![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#12
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O mică reflecție, mai întâi, pe tema psihanalizei - să fie iertat. Din câte cunosc, psihanaliza (teoria și cura) nu subordonează pe om inconștientului ci, dimpotrivă, dezvelind conștient mașinațiile inconștientului (a celui personal, pulsional și individualist mai întâi, a universului guvernat de "principiul plăcerii" - cum spunea Freud), psihanaliza eliberează pe om de constrângerile interioare și sporește libertatea alegerii conștiente, cu mai multă putere. A deveni conștient de propriile tendințe ale fariseului lăuntric este deja un pas spre eliberare din hipnoza lui. Prin onestitate de sine, așadar, prin actul retezării pactului cu confortul nevrotic al infantilismelor de tot soiul. Probabil, însă, că autorul acestui excelent text (mulțumesc, forever!) a făcut referire la ideologia repede încropită de adversarii omului care nu încetează să strice și să deturneze de la scop toate lucrurile care încep bine, dumnezeiește chiar. Dacă azi psihanaliza poate fi privită cu rezerve, motivul printre altele e imensul strat de noroi care i-a fost supraadăugat. O imensă propagandă antipsihanalitică a depreciat/denigrat pe Freud și pe ceilalți autori și continuă și azi, prin tot felul de voci autoritare (și atât) să vândă gogoși necunoscătorilor, profitînd de unele exagerări, poate, ale primilor psihanaliști precum și de rezerva binecunoscută a omului dintotdeauna de a lupta cu sine însuși împotriva bălegarului călduț pe care șade strâmbătura din interior. * Da, cultura contemporană stimulează omul în toate chipurile să rămână ancorat în funcționarea stereotipă, bazată pe scheme (rutine) și nu pe reflecția proaspătă, cu trezvie. A cunoaște și a fi omenește nu e totuna cu a rula scheme și schemate cognitive, emoționale, comportamentale. Dimpotrivă, punerea sub lumina interogației permanente este omenească, deși, ce-i drept, este și un proces foarte obositor... Tocmai de aceea, spre a nu vedea pe om epuizat în munca de sine, în sisifica automuncire, Domnul a lăsat Biserica și ajutorul cel neprețuit - Harul prin relația oamenilor cu Duhul Sfânt. Care susține și nevoința ascetică și starea de prezență, de aici decurgînd buna căință precum și bucuria, recunoștința, pacea. * Accentul pus pe persoană, însă, ar putea alimenta duhurile individualismului. Perversul nostru amic știe foarte bine cum să deturneze o însămânțare bună spre drumeagul bălăriei. Eu insist mereu, o fac și acum, asupra faptului că persoana, dincolo de însușirile unice și originale, irepetabile (și inimitabile!) prin care realizează o organizare lăuntrică și o modalitate de adaptare, este univers relațional. Relațiile ne constituie! A te lipi de cineva e un act constitutiv al propriei realități personale! "Spune-mi cu cine te însoțești ca să-ți spun cine ești" nu se referă atât la vreo deducție privind identitatea ta prin asemănare cu alții ("cin se-aseamănă se-adună") ci, pur și simplu, la faptul crucial că identitatea ta e alcătuită și din alții. Într-un anumit sens, cu totul propriu, eu înseamnă alții, ceilalți. Datul ontologic al fiecăruia e o ontologie în devenire realizată prin participare în relații interpersonale. În acest sens, comuniune euharistică înseamnă cu mult mai mult decât se expediază, schematic/formalist/formulistic, de obicei. * Lauda Domnului, recunoștința înving toate necazurile, toate pierderile și toată suferința. A aduce recunoștință Bunului Dumnezeu e precum respirația: face posibilă și întreține viața, devenirea întru Ființă. Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 12.01.2015 at 14:06:55. |
|