea ce este comun și se observă în mulți, fără ca să fie în unul mai mult, iar în altul mai puțin, se numește ființă. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singură fire a oamenilor, pentru că orice om este compus din suflet și corp. Despre ipostasa Domnului însa, nu putem spune o singură fire, căci fiecare din firi păstrează, și după unire, însușirea firească și nu este cu putință să găsim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire și omenire, același și Dumnezeu și om." (Vezi aici)

Formularea "este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana" este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu "a devenit o fiinta umana" ci "si-a impropriat firea umana". In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul "S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om" " termenul grecesc "enanthropisanta", care s-ar traduce mai exact cu "S-a inomenit" adica "a luat firea umana". (Vezi aici)

"Hristos este consubstanțial (de o ființă) cu Tatăl și cu Duhul după natura Sa divină și consubstanțial (de o ființă) cu noi oamenii după natura Sa umană." (Vezi aici)

Last edited by tot-Laurentiu; 03.01.2017 at 18:00:11.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.08.2014, 03:01:49
Teodosie Teodosie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2012
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 152
Implicit

tot-laurentiu

Am zis eu ca ne cam complicam.
O fiinta poate contine mai multe firi.Tot ce este unit in ea apartine fiintei respective.Asa cele trei persoane ale Sfintei Treimi sunt nedespartite deci o fiinta.Omul are si el , si asta e asemnarea cu Treimea creatoare , o fire spirituala sufletul, una materiala - trupul si duhul deci trei firi intr-o fiinta individuala nicidecum nu suntem tot Adamul o fiinta.
Revenind la subiect marturisind pe Maica Domnului Nascatoare de Dumnezeu marturisim pe Hristos ca avand fire omeneasca dar si Dumnezeu intr-o sigura fiinta si de fapt aceasta e miza , targetul scopul si puterea numelui ei aceasta marturisire te face crestin si orotodox e un Adevar suprem cel mai inalt asa ca miza e foarte mare si folosul la fel sa profitam din plin ca sf. Parinti numai lucruri bune si adevarate ne invata.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.08.2014, 11:08:46
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Teodosie Vezi mesajul
tot-laurentiu

Am zis eu ca ne cam complicam.
O fiinta poate contine mai multe firi.Tot ce este unit in ea apartine fiintei respective.Asa cele trei persoane ale Sfintei Treimi sunt nedespartite deci o fiinta.Omul are si el , si asta e asemnarea cu Treimea creatoare , o fire spirituala sufletul, una materiala - trupul si duhul deci trei firi intr-o fiinta individuala nicidecum nu suntem tot Adamul o fiinta.
Stimabile, nu ne este permis să filozofăm în chestiuni dogmatice, având în vedere că nu suntem pe aria de biologie, filozofie sau sociologie. Terminologia din dogmatică nu are același înțeles cu terminiologia din acele domenii. Aici nu discutăm dpdv biologic sau sociologic. Sufletul și trupul, fiind create simultan, nu sunt două firi diferite, ci o singură fire!

Firea omenească = trup însuflețit de suflet rațional și înțelegător/rațional și mintal.

"Hristos a luat intreaga fire omeneasca adica trupul, sufletul, mintea si toate celelealte elemente componente ale naturii umane, pentru ca altfel, nu ar putea sa le vindece."(ÎPS Hierotheos Vlachos) Vezi aici

"Toți oamenii de pe pământ formează un singur om, un singur Atotom, vârsta căruia este de mii de ani și care populează întreaga planetă. Istoria, atât cea veche, cât și cea contemporană, este istoria Atotomului." (Sf. Nicolae Velimirovici)

"Atunci când stăm în fața lui Dumnezeu într-o tăcere fără formă, străfundurile naturii noastre se deschid chiar și pentru noi... Atunci ni se dă să vedem că ființa întregii omeniri, la baza sa și în conformitate cu natura sa, este una singură, un singur om." (Cuv. Sofronie Saharov)

Sf. Vasile cel Mare învăța că ființa umană primordială era unică. Conform interpretării Sfântului Grigorie de Nyssa, Adam este neamul omenesc, în care este imprimat chipul lui Dumnezeu: "Toată plinătatea omenirii va fi cuprinsă într-un singur trup... Toată firea umană de la primii și până la ultimii sunt unicul, generalul chip al Celui ce este..."

