Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.08.2014, 03:40:39
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Laurențiu, frate, nu te mâhni dacă îți spun că văd bine râvna ta bună. Nu te laud, ci constat pentru că e lesne de constatat. Așadar, îmi e greu să intervin critic ici și colo, pe unde cred cu tărie că ar fi nevoie de o observație critică (constructivă). Îmi e greu întrucât îmi pare că inima ta arde pentru adevăr, pentru Hristos. Sau, cel puțin, așa se vede din unghiul meu.
Întâmpin însă o problemă: nu pot să stau nepăsător când văd cum se strecoară anumite idei - hai să le spun - curioase. În special când se speculează în domenii caracterizate, prin însăși natura lor, de efortul constant către precizie și exactitate (cum e cazul științelor exacte).
Noi vorbim în viața duhovnicească despre acrivie. Nu facem concesii, de pildă, învățăturii de credință întrucât cunoaștem sau avem încredere în cei ce cunosc că orice alterare a învățăturii de credință aduce cu timpul și căderi în trăirea duhovnicească, în rugăciune etc.
Similar, nici în sfera cunoștințelor științifice nu e permis să faci interpretări speculative, să fantazezi fără acoperire, doar pentru că ți-ar plăcea să întărești o idee sau alta... Făcînd astfel nu ajungi decât în mrejele neadevărului, al înșelării.

Cât despre raportul dintre sănătatea trupească și propensiunea duhovnicească, eu unul sunt foarte rezervat. Nu de puține ori întâlnim oameni morți sufletește (inutil să negăm evidența, întrucât cel dedat beției simțurilor, de exemplu, nu e altcumva decât mort duhovnicește sau rablagit rău, sărmanul) dar sănătoși tun, cel puțin după cum arată și după rapoartele medicale din ultimii ani.
Și invers, nu puțini oameni sporiți duhovnicește au avut ani buni sau chiar toată viața un organism șubred, fiind chinuiți de multe boli grele.
Uite câteva exemple la repezeală: Apostolul Pavel, care își deplângea și totodată lăuda "ghimpele" dat lui de Hristos; Sfântul Ioan Gură de Aur, chinuit de un ulcer cumplit; mai aproape de noi Părinții aghioriți, drag fiindu-mi să-i amintesc mereu pe Părintele Sofronie (mult suferind), Gheron Iosif, Părintele Paisie etc.
Oameniii aceștia au suferit mulți ani de boli diverse, iar la urmă au traversat experiența cumplită a cancerului. Sunt atâtea mărturii despre toate acestea, inclusiv de la medicii care i-au îngrijit.

Deci lucrurile nu sunt chiar așa, cum să spun, mecanicist legate, liniar, simplist...
Îmi pare uneori că, dimpotrivă, tocmai în corpuri șubrede se leagă mai bine și prinde putere duhul rugăciunii, duhul sfințeniei...Ceea ce nu însemană deloc că pledez, Doamne ferește, pentru boală ori suferință. Ci mai degrabă că eu cred într-o relativă autonomie a vieții duhovnicești față de sănătatea fizică. Adică sănătatea fizică nu este o condiție obligatorie pentru sporirea duhovnicească. Iar aceasta din urmă nu e tributară genelor, ci aprinderii de către Duhul Sfânt a dragostei de Dumnezeu în om, aprindere căreia omul îi răspunde prin cuget curat și inimă nerisipită, prin credincioșie, în ciuda stării de boală ori sănătate determinată, deseori, genetic.

Nu în genetică să căutăm taina genealogiei credinței, nu în genetica genelor și cromozomilor. Ci în Genetica Duhovnicească, aceea fără cromozomi și gene sau care, mai bine spus, are ca material genetic pilda înaintașilor, viața lor cuvioasă, admirabilă. Așa cred, să mă ierți de opinie.

Last edited by Ioan_Cezar; 25.08.2014 at 03:44:37.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.08.2014, 04:13:30
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Am avut simțământul, nu știu de ce, în timp ce citeam materialele oferite pe topic, că Părinții și teologii noștri apelează, să zic așa, la un mic truc binecuvântat.
Anume, cunoscînd bine cât de mult ținem noi oamenii, în mod firesc, la copiii noștri (că nu e om să nu-și iubească pruncii), au folosit acaeastă înclinație a noastră firească pentru a ne trezi și pe noi, însă în plan duhovnicesc.

Pentru că, de fapt, care-i mesajul? Doar că s-a găsit o explicație pentru bolile ori vulnerabilitățile copiilor?
Mă tem că acest mesaj e unul secundar.
Accentul este pus, cred, pe calitatea vieții noastre de credință. A vieții noastre duhovnicești, lăuntrică și cu manifestări în relațiile cu aproapele. Toate aceste semnale de alarmă care arată spre copii au darul să trezească în noi (pe ocolite, prin folosirea chiar a înclinației noastre firești și chiar în ciuda ei) prospețimea râvnei duhovnicești. Pentru că noi, lumeștii, ne jenăm să părem cuiva râvnitori, în schimb avem permisiunea lumească să ne dăm de ceasul morții pentru copii... Nu-i așa? Ai văzut vreunul să jelească, să sufere câinește pentru că nu îi merge rugăciunea? Se plâng mulți de treburi ca acestea? Dar ia să poposim într-un taifas oarecare, ori poate chiar în tinda bisericii, și să vezi câte drame de familie, câte ofuri și oftaturi auzim, mai ales privind necazurile copiilor... Așa suntem majoritatea, noi cei cu copii și griji de familie.
Din păcate, deși suntem dispuși să ne dăm viața oricînd pentru copiii noștri, pentru viața noastră duhovnicească nici măcar la o rărire a frecventării unei deprinderi păcătoase nu suntem dispuși să recurgem, deseori.
La mine, cel puțin, acesta a fost impactul. Trezește-te, nerodule, că viața ta e în mare neregulă!...

Am sesizat, mai ales din scrisorile cuvioșilor pentru oamenii din lume, că Părinții luptă din greu pentru ca noi să ieșim din sfera, mult mai mare decât bănuim, a grijilor noastre lumești. Ei îi zic duhovnicește, noi o tot răstălmăcim lumește... Ei ne trag către Cer, noi îi dăm cu grijile noastre pământești... Și ne mai plângem ba că nu avem rugăciune, ba că suntem mânioși ori posaci etc.
Ca urmare, cred că orice sfat al unui Părinte legat de viața noastră de zi cu zi e bine să fie mereu gândit ca pe un mesaj cu miză duhovnicească, fie ea și implicită.
Ne place să ne pese de alții, facem pe eroii pentru copii, pentru soț ori soție, dar să mai facem o metanie ori să sporim privegherea ne e mereu parcă o povară...
Deci aceste articole despre transmiterea genetică a păcatului mie îmi par un deget care arată, dinspre Hristos, în primul rând spre duhul nostru căzut, cu intenția de a-l reanima, și abia apoi spre diverse explicații genetice secundare.
Înțeleg că Părinții vor, cu orice prilej și cu orice mijloc, să ne facă mai responsabili pentru viața noastră duhovnicească. Dacă noi nu voim de bunăvoie, ei apelează, în disperare de cauză ca să spun așa, la pasiunile noastre firești. Doar, doar, o mai pica vreo lacrimă curată din ochiul cuiva... Că mare e negura patimilor care înlănțuiesc sufletul robit al omului!

Toate cele bune, Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 25.08.2014 at 04:26:27.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.08.2014, 12:18:07
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Sfântul Ioan Gură de Aur, chinuit de un ulcer cumplit; mai aproape de noi Părinții aghioriți, drag fiindu-mi să-i amintesc mereu pe Părintele Sofronie (mult suferind), Gheron Iosif, Părintele Paisie etc.
Ceea ce nu se cunoaște de către unii, este faptul, că mulți dintre acești părinți s-au rugat la Dumnezeu să le dea acele suferințe și boli. Părintele Paisie chiar spune acest lucru într-una din cărțile sale, iar în alte cărți ale sale dă și exemple despre monahi care, fie că au vrut să se nevoiească în acest fel, fie că au vrut să-și ispășească prin boală anumite păcate ale tinereții lor, s-au rugat la Dumnezeu să le dea o anumită boală.
Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Deci lucrurile nu sunt chiar așa, cum să spun, mecanicist legate, simplist...
N-am considerat niciunde că aceste lucruri sunt legate mecanicist, liniar sau simplist, însă unii preferă să se fixeaze doar pe ceea ce le convine lor. Da, lucrurile sunt mult mai complexe tocmai de aceea am considerat utilă deschiderea acestui thread!
O să revin și cu alte completări pe subiectul topicului când o să am mai mult timp.

