![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ce putem constata este că există două curente, unul pentru împărtășirea deasă (dar nu iresponsabilă), care să nu fie obligatoriu precedată de spovedanie, și altul mai strict, care este mai curând pentru o împărtășire mai rară, de fiecare dată precedată de spovedanie. Nu există, însă, o „poziție oficială” (ce nepotrivit termen în asociere cu Biserica!), care să susțină strict unul dintre curente. Este o cutumă, care diferă de la un popor la altul și chiar de la o regiune la alta, de la un timp la altul.
Chiar și dintre duhovnicii care susțin obligativitatea spovedaniei înainte de împărtășire, mulți recomandă o împărtășire mai deasă, nu doar de 4 ori pe an. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nu demult, la noi și, dacă îmi aduc bine aminte din ce am citit, și la ruși, exista practica unei singure împărtășiri anuale, respectiv de Paști. Timpul nu dă valoare unei practici. Cred că toți duhovnicii sunt pentru o împărtășire mai deasă.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Nu e vorba de impartasirea deasa, ci de impartasirea fara spovedire inainte. In articolul Par. Calciu e citat Par Ioanichie Balan “Candva, in manastiri, se facea spovedania zilnic, seara, a tot ce facea calugarul in timpul zilei. Mai tarziu, ca si astazi, in unele manastiri se face spovedania saptamanal – Vinerea – iar impartasirea la 30-40 de zile, dupa ravna si vrednicie, cum stabileste duhovnicul.”
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pe timpul comunismului, nu?
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Chiar mai demult, cred, în secolul XIX. Dar nu mai știu unde am citit: poate la Sf. Teofan Zăvorâtul sau Sf. Ioan din Kronstadt ori la scriitorii ruși din epocă, iar la noi mi se pare că la Caragiale. Era un fel de datorie anuală a fiecărui creștin, ca de Paști să se spovedească și să se împărtășească. Așa le cerea Biserica. Probabil înainte se practica și mai rar.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Stiu ca in Romania trebuirile au inceput sa se strice dupa ce au fost inlaturati domnitorii romani, Constantin Brancoveanu fiind ultimul. Dupa au urmat fanariotii, care au facut macel, apoi Cuza care a transformat manastirile in inchisori, a confiscat averea Bisericii si a facut separatia dintre Biserica si Stat. Urmasii lui nu au fost mai breji. Au inceput sa atace Biserica Ortodoxa, sa aduca culte straine in Ro, ptr. ca de, daca erau din Vest erau automat superioare. Apoi, ideile comuniste nu au inceput cu URSS si nici cu Marx. Uitam ca Romania e condusa de straini de 300 de ani. Oricum, deasa impartasanie nu a aparut recent. Se stie ca in primele veacuri,crestinii se impartaseau zilnic, chiar si dupa ce au iesit din catacombe. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
„Cat de rar luati impartasania, si cat de mare nevoie este sa va impartasiti mai des! Sufletul vostru e uscat de foame si insetosat de har." „Impartasirea cu Sfintele Taine la fiecare Liturghie ne face sanatosi, impacati, innoiti. Cate daruri din cele mai mari sunt ascunse in Liturghie! Sa multumim Domnului, Care ne da viata prin minunatele Sale Taine! Dreptslavitori crestini, inchinati-va Liturghiei, care ne indumnezeieste pe noi prin mila lui Dumnezeu! Preoti si mireni, innoiti-va prin ea in fiecare zi!”… |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Da, știu că a fost pentru împărtășirea deasă, și s-ar putea ca tocmai de aceea să fi criticat împărtășirea mult prea rară care se obișnuia atunci.
|
|
|