Sfinții Grigorie Teologul și Ambrozie al Mediolanului presupuneau că "Adam cel întreg" conține în sine toată omenirea."

"Nu în zadar Cuvioșii Macarie cel Mare și Sf. Siluan Athonitul ne cheamă să ne rugăm pentru "toate neamurile pământului - Adam cel Întreg", fiindcă "oamenii au o singură ființă". (Enigmele eredității / Konstantin V. Zorin, pag. 33 și 34)

Cei dintai Parinti apuseni, care au dat un raspuns acestei intrebari, au fost Sf. Ambrosie si Fer. Augustin. Amandoi afirma ca noi suntem vinovati pentru pacatul lui Adam, datorita faptului ca in Adam care pacatuia eram noi toti. Conform acestui raspuns, traduc ei si expresia lui Pavel din Epistola catre Romani (V, 12): "intru care (in Adam) toti au pacatuit", in loc de "intrucat toti au pacatuit". Vezi aici

Dacă eu mă iau la bătaie cu un cetățean, iar acela ajunge în stare gravă la spital, nu înseamnă că el va moșteni acest păcat al meu, că se face vinovat pentru acest păcat al meu, însă urmările păcatului meu le-a moștenit într-o oarecare măsură chiar și fără să vrea. Ceva asemănător se petrece și cu urmările păcatului lui Adam sau urmările păcatelor părinților, bunicilor, străbunicilor etc asupra noastră chiar dacă faptele păcătoase diferă întrucâtva. Orice păcat aduce lucrarea morți în lume "pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viața veșnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru." (Romani 6:23)

Nu este vorba, deci, despre moștenirea păcatului în sine sau a vinovăției lui Adam, ci despre urmările păcatului care au apărut în firea omenească după căderea lui Adam, însă firea omenească a fost răscumpărată apoi, de către Mântuitorul Iisus Hristos.

"Primul Adam trebuia ca, prin stradania sa personala si prin harul lui Dumnezeu, sa surmonteze divizarile lasate de Dumnezeu. Ceea ce nu a reusit sa faca primul Adam, a reusit Hristos, Care este noul Adam. Astfel, s-a dat posibilitatea ca fiecare om sa depaseasca toate aceste impartiri prin unirea cu Hristos."(ÎPS Hierotheos Vlachos) Vezi aici

Last edited by tot-Laurentiu; 12.08.2014 at 15:02:17.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 15.08.2014, 01:48:21
Teodosie Teodosie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2012
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 152
Implicit

Mai multe componente distincte in cuprinsul firii omenesti , suflet , trup, duh .
E un mod de a numi omenirea Adamul dar fiecare om e o faptura, fiinta, persoana, distincta si unica.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.08.2014, 10:15:18
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Frate de câte ori trebuie să-ți repet? ceea ce este distinct se numește persoană, nu ființă (ousia).
Ființa umană este aceeași la toate persoanele umane când ne referim la firea umană, iar ființa divină este aceeași la toate persoanele divine când ne referim la firea divină.

A spune că mai multe persoane sunt de aceeși ființă/deoființă (omooúsios) înseamnă a spune că sunt de aceeași substanță/consubstanțial, de aceeași esență...

Deci, distincția dintre persoane nu o dă ființa/esența, care este aceeași pentru toate persoanele, ci o dau însușirile ipostatice/personale care sunt diferite la fiecare persoană.

"...trebuie să atragem atenția că, potrivit teologiei Bisericii noastre, nu există ipostas fără esență, nici esență fără ipostas, ci ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata)."(ÎPS Ierotheos Vlachos)

"...nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri, prin urmare nu se poate vorbi despre prioritatea firii asupra persoanei, nici despre prioritatea persoanei asupra firii." (ÎPS Ierotheos Vlachos)

Domnia ta pui problema dpdv biologic într-un topic cu discuții despre dogmatică.

Last edited by tot-Laurentiu; 16.08.2014 at 10:21:43.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 22.08.2014, 02:14:04
Teodosie Teodosie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2012
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 152
Implicit

Conform epxlicatiilor de mai sus:
Mantuitorul este o persoana deofiinta cu Dumnezeu Tatal si cu noi oamenii avand ambele esente divina si umana unite in persoana lui , din acest motiv cea care l-a nascut se numeste Nascatoare de Dumnezeu.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare