Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.12.2014, 10:02:16
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit Genealogia Mântuitorului

În duminica ce precede sărbătoarea Nașterii Domnului, ne este amintită genealogia Sa cea după trup. Totodată, însă, este vorba și despre genealogia noastră, a tuturor celor ce, din Adam provenind, Îl avem ca Tată pe Dumnezeu:

Citat:
Prin urmare, în rădăcina, în obârșia întregii umanități, este Dumnezeu. Să nu uităm aceasta: Dumnezeu - Sursa, Izvorul, Rădăcina creației întregi, de dincolo de creație.
Părintele nu se oprește doar la genealogia Sfântului evanghelist Matei, pentru că:
Citat:
Mai este o obârșie a Mântuitorului; care credeți? Cea firească (după fire), cea divină. Ei bine, ceilalți doi evangheliști, Marcu și Ioan (vedeți, doi câte doi: primul și al treilea; al doilea și al patrulea) ne înfățișează această obârșie. Primul și al treilea ne dezvăluie legătura trupească, a omenității, a lui Hristos cu noi. Cealaltă - legătura duhovnicească, dumnezeiască. Căci, iată, Evanghelia după Sfântul Marcu începe deodată, strălucind, ca izbucnind din marea taină a lui Dumnezeu: “Începutul Evangheliei lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu (deodată, ca un fulger dumnezeiesc), precum este scris în proorocie (la Maleahi) și Isaia: Iată, Eu trimit îngerul Meu înaintea feței Tale, care va pregăti calea Ta. Glasul celui ce strigă în pustie: Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui”. Deci aici avem - observați - tot genealogia, dar de cealaltă natură, dumnezeiască.

Iar Sfântul Evanghelist Ioan spune ceva mai pe larg, începând tot cu obârșia dumnezeiască, când zice: “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. Și întru El era viață și viața era lumina oamenilor”. Deci și această evanghelie ne dezvăluie această taină a tainelor, și anume că Fiul lui Dumnezeu este Dumnezeu-Cuvântul, Cel Care S-a întrupat și Care e din veci Fiu al lui Dumnezeu. Și toate printr-Însul s-au făcut. El e rădăcina umanității, rădăcina creației întregi; El, Fiul lui Dumnezeu.
Attached Files
File Type: doc 97 Duminica dinaintea Nasterii Domnului.doc (89,0 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.12.2014, 16:59:44
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit Nașterea Domnului

La această zi sfântă, un articol din România liberă publicat în decembrie 2001: Nașterea Fiului lui Dumnezeu, întruparea în lume a iubirii divine, părintești.

Citat:
Lumea însăși a fost creată din veșnica iubire a Tatălui prin Fiul în Duhul Sfânt. Iubirea divină e creatoare: “Toate prin Dumnezeu-Cuvântul s-au făcut” (Ioan 1, 3). Iar Iubirea în care Tatăl din veci naște pe Fiul e aceeași în care creează și lumea Iubirii Lui, în care creează pe tot omul “nou născut ce vine în lume”; orice copil, prunc, e o noutate, un unic, inedit, irepetabil, după icoana Unicului Său Fiu divin. E o taină a creației dumnezeiești ca un “astăzi” fără de sfârșit, cunoscând, simțind cum cântă poporul nostru: “Pe Fiul Cel din vecie (Miheia 5,2) Mi L-a trimis Dumnezeu Mie, să Se nască și să crească, să ne mântuiască”. Să ne mântuiască pe noi pururea cu fiece copil și om în lume. Mântuitorul, Fiul iubirii părintești, zice: Tatăl Meu până acum lucrează și Eu lucrez (Ioan 5, 17).
Attached Files
File Type: doc 01 Nasterea Domnului.doc (43,5 KB, 0 views)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.12.2014, 17:09:42
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit

Pornind de la Sara și Agar (mamele lui Iacov și Ismael, copii ai lui Avraam), părintele constată că în Hristos este posibilă împăcarea oricărei dușmănii:
Citat:
În Tine, Dumnezeu și Om, în omenescul din Tine, desăvârșit fiind văd Dumnezeirea; în dumnezeiescul din Tine văd pe omul adevărat: omul-iubire. Nu doar un om, oricare ar fi, născut asemenea nouă, în păcat – “întru fărădelegi m-am zămislit și întru păcate m-a născut maica mea” (Ps. 50, 6) – și deci supus trecerii, schimbării, spaimei, și sfârșind în moarte, ne poate salva și mântui. Numai Pruncul divin, cum îl contemplăm în ieslea Betleemului, și sfârșind nu în moarte, ci în înviere și Viață, poate salva și mântui lumea. Numai prin Iisus Hristos vedem în toți oamenii Chipul lui Dumnezeu. El este izbăvirea noastră. De aceea un convertit ca Newman putea spune: “Crăciunul înseamnă moartea deznădejdilor noastre”, moartea morții prin iubire divină.
Referitor la atentatele de la 11 decembrie, atât de proaspete în momentul în care se scria acest articol:
Citat:
O, dacă la urcarea în avioanele-cataclism controlul aplicat pasagerilor ar fi pătruns în adânc și să vadă: aveau toți conștiința vie a adevărului suprem: “Dumnezeu este Iubire”? O, dacă lumea noastră zisă “multiculturală” ar conștientiza acest unic adevăr salvator, al Iubirii originare din care am fost creați, asemenea catastrofe s-ar mai produce? Astăzi, când nu doar o armată, ci orice “semen” de lîngă mine poate provoca un dezastru, ne este atât de limpede că numai chemarea Părintelui Iubirii pentru toți copiii Lui din lume, “fii în Fiul Lui” născut în peștera Betleemului, ne salvează din “umbra morții”, spre viață.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.12.2014, 14:34:30
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit Harul - inel de logodnă între veșnicia lui Dumnezeu și vremelnicia noastră

Trecerea timpului, trecerea de la un an vechi la unul nou:
Citat:
[...] pentru că timpul e o neîncetată trecere, o schimbare, însuși faptul creației, al zidirii lumii a fost o schimbare; pentru că Dumnezeu a adus lumea – cum noi rostim în rugile noastre – de la neființă la ființă. Și această schimbare se repetă potrivit unui ritm, unei cadențe: cruce și înviere, jertfă și înviere. Totdeauna jertfim ceva vechi, aducându-l ca ofrandă lui Dumnezeu; și ceea ce se aduce ca ofrandă se sfințește. Iar sfințirea înseamnă înviere. Atunci, trecerea de la un an vechi la un an nou înseamnă îngroparea unei lumi vechi și învierea într-o lume nouă. Acest gând îndeosebi să ne stăpânească.
Attached Files
File Type: doc 99 Duminica dupa Nasterea Domnului.doc (88,5 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.01.2015, 10:51:58
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit Arătarea Sfintei Treimi

Momentul de la Iordan, când Dumnezeu Tatăl Îl arată pe Fiul Său, în Duhul Sfânt, fusese precedat de revelația Psalmistului:

Citat:
Celui care acum a venit la Iordan, Căruia Îi rostește Tatăl: “Tu ești Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit”, Îi rostise din veșnicie. “Tu ești Fiul Meu. Eu astăzi Te-am născut”. Deci nașterea din veci
Citat:
Cuvântul astãzi e numele timpului veșniciei, spre deosebire de timpul nostru care e ieri, azi, mâine. Numele timpului lui Dumnezeu este astãzi, adicã un etern acum, un astãzi al veșniciei. Oamenii de științã spun (și au spus-o și Pãrinții, înaintea lor) cã timpul e legat de fãpturã, și fãrã creație n-ar fi timp, ci un etern acum, la veșniciei.
A doua zi după Botez, venind din nou Domnul la Iordan, Ioan Îl întâmpină spunând: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”. Mielul, simbol al jertfei, puterea care înfrânge păcatul.

Citat:
Și, mai adânc, jertfa nu e legată numai de păcat; e legată de taina creației. Orice creație poartă în ea taina jertfei. Și o spun cu gând curat – de la Dumnezeu, nu de la mine – că așa trebuie să trăiască omul, în orice act al lui, ca o stare de jertfă. Și dacă ar trăi această conștiință de jertfă în actul cel mai intim, din care se odrăslește un copil în lume, dacă ai trăi conștiința jertfei, că dăruiești ce ai curat în tine și sfânt, în conștiința unui act creator, dumnezeiesc, nu s-ar mai naște handicapați și bolnavi mintal, violenți și criminali, ci s-ar naște – cum avem atâtea cazuri – oameni drepți, curați, cuminți, savanți, înțelepți și sfinți.
Din rugăciunea cea mare, adresată astăzi Sfintei Treimi:
Citat:
Azi păcatele oamenilor se curățesc în apele Iordanului. Astăzi raiul s-a deschis oamenilor, Soarele dreptății ne luminează, azi ne-am ușurat de plânsul celui vechi, al lui Adam. Ne-am izbăvit de întuneric și adunarea cea sfântă și mult vestită a ortodocșilor se bucură. Stăpânul la botez merge să ridice firea omenească la înălțime. Cel neplecat Se pleacă robului ca să ne slobozească pe noi din robie. Împărăția cerurilor am dobândit, împărăția Domnului nu va avea sfârșit, pământul și marea și-au împărțit bucuria lumii și lumea de veselie s-a umplut”.
Un răspuns și pentru cei necăjiți:
Citat:
Iubiților, să trăim spiritual această taină, această bucurie, peste toate necazurile. De atâtea ori ne aflăm în fața unui om îndurerat de un chin greu – în familie, în persoana lui – dar un singur cuvânt și o singură scânteiere de har deodată îi schimbă durerea și trăiește în clipa aceea o deschidere a cerului în inima lui. Și poți să uiți atunci durerea și poți să arunci, să îneci toată durerea de până atunci și măcar pentru o clipă să trăiești arvuna aceasta a bucuriei cerești; cu care poți să birui pe urmă necazurile și durerile; din acea clipă în care te-ai împărtășit de un strop de apă sfințită, de un cuvânt dumnezeiesc al Evangheliei, de Trupul și Sângele dumnezeiesc. Și simți că ai primit o arvună a învierii; a învierii pentru viața de aici și pentru viața cealaltă. Dar biruind și începând de aici, cu această credință și nădejde și putere harică pui noi și mereu noi începuturi vieții și noi biruiri.
Attached Files
File Type: doc 99 Botezul Domnului.doc (51,0 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.01.2015, 10:36:45
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.380
Implicit Vindecarea celor 10 leproși

Din cei zece, doar unul s-a întors să mulțumească. Acesta s-a mântuit, având recunoștință față de Vindecătorul său.

Predica în format audio, aici.
Attached Files
File Type: doc 00 Vindecarea celor zece leprosi.doc (63,5 KB, 2 views)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 18.01.2015, 15:06:47
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

"Așadar, revin asupra normalității, a sănătății mintale, adică nu numai a trupului, ci și a sufletului . Cum înțelegem noi taina aceasta a sănătății mintale, a normalității, a păstrării unității mele cu Dumnezeu și cu lumea? M-a întrebat cineva, răscolitor în adâncul sufletului: “Părinte, pentru trup, întreb medicii, dar pentru suflet, așa am socotit, că se cuvine să întreb un preot: ce înseamnă sănătatea sufletească?”. Am stat o clipă… În chip firesc, spontan, mi-am înălțat sufletul la Dumnezeu și am cugetat că e cuvios sau cuvenit să răspund așa: “Dacă trupește simt sănătatea atunci când toate organele mele trupești, aparatele – creierul, inima, ficatul, plămânii, rinichii, stomacul, ochii, urechile –, toate își împlinesc menirea lor înscrisă fiziologic în trupul meu și care, prin urmare, funcționează pentru că se afă în organică unitate, la fel și puterile mele sufletești (cele firești – intelectul, sentimentele, voința; cele morale – înțelepciunea, dreptatea, bărbăția sau curajul, cumpătarea și înfrânarea, stăpânirea patimilor plăcerii, a desfrâului, a patimilor mâniei și stăpânirea de sine; și cele teologice – credința, nădejdea, dragostea și, împreună cu ele: bunătatea, pacea, îndelunga răbdare, asceza, postul), toate aceste puteri sufletești, virtuți morale, virtuți teologice, își împlinesc menirea lor pozitivă, afirmativă (Dumnezeu este da și numai da; și eu răspund zidirii mele după chipul lui Dumnezeu: “Da, Doamne, cred și Te mărturisesc!”), atunci și numai atunci când aceste puteri sufletești mă zidesc pe mine, mă construiesc pe mine în credință, în adevăr, în iubire, și eu devin un punct, smerit, de contagiune mântuitoare, nu distrugătoare. Atunci eu simt în această unitate a făpturii mele (chiar în boală și în orice situație a vieții), prin Dumnezeu, prin rădăcina mea, prin Ziditorul meu, simt sănătatea sufletului.
Iată, aceste daruri pe care le-am evocat sunt, cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, “însușiri ale Dumnezeirii care în noi devin virtuțile noastre”, “materia spirituală” a sufletului și a vieții noastre, dacă putem spune așa. Acestea toate constituie ființial existența noastră, zidirea noastră și mântuirea noastră, așa cum ele sunt descoperite în Iisus Hristos, Modelul.
Deci Fiul lui Dumnezeu făcut Om, El le-a întrupat pe toate în plinătate, și nu poți dobândi sănătatea fără această icoană a Mântuitorului Hristos. În toate acestea e cuprinsă, firește, și societatea; e cuprins și mediul, sunt cuprinse toate. Dar toate pleacă din rădăcina lor și merg spre sensul, spre țelul lor. Pentru că lumea aceasta nu poate oferi nici modelul moral absolut – nu poate întemeia o etică, zice știința –, nu poate oferi nici sensul existenței, care este Hristos Domnul. Eu țin seama de mediu, de lume, dar totdeauna mă ridic la Obârșia mea, la Chip, la Modelul meu, la Hristos. "

O minunată lămurire privind înțelesul și sensul sănătății omului.
Cu mulțumiri, Cristian, pentru darul luminos pe care ni-l aduci mereu, prin Părintele Galeriu.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare