![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
PANSEURI
Sunt româncă și sunt om datorită calității mele de româncă. Pentru a înlănțui un popor trebuie să-i distrugi religia și să-i adormi conștiința națională. Reușita individuală și reușita națională sunt inseparabile. Uneori să fii liber nu înseamnă să poți pleca, ci să poți rămâne. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#2
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE
FAMILIA Tânăra la părinți -I- Dacă în cercul Familiei rolul femeii e activ, acela al tinerei e și activ și pasiv. Vreau să spun că e necesar ca activitatea sa să se exercite în primul rând în folosul alor săi. Iat-o ajunsă la vârsta când educația i s-a terminat, când sacrificiile făcute de părinți pentru ea au încetat. Vor trece niște ani înainte ca ea să-și întemeieze propria Familie. Va rămâne, deci, în continuare în cămin. Ce va face cât va mai sta acolo? E încântătoare, se înțelege, dar e de ajuns pentru o ființă umană? Unele cred că da. Se preocupă doar de aspectul lor exterior, se străduiesc să placă fără să remarce că admirația care li se arată nu are nimic măgulitor. Despre o tânără frumoasă, care nu-și dezvoltă inteligența și inima, se va spune ce spunea Milton, orb, despre soția sa: „E ca un trandafir, îmi dau seama după spini.” Mulți părinți, fără să fie orbi, ar putea repeta aceleași cuvinte. Calitățile exterioare asigură în lume un oarecare succes, dar sunt mai puțin importante în Familie. Cel mai drăguț chip, dacă e posac, își pierde mult din farmec, în timp ce o bună dispoziție constantă, lipsa toanelor și a irascibilității aduc bucurie într-o casă. -II- Nevoia de distracție a unei tinere e de fapt o prejudecată. Fiica s-ar cuveni să-și însenineze tatăl îngrijorat de viitor sau obosit de muncă, mama care se zbate pentru toți, frații preocupați de carierele lor. E ciudat că tinerele, la o vârstă când totul e nou, par adesea plictisite și imposibil de înveselit. Cele mai multe dintre ele trăiesc liniștite, părinții scutindu-le de corvezi și satisfăcându-le capriciile în limita posibilităților. Au deci timp să-și dezvolte talentele și cu toate acestea se plictisesc, ba chiar pozează în victime. Iat-o pe domnișoara X… Ei bine, ea strivește totul în cale, oprimă o mamă prea slabă care i-a devenit satelit și terorizează un tată care nu-și mai exercită autoritatea asupra ei ca să nu o supere. Rebela domnișoară X comandă, conduce, se revoltă împotriva oricui încearcă să-i impună ceva, declară că are propriile sale idei și le impune cu orice preț. Ceea ce nu o împiedică să-și plângă de milă. Și pe „biata” Z… Aceasta e mai puțin bătăioasă. S-a închis în turnul său de fildeș, trăiește acolo detașată de toate și pentru că nu a fost acceptată de Familie ca regină atotputernică declară că Familia nu o mai interesează decât foarte puțin. Dacă mama o mustră se bosumflă și face pe neînțeleasa. Las la o parte pe aiuritele care consideră distracția obligatorie, deși e doar o odihnă permisă. Să te distrezi când poți, foarte bine, dar să faci din asta o preocupare permanentă, niciodată. -III- Din fericire cea mai mare parte a fetelor nu caută întotdeauna distracția. O tânără de oarecare valoare e o personalitate în formare. Dorința de afirmare o face să aștepte cu nerăbdare să i se ofere o șansă, iar dacă așteptarea se prelungește, își pierde răbdarea. Ea ar vrea independență pentru a putea atinge un țel oarecare. Dar cine o împiedică să aibă un țel? Ar putea, de exemplu, să-și perfecționeze ființa morală, să-și dezvolte spiritul, să stea drept în fața vieții în loc să se legene în iluzii. Nu-i trebuie decât voință. Tânăra se poate pregăti pentru viață ajutându-și părinții. Ea îi va face astfel pe ai săi să beneficieze de calitățile pe care le are, de pregătirea sa. Alături de tatăl său va găsi o mie de modalități de a fi utilă, în afară chiar de atenția pentru detalii caracteristică femeilor. Știu un tată care și-a făcut fiica asociată la firma sa și consilieră în vânzări. Dacă s-ar fi dovedit superficială sau iresponsabilă, e clar că el nu ar fi implicat-o în afacerea sa. De ea a depins încrederea care i s-a arătat. -IV- Muzica, lecturile în comun, jocurile de cărți ca tabinetul sau macao, tot ce alungă monotonia serilor în Familie, iată domeniul tinerelor. Pentru că nu aparții nimănui, nu e un motiv să te preocupi în mod egoist doar de tine, ci dimpotrivă o șansă de a fi folositoare. Independența, cum o înțeleg unele, se obține cu prețul unor responsabilități. Ori tânăra nu are nici responsabilități, nici experiență, chiar dacă a învățat totul din cărți, de aceea nu are de ce să i se pară dificil să-și asculte mama. Românca e în general crescută acasă, ceea ce face ca între ea și mama ei să apară o comuniune de gusturi și de gânduri. Viața sub același acoperiș păstrează această apropiere, asemănările de fire o accentuează. Fiica își destăinuie îndoielile, visele, entuziasmele mamei sale fiindcă știe că poate găsi la ea înțelegere sau îndrumare. Astfel mama și fiica ajung să fie tinere împreună. Nicio afecțiune nu dă rezultate mai bune, nicio afecțiune nu are o influență mai salutară asupra cuiva care tocmai pășește în viață ca afecțiunea dintre un părinte și copilul său. Tânăra devine ajutorul mamei sale, sfătuitoarea sa în amănunte de interior, mângâierea sa în confruntarea cu neliniștile provocate de griji. Jucând un asemenea rol, care de fapt îi și aparține, ea câștigă enorm pentru inimă și minte. Mama poate să-i călăuzească gândul spre ce ține de intelect și s-o pregătească temeinic pentru lucruri serioase, lăsând-o totodată să-și manifeste liber înclinația specifică vârstei pentru veselie, pentru îmbrăcăminte chiar. Buna dispoziție e o mare virtute, iar eleganța o formă de manifestare a bunului gust. -V- Iată înfățișat succint tipul de tânără care se impune admirației noastre, iată tânăra model. Și acest tip ideal poate fi regăsit în toate literaturile de oricine vrea să reflecteze la el. E Antigona, e Cordelia, e adorabila Iphigenia a lui Racine. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
TOAMNĂ NOUĂ (Videoclip, 5 min.)
http://www.youtube.com/watch?v=o1T849RpHfg
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
NOUL NOSTRU LOGO
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! Last edited by TINERI PENTRU ROMANIA; 27.09.2014 at 11:00:05. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE
FAMILIA Respectul -I- În prezent respectul e pe cale de dispariție. Foarte mulți cred că e pueril și demodat. Tineretul nu mai respectă vârstnicii, de altfel nimeni nu mai respectă nimic. Dacă legea nu ar fi apărată de polițist și de jandarm, am considera-o facultativă. Lipsa respectului se manifestă, din nefericire, mai ales în Familie. Cine se mai jenează de străini, nu se mai jenează de ai săi. În general, să te jenezi cât mai puțin posibil a devenit un țel. Viața așa cum Dumnezeu o vrea, așa cum Națiunea o cere, e plină de îndatoriri și pentru a ne menține la un nivel moral superior e nevoie să ne jenăm mai mult. Respectul, nu e doar frumos, el mai e și unul din cele mai bune mijloace de a diminua egoismul. Unele forme exterioare de politețe sunt folosite în lume aproape mașinal, dar respectul obișnuit și constant e mult mai greu de practicat în Familie. Fără îndoială copilul își ascultă părinții, fiindcă autoritatea lor, ca aceea a legii, se afirmă la nevoie prin forță, dar înțelege de ce e necesar să-i asculte? Îi e clar că la orice vârstă singurul mod de a fi independent față de o autoritate e de a-i recunoaște caracterul venerabil? Copilul se crede adesea nu doar egalul părinților săi, ci mult mai capabil ca ei. O tânără modernă, suportând poate cu condescendență mustrările materne, va gândi că „biata mama” are concepții învechite, așa cum unii băieți își vor trata tatăl, prea îngăduitor, ca pe un coleg de clasă. Toate acestea sunt șocante, pentru că Familia trebuie să fie o școală a respectului. Altădată respectul domina tandrețea. Memoriile din trecut ne dau imaginea unor Familii unde mamei i se spunea „Doamnă”, sărutându-i-se mâna. -II- Încercând să fim mai puțin protocolari am sărit la cealaltă extremă. Tutuiala s-a generalizat. Să recunoaștem însă că în Familie tutuiala exprimă mai multă afecțiune. Poți să-ți respecți părinții, chiar dacă îi tutuiești. Limbajul, tonul sunt cele care contează. Trebuie însă evitat aici tot ce marchează egalitatea, părinții și copiii nu sunt egali. Fără respect, afecțiunea filială nu e ce s-ar cuveni să fie, îi lipsește baza și odată cu ea, trăinicia. Alături de părinți sunt bunicii și către ei trebuie să îndrepte cel mai mult respectul nostru, pentru că ei au pe lângă dreptul anilor, pe acela al slăbiciunii. Autoritatea lor nu se mai manifestă, ea personifică îngăduința, ei îi lasă pe părinți să mustre, spunându-și că le rămân puțini ani pentru a îndrăgi. Cum le-am putea arăta vreodată toată stima pe care o merită? Ei reprezintă un trecut de înțelepciune și de trudă. Prosperitatea Familiei, atâta câtă e, e în parte realizată de ei. Și pentru toate acestea, de care copiii profită, e prea mult să ceri deferență, lipsa contradicțiilor? Acești bătrâni amabili, care nu mai trăiesc decât prin ceilalți, aceste bunici păstrându-și tinerețea inimii până la capăt, sunt pentru tineri o lecție vie contra egoismului care usucă și paralizează. Să ne ridicăm privirile spre ei, pentru că sunt mai sus ca noi pe treptele care duc spre culmi. -III- Continui cu ce ar fi trebuit să încep, cu respectul de sine, care-l implică pe acela pentru chinuita noastră limbă română, fiică de Familie bună și de origine nobilă. Multe tinere adoptă argoul și tonul liceenelor care nu prea dau pe la școală. Folosirea unor expresii vulgare afectează gândirea, care și ea devine vulgară. Fără să incriminez gustul pentru sport, mă văd obligată să remarc că el dă uneori acestor domnișoare un aspect teribil de viril și un jargon supărător. Femeile, indiferent de vârstă, au datoria să păstreze pe lângă bărbații din Familia lor prestigiul delicateței. Ele trebuie să le merite respectul ca să-l poată pretinde întotdeauna. Evitând camaraderia fetele vor deveni cele mai bune prietene pentru frații lor. Respectul de sine e o obligație strictă, femeia, tânăra îi vor datora respectul celorlalți. Ele să învețe să-și controleze comportamentul, limbajul și gândul, să traseze în jurul lor un cerc de care răul să nu poată trece sub niciun pretext. -IV- Câte forme nu are respectul! Să știi să asculți cu răbdare și bunăvoință, să te arăți săritoare, amabilă, să ai pentru persoanele mai în vârstă decât tine acele atenții mărunte care înseamnă atât de mult pentru ceilalți, să nu-ți spui părerea pe un ton arogant, să nu tranșezi cu tupeu. În Familie, respectul se dovedește în detaliile vieții de zi cu zi, el se manifestă în fiecare clipă, e lubrifiantul care face angrenajele să funcționeze fără să scârțâie inoportun. Situațiile când putem da dovadă de devotament sublim fiind rare, să nu neglijăm nicio ocazie de a ne face agreabile. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
OCTOMBRIE (Videoclip, 4:35 min.)
http://www.youtube.com/watch?v=ByCxKT8ggE4
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#7
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE
FAMILIA Spiritul de Familie -I- Spirit de Familie? Expresia nu e abstractă. Ea arată că membrii aceleiași Familii sunt solidari, că acționează cu gândul la interesul lor comun și că se ajută unii pe alții la greu. E un fel de angajament tacit care, să recunoaștem, dă un sentiment liniștitor de siguranță. Spiritul de Familie nu se limitează la soț, soție, copii, ci include toate rudele oricât de îndepărtate ar fi. El a dus în trecut la formarea de triburi și de clanuri. Pe vremea când fiecare Familie românească locuia în același sat, târg sau măcar provincie, această legătură se păstra până la a șaptea spiță și chiar mult dincolo de ea. Nu a mai rămas nimic din astfel de șiruri nesfârșite de neamuri, dar mai sunt Familii care, în ciuda risipirii, păstrează sentimentele de altădată. Membrii lor se simt apropiați, chiar fără să se cunoască. Ei se sprijină reciproc în viață, fiecare numindu-i pe ceilalți „ai mei” de câte ori vorbește despre ei. O astfel de solidaritate morală e creată de faptul că avem nevoie unii de alții, că nefiind făcuți să trăim singuri, ne simțim atașați de toți cei de același sânge cu noi. -II- Spiritul de Familie e exclusiv ca toate sentimentele puternice și nu ar fi lipsit de pericole, dacă ne-ar limita simpatia la un cerc restrâns. Dar un asemenea inconvenient nu e de temut, pentru că în prezent spiritul de Familie e pe cale dispariție. E necesar să-l reconstituim în ce are folositor, să-l insuflăm copiilor, să-l cultivăm în noi. Femeilor le revine această misiune pentru că sunt mai conciliante, mai păstrătoare și mai diplomate. -III- Unele Familii foarte unite păstrează mai multe generații aceeași conduită, fac aceleași munci, îmbrățișează aceleași cariere. Există Familii de militari, Familii de magistrați, Familii de profesori. Odinioară toți membrii unor astfel de Familii, de la străbunici la strănepoți, trăiau împreună sub același acoperiș în bună înțelegere. În acea vreme respectul reciproc, ascultarea șefului favorizau această viață în comun pe care astăzi fie o evităm, fie o acceptăm cu foarte mare reținere. Condițiile de independență actuale ușurează îndeplinirea obligațiilor familiale. Un motiv în plus de nu neglija ce a mai rămas din ele. Suntem poate prea dispuși să alegem între rudele care ne plac și cele care nu ne plac. Mai sunt apoi rudele bogate și rudele sărace. -IV- Catastrofele, crizele economice, transformările atât de frecvente din viața modernă creează diferențe de avere chiar între copiii aceluiași tată, nu doar între rude îndepărtate. Îmbogățirea, sărăcirea, o carieră strălucită, o căsătorie aruncă în lumi diferite verii care au crescut împreună. Tot ce se poate face aici e să se înalțe sufletele destul de sus pentru ca ele să nu mai țină cont de diferențele de stare materială. E frumos să te realizezi singur, dar e o meschinărie să roșești din cauza unei origini modeste. O spun pentru cei bogați. Invidia e josnică. O spun pentru cei săraci. Femeile sunt mult mai înclinate spre invidie ca bărbații. Ele sunt capabile și de o trufie crudă, alungând de exemplu din Familie un membru care nu le face destulă cinste sau privind de sus o rudă nevoiașă care se deplasează cu autobuzul pentru că nu are mașină. Toate acestea sunt ridicole și mizerabile. Se poate afirma același lucru despre geloziile mondene, despre rivalitățile de frumusețe, despre relațiile care distrug adesea prietenii. -V- Să înțelegem o dată pentru totdeauna că în Familie afecțiunea și întrajutorarea reciproce sunt mai presus de bani sau de poziția socială. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#8
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (8)
SOCIETATEA Dreptatea =PRIMA PARTE= -I- Cele patru virtuți cardinale sunt Forța, Prudența, Cumpătarea și Dreptatea. Le-ați văzut statuile sculptate de artiștii Renașterii? Forța și Dreptatea, grave și frumoase, sunt reprezentate împreună cu atributele lor. Forța cu sabia și Dreptatea cu balanța. Oare din cauza înfățișării lor severe ne par demne de stimă, dar nu atrăgătoare? Se întâmplă cu virtuțile ce se întâmplă cu unele persoane ale căror merite le cunoaștem, dar de a căror companie ne ferim. Alături de cineva puternic, prudent, cumpătat și drept ne-am apărea nouă înșine așa cum suntem, nu așa cum ne place să credem că suntem. Dreptatea e, după părerea mea, marea bătaie de inimă a omului. Anticii o defineau mai clar: voința fermă și constantă de a da fiecăruia ce i se cuvine. Sentimentul a ceea ce e drept și nedrept se află în sufletul tuturor. Un copil, de cum începe să înțeleagă, își dă foarte bine seama când greșește și simte că e nedreptățit, dacă e certat fără s-o merite. Națiunile din antichitate au respectat omul drept, chiar dacă uneori l-au exilat ca pe Aristide, sau l-au omorât ca pe Socrate. Ceea ce numim lege naturală nu e de fapt decât îndatorirea de a fi drepți și nu au existat niciodată Popoare care s-o fi ignorat complet. Era doar pusă în umbră, denaturată de barbarie sau de coruperea moravurilor, ceea ce nu o împiedica să existe. Admirăm în toate epocile figurile nobile care au personificat-o, cu toate că nu complet, pentru că acești oameni erau influențați de mediul lor, de timpul lor și credeau legitime lucruri care astăzi ne revoltă ca sclavia, cruzimea față de învinși, sacrificiile umane. Chiar în vechea Romă, renumită pentru legile sale drepte, cei slabi erau tratați dur. Romanii priveau legea mai mult ca pe un mijloc de reglementare a raporturilor dintre cetățeni, decât ca pe o modalitate de a-i ocroti pe cei lipsiți de apărare. -II- Dreptatea are două aspecte, unul comutativ și unul distributiv. Dreptatea comutativă se aplică schimburilor, atât pentru atât. Ea nu ține cont de persoane, ci doar de obiectele schimbate. Balanța o simbolizează. Dreptatea distributivă se aplică persoanelor. Ea pune de acord salariul cu meritul. Egalitatea raporturilor o simbolizează. Cinstea are mai multă suplețe. Anticii o comparau cu o riglă de plumb care ia forma sinuozităților terenului de măsurat, spre deosebire de rigla rigidă de fier. Nimic material nu o exprimă totuși în întregime. E doar spirit. Și pentru că există în sufletele oamenilor lucruri pe care doar un suflet le poate aprecia, cinstea, deși își are locul alături de dreptate, e mai presus de ea. Ideea de dreptate o implică pe cea de drept. Conaționalii noștri fiindu-ne frați au drepturi egale cu noi. Formula „Ce ție nu-ți place altuia nu-i face” arată succint de ce suntem datori să fim drepți. Avem obligația să respectăm drepturile aproapelui și ca să fim siguri că nu i le încălcăm e bine să ne punem uneori în locul lui. Fiindcă trăim în comun, fiecare dintre faptele noastre corespunde unei fapte a celor de care suntem legați prin frăția națională, prin rudenie, prin prietenie, prin asocieri de tot felul. E limpede că omul care ar acționa după placul său, fără a-i păsa de ceilalți, nu ar putea fi decât nedrept. Cuvântul nedreptate e atât de odios că provoacă indignare imediat ce e rostit. Nimic nu ne rănește mai mult ca reproșul „ești nedrept”, mai ales dacă nu suntem decât vag conștienți că am comis o nedreptate. E de ajuns să se spună „S-a făcut o nedreptate” ca să apară proteste. Un instinct puternic, dacă nu-l inhibă interesele, ne va avertiza pe toți că apărăm o cauză comună. Aproape toată lumea poate să vadă unde e nedreptatea. Conștiința cea mai amorțită o spune destul de tare pentru a fi auzită, dar unii nu au forța sau voința de a o asculta. Trei virtuți, din cele patru, le lipsesc. E ceea ce se numește lipsă de caracter. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (8)
