Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.02.2015, 01:08:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Spiritualitatea ortodoxă și câteva exemple din tradiția românească



Articol publicat în limba germană (Die orthodoxe Spiritualität mit einigen Beispielen aus der rumänischen Tradition) în vol. coord. de Hermann Schoenauer, Spiritualität und innovative Unternehmensführung, Stuttgart: Kohlhammer 2011, pp. 262-284
Introducere

În Bisericile apusene, cu deosebire în Biserica Catolică, fiecare congregație, ordin sau fraternitate religioasă are spiritualitatea sa proprie. Astfel întâlnim o spiritualitate specifică benedictinilor, o alta proprie cisterțienilor, alta a carmeliților, a micilor surori ale lui Iisus, a diferitelor fraternități, a mișcărilor harismatice etc…. și chiar o spiritualitate a laicilor. Desigur că este vorba de aceeași spiritualitate creștină, dar cu accente diferite potrivit scopului pe care fiecare grupare îl are în vedere. Apariția diferitelor „spiritualități” este rezultatul dezvoltării istorice a creștinismului apusean care are în vedere sufletul omului, dar, mai ales, trupul și viața aceasta pământească, pe care încearcă să le desăvârșească. Se știe că spiritul occidental este juridic, rațional și foarte pragmatic. Aici totul trebuie să fie exact, precis și în bună rânduială. Numai așa lucrurile evoluează. Orientarea fundamentală este aceea a organizării și transformării lumii prezente.
În Răsărit, spiritul creștin, predominant ortodox, are o altă orientare, moștenită din Tradiția iudaică și din antichitatea greacă. Orientalii sunt, în general, mai introvertiți, mai sentimentali, mai puțin practici și mai detașați de lumea aceasta. De aceea și spiritul creștin (ortodox) este mistic, speculativ și orientat spre lumea cealaltă. „Nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe cea care va să fie” (Evrei 13, 14).

Ortodoxia se caracterizează printr-o mare unitate în viața ei canonică, liturgică, ascetică și teologică. Iar spiritualitatea ortodoxă care este sinteza vieții Bisericii, adică a vieții în Hristos și în Duhul Sfânt, este tot atât de unitară. În Ortodoxie nu se vorbește de spiritualitate la plural. Spiritualitatea este una pentru toți credincioșii Bisericii: laici, monahi sau clerici. Și aceasta pentru că spiritualitatea urmărește transformarea lăuntrică a omului, sfințirea sau desăvârșirea lui. În acest sens, Sfântul Ioan Gură de Aur zice că atunci când Hristos poruncește: „Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este!” (Matei 5, 48), se adresează tuturor, indiferent de starea lor socială sau de funcția pe care o au în Biserică și că toți trebuie să atingă aceeași măsură a desăvârșirii. Viața creștină înseamnă un efort permanent de asemănare cu Hristos „până ce vom ajunge toți… la starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13). Efortul sau asceza care se cere pentru urmarea lui Hristos până la identificarea cu El este expresie a credinței care nu înseamnă doar atașamentul intelectual la opera de mântuire a lumii realizată de Hristos prin moartea și învierea Sa, ci însușirea acestei mântuiri în viața personală tocmai prin efortul de identificare cu El: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine” (Galateni 2, 20).

În cele ce urmează voi încerca să fac o sinteză a spiritualității ortodoxe, iar apoi să prezint specificul spiritualității românești prin câteva exemple concrete: viața Sfinților martiri Brâncoveni, viața Sfântului ierarh Calinic de la Cernica și lucrarea Cenaclului (Asociației) „Rugul aprins”, o încercare de răspândire a spiritualității isihaste în rândul mirenilor, îndeosebi al intelectualilor.