Last edited by tot-Laurentiu; 25.08.2014 at 12:44:56.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.08.2014, 13:05:44
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Foarte bine, spor la lucru! Avem cu toții nevoie de unele lămuriri, de orice lămurire care ne ajută prin impactul ei să devenim mai responsabili în planul vieții de credință. Orice duce la o sporire în viața duhului nostru, în sensul pocăinței, e binevenit.
Doar să ai grijă să nu mai aduci perle cum că genele recesive sunt rele iar genele dominante sunt bune. Nu de alta, dar chiar dacă eu sau alt forumist care deținem cunoștințele de genetică ale unui bacalaureat cinstit ne vom abține (cu greu!) să intervenim, faptul că vei aburi mintea ta și a altora cu bazaconii nu va aduce nimănui nici un folos.
Doamne ajută!

P.S. Și te rog să îți reamintești că în căutarea adevărului argumentul autorității e cel mai prost. Iar dacă totuși insiști, ia măcar aminte că o autoritate duhovnicească nu e decât arareori o autoritate în științele profane. Știința Duhului e diferită de știința oamenilor, ca urmare oamenii duhovnicești nu sunt repere în cadrul argumentării științifice ci doar în cadrul dezbaterii duhovnicești. Dar dacă un om e totuși savant în vreo știință a lumii, atunci când vine între confrați pentru o dezbatere științifică el respectă cadrul conceptual al confraților și nu îl stâlcește după ureche. Că Duhul desăvârșește omul, nu îl tâmpește.

Last edited by Ioan_Cezar; 26.08.2014 at 13:27:42.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.08.2014, 18:01:07
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit Pocăința părinților

În orașul Surgur trăia o femeie tânără, pe nume Natalia, care avea 31 de ani. Natalia era căsătorită de 8 ani, dar nu avea copii. Colega ei de serviciu, Nadejda Grigorievna, a sfătuit-o să citească o carte despre Fericita Matrona din Moscova și să solicite mijlocirea acestei rugătoare la Dumnezeu. Natalia a citit cartea în trei ore. În sufletul ei a început atunci lucrarea nevăzută. Sub impresiile lăsate de cele citite, Natalia a lăsat cartea deoparte și a adormit.

A visat că se află într-un spital, în fața unei camere, unde era scris cu litere mari "Avorturi". Acolo tot timpul intrau și ieșeau femei. Doi bărbați au încercat să o conducă și pe Natalia. "Mi se părea că sunt însărcinată, povestea Natalia, am început să țip și să plâng, deoarece nu voiam să avortez. Voiam să nasc." Femeia s-a trezit din cauza propriului țipăt, iar perna îi era udă de lacrimi.

Dimineața i-a povestit colegei sale cele visate. Aceea i-a spus că nu poate explica exact ce înseamnă visul, dar presupune că nu este întâmplător. Visul era asemănător cu o descoperire trimisă de Sus, la rugăciunile Fericitei Matrona. "Poate că, a explicat ea, ți s-a arătat că avorturile puteau fi făcute de altcineva din familia ta și de aceea Domnul nu îți dă prunci." Natalia a întrebat dacă e posibil ca acest lucru să se întâmple din cauza mamei sale, iar Nadejda i-a răspuns că nu este exclus și că aceea ar trebui să meargă la biserică și să se pocăiască.

După ce s-a întors de la serviciu, Natalia a sunat-o pe mama ei și i-a relatat problema: "Mamă, nu am copii pentru că tu ai făcut avorturi. Mergi la biserică și te pocăiește!" Mama a răspuns că acest lucru nu este adevărat și că nu va merge la biserică, fiindcă nu are de ce să se pocăiască. În dimineața următoare Natalia a mers la lucru încruntată și i-a spus colegei despre convorbirea cu mama ei. Nadejda a liniștit-o, sfătuind-o să nu se supere și să o roage pe Fericita Matrona pentru ajutor în înțelepțirea mamei.

Timpul trecea... Natalia citea acatistul și o ruga pe maica Matrona cu cuvinte proprii. La un moment dat a sunat-o mama ei și i-a spus că a mers la Biserică și că s-a pocăit în fața Domnului Iisus Hristos. Curând după aceea, Natalia a rămas însărcinată, iar pe 15 iunie 2000 a născut un fiu...

Într-adevăr pocăința părinților poate vindeca bolile și ușura soarta copiilor. Nu trebuie însă să cerem cuiva să se pocăiască pentru greșeli și să-și recunoască vinovăția. Pocăința nu vine cu sila. De aceea, este bine să-i ajutăm pe vârstnici să-și recunoască greșelile. Acest lucru trebuie făcut însă cu mult tact, fără amenințări sau șantajări.

Conform avertismentului evanghelic: "Nu judecați ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați, veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura" (Matei 7, 1-2). Reproșându-i aproapelui vreun păcat, riscăm să cădem în același păcat și atunci ni se va potrivi zicala "Cel care trage în trecutul său cu arma va fi ochit de viitor cu tunul.". Și atunci nu noi, ci copiii noștri ne vor cere socoteală. Oare nu de aceea Apostolul Pavel spune: Purtați-vă sarcinile unii altora și așa veți împlini legea lui Hristos (Gal. 6, 2)?

La rândul lor, părinții nu trebuie să dispere și să se chinuiască din cauza vieții nepăsătoare sau a bolilor incurabile a propriilor copii ajunși la maturitate. Mângâind în scrisoare o mamă, îndurerată de necredința fiului ei, Sf. Ambrozie de la Optina spunea; "Sunteți conștientă că aveți o mare parte din vină, fiindcă nu ați reușit să educați copilul așa cum trebuie. Învinovățirea de sine este folositoare, dar recunoscând propria vină trebuie să ne smerim și să ne pocăim, nu să ne indignăm sau să disperăm. Nu trebuie nici să vă chinuiți cu gândul că sunteți singura vinovată de situația actuală a fiului. Acest lucru nu este adevărat. Orice om are darul libertății și trebuie să răspundă pentru faptele sale în fața lui Dumnezeu."

Pe lângă aceasta, nu orice boală este produsă de păcatele neamului. Apostolul Ioan Teologul relatează că Hristos, ieșind dintr-o biserică de la Ierusalim, a văzut un om orb din naștere. Și ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învățătorule, cine a păcătuit: acesta sau părinții lui, de s-a născut orb? Iisus a răspuns: Nici el n-a păcătuit, nici părinții lui, ci ca se arate în el lucrările lui Dumnezeu (Ioan 9, 1-3). Providența dumnezeiască a folosit această boală pentru a atinge un scop bun: Și a zis: Spre judecată am venit în lumea aceasta, ca cei care nu văd să vadă, iar cei care văd să fie orbi (Ioan 9, 39). Prin minunea vindecării sale, omul orb din naștere a dat slavă lui Dumnezeu. L-a cunoscut pe Fiul Întrupat și a dorit să-I urmeze.

Oamenii îi învinovățesc greșit pe părinți lor pentru toate nenorocirile care li se întâmplă, mărturisesc mincinos, chiar dacă nu sunt conștienți de aceasta și mută vina "de pe capul bolnav pe cel sănătos ".

A venit odată la Părintele Paisie Aghioritul un tânăr bolnav psihic care spunea că vina pentru boala sa este a părinților și că are o "sensibilitate moștenită". "Despre ce fel de moștenire îmi vorbești? l-a întrebat ascetul athonit. Ai nevoie în primul rând de odihna, să-ți termini studiile, să mergi la armată, după care să te angajezi." Nenorocitul a ascultat sfatul bătrânului și și-a descoperit calea. Astfel se găsesc oamenii pe ei înșiși, era convins părintele Paisie. (Enigmele eredității / Konstantin V. Zorin)

Last edited by tot-Laurentiu; 26.08.2014 at 19:59:50.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.08.2014, 20:52:21
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Mulțumesc pentru postare, e un prilej ca să vedem din faptele vieții (empiric) că greșelile unui om se răsfrâng și asupra altora, în speță asupra copiilor.
Părinții care avortează și care nu fac pocăința cuvenită pentru omor, ce fac de fapt? Perseverează, ani și ani, în îndreptățire de sine. Își justifică crima, stau întorși de la Dumnezeu și transmit și copiilor lor aflați în viață această atitudine ostilă, mândră. E o energie nesănătoasă aici, care trece de la unul la altul, precum lumina dintr-o lumânare la alta... Dar e o lumină pervertită, o lumină de la un soare negru, soarele minciunii egoiste și al morții.
Eu cred că atunci când un om face căință și pocăință, el dezleagă din legăturile neguroase ale bolii și morții sufletești și pe ceilalți, pe cei care intră în contact cu el. Nu știu cum se face asta, rămâne în mare parte o taină, însă e dovedit că așa funcționează treaba asta, e dovedit cu prisosință prin fapte, empiric.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.08.2014, 21:42:31
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Cainta si pocainta pentru propriile pacate inlatura uratenia/anchilozarea launtrica, ne infrumuseteaza, pentru ca sufletul intra in osmoza cu Dumnezeu, devine permeabil si luminos.

Acesta este inceputul smereniei.

Cand cainta si pocainta noastra se intinde si isi asuma voluntar si greselile propriilor parinti, bunici, strabunici pana la protoparinti - pe care le marturiseste Lui Dumnezeu ca si cand ar fi propriile greseli, smerenia devine adanca.

Iar atunci cand ia asupra sa greselile tuturora smerenia devine desavarsita.

Intr-o astfel de smerenie trebuie omul sa-si petreaca toata viata sa pamanteasca.
__________________

Reply With Quote
  #8  
Vechi 13.09.2014, 16:06:16
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

- Gheronda, unii considera că nu au condiții pentru a duce o viață duhovnicească și spun; "Nu ai ce lua de la cel care nu are".

- Dacă spun că sunt îngreunați de patimi moștenite și se îndreptățesc pe ei înșiși, aceasta este și mai grav.

- Dar când cineva este îngreunat într-adevăr de ele?

- Asculta, fiecare om are înclinații moștenite, bune sau rele. Trebuie însă să se lupte pentru a scăpa de propriile defecte și a cultiva ceea ce are bun, ca să devină un chip adevărat și plin de har al lui Dumnezeu.

Înclinațiile rele moștenite nu sunt o piedică pentru sporirea duhovnicească. Căci atunci când cineva se nevoiește, fie chiar și puțin, dar cu multă stăruință, atunci se mișcă în planul duhovnicesc, în cel al minunii în care toate înclinațiile rele moștenite sunt dizolvate de Harul lui Dumnezeu.

Dumnezeu se înduioșează și ajută mult un suflet care are înclinații rele moștenite dar care se luptă cu râvnă să zboare spre cer cu aripa lui atrofiată, care este moștenirea cea rea. Cunosc mulți care s-au slobozit de acestea cu puțină osteneală din partea lor și cu mult ajutor de la Dumnezeu. Acești oameni sunt mari eroi în fața lui Dumnezeu. Căci ceea ce îl înduioșează pe Dumnezeu este lucrarea pe care o săvârșim asupra omului nostru cel vechi.

- Gheronda, Botezul nu șterge înclinațiile rele moștenite?

- Botezul ne izbăvește de blestemul păcatului strămoșesc și de toate păcatele. Când omul se botează, el se îmbracă în Hristos. se izbăvește de păcatul strămoșesc și vine asupra lui Harul dumnezeiesc, însă înclinațiile rele moștenite rămân. Oare Dumnezeu nu ar fi putut să le șteargă și pe ele prin Sfântul Botez? Le lasă însă pentru a ne lupta, a birui și a ne încununa.

- Eu, atunci când cad mereu într-o patimă, îmi spun: "Așa m-am născut, asta sunt eu".

- Asta mai lipsea, să ne spui că părintii tăi ți-au dat toate defectele pe care le ai. Din moși strămoși s-au adunat la tine toate defectele, iar harismele la ceilalți?... Nu cumva te iei la ceartă și cu Dumnezeu?
Cel care spune: "Eu am acest caracter, așa m-am născut, am moștenit înclinații rele, în aceste condiții am crescut, prin urmare nu pot să mă îndrept..," este ca și cum ar spune: "Vinovat este nu numai tatăl și mama mea, ci și Dumnezeu!". știți cât mă mâhnesc când aud unele ca acestea? In felul acesta îi jignești și pe părinți ș pe Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu încetează să lucreze în tine din clipa în care începi să gândești astfel

- Gheronda, spun unii că slăbiciunile nu se pot corecta, când se află în firea omului.

- Știi ce se întâmplă? Unora le convine să spună că un defect oarecare se datorează firii lor, fiindcă ața se îndreptățesc pe ei înșiși și nu fac nici un efort ca să scape de el. "Mie, spun ei, Dumnezeu nu mi-a dat daruri Cu ce sunt eu de vina? De ce îmi cer lucruri mai presus de puterile mele?"! și apoi se culcă pe-o ureche. Se îndreptățesc pe ei înșiși, își odihnesc gândul și-o țin tot pe-a lor. Cum ne vom îndrepta dacă spunem: "Acestea sunt înclinații moștenite, celelalte sunt în caracterul meu"? Acest fel de a vedea lucrurile alungă vitejia duhovnicească.

Da, Gheronda, dar...

- Iarăși "dar"? Ce-i cu tine, măi copilă? Aluneci ca broasca țestoasă. Te îndreptățești mereu.

- Gheronda, o fac înadins?

- Nu spun că o faci înadins, dar de vreme ce ți-a dăruit Dumnezeu atâta minte și ești brici, foarte deșteaptă, nu înțelegi cât de rea este îndreptățirea? Un căpșor atât de mic să aibă atâta minte și să nu înțeleagă!

Am observat că unii, deși sunt deștepți și înțeleg ceea ce este corect, susțin ceea ce este greșit, deoarece aceasta le convine. și astfel își îndreptățesc patimile- Alții nu se îndreptățesc pe ei înșiși, dar cad în deznădejde la gândul că există în caracterul lor ceva de neîndreptat. Așa face diavolul: pe unul îl împiedică de la sporirea duhovnicească prin îndreptățirea de sine, pe altul îl prinde cu sensibilitatea exagerata și-l aruncă în deznădejde.

Pentru a fi tăiată o patimă, trebuie ca omul să nu se îndreptățească pe sine însuși, ci să se smerească. De pildă, dacă spune: "Eu nu am dragoste în firea mea, în timp ce altul are" și nu se nevoiește să o dobândească, cum va spori? Nu sporești fără luptă. Nu ați citit în cărțile patristice câte slăbiciuni aveau unii Părinți și la ce înălțimi duhovnicești au ajuns? I-au întrecut chiar și pe cei care aveau multe virtuși. Iată la ce măsură a ajuns Ava Moise Egipteanul, el care a fost un tâlhar atât de mare! Vedeți ce face Harul lui Dumnezeu?

După mine, cel care are înclinații rele moștenite și se luptă ca să dobândească virtuți, va avea mai multa răsplată decât cel care a moștenit de la părinții săi virtuți și nu trebuie să se lupte ca să le dobândească. Pentru că unul le-a găsit pe toate de-a gata pe când celălalt s-a luptat aspru ca să le dobândească Vezi, și oamenii ii apreciază mai mult pe acei copii care au găsit datorii lăsate de părinții lor și s-au ostenit din greu nu numai să le achite, ci sa câștige și avere, decât pe cei care au moștenit averea lăsată de părinții lor și au păstrat-o.

din cartea: Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicesti V - Patimi si virtuti, Editura Evanghelismos, 2007

Last edited by tot-Laurentiu; 13.09.2014 at 16:26:50.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare