![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Îmi place mult să citesc pilde și cărți duhovnicești, numai că nu prea am timp. Asta mă întristează. Fiecare avem niște datorii de îndeplinit și probabil mulți suferă de lipsa timpului. Oricum mă simt puțin prost că am deschis topicul, pentru că problema mea nu e chiar așa de (g)rea. (Acum sunt și într-o perioadă mai relaxată...) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nu ai de ce sa te simti prost...
Toti avem perioade in care rabdarea noastra slabeste, ne doboara greutatile zilnice. Este chiar bine si indicat sa spui cuiva, sa te "descarci". Facand asa, ai ocazia sa primesti o incurajare, o povata, ori sa asculti alte persoane cu greutati mai mari... si asta te ajuta sa privesti cu alti ochi necazul tau... Eu asa fac. Cand imi zice gandul: "of, nu mai pot!" ![]() ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cu totii avem aceste perioade.
Pentru mine, cel putin, de mare folos in astfel de momente este spovedania. Apoi, interactiunea cu oamenii. Pentru ca vezi tu, eu cred ca in spatele acestor perioade se ascunde si un egoism - problema mea, crucea mea, viata mea, necazul meu - pentru ca tindem sa sporim tot ce are legatura cu ego-ul nostru. Insa daca intri in relatie - mai activa si mai profunda, nu superficiala - cu altii, mai ales in acele momente, ti se muta cumva centrul de interes dinspre problemele tale inspre altceva. Si e bine sa iei o pauza din cand in cand, pentru ca nu moare nimeni :). Un creier odihnit reactioneaza altfel, da randament mai mare. Poti cere ajutorul in aceste momente si, la fel, iti poti oferi celorlalti ajutorul. Din proprie experienta iti spun ca atunci cand am un program incarcat si se nimereste sa imi ceara cineva ajutorul, iar eu se intampla sa i-l dau, desi ma gandesc ca nu am timp nici pentru mine, daramite pentru altii, problemele mele se rezolva mai repede decat m-am asteptat. E o reprezentare a raiului si a iadului foarte sugestiva. In ambele locuri sunt niste mese cu mancare, dar lingurile sunt prea mari pentru a fi duse la gura de meseni. Oamenii din iad sunt tristi si slabi, in timp ce oamenii din rai sunt grasuti si foarte veseli, pentru ca se hraneau unii pe altii. Eu una cred ca primii se tot macina cum sa faca ei ca sa iasa din starea in care se afla, se vaita, pentru ca isi vad starea amarata, insa se gandesc doar la sine si la neputinta lor, care devine o parte din ei. Si asa e si in viata. Or a doua categorie nu sta sa se vaite ca nu are cum sa manance si nu isi stoarce creierii ca sa gaseasca o solutie sa manance, ci observa doua lucruri: 1. ca are ceva de daruit, deci isi transforma neputinta in preaplinul lor. Or pentru asta nu trebuie sa fii doar bun si altruist, ci sa fii si inteligent 2. ca persoanele din jur au nevoie de acel preaplin si atunci il ofera. Si cum oamenii care se aseamana se aduna, nu raman nemancati nici cei care ofera :). Si de asemenea, este importanta comunicarea (si comuniunea) - care exista doar in rai :). Curaj! Ah, poate te ajuta sa iti faci o lista cu problemele tale si, alaturat, o lista cu actiunile / strategiile pe care le intreprinzi ca sa le solutionezi, pentru ca nimic nu se rezolva de la sine. Poti cere si altora sprijinul. Spre exemplu, eu daca vreau sa mai slabesc 5 kilograme si mananc paine si dulciuri, apoi ma plang ca sunt grasa si uite altele ce bine arata si eu nu - e un exemplu vulgar, stiu, dar mi se pare edificator - inseamna ca e doar vina mea ca adopt o strategie extrem de defectuoasa si imi fac mai mult rau decat bine :). Si inca ceva, de care mi-am adus aminte citind acest mesaj: scriu un mail in care cer o parere autorizata profesional lui X, Y, Z. Cei trei stiu ca au muuulta treaba si multe responsabilitati, dorm putine ore pe noapte, sunt implicati in tot felul de activitati... X imi raspunde: vino sa discutam fata in fata. Se vedea ca era tare nedormit si ca avea multe pe cap, dar si-a rupt o ora din timpul lui ca sa ma lamureasca si mi-a spus sa il mai caut cand am vreo problema. Y mi-a raspuns pe loc: citeste aia, aia, eu personal cred ca este asa, si mai discutam cand ne vedem. Z imi scrie in detaliu cat de mizerabila e viata lui - desi nu l-a intrebat nimeni - si cate are de facut si nu are timp si cate boli are si cat de greu ii este... niciun cuvant despre ce ii scrisesem eu, de ma gandeam ca mai bine folosea timpul in care compusese lungul mesaj sa se uite peste ce i-am trimis si sa isi spuna scurt si la obiect punctul de vedere...
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Last edited by glykys; 06.11.2014 at 12:29:16. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bine-venită atenționarea la egoism. Spovedania, sau pur și simplu vorbitul cu Părintele îmi sunt luminița concretă de la capătul tunelului. El mi-a spus chestia cu crucea. Relația cu oamenii - la mila Domnului. Adică poți avea surpriza ca dintr-un cuvânt sau o privire să capeți o încurajare, o bucurie sau pur și simplu înțelegere de la cine nu te aștepți. Altfel, contra-cronometru fiind, nu văd cum să ajungi la relații profunde... Astfel de relații se construiesc în timp, în ani de zile! Pauzele, astea sunt problema. Că uneori nu ți se permit. Citat:
Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
3. Nu cere de la mine ceea ce-ți este plăcut și-ți aduce măgulire, ci ceea ce îmi este mie pe plac și-mi aduce cinstire; căci, judecând drept, se cuvine să asculți mai curând de poruncile mele pe care să le pui mai presus de orice, decât să te lași dus de pofte și de alte dorințe de-ale tale. Eu știu aleanul tău, căci urechile mele aud toate suspinele tale. Dacă ar fi după tine, ai vrea, acuma chiar, să te afli în starea libertății fiilor lui Dumnezeu; de pe acum ai dori să te bucuri de acoperișul casei din ceruri, de fericirile patriei cerești: dar ceasul acesta n-a sunat încă, acum e timpul luptei, ostenelii și încercărilor. Ai vrea să te înfrupți de pe-acum din bunul de pe urmă, dar lucrul nu e cu putință acuma. Sunt aici, zice Domnul, așteaptă-mă până va veni împărăția lui Dumnezeu.
4. Se cade însă să fii trecut prin încercări aici pe pământ, cercetat și călit în multe privințe. Între timp nu vei fi lipsit de mângâiere, niciodată însă atâta câtă să-ți sature inima. Călește-te așadar și fii puternic, atât în faptă cât și în îndurarea împotrivirilor firii. Trebuie să te îmbraci în omul nou (Ef 6, 24) ca să devii alt om. Trebuie deseori să faci ceea ce n-ai vrea să faci și să lași deoparte ceea ce ai vrea să faci. 5. ...Iată de ce vei fi, din când în când, cum este și firesc, abătut; și mare lucru dacă vei ști să taci. Astfel, și în alte feluri, e încercat slujitorul credincios al Domnului: de aici se vede în ce măsură e în stare să se lepede de sine și să-și răstignească pornirile. Aproape nu-i lucru mai potrivit spre a te face să simți cât de mult trebuie să mori pentru tine ca atunci când ți se cere să înduri lucruri ce vin în răspăr cu firea și voința ta; sau când ți se poruncește să faci lucruri nepotrivite sau fără rost la prima vedere. Tocmai pentru că, fiind supus, nu ai cutezanța împotrivirii la voința mai marilor tăi, îți vine greu să te lași la cheremul altuia, fără vreun drept la părerile tale. 7. Prin urmare, pleacă-te acum cu umilință sub voința tuturora; puțin să-ți pese cine spune sau cine poruncește ceva. Grija ta cea mai mare să fie aceea de a primi cu inimă deschisă totul, străduindu-te sincer să aduci la îndeplinire orice ți s-ar cere, fie că cel ce ți-a poruncit ar fi unul mai mare sau, dimpotrivă, unul mai mic decât tine, sau unul deopotrivă cu tine. Lasă-l pe fiecare să-și vadă de treabă și să umble după tot ceea ce vrea; lasă-l pe fiecare să se mândrească cu ceea ce poftește și să primească mii și mii de laude; în ceea ce te privește, nu te lăsa tras nici încoace nici încolo, ci un singur lucru să-ți aducă mulțumire: lepădarea de tine însuți, îndeplinirea voinței mele și mărirea numelui meu. Aceasta să-ți fie dorința de căpetenie: ca în viață și moarte Dumnezeu să fie proslăvit prin tine. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sf. Ignatie Briancianinov spune despre lucrarea lui Thomas Kempis (Urmarea lui Hristos) ca este scrisa "sub parere persoanala", avand marturie din mai multi oameni cu viata sfanta pentru aceasta carte si ca nu o recomanda....
Sunt multi duhovnici romani care au carti exceptionale de povatuire duhovniceasca.... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sper să nu dăuneze în vreun fel. Citat:
Te-ai gândit la vreo carte anume? Chiar sunt curioasă, poate îmi folosește și mie. Last edited by forever...; 06.11.2014 at 17:57:12. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Părerile, deci, sunt împărțite, iar în tabăra pro-Kampis se găsesc inclusiv sfinți (de exemplu sfântul Nicodim Aghioritul care a și editat-o în grecește, făcându-i o intrare fastuoasă în lumea ortodoxă, alături de prima versiune a Filocaliei). A fost tipărită în limba română veche, pentru prima dată, în 1646 la Mănăstirea Dealu, tiparnița oficială a Mitropoliei Târgoviștei, ediția respectivă fiind dedicată solemn mitropolitului Varlaam al Moldovei. Există dovezi că a fost receptată pozitiv în Sfântul Munte într-o anumită perioadă, întrucât este citată ca argument în "cearta colivarilor" de partea susținătorilor împărtășirii dese. Nu cred că best seller-ul lui Toma de Kampis trebuie respins automat doar în baza contrarecomandărilor de autoritate emise de personalități influente în interiorul ortodoxiei (deși au și acelea un rost important), ci receptat cu suspiciune pentru că a fost secole de-a rândul principala portiță prin care a întrat în Biserică virusul pietismului catolic semiluminat purtător de al unei evlavii deviate eclezial în direcția individualismului religios, subiectivismului soteriologic (foarte asemănător celui adoptat ca doctrină oficială în protestantisme), misticismului egocentric etc. Desigur, cei infectați deja de pietism nu vor recunoaște aceste trăsături contradictorii cu propovăduirea esențială a dreptei credințe și de aceea au nevoie de atenționări autoritariste de tipul celei emise de Sfântul Ignatie Briancianinov. Asta nu înseamnă că nu poate fi citită laolaltă cu alte producții literare religioase heterodoxe sau opere ale culturii seculare, însă nicidecum în calitate de lectură duhovnicească.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Cel ce a fost unul dintre cei mai iubiti duhovnici romani dar si unul dintre cei mai aspri, parintele Arsenie Boca ne face cunoscute pricinile si rosturile necazurilor vietii noasrte.
Chemarea care ustură: necazurile „Mai tare și mai duios de cum a chemat Iisus pe oameni, nu-i poate chema nimeni de pe lume. Necazurile vieții, însă, iau pe oameni mai aspru dintr-o altă parte, silindu-i să-L caute pe Dumnezeu. Necazurile nu sunt fapta lui Dumnezeu, ci urmarea greșelilor noastre, urmare pe care îngăduie Dumnezeu s-o gustăm spre înțelepțirea noastră. Am mai putea adăuga că, greșind omul cu toată voia sa, intră sub altă stăpânire, unde i se fură și-și pierde multe însușiri sufletești – și de cele mai multe ori libertatea conștiinței – bunuri fără de care se simte în multe chinuri. Prețuiești un lucru când nu-l mai ai. Sunt două feluri de necazuri. Necazurile pentru păcate și necazurile pentru Evanghelie. Aci vorbim numai despre necazurile vieții de pe urma păcatelor, și care, prin usturimea lor, au darul să fie crezute de cel ce trece prin ele. Iar omului care vrea să iasă din ele nu-i rămâne altă cale, decât să-și îndrepte purtările după voia lui Dumnezeu. Deci «când îți va veni vreo încercare pe neașteptate, nu învinovăți pe cel prin care ți-a venit, ci întreabă-te: pentru ce a venit? Și vei afla răspuns. Deoarece fie prin acela, fie prin altul trebuie să bei amărăciunea judecății lui Dumnezeu.» (Sf. Maxim Mărturisitorul) Pe pricina suferinței iată un schimb de cuvinte intre Dumnezeu și om: Omul se roagă de Dumnezeu să-l scape de necazuri și Dumnezeu se roagă de om să-și schimbe purtările. Socotiți acum, care de cine să asculte mai întâi? Chemarea aceasta mai aspră o face droaia de necazuri și nenorociri, strâmtorări și năpaste, vrajbe între oameni, bătaie între părinți și copii, războaie și vărsare de sânge, pagube, beteșuguri, seceta și foametea, și tot felul de pustiiri, ce nu s-au mai pomenit: toate, urmări și plată îndesată pentru purtare și pentru lipsa de minte, că oamenii nu vor să înțeleagă la ce îmblăteală de necazuri îi duce iubirea de păcate.” |
#10
|
||||
|
||||
![]()
quoted
Sunt absolut de acord cu cazurile pe care le descrii și realizez că am muulte motive de mulțumire. Doar că dacă mulțumesc doar că ... nu sunt așa.... aș semăna cu fariseul. Bucuria adevărată pălește în cazul epuizării. Cred ca Gpalama nu se referea la observarea suferintelor unor oameni mai incercati decat noi, ci la observarea modului lor de a-si purta o cruce mai grea decat a noastra. E bien cand avem in preajma oameni care isi duc cu demnitate si vrednicie crucea, oameni bucurosi, veseli, care stiu sa raspandeasca bucuria. Iar daca nu ii avem in preajma, sa ii cautam!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|