__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.02.2015, 01:09:39
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 2 )

1. Ce înțeleg ortodocșii prin viață duhovnicească sau spiritualitate?

Termenul de „spiritualitate” vine de la latinescul „spiritus”= suflare și ne trimite la suflarea creatoare a lui Dumnezeu prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”(vezi Geneză 2,7). Dumnezeu creează lumea numai prin cuvântul Său, pe om însă îl face „după chipul și asemănarea Sa” (Geneză 1, 26), printr-o lucrare specială, modelându-l din pământ și insuflând asupra lui Duhul Său prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”. Fără suflarea creatoare a lui Dumnezeu, deci fără Duhul Lui, omul nu poate exista. Deși animalele au și ele un suflet care le întreține viața, nu au suflarea lui Dumnezeu, adică pe Duhul Sfânt care să le facă apte pentru o viață spirituală superioară. Numai omul este făcut ca să participe conștient la viața lui Dumnezeu, prin prezența Duhului Sfânt în el încă de la crearea (nașterea) sa.

Prin „spiritualitate” înțelegem tocmai participarea liberă și conștientă a omului la viața lui Dumnezeu Care este comuniune de Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Participarea la viața Sfintei Treimi privește omul în unitatea componentelor sale: trup, suflet și duh. „Însuși Dumnezeul păcii să vă sfințească pe voi desăvârșit, și întreg duhul vostru, și sufletul, și trupul să se păzească fără de prihană întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos” (I Tesaloniceni 5, 23). Sfințirea vine numai de la Dumnezeu; nimeni nu se poate sfinți pe sine însuși prin forțele sale proprii, după cum nici-o creatură nu ne poate sfinți. Numai Duhul Sfânt, pe care Biserica îl numește „Sfințitorul”, sfințește pe om și creația. Însă nu fără voia omului și fără participarea lui la procesul sfințirii sale și al creației. Pentru că omul a fost dotat prin creație cu voință liberă care se poate opune chiar lui Dumnezeu, Creatorul său. Vorbim de sfințirea omului și a creației, deși numai omul are voință liberă, pentru că omul poartă în sine toată creația, el fiind, după Sfinții Părinți ai Bisericii, un „microcosmos”. Astfel omul recapitulează în sine toată existența, tot cosmosul. Sfințirea omului înseamnă simultan și sfințirea creației. Există deci o unitate ontologică a umanității și a creației care se concentrează în inima fiecărui om. Într’adevăr, după Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți, inima este locașul harului și centrul ființei umane din care izvorăsc și spre care converg toate puterile fizice și psihice ale omului. Când aceste puteri lăuntrice sau energii se află în armonie, ne bucurăm de „pacea inimii” și de „simțirea harului”, care înseamnă simțirea lui Hristos ca Domn și Mântuitor al nostru și a semenilor ca propriile noastre mădulare. Și aceasta pentru că dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat deplin în inimile noastre.

Totuși în starea de păcat, care în esență este egoism și înseamnă separare de Dumnezeu și separare de semeni, omul nu mai simte și nu mai trăiește legătura sa ontologică cu Dumnezeu și cu semenii săi în umanitate și cu creația pentru că este divizat în el însuși. El nu mai este o ființă unitară, o persoană în comuniune, ci o ființă divizată și distrusă, o persoană coborâtă la nivelul cel mai de jos al existenței, acela al individului egoist, închis în el însuși, fără comuniune adevărată cu semenii săi, de pe urma cărora vrea doar să profite și în care vede mai degrabă vrăjmași decât frații săi în umanitate.

Pentru a reface unitatea ontologică a umanității pierdută prin păcatul strămoșesc și prin păcatele fiecăruia în parte, deci pentru a-l elibera pe om din păcat care, așa cum am spus, separă pe om de Dumnezeu și de semenii săi, Dumnezeu alege calea întrupării Fiului Său, Care ca om fără de păcat recapitulează în firea Sa umană întreaga umanitate și întreaga creație. Iisus Hristos este „Fiul Omului” prin excelență, Omul adevărat, noul Adam sau „Adamul total”, cum îl numesc Părinții Bisericii, tocmai pentru că El nu este separat de nimeni și de nimic, pentru că poartă în Sine și este unit cu toată umanitatea și cu toată creația. Astfel firea sau natura umană a lui Hristos este ca un aluat sau ca o sămânță semănată în umanitate care dacă este primită și cultivată în viața personală face ca fiecare să regăsească în sine unitatea sa cu întreaga umanitate și cu întreaga creație. Iar Hristos ni se oferă înainte de toate în Tainele Bisericii. Prin Tainele Bisericii, cu deosebire prin Botez și prin Euharistie, noi îl primim pe Hristos cu toată umanitatea Sa și cu toată dumnezeirea Sa și devenim una cu El, dacă ne silim să împlinim poruncile Lui.

În concluzie, pentru ortodocși spiritualitatea este viața creștină înțeleasă ca viață în Hristos și în Duhul Sfânt, care prin Tainele Bisericii, susținute de efortul personal de curățire și sfințire prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, ne apropie treptat de Hristos până la unirea deplină cu El, când vom trăi și noi, întocmai ca și Hristos, comuniunea desăvârșită cu Dumnezeu în Sfânta Treime, cu semenii noștri în umanitate și cu toată creația.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.02.2015, 01:12:22
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2. Rugăciunea Bisericii: Sfintele Taine și cele șapte Laude, ca fundament al spiritualității ortodoxe

2.1 Sfintele Taine După cum am spus, Duhul Sfânt este cel care sfințește totul, omul și creația. Iar harul Duhului Sfânt, adică puterea lui sfințitoare, ni se împărtășește în mod obiectiv prin rugăciunea Bisericii concentrată în Sfintele Taine și prelungită în cele „șapte Laude” zilnice, prin care credinciosul aduce lauda cuvenită lui Dumnezeu, „Părintele luminilor de la care vine toată darea cea bună și tot darul desăvârșit” (Iacob 1, 17). Prin Taine înțelegem lucrări ale harului Duhului Sfânt ca răspuns la rugăciunea credincioșilor, adunați în sinaxă liturgică (rugăciune comună), de a le sfinți viața. Biserica Ortodoxă, ca și Biserica Catolică, socotește că șapte sunt Tainele Bisericii: Botezul, Mirungerea, Euharistia sau împărtășirea cu trupul și sângele Domnului, Preoția, Spovedania (Pocăința) sau mărturisirea păcatelor, Cununia și Maslul sau ungerea cu untdelemn sfințit a bolnavilor. Aceste Taine privesc viața credinciosului și a comunității în cele mai importante momente și aspecte ale ei. Totuși, în sens larg, orice rugăciune liturgică sau personală poate fi privită ca taină, pentru că în toate este prezent și lucrător Duhul Sfânt. Fixarea numărului de șapte este de origine târzie, scolastică. Sfinții Părinți spun că Biserica însăși este Taina Tainelor pentru că Biserica se identifică cu Hristos și ca atare Duhul Sfânt lucrează în orice moment prin Biserică. Biserica, în aspectul ei mistic, nevăzut, este tocmai realitatea prezenței lui Hristos în lume până la sfârșitul veacurilor, iar în aspectul ei văzut este comunitatea credincioșilor care se adună laolaltă ca să slujească Sfintele Taine și să-L laude pe Dumnezeu prin întreg cultul ei.

( va continua )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.02.2015, 23:14:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

2.2 Biserica și Euharistia

Dacă încercăm să pătrundem mai mult în misterul Bisericii trebuie să facem apel la Sfânta Scriptură. În epistola către Efeseni, Sfântul Apostol Pavel spune că „Dumnezeu L-a dat (pe Hristos) cap Bisericii, care este trupul Lui” și, de asemenea, că „Hristos este capul Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor și este” (1, 22-23; 5, 23). Înțelegem de aici că Biserica este „trupul lui Hristos”, adică prelungirea istorică a Întrupării, a prezenței și lucrării permanente a lui Hristos în lume. Iar credincioșii sunt mădularele trupului lui Hristos: „voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare fiecare în parte” (I Corinteni 12, 27). Firește, ca „trup al lui Hristos”, Biserica se identifică cu Hristos, este una cu El. Între capul Hristos și trupul Său, Biserica, nu există nici cea mai mică separație sau despărțire, zice Sfântul Ioan Gură de Aur.

Pe de altă parte, toți Sfinții Evangheliști vorbesc despre instituirea la „Cina cea de taină” a Tainei Euharistiei, când Hristos preface, prin binecuvântare, pâinea și vinul în trupul și sângele Său cu care i-a împărtășit pe ucenici. El a cerut apostolilor: „aceasta să faceți spre pomenirea Mea” (Luca 22,19); cu alte cuvinte, să săvârșească mereu Euharistia. Pentru teologia și spiritualitatea ortodoxă, Euharistia este Taina fundamentală a Bisericii întrucât ea actualizează neîncetat prezența lui Hristos în lume și ne împărtășește trupul și sângele Lui care sunt adevărata mâncare și adevărata băutură pentru cei credincioși. Biserica, „trupul lui Hristos”, se identifică deci cu Euharistia, „trupul și sângele Domnului”. Astfel Biserica sau adunarea credincioșilor săvârșește Euharistia, iar Euharistia îi transformă pe credincioși în Biserică, „trupul lui Hristos” prin împărtășirea cu Hristos care ne face mădulare ale trupului Său. „Paharul binecuvântării, pe care-l binecuvântăm, nu este oare împărtășirea cu sângele lui Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășirea cu trupul lui Hristos? Că o pâine, un trup suntem cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine” (I Corinteni 10, 17). Ca membrii ai Bisericii prin Botez și prin împărtășirea din aceeași pâine (trupul lui Hristos), credincioșii nu mai sunt izolați unii de alții, ci devin mădulare unii altora și mădulare ale trupului lui Hristos. Aici Ortodoxia pune accent pe pregătirea pentru împărtășirea constantă, „cu vrednicie”, adică cu cercetarea conștiinței (cf. I Corinteni 11, 28), care se face cu ajutorul duhovnicului în Taina Spovedaniei, ca și cu post și rugăciune. Părinții Bisericii compară Euharistia ca Taină a trupului și sângelui Domnului cu focul, iar pe cel ce se împărtășește cu fierul. Dacă un fier este ținut în foc se înroșește până devine el însuși foc, rămânând totuși în firea sa metal. Tot astfel și credinciosul care se împărtășește cu credință devine ca Hristos, va avea gândul și simțirea lui Hristos (cf. I Corinteni2, 16; Filipeni 2, 5). Firea celui mai tare schimbă firea celui mai slab, zic aceiași Părinți. Așadar Duhul Sfânt prin Sfintele Taine îl îndumnezeiește pe credincios, îl face asemenea lui Dumnezeu sau „Dumnezeu după har” (nu după natură).


Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.02.2015, 22:58:16
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2.3 Trăsăturile fundamentale ale Bisericii ca și comunitate a credincioșilor

Ca și comunitate a credincioșilor, Biserica apare la Rusalii, când Duhul Sfânt s-a pogorât peste Apostolii Domnului, în chip de limbi de foc și i-a întărit ca să-l vestească pe Hristos, Cel mort și înviat ca Mântuitor al lumii. Cei ce au auzit predica lui Petru în acea zi „au fost pătrunși la inimă”, s-au pocăit și au primit botezul în numele lui Iisus Hristos spre iertarea păcatelor. Odată cu botezul, toți au primit și darul Duhului Sfânt (vezi Faptele Apostolilor 2, 37-38). Despre prima Biserică sau comunitate creștină din Ierusalim, ni se spune mai departe că membrii ei „stăruiau în învățătura Apostolilor și în comuniune, în frângerea pâinii și în rugăciuni și nici unul nu zicea că este al său ceva din averea sa, ci toate le erau de obște” și, de asemenea, că „inima și sufletul mulțimii celor ce au crezut erau una” (2,42; 4,32).

Avem aici trăsăturile fundamentale ale vieții creștine centrate pe comuniunea dintre credincioși care se adună laolaltă pentru a asculta Cuvântul lui Dumnezeu, pentru a frânge pâinea, adică a săvârși Euharistia și a se împărtăși cu trupul și sângele Domnului și pentru a se ruga împreună. Punctul culminant al comuniunii dintre credincioși este acela că inima și sufletul lor devin una prin detașarea de bunurile materiale, care dacă nu sunt bine gestionate închid inima în sine și o despart de ceilalți.

Referitor la raportul dintre Cuvântul lui Dumnezeu și Euharistie, din perspectivă ortodoxă, trebuie să spunem că dacă în Vechiul Testament, Cuvântul lui Dumnezeu (Fiul lui Dumnezeu) se face cunoscut oamenilor prin gura proorocilor și a oamenilor aleși, în Noul Testament, Cuvântul se face trup, devine om în Persoana lui Hristos și se adresează direct lumii. Iar Biserica există în lume prin cele două forme ale prezenței lui Hristos: Euharistia și Cuvântul, pe care nu le desparte niciodată pentru că Hristos nu poate fi împărțit. Euharistia este deci Cuvântul întrupat; Biblia, Cuvântul rostit, consemnat de autorii sfinți. Biserica (poporul lui Dumnezeu) săvârșește Euharistia și vestește Cuvântul (Evanghelia) cu care se silește să se conformeze până la identificare. Cuvântul (Evanghelia) este prelungirea Euharistiei și totodată și interpretarea ei. În Sfânta Liturghie, Hristos ni se împărtășește sub forma pâinii, dar ne și învață cum să devenim noi înșine „pâine”, adică ofrandă unii pentru alții și pentru lume.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.02.2015, 00:00:44
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2.4 Cele șapte Laude Rugăciunea liturgică, comună, de care ne vorbește textul din Faptele Apostolilor 2,42, citat mai sus, este de asemenea fundamentală pentru însușirea personală a mântuirii și sfințirea vieții. O maximă patristică spune că nimeni nu se mântuiește singur, ci numai împreună cu semenii săi. Or Biserica există tocmai ca să permită credincioșilor să se adune laolaltă pentru a se mântui sau sfinți împreună. Aici trebuie spus că pentru ortodocși termenii de mântuire, sfințire, desăvârșire, asemănarea sau identificarea cu Hristos, îndumnezeire… sunt aproape echivalenți și exprimă același proces de spiritualizare a firii umane prin lucrarea Duhului Sfânt.

Pe lângă rugăciunile specifice fiecărei Sfinte Taine, Biserica și-a îmbogățit patrimoniul ei liturgic foarte devreme cu slujba celor „șapte Laude” zilnice, după cuvântul proorocului David: „De șapte ori pe zi te-am lăudat pentru judecățile dreptății tale” (Psalm 118,164). Aceste „șapte Laude” sunt: Vecernia (slujba de seară), Pavecernița (slujba de după cină), Miezonoptica (slujba de la miezul nopții), Utrenia (slujba de dimineață) cu Ceasul I (ora 6), Ceasul III (ora 9), Ceasul VI (ora 12) și Ceasul IX (ora 15). „Laudele” sunt formate mai cu seamă din Psalmi, imnuri și cântări prin care se preamărește Dumnezeu și au rolul de a sfinți timpul și viața omului pe tot parcursul zilei. Laudele fac parte din pregătirea credinciosului pentru participarea la Sfânta Liturghie și împărtășirea cu trupul și sângele Domnului. Ele încadrează Euharistia care în mod normal nu se săvârșește niciodată fără să fie precedată, cel puțin, de Vecernie și de Utrenie.

Atât slujba Sfintelor Taine, cât și slujba Laudelor au fost alcătuite, în cea mai mare parte, de monahi, după cum toată spiritualitatea ortodoxă este în fond o spiritualitate monastică. Monahismul creștin a apărut foarte timpuriu în istoria Bisericii și a luat o amploare deosebită începând cu secolul IV, când viața creștină, prin convertirea în masă a păgânilor, fără pregătirea necesară, a intrat într-un declin ireversibil. Astfel mulți creștini din dorința de a trăi Evanghelia în maximalismul ei, fără compromisuri, cum cere Hristos tuturor celor ce vor să-l urmeze, s-au retras în pustie alcătuind colonii întregi de monahi, în Egipt, în Siria, în Palestina, pe Muntele Sinai; apoi monahismul s-a răspândit la Roma, la Constantinopol, în Irlanda, pe muntele Olimp, pe Athos… și în toate țările care au primit creștinismul.
Tradiția de a hirotoni pe toți călugării sau pe cei mai mulți întru preot este târzie și s-a răspândit în Apus. În Biserica Ortodoxă se păstrează rânduiala veche, după care monahii nu sunt hirotoniți decât în funcție de nevoile mânăstirii, ceilalți fiind considerați ca și mireni, deși duc un mod de viață aparte. Totuși nici un monah nu are sentimentul că este superior prin viața sa celorlalți credincioși ai Bisericii. De fapt, voturile monahale: castitatea, sărăcia și ascultarea sunt practicate de cei credincioși și în lume: în familie și în societate, dacă înțelegem prin castitate, curăția sufletească pe care o așteaptă Dumnezeu de la toți cei ce cred în El, iar prin sărăcie, detașarea de bunurile materiale. De a ceea Sfântul Apostol Pavel spune celor căsătoriți: „Cinstită să fie nunta întru toate și patul neîntinat” (Evrei 13, 4).
Acest lucru se realizează când soții lasă să vină în lume toți copiii pe care-i trimite Dumnezeu și nu reduc actul conjugal la plăcerea simțurilor și când, încetul cu încetul, îl vor transfigura. Căci în Împărăția lui Dumnezeu, pe care o pregătim fiecare și o pregustăm încă de aici de pe pământ „nici nu se însoară, nici nu se mărită” (Luca 20, 35). Iar în ce privește virtutea ascultării, viața însăși ne cere, dacă vrem să trăim în armonie, în familie și în societate, să ascultăm unii de alții, să ne supunem unii altora, după exemplul pe care ni l-a dat Mântuitorul Hristos Însuși. Aș zice chiar că mai multe sunt ocaziile în lume de a ne exercita ascultarea și supunerea, virtuți fundamentale ale creștinului, decât în mănăstire. Bineînțeles, dacă vrem! Viața de familie și viața de mănăstire sunt două moduri de viață diferite, dar și apropiate în multe aspecte ale lor. Însă și una și cealaltă urmăresc același scop: sfințirea credinciosului.

După cum se știe, slujbele în Biserica Ortodoxă, care este prin excelență o Biserică liturgică, rugătoare, sunt lungi (unele pot dura ore în șir), dar deosebit de frumoase. În biserică, în timpul slujbei, se stă tot timpul în picioare; doar cei mai în vârstă și cei bolnavi pot ședea. Rugăciunea în picioare, cu ochii mai mult închiși și cu capul puțin plecat spre partea stângă (locul inimii) pentru a ajuta concentrarea minții în inimă este ea însăși o asceză. Slujbele ortodoxe au o formă fixă de peste un mileniu, conținutul lor urcând, adeseori, până în primele secole creștine. Alcătuite de oameni sfinți, inspirați și transfigurați de Duhul Sfânt prin rugăciunea și viața lor ascetică, ele sunt o acumulare de rugăciuni și cântări dintre cele mai frumoase, cu o mireasmă și o profunzime teologică și mistică aparte, care cultivă (hrănesc) atât mintea cât și inima credinciosului. De asemenea slujbele, prin ritualul lor complex, au o încărcătură simbolică deosebită prin care se urmărește introducerea în misterul lui Dumnezeu și actualizarea lui în viața credincioșilor. Astfel participând la sfintele slujbe, în biserică, credinciosul face o experiență mistică cu toate simțurile sale: cu văzul contemplă în ritualul liturgic și în icoane pe Hristos întrupat și actele Sale mântuitoare ca și pe sfinți, care îi sunt modele de urmat în viață; cu auzul se îndulcește de Cuvântul lui Dumnezeu și de rugăciunea liturgică; prin mirosul de tămâie simte mireasma Împărăției lui Dumnezeu; prin sărutarea cu credință a icoanelor, a Evangheliei, a crucii, a moaștelor, a veșmintelor preoțești…pipăie realitatea prezenței lui Hristos, care nu este doar o prezență nevăzută, ci și una palpabilă, iar prin gustarea din trupul și sângele Domnului se hrănește cu Hristos, devine una cu El.

Ca și concluzie la acest capitol putem spune că teologia și spiritualitatea ortodoxă pun un accent deosebit pe lucrarea Duhului Sfânt, Care ne împărtășește harul sfințitor prin rugăciunea comună a Bisericii, îndeosebi prin cele șapte Sfinte Taine. Harul, ca energie divină necreată, este în fond viața lui Dumnezeu împărtășită oamenilor pentru ca aceștia să progreseze în comuniunea cu El până la asemănarea cu Dumnezeu. „Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este” (Matei 5, 48). Dar întrucât „noi suntem în toate colaboratori cu Dumnezeu” (cf. I Corinteni 3, 9), ca unii care am fost înzestrați cu voință liberă, harul nu poate lucra liber în noi decât în măsura în care ne străduim să participăm la rugăciunea Bisericii și facem efortul de a împlini voia lui Dumnezeu prin respectarea poruncilor Lui. Sfințenia fiind exclusiv opera harului, putem spune, împreună cu Părinții Bisericii, că „totul este har”, dar și că harul cere jertfa noastră fără rezervă, de unde maxima patristică: „dă-ți sângele pentru a primi harul”, adică fă tot efortul de care ești capabil pentru a duce o viață virtuoasă, vrednică de Dumnezeu.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 18.02.2015, 21:31:08
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

3. Asceza creștină ca mijloc de colaborare cu harul în procesul sfințirii personale

Cuvântul „asceză” (gr. askesis) înseamnă exercițiu, câștigarea unei deprinderi bune prin austeritate, privațiune. Asceza este lupta continuă pentru desprinderea de patimi și descătușarea sufletului de planul vieții corupte pentru a ajunge la starea de nepătimire prin dobândirea virtuților. Ea țintește schimbarea radicală a modului de gândire, care va influența și modul de viețuire pentru a se ajunge la moartea „omului trupesc” și învierea „omului duhovnicesc”. Sfântul Apostol Pavel compară viața creștină cu lupta atleților în stadion. „Nu știți voi că cei care aleargă în stadion toți aleargă, dar numai unul ia premiul? Alergați ca să-l luați. Și oricine se luptă se înfrânează de la toate. Și aceia, ca să ia o cunună stricăcioasă, iar noi, nestricăcioasă. Eu deci așa alerg, nu ca la întâmplare. Așa mă lupt, nu ca lovind în aer, ci îmi chinuiesc trupul meu și îl supun robiei; ca nu cumva altora propovăduind, eu însumi să mă fac netrebnic” (I Corinteni 9, 24-29). În epistola către Evrei, același Apostol spune: „În lupta voastră cu păcatul, nu va-ți împotrivit încă până la sânge” (12, 4). Mântuitorul Însuși zice că: „Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăția cerurilor se ia prin stăruință și cei ce se silesc pun mâna pe ea” (Matei 11, 12; Luca 16, 16). Tot El spune: „cel ce voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze”(Matei 16, 24). Și de asemenea: „Intrați pe poarta cea strâmtă, că largă este poarta și lată este calea care duce la pieire și mulți sunt cei care apucă pe ea. Și strâmtă este poarta și îngustă este calea care duce la viață și puțini sunt care o află (Matei 7, 13-14). Din toate aceste texte înțelegem că viața creștină presupune o angajare constantă în lupta cu păcatul care ne împiedică să urmăm lui Hristos sau să intrăm în Împărăția lui Dumnezeu pe care o pregustăm încă din viața aceasta.
De fapt toată Sfânta Scriptură este o descriere a dramei omului căzut în păcat și a efortului de a se elibera de sub stăpânirea lui. Păcatul este cea mai mare tragedie a omului, cauza tuturor relelor și suferințelor omenești care culmină cu moartea. Spiritualitatea ortodoxă consideră păcatul ca boală adânc înrădăcinată în firea umană de care fiecare om trebuie să se îngrijească folosind toate mijloacele pentru ca să se vindece. Desigur vindecarea vine numai de la Dumnezeu, Care, prin moartea și învierea Fiului Său, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ne-a eliberat de păcat și de toate consecințele lui. De aceea este absolut necesar să fim uniți cu Hristos pentru ca harul Lui să lucreze în noi vindecarea de boala păcatului. Așa cum am spus mai sus, firea (natura) umană a Domnului, care a recapitulat în sine toată umanitatea, este ca un aluat care dospește frământătura întregii naturi umane, o vindecă și o înnoiește. De aceea Sfinții Părinți numesc Sfânta Împărtășanie „antidotul morții”, leacul care ne procură nemurirea, iar Biserica - în care îl lăudăm pe Dumnezeu, ne spovedim și ne împărtășim cu Sfintele Taine, învățăm cum să ne luptăm cu păcatul pentru ca să-l biruim - o numesc „laboratorul învierii”.

Părinții tradiției ascetice, marii asceți ai monahismului răsăritean și apusean au fost, în același timp, și mari cunoscători ai sufletului omenesc. Acești Părinți, care n-au făcut studii de medicină sau de psihologie, ci călăuziți de lumina Sfintelor Scripturi și a tradiției ascetice a înaintașilor ca și de experiența proprie a vieții lor, de căderi și ridicări în lupta cu păcatul și pentru dobândirea virtuților, analizează în scrierile lor cele mai subtile procese și mișcări ale sufletului omenesc. Găsim astfel în scrierile ascetice, descrierea, chiar dacă nu întotdeauna sistematică, a întregului mecanism al patimilor și al luptei împotriva lor (căci „cine nu se luptă după legile jocului nu ia cununa”, (cf. II Timotei 2, 5). Găsim, de asemenea, îndrumări privind rugăciunea și felul în care trebuie făcută pentru a ajunge, cu harul lui Dumnezeu, la rugăciunea neîncetată (Luca 18, 1; I Tesaloniceni 5, 17) și la „simțirea inimii”, adică a harului care lucrează în suflet când sunt înlăturate obstacolele care-i împiedică manifestarea, ca și sfaturi practice pentru cele mai diverse stări sau încercări sufletești proprii fiecărui om. Cele mai cunoscute și apreciate cărți de spiritualitate ortodoxă sunt: Patericul, Filocalia (în mai multe tomuri) și „Scara” Sfântului Ioan Sinaitul.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos Nestiut Generalitati 4 10.04.2014 19:58:59
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos mirelat Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 23 25.09.2013 03:44:16
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 19:23:37
Despre trupurile inviate in patristica Mihnea Dragomir Sfinti Parinti (Patrologie) 99 29.05.2012 14:09:59
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata tatolivia Intrebari utilizatori 0 09.10.2011 15:10:56