SOCIETATEA Dreptatea =PARTEA A DOUA= -I- E mai greu să fii drept decât să fii bun. Pentru a fi buni e de ajuns adesea să ne ascultăm inima. Când suntem drepți, ne achităm de o datorie imperioasă și să plătești o datorie e mult mai puțin plăcut decât să faci un cadou. Ca să apreciem corect faptele noastre sau ale celorlalți, trebuie să le cunoaștem cauzele. Suntem ispitiți să ne credem mai buni decât suntem, să considerăm că avem întotdeauna dreptate, să spunem vorbe goale. E și mai rău când nu e vorba de noi, ci de cineva drag. Femeile, mai ales, sacrifică fără milă drepturile acelora care nu înseamnă nimic pentru ele. Când iubim, inima judecă. Stare sufletească duioasă pentru noi, coșmar pentru ceilalți. Ne apărăm prietenii, îi susținem chiar când greșesc. Orbi la defectele lor, îi ajutăm în mod inconștient să facă rău altora care ne sunt indiferenți. Multe femei se comportă așa și sunt antrenate în tot felul de dezastre. -II- Dreptatea nu ține degeaba în mână o balanță. Greșim că-i măsluim greutățile. Mulți se indignează, protestează, dacă li se încalcă drepturile, dacă li se ia ce le aparține, dar puțini văd binele aproapelui și-l respectă. Cea mai mare parte a nedreptăților făcute de noi, a prejudiciilor pe care le cauzăm celorlalți ar fi evitate, dacă ne-am strădui să fim drepți. A fi drepți cu ceilalți înseamnă să le vedem și părțile bune. A fi drepți cu noi înseamnă să ne vedem și părțile rele. E necesar să ne cunoaștem bine defectele și calitățile ca să ne putem îndeplini îndatoririle. E injust să nu-ți folosești toată energia pentru a face bine. E injust de asemenea să nu-ți aperi drepturile, demnitatea. O femeie care, din slăbiciune sau timiditate, și-ar lăsa copii să dea dovadă de lipsă de respect față de ea, nu ar fi în stare să-i educe. Și îndatoririle trebuie apreciate corect. Nimeni nu e mai nedrept, mai despotic ca o persoană care își privește obligațiile doar din punctul său de vedere și se achită cu intransigență de ele considerând că face bine. Biată balanță, dacă am ține-o în echilibru în loc să așezăm totul pe un singur taler, multe lucruri ar merge mai bine pe lumea aceasta! E cu siguranță greu să ne punem în locul altuia. Două ființe pot nutri o mare afecțiune reciprocă fără să reușească să se înțeleagă bine. Cum să fim siguri de consecințele reale ale faptelor noastre asupra celorlalți? Ni se va întâmpla inevitabil să fim nedrepți fără să știm. Putem însă să fim drepți în intenții, sinceri, imparțiali în comportament și să nu uităm niciodată principiul de bază al unei echități elementare: fă bine pentru că așa e bine, nu din instinct. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
|
#10
|
||||
|
||||
|
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (8)
SOCIETATEA Dreptatea =PARTEA A TREIA= -I- Îndatoririle au fost împărțite în stricte și mari. Să nu răspunzi la bine cu rău e o îndatorire strictă. Să faci bine întotdeauna pentru că așa se cuvine e o îndatorire mare a cărei îndeplinire o așteptăm de la ceilalți, la fel cum ei o așteaptă de la noi. Au fost multe nedreptăți în toate timpurile. Istoria le condamnă, înregistrând totodată faptele bune ale acelora care au iubit atât de mult dreptatea că și-au dat și viața pentru ea. Adevărații prieteni ai dreptății nu s-au lăsat influențați nici de teamă, nici de interes, iar răspunsul lor la amenințări sau promisiuni a fost întotdeauna „Nu!” pentru că le era imposibil să nu-și facă datoria. Dreptatea distributivă se aplică femeilor mai mult în sfera căminului. Ele nu se prea implică în treburile publice, deși de la Debora, profetesa care judeca în Israel sub un palmier, au fost destule suverane drepte. Să veghezi la menținerea ordinii publice, la respectarea interesului general și privat, la garantarea de drepturi egale tuturor, să trebuiască să decizi declararea unui război sunt responsabilități greu de asumat. Dreptatea la cele mai multe dintre femei se confundă cu nepărtinirea. Nepărtinirea le e necesară în relațiile sociale pentru că sunt înclinate să urmeze primul impuls, să vadă lucrurile doar din punctul lor de vedere. Blândețea e cu siguranță virtutea principală a sexului lor, dar ea poate veni din slăbiciune, din capriciu, dintr-o fantezie în judecăți. De aici până la nedreptate în fapte nu e decât un pas. Ele au deci obligația să-și cultive obișnuința de a recunoaște imparțial ce e drept. -II- Dreptatea presupune într-adevăr un drept recunoscut și pozitiv spre deosebire de nepărtinire, care deși își are sursa în simțul moral, ascultă totuși de îndemnurile inimii. Dreptatea strictă e pentru bărbat o obligație, nu-l laudă nimeni pentru ea. Nepărtinirea e dimpotrivă la femeie o virtute foarte apreciată, fiind aproape imposibil de practicat fără folosirea devreme a rațiunii pentru a reprima pornirile care tulbură judecata și pentru a alege liber calea datoriei. Femeile, având dintotdeauna o mare influență asupra opiniei publice, sunt datoare față de societate s-o exercite în favoarea unor cauze drepte. Ele să știe să ierte și să deplângă răul, dar să nu ajungă niciodată să-l justifice sau să-l apere din lipsa acelei limpezimi a judecății care împiedică sensibilitatea s-o ia razna. Nu ajunge ca autoritatea lor în Familie sau în comunitate să fie plină de farmec și bunăvoință, e important ca ele să dea dovadă de spirit de dreptate în purtarea lor, să vadă clar nedreptatea și să nu se teamă s-o semnaleze. Chiar când facem bine, trebuie să fim drepți. Sacrificiul cel mai dezinteresat poate fi nedrept, dacă lipsește pe cineva de timpul nostru sau de afecțiunea noastră. E ceea ce femeile nu înțeleg prea bine, atrase cum sunt de faptele bune și uitând de îndatoriri obligatorii. Să-ți neglijezi Familia pentru activități facultative de voluntariat, s-o lipsești de cele necesare oferind ca donație banii de cheltuială, să faci rău unui străin ca să-i faci bine unui prieten, să combați o cauză bună când e susținută de cineva care-ți displace sunt forme de nedreptate frecvente cu atât mai crude cu cât sunt mai pătimașe și mai oarbe. -III- Foarte puține persoane sunt drepte în mod firesc, iar dintre cele care sunt unele manifestă adesea reticență din interes. Să nu mai ai decât doi lei și să fii nevoit să dai unul e greu oricare ar fi motivul pentru care trebuie s-o faci. Dar cum putem fi drepți, dacă nu facem ce e drept indiferent de împrejurări? Spiritul de dreptate ne face în același timp să fim îngăduitori cu cei lipsiți de el și ne ajută să li-l insuflăm. Virtuțile nu se exclud una pe alta, ci se completează reciproc. Cele de mai sus pot fi folositoare unei tinere. Ea va învăța din ele să nu-și conceapă contabil existența ca pe diferența dintre încasări și cheltuieli, să nu ceară reciprocitate riguroasă în toate. Dacă suntem drepte, nu ne vom imagina că lumea e făcută pentru noi, nu vom ocupa peste tot cel mai bun loc, nu vom trăi fără să ne pese de cei pe care i-am putea călca în picioare. Aplicarea virtuții dreptății în toate ne va ajuta să stârpim din noi microbul egoismului, care altfel ne-ar îmbolnăvi iremediabil. Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Ajutati o famile aflata intr-um mare necaz!! | gadescum | Umanitare | 1 | 24.01.2009 20:48:25 |
|
|